#اخلاق_فطری
🔴امام حسن علیه السلام میفرماید:
اگر مردم سخن خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را گوش میدادند، آسمان بارانش را به آنها میبخشید و زمین برکتش را، و هیچ گاه دو شمشیر در این امت باهم رد و بدل نمی شد و مردم تا روز قیامت همیشه تر و تازه میخوردند. [۱]
امیر المؤمنین علیه السلام در این مورد به خدای تعالی سوگند یاد میکند که از بین رفتن نعمتهای الهی و رسیدن بلاها به خاطر گناهانی است که از بندگان الهی سر میزند: وَایْمُ اللّهِ، مَا کَانَ قَوْمٌ قَطُّ فِی غَضِّ نِعْمَهٍ مِنْ عَیْشٍ فَزَالَ عَنْهُمْ إِلَّا بِذُنُوبٍ اجْتَرَحُوهَا، لِأَنَّ اللّهَ لَیْسَ بِظَلاَّمٍ لِلْعَبِیدِ. وَ لَوْ أَنَّ النَّاسَ حِینَ تَنْزِلُ بِهِمُ النِّقَمُ، وَ تَزُولُ عَنْهُمُ النِّعَمُ، فَزِعُوا إِلَی رَبِّهِمْ بِصِدْقٍ مِنْ نِیَّاتِهمْ، وَ وَلَهٍ مِنْ قُلُوبِهمْ، لَرَدَّ عَلَیْهِمْ کُلَّ شَارِدٍ، وَأَصْلَحَ لَهُمْ کُلَّ فَاسِدِ؛ [۲]
به خدا سوگند، هیچ نعمت تر و تازه ای از زندگی هیچ قومی زایل نمی شود، مگر به خاطر گناهانی که مرتکب میشوند؛ زیرا که خدای تعالی بر بندگانش هیچ ستمی را روا نمی دارد. اگر مردمان موقعی که بلا بر آنها فرود میآید و نعمتها از آنها زایل میشود، با صدق نیت و قلبي شیفته، به سوی پروردگارشان تضرع کنند، خدای تعالی فراریها را به آنها برمی گرداند و تباهیهای آنها را اصلاح میکند. [۳]
📚[۱]: بحارالانوار، ج ۱۰، ص ۱۴۲.
📚[۲]: نهج البلاغه، خطبه ۱۷۸؛ بحارالانوار، ج ۶، ص ۵۷.
📌[۳]: اگرچه در این حديث شريف زوال آسایش زندگی و افتادن در بلاها و ناملایمتیها ناشی از افعال بد و کردار ناشایست انسانها شمرده شده است، ولی با توجه به دیگر آموزههای قرآنی و روایی مسلم است که گناه عامل انحصاری برای این موارد نیست، بلکه ممکن است خدای تعالی نعمتی را برای امتحان از قومی مؤمن و متقی و اطاعت پیشه سلب کند یا بلایی را بر آنها فرود آورد تا هم برای خود آنان روشن کند که چقدر در ایمان و تقوا و اطاعت خدایشان ثابت و استوارند و هم به دیگران اثبات کند که آنان مستحق بهشت و رضوان الهی هستند.
اخلاق فطری ، ص ۱۵۳ ، ۱۵۴
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 35 ت 26 - 9 - 90.m4a
13.16M
🔴صوت جلسات درس #توحید
#جلسه_سی_و_پنجم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_5847997792009590203.mp3
1.47M
💠سلسله مباحث اعتقادی در گفت و گوی استاد حجت الاسلام و المسلمین بیابانی اسکویی با آیت الله سید جعفر سیدان
🔴جلسه پنجم- شبهه در بیانات آیت الله وحید خراسانی پیرامون میرزا مهدی اصفهانی
🎙 فایل صوتی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴آثار طاعات و معاصی انسانها در خود آنان و در همهء موجودات دیگر عالم بیشتر از آن است که در این بحث مختصر بگنجد، بلکه از حد شناخت بشر خارج است. در ادامه نمونههایی از آثار معاصی فردی در اخلاق آدمیان را بیان خواهیم کرد.
🔴ب. آثار گناهان فردی
اشاره
گناه ابعاد ویرانگری بر جامعه و افراد آن دارد که فراتر از ابعاد مورد بررسی این نوشتار است. در اینجا تنها اشاره ای به دو اثر مهم گناه، بر شخص گناه کار میکنیم.
🔴۱. هموار شدن راه برای گناهان بعدی
یکی از آثاری که در روایات برای گناهان شمرده شده، این است که انسان با ارتکاب هر گناهی راه را برای گناه دیگر هموار و بر آن جرأت پیدا میکند. [۱]
امام رضا علیه السلام میفرماید:
اَلصَّغَائِرُ مِنَ اَلذُّنُوبِ طُرُقٌ إِلَی اَلْکَبَائِرِ وَ مَنْ لَمْ یَخَفِ اَللَّهَ فِی اَلْقَلِیلِ لَمْ یَخَفْهُ فِی اَلْکَثِیرِ [۲] ؛
گناهان کوچک راههای گناهان بزرگ هستند. کسی که از خدای تعالی در گناه کوچک ترس نداشته باشد، در گناهان بزرگ هم از او نمی هراسد.
📌[۱]: این امر درباره اطاعتها هم صادق است؛ یعنی هر اطاعتی به دنبال خود راه اطاعت دیگر را باز میکند.
📚[۲]: عيون الاخبار، ج ۲، ص ۱۸۰؛ بحارالانوار، ج ۶۸، ص ۱۷۴.
اخلاق فطری ، ص ۱۵۴ ، ۱۵۵
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 36 ت 27 - 9 - 90.m4a
12.57M
🔴صوت جلسات درس #توحید
#جلسه_سی_و_ششم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_5767249499151930567.mp3
9.08M
💠سلسله مباحث اعتقادی در گفت و گوی استاد حجت الاسلام و المسلمین بیابانی اسکویی با آیت الله سید جعفر سیدان
🔴جلسه هفتم- میزان تشخیص صحت
🎙 فایل صوتی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴انسان معمولاً تا گناهی را مرتکب نشده، از ارتکاب گناه هراس و اضطراب دارد، ولی وقتی نخستین گناه را مرتکب شد، مقداری از ترس و هراس او از بین میرود و با ادامه دادن به تدریج ترس و اضطرابش به کلی زائل میشود، تا آنجا که از هیچ جرم و جنایتی وحشت به خود راه نمی دهد. امام علی بن الحسین علیهماالسلام به فرزندان خویش فرمود:
اِتَّقُوا اَلْکَذِبَ اَلصَّغِیرَ مِنْهُ وَ اَلْکَبِیرَ فِی کُلِّ جِدٍّ وَ هَزْلٍ فَإِنَّ اَلرَّجُلَ إِذَا کَذَبَ فِی اَلصَّغِیرِ اِجْتَرَأَ عَلَی اَلْکَبِیرِ أَ مَا عَلِمْتُمْ أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ قَالَ مَا یَزَالُ اَلْعَبْدُ یَصْدُقُ حَتَّی یَکْتُبَهُ اَللَّهُ صِدِّیقاً وَ مَا یَزَالُ اَلْعَبْدُ یَکْذِبُ حَتَّی یَکْتُبَهُ اَللَّهُ کَذَّاباً [۱]
از دروغ کوچک و بزرگ به جد یا شوخی پروا کنید؛ زیرا که انسان وقتی دروغ کوچک را مرتکب میشود بر دروغ بزرگ هم جرأت پیدا میکند. آیا نمی دانید که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم میفرماید: بنده ای که بر راستگویی مداومت میکند، خدای تعالی در نهایت او را صدیق و راستگو ثبت میکند و بنده ای که به دروغگویی مداومت میکند در نهایت خدای تعالی كذاب و دروغگویش ثبت میکند.
پس عدم توجه و پشیمانی از گناه کوچک به تدریج کار را بر انسان دشوار میکند. با این بی توجهی ممکن است انسان به مرحله ای برسد که ارتکاب گناهان بزرگ برایش سهل و آسان گردد. بنابراین انسان تا حدی که میتواند، باید از اول کار خود را محکم و خالص انجام دهد و از گناهان کوچک و بزرگ خود به سادگی عبور نکند و همیشه کارهای روزمره خویش را مورد محاسبه دقیق قرار داده، کردار بدو معاصي خرد و کلان خود را با توبه ای خالص همراه کند تا آثاری از ناحیه آنها متوجه او نگردد.
📚[۱]: الكافی، ج ۲، ص ۳۳۸؛ بحارالانوار، ج ۶۹، ص ۲۳۵.
اخلاق فطری ، ص ۱۵۵ ، ۱۵۶
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 37 ت 28 - 10 - 90.m4a
12.21M
🔴صوت جلسات درس #توحید
#جلسه_سی_و_هفتم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_5832234815356670564.mp3
7.58M
💠سلسله مباحث اعتقادی در گفت و گوی استاد حجت الاسلام و المسلمین بیابانی اسکویی با آیت الله سید جعفر سیدان
🔴جلسه هشتم- مکاشفه راهی غیر عادی برای امور برخی حقایق
🎙 فایل صوتی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴۲. فساد و تباهی و قساوت قلب
یکی دیگر از آثار گناه در انسان این است که موجب فساد و تباهی قلب میشود.
امام صادق علیه السلام میفرماید پدرم میفرمود:
ما مِنْ شَیْ ءٍ أَفْسَدَ لِلْقَلْبِ مِنْ خَطِیئَهٍ إِنَّ الْقَلْبَ لَیُواقِعُ الْخَطِیئَهَ فَمَا تَزالُ بِهِ حَتَّی تَغْلِبَ عَلَیْهِ فَیَصِیرَ أَعْلاَهُ أَسْفَلَهُ [۱]
چیزی تباه کننده تر از گناه بر قلب وجود ندارد. گناه وقتی وارد قلب میشود، همیشه با آن است تا این که بر آن چیره شود و آن را زیر و رو کند.
در روایتی دیگر میفرماید:
إِذَا أَذْنَبَ اَلرَّجُلُ خَرَجَ فِی قَلْبِهِ نُکْتَهٌ سَوْدَاءُ فَإِنْ تَابَ اِنْمَحَتْ وَ إِنْ زَادَ زَادَتْ حَتَّی تَغْلِبَ عَلَی قَلْبِهِ فَلاَ یُفْلِحُ بَعْدَهَا أَبَداً [۲]
وقتی گناهی از شخصی سر میزند، در دل او نقطهء سیاهی به وجود میآید. پس اگر از گناه توبه کرد، آن نقطه سیاه زایل میشود و اگر بر گناه اصرار نمود و به آن افزود، آن نقطه سیاه هم افزایش پیدا میکند، تا این که بر دل چیره شود و بعد از آن هرگز روی رستگاری را نخواهد دید.
این حدیث در حقیقت شرح و تفسير حدیث پیشین است. همچنین این احادیث با احادیثی که هر گناه را هموار کننده راه برای گناه بعدی معرفی میکند، قابل جمع و هماهنگ است.
📚[۱]: الكافی، ج ۲، ص ۲۶۸؛ بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۳۱۲.
📚[۲]: همان، ص ۲۷۱؛ بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۳۲۷.
اخلاق فطری ، ص ۱۵۶ ، ۱۵۷
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a