eitaa logo
استاد محمد بیابانی اسکوئی
332 دنبال‌کننده
96 عکس
40 ویدیو
170 فایل
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی از اساتید مکتب معارفی خراسان و از شارحین آثار مرحوم آیت الله العظمی میرزا مهدی اصفهانی رضوان الله علیه آدرس سایت: https://biabanioskouei.ir/ ارتباط با ما @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
441.5K
🔻بیان نکته ای در پاسخ به سوالات 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
216.5K
⁉️ سوال : آيا خداوند شامل ذات و غير ذات است؟ 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://aparat.com/v/d89Po کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
270.1K
⁉️ سوال : تفاوت کنه ذات و حقیقت ذات در چیست ؟ 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
🔻 فطری بودن - معنای لغوی فطرت - فطری بودن معرفت خداوند در قرآن کریم - فطری بودن معرفت خداوند در روایات در لغت به معنای باز کردن، هویدا ساختن، شکافتن، آغاز کردن، ایجاد نمودن و آفریدن، آمده است. بودن معرفت خدا در قرآن کریم خدای متعال در آیات فراوانی از قرآن کریم، فطری بودن معرفتش را به صورت های مختلفی بیان می نماید: الف: هیچ انسانی از خالق خود، پدید آورندۀ آسمانها و زمین، روزی دهندۀ موجودات و حافظ و نگهدارندۀ آنها، بیگانه نیست و همه او را می شناسند. به گونه ای که در این مورد هیچ شک و تردیدی وجود ندارد، لکن این معرفت فطری با غفلت و فراموشی منافات ندارد و چنین نیست که فردِ دارای معرفت، هیچگاه از معروف خود غافل نگردد. ب: با مراجعه به برخی از آیات قرآن و روایات ذیل آنها روشن می شود که معرفت فطریِ خدای متعال، در این دنیا عمداً از یاد ما رفته تا به وسیلۀ انبیا مجدّداً روشن و ظاهر گردد. نوع دیگری از فراموشی نیز وجود دارد که در برخی از آیات قرآن به آن اشاره گردیده است که پس از دعوت انبیا و روشن شدن معروف فطری، باز هم ممکن است انسان از این معروف فطریِ خویش غافل گردد. این نوع از غفلت، با ابتلای انسان به گرفتاری ها و سختی ها از بین می رود. به این معنی که در مواقع بروز سختی ها و گرفتاری ها، انسان ها از غفلت خارج گشته و همگی متوجّه خدایی می گردند که در فطرت خویش او را می شناسند، و از او برای رفع این گرفتاری یا سختی کمک می طلبند. هر انسانی بندۀ خداست و علامت و نشانۀ خدا را از ابتدای آفرینش و به صورت تکوینی داراست. پس شرک ورزیدن نسبت به خدای متعال، انحراف از فطرت، و عبادت او همان حنیف بودن و هماهنگ شدن با فطرتی است که بشر از ابتدای خلقت با آن سرشته شده و به همین جهت هیچ تغییر و تبدیلی در آن راه ندارد. این دین فطری که همان دین همۀ پیامبران می باشد، دین اسلام است و معنای دقیق اسلام، بندگی و تسلیم و اطاعت از خداوند متعال است. بودن معرفت خدا در روایات علاوه بر روایاتی که در ذیل آیات بخش قبل وارد گشته و به نوعی بیانگر فطری بودن معرفت خدا هستند، روایات دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که در درسنامه بعد، به برخی از آنها اشاره خواهیم نمود. —————————————— [ توحید، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛ انتشارات ولایت؛ صفحه 19-21 ] کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
307.6K
⁉️ سوال : آيا خداوند معرفت كنه ذاتش را به مخلوقات داده است؟ 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://aparat.com/v/UP7Ft کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
334.6K
⁉️ سوال : شناخت كنه ذات خدا ممكن است؟ 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
هرکه فارغ از روایات سخن بگوید گمراه است ! ▪️حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ بْنُ يَزِيدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ أُذَيْنَةَ عَنِ اَلْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: لَوْ أَنَّا حَدَّثْنَا بِرَأْيِنَا ضَلَلْنَا كَمَا ضَلَّ مَنْ كَانَ قَبْلَنَا وَ لَكِنَّا حَدَّثْنَا بِبَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّنَا بَيَّنَهَا لِنَبِيِّهِ فَبَيَّنَهَا لَنَا. امام باقر سلام الله علیه : اگر ما ( اهلبیت ) با رإى و سلیقه خود حدیث بگوییم گمراهیم, آن چنان که گذشتگان چنین بودند, لکن ما با دلائلی از سوی پروردگارمان با مردم سخن می گوییم که برای نبیش روشن نمود و پیامبر هم برای ما .  📚 بصائر الدرجات في فضائل آل محمد علیهم السلام , جلد 1 , صفحه 299 کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
🔻 فطری بودن - معنای لغوی فطرت - فطری بودن معرفت خداوند در قرآن کریم - فطری بودن معرفت خداوند در روایات ▪️ بودن معرفت خدا در روایات امام باقر علیه السلام میفرمایند: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صل الله علیه و آله كُلُّ‏ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى‏ الْفِطْرَةِ يَعْنِي الْمَعْرِفَةَ بِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَالِقُهُ‏. رسول خدا صل الله علیه و آله فرمودند: هر مولودی بر فطرت به دنیا میآید؛ یعنی: بر شناخت به اینکه خداوند متعال، خالق اوست. امام صادق علیه السلام در معنای «قل هو الله أحد» فرمودند: مَعْرُوفٌ‏ عِنْدَ كُلِّ‏ جَاهِلٍ‏. نزد هر جاهل و نادانی شناخته شده است. این حدیث شریف، بر این نکته دلالت دارد که حتّی منکران و معاندان نیز خدای متعال را می شناسند و با وجود شناخت خدا، با او عناد می ورزند و مخالفت میکنند. امام رضا علیه السلام میفرمایند: الْحَمْدُ لِلهِ‏ الْمُلْهِمِ‏ عِبَادَهُ‏ حَمْدَهُ‏ وَ فَاطِرِهِمْ‏ عَلَى مَعْرِفَةِ رُبُوبِيَّتِهِ‏. حمد خدای راست که حمد خویش را به بندگانش الهام کرد و آنان را بر معرفت ربوبیّت خویش مفطور ساخت. در این روایت نیز به روشنی و صراحت بیان گردیده که معرفت بندگان نسبت به ربوبیّت خداوند متعال امری فطری است و این معرفت، توسّط خود خدای تعالی با فطرت بندگان آمیخته گشته است. دعای دیگری که از امام صادق علیه السلام نقل شده: أَسْأَلُكَ بِتَوْحِيدِكَ‏ الَّذِي‏ فَطَرْتَ‏ عَلَيْهِ‏ الْعُقُولَ‏. خداوندا! تو را میخوانم به توحیدت که عقلها را بر آن مفطور کردی. امام سجاد علیه السلام فرمودند: مَا بَهِمَتِ‏ الْبَهَائِمُ‏ فَلَمْ‏ تُبْهَمْ‏ عَنْ‏ أَرْبَعَةٍ مَعْرِفَتِهَا بِالرَّبِّ وَ مَعْرِفَتِهَا بِالْمَوْتِ وَ مَعْرِفَتِهَا بِالْأُنْثَى مِنَ الذَّكَرِ وَ مَعْرِفَتِهَا بِالْمَرْعَى عَنِ الْخِصْبِ. چهار چیز برای چارپایان نیز معلوم است: معرفت خدا، معرفت مرگ، معرفت نر و ماده و معرفت چراگاه از زمین حاصلخیز. ——————————————- [ توحید، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛ انتشارات ولایت؛ صفحه 21-25 ] کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
921.6K
⁉️ سوال : مقصود از شهود كنه ذات خدا در عبارات برخي از اصحاب معارف چيست و فرق این کلام با مبنای فلسفی چیست ؟ 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/Hg9Gp کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani