پاسخ استاد:
آیات وروایات در موضوع اعجاز عددی موضعی ندارند البته عدد ونمادهای ان در قران در حد پژوهش های مقاله ای در قران قابل مطالعه است در این زمینه به مقاله مشترک اینجانب و قاسم شهری در مجله قران وعلم مراجعه فرمایید بنده به اعجاز عددی قران قایل نیستم اما استحساناتی در این زمینه وجود دارد.
@ostadmaaref
پرسمان قرآنی - دکتر مجید معارف 16 فروردین 96.wma
10.63M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت متوسط
🍀 پرسمان قرآنی
📝 16 فروردین 1396
@ostadmaaref
پاسخ
باسلام نه خیلی به این امور توجه نکنید پشتوانه علمی مناسب ندارد.
در آمدی بر قرآن پژوهی مستشرقان و آسیب شناسی آن.docx
66.5K
#مقاله
درآمدی بر قرآن پژوهی مستشرقان و آسیب شناسی آن
#مستشرقان
#خاورشناسان
#قرآن
#تبشیری
مجله
#پژوهش_دینی
@ostadmaaref
سوال
بعضی آیات ظاهرا دلالت بر انکار #نزول_دفعی دارند .مثل:وَ قالَ الَّذينَ كَفَرُوا لَوْ لا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً واحِدَةً كَذلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤادَك» ویا زمان فترت ویاآن هنگام که مشرکان از پیامبر(ص) سوالی پرسیدند،ایشان فرمودند جوابشان را فردا می آورم ولی چون وحی نازل نشد جواب مدتی طول کشید.به نظرمی آیدبا توجه به این ها نزول دفعی زیرسوال می رود؟؟؟آیا به ناچارمی توانیم بگوییم که نزول دفعی قرآن صورت گرفته است ولی نزول برقلب مبارک پیامبر(ص) دفعی نبوده.نزول دفعی شاید برلوح محفوظ یا آسمان هفتم بوده؟؟؟
پاسخ
نزول تدریجی قران بر پایه آیه ۳۲ فرقان و۱۰۶ اسراء امری قطعی است نزول دفعی قران طبق برخی ایات دیگر مثل :انا انزلناه فی لیله القدر امری محتمل است جمع بین این دودسته آیات این میشود که کلیاتی از قران در ماه رمضان بر قلب پیامبر نازل شده اما قران به نحو تفصیلی بر طبق حوادث طی ۲۳ سال یا احیانا ۲۰ نازل شده است.
تحلیل و نقد مطالعات قرآنی مستشرقان.pdf
368.1K
#مقاله
تحلیل و نقد مطالعات قرآنی مستشرقان
#مستشرقان
#خاورشناسان
#قرآن
مجله
#قرآن_شناخت
@ostadmaaref
زندگانی سیاسی امام علی علیه السلام.pdf
713.9K
#کتاب
زندگانی سیاسی امام علی علیه السلام
#نویسنده
مجید معارف
@ostadmaaref
در این کتاب خواهید خواند:
عصر پیامبر اسلام
علی علیه السلام و بعثت پیامبر صلّی االله علیه و آله
اتحاد و یگانگی روحی با رسول خدا صلّی االله علیه و آله
علی علیه السلام و حوادث مهم دوران رسالت
1. نخستین ایمان آورنده
2. حادثه لیله المبیت
3. جنگ بدر
4. نبرد احد
5. جنگ احزاب
6. غزوه خیبر
7. فتح مکّه
8. غزوه تبوك
9. تبلیغ به جاي پیامبر صلّی االله علیه و آله
10. جریان مباهله
11. مأموریّت یمن و سفر حجه الوداع
12. معرّفی و نصب جانشین
#امام_علی #بعثت
#نخستین_ایمان_آورنده
#لیله_المبیت #بدر
#احد #احزاب
#خیبر #فتح_مکه
#تبوک #مباهله
#حجه_الوداع #نصب_الهی
#جانشینی
@ostadmaaref
آشنایی با مسند علی ابن ابی طالب (علیه السلام).pdf
3.85M
#مقاله
آشنایی با مسند علی ابن ابی طالب (علیهماالسلام)
#امام_علی
#مسند
#مسند_علی_بن_ابی_طالب
#منابع_اهل_سنت
#یوسف_اوزبک
مجله
#پژوهش_دینی
@ostadmaaref
سوال
بنا دارم یه مقاله ای با عنوان ... بنویسم، لطفا اگه ممکنه لطف بفرمایین سیر کلی و سر تیترهایی که تو مقاله باید استفاده کنم رو بهم بفرمایین.
من به سوالات علمی و ابهامات حتی الامکان پاسخ می دهم نوشته های علمی و طرحنامه ها را هم داوری می کنم اما نمی توانم سیر نگارش یک مقاله وتیترهای اصلی و فرعی آن را پیش بینی ودیکته کنم این کار بعهده ابتکارات نویسندگان است وسپس داوری داوران.
@ostadmaaref
نقد و بررسی آراء بلاشر درباره جمع و تدوین قرآن.pdf
188.1K
#مقاله
نقد و بررسی آراء بلاشر درباره جمع و تدوین قرآن
#مستشرقان
#خاورشناسان
#بلاشر
#قرآن
#جمع_قرآن
#تدوین_قرآن
مجله
#قرآن_و_مستشرقان
@ostadmaaref
پاسخ
انقلاب اسلامی در گسترش رشته الهیات وریز شدن موضوعات تخصصی وتاسیس دانشکده های فراوان دولتی وازاد وغیرانتفاعی و...تاثیر انکار ناپذیری داشته است همین رشته علوم قران وحدیث از رشته های تاسیسی بعد از انقلاب است که خود منشا بسیاری از رشته های دیگر شده است.
البته مطلب یادشده ضرورتا به معنی عمیق بودن همه تحقیقات وپژوهشهای الهیاتی نیست کمیت پژوهشها غیر قابل شمارش اما کارهای عمیق وکیفی معدود است باید جهت گیری به سمت کیفیت گرایی بیشتر شود.
@ostadmaaref
پاسخ
تدبر برخورد فکورانه با قران است قران را با توجه به معانی ان قرائت کردن است حالتی بین قرائت معمولی ( بدون توجه به معانی)وتفسیربه عنوان یک دانش تخصصی است همین که انسان قران را سرسری وبی توجه به معانی نخواند وبا اطلاعات ولو اندک از معانی لغات بر مفاهیم ایات تمرکز کندتدبر محقق شده لذا تدبر نیاز به معلومات تخصصی ندارد واز این جهت عموم مردم قادر به انجام ان خواهند بود بر خلاف تفسیر که امری تخصصی است ونیازمند علوم متنوعی به نام دانشهای تفسیری است پاسخ مفصل تر را باید به مقالات یا کتب تخصصی مراجعه کرد.
@ostadmaaref
📚 خلاصه مطالب بیان شده در قسمت اول از برنامه روشنا:
💠 (در این قسمت مباحث مطرح شده در برنامه رادیویی روشنا به اجمال ارائه میشود و برای دریافت تفصیل مطالب میتوانید به فایل صوتی مراجعه کنید.)
♦️ بیان مطالبی درباره قرآن:
✅ قرآن دو شأن دارد:
1⃣ معجزه پیامبر اسلام و سند حقانیت ایشان است
2⃣ کتاب هدایت مؤمنان است
✅ منزلت قرآن از دو جهت قابل بررسی است:
1⃣ از دیدگاه آیات، مانند آیه 174 سوره نساء و...
2⃣ از دیدگاه روایات، مانند روایتی که در تفسیر عیاشی ج 1 ص 3 بیان شده است.
♦️ معرفی کتاب در باب شناخت قرآن از منظر روایات.
🆔 @ostadmaaref
roshana 001.mp3
5.56M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 1
🆔 @ostadmaaref
1- پروفسور دکتر انبیا یلدیریم:
انبیا یلدیریم در سال 1965 در شهر استانبول متولد شد. پس از اتمام تحصیلات دبیرستان در رشته ی امام خطیب، در سال 1987 از دانشگاه بورسا در رشته الهیات فارغ التحصیل شد. سپس در دانشکده الهیات دانشگاه آنکارا به تحصیل در مقطع فوق لیسانس ادامه داد و موفق به کسب درجه ی کارشناسی ارشد شد. وی سپس در مقطع دکتری الهیات این دانشگاه پذیرفته شد و در گرایش حدیث موفق به اخذ درجه دکتری شد.
وی دارای تالیفات بسیاری در حوزه تخصصی حدیث می باشد از آن جمله:
"احادیث و سوالات مربوط به آن"، "موضوعاتی که حدیث صحیح در آن یافت نمی شود"، "مشکلات حدیث"، "محدثان و چالش ها"، "نقد متون در حدیث"، "مسایل حدیث"، "تفسیر سنتی حدیث"، "حضرت محمد بر محور دین -اخلاق" و "خوشنویسی و حدیث" می باشد. وی همچنین آثاری را به ترکی ترجمه کرده است از جمله: "جایگاه سنت در اسلام از نظر سیوطی"، "جایگاه اسرائیلیات در تفسیر و حدیث" اثر محمد حسین ذهبی، "جایگاه امام اعظم ابوحنیفه در علم حدیث" اثر عبدالرشید نعمانی، "احادیث موضوعی"، "حضرت محمد به عنوان یک مربی و روشهای آموزشی"، "ارزش زمان از نظر علمای اسلام"..
پرفسور دکتر انبیا یلدیریم همچنین در کنفرانس های بسیاری در داخل و خارج مقالات متعددی را ارائه کرده است.
🆔 @ostadmaaref
2- پروفسور دکتر مسعود اوکوموش:
متولد 1964
دارای لیسانس، فوق لیسانس و دکترای الهیات از دانشکده الهیات دانشگاه آنکارا
حوزه ی تخصصی پروفسور دکتر مسعود اوکوکوش در زمینه علوم پایه اسلامی و تفسیر می باشد.
عنوان تز کارشناسی ارشد: «محمد عزت دروزه و روش تفسیر وی»
عنوان تز دکتری: «نگرش غزالی به قرآن و روش تفسیر وی»
وی در حال حاضر استاد دانشکده الهیات دانشگاه آنکارا در رشته تفسیر می باشد.
پروفسور دکتر مسعود اوکوموش تاکنون بیش از بیست پایان نامه فوق لیسانس و همچنین چندین تز دکتری را راهنمایی کرده است.
وی دهها مقاله ی علمی در نشستها و کنفرانس های داخلی و خارجی ارائه کرده است. مقالات دکتر اوکوموش در زمینه ی علوم قرآنی در بسیاری از مجلات علمی و تخصصی به چاپ رسیده است.
پروفسور اوکوموش دارای دهها اثر تالیف و ترجمه در زمینه علوم قرآن می باشد.
وی به زبان عربی تسلط دارد.
🆔 @ostadmaaref
3- پروفسور دکتر سونمز کوتلو:
وی متولد سال 1963 در شهر ارزینجان می باشد.
فارغ التحصیل دبیرستان امام خطیب در سال 1981
در سال 1987 از در رشته الهیات از دانشگاه آنکارا شد.
در سال 1988 در رشته مذاهب اسلامی به تحصیل در مقطع فوق لیسانس پرداخت. در سال 1990 با ارائه تز «ظهور مرجئه و نظرات اعتقادی آنها» موفق به اخذ درجه فوق لیسانس شد.
در سال 1992 به مدت شش ماه جهت استفاده از فرصت مطالعاتی به انگلیس رفت. سپس به مدت یک سال در مصر به تحقیق پرداخت.
وی در سال 1994 با دفاع از تز خود با عنوان «مرجئه و توسعه آن در خراسان و ماوراءالنهر» موفق به اخذ درجه ی دکتری شد. وی در سال 1997 دانشیار شد.
سپس به مدت دو سال به عنوان معاون دانشکده الهیات دانشگاه دولتی اوش در قرقیزستان حضور پیدا کرد. در سال 2003 موفق به اخذ درجه پروفسوری شد.
وی به عنوان عضو هیأت علمی دانشکده الهیات دانشگاه آنکارا در رشته تاریخ مذاهب اسلامی مشغول خدمت می باشد.
به زبانهای عربی، قرقیزی، قزاقی و انگلیسی تسلط دارد و از آن زبانها آثاری را به ترکی ترجمه کرده است.
برخی آثار تالیف و ترجمه:
- مرجئه و تأثیر آن در روند مسلمان شدن ترکها (2000)
- مفهوم امام در دیدگاه محدثان و اولین اصولگراها در اندیشه ی اسلامی (2000)
- امام ماتریدی و ماتریدی گری (2003)
- تفاوت برداشت ها از دین (علوی گری و بکتاشیگری در ترکیه) 2003
- متدها در علوم اسلامی (2005)
- و دهها کتاب دیگر
🆔 @ostadmaaref
تحليل و نقد آراي جان برتن درباره تدوين قرآن.pdf
352.2K
#مقاله
تحلیل و نقد آراء جان برتن درباره تدوین قرآن
#مستشرقان
#خاورشناسان
#جان_برتن
#قرآن
#تدوین_قرآن
#نسخ
#مصاحف_صحابه
#فقیهان
مجله
#پژوهش_دینی
🆔 @ostadmaaref