067 P 119 - S 11.mp3
5.86M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه شصت و هفتم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص119 س 11
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
ملازمت اصالت وجود با وجوب ذاتی آن-84.pdf
137.6K
🖌 عنوان مقاله: ملازمت اصالت وجود با وجوب ذاتي آن 🍀
#استاد_عشاقی
#مقالات
#نقد_حكمت_متعاليه_صدرائي
#بطلان_اصالت_وجودات_خاص
#اصالت_وجود
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
🔵 لسان الحق بودن امام جعفر صادق «ع» :
🔹سالم بن ابي حفصه داستاني را در مورد امام صادق نقل ميكند كه حاكي از مقام لسان الحق بودن آن حضرت است. (امالي شيخ طوسي، ص 125)
🔹او روايت ميكند كه هنگامي كه امام باقر عليه السلام از دار دنيا رفتند من به همراهان خود گفتم منتظر من بمانيد تا من به نزد جعفر بن محمد (ع) وارد شده و بخاطر وفات محمد بن علي (ع) به او تسليت بگويم؛ سپس بر جعفر بن محمد (ع) وارد شدم و ابتدا به او تسليت گفتم؛
🔹سپس به آن حضرت گفتم «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ» كسي از بين ما رفت كه بدون هر واسطهاي ميگفت : رسول خدا چنين و چنان گفت، و پرسشي نميشد كه واسطه وصول اين سخن از پيامبر به او كيست (يعني همه مطمئن بودند كه او اين سخن را بدون واسطه از پيامبر دريافت ميكند) بخدا قسم هر گز كسي چون او ديده نشد.
🔹سالم ميگويد: در اينجا امام صادق براي مدتي ساكت ماندند؛ سپس گفتند خدا ميگويد: هر كس از بندگان من پارهاي از خرما را صدقه دهد، من همانگونه كه كسي كرّه اسبش را ميپرورد، آن صدقه را ميپرورم تا آن را به بزرگي كوه اُحد كنم.
🔹سپس سالم از نزد امام بيرون ميآيد و به همراهانش ميگويد : من از امام صادق عجيبتر نديدم؛ ما از اين كه ابي جعفر محمد بن علي بدون واسطه ميگفت پيامبر چنين ميگويد تعجب ميكرديم، اينك امام صادق بدون هر واسطهاي ميگويد: خدا چنين ميگويد!!
🔸گرچه سالم بن حفصه از اين كه امام صادق (ع) سخن خدا را بدون هر واسطهاي اظهار ميكردند در تعجب بود؛ ولي با توجه به مباني ديني و عرفاني، ظهور اين گونه كارها از اولياء الهي كه به مقام فناء في الله رسيدهاند هيچ بعدي ندارد؛
🔸زيرا سالك الى الله در مسير سلوك معنوي ابتدا بواسطه قرب بالنوافل بجائي ميرسد كه با حفظ هويت و أنانيتش، خداوند چشم و گوش و زبان و دست او ميشود چنانكه در روايت آمده است «إِنَّهُ لَيَتَقَرَّبُ إِلَيَ بِالنَّافِلَةِ حَتَّى أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِي يَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِي يُبْصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ الَّذِي يَنْطِقُ بِهِ وَ يَدَهُ الَّتِي يَبْطِشُ بِهَا» (كافي ج 2 ص 352)؛
🔸سپس در ادامه سلوكش بجايي ميرسد كه همه هويت و أنانيت او در حقيقت اطلاقي حق فاني ميگردد؛ در اين مرتبه هر چه از او سر زند اسنادش به خدا اسناد حقيقي است؛ اين ادعا هم سند قرآني دارد و هم شاهد روايي؛
🔸از جمله در روايات ما چنين آمده است «نَحْنُ لِسَانُ اللَّهِ وَ نَحْنُ وَجْهُ اللَّهِ وَ نَحْنُ عَيْنُ اللَّهِ فِي خَلْقِه» (كافي ج1 ص 145)
🔸و در زيارت حضرت أمير المؤمنين (ع) آمده است «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ اللَّهِ النَّاظِرَةَ وَ يَدَهُ الْبَاسِطَةَ وَ أُذُنَهُ الْوَاعِيَةَ» (اقبال سيد بن طاووس ج 2 ص 609)؛
🔸و سند قرآني اين ادعا آيه «إِنَّ الَّذينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّه» (10 فتح) است؛ بيانش اين است كه كلمه انّما در اينجا موجب حصر در مفعول «يبايعون» است؛ بر اساس اين حصر، آنان كه با پيامبر بيعت ميكنند فقط و فقط، و انحصارا با خدا بيعت ميكنند؛ اما اين انحصار در صورتي تحقق مييابد كه پيامبر اكرم هيچ أنانيتي مغاير با هويت خداوند در او باقي نمانده باشد؛ بلكه كاملا در حضرت حق، فاني باشد؛ زيرا اگر هر گونه هويت مغايري براي پيامبر اكرم باقي باشد بايد گفت طبق فرض، بيعتكنندگان با دو شخصيت متغاير بيعت ميكنند و نه منحصرا با خدا؛ و اين خلاف حصري است كه در آيه آمده است؛ بنابراين بايد گفت أنانيت پيامبر كاملا در حضرت حق، فاني بود و ازينرو اسناد هر فعلي به پيامبر اكرم واقعا اسناد حقيقي به خداوند است؛
🔶 و همين مسئله براي حضرت صادق آل محمد (ع) نيز واقع شد؛ او كاملا فاني في الله بود؛ لذا وقتي سخني ميگفت؛ ميتوان گفت آن سخن بدون هر واسطهاي سخن خدا بود لذا آنگاه كه امام ميفرمود قال الله ...، مقول قول خداوند، همان گفتهاي بود كه از دهان آن حضرت في المجلس صادر ميشد؛ و آن حضرت في الواقع لسان الله بود كه آن گفته را ميگفت چنانكه در آيه «ما رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمى» مرمي رمي خداوند همان بود كه از كمان پيامبر پرتاب ميشد؛
و ازينرو است كه در روايات آمده است «نَحْنُ لِسَانُ اللَّهِ».
حسين عشاقي خرداد
#عرفان_در_ادعيه
#عرفان_در_قرآن
#عرفان_و_شريعت
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
89.1.18.mp3
20.31M
🔴 #نشست_هاي_علمي
🏫 #مجمع_عالي_حكمت
📅 18 فروردين 1389
#استاد_عشاقی
📖 موضوع: تحليل گزاره هاي حقيقي (3)
#گزارههاي_حقيقيه
@oshaghierfan
063 P87 - S 14.mp3
11.33M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه شصت و سه
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 87 سطر 14
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
068 P 121 -S 4.mp3
6.23M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه شصت و هشتم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص121 س 4
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
064 P88 - S 10.mp3
12.32M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه شصت و چهار
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 88 سطر 10
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
069 P122 - S 14.mp3
7.95M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه شصت و نهم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص122 س 14
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
#کرسی
#عرفان_اهل_بیتی
🔹 در راستای برگزاری همایش عرفان اهل بیتی(ع)؛
🔺توسط گروه #عرفان پژوهشگاه برگزار میگردد:
✅ کرسی علمی “فنای ما سوی الله در ربّ محمدی(ص) و در پرتو حقیقت محمدی(ص)”
🎙 با حضور:
#حسین_عشاقی
#مسعود_اسماعیلی
#علی_امینی_نژاد
#محمد_عیسی_جعفری
📅 دوشنبه 2 تیر ماه 99 / ساعت 11
🏢 قم l سالن فرهنگ پژوهشگاه
📡 همچنین به صورت مجازی تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق :
👇👇👇👇👇👇
https://join.skype.com/gYYopjLfpEzZ
🆔 @iictchannel
065 P90 - S 10.mp3
13.28M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه شصت و پنج
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 90 سطر 10
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
070 P 124 - S 9.mp3
6.7M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هفتادم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص124 س 9
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram