هدایت شده از مدینة العلم
#اذکار_ماثوره
#فضیلت_صلوات
🟠 شرط استجابت دعا
▫️ عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ لَا یَزَالُ الدُّعَاءُ مَحْجُوباً حَتَّى یُصَلَّى عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.
🔸 امام صادق سلام الله علیه فرمودند:
پیوسته دعا محجوب است و میانه آن و استجابش حجاب و پردهاى حائل است تا بر محمد و آلش صلوات فرستاده شود.
📚 اصول كافى، ج ۴، باب الصلاة علی النبی محمد و اهل بیته علیهمالسلام، ص ۲۴۷، ح ۱.
#به_ما_بپیوندید
🔻کانال حدیثی " مدینة العلم "
╭────────┈•✾••┈┈
https://eitaa.com/joinchat/3074687166C788b7c795b
╰────┈•✾••┈┈
4_6003491396424568240.mp3
30.61M
🔴صوت درس #شناخت_قرآن
#جلسه_ششم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#درسنامه_اعتقادات
#جلسه_پنجاه_هشت
#عدل
#معرفت_الله_بالله
🔴بداء
امّا بداء در اصطلاح برخی از عالمان، با آنچه در روایات اهل بیت علیهم السلام مطرح گشته، تفاوت دارد. برخی از متکلّمان شیعه نظیر سیّد مرتضی، بداء را به معنای امر به فعلی پس از نهی از آن، یا نهی از فعلی بعد از امر به آن میدانند، به شرط آنکه این امر و نهی، در وقت، جهت و آمر و مأمور اتّحاد داشته باشند. از نظر ایشان، از آنجایی که نسبت دادن چنین امری به خداوند متعال مساوی با نسبت جهل به او میباشد، بداء با این شرایط به هیچ وجه در مورد خدای تعالی ممکن نیست. بنابراین، بداء با این معنا در احکام جاری نیست و آنچه در احکام نسبت به خداوند متعال وجود دارد، نسخ است و آن هم در صورتی است که حدّاقل یکی از شروط مزبور منتفی شود. نکتۀ قابل توجّه آنکه در کلام این بزرگواران، در غیر احکام ــ مثلاً در خبر دادن از حقایق خارجی ــ سخنی از بداء دیده نمیشود.
از نظر معتزله نیز نسخ در احکام _ به معنایی که توضیح داده شد، _ جایز میباشد، امّا دربارۀ اِخبار خداوند متعال معتقدند که بداء و نسخ هیچکدام بر خدای تعالی روا نیست؛ زیرا موجب میشود که در اِخبار الهی دروغ راه یابد.
در مقابل این نظر معتزله، شیخ مفید بر این باور است که بداء در تکوینیّات و امور واقعی و اِخبار از آنها، همانند نسخ وجود دارد. وی افزایش در اجل و روزی و کاستن از آنها را به عنوان مصادیق بداء معرّفی نموده و تغییر در اِخبار الهی را جایز دانسته و معتقد است این تغییر به واسطۀ اعمال بندگان صورت میگیرد.
[ برای دریافت نظرات علماء و اندیشمندان دینی؛ توضیحات و شرح این بخش به کتاب عدل، از خلاصه کتب دروس عقاید، انتشارات ولایت، صص 83-87 مراجعه فرمائید. ]
——————————————-
[ عدل، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛انتشارات ولایت؛ صفحه ۸۲-۸۷]
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
992.2K
#پرسش_از_استاد
🔻معرفت بالوجه چیست ؟
🔻آیا معرفت بالوجه به معرفت ذات می انجامد یا خیر ؟
🎙 استاد بزرگوار حجت الاسلام محمد #بیابانی_اسکویی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
202.7K
#پرسش_از_استاد
🔻رویت خداوند متعال از منظر مرحوم آیت الله العظمی میرزا مهدی اصفهانی به چه معناست ؟
🎙 استاد بزرگوار حجت الاسلام محمد #بیابانی_اسکویی
✅ سوالات خود از استاد را می توانید به این آدرس ارسال بفرمایید @Alfath14
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#درسنامه_اعتقادات
#جلسه_پنجاه_نه
#عدل
#معرفت_الله_بالله
🔴بداء
بداء در آیات قرآن کریم
اگرچه لفظ بداء در قرآن کریم دربارۀ خدای تعالی به کار نرفته، امّا مضمون آن در آیات فراوانی دیده میشود که در اینجا به برخی از آنها اشاره مینماییم:
۱- آیه محو و اثبات
(سوره رعد، آیات ۳۹ و ۳۸ )
۲- آیات مربوط به شب قدر
(سوره قدر، آیه ۴ )
۳- آیه بسته نبودن دست خدا
(سوره مائده، آیه ۶۴ )
۴- آیه " کل یوم هو فی شأن "
( سوره الرحمن، آیه ۲۹)
۵- آیاتی که بر فزونی و کاهش بر خلق دلالت دارند.
(سوره فاطر، آیه ۱ - آیه ۱۵ تا ۱۷ )
۶- آیاتی که بر قبولی توبه و استجابت دعا دلالت دارند.
(سوره توبه، آیه ۱۰۶ - سوره غافر، آیه ۶۰ )
۷- آیاتی که بر تغییر در خلق به سبب کردار بندگان دلالت می کنند.
(سوره اعراف، آیه ۹۶ - سوره رعد آیه ۱۱ - سوره روم، آیه ۴۱ )
[ برای دریافت آیات؛ توضیحات و شرح این بخش به کتاب عدل، از خلاصه کتب دروس عقاید، انتشارات ولایت، صفحه ۸۷-۹۴ مراجعه فرمائید. ]
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
751.2K
#پرسش_از_استاد
🔻چند نمونه از مستندات روایی دال بر امکان رویت پروردگار را بیان بفرمایید ؟!
🎙 استاد بزرگوار حجت الاسلام محمد #بیابانی_اسکویی
✅ سوالات خود از استاد را می توانید به این آدرس ارسال بفرمایید @Alfath14
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_6003491396424568241.mp3
34.75M
🔴صوت درس #شناخت_قرآن
#جلسه_هفتم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#درسنامه_اعتقادات
#جلسه_شصت
#عدل
#معرفت_الله_بالله
🔴بداء
بداء در روایات اهل بیت علیهم السلام
در باب بداء، روایات بسیار زیادی وجود دارد که بررسی همۀ آنها در این بحث ممکن نمیباشد و در اینجا تنها به چند نمونۀ مختصر اشاره مینماییم. با بررسی روایات اهل بیت علیهم السلام به این نتیجه میرسیم که بحث بداء، جایگاهی والا و اهمّیّتی بسیار زیاد نزد خداوند متعال دارد، تا آنجا که اقرار به بداء را یکی از شرایط اعطای نبوّت به پیامبران قرار داده است.
امام رضا علیه السلام در اینباره میفرمایند:
مَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِيّاً قَطُّ إِلَّا بِتَحْرِيمِ الْخَمْرِ وَ أَنْ يُقِرَّ لِلهِ بِالْبَدَاءِ.
خداوند هيچ پيامبرى را به نبوّت مبعوث نكرد، جز به تحريم خمر و اقرار به بداء براى خدا.
همچنین در نظر اهل بیت علیهم السلام، خداوند متعال با هیچ چیز دیگری به مانند بداء مورد بندگی و تعظیم و تنزیه قرار نمیگیرد؛ چراکه اعتقاد به بداء باعث میشود بنده دست خدا را همواره برای هر تغییر و تقدیر جدیدی باز بداند و در نتیجه همواره از مخالفت با خدا بترسد و همچنین به لطف و احسان او در برابر کارهای نیک خویش امیدوار باشد. زراره از امام باقر یا امام صادق علیهما السلام در این رابطه چنین نقل میکند:
مَا عُبِدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِشَيْءٍ مِثْلِ الْبَدَاءِ.
خداوند به چيزى مانند بداء پرستش نمىشود.
هشامبنسالم نیز نقل میکند که امام صادق علیه السلام فرمودند:
مَا عُظِّمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِمِثْلِ الْبَدَاءِ.
خداوند با چيزى به مانند بداء تعظيم نمىشود
——————————————-
[ عدل، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛انتشارات ولایت؛ صفحه ۹۴-۹۶]
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_6003491396424568242.mp3
32.51M
🔴صوت درس #شناخت_قرآن
#جلسه_هشتم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#درسنامه_اعتقادات
#جلسه_شصت_یک
#عدل
#معرفت_الله_بالله
🔴بداء
بداء در روایات اهل بیت علیهم السلام
نکتۀ دیگری که در روایات به آن اشاره گردیده، این است که اعتقاد به بداء هرگز موجب نسبت دادن جهل به خداوند نمیشود؛ چراکه تمام تقدیرهای بیشمارِ ممکن و تقدیم و تأخیر امور، نسبت به علم خدا مساویاند و هیچکدام علم پروردگار را محدود نمیکنند. به همین جهت است که در روایات اهل بیت علیهم السلام تأکید فراوان شده که بداء حتماً با علم و آگاهی کامل صورت میگیرد.
امام صادق علیهم السلام در همین رابطه میفرمایند:
مَنْ زَعَمَ أنَّ اللَّهَ يَبْدُو لَهُ في شَيْءٍ الْيَوْمَ لَمْ يَعْلَمْهُ أمْسِ فَابْرَؤُوا مِنْهُ.
از كسى كه مىپندارد امروز براى خدا چيزى پيدا مىشود كه ديروز آن را نمىدانست، دورى كنيد.
آن حضرت در حدیث دیگری میفرمایند:
إنَّ لِلهِ عِلْمَيْنِ: عِلْمٌ مَكْنُونٌ مَخْزُونٌ لَا يَعْلَمُهُ إِلَّا هُوَ، مِنْ ذَلِكَ يَكُونُ الْبَدَاءُ، وَ عِلْمٌ عَلَّمَهُ مَلَائِكَتَهُ وَ رُسُلَهُ وَ أَنْبِيَاءَهُ فَنَحْنُ نَعْلَمُهُ.
همانا خداى را دو علم است: علمى مكنون و مخزون كه جز او كسى از آن آگاهى ندارد كه بداء از آن علم است، و علمى كه به فرشتگان و رسولان و پيامبران تعليم داده شده و ما آن را مىدانيم.
——————————————-
[ عدل، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛انتشارات ولایت؛ صفحه ۹۶-۹۸]
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_5872780084019990178.mp3
32.06M
🔴صوت درس #شناخت_قرآن
#جلسه_نهم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a