eitaa logo
استاد محمد بیابانی اسکوئی
330 دنبال‌کننده
101 عکس
43 ویدیو
170 فایل
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی از اساتید مکتب معارفی خراسان و از شارحین آثار مرحوم آیت الله العظمی میرزا مهدی اصفهانی رضوان الله علیه آدرس سایت: https://biabanioskouei.ir/ ارتباط با ما @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴بخش سوم: مبادی اخلاق مراد از مبادی اخلاق، زمینه‌ها و امور مؤثر در اخلاق انسان هستند. این امور عبارت اند از: طینت، آب و هوا، خوردنی‌ها و پوشیدنی ها، مصاحبت با مردم، گناه یا اطاعت، تجارت، برخی پیشه ها، ولایت و سلطنت، فقر و غنا و برخی افعال. در ادامه به بررسی هر یک از این مبادی خواهیم پرداخت. 🔴یکم: طینت اشاره خلقت انسان در روایات اهل بیتعلیهم السلام از جایگاه مهمی برخوردار است، در قرآن کریم کیفیت خلقت انسان و عوالمی که بر او گذشته، بیان شده است. [۱] بر اساس روایات فراوان- بیش از حد تواتر - پیدایش انسان اختصاص به این عالم نداشته، بلکه همین انسان پیش از ورود به این دنیا، عوالمی را سپری کرده است. [۲] پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: همه امت من در مرحله طينت برایم تجسم پیدا کرد و من همهء آنها را به اسم خود و اسم پدرشان و اخلاق و سیمایشان شناختم. [۳] 📚[۱]: ر. ک: به اعراف (۷)، آیهء ۱۷۲؛ حج (۲۲)، آیهء ۵؛ انبیاء (۲۱)، آیهء ۳۰؛ فاطر (۳۵)، آیهء ۱۱؛ غافر (۴۰) آیهء ۶۷؛ مؤمنون (۲۳)، آیات ۱۲ - ۱۴ و... 📚[۲]: ر. ک: ترجمه توحيد الأمامية، ص ۱۳۳ - ۱۷۵. 📚[۳]: بحارالانوار، ج ۱۷، ص ۱۵۳. اخلاق فطری ، ص ۱۰۷ ، ۱۰۹ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴همچنین روایاتی از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده که گاه شخصی حضور آن حضرت می‌رسید و با احترام به ایشان خود را دوستدار آن حضرت معرفی می‌کرد و گاهی این معرفی با سوگند همراه می‌شد؛ اما حضرت در جواب این گونه اشخاص برخی را تکذیب و عده ای را تصدیق می‌فرمود و به صادقان توصیه می‌کرد که مواظب بقیه عمر خویش در این دنیا باشند و خود را برای امتحانات و ابتلائات سخت و دشوار در این دنیا آماده سازند. [۱] در آن عوالم پس از اعطای نور عقل و اختیار انسان‌ها مورد آزمایش‌هایی قرار گرفته اند. نتیجه آزمونها تأثیراتی جدی در صفات ظاهری و باطنی و خلق انسانها گذاشته است. 📚[۱]: ر. ک: بصائر الدرجات، ص ۱۰۷ - ۱۰۸ و ۴۱۰ - ۴۱۱؛ بحارالانوار، ج۲۵، ص ۱۴ و ج ۲۶ ص ۱۷ و ۱۱۹ و ۱۲۱ و ج۴۲، ص ۱۹۶ و ج ۴۶، ص ۶۲و ج ۶۱، ص ۱۳۱ و ۱۳۸. اخلاق فطری ، ص ۱۱۰ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
39.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠سلسله مباحث اعتقادی در گفت و گوی استاد حجت الاسلام و المسلمین بیابانی اسکویی با آیت الله سید جعفر سیدان 🔴جلسه اول - ادعای وحدت وجود در آثار آیت الله سیدان شبهه قائم بالغیر بودن خلق 🌐 متن کامل این گفت و گو در وبسایت : https://biabanioskouei.ir/ادعای-وحدت-وجود-در-آثار-آیت-الله-سیدان 🔸 لینک مشاهده در یوتوب: https://youtu.be/sj_Uq6zsqPo 🔸 لینک مشاهده در آپارات: https://aparat.com/v/4MLV0 🔸لینک فایل صوتی: https://t.me/biabanioskouei/513 کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴عبد الله بن سنان می‌گوید: به امام صادق صلی الله علیه و آله و سلم عرض کردم: فدایت شوم من بعضی از دوستانمان را می‌بینم که سبک سر، تندخو و بی پروا هستند و از این جهت سخت ناراحتم و برخی از مخالفان را می‌بینم که حسن السمت (خوش روش) هستند. حضرت فرمود: نگو «حسن السمت»؛ زیرا «سمت» جهت راه را می‌گویند. بگو: خوش سیما هستند. او می‌گوید: گفتم بعضی از مخالفان را می‌بینم که خوش سیما و بردبارند و از این جهت هم ناراحت می‌شوم. حضرت فرمود: از سبک سری و تندخویی دوستان و خوش سیما بودن مخالفان ناراحت مباش. همانا خداوند متعال وقتی خواست آدم علیه السلام را خلق کند این دو طینت را آفرید و آن دو را از هم جدا کرد و به اصحاب یمین فرمود: به اذن من خلق شوید، پس خلقی به صورت ذره‌های ریز به وجود آمدند که حرکت می‌کردند و به اهل شمال هم فرمود: به اذن من خلق شوید. پس آنها هم به اندازه ذره‌های ریز پدید آمدند که حرکت می‌کردند. آن گاه آتشی برای آنها افروخت و فرمود: به اذن من داخل آتش شوید. نخستین کسی که وارد آن شد محمد صلی الله علیه و آله و سلم بود و به دنبال او رسولان اولوالعزم و اوصياء و پیروانشان داخل شدند. آنگاه به اصحاب شمال فرمود: به اذن من وارد آتش شوید. گفتند: پروردگارا، ما را آفریدی تا بسوزانی؟ و از دستور خدا سرپیچی کردند. پس به اصحاب یمین فرمود: به اذن من از آتش بیرون آیید، آتش در آنها هیچ اثری نگذاشته بود. وقتی اصحاب شمال آنان را دیدند، گفتند: پروردگارا، دوستانمان را می‌بینیم که سالم از آتش بیرون آمدند، پس حکم ما را لغو کن و ما را دوباره به دخول در آتش امر کن. خداوند فرمود: حکم شما را لغو کردم، پس داخل آتش شوید. وقتی نزدیک آتش شدند و شعله آتش به آنها رسید به عقب برگشتند، گفتند: پروردگارا، ما تحمل سوخته شدن را نداریم و دستور الهی را عصیان کردند. خدای تعالی برای بار سوم آنها را به دخول در آتش امر کرد. باز هم معصیت کردند و برگشتند. اصحاب یمین را هم سه بار امر فرمود و در هر سه بار داخل آتش شدند و سالم بیرون آمدند. بعد از همه اینها خدای تعالی همه را به اذن خود به گل تبدیل کرد و از آن آدم علیه السلام را آفرید. حضرت فرمود: ... سبک سری و تندخویی که در دوستانت می‌بینی، از آمیخته شدن با اصحاب شمال به آنها رسیده است و حسن سیما و وقار که در مخالفین می‌بینی، از اصحاب یمین به آنها رسیده است. اخلاق فطری ، ص ۱۱۰ ، ۱۱۱ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
▪️آخر ذی القعده ؛ سالروز شهادت حضرت امام محمد بن علی الجواد صلوات الله علیهم را به محضر آقا امام زمان سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان حضرت تعزیت و تسلیت عرض مینمائیم.
4_5764815339321824150.mp3
8.31M
💠سلسله مباحث اعتقادی در گفت و گوی استاد حجت الاسلام و المسلمین بیابانی اسکویی با آیت الله سید جعفر سیدان 🎙 فایل صوتی 🔴جلسه اول - ادعای وحدت وجود در آثار آیت الله سیدان شبهه قائم بالغیر بودن خلق کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴در این روایت از دو طینت سخن به میان آمده که بر اساس روایات این دو نیز بر اثر امتحان از هم جدا شده اند [۱] . آنگاه خداوند این دو گروه را بار دیگر امتحان می‌کند و اصحاب یمین از این آزمون سر بلند بیرون می‌آیند. بنابر روایت فوق، خداوند جهت آزمایش مجدد خلايق در این دنیا طینت‌های دو گروه مذکور را با هم مخلوط کرده است. این خلط و مزج‌ها در صفات و خلق و خوی انسانها تأثیراتی دارد. در برخی روایات، ارتباط بین طینت‌ها به عنوان علت غم و شادی برخی افراد - که ظاهراً سببی ندارد - ذکر شده است. یکی از اصحاب امام صادق علیه السلام از ایشان می پرسد: فدایت شوم ای فرزند رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، همانا گاهی من محزون و مغموم می‌شوم، بدون این که سببی برای آن بیابم. حضرت فرمود: این غم و شادی از ناحیه ما به شما می‌رسد؛ زیرا حزن یا سروری که به ما می‌رسد، بر شما هم وارد می‌شود؛ چون که ما و شما از نور خداییم. خدای تعالی طینت ما و شما را یکی قرار داده است. و اگر طینت شما همان طور که بود باقی می‌ماند، شما و ما مساوی می‌شدیم، ولی طینت شما با طینت دشمنانتان مخلوط شده است. و اگر این امر واقع نمی شد شما هیچ گاه گناه نمی کردید. [۲] 📚[۱]: ر. ک: تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۱۸۶؛ تفسیر قمی، ج ۲، ص ۶۹. 📚[۲]: علل الشرایع، ج ۱، ص ۹۳. اخلاق فطری ، ص ۱۱۱ ، ۱۱۲ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a