eitaa logo
کانال رسمی استاد هاشمی نسب
277 دنبال‌کننده
142 عکس
75 ویدیو
59 فایل
کانال رسمی حجة الاسلام و المسلمین استاد سيد محمود هاشمی نسب نشر آثار و بیان معارف اعتقادی از منظر آیات و روایات و نقد افکار انحرافی در مباحث اعتقادی این کانال توسط شاگردان استاد و زیر نظر ایشان اداره می شود کانال تلگرام👇 https://t.me/ostadhasheminasab
مشاهده در ایتا
دانلود
📗معرفی کتاب الإمامة علی ضوء الثقلین 🔶 امامت از اصول بنیادین دین است که به همه اجزا و اصول دیگر آن، معنا و مفهوم می‌بخشد و به آن طراوت و تازگی می‌دهد، از همین روست که بر آن تأکید فراوان شده و آثار متعددی درباره آن به نگارش درآمده است. 🔶 این اثر در پرتو قرآن و روایات، موضوع امامت را در دوازده باب، بررسی کرده است. 👈 مؤلف این کتاب روایاتی را که در مورد امامت، براهین قرآنی یا عقلی در آنها ذکر شده آورده و به شرح آنها پرداخته است و روایات دیگری که از ائمه علیهم السلام رسیده و به حسب ظاهر خالی از اقامه دلیل و برهان است با وجوه عقلی و قرآنی مبرهن و اثبات شده است. ✅ این اثر توسط انتشارات بوستان کتاب به چاپ رسیده است. 📚 دریافت فایل pdf کتاب الإمامة علی ضوء الثقلین 👇 https://eitaa.com/ostadhasheminasab/979 ----------- @ostadhasheminasab
📗معرفی کتاب «بحوث هامة فی المناهج التوحیدیة » 🔶مباحث توحیدی در معارف دینی از جایگاه ویژه ای برخوردار است چنانکه احادیث شاهد بر این حقیقت است ❇️ امام صادق علیه السلام می فرمایند : برترین و واجب ترین فرائض ، شناخت پروردگار و اقرار به عبودیت اوست. 📚بحارالانوار ج ۴ ص ۵۴ 🔶 بنابراین بر همه محبّان اهل البیت علیهم السلام لازم است که در راه کسب معرفت پروردگار همّت بگمارند تا نسبت به منعم خویش معرفت حقیقی پیدا کنند. 👈 ولی قبل از ورود به مباحث توحیدی بر دانش پژوه لازم است ، روشهایی را که دانشمندان در این راه پیموده اند را بشناسند و منهج صحیح را از سقیم تشخیص دهد چرا که با روش صحیح می توان به نتیجه صحیح رسید. 🔶کتاب « بحوث هامه فی المناهج التوحیدیه » اثر استاد سید محمود هاشمی نسب می باشد که با همین هدف تالیف گردیده است. 🔶نوشتار مذکور پنج طریقه از طرقی که در مباحث توحیدی متداول است را مورد بحث و ارزیابی قرار داده و از میان آنان روش صحیح را معرّفی نموده و نقصان سایر مسالک را با براهین متقن آشکار می سازد . 👈 پنج روش مذکور عبارتند از : ۱-فلسفه مشاء ۲-صوفیه ۳-فلسفه ملاصدرا ۴-فلسفه اشراق ۵-روش فقهاء اصولی 🔶 مولّف با ادلّه کافی طریقه فقهاء اصولی را اثبات نموده و روش آنان را در استکشاف حقایق و استخراج معارف الهی از آیات و احادیث تبیین می نماید . ♦️خواننده کتاب به وضوح کاستی و ضعف مسلک فلسفه و تصوف را خواهد یافت ✅ این اثر توسط انتشارات دلیل ما به چاپ رسیده است. 📚فایل pdf کتاب بحوث هامة في المناهج التوحیدیة 👇👇👇👇
بحوث_هامة_في_المناهج_التوحيدية_السيد_محمود_الهاشمي_نسب.pdf
10.93M
📚 بحوث هامة في المناهج التوحیدیة ✍️ حجة الاسلام و المسلمین استاد سيد محمود هاشمی نسب 👈 معرفی کتاب ------------------- @ostadhasheminasab
📗معرفی کتاب تأملی در نظریه اصالت وجود و وحدت وجود 🔶 از نظر فیلسوفان و عارفان، مباحث مبدأ و معاد مبتنی بر مبانی خاصی است. بسیاری از مباحث دینی نیز همین گونه هستند. آن مبانی به منزله پایه های اصلی معارف دینی بوده و به همین دلیل شناخت آنها برای فهم دیدگاه های فیلسوفان و عارفان در باب موضوعات دینی لازم و ضروری است. 🔶یکی از مبانی مهم در فلسفه و عرفان اسلامی، نظریه اصالت وجود و وحدت آن است. می توان گفت این دو نظریه نقشی کلیدی در همه مسائل اعتقادی بازی می کنند. در فلسفه ملاصدرا و عرفان ابن عربی نیز این مطلب به اوج خود می رسد. ملاصدرا و پیروان او، ابن عربی و مریدان او، این دو نظریه را در همه مباحث دینی به ویژه مباحث خداشناسی اصل و اساس قرار داده و فروعات و ثمرات مهمی را بر آنها مترتب کرده اند. 🔶اهمیت این دو نظریه درمباحث خداشناسی منحصر نمی شود. آنان بر این باورند که این نظریات در باب نبوت و امامت نیز ثمربخش هستند؛ زیرا نبی و امام به عنوان انسان کامل نتیجه وحدت وجود است. همچنین مباحث مربوط به معاد و قیامت نیز در نگاه فلسفی و عرفانی به گونه ای تفسیر می شود که مبتنی بر وحدت وجود باشد. 🔶این موارد نشان می دهد که در فضای دین پژوهی و دین شناسی، بازشناسی و ژرف نگری در نظریه اصالت و وحدت وجود کاملا ضرورت دارد. این کتاب نیز چنین قصد و غرضی دارد. 👈 نویسنده این کتاب با نگاهی تحقیقی و با استفاده از سخنان بنیان گذاران و مدافعان این دو نظریه، به کنکاش در پیرامون آنها پرداخته است. 👈وی به دنبال این است که ادله این نظریات را با موازین عقلی و نقلی و عقلایی بسنجد و با نظری صرفا علمی مسأله را مورد بحث و فحص قرار دهد. برای این منظور کتاب را پس از یک مقدمه کوتاه به سه بخش تقسیم کرده است که به ترتیب عبارتند از: ۱- اصالت وجود ۲- توحید از منظر آیات و روایات ۳- وحدت وجود. 🔷در بخش اول به طرح نظریه اصالت وجود می پردازد. ابتدا معنا و مبانی آن را توضیح می دهد. پس از این، ادله آن را مطرح کرده و در پایان همه این موارد را نقد می کند. 🔷 در بخش دوم، آیات و روایاتی را که به خداشناسی پرداخته اند، مورد بررسی قرار می دهد. شبهاتی را که به این گونه آیات و روایات وارد کرده اند پاسخ می دهد و نتیجه ای که از این بررسی ها می گیرد این است که خداشناسی آیات و روایات به هیچ وجه با نظریه اصالت وجود و وحدت وجود سازگار نیست. 🔷بخش سوم مفصل ترین بخش کتاب است و تقریبا هشتاد درصد کتاب را تشکیل می دهد. در این بخش نیز به همان سبک و سیاق بخش اول، نظریه وحدت وجود مورد نقد و بررسی جدی قرار می گیرد. ⬅️ نتیجه پایانی نیز این است که مباحث خداشناسی آیات و روایات ابدا با وحدت وجود قابل سازش نیست. ⬅️قسمت پایانی کتاب نیز نقل سخنانی از فقیهان شیعه است که وحدت وجود را نظریه باطلی قلمداد کرده اند ✅این اثر توسط انتشارات دلیل ما به چاپ رسیده است. 📚دریافت فایل pdf کتاب تأملی در نظریه اصالت وجود و وحدت وجود 👇👇👇
تاملی_در_نظریه_اصالت_وجود_و_وحدت.pdf
4.99M
📚 تأملی در نظریه اصالت وجود و وحدت وجود ✍️ حجة الاسلام و المسلمین استاد سيد محمود هاشمی نسب 👈 معرفی کتاب ------------------- @ostadhasheminasab
ترجمه_کتاب_ابن عربی_سنی_متعصب .pdf
937K
📚 ترجمه کتاب ابن عربی سنی متعصب ✍️ مرحوم علامه سید جعفر مرتضی عاملی رحمة الله علیه ------------ @ostadhasheminasab
📗معرفی کتاب تعارض و نقد در آراء فلسفی و عرفانی 🔶 این کتاب در سه بخش تدوین شده : ۱-تعارض فلسفه وعرفان در مبانی ونتائج ۲-تعارض فلسفه وعرفان با نصوص وظواهر شرعی ۳-نقد کتاب مثنوی مولوی با استفاده از بیانات علامه جعفری و دکتر سید جعفر شهیدی و استاد فروزانفر ✅ این اثر توسط انتشارات دلیل ما به چاپ رسیده است. ---------------------- @ostadhasheminasab
📗معرفی کتاب نقدی بر تصوف 🔶 در این کتاب که توسط استاد سید محمود هاشمی نسب و شیخ شعیب حدادی نوشته شده به نقد و بررسی کتاب هفت روز در بهشت محمد حسن وکیلی پرداخته شده است. 👈و نیز حاوی نقد دو مقاله (احادیث صریح در وحدت وجود) و (عاشورا روز حزن با سرور سیدالشهدا علیه السلام) می باشد. 👈این کتاب هشداری است برای طلاب و دانشجویان عزیز که مطالب حقه را از منابع آن(قرآن و روایات معتبر)اخذ نمایند. ✅ این اثر توسط انتشارات خسرو خوبان به چاپ رسیده است. 👈 دریافت فایل pdf کتاب نقدی بر تصوف ------------------ @ostadhasheminasab
📗معرفی کتاب سیری در آثار علامه سیدمحمد حسین طهرانی (لاله زاری) 🔶 تلاش پیامبران و امامان (علیهم السلام) و به تبعیت از آنان، علمای وارسته ی دین در طول تاریخ بشریت برای تبیین عقیده صحیح بوده و برای شناساندن عقاید حقیقی و ابطال باورهای نادرست از هیچ کوششی دریغ نورزیدند. 🔶 «سید محمد حسین طهرانی» یکی از پایه گذاران تصوف در حوزه علمیه مشهد بوده و با تالیفات و آثار خود در نشر و ترویج مسلک صوفیه سعی فراوان نمود! 🔶 در این کتاب، نقطه نظرات علامه طهرانی از میان صدها صفحه کتب ایشان استخراج شده و اشکالات آن تبیین گردیده است. 👈 این کتاب در ۴ بخش تدوین شده است: ١. آراء سیاسی ٢. بررسی داستان ها و حکایت ها ٣. آراء معارفی ۴. نگاهی به کتاب «نور مجرد» ✅ این اثر توسط انتشارات دلیل ما به چاپ رسیده است. 📚دریافت فایل pdf کتاب سیری در آثار علامه سید محمد حسین طهرانی 👇👇👇
TEHRANI .pdf
34.22M
📚 سیری در آثار علامه سید محمد حسین طهرانی (لاله زاری) ✍️ حجة الاسلام و المسلمین استاد سيد محمود هاشمی نسب 👈موضوع: نقد و بررسي علمي و دقيق مباني و كلمات سيدمحمدحسين طهراني نويسنده كتاب روح مجرد استفتائاتي از مراجع و علماي بزرگ شيعه پيرامون عقايد و مطالب مدعيان عرفان @ostadhasheminasab
📗 معرفی کتاب محک در میزان ( عیار سنجی علمی صوفیان) 🔶 پس از آنکه کتاب «سیری در آثار علامه سید محمد حسین طهرانی» توسط استاد سید محمود هاشمی نسب به چاپ رسید که حاوی نقد بعضی از آراء وی بود این امر موجب شد مریدان ایشان درپاسخ ،کتابی به نام«محک»منتشر کنند که حاوی مطالبی بی پایه و بی اساس بود. 👈 نویسنده در جواب سخنان غیر علمی آنان نوشتاری را به نام«کتاب محک در میزان یا عیار سنجی علمی صوفیان» گرد آوری کرده است. 👈 امید آنکه مورد استفاده حق جویان قرار گیرد وسستی عقائد مدعیان عرفان بر همگان روشن گردد. ☑️ این اثر تا کنون به چاپ نرسیده است. 📚 دریافت فایل pdf کتاب محک در میزان (عیارسنجی علمی صوفیان) 👇
نقد محک (1).pdf
1.28M
📚 محک در ميزان (عیار سنجی علمی صوفیان) ✍️ حجة الاسلام و المسلمین استاد سيد محمود هاشمی نسب ---------------------- @ostadhasheminasab
📿 نماز اول ماه بخوان و سلامتی در آن ماه را از خداوند بخر... ✨ علامه مجلسی در بحارالانوار از امام جواد علیه‌السلام روایت می‌کند، که فرمودند: ✨ إِذَا دَخَلَ شَهْرٌ جَدِیدٌ فَصَلِّ أَوَّلَ یَوْمٍ مِنْهُ رَکْعَتَیْنِ ➖تَقْرَأُ فِی الْأُولَی بَعْدَ الْحَمْدِ التَّوْحِیدَ ثَلَاثِینَ مَرَّةً ➖وَ فِی الثَّانِیَةِ بَعْدَ الْحَمْدِ الْقَدْرَ ثَلَاثِینَ مَرَّةً ثُمَّ تَتَصَدَّقُ بِمَا تَیَسَّرَ فَتَشْتَرِی بِهِ سَلَامَةَ ذَلِکَ الشَّهْرِ کُلِّهِ. ✨ وقتی ماه جدید فرا رسید، در اولین روز آن دو رکعت نماز بگزار: ➖در رکعت اول پس از حمد سی مرتبه سوره توحید ➖و در رکعت دوم سی مرتبه قدر را بخوان و پس از آن هر آنچه در توان داری صدقه بده و به واسطه آن سلامتی تمام آن ماه را بخر. ✨ علامه مجلسی رحمه الله می‌گوید: در روایت دیگری دیدم که بعد از نماز این دعا را باید بخواند [و بعد صدقه دهد]: ✨ 《بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَی الله رِزْقُها وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها کُلٌّ فِی کِتابٍ مُبِینٍ بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ وَ إِنْ یَمْسَسْکَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا کاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ یُصِیبُ بِهِ مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ سَیَجْعَلُ الله بَعْدَ عُسْرٍ یُسْراً ما شاءَ الله لا قُوَّةَ إِلَّا بِالله حَسْبُنَا الله وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَی الله إِنَّ الله بَصِیرٌ بِالْعِبادِ لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ رَبِّ إِنِّی لِما أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ رَبِّ لا تَذَرْنِی فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوارِثِینَ》 📚 بحارالانوار ج۹۴ ص۱۳۳ ------------------------- @ostadhasheminasab
📗معرفی کتاب مقدمات بحث های توحیدی 🔶مقدمات بحث های توحیدی که به کوشش مدرسه علمیه آیة الله خوئی رحمة الله علیه تهیه شده تقریرات درس استاد هاشمی نسب می باشد که در حقیقت مقدمه و مدخل برای ورود در مباحث توحیدی است. 👈 امید است خواننده با مطالعه کتاب با روش فقهای اصولیین در مباحث اعتقادی آشنا شود. ☑️ این اثر تا کنون به چاپ نرسیده است. 📚دریافت فایل pdf کتاب مقدمات بحث های توحیدی 👇👇👇
مقدمات بحثهای توحیدی.pdf
1.61M
📚 مقدمات بحث های توحیدی ✍️ حجة الاسلام و المسلمین استاد سيد محمود هاشمی نسب ------------ @ostadhasheminasab
📗معرفی کتاب التوحید علی ضوء الثقلین 🔶 در این کتاب یک دوره مباحث توحیدی با رویکرد قرآنی و حدیثی در ضمن چهار فصل بیان شده است. 🔷 فصل اول : طریق معرفة الله از نظر آیات و روایات مورد بحث قرار گرفته و معنای فطرت و تفسیر صحیح آن با توجه به محکمات باب بیان شده است. 🔷 فصل دوم : با التفات به ملاک مباحث توحیدی در نزد اهل بیت علیهم السلام که همان نفی التعطیل و نفی التشبیه است، ادله نفی التعطیل تبیین شده یعنی ادله عقلی که در آیات و روایات برای اثبات صانع اقامه شده توضیح داده شده است. 🔷 فصل سوم : به ادله عقلی و نقلی نفی تشبیه خالق تعالی به مخلوق و ثمرات آن اختصاص یافته است. 🔷 فصل چهارم : اسماء و صفات الهی با توجه به قاعده نفی التشبیه مورد بحث قرار گرفته است. ☑️ این اثر تا کنون به چاپ نرسیده است. --------------------- @ostadhasheminasab
♠️ تعریف فلسفه و پیدایش آن 🔷 استاد مطهری: «کلمه «فلسفه» يك لغت معرب است؛ یعنی لغتی است غیر عربی که تحت قاعده زبان عربی درآمده و وزن عربی به آن داده شده است. ریشه این لغت یونانی است. «سوفیا» در لغت یونانی به معنی دانش است و «سوفیست» به معنی دانشور است. در یونان گروهی به همین اسم خوانده شده اند و معروفند. آنها عقاید و آراء خاصّی داشتند. گروهی دیگر که عقایدی برضدّ عقاید این عدّه داشتند برای این که فروتنی کرده باشند، خود را «سوفیست» و «دانشور» نخوانده بلکه خود را «فیلاسوفیا» یعنی «دوستدار دانش» خواندند. سقراط و افلاطون و ارسطو از این دسته اند. دسته اوّل منکر حقیقت واحيانا منکر واقعیت بودند؛ ولی دسته دوّم معترف به واقعیت وامکان شناخت آن، چنانکه هست، بودند. از آن به بعد «فیلاسوفی» گری نقطه مقابل «سوفیست» گری شناخته شد. در زبان عربی «فیلاسوفی گری را «فلسفه» و «سوفیست» گری را «سفسطه» خواندند. » [۱] 🔷 در تعریف فلسفه گفته شده است: «صَيرورَةُ الانسانِ عَالِماً عَقْلِيّاً مُضاهِياً لِلْعَالِمِ الْعَيْنِيِّ » یعنی فیلسوفی عبارت است از اینکه انسان جهانی بشود عقلی شبیه جهان عینی. » [٢] 🔷 ابن سینا می‌گوید: إنّ الغرض في الفلسفة أن يوقف على حقائق الأشياء كلّها على قدر ما يمكن الإنسان أن يقف عليه. » [٣] «هدف در فلسفه این است که اطلاع بر حقائق همه اشیاء به مقداری که برای انسان ممکن است حاصل شود. » 🔷 استاد مصباح یزدی: «بنابر اینکه فلسفه... موضوع آن را « موجود مطلق» (نه مطلق موجود) بدانیم می‌توانیم آنرا به این صورت تعریف کنیم: علمی را که از احوال موجود مطلق، بحث می‌کند؛ یا علمی که از احوال کلّی وجود گفتگو می‌کند؛ یا مجموعه قضایا و مسائلی که پیرامون موجود بما هو موجود، مطرح می‌شود. » [۴] -------------------------- 📚 منابع : [١] مجموعه آثار ج۵ ص ۴۷۵ [٢] مجموعه آثار ج۲۳ ص ۳۰ [٣] الشفاء (المنطق)، المدخل، ص: ۱۲ [۴] آموزش فلسفه ج ۱ ص۹۰-۹۱ 📚 تعارض و نقد در آراء فلسفی و عرفانی --------------------- @ostadhasheminasab
♠️علت ورود فلسفه به جامعه اسلامی 💠 استاد مصباح یزدی: «دستگاههای ستمگر بنی امیه و بنی عباس که به ناحق، مسند حکومت اسلامی را اشغال کرده بودند به شدت، احساس نیاز به پایگاهی مردمی در میان مسلمانان می‌کردند، و در حالی که اهل بیت پیامبر صلوات الله عليهم اجمعین یعنی همان اوليای به حق مردم، معدن علم و خزانه دار وحی الهی بودند، دستگاههای حاکم برای جلب افراد، وسیله ای جز تهدید و تطمیع در اختیار نداشتند. از این رو کوشیدند تا با تشویق دانشمندان و جمع آوری صاحب نظران، به دستگاه خویش رونقی بخشند و با استفاده از علوم یونانیان و رومیان و ایرانیان در برابر پیشوایان اهل بیت (علیهم السّلام) استان دکّانی بگشایند. بدین ترتیب، افکار مختلف فلسفی و انواع دانشها و فنون با انگیزه‌های گوناگون و به وسیله ی دوست و دشمن، وارد محیط اسلامی گردید» [۱] 💠 علامه مجلسی (رحمه الله): «هذه الجناية على الدين و تشهیر کتب الفلاسفة بين المسلمين من بِدَع خلفاء الجور المعاندين الأئمة الدين ليصرفوا الناس عنهم و عن الشرع المبين و يدل على ذلك ما ذكره الصفدي في شرح لامية العجم أن المأمون لما هادن بعض ملوك النصارى أظنه صاحب جزيرة قبرس طلب منهم خزانة كتب اليونان و كانت عندهم مجموعة في بيت لا يظهر عليه أحد فجمع الملك خواصه من ذوى الرأي و استشارهم في ذلك فكلهم أشار بعدم تجهيزها إليه إلّا مطران واحد فإنّه قال جهزها إليهم ما دخلت هذه العلوم على دولة شرعية إلّا أفسدتها و أوقعت الاختلاف بين علمائها وقال في موضع آخرأن المأمون لم يبتكر النقل والتعريب أي لكتب الفلاسفة بل نقل قبله كثير فإن يحيى بن خالد بن برمك عزب من كتب الفرس كثيرا مثل كليلة ودمنة و عرّب لأجله كتاب المجسطی من کتب اليونان والمشهور أن أوّل من عرب كتب اليونان خالد بن يزيد بن معاوية» [۲] 👈این جنایت بردین و شهرت دادن کتاب‌های فلاسفه بین مسلمانان از بدعت‌های خلفاء جور می‌باشد آنان که دشمنان ائمه دین بوده اند و هدف آنان نیز دور نمودن مردم از ائمه علیهم السلام و از شرع مبین بوده است دلیل این مطلب گزارشی است که صفدی در شرح لاميه عجم نقل کرده که چون مامون با بعضی از پادشاهان مسیحی که به گمانم صاحب جزیره قبرس بود صلح نمود از آنان درخواست کرد که کتاب‌های خزانه یونان را برای وی بفرستد، آن کتاب‌ها در اتاقی بود که احدی بر آن دسترسی نداشت پادشاه مشاوران خود را جمع نمود و از ایشان مشورت خواست همگی جواب منفی دادند مگر یک نفر که او گفت برایشان بفرست چون این علوم در دولت دینی وارد نشده مگر آن را فاسد کرده و سبب اختلاف بين علماء آنان شده و در جای دیگر میگوید مامون در مساله تعريب كتب فلسفی مبتکر نبوده بلکه قبل از او افراد زیادی این کار را کردند یحیی بن خالد برمکی بسیاری از کتب فارسی را به عربی ترجمه کرد مثل کتاب کلیله و دمنه و برای او کتاب مجسطی از کتاب‌های یونان تعريب شد مشهور این است که اولین کسی که کتاب‌های یونانی را تعریب کرد خالد بن يزيد بن معاویه است. » 💠 استاد حسن زاده: «هارون الرشید و پسرش مأمون را در طلب علوم فلسفیه و طبيه رغبتی تمام بود، و مأمون را بیشتر، چنان که از اطراف و اکناف عالم حکم به جمع آوری علماء واصحاب معارف را می‌کرد و آنها را بسیار گرامی می‌داشت و کمال جدّ و جهد را در ترجمه کتب فلاسفه یونانی بزبان عربی داشت. و مترجمینی که بر آنها اعتماد بسیار می‌نمود چهار نفر بودند: حنين بن اسحاق عبادی، و یعقوب بن اسحاق کندی، و ثابت بن قره حرانی، و علم بن فرجان طبری. و مؤلفات فيثاغورس و افلاطون و ارسطاطالیس و بقراط و جالینوس را از زبان یونانی به زبان عربی ترجمه نمودند. و همچنین عبد الرحمن اموی ملقب به ناصر در اندلس نیز در ترجمه این علوم به نهایت راغب بود. » [٣] --------------------------------- 📚 منابع : [۱]: آموزش فلسفه ج ١ ص۲۹ [۲]: بحار ج ۵۷ ص۱۹۷ [٣]: هزار و يك كلمه ج ۱ ص ۴۸۶ 📚 تعارض و نقد در آراء فلسفی و عرفانی ------------------------ @ostadhasheminasab
💠 علاقمندان می توانند برخی آثار حجة الاسلام و المسلمین استاد سيد محمود هاشمی نسب را از طریق نرم افزار کتابخوان قائمیه دانلود و مطالعه نمایند آثار موجود در این نرم افزار : 📚نقدی بر تصوف 📚عاشورا روز حزن یا سرور؟ 📚بحوث هامة في المناهج التوحیدیة 📚تأملی در نظریه اصالت وجود و وحدت وجود 📚تعارض و نقد در آراء فلسفی و عرفانی 📚سیری در آثار علامه طهرانی کتاب های الإمامة علی ضوء الثقلین، محک در میزان و مقدمات بحث های توحیدی هنوز در این نرم افزار قرار داده نشده است. ------------ @ostadhasheminasab
🛑صوفی کیست ؟! 🔷 متکلم خبیر مرحوم آیة الله شیخ محمد جواد خراسانی رحمة الله عليه می نویسد : 👈تصوف» را اصولی است که هر کس ملتزم به آنها شد«صوفی» است 👈خواه شیعی و خواه سنی خواه مسلم و خواه ترسا خواه خود را صوفی بنامد یا ننامد 👈مدار «تصوف بر آن اصول است که بر نام که خود را صوفی بنامد یا عارف بنامد یا عاشق يا أهل الله وأولياء الله بنامند. 👈چه شیوه متأخرین از متصوفه از چندی قبل بر این شده که نام تصوف را از خود بردارند تا موجب گریزانی خلق نشود به نام عرفاء و عشاق و اهل دل و اهل طریقت و اهل حقیقت و أهل الله وأولياء الله و امثال ذلك خود را می‌خوانند. -------------------- @ostadhasheminasab
نقدی بر تصوف حوزوی.pdf
2.59M
📚 نقدی بر تصوف ✍️ حجة الاسلام و المسلمین استاد سيد محمود هاشمی نسب 👈 معرفی کتاب ------------------- @ostadhasheminasab
🔴 آشنایی با تصوّف (۱) ⏮️ بخش بعدی 🔷 تصوّف چیست؟ 🔶 واژه «تصوّف» بنابر اظهر احتمالات، از واژه «صوف» گرفته شده است و از لغات ساخته شده به معنی «پشمینه‌پوشی» به عنوان نمادی از زندگی سخت و دوری از تن‌پروری و لذّت‌پرستی می‌باشد؛ یکی از مؤلفان «تاریخ تصوّف در اسلام» پس از نقل اقوال و عقاید مسلمانان و بعضی از مستشرقین دربارۀ اصل و اشتقاق کلمه «صوفی» و «متصوّف»، نتیجه گرفته است که نزدیکترین قول‌ها به عقل و منطق و موازین لغت، این است که «صوفی» کلمه‌ای است عربی و مشتق از لغت «صوف» یعنی پشم؛ وجه تسمیۀ زهّاد و مرتاضین قرون اول اسلام به «صوفی» آن است که لباس پشمینۀ خشنی می‌پوشیدند و نیز لغت «تصوّف» مصدر باب تفعّل و به معنای پشمینه پوشیدن است، همان طور که «تقمّص» به معنی پیراهن پوشیدن است. [۱] 🔶 درباره معنی «تصوّف» و اینکه به چه کسی «صوفی» می‌گویند، باید اعتراف کرد که یک تعریف جامع که طریقه و روش صوفیه را در برگرفته و مورد قبول همگان باشد، یافت نمی‌گردد؛ گویند: «ابومنصور عبدالقادر» (متوفی ۴۲۹ ق) در بغداد بر حسب حروف ابجد و با توجه به تألیفات بزرگان صوفیه، در حدود یک هزار تعریف درباره تصوّف و صوفیه و نظریات آنان جمع‌آوری کرده است. [۲] البته مشایخ صوفیه صدها تعریف برای تصوّف و معنی «صوفی» ذکر کرده‌اند و از هر کدام از اقطاب و رؤسای این فرقه، چند تعریف درباره تصوّف نقل شده است. [۳] از این مطلب آشکار می‌گردد که تا چه اندازه تباین و اختلاف در فروع نظریۀ تصوّف وجود دارد و به قول «ابوسعید بن اعرابی صوفی» (م۳۴۰ق) صوفیه قائل به جمع بودند؛ اما صورت این جمع نزد هر دسته از آنان بر خلاف آن چه بوده که در نزد دیگری است و با این ترتیب در اسماء، متّفق و در معانی، مختلف هستند! [۴] 🔶 با وجود همۀ این تعریفات، تا به حال نتوانسته‌اند یک تعریف جامع برای «تصوّف» بیان کنند و خودِ این همه اختلاف و مغایرت که در تعاریف آنان وجود دارد، کاشف از این است که هر کدام مفهوم جداگانه‌ای برای تصوّف و صوفی قائل بوده‌اند؛ [۵] و لذا باید گفت: تصوّف یک مذهب خاص و منظم و محدود نیست، بلکه یک طریقۀ التقاطی است که از به هم آمیختن عقاید و افکار گوناگون به وجود آمده است؛ به همین جهت، حدّ و حصاری ندارد و در طی قرون و اعصار، با مقتضیّات و شرایط و افکار هر دوره تغییر شکل داده است؛ برخلافِ «تشیّع» که هیچگاه از مسیر اصول اساسی خود بیرون نرفته است و همواره یک مذهب خاص و منظم با حدود و ثغور مشخصی بوده است. یکی از محققین صوفی پژوه به نام مرحوم داود الهامی در رابطه با تعریف تصوّف می‌گوید: تصوّف، مسلک و روش لغزنده و متغیّری است که نقطۀ شروع آن، و پارسایی و نقطه پایان آن، عقیدۀ است! و در بین این دو نقطۀ شروع و پایان، تنوّع و اقسام عقاید گوناگون و مسالک مخصوص فکری و تمایلات رنگارنگ پیدا شده است. [۶] -------------------------------- 📚 منابع: [۱] تاریخ تصوّف در اسلام (قاسم‌غنی)، ص۴۵ [۲] نفحات الانس (جامی)، مقدمه مصحح، ص۱۵ [۳] عبارت سهروردی چنین است: «و اقوال المشایخ فی ماهیة التصوّف تزید علی الف قول» (سخنان مشایخ صوفیه در تعریف تصوّف، بیش از هزار قول است!) [۴] مقدمه نفحات الانس، ص۱۶ [۵] در دیار صوفیان (علی‌دشتی)، ص۹ [۶] تاریخ تصوّف (عمید‌زنجانی)، ص۱۵۹ --------------- @ostadhasheminasab
❎ گفتار متعارض در باره فلاسفه يونان ⏭️ بخش قبلی ⏮️ بخش بعدی 🔷 استاد حسن زاده آملی: «یکی از حکمای بزرگ پیشین انباذقلس است. وی اول حکمای خمسه معروف به اساطین حکمت است.... انباذقلس در زمان داود نبی (علیه السّلام) بود، و حکمت را از لقمان (علیه السّلام) اخذ نمود. » [١] ✍️ ولی نظریات شخص مذکور شباهتی به انبیاء و شاگردان آنان ندارد. 🔷استاد مطهری در باره او می‌گوید: «انباذقلس به طور دیگری تكوّن عالم را بلاغایت توجيه می‌کرده است. به عقیده وی عناصر اولیه بسيطه عالم، آب و هوا و خاك و آتش است و همه مركّبات، از ترکیبات مختلف این چهار عنصر که چهار طبع مختلف دارند تشکیل یافته اند و این ترکیبات گوناگون همه از روی اتفاق یعنی بدون هدف گیری صورت گرفته و هر مرکبی که به حسب اتفاق دارای ساختمانی محکم بوده، باقی مانده. » [٢] 🔷 استاد جوادی آملی: «گفته منسوب به اَنباذُقُلُس حکیم است که جهان را به بخت و اتفاق استناد داده است، به این معنا که ذرات عالم بر اساس حرکت‌های کور و بی غایت خود، اجزاء و ارکان عالم را به وجود آورده اند. » [٣] 🔷 استاد جوادی آملی می‌گوید: «افلاطون و ارسطو هم از پرورش یافتگان مکتب انبیای الهی بودند. اگرچه آنها از نبوغ بهره داشتند، اما اگر در آن مکتب پرورش نمی یافتند، بدین پایه از علم و معرفت نمی رسیدند. » [۴] ✍️ ولی پرورش آنان در مکتب انبیاء جای تأمل دارد زیرا خدای ارسطو شباهتی به خدای ادیان الهی ندارد. 👈چنانکه استاد مطهری می‌گوید: «فرضا خدای فلاسفه، مثلا « محرّك اول» ارسطو، که تنها با نیروی عقل و اندیشه بشر سرو کار دارد و با دل و احساسات و عواطف او کاری ندارد» [۵] 👈و نیز می‌گوید: «برهان ارسطو از راه «محرك اول» هم ناقص است. محرك اول یعنی موجود ثابت غیرطبیعی، یعنی وجودی که خاصیت طبیعت در آن نباشد، تغیر و تحول در آن نباشد. خوب نباشد، تازه می‌شود يك موجود غیرطبیعی و تازه به قول خود ارسطو می‌شود يك عقل (او اسم هر موجود غیرطبیعی را عقل مجرّد می‌گذارد). (ممکن است کسی بگوید آن عقل معلول عقل دیگری است و او هم معلول عقل دیگری است و... الى غيرالنهایه. پس ما در استدلالات خودمان این اشتباه را نکنیم» [۶] ✍️همان طور که در گزارشی آمده است که ابن عربی، ارسطو را به عنوان جاهل و نادان توصیف نموده است. 🔷 در کتاب کشف الغايات في شرح ما اكتنفت عليه التّجلیات آمده است: «شرح تجلّى العلّة رأيت الحلّاج في هذا التّجلى (القاضي بتحقیق کونه تعالى! هل هوعلّة تستلزم وجود العالم في الازل و قدمه اولیس بعلّة؟ ) فقلت له: يا حلّاج، هل تصحّ عندك علّية؟ واشرت (اشارة تفهمه انّي لم اقل بها) فتبسّم! (تبسّما يفهمني انّه لم يقل بها) و قال لى: تريد بقول القائل یا علّة العلل و یا قديما لم يزل قلت له: نعم. قال هذه قوله جاهل «یعنی من اسّس قاعدة الفلسفة» [٧] «حلاج را در این تجلّی دیدم (که این تجلّی دلیل است بر اینکه آیا خداوند علت است که لازمه آن وجود عالم در ازل باشد و از قدیم یا علت نیست) به او گفتم: ای حلاج آیا در نزد تو علّیت ثابت است و اشاره کردم که من قبول ندارم، تبسمی کرد تبسمی که به من فهماند من این مطلب را معتقد نبودم و به من گفت منظورت گفتار کسانی است که به خدا می‌گویند ای علّة العلل وای قدیمی که لم يزل و همیشه بوده؟ گفتم آری. گفت این قول شخص نادان است یعنی کسی که قاعده و قانون فلسفه را تاسیس کرد. » 👈 ابن سودکین می‌گوید: شيخ من گفت: مقصود از این جاهل و نادان ارسطو است. [٨] -------------------------------- 📚منابع : [١]: دروس معرفت نفس ص۶۲۱ [٢]: مجموعه آثارج۶ ص ۷۰۴ [٣]: رحیق مختوم جا بخش سوم ص۱۵۲ [۴]: فلسفه حقوق بشر ص ۱۴۶ [۵]: مجموعه آثار ج۱ ص۷۲ [۶]: مجموعه آثارج ۴ ص ۱۸۱ [٧]: محيي الدين ابن عربی چهره برجسته عرفان اسلامی ؛ متن؛ ص۱۴۲، شرح التجليات الالهيه ص ۱۵۲ [٨]: همان 📚 تعارض و نقد در آراء فلسفی و عرفانی ---------------------- @ostadhasheminasab
🔴 آشنایی با تصوّف (۲)بخش قبلی    ⏮ بخش بعدی 🔶 «تصوّف» به عنوان یکی از انحرافات جدّی در امّت اسلام، دوران پر فراز و نشیبی را طی نموده است؛ اهل‌بیت علیهم‌السلام از همان ابتدای تشکیل این جریان، به مخالفت با آن پرداختند؛ این انحراف، از بین اهل تسنّن آغاز گردید و تقریباً تا دوران صفویه در بین شیعیان جایگاهی نداشت؛ اکثر قریب به اتفاق بزرگان صوفیه از اهل تسنّن و مخالفین بودند؛ این جریان انحرافی، با زهد وَرزی‌های دروغین حسن بصری و سفیان ثوری در عصر بنی‌امیّه آغاز گردید تا اینکه در دوران امام صادق علیه‌السلام رسماً به عنوان یک مسلک و مذهب توسط ابوهاشم کوفی اعلام موجودیت کرد. 🔷 مفهوم شناسی تصوّف برای کلمه «صوفی» هزار و یک معنا در نظر گرفته‌اند که در اینجا به بیان سه قول مشهور می‌پردازیم. 🔹 قول اوّل: قول ابوریحان بیرونی و تابعین اوست؛ آنها قائلند کلمه صوفی از Soph که کلمه یونانی است، گرفته شده و به معنای حکمت و دانش است! (کلمه «فیلسوف» هم از Fila به معنای علاقمند و Sophia به معنای دانش اخذ شده است؛ پس فیلسوف یعنی علاقمند به دانش.) این نظر که صوفی به معنای حکمت و دانش باشد مردود است؛ به جهت اینکه علمای علم حروف، سین یونانی (سیکما) را همه جا (از جمله کلمه فیلسوف) به عنوان سین ترجمه کرده‌اند و علی القاعده باید «سوفی» ترجمه می‌شد نه صوفی! [۱] 🔹 قول دوّم: قول متصوّفه است که گفته‌اند کلمه «صوفی» مشتق از صُفّه است؛ این عده نیز سعی دارند آن را به اصحاب صُفّه که یاران پیامبر بودند و به جهت فقر و نداری روی سکوی مسجد زندگی می‌کردند، برسانند؛ این قول نیز مردود است! چرا که این جریان، یک واقعیت تلخ اقتصادی است که صلّی‌الله‌علیه‌وآله آنها را یک به یک بیرون آورد و متحوّل کرد؛ در عین حال، صوفیه برای اثبات این نظر هیچ سندی ارائه نداده‌اند؛ در ضمن اگر از صُفّه مشتق شده بود، باید «صُفّی» می‌شد نه صوفی! 🔹 قول سوّم: این قول از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا روایات ائمّه علیهم‌السلام مؤیّد آن می‌باشد؛ بر اساس این نظریه، واژه «صوفی» از «صوف» به معنای پشم گرفته شده است؛ چون صوفیانِ اوّلیه، لباس‌های پشمینه می‌پوشیدند؛ دکتر اسدالله خاوری از پیروان فرقه صوفیه ذهبیّه نیز در کتاب خود این نظریه را تأیید می‌کند؛ دکتر عبدالحسین زرین‌کوب از مدافعان تصوّف می‌نویسد: «در میان ریشه‌شناسی‌هایی که برای کلمه صوفی پیشنهاد شده است، محتمل‌ترین‌شان بی‌شک آن است که صوفی را از صوف به معنای پشم، مشتق می‌داند؛ صوفیان به عنوان نشانه‌ای از فقر دینی خود، جامه‌های پشمی خشنی به تن می‌کردند!» [۲] -------------------------- 📚 منابع: [۱] تحقیق ماللهند (ابوریحان‌بیرونی)، ص۱۶ [۲] تصوّف ایرانی در منظر تاریخی آن (عبدالحسین‌زرین‌کوب)، ص۳۸ --------------------- @ostadhasheminasab @Hedayatgary
ولادت با سعادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها را تبریک می گوییم
🌺 ولادت حضرت زينب سلام الله علیها 🔶 ولادت با سعادت حضرت زينب سلام اللَّه عليها در مدينه طيبه در سال پنجم يا ششم هجرى در روز ۵ جمادی الاولی واقع شده است. 📚 عقيله بنى هاشم عليها السّلام: ص ۵ 📚زينب الكبرى عليها السّلام: ص ۱۷. 📚 منتخب التواريخ: ص ۹۵۹۴ 📚 رياحين الشريعة: ج ۳، ص ۳۳) 👈 اقوال ديگر در ولادت آن حضرت عبارت است از : ١- ۵ جمادى الاولى سال ۶ ه’ ٢- اوايل شعبان سال ۶ ه’ ٣- ماه رمضان سال ۶ ه’ ۴-دهه آخر ربيع الثانى در سال ۵ يا ۶ يا ۷ ه’ 📚 رياحين الشريعة: ج ۳، ص ۳۳ 🔶 پدر بزرگوار آن حضرت امير المؤمنين عليه السّلام، و مادر گرامى اش حضرت صديقه طاهره سلام اللَّه عليها است. همسر آن حضرت جناب عبداللَّه بن جعفر ابى طالب عليه السّلام، و فرزندان آن حضرت، على، عون، عباس، محمّد و امّ كلثوم هستند كه عون و محمّد در كربلا شهيد شدند. 🔶 كنيه آن مخدره‌ام كلثوم، امّ عبداللَّه و امّ الحسن است، ولى كنيه هاى خاص حضرت امّ المصائب، امّ الرزايا و امّ النوائب است. 🔶القاب آن مخدره بسيار است، و از آن جمله: عقيله بنى هاشم، عقيلة الطالبين، صديقه صغرى (اشاره به مادرش كه صديقه كبرى است و پدرش كه صديق اكبر است) عصمت صغرى، ولية اللَّه، الراضية بالقدر و القضاء، صابرة البلوى من غير جزع و لا شكوى، امينة اللَّه، عالمة غير معلمة، فهمة غير مفّهمةمحبوبة المصطفى صلّى اللَّه عليه و آله، ثانية الزهراء سلام اللَّه عليها، الشريفة. 📚 رياحين الشريعة: ج ۳، ص ۴۸ 🔶از نسل على فرزند حضرت زينب سلام اللَّه عليها كه معروف به زينبى است فرزندان زيادى به دنيا آمده اند، كه سيوطى رسابه زينبيه را در باره آنها تأليف كرده است. 📚منتخب التواريخ: ص ۱۱۳ 📚تاريخ الخميس: ج ۲، ص ۳۱۷. 📚تذكرة الخواص: ص ۴ ------------------- @ostadhasheminasab
❇️ ماجراى ولادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها 🔶 هنگام ولادت آن حضرت، پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله در سفر بودند. امير المؤمنين عليه السّلام براى نامگذارى اين مولود فرمودند: «بر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله سبقت نمى گيرم». تا آنكه حضرت آمدند و منتظر وحى شدند. جبرئيل نازل شد و عرض كرد: خداوند سلام مى رساند و مى فرمايد: «اين دختر را زينب نام بگذار، چه اينكه اين نام را در لوح محفوظ نوشته ايم». پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله حضرت زينب سلام اللَّه عليها را طلب كرده بوسيدند و فرمودند: «وصيت مى كنم به حاضرين و غائبين كه اين دختر را به خاطر من پاس بداريد، كه همانا وى به خريجه كبرى سلام اللَّه عليها مانند است». سكينه و وقار آن حضرت را به خديجه كبرى سلام اللَّه عليها و عصمت و حيايش را به فاطمه زهرا سلام اللَّه عليها و فصاحت و بلاغتش را به على مرتضى عليه السّلام و حلم و بردباريش را به حسن مجتبى عليه السّلام و شجاعت و قوّت قلبش را به حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام همانند نموده اند. 🔷 ابن حجر در اصابة و ابن اثير در اسد الغابه در حالات آن حضرت نوشته اند: در مجلس يزيد لعنت اللَّه عليه حضرت زينب سلام اللَّه عليها كلماتى فرمودند كه دلالت بر قوّت قلب آن حضرت دارد. آن حضرت در كرم و بصيرت و حلم مشهور خاندان بنى هاشم و عرب بوده، و بين جمال و جلال، سيرت و صورت و اخلاق و فضيلت جمع كرد. شبها در عبادت بود و روزها روزه و او به اهل تقوى معروف بود. 📚مجلة الاسلام: شماره ۲۷، محمّد غالب شافعى -------------------- @ostadhasheminasab