01_047 P355 -S 8.mp3
8.49M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه چهل و هفتم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص355 س 8
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
01_048 P357 -S 10.mp3
7.38M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه چهل و هشتم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص357 س 10
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
01_049 P358 -S 15.mp3
7.1M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه چهل و نهم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص358 س 15
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
01_050 P360 -S 1.mp3
6.95M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه پنجاهم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص360 س 1
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
🖌 برهان هاي وحدت شخصي وجود (18)
🔴 برهان بر اساس اتحاد «ذات» و «موجود» در خداوند
🔶مقدمه :
🔸 حقائق امكاني، ذات و موجوديتشان متغايرند؛ و موجوديتشان زائد بر ذات آنها است؛ اما در واجب الوجود بالذات اين دو حيثيت متغاير نيستند؛ بلكه موجوديت خداوند عين ذات و حقيقت او است؛
🔸علت مطلب فوق اين است كه اگر موجوديت خداوند عين ذات و حقيقت او نباشد، تركب واجب الوجود بالذات از دو حيثيت متغاير وجود و ذات لازم ميآيد؛ و اين، به امكان او منجر ميشود؛ و نهايتا به خلف در واجب الوجود بودن واجب، و به تناقض در او منجر ميشود؛ و اين توالي فاسد، به هيچ وجه پذيرفتني نيست.
🌸 اصل استدلال 👇
اگر چيزي غير از ذات حق، موجود باشد لازمهاش تعدد ذات واجب الوجودي است؛ چون طبق مقدمه فوق «موجود» همان ذات واجب الوجودي است؛ در اين صورت هر چه مصداق حقيقي عنوان «موجود» باشد بايد مصداق حقيقي ذات واجب الوجودي نيز باشد؛ و اين نتيجهاش اين است كه اگر موجود دومي داشته باشيم ذات واجب الوجودي دومي را نيز خواهيم داشت؛ ولي طبق براهين امتناع تعدد ذات واجب الوجودي چنين لازمهاي پذيرفتني نيست؛ پس همانگونه كه تعدد ذات واجب الوجودي محال و باطل است؛ تعدد «موجود» هم محال و باطل است؛ پس «موجود» منحصر در همان ذات واجب الوجودي است.
♦️اشكال بر برهان:
ممكن است گفته شود كه ذات واجب الوجودي عين «موجود» است ولي نه عين مطلق «موجود» بلكه عين موجودي است كه مخصوص به ذات واجب الوجودي است؛ و در اين صورت تعدد «موجود» به تعدد ذات واجب الوجودي منجر نميگردد.
🔻پاسخ
«موجود» در ذات واجب الوجودي يك موجود مقيد نيست؛ زيرا اگر مقيد به خصوصيتي باشد بايد مركب باشد از اصل «موجود» و خصوصيتي كه او را از ساير موجودات متمايز سازد؛ و چنين موجود مركبي وابسته به أجزاء خود شده و از ذوات امكاني خواهد بود؛ و در اين صورت ممكن نيست كه عين ذات واجب الوجودي كه هيچ تركبي ندارد باشد؛ بنابراين آن «موجود» كه در خداوند عين ذات واجب الوجودي است تقيد به هيچ خصوصيتي ندارد؛ در اين صورت هر چه ما موجود بدانيم بايد بپذيريم كه او همان ذات واجب الوجودي است؛ و اين طبق بيان فوق الذكر به تعدد ذات واجب الوجودي منجر شده و محال است.
#برهانهاي_وحدت_شخصي_وجود
#توحيد_عرفاني
#وحدت_شخصي_وجود
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
01_051 P361 -S 15.mp3
7.06M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه پنجاه و يكم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص361 س 15
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
01_052 P363 -S 7.mp3
6.47M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه پنجاه و دوم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص363 س 7
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
01_053 P365 -S 2.mp3
6.63M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه پنجاه و سوم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص365 س 2
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
01_054 P366 -S 3.mp3
5.76M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه پنجاه و چهارم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص366 س 3
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
01_055 P368 -S 9.mp3
7.14M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه پنجاه و پنجم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص368 س 9
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram