ج 45 ت 18 - 10 - 90.m4a
14.36M
🔴صوت جلسات درس #توحید
#جلسه_چهل_و_پنجم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴وفای به عهد نیز در میان پادشاهان و حاکمان اندک است. به ندرت میتوان حاکمی را یافت که بر سر عهد و پیمان خویش با رعایایش پا بر جا و استوارباشد و به دشواری میتوان دولت مردی را یافت که بتواند بر سر شعارهای خویش باقی بماند؛ زیرا همه آنان که بر کرسی حکومت تکیه میزنند، زیر دستان خویش را به طور معمول با خود در یک سطح نمی بینند و برای آنان مقام و منزلتی قائل نمی شوند، تا بر پیمانی که با آنان بسته اند حرمتی قائل شوند. آری بر آنان که این مقام را عاریتی بیش نمی دانند، هیچ گاه کبر و غرور و نخوت عارض نمی شود، بلکه با رسیدن به آن مقام بر خضوع و خشوعشان افزوده میشود تا مبادا کبر و غرور و نخوت جلوی چشمان آنان را گرفته و نورانیت دلشان را به تاریکی مبدل سازد و رحم و مهربانی را از قلب آنان بیرون نماید.
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم میفرمایند:
لاَ یُؤَمَّرُ رَجُلٌ عَلَی عَشَرَهٍ فَمَا فَوْقَهُمْ إِلاَّ جِیءَ بِهِ یَوْمَ اَلْقِیَامَهِ مَغْلُولَهً یَدُهُ إِلَی عُنُقِهِ فَإِنْ کَانَ مُحْسِناً فُکَّ عَنْهُ وَ إِنْ کَانَ مُسِیئاً زِیدَ غُلاًّ إِلَی غُلِّهِ [۱] ؛
هیچ مردی بر ده نفر یا بیشتر امارت پیدا نمی کند، جز این که روز قیامت دستانش بر گردن زنجیر شده، آورده میشود، اگر نیکوکار بوده باشد، زنجير از او برداشته میشود و اگر در حق رعیت خویش بدی کرده باشد، بر زنجیرهایش افزوده میشود.
پس در حقیقت انسان با پذیرفتن امارت و حکومت بر مردم زنجیری بر دستان خویش میبندد و این زنجیر فقط به عدل و خوبی با رعایا برداشته میشود.
و نیز ایشان میفرماید:
أَقَلُّ اَلنَّاسِ وَفَاءً اَلْمُلُوکُ وَ أَقَلُّ اَلنَّاسِ صَدِیقاً اَلْمُلُوکُ وَ أَشْقَی اَلنَّاسِ اَلْمُلُوکُ [۲]
پادشاهان کم وفاترین و کم دوست ترین مردمان هستند و شقی ترین انسانها پادشاهان هستند.
📚[۱]: امالی طوسی، ص ۲۶۴؛ مجموعه ورام، ج ۲، ص ۱۷۱؛ بحارالانوار، ج ۷۲، ص ۳۴۱.
📚[۲]: بحارالانوار، ج ۷۲، ص ۳۴۰.
اخلاق فطری ، ص ۱۶۵ ، ۱۶۶
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 46 ت 8 - 11 - 90.m4a
12.42M
🔴صوت جلسات درس #توحید
#جلسه_چهل_و_ششم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴امام صادق علیه السلام میفرماید:
لَیسَت لِبَخِیلٍ راحهٌ، وَ لا لِحَسُودٍ لَذَّهٌ، وَ لا لِلمُلُوکٍ وَفاءٌ، وَ لا لِکَذّابٍ مُرُوءهٌ، وَ لا یَسُودُ سَفَیهٌ [۱]
راحتی برای بخیل، لذت برای حسود، وفا برای پادشاهان و مروت برای دروغگو نیست و سفیه سیادت و بزرگی ندارد.
🔴نهم: نقش فقر و غنا در اخلاق
فقر و غنای مادی هر دو برای امتحان و آزمایش بشر قرار داده شده است. مؤمن در هر دو حالت باید توجه به خدای سبحان را سرلوحهء خویش قرار دهد تا سختی زندگی به هنگام فقر و ناداری، او را از راه خدای تعالی خارج نسازد. همین طور رفاه و آسایش موجب نشود که او بر خدای خویش طغیان کند و نیاز خود به خدا را به فراموشی بسپارد. آنچه در این میان اهمیت دارد این است که کدام یک برای مؤمن بهتر است؟
ممکن است بگوییم چون خدای تعالی به همهء خصوصیات و ویژگیهای بندگانش عالم است، پس او میداند که کدام یک از این دو برای هر یک از بندگان بهتر است. ممکن است گاهی ناز و نعمت و آسایش و رفاه موجب شود که مؤمنی در بندگی خدایش استوارتر و در ایمانش محکم تر و در اعمالش راسخ تر گردد و از آنچه در اختیارش نهاده شده به نحو احسن استفاده کند. مؤمن این چنینی هیچ گاه به این نعمتهای دنیوی چند روزه دل نمی بندد و به سادگی و بدون هیچ گونه تأمل و مکثی از آنها به فقرا و نیازمندان میبخشد و هیچ وقت بیشتر از کفاف از مال دنیا جمع نمی کند تا به این طریق راهی برای نفوذ شیطان باز نگردد. از سوی دیگر اگر همین شخص به فقر و ناداری مبتلا شود و سختیهای زندگی از هر ناحیه به او فشار آورد و به نان شب محتاج باشد، صبر و تحمل خویش را از دست میدهد و به خدای خویش بد گمان میشود. در این صورت خدای تعالی به خاطر ایمان او و محبتی که به بندۂ مؤمن خود دارد، او را غنی و توانگر میکند و چنانچه خصوصیات مؤمن دیگری عکس او باشد خدای تعالی شرایطی برای وی مقدر میکند که مناسب حال او باشد.
📚[۱]: من لا يحضره الفقیه، ج ۴، ص ۳۹۴؛ خصال، ج ۱، ص ۲۷۱؛ بحارالانوار، ج ۷۲، ص ۳۳۸.
اخلاق فطری ، ص ۱۶۶ ، ۱۶۷
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 47 ت 9 - 11 - 90.m4a
11.78M
🔴صوت جلسات درس #توحید
#جلسه_چهل_و_هفتم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
هدایت شده از استاد محمد بیابانی اسکوئی
#اخلاق_فطری
🔴اما آیا خدای تعالی در مورد فقر و غنای بندگان مؤمن همواره به این صورت رفتار میکند؟
اثبات چنین امری مشکل است و گاه از برخی روایاتی که در این زمینه وارد شده است، عکس آن را میتوان استفاده نمود؛ زیرا مسلم است که خدای تعالی همه بندگانش را با فقر و غنا امتحان و آزمایش میکند تا آنان که از هر دو آزمون، موفق و سر بلند بیرون آمدند و در هر دو حالت از شکر و سپاس خدایشان دست بر نداشتند و غنی و فقیر شدن آنها در کردار، رفتار و عقاید آنان تغییر ایجاد نکرد و در هر دو حالت خاضع و خاشع و خاکی شدند، چنین اشخاصی را به درجات عالی و کمالات مهم و بزرگ نایل گرداند.
بنابراین دوباره سؤال به این صورت مطرح میشود که وقتی بنا شد که خدای تعالی بندگان خویش را با فقر و غنا امتحان کند، نسبت به نوع انسانها کدامین امتحان سخت تر است؟ امتحان با فقر یا غنا؟
برای روشن شدن پاسخ این سؤال آیات و روایاتی که درباره فقر و غنا و آثار آن دو وارد شده است، به اختصار بیان میشود.
خدای تعالی میفرماید:
«كَلَّا إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى * أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى» [۱] ؛
چنین نیست، به یقین انسان طغیان میکند از این که خود را بی نیاز ببیند.
📚[۱]: علق (۹۶)، آیات ۶- ۷.
اخلاق فطری ، ص ۱۶۷ ، ۱۶۸
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 48 ت 10 - 11 - 90.m4a
11.58M
🔴صوت جلسات درس #توحید
#جلسه_چهل_و_هشتم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴امیر المؤمنين علیه السلام هم میفرماید:
اَلْغِنَی یُطْغِی. [۱]
غنا طغیان میآورد.
و نیز میفرماید:
اِسْتَعِیذُوا بِاللَّهِ مِنْ سَکْرَهِ اَلْغِنَی فَإِنَّ لَهُ سَکْرَهً بَعِیدَهَ اَلْإِفَاقَهِ[۲]
از مستی غنا و توانگری به خدا پناه برید؛ زیرا سلامتی از مستي توانگری طول میکشد.
امام صادق علیه السلام میفرماید: خدای تعالی در مناجات به حضرت موسی علیه السلام فرمود:
یا موسى.. لَا تَغْبِطْ أَحَداً بِكَثْرَةِ الْمَالِ فَإِنَّ مَعَ كَثْرَةِ الْمَالِ تَكْثُرُ الذُّنُوبُ لِوَاجِبِ الْحُقُوقِ؛ [۳]
ای موسی... به هیچ کس به خاطر کثرت و زیادی مالش غبطه نخور؛ زیرا با کثرت مال، حقوق واجب پایمال شده زیاد میشود.
امیر المؤمنین علیه السلام میفرماید:
وَاعلَموا أنَّ كَثرَةَ المالِ مَفسَدَةٌ لِلدّينِ مَقساةٌ لِلقُلوبِ [۴]
و بدانید که زیادی مال دین را تباه میکند و باعث قساوت دلها میشود.
📚[۱]: تصنيف الغرر، ص ۳۶۹.
📚[۲]: همان، ص ۳۷۰.
📚[۳]: الكافی، ج ۲، ص ۱۳۵؛ بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۷۳.
📚[۴]: تحف العقول، ص ۱۹۹؛ بحارالانوار، ج ۱، ص ۱۷۵.
اخلاق فطری ، ص ۱۶۸ ، ۱۶۹
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 49 ت 15 - 11 - 90.m4a
11.8M
🔴صوت جلسات درس #توحید
#جلسه_چهل_و_نهم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم میفرماید:
يَا عَلِيُّ ثَلاَثَةٌ مُجَالَسَتُهُمْ تُمِيتُ القَلبَ مُجَالَسَةُ اَلْأَنْذَالِ وَ مُجَالَسَةُ اَلْأَغْنِيَاءِ اَلْحَدِيثُ مَعَ اَلنِّسَاءِ [۱]
یا علی، مجالست با سه طایفه دل آدم را میمیراند: مجالست با آدمهای پست و گفتگو با زنان و مجالست با توانگران.
امام رضا علیه السلام فرمود:
لاَ یَجْتَمِعُ اَلْمَالُ إِلاَّ بِخِصَالٍ خَمْسٍ: بِبُخْلٍ شَدِیدٍ وَو أَمَلٍ طَوِیلٍ وَ حِرْصٍ غَالِبٍ وَ قَطِیعَهِ اَلرَّحِمِ وَ إِیثَارِ اَلدُّنْیَا عَلَی اَلْآخِرَهِ [۲]
مال جمع نمی شود، جز با پنج خصلت: با بخلی شدید و آرزویی طولانی و طمعی چیره شونده و قطع رحم و ترجیح دادن دنیا بر آخرت.
امیرالمؤمنین علیه السلام میفرماید: اَلْمَالُ مَادَّهُ اَلشَّهَوَاتِ [۳]
مال سرچشمه شهوت هاست.
و نیز میفرماید:
اَلْمَالُ یُقَوِّی اَلْآمَالَ [۴]
مال آرزوها را تقویت میکند.
و میفرماید: کَثْرَهُ اَلْمَالِ تُفْسِدُ اَلْقُلُوبَ وَ تُنْشِئُ اَلذُّنُوبَ [۵]
زیادی مال دلها را فاسد میکنند و گناهان را به وجود میآورد.
📚[۱]: خصال، ج ۱، ص ۱۲۵؛ مستطرفات، ص ۶۱۷؛ بحارالانوار، ج۱۰۰، ص ۲۴۲.
📚[۲]: خصال، ج ۱، ص ۲۸۲؛ عیون اخبار، ج ۱، ص ۲۷۶؛ وسائل الشيعة، ج ۱۷، ص ۳۴.
📚[۳]: نهج البلاغه، ص ۴۷۸؛ تصنیف غرر، ص ۳۶۸؛ بحارالانوار، ج ۶۹، ص ۶۷.
📚[۴]: تصنیف غرر، ص ۳۶۸.
📚[۵]: همان
اخلاق فطری ، ص ۱۶۹ ، ۱۷۰
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 50 ت 16 - 11 - 90.m4a
10.98M
🔴صوت جلسات درس #توحید
#جلسه_پنجاه
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a