eitaa logo
کانال رسمی استاد ادبی
1.5هزار دنبال‌کننده
515 عکس
856 ویدیو
1 فایل
کانال رسمی استاد ادبی ◽ایتا - بله - تلگرام @ostad_adabi ◾اینستاگرام https://www.instagram.com/ostad_adabi ◾آپارات https://www.aparat.com/ostad_adabi 👤ادمین @matlaealnoor
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۷۰_قسمت۲ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 معنای ان‌شاءاللّٰه ✦ضعف بنی‌اسرائی
✨.🍃.🌼.🍃❈﷽❈🍃.🌼.🍃.✨ ٠_قسمت۲ قٰالُوا اُدْعُ لَنٰا رَبَّكَ يُبَيِّنْ لَنٰا مٰا هِيَ إِنَّ اَلْبَقَرَ تَشٰابَهَ عَلَيْنٰا وَ إِنّٰا إِنْ شٰاءَ اَللّٰهُ لَمُهْتَدُونَ ﴿۷۰﴾ ↩️بعد از اینکه خداوند ویژگی‌های گاو را برای آنها بیان می‌کند، بنی‌اسرائیل مجدد حرف سابق‌شان را می‌گویند و این به معنای اینست قانع نشده‌اند که اقدام کنند. 🔻بعد از شنیدن توضیحات در مورد گاو، تازه پرسیدند چطور گاوی باشد؟ ما را به شبهه انداختی، چطور از این بن‌بست در بیاییم؟ ←به جای اینکه از خداوند تشکر کنند که سوالات پیش پا افتادهٔ آنها را پاسخ داده، می‌گویند ما را به شبهه انداختی. 📖وَ إِنّٰا إِنْ شٰاءَ اَللّٰهُ لَمُهْتَدُونَ: لطف الهی شامل حال آنها شد و از آنها دستگیری کرد که «ان‌شااللّٰه» گفتند و این «ان‌شاءاللّٰه» کارگشاست. ✅گفتن «ان‌شااللّٰه» در شروع هر کاری، سبب می‌شود که کار سرانجام بگیرد و ابتر نماند. 🌀نکته: بنی‌اسرائیل با گفتن ان‌شااللّٰه دو کار انجام دادند: ①-کار را به خداوند واگذار کردند. ②-غایت نگری کردند. ☑️قبلاً اشاره کردیم که بنی‌اسرائیل ضعف معرفتی، ارزشی، تربیتی و غایی داشتند. ☜حال با گفتن «ان‌شااللّٰه» ضعف تربیتی و غایی خود را رفع کردند. @ostad_adabi ✨🍃.🌼.🍃.✨
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۷۱_قسمت۱ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 ترجمه آیه ✦معنای واژه‌ها 📽 آپارا
≼≽≼≽≼≽≼𖢖≼﷽≽𖢖≽≼≽≼≽≼≽ قٰالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهٰا بَقَرَةٌ لاٰ ذَلُولٌ تُثِيرُ اَلْأَرْضَ وَ لاٰ تَسْقِي اَلْحَرْثَ مُسَلَّمَةٌ لاٰ شِيَةَ فِيهٰا قٰالُوا اَلْآنَ جِئْتَ بِالْحَقِّ فَذَبَحُوهٰا وَ مٰا كٰادُوا يَفْعَلُونَ ﴿۷۱﴾ ❇️ترجمه: ♾إِنَّهُ يَقُولُ: حضرت موسی علیه‌السلام می‌گوید خداوند می‌فرماید: إِنَّهٰا بَقَرَةٌ: تکرار بقره تعریض شدید دارد یعنی این گاو است، حیوان نادانی که با آن انس دارید و در اختیار شماست، حیوان دیگری نیست که ندیده باشید. ♾لاٰ ذَلُولٌ تُثِيرُ اَلْأَرْضَ؛ نه رام است که زمین را شخم بزند. ♾وَ لاٰ تَسْقِي اَلْحَرْثَ؛ و نه از چاه آب بیرون می‌آورد برای استفادهٔ مزارع و چارپایان. ♾مُسَلَّمَةٌ لاٰ شِيَةَ؛ سالم است، خال ندارد. یعنی رنگ ناخالصی در آن نیست. ↩️بعد از این همه معرکه و بهانه تراشی‌هایی که کردند گفتند قٰالُوا اَلْآنَ جِئْتَ بِالْحَقِّ؛الان حق گفتی. کلام آنها خیلی بی‌ادبانه است یعنی تا به حال هر چه گفتی باطل بود. ♾فَذَبَحُوهٰا؛ گاو را سر بریدند. ♾وَ مٰا كٰادُوا يَفْعَلُونَ؛ امّا نزدیک بودانجام ندهند. ✴️معنای واژه‌ها: 🔻(تُثِيرُ) 🔸ثَور: کاویدن، شخم زدن، زیرو رو کردن، پراکندن. ●ثَور، مصدری است که به معنای اسم فاعل آمده است مثل ضیف و طیف. ●ثَور: حیوان نری که زمین را شخم می‌زند. ●ثَوْرَ: گاو ماده‌ایی که زمین را شخم می‌زند. 🔸حَرثْ: دانهٔ بذر را در زمین قرار دادن. ♻️تفاوت حارث و زارع: ☜حارث: کسی که دانه را در زمین قرار می‌دهد. ☜زارع: کسی که به دانه توانایی رشد و نمو می‌دهد. ☑️فقط حیّ قدیر زارع است، مخلوقات زارع نیستند. 🌀خداوند می‌فرماید: أَ أَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ اَلزّٰارِعُونَ ﴿واقعه/۶۴﴾ ←همهٔ شما حارث هستید، زارع اصلی فقط خودم هستم. @ostad_adabi ≽≼≽≼𖢖𖢖𖢖≽≼≽≼
🔊 🔹ضمن عرض سلام خدمت همراهان گرامی به اطلاع برسانیم کلاس‌ تفسیر سوره نساء (شنبه‌ها) و سلسله جلسات تربیتی و معارفی (چهارشنبه‌ها) "استادادبی" 👈در قم ❇️تا اطلاع ثانوی 👈تعطیل می‌باشد. ✅ شروع کلاس متعاقباً اعلام خواهد شد. با سپاس از همراهی شما.💐 @ostad_adabi
🔊 🔹ضمن عرض سلام خدمت همراهان گرامی به اطلاع می‌رساند ▪️جلسات استاد ادبی دهه اوّل ماه مبارک رمضان ▫️در اسلامشهر 👈برگزار نمی‌گردد. با سپاس از همراهی شما.💐 @ostad_adabi
توسل به امام زمان عج.mp3
5.79M
᪣᪣🌼᪣ ﷽ ᪣🌼᪣᪣ ▪️اوّل منبر 📝موضوع: توسل به امام زمان علیه‌السلام ↩️ استقبال از ماه مبارک رمضان 👤استاد ادبی 🗓مورخ: ۱۴٠۲/۱۲/۱۶ 📍مکان: قم [موسسه معارفی فقهی برهان] @ostad_adabi ᪣᪣᪣🌼🌼᪣᪣᪣
شرح‌نامه‌های عرفانی‌در کتاب‌رسائل .mp3
28.62M
᪣᪣🌼᪣ ﷽ ᪣🌼᪣᪣ 📩شرح نامه‌های آیت ﷲ سعادت پرور (پهلوانی) ☜ در کتاب رسائل عرفانی 👤استاد ادبی 📝 شرح نامه ۳ 👈(نامه ۳ به مناسبت ماه مبارک رمضان شرح داده نشده بود) 🗓مورخ: ۱۴٠۲/۱۲/۱۶ 📍مکان: قم [موسسه معارفی فقهی برهان] @ostad_adabi ᪣᪣᪣🌼᪣᪣᪣
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۷۱_قسمت۲ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 مفردات ✦معنای اصطلاحی واژه‌ها ✦اقس
≼≽≼≽≼≽≼𖢖≼﷽≽𖢖≽≼≽≼≽≼≽ قٰالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهٰا بَقَرَةٌ لاٰ ذَلُولٌ تُثِيرُ اَلْأَرْضَ وَ لاٰ تَسْقِي اَلْحَرْثَ مُسَلَّمَةٌ لاٰ شِيَةَ فِيهٰا قٰالُوا اَلْآنَ جِئْتَ بِالْحَقِّ فَذَبَحُوهٰا وَ مٰا كٰادُوا يَفْعَلُونَ ﴿۷۱﴾ ✴️مفردات: 🔹سلم: چیزی که عیبی در آن نباشد. ☜مُسَلَّمَةٌ از باب مبالغه می‌باشد؛ به معنای خیلی سالم و بی‌عیب می‌باشد. ↫منظور این است که گاو هم صحت تکوینی و هم صحت تشریعی داشته باشد. ▪️صحت تکوینی: سلامت جسمانی داشته باشد. (فرتوت، لنگ، ضعیف و...نباشد.) ▪️صحت تشریعی: مغصوب نباشد، علف حرام نخورده باشد، جَعّاله نباشد. 🔹شیه: ریشهٔ اصلی شیه، وَشی می‌باشد. ●وشی: خالکوبی ●واشی: خالکوب 📖لاٰ شِيَةَ: ●پوست این گاو خال‌خالی نباشد، زرد یک دست باشد. 📖اَلْآنَ: ●حال حاضر، همین لحظه، هم‌اکنون. 📖جِئْتَ 🔹مجیء یا جیء: اگر بخواهیم مصدری معنا بکنیم می‌گوییم مَجیء. ←مجیء: آمدن ▫️مجیء: گاهی مادی است و گاهی معنوی. ▼مجیء مادی: جاءَ علی. ▼مجیء معنوی: اَلْآنَ جِئْتَ بِالْحَقِّ. ▼جیء هم لازم است و هم متعدّی. *⃣معنای اصطلاحی واژه‌ها: 🔸ذل: گاهی منظور از ذل حالت نرمش و تسلیم است و گاهی منظور خواری و ذلت. ✓ذلول در اینجا یعنی گاوی که مطیع باشد، تمرّد نکند، لگد نزند و... 🔸ثَور: زیر و رو کردن. •↲کاربرد ثَور: مادی و معنوی. •⇙مادی: تُثِيرُ اَلْأَرْضَ؛ زمین را زیرو رو کردن. •⇙معنوی: مانند ثورة الاسلامی؛ یعنی انقلابی که پایین شهری‌ها را بالای شهر و بالا شهری‌ها را پایین شهر می‌برد. ❇️انقلاب به دو قسم ممدوح و مذموم می‌باشد. ①-انقلاب ممدوح: انقلابی که جامعه را از شرک و کفر نجات و به سوی توحید و معنویت سوق بدهد. ②-انقلاب مذموم: انقلابی که جامعه را از معنویت و توحید به سمت شرک و کفر هدایت کند. @ostad_adabi ≽≼≽≼𖢖𖢖𖢖≽≼≽≼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۷۱_قسمت۳ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 اقسام حرث ✧معنای سلم ✦اقسام سلامتی
≼≽≼≽≼≽≼𖢖≼﷽≽𖢖≽≼≽≼≽≼≽ قٰالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهٰا بَقَرَةٌ لاٰ ذَلُولٌ تُثِيرُ اَلْأَرْضَ وَ لاٰ تَسْقِي اَلْحَرْثَ مُسَلَّمَةٌ لاٰ شِيَةَ فِيهٰا قٰالُوا اَلْآنَ جِئْتَ بِالْحَقِّ فَذَبَحُوهٰا وَ مٰا كٰادُوا يَفْعَلُونَ ﴿۷۱﴾ 📖اَلْحَرْثَ ●حرث: دانه را در زمین قرار دادن (به این هدف که رشد کند). 🔰حرث به دو بخش مادی و معنوی تقسیم می‌شود و هر کدام از آنها نیز به دو قسم ممدوح و مذموم می‌باشد. 🔸حرث مادی ممدوح: دانه را در زمین می‌کارد که به کشاورزی و جامعه خدمت کرده باشد. 🔸حرث مادی مذموم: دانهٔ غصبی در زمین می‌کارد، یا دانه را در زمین غصبی می‌کارد، یا مثلاً دانهٔ انگور را به منظور درست کردن شراب می‌کارد. 🔻حرث معنوی: قلب انسان گلدان پروردگار است؛ هر دانه‌ایی که در قلب‌مان می‌کاریم چه مثمر باشد و چه مضر، خداوند این دانه را آب و کود می‌دهد و رشد می‌دهد. نُمِدُّ هٰؤُلاٰءِ وَ هَؤُلاٰءِ ﴿اسراء/۲۰﴾ ✓خداوند به هر دو مسیر کمک می‌کند؛ فرد گنهکار نیز از نیروهای الهی بهره می‌گیرد. 🔹حرث معنوی ممدوح: فرد دانهٔ محبت، عشق، توحید و عبادت را در دلش می‌کارد. 🔹حرث معنوی مذموم: فرد دانه‌ایی که رنگ و بوی نفسانیات و شیطنت دارد در دلش می‌کارد. ●سلم: امنیت و عافیت دو لازمهٔ آن هستند. ↫وقتی به کسی سلام می‌گوییم یعنی شما از جهت من در امان هستید و سلامتی شما به خطر نمی‌افتد. ✳️سلامتی بر دو قسم جسمی و روحی می‌باشد؛ ①-سلامت جسم: مثلاً چشم ببیند، گوش بشنود، اعضا و جوارح به درستی کار کند و... ②-سلامت روح: ویروس و صفات زشت گناه وارد وجودش نشده باشد. ✅سلامت روح همیشه مقدم بر سلامت جسم است. @ostad_adabi ≽≼≽≼𖢖𖢖𖢖≽≼≽≼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا