079 P142 - S 2.mp3
7.13M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هفتاد و نهم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص142 س 2
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
073 P107 - S 10.mp3
14.95M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هفتاد و سوم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 107 سطر 10
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
080 P144- S 1.mp3
7.92M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هشتادم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص144 س 1
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
074 P107 - S 15.mp3
13.31M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هفتاد و چهارم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 107 سطر 15
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
081 p146- S 4.mp3
8.71M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هشتاد و يكم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص146 س 4
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
075 p109 - s 5.mp3
13.69M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هفتاد و پنجم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 109 سطر 5
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
🖌 برهان هاي وحدت شخصي وجود (17)
🔴 برهان بر اساس امتناع حدوث موجود
♦️استدلال براساس يك قياس استثنايي👇
(1) اگر موجود دومی وجود داشته باشد بدلیل وابستگی به علت باید به حدوث ذاتی حادث باشد؛
(2) لكن هر موجودی، ممتنع الحدوث است؛
(نتيجه): پس موجود دومي وجود ندارد.
مقدمه اول بي نياز از اثبات است.
🔶 اما اثبات مقدمه دوم:
هر موجودي ممتنع الحدوث است؛ زیرا حدوث، مسبوقیت وجود شیء است به عدم؛ و در مورد «عدم سابق» دو احتمال قابل فرض است:
🔹 احتمال اول: «عدم سابق»، عدم همان وجود لاحقي است كه بعدا موجود ميشود كه در اين صورت: اگر «عدم سابق» با این که با «وجود لاحق» اختلاف زمانی دارد، مع ذلک،، عدم همان وجود لاحق باشد؛ لازم می آید که جمع «عدم سابق» و «وجود لاحق» در حادث، جمع نقیضین باشد؛ زیرا هر حادثی، موجود لاحق و معدوم سابق است؛ و فرض این است که سابقیت و لاحقیت، تغایری در هویت شیء حادث، محقق نمیسازد؛ پس شیء حادث، هم موجود است و هم معدوم؛ و این تناقض است.
🔹 احتمال دوم: «عدم سابق»، عدم همان «وجود لاحق» نيست، بلكه آن عدم، عدم چيز ديگري باشد نه عدم وجود لاحقي كه در لحظه حدوث، موجويت مييابد؛ در اين صورت موجود حادث، وجودش مسبوق به عدم خودش نخواهد بود؛ چون طبق فرض، عدم سابق، عدم او نیست؛ پس موجود حادث، در ظرف عدم سابق، معدوم نبوده است؛ حال آن که فرض این بود که در آن مرحله خاص، شیء، حادث شده است؛ و قبلا او موجود نبوده است؛ این خلف فرض و محال است؛
🔸نتيجه سخن اين كه هیچ موجودی حادث نخواهد بود؛ و گرنه یا تناقض لازم می آید (طبق احتمال اول) یا خلف فرض در مرحله حدوثش (طبق احتمال دوم) .
🔵 با اثبات مقدمه دوم، نتيجه استدلال فوق اين خواهد شد كه موجود دومي وجود نخواهد داشت.
#برهانهاي_وحدت_شخصي_وجود (17)
#توحيد_عرفاني
#وحدت_شخصي_وجود
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
082 P147 - S 12.mp3
7.53M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هشتاد و دوم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص147 س 12
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
076 P110 - S 11.mp3
11.26M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هفتاد و ششم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 110 سطر 11
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
077 P111 - S 1.mp3
12.36M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هفتاد و هفتم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 111 سطر 1
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
078 P113 - S 5.mp3
14.91M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هفتاد و هشتم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 113 سطر 5
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram