#اخلاق_فطری
بنابراین کسی که فرزند خویش را دوست دارد و خواهان رشد و تکامل اوست، هیچ فرصتی را در راه تربیت فرزندان و محافظت از ایشان در مقابل دام شیاطین، از دست نمی دهد. پیش از آن که دل فرزند سخت و ذهنش پر شود، او را در مییابد و با اهتمام به تربیت عزیزان خود، سعی میکند تا از آنان افرادی خردمند و مفید بسازد. همچنین به دلیل اهمیت فوق العاده تربیت فرزندان، گاهی لازم است امور دیگر فدای این کار گردد. به عنوان مثال اگر چه تامین معاش مهم است، ولی میتوان از تشریفات و امور بی اهمیت زندگی کاست و با پیشه کردن کمی زهد و قناعت، فرصتی را نیز برای امر مهم تربیت فرزندان اختصاص داد. [البته در جامعهء ما عده ای از جوانانی که از تربیت مناسب برخوردار نیستند، از خانوادههای مرفه و ثروتمند هستند؛ چون والدين آنها پیش از آنکه به فکر تربیت آنها باشند به فکر رفاه آنها هستند. آنها نیز باید مقداری از طمع خود را کم کنند و لااقل به همان اندازه که به فکر سرمایههای ظاهری خود هستند، به سرمایههای واقعی و معنوی خود نیز اهمیت بدهند؛ چون اهمیت این امور خیلی بالاتر از مادیات است.]
اخلاق فطری ص ۳۷
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
992.2K
#پرسش_از_استاد
🔻معرفت بالوجه چیست ؟
🔻آیا معرفت بالوجه به معرفت ذات می انجامد یا خیر ؟
🎙 استاد بزرگوار حجت الاسلام محمد #بیابانی_اسکویی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴معنای اخلاق
در این فصل نخست به بررسی معنای لغوی و اصطلاحی اخلاق میپردازیم و برای تکمیل بحث به بیان آیات و روایاتی که مبین معنای اخلاق است، خواهیم پرداخت. در ادامهء فصل نیز به راه کارهای شناخت صاحبان اخلاق نیک از بد اشاره میکنیم.
الف. معنای لغوی
واژه اخلاق در لغت عرب جمع خُلق یا خُلُق است. این منظور خُلق و خُلُق را طبیعت و سرشت معنا میکند. [۱] راغب اصفهانی خُلق را سیرت و سجایای انسان که حکایت از هیئت باطنی انسان دارد و با دیده بصیرت قابل درک است، دانسته و خَلق را هیئت و شکل ظاهری و جسمی انسان که با چشم دیده میشود معنا کرده است. [۲] واژه شناسان فارسی هم خُلق را به خوی، طبع، سجیه و عادت معنا کرده اند. [۳]
📚[۱]: لسان العرب، ج ۱، ص ۸۶
📚[۲]: مفردات راغب، ص ۱۵۸.
📚[۳]: ر. ک: فرهنگ عمید، ج ۲، ص ۱۰۳۵
اخلاق فطری ص ۴۰ ، ۴۱
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد #تعلیقات_بر_بحارالانوار مرحوم علامه طباطبایی
#جلسه_ششم
#استاد_محمد_بیابانی_اسکوئی
جهت مشاهده کلیک کنید:
https://www.aparat.com/v/3KSvD
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#درسنامه_اعتقادات
#جلسه_سی
#عدل
#معرفت_الله_بالله
🔴جلسه اول عدل
بحث از «عدل الهی» به جهت پیوند با موضوع جبر و اختیار و ارتباط با سایر اصول دین، از مباحث مهم و اصولی همۀ ادیان الهی شمرده شده و در اسلام نیز جایگاه ویژهای دارد. همچنین اعتقاد به معاد، نبوّت، امامت و حتّی توحید، بدون اعتقاد به عدل الهی و آزادی و اختیار انسان معنایی نخواهد داشت.
امام صادق علیه السلام در این زمینه میفرمایند:
إِنَّ أَسَاسَ الدِّينِ التَّوْحِيدُ وَ الْعَدْلُ.
همانا اساس دين، توحيد و عدل است.
با توجّه به اینکه «عدل» یک اصل دینی است، برای رسیدن به معنای آن از نگاه دین، باید کاربردهای آن در متون دینی بررسی شود. با مراجعه به کتابهای لغت، به این نتیجه میرسیم که واژۀ عدل معنای گستردهای دارد و با توجّه به موارد استعمالش، همۀ موارد زیر میتوانند معنای عدل باشند:
برقراری تساوی بین دو چیز _ چه از نظر ارزش و چه از نظر مقدار _ انصاف، حکم به حق و قرار دادن هر چیز در جایگاه شایستۀ آن.
در همۀ موارد فوق، معنای قرار دادن شیء در موضعش وجود دارد و در مقابل این معنا، واژۀ «ظلم» به معنای قرار دادن شیء در غیر موضع آن خواهد بود. با توجّه به این توضیحات، درمییابیم که عدل در مورد خدای تعالی به معنای آن است که خداوند متعال با توجّه به جایگاه و شأن هر چیزی نسبت به آن حکم میکند و هیچ عاملی سبب نمیشود که او چیزی را از جایگاه شایستۀ آن خارج کرده و به آن ستم کند.
——————————————-
[ عدل، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛انتشارات ولایت؛ صفحه ۱۲-۱۹]
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_6041745128236780735.mp3
13.94M
🔴صوت درس#اخلاق_فطری
#جلسه_اول
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a