آموزش گام به گام مداحی
#تمرین قوی کردن حنجره: منظور از حنجره قوی و صدای قوی، صدای بلند یا فریاد نیست،بلکه منظور حنجره و صدا
#تمرین پر حجم کردن صدا :
در جلسات گذشته در زمینه روش تقویت حنجره صحبت شد.
بعد از تمرینات قوی سازی صدا ، نوبت به پرحجم و پرطنین کردن آن می رسد.
یعنی وقتی یک خواننده در یک اتاق معمولی می خواند، صدای او بر فضای اتاق احاطه کامل داشته باشد و از هر سمت و سویی به طور مستقیم و یکنواخت شنیده شود. این خصوصیات یک صدای پر طنین می باشد که در اصطلاح، این صدا را (زنگ دار) می گویند، که گرفتگی ندارد. البته هر نوع گرفتگی در صدا، مذموم نیست. بلکه بعضی وقت ها به محزون بودن آن می افزاید.اما صدایی با این کیفیت ، قابلیت کمتری برای مانور دادن و تحریر زدن دارد. برای زنگ دار شدن صدا به تمرینات زیر توجه نمایید.
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
۱_ یک شعر بیست بیتی را با نازک ترین آهنگی که می توانید بخوانید و وقتی که گلویتان خسته شد، پس از چند دقیقه استراحت، دوباره از نو آغاز کنید.
۲_حرف(ر) را به صورت مشدد و مستمر و کشیده (ر،ر،ر،...) أدا کنید.
*نکته: گفتیم که پرطنین شدن صدا، با تنفس رابطه مستقیم دارد. برای اینکه طنین صدای خود را تقویت نمایید،لطفا به این تمارین توجه نمایید.
۳_فک پایینی را شل کنید.سپس نفس های کوتاه و سریع، از راه دهان بکشید و کم کم بر سرعت آن بیافزایید؛ تا جایی که صدای برخورد نفس ها را به سقف دهانتان بشنوید.(البته نفس ها نباید از راه تنگی گلو بوده، بلکه باید از پرده دیافراگم شکم باشد)؛ و از آن به عنوان تلمبه ای استفاده کنید و هوا را از راه شکم بیرون و داخل بکشید.
این تمرین باعث قوی شدن عضلات زیر فک و اطراف گلو و شکم می شود. زیرا هنگام خواندن،فشار زیادی به این عضلات وارد می گردد.
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
۴_بدن را شل کنید و هوا را به درون سینه بکشید، بدون اینکه هیچ گونه فشاری به سینه وارد شود؛(آنقدر که سینه از هوا پر گردد). سپس شمع روشنی را (یا یک باریکه کاغذ را) جلوی دهانتان بگیرید و هوا را خارج کنید؛آنچنان که شعله شمع حرکت ننماید ولی هوای سینه به طور یکنواخت خارج شود.
این تمرین باعث أفزایش ظرفیت هوایی ریه ها و یکنواختی صدا می شود که باید روزی سه تا چهار مرتبه تکرار شود و با یک فوت کردن قوی خاتمه بیابد.
۵_چانه را به سینه بچسبانید، به طوری که وزن سر، روی چانه افتاده باشد.حالا چند مرتبه دهان را باز و بسته کنید به طوری که با این حرکت، سرتان بالا و پایین برود.سپس مدتی دهان را به حالت نیمه باز و راحت، استراحت بدهید.
۶_دستتان را زیر چانه بزنید(حالتی که انسان چیزی را تماشا می کند) و فرض کنید که چیزی می جوید و مکرر دهانتان را باز و بسته نمایید. بعد از مدتی استراحت، دوباره این کار را انجام دهید. این تمرین و تمرین قبل باعث قوی شدن عضلات چانه، شقیقه و گلو می شود و کم کم فک و گلو به اختیار شما در می آید تا حروف را در موقع خواندن بهتر ادا نمایید.زیرا عدم توانایی در تلفظ واضح حروف و خستگی زودرس فک و دهان، ناشی از ضعیف بودن این عضلات است.
۷_یک شعر را ابتدا با صدای زیر و از نوک زبان و سپس با صدای بم و از ته زبان بخوانید، در حالی که دهان مانند یک حفره شده و صدا با حجم بیرون می آید.
این تمرین نیز با قوی تر شدن زبان، باعث پر حجم شدن صدا می شود.زیرا قسمتی از خواندن، به زبان بستگی دارد که با تغییر دادن فضای دهان، موجب ایجاد صدای مناسب و حجم دلخواه می شود.
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
4_5866456058209240328.mp3
3.94M
مناجات با امام زمان(عج)
گذشت عمری و لیلای ما نیامد باز
ز سمت کعبه ی جانها صدا نیامد باز
به دردهای خودم مژده ی دوا دادم
ولی چه سود به دردم دوا نیامد باز
میانِ مردم این شهر بی کس و کارم
غریب مانده ام و آشنا نیامد باز
دلم گرفته از این روزهای بی معنی
زمان گذشته و آقای ما نیامد باز
برای مادرِ مظلومه اش عزادارم
عزا به پا شد و صاحب عزا نیامد باز
چگونه روضه بخوانیم کار ما سخت است
که روضه خوانِ دلِ مرتضی نیامد باز
یا صاحب الزمان ....
#حاج_محمد_طاهری
#مناجات_امام_زمان_عجل_الله_تعالی
#فاطمیه
#دشتی
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
rasooli-man-garak-har-dardimi.mp3
6.41M
مَن گَرَک هَر دَردیمی ، سَنَن بُولِیدیم بُولمَدیم
مَن گُرَک غُسلی وِرَن ، ساعت اُلیدیم اُلمدیم
اُولمَدیم قالدیم جِنازً اُوستَ سینَه داغلادیم ۲
اُولمَدیم اُوز اُللِّریملَ گُوزلَرینی باغلادی
یارالی زهرا،گِت سَنی تاپشِردیم اللّها،یارالی زهرا
دُویموشام جانَ داخی سَنسیز جَهانی نِیلییم 2
قُرخورام سَنَّن سُرا دُنیادَ چُوخ عُمر اِیلیّیم
اُولمَرَم بو صَبرُ طاقت ، کِ مَنیم وار فاطمه
آچ گُزون سیندِرما دُوستُ دُشمَنیم وار فاطمه
(اِلَدیردی خانوم ....
لَکَه قان دُشمُوش گُزون آچ ، یُومّا یاندِرمامَنی 2
آندُولا اُوز جانِیوَ زَهرا اُوتاندِر مامَنی ...
مَن نِجَ سیلی گُوَردَن صورَتَ تُوپراق اُوپو
مَن نِجَ اُز اُللَّریم جِسمی وَ خَلعَت وُروم
یارالی زهرا،گِت سَنی تاپشِردِیم اللّها،یارالی زهرا
دِلخُوشوُیدُوم عُمرُومَ سَنّن سَنی اُولدُور دُولَر
مین ایل عُمراِتسَم چَتین بیردَ یُوزوم سَنسیز گُول
اِتدیلَر جِبریئل اُوپَن دَرگاهَ مَقتَل فاطِمه
چُوخ یُورول مُوشدون بیرآزعُمروندَ دینجَل فاطمه
دینجَل ای عُمروندَ بالشَ باش قویمویان
دینجَل ای جاناّن دُویان اُوقلی حُسینَن دُویمویان
یارالی زهرا،گِت سَنی تاپشِردیم اللّها،یارالی زهرا
#مهدی رسولی
سینه زنی ترکی
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
4_5816767280914105894.mp3
5.41M
اجرای شعر پندیات
در آهنگ ابو عطای اول
#ترکی
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
یاعلی زار و دل فکارم.mp3
3.78M
#نوحه سینه زنی ترکی
در آهنگ ابو عطای اول
با صدای استاد نادر جوادی
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسیار عالی.....
خدمتی که آذری ها به تشیع کردن کسی نکرده👌👌
#سخنرانی استاد دانشمند
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
4_5947524459274437725.mp3
4.45M
سیدحسین مؤمنی
روضه حضرت زهرا(س)😭😭😭😭
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
سید حسین مؤمنی
روضه حضرت زهرا (س)
ویژۀ ایام فاطمیه و شهادت حضرتِ زهرا (ص)
*وقتی تو کوچه جلوی مادر ما زهرا رو گرفت...(جریان کوچه صحت داره...نامه رو اولی ملعون نوشت برای حضرت زهرا سلام الله علیها...برگه ی فدک رو داد بعد پیغام داد برا دومی که من چنین کاری کردم برو یه کاریش بکن.)اومد تو کوچه جلوی مادر ما رو سد کرد.بعد گفت:برگه ی فدک رو بده.حضرت امتناع کرد.یه قدم به سمت مادر ما آمد.نامحرمه دیگه...باید بره عقب دیگه...قدم دوم به سمت مادرمون اومد...مادر یه قدم به عقب تر رفت...یه قدم به سمت مادر....اما قدم سوم دیگه شونه ی مادر ما به دیوار برخورد کرد...راه فرار نمونده...یه قدم به سمت مادر ما اومد..
ایستادم به نوک پنجه ی پا اما حیف!*هر چی قدمو بلند کردم...نشد..دستش از روی سرم رد شد و...تا برگه ی فدک را گرفت...آب دهان برآن انداخت و پاره ش کرد...
من میخوام چهار تا کلمه بگم...خودتو مادر تو زنتو ناموستو تصور کن این بلاها سرتون آمده...
کلمه ی اول کلمه ی "ضَرَبَ" هستش...ضرب یعنی چی؟یعنی زدن...زدن ممکنه با دست باشه...ممکنه با پا باشه...
کلمه ی دوم کلمه ی "رَکَلَ" هستش...رکل یعنی لگد زدن به در...اونم ضرب شدید یه دفعه ای...اگه میخوای ضربه شدید باشه اول باید یه قدم بیای عقب...خیز کنی...جفت پا بزنی تو در...به این میگن "رَکَل..."
کلمه ی سوم کلمه ی "صَفَقَ" هستش....یعنی زدن به دو طرف...
"عَصَرَ"یعنی چی؟یعنی فشار دادن...
یه کلمه داریم "رَضَضَ" یعنی شکسته شده...
یه کلمه داریم"هَضَمَ" یعنی له شده...یعنی کوبیده شده...یعنی زیر پا گذاشته شده...یه کلمه داریم
"لَطَمَ"یعنی با مشت به صورت زدن...
یه کلمه داریم "نَبَتَ" یعنی بیرون آمدن...
بغدادی میگه وقتی در به سینه ی زهرا نشست" نَبَتَ المسمار..."
"رَفَسَ "یعنی چی؟یعنی لگد زدن به سینه...اومد تو خونه...دید زهرا افتاده...
اگر این است تاثیر شنیدن...
شنیدن کی بود مانند دیدن...
علی داره این صحنه ها رو میبینه...
این مسمار به سینه زهرا نشسته...من از شما سوال میکنم....مگه بانوی باردار شکم جلوتر از سینه نیست؟!
چه جوری این مسمار به سینه رسیده؟
وقتی دید فاطمه بین در و دیواره...میگه اونقدر این در رو فشار دادم....فشار دادم...فشار دادم....
#روضه بانوای گرم حجت الاسلام سيدحسين مؤمني😭😭😭😭
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
079946685bda4e7799b3af15cfa919b0d6eb87a7.mp3
11.08M
#روضه حضرت زهرا ســلام الله علیها
بامداحے : حـاج مـــهدیرســـولے
پنجشـنبه۴بهـمــنمـــــــاه١٣٩۷
#ارسالی از آقای حسین بیگدلی
یکی از اعضای کانال
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
#چند دستورالعمل کلی برای محافظت از حنجره:
تمریناتی که تا اینجا گفته شد،باعث تغییرات محسوسی در تقویت و بهبود صدا می شود؛ با این شرط که با حوصله انجام داده شودو از عجله کردن در آن خودداری گردد.و تصور نشود که خواندن بستگی به این تمرینات خسته کننده ندارد.مطمئن باشید که اگر این دستور العمل ها بدون شتاب زدگی انجام شود، أثرات ژرفی در صدا خواهد داشت اما اگر بدون دقت انجام شوند، باعث ضایعات جبران ناپذیری خواهد شد. به عنوان مثال :در تمریناتی که در قسمت قوی شدن حنجره ذکرشد ،اگر شخصی بدون گرم کردن حنجره ،زیر آواز بزند و شش دانگ صدا را بیرون دهد ،امکان پاره شدن تار های صوتی و یا ایجاد رگه های غیر قابل بهبود در صدا، وجود دارد.پس توصیه ی اول :عجله نکردن و دقت به خرج دادن در تمارین می باشد .
توصیه ی دوم : این است که بین تمرین ها نباید وقفه ای ایجاد شود و باید به طور مداوم صورت گیرد ، تا حنجره پختگی خود را آسان تر تحصیل کندو به طور کلی اگر کسی خواننده هم شود، نیابد تمرین را قطع کند و هر روز باید زمزمه ای داشته باشد تا حنجره ، انعطاف خود را از دست ندهد.
درست مانند لولای درب ، اگر مدتی درب بازو بسته نشود باعث سفت شدن لولا ها می شود . به خاطر داشته باشید که بهترین چیز برای حنجره ،خواندن و جلوگیری از تنبلی و سستی آن است. البته از استراحت دادن به آن هم نباید غافل ماند و باید از تاختن به حنجره پرهیز کرد.حتی در مجلس نیز هرگاه حس کردید که حنجره ی شما خسته شده است می توانید بدون انکه سایرین متوجه بشوند به حنجره استراحت بدهید .
به این ترتیب که فک پایین را شل کرده و با زبان کوچک راه حلق را مسدود نمایید(گویی می خواهید خمیازه بکشید)به طوری که صدای آن در گوش ها حس می شود . این کار باعث استراحت لحظه ای حنجره تا مدت کوتاهی می گردد.
نکته: بهترین استراحت برای حنجره خواب قبل یا بعد از مجلس است . چنانچه وقتی یک از قاریان مصری که برای اجرای برنامه به ایران امده بود ،قبل از اجرای قرائت خود ،مدت کوتاهی می خوابد و این کار را به بقیه قراء هم توصیه می کند.چون گفتیم که تار های صوتی ،بافت عضله ای هستند و احتیاج به استراحت دارند.
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تماشا کنید و یاد خدا کنید
سبحان الله😍
مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ
ﺩﻭ ﺩﺭﻳﺎﻱ [ ﺷﻴﺮﻳﻦ ﻭ ﺷﻮﺭ ] ﺭﺍ ﺭﻭﺍﻥ ﺳﺎﺧﺖ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺎﻫﻢ ﺗﻠﺎﻗﻲ ﻭ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ;الرحمن(١٩)
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
در پایان این قسمت دو تذکر لازم به ذکر است:
اول اینکه در هر قسمتی از کشور اسلامی ما ، عزاداری به سبک و سیاق مخصوص به خود صورت می گیرد و مردم هر منطقه یک نوع صدارا می پسندند .بعضی صداهای بم و خش دار ، بعضی صداهای نازک و پرتحرک، بعضی تحریر های حلقی، بعضی تحریرهای دهانی و....
لذا تمرین ها باید به فراخور همان منطقه صورت گیرد.
نکته ی دیگر اینکه لازم نیست که یک مدت را فقط به تمرین اختصاص داد و یک مدت را به خواندن در مجلس .خیر . بلکه این دو با هم قابل جمع نیز هست .
البته تذکر بسیار مهم ما این است که در کنار این تمرینات ، وقتی که حس شد صدا به حد مطلوبی رسیده است، باید خواندن در مجلس را آغاز کرد تا همزمان ، فنون مجلس داری نیز فرا گرفته شود.
نکته مهم:ذاکران عزیز توجه داشته باشند، در برنامه هایی که چند شب متوالی ادامه می یابد ، نباید تمام انرژی خود را در شب های اول ، تمام کنند و باید با حنجره شان مدارا کنند .
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
اجرای سید.mp3
9.17M
صوت روضه سید...(یکی از اعضای کلاس)
اجرا شده در تاریخ۱۳۹۷/۱۱/۸
در جلسه دوازدهم کلاس استاد اسفندیاری
#فارسی و ترکی
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
(اطلاعات عمومی)
#دستگاه شور :
شور" را مادر دستگاههای ایرانی لقب داده اند و از دستگاههای پرگوشه ماست. وسعت این دستگاه آنچنان است که حتی چهار آواز مستقل نیز به نامهای افشاری, ابوعطا, بیات ترک و دشتی از ملحقات آن به حساب می ایند.غالب آوازهایی که خواننده آموزش ندیده ایرانی میخواند در یکی از مایههای این آواز میگنجد، از این رو این دستگاه را مادر موسیقی ایرانی هم خواندهاند.
متعلقات شور:
آوازهای ابوعطا ، افشاری، بیات ترك و دشتی از شعبات دستگاه شور می باشند. این آوازها در گام شور قرار دارند ولی به خاطر تفاوتهایی كه از نظر حالت و نتهای شاهد و ایست با دستگاه شور پیدا می كنند، نام های مختلف پیدا كرده اند.
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
⚜🕊 روضه شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها بيت رهبري سال 96 به نفسِ حاج محمد رضا طاهری⚜
┄┅═══••↭••═══┅┄
روز آخر شانه زد بر گیسوان دخترش
*می دونم دلت دیگه اینجا نیست،همه دل ها رو ببریم پشت در خونه ی حضرت صدیقه ی طاهره،چه خبرِ توی این خونه این شب ها؟حال بی بی دوعالم فاطمه رو نوشتن این روزها اینطوری بوده،" مَا زَالَتْ بَعْدَ أَبِیهَا مُعَصَّبَةَ الرَّأْس، نَاحِلَةَ الْجِسْم، بَاكِيَةَ الْعَيْن" شما اگر گریه کنید هیچ کسی به شما اعتراض نمی کنه،اما این شب ها می اومدن درِ خونه ی امیرالمؤمنین می گفتند:علی! به فاطمه بگو یا روز گریه کنه یا شب...*
روز آخرشانه زد بر گیسوان دخترش
شست با دست لباس کودکانِ دیگرش
تا نماند کودکی آنجا گرسنه بعد از او
در تنورِ خانه نان می پخت دل خاکسترش
کارهای خانه اش را یک به یک انجام داد
دستِ آخر ماند کارِ همیشه برترش
جامه ی روشن به تن کرد و سوی محراب رفت
تا بماند یادگار از او نماز آخرش
*جامه ی روشن بر تن می کرد فاطمه، اما این لباس بر تنِ فاطمه ساعتی نمی ماند،آخه از جای سینه ی آزرده خونِ تازه می آمد*
در اتاقی رفت و اندکی آرام ماند
تا شود کم کم محقق مژده ی پیغمبرش
خادمش وقتی صدا زد پاسخی نشنید از او
بر سر و روی خودش زد زآنچه آمد بر سرش
*داره صدا میزنه بی بی رو،یه مرتبه دید در باز شد...*
کودکان وارد شدند و صحنه را شاهد شدند
هر یکی رفت تا آسمان فریادِ مادر مادرش
*جوانها! راه عاقبت به خیری رو اربابتون ابی عبدالله به شما نشان داده،تا در باز شد،بچه ها اومدن خودشون رو روی بدن انداختن،امام حسن صورت روی سینه ی مادر گذاشت،اما دیدن ابی عبدالله راهش رو کج کرد،اومد پایین پایِ مادر،صورت کف پای مادر گذاشت،صدا زد:مادر! من حسینم،با من حرف بزن...*
آن یکی صورت نهاده بر کف پایش چرا
دیگری بر سینه ی مادر چرا باشد سرش
*اسما صدا زد: آقازاده ها! زود بروید باباتون رو خبر کنید بیاد...*
مرتضی در مسجد از این ماجرا شد با خبر
باورش سخت است،باور کن نمی شد باورش
آنکه با هشتاد زخمش در اُحد بر پای بود
آنکه زانویش نشد خم وقتِ فتحِ خیبرش
*آی گریه کن ها! تا حسنین دویدن گفتند: بابا! مادرمون از دستمون رفت،یه وقت دیدن...*
زانویش لرزید و افتاد و دگر از هوش رفت
چیست این داغی که گشته اینچنین ویرانگرش
*همه دشمنا توی مدینه منتظر بودن یه روز زنوهای علی بلرزه،اینجا روایت نوشت:بارها تو این مسیرِ کمِ مسجد تا خونه، بارها علی امیرالمؤمنین رو زمین افتاد...
گریه کن ها! این یه سردار بود همه منتظر بودن خم شدنِ زانوانش رو ببینند،یه سردار هم من سراغ دارم،کربلا،تا اومد کنار بدنِ اباالفضل،یه وقت دیدن خم شد، دست به کمر گرفت،صدا زد: "الْانَ إِنْکَسَرَ ظَهْری"...
مدینه امیرالمؤمنین نوشتن "فبُكی بُكاءً عالیا" بلند بلند گریه می کرد،ابی عبدالله هم کنار بدن اباالفضل نوشتن "فبكی بُكاءً عالیا"...تا صدای گریه ی حسین بلند شد،یه مرتبه همه هلهله کردن،همه کف زدن..حسین..*
#حاج_محمد_طاهری
#روضه_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
#فاطمیه
#همایون (شوشتری)
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
@babolharam.ir- 96112902.mp3
1.9M
#روضه شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها بيت رهبري سال 96 به نفسِ حاج محمد رضا طاهری
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆
روضه شب شام غریبان حضرت زهرا سلام الله علیها
____________________________
شب گذشت ازنیمه ای دل مرحم دلهاکجاست
شمع میپرسد زپروانه گل نرگس کجاست
درعزای مادرت یاابن الحسن اقاجانم
درعزای مادرت یاابن الحسن خودهم بیا
تانگویند این جماعت بانی مجلس
کجاست
اقاجان تانه زمانیه جاخ گوزموز قالاجاخ یولدا
اقاتشریف گتردون قربان اولام قدملروا
سال گذارون یثربه مادر یادونان
چیخماسین
آقاجان انتقام آلان گون ماجرای در یادونان چخماسین
آقاجان اللرون قربانیم محسن یادونان
چخماسین یازهراااامابوگیجه کلیبسوز
مولا علینن قولونان یاپشاسوز
علی ع اگرمدینه دا بیرکس اولمادی
زهرانی گویدون بقیع نین توپراخلارینا
اوزودولاندیردون ای مدینه اهلی بیر
خانم ورمیشم الدن که دیردی ملکوته
بیرتوکن ورمزدیم مین بیله جاه وجبروته
عالم سجده لری قربان او تک الی قنوته
سسله ده یازهرا الله بوناله
لروزیترسن اوزهرانن گیزدن قبرنه
هربیرگوشه اده یاپشارسوزعلینن اتگینن
اما عشقنن گلبسیز علینن قاپسناامام
حسن تسلیته امابوگجه علینن اونده نه عالمدی حسن اقلیری
حسین اقلیری مولا بویورر صبراله بالا صبراله بالا گیدرم منزله محرابو خالی گورمم
باخرام زینب وکلثوم عزالی گورم
زهراجان اخ ایله قلبیم یانیر تاایله حالی گورم
سوزاهینه شرر جانه وران یوخدی داخی
اخی زینبن ساچ لارینا شانه وران یوخدی داخی
2یازهرا
بوگیجه شب شام غریبان ماعسل
یدی نفر همدم اولوب مولایه گتی لر
فاطمه انی دفن اولونان معوایه
مرتضی گوردی گدیر الده اولان سرمایه
نقدرسعی ایلدی مالک اولا صبراونه
اوریی گلمدی زهرانی قویا قبراونه
زهرادارونداریم سن زهراامیدمسن
زهراعلینن گوزون نوری سن زهرا
اوجادان سس له یازهرا یازهرا
بوروضه نن عرضم تمام اولاانشااله بوگین
مجلسیمز امام زمان گلجک چون بیلیرم
اوودن چخاندا بونیتن گلبسن گیدرم امام
زمان ننه سنه لای لای چالم گیدرم دیم
اقااوزون شاهد اول اقااوزون عنایت ایله
علی آپاردی ظلم ثانی ده اورکده یاره فاطمه 2
ندورکه علتی گدور گجه مزار فاطمه حسن دیرننه دایان 2
حسین دیر ننه دایان 2
زینب گوردی ننه جنازه اسن اپارلار
الله هراگیدرگجه جاغی منم اوقهرمان
ننه ام باباآپارمیون اونی بابایارالیدی
جوان ننه ام
لای لای جوان اولان ننه لای لای گیجه قبره گدن ننه
اوجادننن لای لای ننه ام لای لای یازهرا
تمام دنیادن گدن ننه لرن ده یاد
اولسونار
یازهرا یازهرا
#روضه حضرت زهرا سلام الله علیه دربیت الرقیه علیه السلام بامداحی حاج یحیی طالبی
#ترکی
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
تجویز برخی خوراکی ها:
همانطوری که بین همگان مشهور است، بعضی از خوردنی ها هستند که باید از آنها پرهیز شود وبرخی نیز باید استفاده گردد تا صدای شخص را تقویت نماید.
یاداوری؛حنجره را به لولای درب تشبیه کردیم .همانگونه که درب احتیاج به بازو بسته شدن دارد تا سفت نشود ، احتیاج به روغن کاری هم دارد. به همان شکل که باید از حنجره کار کشید تا إنعطافش از بین نرود، باید با خوردن بعضی خوراکی ها به تحرک بیشتر آن کمک نمود. نا گفته نماند که معرفی این خوراکی ها جنبه ی تجربی دارد و در افراد گوناگون، مختلف است . إمکان دارد که دربعضی جواب ندهد ولی انچه که درعرف مداحان و قاریان و.... برای تقویت حنجره معمول است ، خوردن غذاهای کم چربی و آبکی مانند آش ، گوشت آبپز، باقلا پلو، آبگوشت بدون چربی.استفاده از دانه صنوبر، مویز، شنبلیله،بذر کتان، خرما، بادام، نیشکر و نوشیدن شیر گرم قبل و بعد از خواندن و نوشیدن آب ولرم درحین برنامه است.
همچنین در مواقع گرفتی و خستگی صدا ، خوردن ژله ی نشاسته ، زرده ی تخم مرغ ، تخم مرغ عسلی، آب شلغم و یا غرغره کردن آب نمک به اضافه ی چند قطره آب لیمو و یا خوردن أنجیر خشک که در شیر جوشیده ریخته شده باشد ، تاثیر به سزایی خواهد داشت.یا اینکه 3 قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب ریخته و آن را کاملا به هم بزنید تا اثری از عسل در آن باقی نماند. سپس آن را میل بفرمائید.(عسل آب).
همچنین خوردن تخمه هایی که دارای لعاب می باشند، مانند بارهنگ ، به دانه، تخم شربتی و ... قبل از اجرای برنامه بسیار مفید است . به قول یکی از اساتید ، أثر خوردن مقداری از تربت سید الشهداء، قبل از مجلس و مالیدن آن به گلو بیشتر است.
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
این موادی که خدمت شما توصیه می شود برای#تقویت حنجره است:)
ماده ای به نام صمغ عربی را تهیه کرده و هر شب مقداری از آن را در دهان بگذارید و مانند آدامس از آن استفاده کنید.
در مواقعی که احساس می کنید صدای شما گرفته است این مواد را بخورید: مقداری آرد و دارچین را در آب ریخته به هم بزنید و بخورید.
همچنین اگر می خواهید معجزه ای در حنجره تان اتفاق بیافتد حتما این کار زیر را انجام دهید. یک پیاز سالم را شسته و دور تا دور آن را کاملا با یک ورق آلومینیومی بپوشانید و در مایکروفر یا داخل آتش یا درون قابلمه ای قرار دهید. و بعد از سرد شدن میل بفرمایید. اگر در هر هفته یک بار این کار را انجام دهید به طور شک همیشه صدایی صاف، زلال و بدون خش خواهید داشت!
خوردن موادی که ویتامین ث (C) دارند بسیار توصیه می شود. از جمله مواد غذایی که ویتامین ث فراوانی دارند می توان به پرتقال، کیوی، سیب، لیمو ترش، سبزیجات، سیب زمینی و ... اشاره کرد.
هنگامی که آب می نوشید بهتر است چندین قطره آب لیموی تازه در آن بریزید و بعد میل بفرمائید.
مسواک زدن یکی از اصول اساسی برای محافظت از حنجره است. رعایت بهداشت دهان و دندان را بنمایید. و در صورت رعایت نکردن ارتفاع صدای شما یا همان تون صدای شما به مقدار قابل توجهی پائین خواهد آمد.
بعد از بیدار شدن از خواب قبل از خوردن چیزی مقداری آب نمک را در حلق غرغره نمایید.
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
#توصیه آخر به مداحان عزیز؛
سعی کنید همیشه حنجره تان را مرطوب نگه دارید.
خوردن آبلیمو، ترشی و سرکه در حال گرسنگی صافی صدا را از بین می برد. اما اگر در بین غذا خورده شود چه بسا باعث تقویت صدا هم بشود.
ومطلب آخر اینکه استاد اسفندیاری عزیز همیشه این مطلب را تذکر می دادند که قبل از منبر یا روضه اگر بانی مجلس یا شخصی دیگر، آب جوش برایتان آورد، حتما بو بکشید تا گلاب داخل آن آب نریخته باشند.چون باعث گرفتگی گلو می شود و نمی توانید به راحتی جلسه را ادامه دهید. ومن الله التوفیق.
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
⚜🕊سینه زنی شور انقلابی ویژۀ یوم الله 22 بهمن به نفسِ سیدرضا نریمانی⚜
┄┅═══••↭••═══┅┄
ابری نمیشه هیچ وقت ، این آسمونِ آبی
سینه زن حسینِ ، جوونِ انقلابی
ما پایِ انتخابمون ، انقلابمون میمونیم
ما پایِ اعتقادمون ، اتحادمون میمونیم
ما پایِ یاحسین مون ، باحسین مون میمونیم
من اهل کشوری ام که ، اسمش فخر مشرقِینِ
هر شهرش بری یه گوشه ، هرشب روضۀ حسینِ
«ای جانم حسین ، ای جانم حسین»
خیلیا پدرامون ، جانبازن و شهیدن
با یه تابوتِ چوبی ، به کربلا رسیدن
ما پایِ پرچم سه رنگ ، حتی بی تفنگ میمونیم
ما پایِ رهبر و ولی ، منبرِ علی میمونیم
ما پایِ ناجیِ جهان ، صاحب الزمان میمونیم
من اهل کشوری ام که ، پرچمدار اربعینِ
زیباترین جایِ اذانش ، اسم امیر المؤمنینِ
«ای جانم حسین ، ای جانم حسین»
#سید_رضا_نریمانی
#راهیان_نور
#مرگ_بر_فتنه_گر
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
babolharam Narimani.mp3
5.69M
سینه زنی شور انقلابی ویژۀ یوم الله 22 بهمن
به نفسِ سیدرضا نریمانی
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
#آموزش آهنگ ابوعطای دوم:
همانطور که قبلا گفته شد، این آهنگ از متعلقات دستگاه شوراست.همچنین گفتیم که ما، در موسیقی چیزی به نام ابوعطای اول یا ابوعطای دوم نداریم.فقط برای اینکه تدریس آسانتر شود، آواز ابوعطا را به دو دسته تقسیم کردیم.
آهنگ ابوعطای دوم بسیار پرکاربرد در مداحی است.
سوال؟ این آهنگ با آهنگ ابوعطای اول چه تفاوتی دارد؟
پاسخ : فرق این آهنگ با ابوعطای اول این است که گام صدای آن(ابوعطای دوم) بالاتر است. وقالب آن با آهنگ ابوعطای اول فرق دارد. درضمن بسیار پرکاربردتر از ابوعطای اول است وجذابیت و حزن خاصی دارد.قدرت مانور این آهنگ طوری ست که می توان،حتی در مولودی هم از آن استفاده کرد. یک مجلس کامل را می توان با این آهنگ اداره کرد.انشالله در قسمت آموزش عملی، درباره آهنگ ابوعطای دوم، توضیح کافی خواهم داد.
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
سوال؟ ؛در کجای مجلس می توان از آهنگ أبوعطای دوم استفاده نمود؟
پاسخ این است که أبوعطای دوم برای شروع مجلس، بسیار مناسب است. ولی در صورتی که صدا خسته باشد، بهتر است ابتدا با آهنگ أبوعطای اول بخوانیم سپس این آهنگ را بخوانیم.
ضمنا آهنگ أبوعطای دوم به آهنگ دشتی هم نزدیک است که درباره آهنگ دشتی در آینده توضیح بیشتری خواهیم داد.انشالله.
با ما همراه باشید
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
آموزش عملی آهنگ أبو عطای دوم؛
در جلسات قبل گفته شد که باید از هر آهنگ یک نمونه را در ذهن خود بسپاریم. پس لطفاً به این نمونه (خمیر مایه) ابوعطای دوم از دستگاه شور، با دقت گوش کنید.شاید این نوحه را شنیده باشید.آهنگ این شعر در أبوعطای دوم است.فقط دقت کنید که ما کاری به متن شعر نداریم، بلکه باید آهنگ آن در ذهن ما بماند.
دامن کشان رفتی دلم زیر و رو شد
دلم زیر و رو شد دلم زیر و رو شد
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
afcd6ff06a-5bc4b308c2fbb8a8008b7fec.mp3
1.04M
نمونه آهنگ ابوعطای دوم
اجرای استادعبدالرضا نصیر پور فسایی
لطفاً خوب گوش کنید
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
9e056ee6a4-5bc4b6b2c2fbb8f0008b803a.mp3
6.21M
دامن کشان رفتی دلم زیر و رو شد
چشم حرامی با حرم روبرو شد
بیا برگرد خیمه ای کس و کارم
منو تنها نگذار ای علمدارم
آب به خیمه نرسید فدای سرت
حسین قامتش خمید فدای سرت
از تو خبر دارم با دستای خونی
زهرا وساطت کرد تو میدون بمونی
تو که پیرم کردی ای پناه من
زمین گیرم کردی ای سپاه من
علمدارم… علمدارم
پیر شده برادرت فدای سرت
خون چشم خواهرت فدای سرت
اجرای ابوعطای دوم با صدای حاج محمود کریمی که آخرش یه کمی روضه داره
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir