eitaa logo
استاد محمد بیابانی اسکوئی
334 دنبال‌کننده
103 عکس
44 ویدیو
170 فایل
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی از اساتید مکتب معارفی خراسان و از شارحین آثار مرحوم آیت الله العظمی میرزا مهدی اصفهانی رضوان الله علیه آدرس سایت: https://biabanioskouei.ir/ ارتباط با ما @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴همچنن هر کس برای پاکسازی پرونده خود پیش قدم شود و کمر همت ببندد، خدای تعالی هم او را در این راه یاری می‌کند. نور امید را در دل او روشن می‌سازد و قدم به قدم با او همراهی می‌کند. مسلماً آن که سابقه خوبی دارد، نیز نباید مغرور شود و باید با دلی امیداور همراه با ترس و خوف، به راه راست ادامه دهد و هیچ گاه از دزدان راه غافل نباشد و با احتیاط کامل رو به سوی هدفی عالی و آینده ای روشن در حرکت باشد. چنین کسی هر گاه اندکی انحراف پیدا کرد، باید به سرعت به راه برگردد و هیچ گاه به خود اجازه ندهد که راه منحرف را ادامه دهد. تأثير طينت در اخلاق از نظر مرحوم میرزای اصفهانی قدس سره بحث تأثیر طینت در اخلاق را با کلامی از میرزا مهدی اصفهانی قدس سره به پایان می‌بریم؛ عالمی وارسته و دانشمندی که برای رسیدن به کمالات انسانی زحمات فراوانی کشیده و به درجات بالایی از ایمان دست یافته است. این استاد معارف الهی می‌فرماید: ثُمَّ لِمَكَانِ اخْتِلَاطِ الْإِنْسَانُ الْمَخْلُوقُ كَالذَّرِّ يُولَدُ الْكَافِرَ مِنَ الْمُؤْمِنِ وَ الْمُؤْمِنُ مِنَ الْكَافِرِ وَ لِمَكَانِ اخْتِلَاطِ الطِّينَتَيْنِ باللطخ وَالمَسحة يَتَوَلَّدُ الْمُؤْمِنُونَ بِالصُّورَةِ الْقَبِيحَةِ الْمُنْكَرَةَ وَ يَتَوَلَّدُ الْكَافِرَ بِصُورَةِ جَمِيلَةَ وَ يَظْهَرُ مِنِ الْمُؤْمِنِينَ الْأَخْلَاقِ السَّيِّئَةُ وَ مَنِ الْكُفَّارِ الْأَخْلَاقِ الْجَمِيلَةِ [۱] ؛ سپس به جهت اختلاط انسان ذری [۲] کافر از مؤمن و مؤمن از کافر به دنیا می آید. و به جهت اختلاط طینت طيب با خبیث که به واسطه آغشته شدن و تماس آن دو با همدیگر حاصل شده، مؤمنان با صورتی زشت و منکر متولد می‌شوند و کافران با صورتی زیبا به دنیا می‌آیند. و از مؤمنان اخلاق بد و از کافران اخلاق خوب هویدا می‌شود. 📚[۱]: معارف القرآن، ص ۵۹۰. 📚[۲]: اشاره به اختلاطی است که بعد از خلقت مؤمنین از عليين و كافران از سجين حاصل شده است. ر. ک: الکافی، ج ۲، ص ۲، ح ۱ و ص ۵، ح ۷. اخلاق فطری ، ص ۱۱۵ ، ۱۱۶ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴ایشان در جای دیگر در کیفیت این تأثیر می‌فرماید: بعد از تحقق طاعت و عصیان در مرتبه عرض ولایت بر اشیا، اختلاف در آنها پدید آمد و برخی خوب و مرغوب و بعضی پست و نامرغوب، برخی پاکیزه و برخی خبیث شدند و آثار متفاوت در آنها به وجود آمد. و نیز در مرتبه اخذ عهد و میثاق در عالم ارواح قبل از ابدان و در عالمی که ارواح با ابدان بودند، اطاعت و معصیت از آنها سر زد و بعد از آن به خاطر این طاعت و عصیان اعراض و خصوصیاتی بر انسانها عارض گردید که این ویژگی‌ها هم سنخ خود را دوست داشت و طالب آن بود. بدین ترتیب مقتضیات و دواعی به افعال عباد در خود آنها پدید آمد و این مطلب با توجه به تأثير آتش در سوزاندن و آب در خنک کردن و تمایل فاسدان و اشرار به اعمال بد و زشت و تمایل طبیعی اخبار و نیکوکاران به اعمال خوب و نیک معلوم است. [۱] ایشان تأثیر این مقتضیات و دواعی را در افعال عباد با مثالی این گونه بیان می‌کند: وقتی انسان بدن خویش را با آتش می‌سوزاند روشن است که سوزاندان، اثر آتش است، ولی چون این اثر آتش با توجه به قدرت انسان بر جلوگیری از آن در بدن او تحقق پیدا می‌کند؛ او مؤاخذه و عذاب می‌شود. ایشان تصریح می‌کند که آثار سوء، بدیها و زشتی‌ها همه به مقتضیات و دواعی مستند هستند، نه به قدرت انسان، ولی چون قدرت بر منع در انسان وجود دارد، پس عذاب فاعل اشکالی نخواهد داشت. [۲] 📚[۱]: معارف القرآن، ص ۵۸۱ 📚[۲]: معارف القرآن، ص ۵۸۵. اخلاق فطری ، ص ۱۱۶ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴بدین ترتیب روشن گردید که اگر چه طینت و سرشت و خمیر مایه انسان به واسطه طاعت و عصیان سابق از سوی خدای تعالی برای او تقدیر شده است و هر طینتی آثاری مخصوص به خود دارد، ولی با وجود این انسان می‌تواند مانع بروز و تحقق آن آثار از طینت‌ها گردد؛ پس مشکلی در تغییر طینت در مراحل بعدی هم نخواهد بود. در روایات نیز به این امر تصریح شده است. [۱] مرحوم میرزا مهدی اصفهانی قدس سره این مطلب را چنین بیان کرده است: خدای تعالی قدرت بر تغییر طینت‌های خبیث و رفع شقاوت از آنها را دارد؛ زیرا که اختلاف آنها به اعراض است و چون می‌تواند آنها را در همان حال نگه دارد، پس با فضل و احسان شگفت آور خویش برای هر یک از انسانها منزلی در بهشت و منزلی در جهنم خلق فرمود و آنها که معصیت می‌کنند از خانه بهشتی خویش محروم می‌شوند و مؤمنان وارث آنها می‌شوند و کافران هم وارث خانه‌های مؤمنان در جهنم می‌شوند... ». [۲] 📚[۱]: ر. ک: الکافی، ج ۲، ص ۳؛ تفسیر عیاشی، ج ۲، ص ۲۶۰. 📚[۲]: معارف القرآن، ص ۸۲۳ اخلاق فطری ، ص ۱۱۷ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴دوم: آب و هوا و سرزمین در تأثیر آب و هوا و سرزمین‌ها در خلق و خوی انسان‌ها به صورت کلی جای هیچ گونه شک و تردید نیست. ابن خلدون، عنوان مقدمه چهارم و پنجم کتاب خویش را به این موضوع اختصاص داده و تأثیر آب و هوا را در اقلیم‌ها و مناطق مختلف جغرافیایی بررسی کرده است. وی می‌گوید: ما در همه اهالی سودان سبکی و سبک سری و کثرت طرب و شادی می‌بینیم و آنان به قدری حریص به رقص اند که با هر حرکتی می‌رقصند و در همه جا به حماقت موصوف اند... و کارگران حمام هم به خاطر این که از هوای آن تنفس می‌کنند، این گونه اند؛ زیرا هوای گرم حمام که به نفوس آنها می‌رسد، روحشان گرم می گردد و انبساط پیدا می‌کنند و بسا می‌شود که بیشتر آنان از کثرت شادی و سرور به غنا رو می‌آورند. [۱] اهالی مصر را هم مثال می‌زند که غالب آنها همیشه در عیش و نوش و سبکی هستند و به فکر فردای خویش نیستند. نه تنها روزی سال خود را جمع نمی کنند، بلکه روزی ماه را هم ذخیره نمی کنند و تنها خورد و خوراک روزانه شان را از بازار تهیه می‌کنند. آنگاه ساکنان شهرهای سرد و کوهستانی را مثال می‌زند که معمولاً به فکر آینده خویش اند و به طور معمول حبوبات چند سال خود را ذخیره می‌کنند و با وجود این هر روز صبح زود برای تهیه ما يحتاج خویش به بازار می‌روند که مبادا چیزی از ذخیره شان کم گردد. [۲] 📚[۱]: مقدمة ابن خلدون، ص ۸۶ 📚[۲]: ر. ک: همان اخلاق فطری ، ص ۱۱۷ ، ۱۱۸ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
💠الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ💠 ۱۸ ام ذی الحجة، سالروز عید غدیر را خدمت حضرت ولیعصر سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان امیرالمومنین صلوات الله علیه تبریک و شادباش عرض می نمائیم.💐
🔴مسعودی نیز در احوال هند و چین و تبت در تأثیر آب و هوا در اخلاق و رفتار و رنگ اهالی آنجا سخن گفته است. وی درباره اهالی تبت می‌نویسد: وَ لبلاد تُبْتُ خَوَاصِّ عَجِيبَةً فِي هَوَائِهَا وَ سَهْلِهَا وَ مَائِهَا وَ جَبَلِهَا وَ لَا يَزَالُ الْإِنْسَانُ أَبْدَأُ ضَاحِكاً بِهَا فَرَحاً مَسْرُورَةً لَا تَعَرَّضْ لَهُ الْأَحْزَانِ وَ لَا الْغُمُومَ وَ لَا الْأَفْكَارِ... لَا يَكَادُ يَرَى فِي هَذَا الْبَلَدِ شیخ حزین وَ لَا عَجُوزُ بَلِ الطَّرَبِ فِي الشُّيُوخِ وَ الْكُهُولِ وَ الشَّبَابِ وَ الْأَحْدَاثِ عَامٍ... حَتَّى أَنَّ الْمَيِّتَ إِذَا مَاتَ لَا يَكَادُ يداخل أَهْلُهُ عَلَيْهِ كَثِيرُ مِنَ الْحَزَنَ [۱] آب و هوا و دشت و کوه‌های سرزمین تبت خواص عجیبی دارد. انسان همیشه در آنجا شاد و خرم است. حزن و اندوه و فکر در آنجا به انسان دست نمی دهد... در این منطقه حتی پیرمردان و پیر زنان هم محزون نیستند و شادی و طرب در همه آنها از پیر گرفته تا نوجوانان پیداست... حتى هنگامی که یکی از کسانشان می‌میرد، حزن و اندوه چندانی بر آنها وارد نمی شود. به نظر می‌رسد اصل این امر که آب و هوا و اختلاف جغرافیایی سرزمین‌ها و پستی و بلندی آنها در ساکنان آنها مؤثر است، جای بحث و گفتگو ندارد، بلکه می‌توان گفت: این تأثیر منحصر به اختلاف آب و هوای سرزمین‌های گوناگون نیست و آب و هوای فصول مختلف در یک سرزمین هم در اخلاق مؤثر است، ولی در این که این تأثیر چگونه است و هر نوع آب و هوا چه تأثیر خاصی دارد، جای بحث و گفتگو است. 📚[۱]: مروج الذهب، ج ۱، ص ۱۷۸. اخلاق فطری ، ص ۱۱۸ ، ۱۱۹ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
💠ولادت با سعادت امام موسی بن جعفرالکاظم صلوات الله علیهما را به پیشگاه مقدس امام زمان سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان حضرت تبریک و شادباش عرض می نمائیم. 💠امام کاظم حضرت موسی بن جعفر سلام الله علیهما میفرمایند: اصْبِرْ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ وَ اصْبِرْ عَنْ مَعَاصِي اللَّهِ فَإِنَّمَا الدُّنْيَا سَاعَةٌ فَمَا مَضَى مِنْهَا فَلَيْسَ تَجِدُ لَهُ سُرُوراً وَ لَا حُزْناً وَ مَا لَمْ يَأْتِ مِنْهَا فَلَيْسَ تَعْرِفُهُ فَاصْبِرْ عَلَى تِلْكَ السَّاعَةِ الَّتِي أَنْتَ فِيهَا فَكَأَنَّكَ قَدِ اغْتَبَطْت بر طاعت خدا صبر كن و در ترك معاصى او شكيبا باش ؛ زيرا دنيا لحظه اى بيش نيست . آنچه گذشته جاى شادى و غم ندارد و از آنچه نيامده نيز خبرى ندارى . پس لحظه اى را كه در آن به سر مى برى ، صبور باش چنان كه گويى خوشبخت و خوشحالى .   📚تحف العقول ص 396 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج75، ص311، ح1