eitaa logo
استاد محمد بیابانی اسکوئی
332 دنبال‌کننده
104 عکس
45 ویدیو
170 فایل
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی از اساتید مکتب معارفی خراسان و از شارحین آثار مرحوم آیت الله العظمی میرزا مهدی اصفهانی رضوان الله علیه آدرس سایت: https://biabanioskouei.ir/ ارتباط با ما @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴هر کاری که مصداق احسان باشد، خوب خواهد بود و فرقی نمی کند که عامل آن نیت خیر و احسان داشته باشد یا نه. ولی این کار اگر تنها به نیت احسان بوده باشد و فاعل آن هدف دیگری غیر از احسان نداشته باشد، نزد همه خردمندان ارزش و اعتبار بالاتر و بیشتری خواهد داشت. اما اگر عامل، اهداف ودواعی دیگری مثل رسیدن به مقام، گرفتن رأی، پیدا کردن اعتبار عمومی و... داشته باشد کار وی اعتبار و ارزش خود را از دست خواهد داد. به عبارت دیگر اگر انگیزه و داعی، صرفا اهداف شخصی - مثل رسیدن به جاه و مقام - باشد و احسان هیچ گونه نقشی در عمل نداشته باشد، در اینصورت می‌توان گفت عملی بی ارزش، بلکه منفی و قبیح است. فرض کنید کسی به قصد اغفال و کشتن انسانی به او نزدیک می‌شود و با او مهربانی وملاطفت و در کارهایش به او کمک می‌کند، تا بتواند هدف خویش را عملی سازد. آیا هیچ عاقلی برای این اعمال ارزشی قائل می‌شود؟ پس ارزش و اعتبار عمل تنها در گرو خوبی آن نیست (حسن فعلی)، بلکه ارزش و اعتبار عمل به نیت و قصد صحیح و خوب هم نیاز دارد (حسن فاعلی). بنابراین نیت نقش مهمی در ارزش و اعتبار اعمال دارد و هیچ عملی هم از نیت خالی نیست و اعمال بر اساس نیت شکل می‌گیرند. از این رو امام صادق علیه السلام «شاکله» را در آیهء شریفهء «قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَىٰ شَاكِلَتِهِ» [۱] به نیت تفسیر کرده است. [۲] 📚[۱]: اسراء (۱۷)، آیه ۸۴: بگو همه بر اساس سرشت و فطرت خویش عمل می‌کنند. 📚[۲]: الكافی، ج ۲، ص ۸۵ بر اساس این تفسیر نیت انسان بر اساس شاکله و فطرت و سرشت او شکل می‌گیرد. یعنی کسی که خمیر مایه و سرشت و خلقت او بر پایه ایمان نهاده شده باشد، نیت‌های او هم ایمانی خواهد بود و آن که سرشت و فطرتش بر کفر وجحود و نفاق استوار شده باشد، نیت‌های او هم بر محور آن دور خواهد زد. به عبارت دیگر شاکله نیت را رنگ می‌دهد و نیت عمل خارجی را. البته شاکله در عمل تأثير تامندارد، چرا که قدرت و اختیار بر نیت حاکم است، لذا شاكله فقط اقتضایی برای عمل دارد و انسان را جبراً به سوی عملی سوق نمی دهد. اخلاق فطری ، ص ۱۰۵ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴نیت عمل قلب است. قلب برای خود شاکله ای پیدا کرده است و نیت از این صورت و شاکله تراوش پیدا می‌کند. قلب انسان ابتدا پاک است و با معصیت نقطهء سیاهی در آن ایجاد می‌شود. با زیاد شدن معصیت تمام قلب سیاه می‌شود. قلبی که تمام ساحتش با سیاهی پر شده است، نیتش ظلمانی خواهد بود. اما اگر قلب روشن باشد، نیت نیز زلال و روشن خواهد شد. شاکله قلب بر اثر اعمال آن ایجاد می‌شود و این شاکله در اعمال بعدی تأثیر می‌گذارد. یعنی عمل و شاکله همواره در تعامل اند. لذا بر مؤمنین لازم است که اگر مرتکب فعل قبیحی شدند بلافاصله توبه کنند تا عمل زشت آنان موجب سیاهی قلبشان نگردد. مهم ترین دژی که انسان در مرحله اول باید سراغ آن برود تا آن را تسخیر کند، قلب و روح است. تا قلب و روح از زنگارهای کفر و جحود و نفاق و زشتی و قساوت و جهل و نادانی و شقاوت پاک نشود، اعضای دیگر هم از کارهای زشت و بد پاک نخواهند شد. پس باید به تدریج قلب و روح را پاک کرد تا اعضا دیگر هم سالم و سلامت باشند. از آنجا که خدای سبحان بر دلها حکومت دارد و اوست که می‌تواند شیطان را مهار کند، لذا باید برای حفظ روشنایی قلب به او پناه برد و به آنچه پیامبرانش در این زمینه آورده اند، گوش جان سپرد و در مقابل آنان سر تعظیم فرود آورد؛ امید است با تسلیم در مقابل فرامین الهی و روشنگری هایعقل و خرد انسانی، به قلبی سالم و روحی با نشاط دست یافت. اخلاق فطری ، ص ۱۰۶ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴بخش سوم: مبادی اخلاق مراد از مبادی اخلاق، زمینه‌ها و امور مؤثر در اخلاق انسان هستند. این امور عبارت اند از: طینت، آب و هوا، خوردنی‌ها و پوشیدنی ها، مصاحبت با مردم، گناه یا اطاعت، تجارت، برخی پیشه ها، ولایت و سلطنت، فقر و غنا و برخی افعال. در ادامه به بررسی هر یک از این مبادی خواهیم پرداخت. 🔴یکم: طینت اشاره خلقت انسان در روایات اهل بیتعلیهم السلام از جایگاه مهمی برخوردار است، در قرآن کریم کیفیت خلقت انسان و عوالمی که بر او گذشته، بیان شده است. [۱] بر اساس روایات فراوان- بیش از حد تواتر - پیدایش انسان اختصاص به این عالم نداشته، بلکه همین انسان پیش از ورود به این دنیا، عوالمی را سپری کرده است. [۲] پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: همه امت من در مرحله طينت برایم تجسم پیدا کرد و من همهء آنها را به اسم خود و اسم پدرشان و اخلاق و سیمایشان شناختم. [۳] 📚[۱]: ر. ک: به اعراف (۷)، آیهء ۱۷۲؛ حج (۲۲)، آیهء ۵؛ انبیاء (۲۱)، آیهء ۳۰؛ فاطر (۳۵)، آیهء ۱۱؛ غافر (۴۰) آیهء ۶۷؛ مؤمنون (۲۳)، آیات ۱۲ - ۱۴ و... 📚[۲]: ر. ک: ترجمه توحيد الأمامية، ص ۱۳۳ - ۱۷۵. 📚[۳]: بحارالانوار، ج ۱۷، ص ۱۵۳. اخلاق فطری ، ص ۱۰۷ ، ۱۰۹ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴همچنین روایاتی از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده که گاه شخصی حضور آن حضرت می‌رسید و با احترام به ایشان خود را دوستدار آن حضرت معرفی می‌کرد و گاهی این معرفی با سوگند همراه می‌شد؛ اما حضرت در جواب این گونه اشخاص برخی را تکذیب و عده ای را تصدیق می‌فرمود و به صادقان توصیه می‌کرد که مواظب بقیه عمر خویش در این دنیا باشند و خود را برای امتحانات و ابتلائات سخت و دشوار در این دنیا آماده سازند. [۱] در آن عوالم پس از اعطای نور عقل و اختیار انسان‌ها مورد آزمایش‌هایی قرار گرفته اند. نتیجه آزمونها تأثیراتی جدی در صفات ظاهری و باطنی و خلق انسانها گذاشته است. 📚[۱]: ر. ک: بصائر الدرجات، ص ۱۰۷ - ۱۰۸ و ۴۱۰ - ۴۱۱؛ بحارالانوار، ج۲۵، ص ۱۴ و ج ۲۶ ص ۱۷ و ۱۱۹ و ۱۲۱ و ج۴۲، ص ۱۹۶ و ج ۴۶، ص ۶۲و ج ۶۱، ص ۱۳۱ و ۱۳۸. اخلاق فطری ، ص ۱۱۰ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
39.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠سلسله مباحث اعتقادی در گفت و گوی استاد حجت الاسلام و المسلمین بیابانی اسکویی با آیت الله سید جعفر سیدان 🔴جلسه اول - ادعای وحدت وجود در آثار آیت الله سیدان شبهه قائم بالغیر بودن خلق 🌐 متن کامل این گفت و گو در وبسایت : https://biabanioskouei.ir/ادعای-وحدت-وجود-در-آثار-آیت-الله-سیدان 🔸 لینک مشاهده در یوتوب: https://youtu.be/sj_Uq6zsqPo 🔸 لینک مشاهده در آپارات: https://aparat.com/v/4MLV0 🔸لینک فایل صوتی: https://t.me/biabanioskouei/513 کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴عبد الله بن سنان می‌گوید: به امام صادق صلی الله علیه و آله و سلم عرض کردم: فدایت شوم من بعضی از دوستانمان را می‌بینم که سبک سر، تندخو و بی پروا هستند و از این جهت سخت ناراحتم و برخی از مخالفان را می‌بینم که حسن السمت (خوش روش) هستند. حضرت فرمود: نگو «حسن السمت»؛ زیرا «سمت» جهت راه را می‌گویند. بگو: خوش سیما هستند. او می‌گوید: گفتم بعضی از مخالفان را می‌بینم که خوش سیما و بردبارند و از این جهت هم ناراحت می‌شوم. حضرت فرمود: از سبک سری و تندخویی دوستان و خوش سیما بودن مخالفان ناراحت مباش. همانا خداوند متعال وقتی خواست آدم علیه السلام را خلق کند این دو طینت را آفرید و آن دو را از هم جدا کرد و به اصحاب یمین فرمود: به اذن من خلق شوید، پس خلقی به صورت ذره‌های ریز به وجود آمدند که حرکت می‌کردند و به اهل شمال هم فرمود: به اذن من خلق شوید. پس آنها هم به اندازه ذره‌های ریز پدید آمدند که حرکت می‌کردند. آن گاه آتشی برای آنها افروخت و فرمود: به اذن من داخل آتش شوید. نخستین کسی که وارد آن شد محمد صلی الله علیه و آله و سلم بود و به دنبال او رسولان اولوالعزم و اوصياء و پیروانشان داخل شدند. آنگاه به اصحاب شمال فرمود: به اذن من وارد آتش شوید. گفتند: پروردگارا، ما را آفریدی تا بسوزانی؟ و از دستور خدا سرپیچی کردند. پس به اصحاب یمین فرمود: به اذن من از آتش بیرون آیید، آتش در آنها هیچ اثری نگذاشته بود. وقتی اصحاب شمال آنان را دیدند، گفتند: پروردگارا، دوستانمان را می‌بینیم که سالم از آتش بیرون آمدند، پس حکم ما را لغو کن و ما را دوباره به دخول در آتش امر کن. خداوند فرمود: حکم شما را لغو کردم، پس داخل آتش شوید. وقتی نزدیک آتش شدند و شعله آتش به آنها رسید به عقب برگشتند، گفتند: پروردگارا، ما تحمل سوخته شدن را نداریم و دستور الهی را عصیان کردند. خدای تعالی برای بار سوم آنها را به دخول در آتش امر کرد. باز هم معصیت کردند و برگشتند. اصحاب یمین را هم سه بار امر فرمود و در هر سه بار داخل آتش شدند و سالم بیرون آمدند. بعد از همه اینها خدای تعالی همه را به اذن خود به گل تبدیل کرد و از آن آدم علیه السلام را آفرید. حضرت فرمود: ... سبک سری و تندخویی که در دوستانت می‌بینی، از آمیخته شدن با اصحاب شمال به آنها رسیده است و حسن سیما و وقار که در مخالفین می‌بینی، از اصحاب یمین به آنها رسیده است. اخلاق فطری ، ص ۱۱۰ ، ۱۱۱ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a