پاسخ
توثیق وتضعیف راویان بر دو نوع است
اول به صورت مبهم وکلی ومجمل که دلایل وشواهد جرح وتعدیل راوی بیان نمیشود ودیگر جرح وتعدیل مفصل وهمراه با بیان شواهد وقراین ودلایل اینکه ایت الله خویی توثیق متاخران را حجت نمی دانند منطور جرح وتعدیل به صورت مبهم وکلی بدون ذکر دلیل است واینکه خود ایشان به جرح وتعدیل اقدام می کند این به صورت استدلالی وآوردن شواهد وقراین است ولذا تناقضی وجود ندارد
🆔 @ostadmaaref
#پرسش_پاسخ
سوال
با سلام . آیا حدیث ذیل معتبر هست یا نه؟ از نظر سند و ذکر شدن در منابع معتبر.
روایت:
يا ابن آدم لا تخف من ذي سلطان ما دام سلطاني باقياً وسلطاني لا يزول أبداً ، يا ابن آدم لا تخشى من ضيق رزق ما دامت خزائني مملوءة وخزائني لا تنفذ أبداً ، يا ابن آدم لا تطلب غيري وأنا لك فإن طلبتني وجدتني وإن فتني فتك وفاتك الخير كله ، يا ابن آدم خلقتك للعبادة فلا تلعب وقسمت لك رزقاً فلا تتعب فإن أنت رضيت بما قسمته لك أرحت لك قلبك وبدنك وكنت عندي محموداً وإن لم ترض بما قسمته لك فوعزتي وجلالي لأسلطن عليك الدنيا تركض فيها ركض الوحش في البرية ثم لا يكون لك منها إلا ما قسمته لك وكنت عندي مذموماً ، يا ابن آدم خلقت السموات السبع والأرضين السبع ولم أعيَ بخلقهنّ أَفيعييني رغيف عيش أسوقه لك بلا تعب ! يا ابن آدم إنه لم أنسى من عصاني فكيف من أطاعني وأنا رب رحيم وعلى كل شيْ قدير ! يا ابن آدم لا تسألني رزق غدٍ كما لم أطلب منك عمل غد ، يا ابن آدم أنا لك محب فبحقي عليك كن لي محباً
🆔 @ostadmaaref
پاسخ
این حدیث چون از قول خداوند بیان شده به اصطلاح از نوع احادیث قدسی است #احادیث_قدسی نوعا از نظر سندی ضعیف هستند هر چند که بعضا مضامین درستی دارند مثل همین حدیث اما از سوال کنندگان عزیز درخواست می شود در سوال از حدیث لطفا حدیثی را مطرح کنید که خودتان ان را در منبعی مشاهده کرده اید در اینصورت بهتر می شود با معیارهای علمی سوال را مورد تجزیه وتحلیل قرار داد
🆔 @ostadmaaref
نقدی روایی ـ کلامی بر دیدگاه اتان کلبرگ در موضوع «تقیه از منظر شیعه امامیه».pdf
3M
#مقاله
نقدی روایی ـ کلامی بر دیدگاه اتان کلبرگ در موضوع «تقیه از منظر شیعه امامیه»
#مستشرقان
#خاورشناسان
#اتان_کلبرگ
#روایات_امامیه
#شیعه_اثناعشری
#فقه_الحدیث
#تقیه
مجله
#علوم_حدیث
🆔 @ostadmaaref
دکتر مجید معارف در گفت وگو با شبستان:
آزادی بیان در خلافت امیرمومنان(ع)/مدارا راهبرد امام(ع) در مواجهه با مخالفان بود
خبرگزاری شبستان: امیرالمومنین(ع) معتقد بودند که در جامعه اسلامی هر کسی می تواند عقاید خود را حتی علیه خلیفه مسلمین آزادانه به زبان بیاورد و تنها زمانی دست به شمشیر می بردند که اقدام نظامی علیه حکومت و مردم راه انداخته و سلب امنیت می کردند.
به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) بعد از رسیدن به خلافت جامعه مسلمین، رویه و رویکردی را پیاده کردند که اقشار مختلف جامعه از حقوق برابری برخوردار بودند به گونه ای که حتی مخالفان آن امام همام(ع) نیز می توانستند در صلح و آرامش با وجود داشتن عقایدمغایر و مخالف با امام(علیه السلام) در جامعه زندگی کنند. از این رو بر آن شدیم با دکتر مجید معارف، استاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران پیرامون سیره امیرالمومنین امام علی(علیه السلام) در مواجهه با مخالفان به گفت وگوی بپردازیم. آنچه در ادامه می خوانید مشروح این گفت وگو است:
http://shabestan.ir/detail/News/624669
🆔 @ostadmaaref
دكتر مجدی تبعه کشور مصر از طریق قرآن به اثبات تعداد امامان شیعه پرداخت. دكتر مجدى وهبة الشافعى، خطيب و استاد دانشگاه دینی الأزهر با تحقیقات خود به ارقام و اعداد جالبی دست پیدا کرده که باعث شگفت همگان شده است ومتعاقب آن به مذهب تشیع روی آورد.
🌹با توجه به اینکه تعداد و ارقام در قرآن بی دلیل نبوده و دارای هدف خاصی هست همچون تعداد کلمه یوم (روز) که ۳۶۵ بار تکرار شده و همانا تعداد روز در یک سال میباشد، و یا كلمه شهر (ماه) که در قران ۱۲ بار آمده که همان تعداد ماهها در یک سال میباشد، و مثالهای زیاد دیگری ...
🌹وی با توجه به این معلومات، تحقیقات خود را در این زمینه انجام داده و به این نتایج جالب رسیده است که:
✅ که کلمه امام دوازده بار آمده و با تعداد امامان شیعه یکی میباشد.
کلمه امام در این آیات میباشد:
🍁البقره ۱۲۴ 🍁التوبه ۱۲ 🍁هود ۱۷ 🍁الاسراء ۷۰ 🍁الانبياء ۷۲ 🍁القصص ۵ 🍁الحجر ۷۹ 🍁السجدة ۲۴ 🍁يس ۱۲ 🍁القصص ۴۱ 🍁الفرقان ۷۴ 🍁الأحقاف ۱۲
✅ کلمه شیعه یا مشتقات آن ۱۲ بار در قرآن آمده است.
✅ کلمه العصمه (عصمت) که شیعیان اعتقاد دارند که ۱۲ امام (ع) و فاطمه زهرا (س) و حضرت محمد مصطفی (ص) معصوم اند در قرآن ۱۴ بار تکرار شده است.
🌹در این آیات :
🍃النساء ۱۴۶ 🍃آل عمران ۱۰۱ 🍃النساء ۱۷۵ 🍃المائدة ۶۷ 🍃آل عمران ۱۰۳ 🍃يوسف ۳۲ 🍃يونس ۲۷ 🍃هود (دو کلمه در این آیه) ۴۳ 🍃الأحزاب ۱۷ 🍃غافر ۳۳ 🍃الممتحنة ۱۰ 🍃الحج ۷۸
✅ كلمه الكساء ( یا همان آل عبا ) در قرآن كريم با تمام انواع لفظش، که به نقل از أم سلمة در کتب اهل سنت (صحیحین) همسر پیامبر که تعداد آنها پنج نفر که شامل نبى محمد (ص) و امام على و فاطمة الزهراء و حسن و حسين عليهم السلام اجمعين؛ که پنج بار در قرآن آمده است:
البقرة ۲۳۳
البقرة ۲۵۹
المائدة ۸۹
المؤمنون ۱۴
النساء ۵
👌 ما باید افتخارکنیم که شیعه ( اثنى عشرى ) هستیم و کسی یا کسانی در هیچ زمانی قادر به تخریب یا از بین بردن این مکتب بر حق نخواهدبود.
✅ چرا در قرآن تعداد چشمه هایی که نبى موسى برای شرب قومش بوجود آورد ۱۲ چشمه بود؟
✅ و همچنین تعداد ۱۲ ماه (شهر) در قرآن
و کلمه الأسباط ۱۲ سبط و النقباء ۱۲ و البروج ۱۲ و الحواريين ۱۲ و كلمه توحيد ( لا اله إلا الله ) ۱۲ حرف و ( محمد رسول الله ) ۱۲ حرف و ( النبي المصطفى ) ۱۲ حرف و ( الصادق الأمين ) ۱۲ حرف، همانا امامان اهل بیت ۱۲ إمامند. و ( أمير المؤمنين ) ۱۲ حرف و ( فاطمة الزهراء ) ۱۲ حرف و ( الحسن والحسين ) ۱۲ حرف و ( الحسن المجتبى ) ۱۲ حرف و ( الحسين الشهيد ) ۱۲ حرف و ( الإمام السجاد ) ۱۲ حرف و ( الإمام الباقر ) ۱۲ حرف و ( الإمام الصادق ) ۱۲ حرف و ( الإمام الكاظم ) ۱۲ حرف و ( الإمام الرضاء ) ۱۲ حرف و ( الإمام الجواد ) ۱۲ حرف و ( الإمام الهادى ) ۱۲ حرف و ( الحسن العسكرى ) ۱۲ حرف و ( القائم المهدى ) ۱۲ حرف و ( خليفة النبيين ) ۱۲ حرف و ( و خاتم الوصيين ) ۱۲ حرف و ( و هؤلاء العترة ) ۱۲ حرف و ( سادة أهل الجنة) ۱۲ حرف و ( محبهم مؤمن تقى ) ۱۲ حرف و ( عدوهم كافر شقى ) ۱۲ حرف.
✅ اکنون به شگفتی آيه تطهير دقت کنیم :
( إنما يريد الله ليذهب عنكم الرجس أهل البيت و يطهركم تطهيرا )
این آیه دارای ۴۷ حرف میباشد، تعداد حرفهای اسامی زیر :
فاطمة ۵ 🌹 على ۳ 🌹 حسن ۳ 🌹 حسين ۴ 🌹 على ۳ 🌹 محمد ۴ 🌹 جعفر ۴ 🌹 موسى ۴ 🌹 على ۳ 🌹 محمد ۴ 🌹 على ۳ 🌹حسن ۳ 🌹 محمد ۴
در مجموع ۴۷ حرف.
پاسخ
من در خصوص روابط عددی در ایات قران معتقد به وجه اعجاز به عنوان اعجاز عددی در قران نیستم وبعید است مخالفان در این خصوص دعوت به تحدی شده باشند وجوه اعجاز باید عیان وملموس باشد مانند فصاحت وبلاغت واخبار از غیب واختلاف ناپذیری و هدایتگری از جهت تشریع وغیره اما اعجاز عددی اولا ملموس نیست وکشف کردنی است ثانیا غالبا با تکلف ودقت ناکافی انجام می شود البته این را اضافه کنیم که در روابط عددی ایات قران نکات ذوقی وبه اصطلاح استحساناتی وجود دارد که نباید از ان به راحتی گذشت
🆔 @ostadmaaref
🌺🌺#روشنا🌺🌺
📚 خلاصه مطالب قسمت چهارم:
💠 توضیح درباره پیشینه علوم قرآنی:
♦️ پیشینههایی که مستقیما از روایات به دست میآید
♦️ پیشینههایی که از آثار دانشمندان اسلامی قابل استخراج است
💠 پیشینههای موجود در روایات:
♦️ روایاتی که به اجمال به علوم قرآنی اشاره دارند
♦️ روایاتی که به تفصیل درباره علوم قرآنی بحث می کنند
💠 توضیح برخی از اصطلاحات علوم قرآنی موجود در روایات
🆔 @ostadmaaref
roshana 004.mp3
6.61M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 4
🆔 @ostadmaaref
🌺🌺#روشنا🌺🌺
📚 خلاصه مطالب قسمت پنجم:
💠 «پیشینه علوم قرآنی» را در آثار دانشمندان، میتوان به دو حوزه تقسیم کرد:
♦️ تک نگاری در علوم قرآنی
♦️ جامع نگاری در علوم قرآنی
💠 توضیح حوزه «تک نگاری در علوم قرآنی»
💠 آشنایی با برخی از کتبی که در این حوزه تالیف شدهاند.
💠 معرفی کتاب در باب دانشمندانی که به «تک نگاری در علوم قرآنی» پرداختند.
🆔 @ostadmaaref
roshana 005.mp3
5.4M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 5
🆔 @ostadmaaref
پاسخ استاد:
۱- قبل از هرچیز امامان شیعه (ع) در این مسیر پیشگام بوده اند وروایات فراوانی چه در حوزه فقه الحدیث وچه در زمینه نقد الحدیث از خود به جا گذاشته اند که مرحوم شیخ صدوق بسیاری از انها را در دو کتاب معانی الاخبار وعلل الشرایع گرد اوری کرده است ودر واقع این دو کتاب از قدیم ترین کتابهای شیعه در حوزه فقه الحدیث هستند دراین موضوع اینجانب دو مقاله تالیف کرده ام باعناوین : ضوابط فهم حدیث در روایات امامان (ع) ودیگری: گونه شناسی فهم واژگان دینی در روایات معصومان ( ع)
۲-محدثان بزرگ شیعه در جوامع حدیثی به فقه الحدیث عنایت داشته اند انتخاب عناوین ابواب ونیز توضیحات لازم ذیل برخی از روایات از کارهای مهم محدثان در ضمن تالیف جوامع حدیثی است مانند شیخ صدوق در من لایحضره الفقیه ، شیخ طوسی در تهذیب واستبصار ،فیض کاشانی در الوافی وعلامه مجلسی در بحار الانوار
۳- گام سوم درگسترش فقه الحدیث در شیعه مربوط به کوششهای شارحان در تالیف شروح کتابهای حدیثی خصوصا شروح متعدد بر کتب اربعه است در خصوص این فعالیت ها به تاریخ عمومی حدیث فصل ۶ شروح وتعالیق کتب اربعه مراجعه شود
۴- گام اخر در خصوص گسترش فقه الحدیث شیعی توجه به کتب متعددی است که در دوران معاصر در خصوص مبانی فهم حدیث نوشته شده است مانند کتاب شناخت حدیث از اینجانب در دو جلد وکتابهای متعدد دیگر که جناب اقای نبوی می توانند لیستی از آنها را ارائه کنند.
🆔 @ostadmaaref
#پرسش_پاسخ
سوال
در مورد نطفه امشاج در سوره دهر، چرا امشاج که جمع مکسر و صفت نطفه است، مفرد است آمده ؟ حال آنکه باید تابع موصوف باشد. متشکرم
🆔 @ostadmaaref
پاسخ استاد:
درپاسخ این سوال دو نکته می توان گفت :
۱- نطفه اگر چه مفرد است اما از اجزاءمختلفی تشکیل شده است ودرحکم جمع است
۲- برخی مانند زمخشری معتقدند امشاج هرچند بر وزن جمع است اما مفرد است که در این صورت نوعی قائل به مجاز شدن است در این خصوص بنگرید به تفسیر نمونه ج۲۵ ص۳۳۵
🆔 @ostadmaaref
#پرسش_پاسخ
سوال
چرا علوم مختلف تعاریف خاص دارند ولی تدبر هزاران تعریف متناقض دارد؟
آیا این علم قابل دست رسی نیست یا ما از ماهیت این علم آگاهی نداریم؟
🆔 @ostadmaaref
پاسخ استاد
اینکه مبالغه است که تدبر هزاران تعریف داردطبرسی در مجمع البیان می نویسد تدبر نوعی تفکر در امور است با در نظر گرفتن نتایج وپیامدهای فکر کردن در باره یک موضوع؛ در صورتی که اصل تفکر فکرکردن در باره یک موضوع با توجه به علل اولیه است این تعریف ساده ای از تدبر است وبا ریشه لغوی آن که از دبر گرفته شده ( به معنای پشت ) همخوانی دارد به زودی جهت شناخت بهتر ماهیت تدبر منابعی معرفی می کنم
🆔 @ostadmaaref
#پرسش_پاسخ
سوال
سلام علیکم.خداقوت
ازاستادمعارف سوالی دارم درخصوص موضوع پایان نامه که سخت درگیرم.
درباره واژه گان قرآنی (بحث لغوی وتفسیری)لطفاً واژه ای که کارنشده وجای بحث داردمعرفی بفرمایید
🆔 @ostadmaaref
پاسخ استاد
باسلام
حقیقتا اطلاعی ندارم چه واژه ای کار شده یا چه واژه ای کار نشده این نیاز به سر زدن به بانکهای اطلاعاتی دارد. البته با بحث لغوی وتفسیری یک واژه نمی توان پایان نامه نوشت؛ اما با متد معناشناسی چرا می توان پایان نامه نوشت. موفق باشید.
🆔 @ostadmaaref
بررسی ونقد نظرگولدزیهر دربارۀ اثرپذیری ابن عباس ازجیلان بن فروه درفهم مفردات قرآن.pdf
522.2K
#مقاله
بررسی ونقد نظرگولدزیهر دربارۀ اثرپذیری ابن عباس ازجیلان بن فروه درفهم مفردات قرآن
#مستشرقان
#خاورشناسان
#گولدزیهر
#مفردات_قرآن
#ابن_عباس
#جیلان_بن_فروه
مجله
#پژوهشهای_قرآن_و_حدیث
@ostadmaaref
پایههای مرجعیت دینی در آیات و روایات
نویسنده مجید معارف استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران
چکیده
یکی از مسائل مهم در حوزۀ دینپژوهی، بحث مرجعیت دینی است. به موجب آن، کسانی که اطلاعات علمی در مسائل دینی ندارند، موظف به رجوع به عالمان و متخصصان علوم دینی و اخذ معالم دینی از آنان خواهند شد. مرجعیت دینی پایههای مهمی در قرآن، بهویژه آیههای «نفر» و «سؤال» دارد. به موجب قرائن و شواهد تاریخی، رسول خدا(ص) پایهگذار مرجعیت دینی در عصر خود شدند. اما نظام مرجعیت دینی به عنوان نظامی
که پاسخگوی نیازهای علمی شیعیان باشد، در دوران امامان(ع) بهخصوص صادقین(ع) شکل گرفت و توسعه یافت؛ بهطوریکه پس از دورۀ غیبت تا به امروز، همین نظام حل مسائل و مشکلات دینی را بر عهده دارد
مرجعیت دینی، آیۀ نفر، آیۀ سؤال، فقه، تفقّه، انذار، اهلالذکر
http://quran.journals.isu.ac.ir/article_956_224.html
🆔 @ostadmaaref