#درسنامه_اعتقادات
#جلسه_هفتاد_دو
#نبوت
#معرفت_الله_بالله
🔴ویژگی های پیامبران
اگرچه ویژگی هایی که در این جا بیان میشود، بی تردید در همۀ فرستادگان الهی وجود دارد، امّا بیان آن ها به عنوان ویژگیهای پیامران، به معنای انحصارشان در انبیای الهی و نفی آن ها از دیگران نمی باشد.
۱) عصمت
۲) علم
۳) امامت و وجوب طاعت
۴) شاهدان امت
۵)از جنس بشر
۶)دارای امتحان و ابتلا
۷)رویای صادقه
۸)اخلاق خوب
[ نبوت، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛انتشارات ولایت؛ صفحه ۶۰-۸۰]
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_5891076618931149242.mp3
2.5M
💠#معارف_تطبیقی - جلسه پنجم
مباحث معارفی با رویکرد تطبیقی با دیدگاه های فلسفی و عرفانی
با بیانات استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین محمد بیابانی اسکویی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#درسنامه_اعتقادات
#جلسه_هفتاد_سه
#نبوت
#معرفت_الله_بالله
🔴ویژگی های پیامبران
۱) عصمت
عصمت در لغت به معنای امساک، منع و حفظ است و در لسان شرع به کسی معصوم می گویند که به لطف خدای تعالی از هر گونه آلودگی به گناه و زشتی و پلیدی امتناع نماید، در حالی که توان انجام آن ها را داشته باشد؛ و همچنین سهو و نسیان و خطا در او راه نیابد و از اغوای شیطان به دور باشد.
باید توجّه داشت که وجود عصمت در پیامبران به این معنا نیست که این ویژگی، امری اجباری و الزامی باشد که با وجود آن، دیگر پیامبران توان انجام هیچ گناهی را نداشته باشند، بلکه عصمت امری اختیاری است و پیامبران با این که توان انجام گناه را دارند، مرتکب آن نمیشوند. البتّه نقش توفیق و لطف الهی را در این زمینه نباید نادیده گرفت.
روایتی که از امام صادق علیه السلام در توضیح معنای اصطلاحی عصمت ذکر گردید نیز به خوبی بیانگر همین نکته میباشد.
همچنین رعایت تقوای الهی و پرهیز از گناهان کوچک، خود باعث مصون ماندن از ارتکاب گناهان بزرگ تر میگردد
[ برای دریافت آیات و روایات؛ توضیحات و شرح این بخش به کتاب نبوت، از خلاصه کتب دروس عقاید، انتشارات ولایت، صص ۶۰-۸۰ مراجعه فرمائید. ]
عصمت را می توان با توجّه به متعلَّق آن به عصمت از گناه، عصمت از سهو و نسیان و عصمت از هر گونه آلودگی و پلیدی در اصلاب و ارحام تقسیم نمود. همانگونه که بیان شد ، پیامبران الهی از همۀ انواع عصمت برخوردار بوده و به لطف و عنایت الهی از هر گونه سهو و نسیان و پلیدی و گناهی پاک بوده اند.
[ نبوت، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛انتشارات ولایت؛ صفحه ۶۰-۶۹]
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
💠ولادت با سعادت امام محمد بن علی الجواد سلام الله علیهما را به محضر مبارک بقیه الله الاعظم حضرت مهدی سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان حضرت تبریک و شاد باش عرض مینمائیم.
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_5891076618931149244.mp3
2.58M
💠#معارف_تطبیقی - جلسه ششم
مباحث معارفی با رویکرد تطبیقی با دیدگاه های فلسفی و عرفانی
با بیانات استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین محمد بیابانی اسکویی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#درسنامه_اعتقادات
#جلسه_هفتاد_سه
#نبوت
#معرفت_الله_بالله
🔴ویژگی های پیامبران
۱) عصمت
عصمت در لغت به معنای امساک، منع و حفظ است و در لسان شرع به کسی معصوم می گویند که به لطف خدای تعالی از هر گونه آلودگی به گناه و زشتی و پلیدی امتناع نماید، در حالی که توان انجام آن ها را داشته باشد؛ و همچنین سهو و نسیان و خطا در او راه نیابد و از اغوای شیطان به دور باشد.
باید توجّه داشت که وجود عصمت در پیامبران به این معنا نیست که این ویژگی، امری اجباری و الزامی باشد که با وجود آن، دیگر پیامبران توان انجام هیچ گناهی را نداشته باشند، بلکه عصمت امری اختیاری است و پیامبران با این که توان انجام گناه را دارند، مرتکب آن نمیشوند. البتّه نقش توفیق و لطف الهی را در این زمینه نباید نادیده گرفت.
روایتی که از امام صادق علیه السلام در توضیح معنای اصطلاحی عصمت ذکر گردید نیز به خوبی بیانگر همین نکته میباشد.
همچنین رعایت تقوای الهی و پرهیز از گناهان کوچک، خود باعث مصون ماندن از ارتکاب گناهان بزرگ تر میگردد
[ برای دریافت آیات و روایات؛ توضیحات و شرح این بخش به کتاب نبوت، از خلاصه کتب دروس عقاید، انتشارات ولایت، صص ۶۰-۸۰ مراجعه فرمائید. ]
عصمت را می توان با توجّه به متعلَّق آن به عصمت از گناه، عصمت از سهو و نسیان و عصمت از هر گونه آلودگی و پلیدی در اصلاب و ارحام تقسیم نمود. همانگونه که بیان شد ،ق پیامبران الهی از همۀ انواع عصمت برخوردار بوده و به لطف و عنایت الهی از هر گونه سهو و نسیان و پلیدی و گناهی پاک بوده اند.
[ نبوت، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛انتشارات ولایت؛ صفحه ۶۰-۶۹]
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_6026377688007056148.mp3
2.19M
💠#معارف_تطبیقی - جلسه هفتم
🎙مباحث معارفی با رویکرد تطبیقی با دیدگاه های فلسفی و عرفانی
با بیانات استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین محمد بیابانی اسکویی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#درسنامه_اعتقادات
#جلسه_هفتاد_چهار
#نبوت
#معرفت_الله_بالله
🔴ویژگی های پیامبران
۲) علم
علوم پیامبران الهی تعلیمی و کسبی نیست، بلکه خداوند متعال علم را به آن بزرگواران الهام کرده و در قلب آنان قرار می دهد و یا به آنان تلقین می نماید. امام رضا علیه السلام در این باره می فرمایند:
همانا بنده آنگاه كه خدا او را برای امور بندگانش برمی گزیند، سینۀ او را برای این امر فراخ می كند و در قلب او چشمه های حكمت را به ودیعه میگذارد و علم را به او الهام می كند، پس بعد از آن در هیچ جوابی فرو نمیماند و از حق در تحیرّ نمی شود.
همچنین امام باقر علیه السلام می فرمایند:
آنگاه كه نبوّت آدم علیه السلام به پایان رسید و روزهایش را به اتمام رساند، خداوند متعال به او وحی كرد كه: ای آدم! نبوّت تو تمام شد و روزهایت به سر آمد، پس علمی كه نزد توست و ایمان و اسم اكبر و میراث علم و آثار علم نبوّت را در هبة الله قرار ده كه از فرزندان و اعقاب توست. پس همانا من علم و ایمان و اسم اكبر و آثار نبوّت را از فرزندانِ اعقاب تو تا روز قیامت قطع نخواهم كرد و زمین را بدون عالِمی كه به واسطۀ او دینم شناخته شود، رها نخواهم كرد.
و این امر همواره تداوم یافته تا اکنون که همۀ علوم پیامبران در نزد حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف گرد آمده است.
ممکن است در موردی خاص و به جهت حکمت و مصلحت ویژه ای، خدای تعالی علمی را به شخصی یا موجودی عطا کند که آن علم را به پیامبرش نداده باشد. به عنوان مثال، از امام کاظم علیه السلام نقل شده که در زمان حضرت سلیمان علیه السلام با این که آن حضرت زبان پرندگان را می دانست و جن و انس و شیاطین و باد و مورچگان همه فرمانبرش بودند، امّا از محلّ آب آگاهی نداشت و خدای متعال این علم را به هدهد داده بود و دلیل غضب حضرت سلیمان علیه السلام بر هدهد در ماجرای غیبتش، این بود که هدهد آن حضرت را به آب راهنمایی می کرد.
نکته ای که در این مبحث به آن اشاره می نماییم، آن است که پیامبران الهی از نظر علم، درجات و مراتب متفاوتی دارند و همۀ آ نها از نظر علمی در یک درجه نیستند.
[ نبوت، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛انتشارات ولایت؛ صفحه ۶۹-۷۵]
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
33.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠#معارف_تطبیقی - جلسه هشتم
📹 مباحث معارفی با رویکرد تطبیقی با دیدگاه های فلسفی و عرفانی
با بیانات استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین محمد بیابانی اسکویی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#درسنامه_اعتقادات
#جلسه_هفتاد_پنج
#نبوت
#معرفت_الله_بالله
🔴ویژگی های پیامبران
۳) امامت و وجوب طاعت
مقام امامت و وجوب اطاعت مقامی بس بلند و با عظمت میباشد که حتّی برخی از پیامبران الهی با وجود این که دارای مقام نبوّت و رسالت بود ه اند، حائز این مقام نگشته اند.
۴) شاهدان امت
یکی از ویژگی های مهمّ پیامبران الهی این است که خداوند متعال آنان را شاهد و گواه بر امّتشان قرار داده است و پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله را گواه بر همۀ آنان قرار داده است.
۵) از جنس بشر
یکی دیگر از ویژگی های پیامبران الهی آن است که خداوند متعال آنان را از جنس بشر و مانند انسان های معمولی قرار داده که می خورند و می آشامند و در میان مردم زندگی می کنند.
۶) دارای امتحان و ابتلا
از ویژگی های دیگرِ پیامبران الهی، سختی امتحان آنان و شدّت ابتلایشان می باشد؛ چراکه اگر پیامبران در رفاه و آسایش و بدون هیچ مشکلی زندگی می کردند و امّت هایشان در تنگ دستی و گرفتاری به سر می بردند، هرگز پیروی از پیامبران را برنمی تافتند. همچنین از آن جایی که پیامبری و رسالت مقامی والا می باشد، ابتلای آن نیز متناسب با عظمت همان مقام، سخت تر و شدیدتر می باشد.
۷) رویای صادقه
یکی دیگر از ویژگی های پیامبران الهی، راست بودن رؤیای آنهاست. امیرالمؤمنین علیه السلام از رؤیای پیامبران به «وحی » تعبیر نموده اند.
۸) اخلاق خوب
از ویژگی های مهم و اساسی پیامبران که در تربیت و تبلیغ دین الهی و دعوت به سوی آن تأثیر فراوان دارد، اخلاق خوب پیامبران الهی است.
امام صادق علیه السلام یکی از ویژگی های پیامبران الهی را مکارم اخلاق شمرده و آن را عبارت می دانند از: یقین، قناعت، صبر، شکر، حلم، خوش خویی، سخاوت ،غیرت، شجاعت و جوانمردی. در برخی از روایات علاوه بر اینها، از صداقت و امانت نیز یاد شده است. امام صادق علیه السلام همۀ خوی های نیک را از سپاهیان عقل و همۀ بدیها
و زشتی ها را از سپاهیان جهل و نادانی برشمرده اند که جمع نمیشوند مگر در نبی و وصی یا مومنی خاص.
[ برای دریافت آیات و روایات؛ توضیحات و شرح این بخش به کتاب نبوت، از خلاصه کتب دروس عقاید، انتشارات ولایت، صص ۷۵-۸۱ مراجعه فرمائید. ]
[ نبوت، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛انتشارات ولایت؛ صفحه ۷۵-۸۱]
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a