eitaa logo
استاد محمد بیابانی اسکوئی
333 دنبال‌کننده
104 عکس
44 ویدیو
170 فایل
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی از اساتید مکتب معارفی خراسان و از شارحین آثار مرحوم آیت الله العظمی میرزا مهدی اصفهانی رضوان الله علیه آدرس سایت: https://biabanioskouei.ir/ ارتباط با ما @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
ج ۵ گزارش گفتگو با وکیلی.mp3
10.32M
🔴 پاسخ استاد بزرگوار حجت الاسلام و المسلمین به مطالبی که اقای برای توجیه مخالفت خود با انتشار فایل های صوتی جلسه مناظره مطرح کردند . 🔻قسمت بیست و ششم کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج ۶ گزارش گفتگو با وکیلی.mp3
9.72M
🔴 پاسخ استاد بزرگوار حجت الاسلام و المسلمین به مطالبی که اقای برای توجیه مخالفت خود با انتشار فایل های صوتی جلسه مناظره مطرح کردند . 🔻قسمت بیست و ششم کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج ۷ گزارش گفتگو با وکیلی.mp3
11.41M
🔴 پاسخ استاد بزرگوار حجت الاسلام و المسلمین به مطالبی که اقای برای توجیه مخالفت خود با انتشار فایل های صوتی جلسه مناظره مطرح کردند . 🔻قسمت بیست و هفتم کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج ۸ گزارش گفتگو با وکیلی.mp3
10.61M
🔴 پاسخ استاد بزرگوار حجت الاسلام و المسلمین به مطالبی که اقای برای توجیه مخالفت خود با انتشار فایل های صوتی جلسه مناظره مطرح کردند . 🔻قسمت بیست و هشتم کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/QArCK کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
1_1179317141.m4a
24.71M
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ و حجت الاسلام والمسلمین در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی به مساله و سایر مبانی ( قسمت سی و یکم) کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/BCiKP کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴أسماء و صفات اسم یا از مادّۀ « وسم » به معنای علامت و نشانه، مشتق شده و یا از مادّۀ «سُموّ » به معنای بلندی و رفعت می باشد. صفت نیز مصدر مادّۀ «وصف» می باشد. اسم و صفت تفاوت چندانی در معنای لغوی ندارند، جز این که اسم علامت است به طور مطلق و صفت علامتی است خاص که لازم موصوف می باشد و موصوف با آن شناخته می شود. معنای اسم و صفت در روایات اهل بیت علیهم السلام با بررسی روایات معصومین علیهم السلام، به این نتیجه می رسیم که اسم و صفت دربارۀ خدای متعال به یک معناست. یعنی همۀ اسم هایی که خداوند خود را به آن ها نامیده است، معنای وصفی داشته و در حقیقت صفت اند و او خود، خویشتن را به آن ها توصیف کرده است. پس از بررسی روایات گوناگون اهل بیت علیهم السلام در مورد اسماء و صفات و جمع بندی میان آن ها، نکات زیر را می توان به دست آورد که در جلسات بعدی به آنها اشاره خواهد شد. ——————————————- (توحید، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛ انتشارات ولایت؛ صفحه ۷۵-۷۳) کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴مظلومیت علم بخش ۳ در نقد و بررسی مقاله ای در نشریه سمات اصل عبارت مرحوم میرزا از کمی قبل:‏ فیعرف بالعلم ان حیث ذاتها حیث الکون والتحقق والثبوت بالغیر ولیس لها حیث الذات والنفس، الا حیث الکون والتحقق بالغیر ‏وهذا حقیقة المجعولیة، لانه لو کان کنه الشیء هو الشیئیة والکون بالغیر لکان حیث ذاتها حیث المجعولیة فیکون الغیر الذی به الکون ‏والتحقق حیث ذاته الجاعلیة بلا جعل ولا فعل ولا تاثیر ولا رشح ولا فیضان ولا تطور ولا تشأن ولا مجعولیة وجود ولا ماهیة ولا ‏غیر ذلک مما توهموه.‏ اما مستشکل عبارت را اینگونه آورده است:‏ لانه لو کان کنه الشیء هو الشیئیة والکون بالغیر لکان حیث ذاتها حیث المجعولیة بلا جعل ولا فعل ولا تاثیر ولا مجعولیة وجود ولا ‏ماهیة ولا غیر ذلک مما توهموه.‏ وبر اساس عبارت تقطیع شده هم ‏"ولا رشح ولا فیضان ولا تطور ولا تشأن" ایراد اشکال نموده و میگوید مرحوم میرزا قائل است که مخلوقات به فعل وجعل خدا خلق ‏نشده اند ودر نتیجه مرحوم میرزا را هم مسلک با عرفا وفلاسفه معرفی میکند.‏ توضیح:‏ الف) مرحوم ميرزا ميخواهند بفرمايند كه حقيقت مخلوق بالغير است يعنی محتاج به غير (یعنی الله) است و اين احتياج و بالغير ‏بودن در حیث ذات مخلوق است، نه اينكه مخلوق ذاتی داشته باشد و بعد احتياج عارض بر ان شده باشد تا لازم ايد استقلال در ‏ذات را، بلكه ذات بتمام ذات بالغير ومحتاج است. ‏ ب) چنانچه در توضيح كليپ اول هم اورده شد مرحوم ميرزا جعل وفعل وتطوّری كه فلاسفه و عرفا می گويند را قبول ندارند وانرا ‏از خالق متعال نفی ميكنند اما فعل به معنای واقعي ان كه همان رأي و اراده و مشيت باشد را مكررا در كلماتشان اورده وپذيرفته ‏اند.‏ ج) مستشکل چون بنا داشته به هر صورت ممکن نسبت وحدت وجود را به مرحوم میرزا بدهد، عبارت "ولا رشح ولا ‏فیضان ولا تطور ولا تشأن" حذف نموده تا مخاطب دچار فهم نادرست از کلمات مرحوم میرزا گردد.‏ توضیح اینکه:‏ در متن تقطیع شده مستشکل، عبارت "ولا رشح ولا فیضان ولا تطور ولا تشأن" وجود ندارد. اگر این عبارت حذف نمیگردید، ‏مخاطب با خود میگفت که :‏ خلقت به فعل و جعل که نیست، به تطوّر و رشح هم که نیست. پس خلقت به چیست؟ وهنگامی که مخاطب به عبارت "مما توهموه" می رسید، مطلب را متوجه میشد، که در توضیح کلیپ اول بیان گردید. ویا اگر هم از قید "مما توهموه" متوجه مطلب ‏نمیشد، این سوال در ذهنش به جای میماند که: پس خلقت به چیست؟ اما وقتی تقطیع صورت گرفته وعبارت "ولا رشح ولا فیضان ولا تطور ولا تشأن" حذف گردید، مخاطب برداشت میکند که ‏مرحوم میرزا میگویند:‏ خلقت به فعل و جعل که نیست، پس به چیست؟ که در مقابل این سوال ذهنی خود، متوجه بحث تطوّر و تعین میگردد.‏ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
1_1195800169.m4a
26.98M
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ و حجت الاسلام والمسلمین در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی به مساله و سایر مبانی ( قسمت سی و دوم) کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/lMFLJ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴مظلومیت علم بخش ۴ در نقد و بررسی مقاله ای در نشریه سمات اصل عبارت مرحوم میرزا در معارف القرآن :‏ ‏" وکذلک من عرف العلم یعرف به ان اللاکائنات الخاصة حین الکون والتحقق لا واقعیة صرفة و فی مرتبة اللاکون لها الواقعیة ‏بالعرض"‏ اما مستشکل عبارت را در مجله سمات اینگونه آورده است:‏ ‏" ان الکائنات الخاصة حین الکون والتحقق لا واقعیة صرفة"‏ وسپس عبارت را اینگونه ترجمه می‌کند:‏ همانا موجودات تعين يافته، در حال وجود و تحقق، بطور كلی بدون واقعيت می باشند.‏ ‏ ‏ توضیح:‏ الف) مستشکل با آوردن این عبارت قصد داشته تا حرف عرفاء را به مرحوم میرزا نسبت دهد و بگوید که مرحوم میرزا برای اشیاء ‏موجود، واقعیتی نمیداند، همچنانکه عرفاء اینگونه‌اند (کل ما فی الکون وهم او خیال او عکوس فی المرایا او ظلال).‏ ب) متاسفانه چون مستشکل بنا دارد به هر صورت ممکن، ثابت کند که مرحوم میرزا همان حرف عرفاء وفلاسفه را میزدند، در ‏عبارت ایشان دست برده و عبارت " ان اللا کائنات" را به عبارت " ان الکائنات" تبدیل نموده است.‏ تفاوت این دو عبارت فوق، در کلمه "لا" میباشد که سبب میشود معنای این دو جمله، زمین تا آسمان متفاوت گردد.‏ ‏ و بر همین اساس مستشکل، عبارت تحریف شده را ترجمه نموده و نتیجه گیری نادرستی را به مخاطب القاء میکند. ظاهراً گمان نموده که فقط خودش کتب و نسخه های مرحوم میرزا را دارد ودیگران از داشتن این کتب بی بهره اند.‏ ج) آنچه تعجب را بیشتر میکند و بر حیرت می‌افزاید، ترجمه ای است که ایشان از عبارت عربی تحریف شده ان الکائنات ‏الخاصة ارائه کرده‌اند.‏ وی در ترجمه عبارت اینگونه آورده است: ‏ همانا موجودات تعين يافته . . . ‏ افرادی که مختصر آشنایی با ادبیات عرب دارند، بخوبی مشاهده میکنند که در عبارت مرحوم میرزا، صحبتی از (تعیّن) نیست. ‏ ولی مستشکل باز هم از روانشناسی تلقین سود جسته و با ترجمه اشتباه به مخاطب خود القاء می کند که: ‏ در نظر مرحوم میرزا، موجودات تعینات خدایند. ‏ د) لازم به ذکر است که ادعای اشتباه چاپی از طرف مجله سمات در اصل عبارت مرحوم میرزا، از سوی مستشکل پذیرفته ‏نیست زیرا ترجمه ایشان بر اساس عبارت تحریف شده صورت پذیرفته است.‏ ‏ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a