eitaa logo
کانال رسمی استاد ادبی
1.6هزار دنبال‌کننده
567 عکس
885 ویدیو
1 فایل
کانال رسمی استاد ادبی ◽ایتا - بله - تلگرام @ostad_adabi ◾اینستاگرام https://www.instagram.com/ostad_adabi ◾آپارات https://www.aparat.com/ostad_adabi 👤ادمین @matlaealnoor
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۹۳_قسمت۲ 🎬 موضوع کلیپ: ❖ اقسام وصف ❖ تغییر وجودی قوم بنی‌اسرائ
⿻🌸⿻🌸⿻ ﷽ ⿻🌸⿻🌸⿻ وَ إِذْ أَخَذْنٰا مِيثٰاقَكُمْ وَ رَفَعْنٰا فَوْقَكُمُ اَلطُّورَ خُذُوا مٰا آتَيْنٰاكُمْ بِقُوَّةٍ وَ اِسْمَعُوا قٰالُوا سَمِعْنٰا وَ عَصَيْنٰا وَ أُشْرِبُوا فِي قُلُوبِهِمُ اَلْعِجْلَ بِكُفْرِهِمْ قُلْ بِئْسَمٰا يَأْمُرُكُمْ بِهِ إِيمٰانُكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ﴿۹۳﴾ 📖وَ أُشْرِبُوا فِي قُلُوبِهِمُ اَلْعِجْلَ ●محبت گوساله در دل این‌ها جا گرفت. *⃣اقسام وصف: ①- وصف حالی (گذرا): ↫مثلاً یک منظره‌ایی می‌بینید یا یک صدایی می‌شنوید تحت تاثیر آن قرار می‌گیرید، سپس از ذهن‌تان می‌رود،یا یک مقدار آب را گرم می‌کنید بعد سرد می‌شود. این‌ها حالی و آنی هستند. ②- وصف ملکه‌ایی (دوام داشتن): ↫آب را جوش می‌آورید و آن را داخل فلاکس می‌ریزید تا مدتی گرم می‌ماند. ③- وصف ماهوی (تغییر ماهیت): ⇙گاهی وصف تبدیل به ماهیت وجودی می‌شود. مثلاً فرد ماهیت‌اش را از دست می‌دهد و به حیوان تنزل می‌کند.(فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ اَلْكَلْبِ) ⇙گاهی از این مرتبه هم تنزل می‌کند به نبات می‌رسد و گاهی پست‌تر از نبات، به جماد تنزل می‌کند.(كَمَثَلِ الْحَجَر) ⇇در این حالت تغییر ماهیت دارد امّا باز هم وجود دارد. ④- وصف وجودی (تغییر وجودی): ↫گاهی وصف به گونه‌ایی است که به ذات و وجود بستگی دارد. مثلاً شوری از نمک، چربی از روغن و رطوبت را از آب بگیرند یعنی آنها را معدوم کرده‌اند. ╯◄این حالت گذرا، ملکه‌ایی یا تقویم ماهوی نیست، تقویم وجودی است. علاقه‌ی آنها به گوساله پرستی صفت تقویم وجودی‌شان بود. ☜یعنی اگر گوساله پرستی را از آنها می‌گرفتید معدوم بودند. @ostad_adabi ⿻⿻🌸🌸⿻⿻
| 🗒 عطیّه الهی سلام‌اللّٰه‌علیها سلام‌اللّٰه‌علیها @ostad_adabi
14.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ:بالاترین حد لجاجتوصف وجودی قوم بنی‌اسرائیلجمع بندی آیه 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۹۳_قسمت۳ 🎬 موضوع کلیپ: ❖ بالاترین حد لجاجت ❖ وصف وجودی قوم بنی
⿻🌸⿻🌸⿻ ﷽ ⿻🌸⿻🌸⿻ وَ إِذْ أَخَذْنٰا مِيثٰاقَكُمْ وَ رَفَعْنٰا فَوْقَكُمُ اَلطُّورَ خُذُوا مٰا آتَيْنٰاكُمْ بِقُوَّةٍ وَ اِسْمَعُوا قٰالُوا سَمِعْنٰا وَ عَصَيْنٰا وَ أُشْرِبُوا فِي قُلُوبِهِمُ اَلْعِجْلَ بِكُفْرِهِمْ قُلْ بِئْسَمٰا يَأْمُرُكُمْ بِهِ إِيمٰانُكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ﴿۹۳﴾ 🔰جمع‌بندی آیه: ☜وقتی که از بنی‌اسرائیل تعهد گرفتیم و کوه طور را بالای سرشان بلند کردیم و گفتیم به تعهدتان عمل کنید و با قوت تعهدتان را بگیرید و به دستورات آن گوش فرا بدهید. •↲گفتند: قٰالُوا سَمِعْنٰا وَ عَصَيْنٰا؛ شنیدیم و عصیان کردیم. ✓بعد از «سَمِعْنٰا» باید می‌گفتند «أَطَعْنَا»؛ یعنی شنیدیم و اطاعت می‌کنیم. امّا گفتند «سَمِعْنٰا وَ عَصَيْنٰا». 💢بالاترین حد لجاجت را داشتند. 📖أُشْرِبُوا فِي قُلُوبِهِمُ اَلْعِجْلَ: ↫محبّت گوساله، قالب‌بندی وجود آنها را تبدیل به گوساله‌پرستی کرده است؛ چون قلب قالب‌بندی وجود است. ↹این مایع محبّت (مشروبی) که اینها می‌‌نوشند وارد معده‌ی مادی نشده، وارد قلب‌شان شده و قالب‌بندی وجودشان را بهم ریخته است. ╯◄ این وصف حالی، ملکه‌ایی و ماهیتی نیست، بلکه وصف وجودی است. یعنی این گوساله‌ پرستی با وجود اینها یکی شد، از هم قابل تفکیک نیستند و استحاله شده‌اند. در واقع اینها گوساله‌پرست نیستند بلکه گوساله پرستی‌اند. ▫️وجود مقدّس خاتم انبیاء می‌فرماید: «أنَا مَدینَهُ العِلمِ(الحکمة) وَ هِیَ الْجَنَة وَ عَلیٌّ بابُها» ↫من شهر علم‌ام و بهشت همین شهر علم است. یعنی من دنبال بهشت نیستم. تقویم وجودی من بهشت است. @ostad_adabi ⿻⿻🌸🌸⿻⿻
13.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ:معنی واژه‌هامعبر بودن دنیااحکام تمنای مرگ 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۹۴_قسمت۱ 🎬 موضوع کلیپ: ❖ معنی واژه‌ها ❖معبر بودن دنیا ❖احکام ت
𑁍‌‌‌~🌸~𑁍‌‌‌•𑁍‌‌≼﷽≽𑁍‌‌‌•𑁍‌‌‌~🌸~𑁍‌‌‌ قُلْ إِنْ كٰانَتْ لَكُمُ اَلدّٰارُ اَلْآخِرَةُ عِنْدَ اَللّٰهِ خٰالِصَةً مِنْ دُونِ اَلنّٰاسِ فَتَمَنَّوُا اَلْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صٰادِقِينَ ﴿۹۴﴾ ✳️معنای واژه‌ها: 🔸خلص: چیزی که با چیز دیگری مخلوط نشده باشد آن را خالص گویند. 💢برای ماده‌ی «خالص» دو معنا می‌توان در نظر گرفت: ⓵- منظور از خالص بودن یعنی کسی که در آن امر شریک نیست و اختصاصاً مال یک فرد است. ⓶-منظور از خالص بودن یعنی آنچه در اختیار فرد هست و زحمت، گرفتاری، رنج، عذاب و سختی ندارد. ☜می‌گویند دار آخرت از آن ماست یعنی بدون رنج و سختی مال ماست. *⃣اصطلاحات: 📖اَلدّٰارُ اَلْآخِرَةُ ↹دار آخرت: در قرآن دار آخرة داریم امّا دار دنیا نداریم این مُشعِر به این موضوع است که اصلاً دنیا دار نیست، مَعبَر است. ☑️نکته: اگر در روایات برای دنیا، دار به کار رفته است بلافاصله بعد از آن ویژگی‌های منفی دنیا را به کار می‌برد. 📖فَتَمَنَّوُا اَلْمَوْتَ ◽️تمنّای موت: 🟠تمنّای مرگ پنج قسم است: ◈واجب ◈مستحب ◈مباح ◈مکروه ◈حرام ⎚. واجب: فردی که حریف نفسش نمی‌شود، تمنّای موت بر او واجب است.فردی که وجودش جامعه را رنج می‌دهد و مفسد فی الارض است اعدام او واجب می‌شود. ⎚.مستحب: فردی که امر مکروهی را انجام می‌دهد؛ مستحب است تمنّای مرگ کند، چون می‌خواهد از انجام و تکرار مکروهات نجات یابد. ⎚. مباح: حالتی است که فرد در مبارزه شیطان و نفس گاهی موفق می‌شود و گاهی شکست می‌خورد در این جا مباح است تمنای موت کند. ⎚. مکروه: فردی که مستحباتی را باید انجام بدهد و اگر برود این‌ها انجام نمی‌شود. تمنای مرگ بر او مکروه است. ⎚. حرام: جایی که وظیفه‌ی خیلی مهم و سنگینی برای بر عهده‌ی فرد باشد که به حفظ عقلانیت، حفظ افراد، حفظ نوامیس مردم و... برمی‌گردد. تمنای موت بر او حرام است. @ostad_adabi 𑁍‌‌‌~🌸𑁍‌‌‌🌸~𑁍‌‌‌
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۹۴_قسمت۲ 🎬 موضوع کلیپ: ❖ اعتقاد قوم بنی‌اسرائیل پیرامون برزخ و
𑁍‌‌‌~🌸~𑁍‌‌‌•𑁍‌‌≼﷽≽𑁍‌‌‌•𑁍‌‌‌~🌸~𑁍‌‌‌ قُلْ إِنْ كٰانَتْ لَكُمُ اَلدّٰارُ اَلْآخِرَةُ عِنْدَ اَللّٰهِ خٰالِصَةً مِنْ دُونِ اَلنّٰاسِ فَتَمَنَّوُا اَلْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صٰادِقِينَ﴿۹۴﴾ ❇️اصطلاحات: 📖مِنْ دُونِ اَلنّٰاسِ؛ به غیر از انسانها. ☜بنی‌اسرائیل ادعا می‌کردند دار آخرة فقط از آن آنهاست و هیچ فرد دیگری در آن سهیم نیست. حتی مسیحیان که قرب مکانی، زمانی و مذهبی با آنها دارند. دار آخرة را فقط مختص یهودیان می‌دانند و هیچ کس غیر از خودشان در بهشت ورود ندارد. •↲ خداوند در پاسخ این ادعا می‌فرماید: «فَتَمَنَّوُا اَلْمَوْتَ» اگر این گونه است تقاضای مرگ کنید. ↫کسی که ادعا می‌کند یک جایی از آن اوست طبیعتاً باید درخواست بکند به آنجا برود و از جایی که هست دل بکند. این یک قیاس استثنایی است. *⃣قیاس استثنایی دو پایه دارد: ⇠یک پایه‌اش این است که شما ادعا می‌کنید دار آخرة از آن شماست پس درخواست موت بکنید. و لازمه‌ی درخواست مرگ هم دل کندن از دنیاست. 📖وَ لَنْ يَتَمَنَّوْهُ أَبَداً ⇤در سوره‌ی جمعه می‌فرماید: «لاٰ يَتَمَنَّوْنَهُ أَبَداً» خداوند به فراخور ادعایشان پاسخ می‌دهد. آنجا می‌گویند ما اولیاء الهی هستیم خداوند با «لاٰ» جواب می‌دهد چون شدت «لاٰ» کمتر است امّا در این آیه ادعای سنگینی می‌کنند که کل برزخ و قیامت در اختیار ماست و هیچ کس در آن شریک نیست و هیچ رنج و زحمتی برای رفتن به آن نداریم و خداوند هم پاسخ محکمی به آن‌ها می‌دهد می‌فرماید: «وَ لَنْ يَتَمَنَّوْهُ أَبَداً». ⇙دلیل آن را نیز می‌فرماید «بِمٰا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ؛ به خاطر کارها و خطاهایی که انجام دادند. @ostad_adabi 𑁍‌‌‌~🌸𑁍‌‌‌🌸~𑁍‌‌‌
🇮🇷 یوم اللّٰه حماسه ۹ دی روز بصیرت و میثاق امت با ولایت گرامی باد.
▪️مراسم ختم اخوی (استاد ادبی) موقعیت مکانی(نشان) 👇👇👇 https://nshn.ir/d9sbsJ4AVxQpyP @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۹۴_قسمت۳ 🎬 موضوع کلیپ: ❖ سوالات اصلی پیرامون یک موضوع ❖ ماهیت
𑁍‌‌‌~🌸~𑁍‌‌‌•𑁍‌‌≼﷽≽𑁍‌‌‌•𑁍‌‌‌~🌸~𑁍‌‌‌ قُلْ إِنْ كٰانَتْ لَكُمُ اَلدّٰارُ اَلْآخِرَةُ عِنْدَ اَللّٰهِ خٰالِصَةً مِنْ دُونِ اَلنّٰاسِ فَتَمَنَّوُا اَلْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صٰادِقِينَ ﴿۹۴﴾ 📖فَتَمَنَّوُا اَلْمَوْتَ ❇️وقتی می‌خواهیم در مورد یک موضوع بحث کنیم سه سوال اصلی مطرح می‌شود: ●مطلبُ ما ●مطلبُ هل ●مطلبُ لِم ☜مطلبُ ما: معنای آن موضوع چیست؟ ماهیت آن چیست؟ ☜مطلبُ هَل: آیا آن موضوع واقعیت خارجی دارد؟ هل هو موجود فی الواقع و الخارج؟ ☜مطلبُ لِم: بعد از اینکه معنای موضوع مشخص شد و همچنین معلوم شد وجود خارجی دارد یا نه. می‌رسیم به اینکه فلسفه‌ی آن چیست؟ 🟠موضوع موت: ←ماهیت موت: قطع‌الحیاة، بطور کامل چیزی را تحویل دادن، به طور کامل چیزی را تحویل گرفتن (توفّی و توفیٰ). نقل مکان، نقل مقام، معبر ورود به غیب. ↫این عالم ماده فقط همین نیست، یک عالم غیبی دارد. برای ورود به آن عالمِ غیب باید از مرگ عبور کنیم. ✓حقیقت مرگ، انتقال از منزلی به منزل دیگر و از حالتی به حالت دیگر است. @ostad_adabi 𑁍‌‌‌~🌸𑁍‌‌‌🌸~𑁍‌‌‌
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۹۴_قسمت۴ 🎬 موضوع کلیپ: ❖ واقعیت خارجی مرگ ❖ قطعی و همگانی بودن
𑁍‌‌‌~🌸~𑁍‌‌‌•𑁍‌‌≼﷽≽𑁍‌‌‌•𑁍‌‌‌~🌸~𑁍‌‌‌ قُلْ إِنْ كٰانَتْ لَكُمُ اَلدّٰارُ اَلْآخِرَةُ عِنْدَ اَللّٰهِ خٰالِصَةً مِنْ دُونِ اَلنّٰاسِ فَتَمَنَّوُا اَلْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صٰادِقِينَ ﴿۹۴﴾ 📖فَتَمَنَّوُا اَلْمَوْتَا ⇙ماهیت مرگ انتقال است. •↲وجود انسان یک شعاع اتصالی است به نظام غیب. این شعاع اتصالی ادامه دارد فقط منزل عوض می‌کند. ❓آیا مرگ واقعیت خارجی دارد یا یک مفهوم ذهنی است؟ ■واقعیت خارجی دارد. «كُلُّ نَفْسٍ ذٰائِقَةُ اَلْمَوْتِ» هر جانی مرگ را می‌چشد. پس همگانی و قطعی الوقوع است. ▪️«نَحْنُ قَدَّرْنٰا بَيْنَكُمُ اَلْمَوْتَ» ما مرگ را بین شما مقدّر کردیم. ☜«اِلّا» ندارد. ■«أَيْنَمٰا تَكُونُوا يُدْرِكْكُمُ اَلْمَوْتُ وَ لَوْ كُنْتُمْ فِي بُرُوجٍ مُشَيَّدَةٍ؛ هر جا باشید مرگ شما را در می‌یابد ولو در قصرهای محکم و مجلل باشید. 🔰كُلُّ نَفْسٍ ذٰائِقَةُ اَلْمَوْتِ؛ مُشعِر به چند مطلب است: ❶- هر وجودی با مرگ مواجه می‌شود. ❷-صاحب نَفْس مرگ را می‌چشد، مرگ انسان را نمی‌چشد یعنی در چشیدن مرگ، چشنده، چشیده شده را از بین می‌برد. ❸- در واقع خودِ مرگ به عنوان یک معبر از بین می‌رود و نَفْس دوباره سر جایِ خودش می‌ماند. ☑️نکته: طول عمر و تغییر مکان مانع از مرگ نمی‌شود. چون می‌فرماید: وَ لَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ اَلنّٰاسِ عَلىٰ حَيٰاةٍ وَ مِنَ اَلَّذِينَ أَشْرَكُوا يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَ مٰا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ اَلْعَذٰابِ أَنْ يُعَمَّرَ﴿بقره/۹۶﴾. √ دنیا محل ماندن نیست، هر چقدر هم عمر بکنید بالاخره می‌میرید. ⇚«أَيْنَمٰا تَكُونُوا يُدْرِكْكُمُ اَلْمَوْتُ وَ لَوْ كُنْتُمْ فِي بُرُوجٍ مُشَيَّدَةٍ: هرجا باشید در زمین، آسمان، دریا، کاخ، کوخ و... مرگ شما را درمی‌یابد. @ostad_adabi 𑁍‌‌‌~🌸𑁍‌‌‌🌸~𑁍‌‌‌
▪️مراسم ختم اخوی (استاد ادبی) موقعیت مکانی(نشان) 👇👇👇 https://nshn.ir/d9sbsJ4AVxQpyP @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۹۴_قسمت۵ 🎬 موضوع کلیپ: ❖ فلسفه مرگ ❖ بقاء و جاودانگی 📽مشاهده
𑁍‌‌‌~🌸~𑁍‌‌‌•𑁍‌‌≼﷽≽𑁍‌‌‌•𑁍‌‌‌~🌸~𑁍‌‌‌ قُلْ إِنْ كٰانَتْ لَكُمُ اَلدّٰارُ اَلْآخِرَةُ عِنْدَ اَللّٰهِ خٰالِصَةً مِنْ دُونِ اَلنّٰاسِ فَتَمَنَّوُا اَلْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صٰادِقِينَ﴿۹۴﴾ 📖فَتَمَنَّوُا اَلْمَوْتَ 🔰فلسفه‌ی مرگ: ❓این سوال که از کجا آمده‌ام، الان کجا هستم و به کجا خواهم رفت؟ در ذهن تمام انسانهای کره‌ی زمین هست. ☜بقاء جزء خاستگاه‌های درونی انسان است و عطش جاودانگی در وجود تمام انسانها‌ست. ↫خداوند برای هر خواسته‌ایی که در درون انسان نهاده، در بیرون جواب آنرا قرار داده است. ⇙انسان نگران است اگر بمیرم نابود می‌شوم؟ اگر به من ظلمی شد آن فرد کیفر می‌شود؟ و... امّا اگر بداند بقائی هست که در منزل بعدی پاداش‌ها و کیفرها کامل داده می‌شود قلبش آرام می‌گیرد. ↩️نظام خلقت بهم اتصال دارد و یک مجموعه‌ی سیّال و روان است به جایی ختم نمی‌شود و این سبب می‌شود که انسان مقتدرانه و امیدوارانه به کار و تلاش ادامه می‌دهد. ╯◄اگر انسان بداند در یک بستری به سر می‌برد که به بقاء و جاودانگی وصل است تلاش می‌کند، تعاون، ایثار، استنصار و مدد می‌رساند. امّا فردی که موحدانه فکر نمی‌کند، زیر پایش را خالی می‌بیند و پوچ گرا می‌شود. ✅نگرش توحیدی به انسان آموزش می‌دهد که در یک بستری به سر می‌برد که به منبع تمام خیرات وصل است. @ostad_adabi 𑁍‌‌‌~🌸𑁍‌‌‌🌸~𑁍‌‌‌