✅ یکی از کنیزان ایشان وقتی از امام سجاد(ع) صحبت میکند، میگوید من هیچ گاه در روز به ایشان طعامی نبردم و شب بستری برای ایشان پهن نکردم. در وضو حالت لرزه به ایشان دست میداد. زمانی که به ایشان میگفتند چرا اینگونه با هراس وضو میگیری؟ میفرمود آیا میدانید من در مقابل چه کسی میخواهم قیام کنم؟ در هنگام نماز خواندن نیز چنین حالتی داشتند. گفتهاند:«کانَ علی بن حسین إذا أقامَ فِیالصَّلوةِ تَغیَّر لَونُه» یعنی وقتی ایشان به نماز میایستاد، رنگ چهره ایشان تغییر میکرد.
✅ جالب است که حتی خود رؤسای فرقهای که قبلاً به آن اشاره کردم، اذعان به تقوا و عبادت فراوان امام سجاد(ع) کردند. مثلاً سعید بن مسیب میگوید من با ورعتر از امام سجاد ندیدم.
♦️ اقدامات هوشمندانه امام سجاد(ع) در تربیت نیروهای تشکیلاتی
❔ با توجه به فضای بستهای که بنیامیه در عصر امام سجاد(ع) إعمال میکردند، به طور طبیعی فعالیتهای تبلیغی و علمی امام و شیعیانشان در حاشیه قرار میگرفت. امام(ع) با چه روشهایی به این فعالیتها دامن زدند؟
✅ یکی از رفتارهایی که در برگ زرین زندگانی امام سجاد(ع) دیده میشود، رفتار و تعامل سازنده و آیندهنگرانه ایشان با بردگان است. پس از رحلت رسول اکرم(ص) تبعیض نژادی بین مسلمانان ایجاد میشود؛ به گونهای که میگفتند عرب و غیر عرب. به غیر عربها موالی میگفتند که اکثر آنها از بردگان بودند؛ یعنی بردگان کسانی بودند که از ملیتهای غیر عرب به عنوان عرب یا کنیز وارد جامعه اسلامی شده و بعد استثمار میشدند. حتی زمانی که نومسلمان میشدند، از حقوق برابر مسلمانی برخوردار نبودند. یکی از اقدامات امام سجاد(ع) خرید این بردگان و تربیتشان و بعد آزادسازی آنها بود. بسیاری از این بردگان تبدیل به شخصیتهای اسلامی شدند. گفته میشود امام سجاد(ع) نزدیک به هزار برده را خرید و آنها را از نظر شخصیتی تربیت و پرورش کرد چنانچه به تأسی از جد خودشان علی بن ابیطالب شبها به فقرا رسیدگی میکرد. تا زمان شهادت امام سجاد(ع) شناختی از ایشان نداشتند.
✅ یکی از اقدامات امام سجاد(ع) خرید این بردگان و تربیتشان و بعد آزادسازی آنها بود. بسیاری از این بردگان تبدیل به شخصیتهای اسلامی شدند. گفته میشود امام سجاد(ع) نزدیک به هزار برده را خرید و آنها را از نظر شخصیتی تربیت و پرورش کرد.
♦️ امام سجاد(ع) از ادعیه جهت اشاعه فضایل اهلبیت(ع) استفاده کرد
✅ همچنین امام سجاد(ع) به دلیل جوّ اختناق عصر بنیامیه، مجبور شدند بسیاری از آموزهها را در قالب دعا بیان کنند. مضامین دعاهای امام سجاد(ع) دعاهای انسان ضعیفی که بخواهد برای برآورده شدن حاجات دست به دعا بردارد، نیست بلکه امام سجاد(ع) از دعا به عنوان قالبی برای بیان حقایق اسلامی استفاده کرد. امروز وقتی ما دعاهای امام سجاد(ع) را بررسی میکنیم، مضامین توحیدی و نبوتشناسی دارد؛ یعنی با خواندن این دعاها میتوانیم با مقام و فضایل پیامبر اسلام(ص) و جایگاه ایشان آشنا شویم.
✅ همچنین این ادعیه دارای مضامین امامشناسی است؛ یعنی بیان معارف اهلبیت(ع) و مقام ایشان نزد خداوند و مقامی که ائمه باید نزد مسلمانان داشته باشند و نیز بیان این نکته که اهلبیت(ع) وارثان پیامبرند در مضامین مناجاتهای امام سجاد(ع) نهفته است. این مضامین به قدری فراوان است که موضوع تحقیقات دانشجویان در زمینه مقالات و پایاننامهها شده است؛ مثلاً امامت در دعاهای امام سجاد(ع) بر مبنای صحیفه سجادیه نمونهای از آنهاست.
✅ شاید امکان برگزاری مناظرات مذهبی برای اثبات مقام امامت نداشت. اینگونه مناظرات اتفاق در زمان باقر(ع) به بعد افتاد. زیرا همان طور که عرض کردم، عصر امام سجاد(ع) دشمنان اجازه چنین کارهایی نمیدادند و جوّ اختناقآمیزی ایجاد کرده بودند. امروز آنچه در روایات امام سجاد(ع) در موضوعات گوناگون وارد شده است، در زمان ما به وسیله عزیزالله عطاردی در کتاب "مسند الامام السجاد" گردآوری شده است.
🌺 لطفا جهت دسترسی به متن این سخنرانی بر روی لینک زیر کلیک کنید:
🌐 https://tn.ai/1985865
☘ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘
🆔 @ostadmaaref
🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃
💠 گزارشی از گفتگو با دکتر معارف درباره بازخوانی برخی موضوعات مهدویت از منظر قرآن و حدیث.
📝 ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
♦️❔بحث از امام عصر (عج) و حیات و زندگانی مبارک ایشان همواره در طول تاریخ با شبهات و انکارهایی مواجه بوده است که علمای شیعه در صدد رفع این شبهات برآمده اند؛ در سالهای اخیر کتابهایی توسط وهابیت منتشر شده است که موضوع ظهور حضرت مهدی را افسانه خوانده است، به نظر شما نوع مواجهه با این نوع شبهات چگونه باید باشد و چه پاسخی میتوان به مخاطب سنی مذهب در این خصوص داد؟
✅ اینکه وجود مبارک امام زمان یا غیبت ایشان مورد انکار قرار بگیرد، مسائل غریبی نیست و حتی توسط بزرگان دین پیش بینی شده است. امام صادق (ع) خطاب به زُراره میفرماید قائم ما غیبتی طولانی خواهد داشت و در این هنگام مردم دچار شبهات مختلفی میشوند، برخی میگوید از اصل به دنیا نیامده بود، برخی میگویند به دنیا آمده ولی از دنیا رفته است و… اما بدانید که آن دوره سختی است و مردم آزمایش میشوند. رزاره میگوید اگر من آن دوره را درک کردم چه کار کنم؟ حضرت میفرماید دعای نجات غریق را بخوان که «اللهم عرفنی نفسک فانک ان لم تعرفنی نفسک لم اعرف نبیک…» لذا در لسان ائمه انکار وجود امام زمان، پیش بینی شده و دوران غیبت مواجه با شبهاتی خواهد بود. علت هم این است که اعتقاد به غیبت امام زمان از مقوله ایمان به غیب است. آیا ما نداریم کسانی که در وجود خدا و حقانیت پیامبر و یا اعتقاد به روز معاد تردید کنند؟ حتی در بین خود مسلمانان نسبت بعضی از حقایق دینی که از مقوله ایمان به غیب است، شبهات و انکارهایی ممکن است رخ دهد.
✅ وقتی ما به منابع و کتابهای حدیثی معتبر اهل سنت مانند کتاب المسند احمد ابن حنبل، صحیح بخاری، صحیح مسلم، سنن ترمذی که کتابهای مورد وفاق اهل سنت است، مراجعه میکنیم، در این منابع ذکر شده که آنها قائل به وجود امام مهدی (عج) از نسل امام حسین (ع) هستند اما میگویند هنوز متولد نشده است و معتقدند در آینده ظهور خواهد کرد. البته نسبت به میلاد حضرت مهدی (عج) نیز در منابع اهل سنت اشارههایی میتوان یافت.
✅ ما اگر بخواهیم یک لیستی از منابع را نشان دهیم، آقای محمدرضا حکیمی در کتاب خورشید مغرب افرادی مانند ابن حجر هیتمی، ابن کثیر دمشقی، ابن ابی الحدید، جلال الدین سیوطی و… ذکر کرده اند که از وجود حضرت مهدی (عج) و شخصیت او و ظهور او سخن گفته اند و چیزی نیست که قابل انکار باشد.
✅ همانطور که عرض شد اختلاف شیعه و اهل سنت در مورد حضرت مهدی (عج) صرفاً در ولادت آن حضرت است لذا تعبیر افسانه مهدویت دیگر تعبیری علمی نخواهد بود.
♦️❔از منظر قرآن چه آیاتی در مورد ظهور وجود دارد؟ چه آیاتی در این باب وجود دارد و چه قرینههایی وجود دارد که این آیات در مورد حضرت مهدی و ظهور ایشان است؟
✅ در مورد امام زمان آیههای زیادی وجود دارد. برخی از آیات نسبتاً معروف تر هستند. مثلاً آیه ۵۵ سوره نور میفرماید «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ مِنکمُ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فیِ الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لهَمْ دِینهَمُ الَّذِی ارْتَضیَ لهَمْ وَ لَیُبَدِّلَنهَّم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا یَعْبُدُونَنیِ لَا یُشْرِکُونَ بیِ شَیْا» این آیه سخن از یک وعده الهی دارد. خدا به مؤمنین وعده میدهد که آنها را بر کل زمین مستقر میکند و حاکمیت میدهد. چنان حاکمیتی مییابند که هیچ ترس و بیم و اندوهی به دلشان راه نمیدهند. در آن روزگار عبادت پروردگار فراگیر میشود.
✅ وقتی به دنیای معاصر و حتی به دوران عصر پیامبر نگاه میکنیم، میبینیم که این آیه در هیچ جای تاریخ محقق نشده است. حتی در دوره امپراطوری های اموی و عباسی غالب بودن اسلام را بر کل زمین ندیدیم. نزدیک به این آیه، آیه ۲۸ سوره فتح است که میفرماید «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ» آیا زمانی در تاریخ میتوان مثال زد که اسلام بر تمام ادیان غالب شده باشد؟ در طول تاریخ چنین اتفاقی نیفتاده است.
✅ آیه دیگر میفرماید «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ» به این معنی که وعده الهی است که قرار است زمین به وراثت زمین برسد. لذا این مسئله محقق نشده است.
✅ وعدههای الهی خلف نمیشود و لذا زمان تحقق این آیات هنوز فرا نرسیده و این مربوط به آینده است.
✅ وقتی به روایات مراجعه میکنیم، روایات تفسیری، این آیات را ناظر به ظهور حضرت مهدی میدانند و خدا استقرار عزت مندانه دین در زمین را با ظهور امام عصر محقق میکند.
✅ اما به نظر من یکی از قویترین شاهدهای قرآنی بر حجت زنده الهی در روز زمین به سوره قدر باز میگردد. قرآن در سوره قدر میفرماید «تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن کُلِّ أَمْرٍ» با توجه به اینکه لیله القدر مختص زمان خاصی نیست و هر سال تکرار میشود و شیعه و سنی به آن معتقد هستند و در آن احیا میگیرند، سوال این است که ملائکه و روح که همان جبرئیل است در شب قدر به کجا نازل میشوند؟
✅ اشارات قرآنی و روایی در این مورد وجود دارد که ملائکه به حجت الهی نازل میشوند. آیه دوم سوره نحل تا اندازهای نشان میدهد که محل نزول ملائکه انسانهایی از بندگان خوب خدا هستند. میفرماید «یُنَزِّلُ الْمَلَائِکَةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلَی مَن یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ أَنْ أَنذِرُوا أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاتَّقُونِ» لذا ملائکه بر انسانهای برگزیده نازل میشوند.
✅ در روایات ما خیلی بر مسئله پیوند لیله القدر با امام زمان تاکید شده است. طبعاً این حجت باید حی باشد و الان هم مصداق حجت حی، امام عصر است.
✅ لیالی قدر نامعلوم است و به همین دلیل ما شبهای مختلفی را احیا میگیریم. فردی از امام باقر سوال میکند که «تَعْرِفُونَ لَیْلَةَ الْقَدْرِ فَقَالَ وَ کَیْفَ لَا نَعْرِفُ لَیْلَةَ الْقَدْرِ وَ الْمَلَائِکَةُ یَطُوفُونَ بِنَا فِیهَا» یعنی آیا شما شب قدر را میشناسید؟ فرمود: چگونه شب قدر را نشناسیم در حالی که ملائکه در آن شب نزد ما در رفت و آمدند.
✅ در هر حال آیاتی که دلالت بر وجود امام زمان میکند زیاد است و خیلیها در مورد کتاب نوشته اند و تحقیق کرده اند و به راحتی میشود این مسئله را بررسی کرد.
♦️❔ چرا در طول تاریخ مسئله تشرف به خدمت حضرت ولی عصر موضوعیت پیدا کرده است و چرا مردم بیشتر به دنبال زیارت و عنایت و… امام هستند؟ آیا ما به خوبی نتوانسته ایم مسئله غیبت امام را تبیین کنیم؟ و اینکه تشرف موضوعیت ندارد بلکه تبعیت مهم است؛
✅ من میان عالمان شیعه، یک عالم را میشناسم که روی مسئله تشرف خیلی تاکید دارد و برای آن دستور عمل دارد و از برخی تجربههای تشرف نیز سخن به میان میآورد. او محدث نوری است که کتابهای مختلفی در مورد امام عصر نوشته است. او معتقد بود که راه رسیدن به خدمت امام عصر در دوران غیبت کبری مسدود نیست.
✅ سایر علمای بزرگ شیعه خیلی تاکید بر تشرف نمیکنند و برعکس سعی میکنند به روایات مقابل و مخالف آن تاکید کنند. شیخ صدوق در کتاب کمال الدین روایاتی میآورد که اگر کسی برای ظهور تعیین وقت کند و یا ادعا کند که خدمت امام عصر رسیده است؛ او را تکذیب کنید. برای اینکه باب ادعا و ادعاگری در این مسئله باز نشود. معمولاً علمای بزرگ شیعه بر بحث تشرف تاکید نمیکنند و بر این مسئله بیشتر، عدهای از اخباریون تاکید دارند. این جز وظایف ما نیست که حتماً باید خدمت امام برسیم و تشرفی داشته باشیم. این گونه جوسازیها انحرافی است و وظایف ما در عصر انتظار مشخص است.
♦️❔ صبر و انتظار فرج در مبانی دینی ما چگونه توصیف شده است؟ سیمای منتظران در مبانی دینی ما چگونه است؟ با وجود اینکه وظیفه منتظران در عصر غیبت در روایات و توسط علما تبیین شده است، چگونه گروهی مانند انجمن حجتیه سربرآورد؟
✅ اولاً انجمن حجتیه یک حرکت تقابلی بود. جریان استعماری بابیت و بهائیت توسط انگلیس شکل گرفت و احساس کردند میتوانند مسئله مهدویت را در ایران به انحراف بکشانند. لذا ادعای بابیت کردند و بر این تاکید داشتند که انسانهایی میتوانند بین امام و مردم واسطه باشند. زمانی که میرزا محمدعلی باب ادعای واسطه گری بین مردم و امام زمان را کرد، او را تکذیب کردند و در نهایت محاکمه شد. آنها ابتدا خود را فرقهای از تشیع میدانستند اما بعداً اعلام استقلال از شیعه کردند و خود را مذهبی فرااسلامی معرفی کردند. وقتی این اتفاق افتاد، میبایست یک جریان قوی علمی بتواند، استدلال و عقاید آنها را نقد کند که انجمن حجتیه شکل گرفت.
✅ البته تفکر انجمن حجتیه از لحاظ سیاسی در مورد امام زمان و وظایف منتظران در عصر غیبت، قابل نقد است و در جای خود باید بررسی شود. اما یک قسمت از فعالیتهای مهم این انجمن نقد بابیت و بهائیت بود. آنها به کتابها و آرای بهائیت مسلط بودند و آنها را نقد علمی میکردند.
✅ لذا انجمن حجتیه دو وجهه دارد. یک وجهه نقادی نسبت به یک جریان انحرافی داشت که یک ضرورت تاریخی بود و یک وجهه هم اعتقادات آنها در مورد غیبت حضرت مهدی است که هرگونه قیام را مردود میدانند و زاویههایی با تفکر انقلاب اسلامی دارند.
✅ باید گفت وظیفههای اسلامی، دوران غیبت و غیرغیبت نمیشناسد. مثلاً امر به معروف و نهی از منکر، کمک به مظلوم، مبارزه با ظلم و… مسائلی است که به عصر ظهور تخصیص ندارد. اگر ما بخواهیم بعضی از وظایف اسلامی مثل قیام برای از بین بردن ظلم یا حمایت از مظلوم و… را به عصر ظهور موکول کنیم، به این معنی است که برخی از آیات قرآن را در عصر غیبت آیات معطله بدانیم. آیات قرآنی عمومیت دارد و مسلمان باید به وظایف خودش بر پایه کتاب و سنت عمل کند. لذا غیبت امام عصر نباید موجب تعطیلی برخی از آیات قرآن شود. نمیتوان با قرآن گزینشی برخورد کنیم و باید به اندازه استطاعت خود به آیات قرآن جامه عمل بپوشانیم.
♦️❔ عدهای معتقدند در عصر غیبت به دلیل عدم حضور امام معصوم، ما هیچ امکانی در زمینه نظام سازی و یا تمدن سازی نداریم؛ نظر شما در این زمینه چیست؟ آیا وظیفه ما در عصر غیبت نظام سازی است؟
✅ همه اینها به این باز میگردد که یک مسلمان باید با نشاط و با امیدواری تلاش خود را بکند. نمیتوانیم از پیش تعیین بکنیم که همه حرکتها محکوم به شکست است و همه انقلابها محکوم به سقوط است. طبق ادبیات اسلامی و آیات قرآن و روایات حق نداریم از قبل پیش بینی داشته باشیم که مثلاً نظام سازی اتفاق نمیافتد.
✅ به نظر من اگر در یک جامعه اسلامی، نظام اسلامی علی رغم همه محدودیتها و مشکلاتش شکل بگیرد، طبعاً رهبران آن نظام وظیفه دارند شرایط تحقق اسلام را در هر حدی که میتوانند به عهده بگیرند.
✅ البته همیشه ظالمین مردم را از راه خدا بازمی دارند ولی به این معنی نیست که مؤمنین دست روی دست بگذارند و از قبل شکست را پذیرا باشند. به نظر من امکان نظام سازی و تمدن سازی منتفی نیست. منتهی ممکن است محدوده آن کوچک و تحدیدپذیر باشد ولی وقتی امام عصر ظهور میکند، چون پیشوایان کفر را به عنوان موانع ایجاد نظام از بین میبرند، طبیعتاً آن نظام سازی و تمدن سازی راحت تر رخ میدهد.
♦️❔ در روایات از دشورایهای دینداری در زمان غیبت سخن به میان آمده است، چرا در زمان غیبت دینداری دشوار است و نحوه حفظ دین چگونه است؟ عنایت امام در دوره غیبت به شیعیان چگونه است و شرط آن چیست؟
✅ من در سوال اول گفتم که زندگی در عصر غیبت و عمل کردن به احکام اسلام یکی از مصدایق ایمان به غیب است. قرآن ایمان به غیب را یکی از اولین ویژگیهای پرهیزکاران میشمارد. ما در روایاتی داریم که پیامبر فرمودند مرحبا به مؤمنان آخرالزمان. نظیر این روایت از امیرالمومنین در نهج البلاغه نیز آمده است. حضرت میفرماید چقدر من دلتنگ برادران آخرالزمانی خود هستم. سوال میکنند که ما چه؟ میفرمایند شما من را میبینید، ولی آنها من را نمیبینند ولی ایمان دارند. لذا آن ایمان خیلی ارزشمندتر از ایمان کسانی است که در حضور حجت خدا بوده اند.
✅ امام صادق (ع) میفرماید اگر حجت در زمین نباشد زمین اهل آن را می بلعد. یک تعبیر از این حدیث این است که اگر اداره زمین به دست انسان بیفتد و نظارت معصوم بر آن نباشد، امنیتی در زمین باقی نمیماند. یکی از عوارض عدم حضور حجت بر روی زمین این است که امنیت همگانی از بین میرود.
✅ به ما توصیه شده است که در عصر غیبت امام خود را بشناسیم و به او توسل پیدا کنیم و نظارت امام و دعای امام را بر خودمان باور کنیم. آیه ۱۰۵ سوره توبه میفرماید «وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَی عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» یعنی بگو که هر عمل کنید خدا آن عمل را میبیند و هم رسول و مؤمنان بر آن آگاه میشوند، آن گاه به سوی خدایی که دانای عوالم غیب و شهود است بازگردانیده شوید و او شما را به کردارتان واقف سازد.
✅ یک مسلمان در عصر غیبت همینکه نظام واجبات و محرمات را بشناسد و عامل به آن باشد و متعبد باشد، مهمترین وظیفه خود را انجام داده است. مسلمانی و عمل به وظایف متوقف حضور عینی امام عصر نیست.
✅ امام باقر فرمود اسلام ۵ پایه و رکن دارد. نماز، زکات، حج، روزه و ولایت. اگر شما این ارکان اسلام را باور کرده باشید، به وظایف خود عمل کرده اید. زندگی کردن در عصر غیبت امر پیچیدهای نیست و ما همین که به واجبات الهی عمل کنیم و از محرمات الهی دوری کنیم، به وظیفه خود عمل کرده ایم.
🌺 لطفا جهت دسترسی به متن این سخنرانی بر روی لینک زیر کلیک کنید:
🌐 https://www.mehrnews.com/news/4593870
☘ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘
🆔 @ostadmaaref
🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦
مقدمه بحث.mp3
3.18M
#فایل_صوتی
💠 موضوع: عوالم چهارگانه (مسیری که هر انسانی از آن می گذرد)
♦️ دکتر مجید معارف
🔹 بخش اول: مقدمه و طرح موضوع
🗓 1398.01.29
🆔 @ostadmaaref
دوره عالم ذر.mp3
6.28M
#فایل_صوتی
💠 موضوع: عوالم چهارگانه (مسیری که هر انسانی از آن می گذرد)
♦️ دکتر مجید معارف
🔹 بخش دوم: عالم ذر
🗓 1398.01.29
🆔 @ostadmaaref
دوره عالم دنیا.mp3
2.84M
#فایل_صوتی
💠 موضوع: عوالم چهارگانه (مسیری که هر انسانی از آن می گذرد)
♦️ دکتر مجید معارف
🔹 بخش سوم: عالم دنیا
🗓 1398.01.29
🆔 @ostadmaaref
دوره عالم برزخ.mp3
4.87M
#فایل_صوتی
💠 موضوع: عوالم چهارگانه (مسیری که هر انسانی از آن می گذرد)
♦️ دکتر مجید معارف
🔹 بخش چهارم: عالم برزخ
🗓 1398.01.29
🆔 @ostadmaaref
دوره عالم قیامت.mp3
3.9M
#فایل_صوتی
💠 موضوع: عوالم چهارگانه (مسیری که هر انسانی از آن می گذرد)
♦️ دکتر مجید معارف
🔹 بخش پنجم: عالم قیامت
🗓 1398.01.29
🆔 @ostadmaaref
پرسش و پاسخ.mp3
6.33M
#فایل_صوتی
💠 موضوع: عوالم چهارگانه (مسیری که هر انسانی از آن می گذرد)
♦️ دکتر مجید معارف
🔹 بخش ششم: پرسش و پاسخ
🗓 1398.01.29
🆔 @ostadmaaref
🌺🌺#روشنا🌺🌺
📚 خلاصه قسمت پنجاه و هشتم:
💠 #تحریف_ناپذیری_قرآن_25
♦️ بررسی دلایل تاریخی قائلان به تحریف و نقد این دلایل با توجه به گزارشهای تاریخی و روایی دیگر
🆔 @ostadmaaref
roshana 058.mp3
5.48M
🌱 #فایل_صوتی
☘️ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 58
🆔 @ostadmaaref
برنامه سراج - قسمت 1 - 17 اردیبهشت.mp3
3.6M
#برنامه_تلویزیونی
#فایل_صوتی
💠 برنامه تلویزیونی #سراج
🔺موضوع: آموزش مقدماتی علوم قرآنی
🔻 تاریخ: 1398.2.17
🔹 قسمت اول
🆔 @ostadmaaref
برنامه سراج - قسمت 2 - 18 اردیبهشت.mp3
3.77M
#برنامه_تلویزیونی
#فایل_صوتی
💠 برنامه تلویزیونی #سراج
🔺موضوع: آموزش مقدماتی علوم قرآنی
🔻 تاریخ: 1398.2.18
🔹 قسمت دوم
🆔 @ostadmaaref
برنامه سراج - قسمت 3 - 19 اردیبهشت.mp3
3.17M
#برنامه_تلویزیونی
#فایل_صوتی
💠 برنامه تلویزیونی #سراج
🔺موضوع: آموزش مقدماتی علوم قرآنی
🔻 تاریخ: 1398.2.19
🔹 قسمت سوم
🆔 @ostadmaaref
برنامه سراج - قسمت 4 - 20 اردیبهشت.mp3
3.34M
#برنامه_تلویزیونی
#فایل_صوتی
💠 برنامه تلویزیونی #سراج
🔺موضوع: آموزش مقدماتی علوم قرآنی
🔻 تاریخ: 1398.2.۲۰
🔹 قسمت چهارم
🆔 @ostadmaaref
برنامه سراج - قسمت 5 - 21 اردیبهشت.mp3
3.09M
#برنامه_تلویزیونی
#فایل_صوتی
💠 برنامه تلویزیونی #سراج
🔺موضوع: آموزش مقدماتی علوم قرآنی
🔻 تاریخ: 1398.2.۲۱
🔹 قسمت پنجم
🆔 @ostadmaaref
برنامه سراج - قسمت 6 - 22 اردیبهشت.mp3
3.54M
#برنامه_تلویزیونی
#فایل_صوتی
💠 برنامه تلویزیونی #سراج
🔺موضوع: آموزش مقدماتی علوم قرآنی
🔻 تاریخ: 1398.2.۲2
🔹 قسمت ششم
🆔 @ostadmaaref
برنامه سراج - قسمت 7 - 23 اردیبهشت.mp3
4.42M
#برنامه_تلویزیونی
#فایل_صوتی
💠 برنامه تلویزیونی #سراج
🔺موضوع: آموزش مقدماتی علوم قرآنی
🔻 تاریخ: 1398.2.23
🔹 قسمت هفتم
🆔 @ostadmaaref
برنامه سراج - قسمت 8 - 24 اردیبهشت.mp3
4.22M
#برنامه_تلویزیونی
#فایل_صوتی
💠 برنامه تلویزیونی #سراج
🔺موضوع: آموزش مقدماتی علوم قرآنی
🔻 تاریخ: 1398.2.24
🔹 قسمت هشتم
🆔 @ostadmaaref
برنامه سراج - قسمت 9 - 25 اردیبهشت.mp3
3.89M
#برنامه_تلویزیونی
#فایل_صوتی
💠 برنامه تلویزیونی #سراج
🔺موضوع: آموزش مقدماتی علوم قرآنی
🔻 تاریخ: 1398.2.25
🔹 قسمت نهم
🆔 @ostadmaaref
پاسخهای دکتر خامهگر ۱.wma
1.88M
#نقد_کتاب
#فایل_صوتی
💠 قسمت نخست پاسخهای دکتر خامهگر به نقد وارد شده
حضور دکتر معارف در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم
🆔 @ostadmaaref
پاسخهای دکتر خامهگر ۲.wma
3.46M
#نقد_کتاب
#فایل_صوتی
💠 قسمت نخست پاسخهای دکتر خامهگر به نقد وارد شده
حضور دکتر معارف در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم
🆔 @ostadmaaref
دکتر خامهگر، توضیح اولیه.wma
4.25M
#نقد_کتاب
#فایل_صوتی
💠 قسمت نخست پاسخهای دکتر خامهگر به نقد وارد شده
حضور دکتر معارف در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم
🆔 @ostadmaaref
دکتر معارف، نقد و بررسی ۱.wma
4.78M
#نقد_کتاب
#فایل_صوتی
💠 قسمت نخست پاسخهای دکتر خامهگر به نقد وارد شده
حضور دکتر معارف در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم
🆔 @ostadmaaref
دکتر معارف، نقد و بررسی ۲.wma
5.31M
#نقد_کتاب
#فایل_صوتی
💠 قسمت نخست پاسخهای دکتر خامهگر به نقد وارد شده
حضور دکتر معارف در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم
🆔 @ostadmaaref
حضور دکتر معارف در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم
🆔 @ostadmaaref
🍀گفتوگو با استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران در شب قدر؛🍀
تقدیر حتمی ما در شب قدر نیز جبر محض نیست
🌷مجید معارف گفت: لیلةالقدر میتواند یک درس خوب برای ما داشته باشد، اینکه سرنوشت حتمی ما که در سال آینده رقم خواهد خورد نیز جبر محض نیست، بلکه با دعاهایمان میتوانیم بهترین تقدیرها را برای خود رقم بزنیم.
🌷به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،مقدرات بندگان برای تمام سال در شب قدر تعیین، حتمی و به امضاء میرسد. این شب از هزار ماه برتر است. خدایا، در بیست و سومین شب از ماه مبارک رمضان، بهترین و والاترین درخواستها را بر دل و زبانمان جاری کن و تقدیرمان را بر لوح سعادت و سلامت و عاقبتبخیری بنویس.
🌷مجید معارف؛ نویسنده و استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، در شب بیستوسوم ماه مبارک رمضان، در گفتوگو با خبرنگار ایبنا، ضمن بیان معارفی درباره شأن و جایگاه شبهای قدر، از اهمیت دعا و درخواست بنده از خداوند در این شبها سخن گفت.
🌷وی بیان کرد: این موضوع که لیالی قدر داریم نه لیلةالقدر، ریشه در قرآن و معارف قرآن دارد. در سه آیه نخست سوره مبارکه قدر، سه بار لیلةالقدر تکرار شده که این نشان میدهد، لیالی قدر داریم نه لیلةالقدر. همچنین وقتی وارد روایات میشویم، از سه شب نوزدهم، بیستویکم و بیستوسوم برای ما سخن میگویند که در سنت ما مسلمانان، این سه شب احیا گرفته میشود. این رسم از زمان پیامبر (ص) برجاست و امامان شیعه هم همواره بر آن تأکید داشتند. دلیل تأکید پیامبر (ص) و ائمه (ع) نیز این بوده که برای این سه شب نامگذاریهای متفاوت صورت گرفته است: شب نوزدهم «لیلةالتقدیر»، شب بیستیکم «لیلةالابرام» و شب بیستوسوم «لیلةالامضاء».
🌷این نویسنده و استاد دانشگاه، افزود: در تفاوت این سه شب و وجه نامگذاری آنها، امام صادق (ع) میفرمایند: شب نوزدهم مقدرات یکساله بندگان از خیر و شر تعیین میشود و به تناسب شاکله و طبیعتی که داریم، سرنوشت ما مشخص میشود، ولی در عینحال این مقدرات حتمی و قطعی نیست. در فاصله شب نوزدهم تا شب بیستویکم، با دعا و نیایش و درخواستهایی که از خدا داریم، تقدیرهایی که بهطور اجمالی برای ما تعیین شده به سمت قطعیت پیدا کردن میرود. به همین دلیل نام این شب را «لیلةالابرام» به معنای محکم شدن مقدرات نامیدهاند. تا فاصله شب بیستوسوم، ما مأمور به دعا و درخواست از خداوند برای رقم خوردن بهترین تقدیرها هستیم که انشاءالله در این شب رخ خواهد داد و این مقدرات قطعی به امضای پروردگار میرسد که در طول سال باید پیاده شود.
🌷معارف در ادامه گفت: در یکی از دعاهای مخصوص شب قدر میخوانیم: «اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَكِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ فِی الْقَضَاءِ الَّذِی لا یُرَدُّ وَ لا یُبَدَّلُ أَنْ تَكْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِكَ الْحَرَامِ ...» یعنی اینکه خدایا، از تو میخواهم از قضای حتمی خودت، برای من سرنوست خوبی رقم بزنی. مطابق این دعا، یکی از درخواستها ما میتواند زیارت خانه خدا، البته حجی واقعی باشد که نتیجه آن غفران همه گناهان ما باشد.
🌷استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، اظهار کرد: لیلةالقدر میتواند یک درس خوب برای ما داشته باشد و آن درس این است که سرنوشت حتمی ما که در سال آینده رقم خواهد خورد نیز جبر محض نیست، بلکه با دعاهایمان میتوانیم بهترین تقدیرها را برای خود رقم بزنیم.
🌷وی ادامه داد: این پرسش زیاد مطرح میشود که بهترین اعمال شب قدر چیست؟ امام صادق (ع) در اینباره میفرمایند: هر عمل خیری در این شب از ما سر بزند، ثوابی که خدا به ما میدهد، بیش از انجام آن عمل خیر در هزار شب دیگر جز این شب است.
🌷معارف در پایان گفت: در آیات الصوم در سوره مبارکه بقره، ضمن بیان احکام مربوط به روزه و جایگاه ماه رمضان و اهمیت دعا در این ماه، خداوند خطاب به پیامبر (ص) میگوید: «و هرگاه بندگان من از تو درباره من بپرسند، بگو من نزديكم و دعاى دعاكننده را به هنگامى كه مرا بخواند، اجابت مىكنم. پس آنان بايد فرمان مرا گردن نهند و به من ايمان آورند، باشد كه راه يابند (186)». انشاءالله هدف از روزهداری و دعاهای رمضان و احیای لیالی قدر، رشد و کمال برای همه ما باشد.
لینک خبر
http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/276288/
🆔 @ostadmaaref
💠 مقاله: مبانی نقد متنی حدیث نزد معتزله
🖌 نویسندگان: مجید معارف، لعیا مرادی
📖 چکیده: مبانی معتزله در نقد متون روایات در دو حوزه عقلی و نقلی قابل بررسی می باشد.این گروه ضمن اعتقاد به تعامل بین عقل و نقل، قرآن را به عنوان مرجع متقن، معیار نخست درتشخیص صحت روایاتبه شمار می آورند و به دنبال آن با اعتبار بخشی به سنت به عنوان یکی از ادله شرعی، از آن جهت تشخیص حدیث صحیح استفاده می نمایند. علاوه بر مبانی نقلی از نظر این گروه، عقل به عنوان منبع معتبر در دریافت های دینی، نقش مهمی در فهم و نقد روایات دارد و عملکرد آن را در قالب کارکرد عقل مستقل و عقل آلی در نقد متون روایات می توان مشاهده کرد.
📘 مجله: پژوهش دینی، شماره 29 - (پاییز و زمستان 1393)
🆔 @ostadmaaref