eitaa logo
کانال رسمی دکتر مجید معارف
711 دنبال‌کننده
253 عکس
39 ویدیو
229 فایل
استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش دینی» ارتباط با ادمین و ارسال سوالات @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟فطری بودن دین و مشترکات ادیان الهی در قرآن و حدیث🌟 پایان‌نامه . دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1383 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > علوم قرآن و حدیث استاد راهنما: ولی‌الله نقی‌پورفر | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: سودابه آشوری 30صفحه اول پایان نامه از لینک زیر قابل دانلود است. لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/72411 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟موعظه و اندرز در نهج البلاغه🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری - دانشگاه قم . 1382 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: منصور پهلوان | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: معصومه عباسی 30صفحه اول پایان نامه از لینک زیر قابل دانلود است. لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/76103 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟ترجمه و تحقیق مبحث نسخ و انساء در قرآن کریم از کتاب ((القرآن الکریم و روایات المدرستین)) 🌟 پایان‌نامه . دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری - دانشگاه قم . 1382 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: کاظم عسکری | دانشجو: ناهید ایزدی 30صفحه اول پایان نامه از لینک زیر قابل دانلود است. لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/76114 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺سوال🌺🌺 روایت زیر نشر گسترده ای در میان مردم یافته است درحالیکه فاقد سند معتبر می باشد. لطفا درباره آن توضیح فرمایید. 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺سوال🌺🌺 آیا اگر سند روایت در متون روایی نباشه، میشود به آن مجعول گفت؟ ☘☘پاسخ☘☘ جعل حدیث از قرن ۵ در شیعه وسنی متوقف شده است واز قرن ۶ هر حدیثی حتی احادیث مجعول باید در منبعی آدرس داده شود وگرنه مشکوک به جعل جدید میشود که البته جزء نوادر است چون همانطور که گفتم با ختم تدوین حدیث در قرن ۵ آن هم در شیعه وسنی کمترین ارزش علمی در نقل حدیث ارجاع ان به یک منبع میشود اگر فرض جعل جدید را منتفی بدانیم ومنبعی هم برای حدیث منسوب به امام پیدا نکنیم حتما در نقل این جمله از امام ( ع) سهو وخطایی رخ داده است. 🆔 @ostadmaaref
☘☘پاسخ☘☘ باسلام اسلام در مسئله گناه وعدم اشاعه آن بسیار حساس است ومایل است به هیچ عنوان باب اقرار به گناه ونقل گناهان دیگر باب نشود وبه عکس حسن ظن به توبه باب شود وتبلیغ گردد لذا حدیث یاد شده با این مبنا نمی تواند غلط باشد ومشابه آن حدیثی داریم از امام هفتم که می فرماید اگر ۵۰ نفر در باره کسی شهادت به فسقی دادند وان کس تکذیب کرد تو ان ۵۰ نفر را تکذیب کن (سوره نور ذیل ایات اولیه از جمله مساله افک) اما در مورد جعل این حدیث قاعده کلی در جعلی دانستن یک حدیث حصول علم به جعل است نه گمانه زنی به صرف گمانه زنی حدیث ضعیف ونامعتبر خواهد شد نه لزوما مجعول علم به جعل هم زمانی حاصل میشود که جای هیچ احتمالی در توجیه حدیث باقی نماند از نظر مضمونی برای من علم به جعل حاصل نشده چون این مضمون در راستای اموزه های اسلام است اما تا مادام که منبع وسند معتبری برای آن پیدا نشود استناد به ان را جایز نمی دانم. 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺سوال🌺🌺 با عرض سلام و وقت بخیر استاد عزیز لطفا اگر امکان داره محبت کنید نظرتون رو راجع به مسأله (دلایل کم توجهی اندیشمندان به اعجاز معارفي قرآن در برابر اعجاز بیانی) را مطرح بفرمائید. واگر مقاله یا کتابی در ارتباط با این موضوع می شناسید معرفی کنید. با کمال تشکر و سپاس🙏 @ostadmaaref
☘☘پاسخ☘☘ دو کتاب تفسیر المیزان علامه طباطبایی والبیان آیت الله خویی منابع مهمی جهت اعجاز معارفی یا اعجاز تشریعی قرآن هستند مرحوم آیت الله معرفت هم در کتاب علوم قرانی خود ونیز در کتاب التمهید جلد۶ به این بعد از اعجاز قران پرداخته اند جناب اقای مهدوی راد نیز درمبحث اعجاز کتاب علوم قرانی ( اثر مشترک ما) که بتازگی توسط انتشارات سمت منتشر شده درصفحه۱۵۲ ذیل تیر اعجاز تشریعی چندین منبع مهم از اثار معاصران را معرفی کرده اند در گذشته این وجه از اعجاز کمتر مورد توجه بوده اما در عصر حاضر از توجه خوبی برخوردار شده است 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺سوال🌺🌺 با سلام و عرض ادب در ارتباط با بحث رابطه ناگسست اعجاز با عدم تحریف قرآن، محبت کنيد لطفا کیفیت تأثیر گذاری تحریف به زیاده بر اعجاز قرآن کریم رو بیان کنید. با تشکر @ostadmaaref
☘☘پاسخ☘☘ اگر قران تحریف شده باشد از کتاب الهی بودن وحجیت ساقط میشود ودر حد یک اثر بشری تنزل موقعیت پیدا می کند در این صورت دیگر ازجهت فصاحت وبلاغت وسایر وجوه ویژگی اعجاز ندارد وبه خداوند نیز به طور کامل قابل انتساب نخواهد بود چون دست بشر بر ان اثر گذاشته است پس بحث اعجاز وتحریف ناپذیری باهم تاثیر وتاثر متقابل دارند در این زمینه لطفا به کتاب جدید التالیف علوم قرانی که بنده باتفاق اقایان مهدوی راد ونجارزادگان تالیف کرده ایم ذیل مباحث اعجاز وتحریف ناپذیری مراجعه فرمایید 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺سوال🌺🌺 سلام جوانی چندین مرتبه درباره وجود خداوند و لزوم پرستش بحث هایی داشته و من نتوانستم قانعش کنم می گوید روح فعل و انفعالات مغز است خواب حاصل پردازش مغز است اگر ما شخص مرده ای را به خواب ببینیم نه این که روحش زنده است بلکه مغز با توجه به آرشیوی که از وی دارد برای او چهره تصور می کند. می گوید می توان بدون خدا زندگی کرد. اصلا وجود خدا چه لزومی دارد وخدا ساخته و پرداخته ذهن ماست شاید دخترکی در یک کره دیگر برای سرگرمی مارا درست کرده و او خدای ماست ودیگر حرفهای عجیب و غریبی که نمیدانم از کجا سرچشمه گرفته است. @ostadmaaref
☘☘پاسخ☘☘ اثبات وجود خدا در گرو وجود یا عدم وجود روح نیست که با انکار ان وجود خدا کاملا زیر سوال رود برای اثبات خدا یک رشته دلایل وجود دارد که برخی فلسفی وبرخی فطری ووجدانی هستند مهمترین دلیل عقلی بر وجود خداوند استفاده از اصل علیت در نظام هستی ونفی احتمال خلقت تصادفی در جهان است انسان موجودی عالم باشعور صاحب اراده وانتخاب وآگاهی است راستی این صفات وکمالات را از کجا آورده ایا اینها قابل انتساب به ماده فاقد شعور است انسان یاد این شعر می افتد که : ذات نا یافته از هستی بخش کی تواند که شود هستی بخش قران کریم جهت درک خدا مارا به مطالعه در شگفتیهای عالم وشگفتیهای وجود خودمان که بعید است تصادفی پیدا شده باشند فرا میخواند 🆔 @ostadmaaref
در آغاز راهیم... (گفتگویی قدیمی با استاد مجید معارف در خصوص ویژگی های مطالعات حدیثی بعد از انقلاب جمهوری اسلامی ایران).pdf
183.6K
#مصاحبه در آغاز راهیم... (گفتگویی قدیمی با استاد مجید معارف در خصوص ویژگی های مطالعات حدیثی بعد از انقلاب جمهوری اسلامی ایران) #روایات #مطالعات_حدیثی #حدیث_پژوهی مجله #کتاب_ماه_دین 🆔 @ostadmaaref
در گفت‌وگوی « قدس» با دکتر « مجید معارف» تبیین شد؛ 🌺سیره سیاسی امام رضا(ع)؛ الگوی پیوند میان دولت و مردم🌺 🌺دکتر مجید معارف🌺 🌺ملیحه پژمان: امروز دوم شهریورماه، برابر با نهم ذی‌القعده و یکی از روزهای دهه کرامت، به عنوان «محبت اهل بیت(ع)؛ ... 🌺 نقطه پیوند دولت و مردم» نامگذاری شده است. چنین شعاری از این جهت برای امروز انتخاب شده که ایران شیعه به برکت حضور قدسی ثامن الحجج(ع)، پرچمدار الگوپذیری از سیره معصومین(ع) است، ضمن اینکه در سیره ارزشمند رضوی به دلیل مساله ولایتعهدی ایشان، پیوند ویژه‌ای میان مردم و حکومت برقرار شده بود، پیوندی که حتی مأمون نیز از آن هراس داشت و آن را نکته‌ای برای تزلزل پایه‌های حکومت خود می‌دانست. برای واکاوی سیره سیاسی امام رضا(ع) و چگونگی توسعه پیوند میان مردم و دولت، گفت و گو کرده‌ایم با دکتر مجید معارف، استاد دانشگاه و کارشناس تاریخ و معارف اسلامی که در ادامه می‌خوانید. 🌺 جناب دکتر معارف! سیره سیاسی امام رضا(ع) چگونه بود و ایشان از چه راهبردهایی برای دفع دسیسه‌های مأمون بهره بردند؟ همان‌طور که می‌دانید امام هشتم(ع) به عالم آل محمد(ص) شهرت دارند، از این روی که احاطه ایشان بر علوم مختلف عصر خویش، راه را بر توطئه‌ها و دسیسه‌های مأمون سد می‌کرد. ضمن این که علم و دانش حضرت، در رفتار و گفتار و اخلاق ایشان تجلی داشت. وقتی به بررسی شرایط جامعه آن روز و بروز حوادث، تنشها و مخالفتهای مردم مسلمان می‌پردازیم، با افکار و نیات خلیفه عباسی برای کنترل جوامع اسلامی و همسو کردن مردم با حکومت وقت روبه‌رو می‌شویم که در نهایت خودکامگی و سلطه جویی دنبال می‌شد. در چنین شرایطی مردم جایگاهی در حاکمیت نداشتند و پیوندی هم به لحاظ عاطفی میان آنها و نیروهای حاکمیتی وجود نداشت. اما دوران کوتاهی که ولایتعهدی از سوی مأمون به امام رضا(ع) تحمیل شد، دورانی است که حضرت برای تجلی پیوند میان مردم و امامت تلاش کردند. اگرچه نظارت شدید مامون بر امام هشتم(ع) اعمال می‌شد، اما آن حضرت با دانش ارزشمند سیاسی الهی خویش، افراد مورد اعتماد خود را در بسترهای گوناگون حکومت قرار دادند تا برخی از لایه‌های حاکمیتی از استبداد صرف خارج شود. 🌺 اشاره کردید به تلاش ثامن الحجج(ع) برای ایجاد پیوند میان حکومت و مردم، تدابیر آن امام همام در این زمینه چه بود؟ یکی از زوایای مواضع امام رضا(ع)، تدبیر و دوراندیشی سیاسی بوده که در گفتار و اخلاق سیاسی ایشان به روشنی مشهود است. درایت و اتخاذ مواضعی بسیار عالمانه برای تنویر افکار عمومی اعم از قوم و عشیره خود، خواص جامعه و عموم مردم از نکات برجسته دوران امامت امام رضا(ع) است، از سوی دیگر مواضعی برگرفته از حکمت در برابر سیاستهای شیطانی و مکرآمیز حاکم وقت (مأمون) از احاطه امام به اوضاع جامعه و همچنین بهره مندی ایشان از علوم و فنون لازم در مواجهه با ناهنجاری‌های اجتماعی و حکومتی حکایت دارد. نکته دیگر اینکه منطق راهگشای حضرت رضا(ع) برای هدایت افکار عمومی و کلام رسای ایشان برای ایجاد جامعه‌ای همسو و همصدا با قرآن و عترت و اخلاق ، نشان از تلاش حضرت برای توسعه فرهنگ دینی و ایجاد پیوند میان مردم و امامت دارد. 🌺 امام رضا(ع) با اینکه در بدنه حاکمیت حضور داشتند، به روشنگری افکار عمومی در زمینه فسادهای دربار می‌پرداختند، آن حضرت در طرح این مواضع چه اهدافی داشتند؟ پرسش خوبی است، زیرا امام معصوم به عنوان حجت خدا حتی اگر در بدنه حاکمیتی هم حضور داشته باشد باز هم مواضع انتقادی خود را به عمال حکومتی دارد، بنابراین طرح انتقادهای کوبنده نسبت به مأمون موجب گرایش بیشتر مردم نسبت به آن امام همام می‌شد، آن حضرت با تاکید بر اینکه حکومت اسلامی باید مبتنی بر عدالت طراحی شود، دیدگاه‌های منفعت طلبانه مامون و عمال حکومتی وی را نقد می‌کردند و تاکید داشتند اگر حاکمان خود را از مردم جدا بدانند، اولین ضربه‌های مهلک را بر پایه‌های حاکمیتی خواهند زد. بنابراین از هر موضع و دیدگاهی برای ایجاد پیوند میان مردم استفاده می‌کردند. 🌺ایشان در هنگام پذیرش ولایتعهدی و حضور در دستگاه حکومت نامشروع مأمون با استفاده از چه تدبیری پیوند میان خود و مردم را حفظ کردند؟
به نکته خوبی اشاره داشتید، زیرا حضور امام رضا(ع) در حاکمیت استبدادی مأمون می‌توانست افکار عوام را مبنی بر مشروعیت مامون از سوی ولی خدا، تحت تاثیر قرار دهد. بر این اساس نوع مواضع امام و جملاتی که از سوی آن حضرت برای هدایت جامعه اسلامی آن زمان بیان می‌شد نقطه ابهام و جای سوالی در زمینه وظیفه شیعیان و تشخیص حکومت سالم و غیرسالم هرگونه ابهام و ناآگاهی در بین مردم را باقی نمی گذاشت. امام(ع) در حدیث معروف سلسله الذهب در نیشابور زیباترین و رساترین جمله را در تعیین وظیفه موحدان بیان فرمودند: «کلمه لا اله الاا... حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی» سپس بعد از تأملی فرمودند: «بشروطها و انا من شروطها.» یعنی راه رسیدن به وحدانیت و خداپرستی جز از مسیر ما میسر نیست. یعنی ماییم که مسلمان بودن را معنا می‌بخشیم، ماییم که انسان مؤمن را به‌ایمان کامل می‌رسانیم، به عبارت دیگر نفی بت پرستی و رسیدن به حصار محکم خداپرستی در سایه ولایت و امامت ما ممکن و عملی خواهد بود. این حدیث سند زنده تدابیر هوشمندانه و مواضع سیاسی صریح امام در مواجهه با مامون است که در نتیجه، جایگاه حضرت را در مقام ولایتعهدی مامون روشن کرد. 🌺به برکت محبت اهل بیت(ع) پیوند ویژه‌ای میان دولت و مردم در ایران اسلامی برقرار شده است، جنابعالی ریشه این پیوند را در توجه به چه نکته‌ای می‌دانید؟ همانطور که می‌دانید همه ما ایرانی‌ها انس ویژه‌ای با اهل بیت(ع) داریم، ضمن اینکه پایه‌های حکومت و انقلاب اسلامی که ثمره مجاهدتهای امام راحل و همه شهدای گرانقدر است، مبتنی بر توجه به ائمه هدی(ع) و پیروی از نهضت انسان‌ساز حسینی است که از این جهت همواره پشتیبانی مردمی از دولت را در طی این سالها دیده‌ایم. ارتباط ویژه میان مردم و معصومین(ع) فصل اشتراک دولت و ملت در کشور ماست، نکته دیگر اینکه بارگاه نورانی ثامن الحجج(ع) در ایران واقع شده و همین حرم شریف برکات زیادی را نصیب ما کرده که تا قیامت هم ادامه خواهد داشت. از بعد دیگر هم در این زمینه باید گفت دولتمردان کشور ما با الگو گرفتن از سیره معصومین(ع) در مجامع جهانی حاضر می‌شوند که این مسأله نیز حق ملت ایران اسلامی را بخوبی تبیین می‌کند. 🌺و برای توسعه معارف اهل بیت(ع) بخصوص رهنمودهای ارزشمند امام رضا(ع) در جامعه و گسترش پیوند میان مردم و دولت چه باید کرد؟ اول از همه معرفت آحاد مردم جامعه را نسبت به اهل بیت(ع) و فرهنگ رضوی به عنوان بخشی از معارف دینی گسترش دهیم. نکته دیگر اینکه دولتمردان نیز در عمل و رفتار مبتنی بر شاخص رفتاری دینی و مبتنی بر تربیت ائمه هدی(ع) حرکت کنند. مسأله دیگر برداشتن فاصله طبقاتی است، چنانکه امام رضا(ع) با اینکه ولی خدا بودند و در دستگاه حاکمیت مامون، عنوان ولایتعهدی داشتند باز هم خود را از بدنه جامعه جدا نکردند، ساده زندگی می‌کردند و با فقرا همسفره می‌شدند. این رفتار حضرت نشاط اجتماعی ویژه‌ای را در میان مردم جامعه گسترش می‌داد. بنابراین اگر یک روز از دهه کرامت با عنوان «محبت اهل بیت(ع) نقطه پیوند دولت و مردم» انتخاب شده، دولتمردان ما حتماً باید در عمل نیز این نقطه را در معرض دید همه آحاد جامعه قرار دهند. چنین رفتاری ضمن توسعه مهربا نی و همدلی در جامعه، اعتماد عمومی مردم را نسبت به توجه دولت به آنها، بالا می‌برد. 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟بررسی لهو و لعب و مصادیق آن در قرآن و حدیث🌟 پایان‌نامه . دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری - دانشگاه قم . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1382 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > علوم قرآن و حدیث استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: ولی‌الله تقی‌پورفر | دانشجو: مهدیه خادم مشگانی 30صفحه اول پایان نامه از لینک زیر قابل دانلود است. لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/77132 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟بررسی تقیه در آیات و روایات و تاثیر آن در حدیث شیعه🌟 پایان‌نامه . 1384 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > علوم قرآن و حدیث استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: سیدمحسن میرباقری | دانشجو: معصومه نجفی مقدم 30صفحه اول پایان نامه از لینک زیر قابل دانلود است. لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/77322 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟نقد و بررسی کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان و موارد مغایرت آن با آیات و روایات🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1384 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > علوم سیاسی استاد راهنما: ولی‌الله نقی‌پورفر | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: زهره وردست 30صفحه اول پایان نامه از لینک زیر قابل دانلود است. لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/82406 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟ویژگیهای تربیتی و اخلاقی در داستانهای قرآن🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1381 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: سیدکاظم عسگری | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: لیلا علی بخشی 30صفحه اول پایان نامه از لینک زیر قابل دانلود است. لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/82418 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟بررسی اسرائیلیات در قصص انبیاء (حضرت طالوت، حضرت داود حضرت سلیمان( ع) در تفاسیر الدر المنثور و نورالثقلین پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1384 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: ولی‌الله نقی‌پورفر | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: مژگان نجفی 30صفحه اول پایان نامه از لینک زیر قابل دانلود است. لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/82426 🆔 @ostadmaaref
🌟 نشست علمی تاریخ گذاری حدیث از دیدگاه مستشرقان🌟 گروه گزارش: معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) با همکاری گروه علوم حدیث این مجتمع، نشست علمی «تاریخ گذاری حدیث از دیدگاه مستشرقان» را برگزار نمود. به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، در ابتدای این نشست علمی، «دکتر مجید معارف»، استاد دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی این دانشگاه، به بیان مفهوم تاریخ گذاری حدیث پرداخت و گفت: مفهوم «تاریخ گذاری» که اصطلاحی به ظاهر غربی دارد و از زیرمجموعه های تاریخ حدیث به شمار می آید، به شکل ساده به معنای تعیین تاریخ تقریبی صدور و پیدایش یک حدیث است. وی افزود: تعیین این تاریخ به جز در مواردی که تاریخ حدیث به شکلی در خود آن تعیین شده باشد؛ مانند خطبه غدیر، به صورت تقریبی است اما همین تاریخ گذاری تقریبی نیز در پژوهش های علمی از اهمیت بالایی برخوردار است. دکتر معارف، تاریخ گذاری حدیث را از دو جهت تاریخ حدیث و نقد حدیث مورد توجه خواند و گفت: در تاریخ گذاری احادیث، از سویی مسائل مربوط به تاریخ حدیث مورد بررسی قرار می گیرد و از سوی دیگر، از آن برای اثبات و یا رد اعتبار یک حدیث، استفاده می شود. وی ادامه داد: تاریخ گذاری حدیث، عنوانی غربی است اما محتوای آن می تواند شرقی و اسلامی باشد. از این جهت، تاریخ گذاری قابل تقسیم به تاریخ گذاری مسلمانان و مستشرقان است و از جهت دیگر می توان آن را تاریخ گذاری نسبت به احادیث نبوی و احادیث امامیه، تقسیم بندی نمود. عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، اهداف تاریخ گذاری را متناسب با نگاه درون دینی یا برون دینی، متفاوت ارزیابی نمود و خاطرنشان ساخت: تاریخ گذاری از علوم مورد علاقه مستشرقان به شمار می آید و آنان طیف گستردهای از دیدگاه ها برای تاریخ گذاری حدیثی را ارائه نمودند که شامل تحلیل متن، سند، منبع و روش های ترکیبی می شود. وی، مستشرقان تاریخ گذار را به دو گروه شکاک و معتدل قابل تقسیم خواند و اظهار داشت: گروه نخست عمدتاً به دنبال اثبات ضعف و جعلی بودن احادیث هستند اما گروه معتدل، با نگاهی خوشبینانه تر، اصالت برخی از روایات را نتیجه می گیرند. دکتر معارف در پایان تصریح کرد: در نهایت آنچه که مستشرقان از تاریخ گذاری حدیث ارائه می دهند باید توسط اندیشمندان و پژوهشگران اسلامی مورد بررسی دقیق قرار گیرد تا بخش های مفید و سودمند آن استخراج گردد. در ادامه این نشست، «دکتر شفیعی»، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، به تشریح سبک های تاریخ گذاری احادیث توسط مستشرقان پرداخت و یادآور شد: تاریخ گذاری حدیث از دیدگاه مستشرقان به عنوان شناسنامه حدیث تلقی می گردد و از نظر آنان حدیثی که تاریخ آن تعیین نشده باشد، هیچ اعتباری ندارد. وی در ادامه به بیان چهار روش مهم تاریخ گذاری توسط مستشرقان پرداخت و عنوان کرد: تاریخ گذاری متن محور، تاریخ گذاری با بررسی تغییرات متن، تاریخ گذاری منبع محور و تاریخ گذاری سند محور، از مهم ترین روش های تاریخ گذاری مستشرقان به شمار می آید. عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، وجود سند را یکی از امتیازات روایات اسلامی نبست به روایات دیگر ادیان دانست و ابراز داشت: پژوهشگران اسلامی می توانند از این امتیاز برای اثبات و تاریخ گذاری صحیح روایات اسلامی استفاده نمایند. در بخش پایانی این نشست، «دکتر راجانی»، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی به بیان تاریخ گذاری خاورشناسان در حوزه احادیث امامیه پرداخت و با اشاره به اهمیت بحث تاریخ گذاری احادیث، اذعان داشت: از دیدگاه مستشرقان، تاریخ گذاری تنها از جهت بررسی وقایع تاریخی اهمیت دارد اما برای پژوهشگران اسلامی، احادیث علاوه بر بیان مسائل تاریخی، برای استخراج شریعت و معارف دینی مورد توجه است. در واقع تاریخ احادیث پیوند زننده کلام، فقه و حدیث با یکدیگر است. وی توجه بیشتر مستشرقان به احادیث اهل سنت و بررسی تاریخ احادیث بدون بررسی متن آن را از مهم ترین نقاط ضعف تاریخ گذاری مستشرقان برشمرد و افزود: خوشبختانه در سال های اخیر، اندیشمندان جوان در حوزه تاریخ گذاری احادیث امامیه اقدامات خوبی را به انجام رسانده اند. دکتر راجانی در پایان، تحلیل سند، تحلیل کتاب شناختی، تحلیل نسخه شناسی و تحلیل متن را از اصلی ترین روش های تاریخ گذاری متن حدیث برشمرد. لینک خبر: http://hoda.miu.ac.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=23&pageid=27636&newsview=61940 🆔 @ostadmaaref
💫💫سوال💫💫 سلام، من چند تا سوال از استاد معارف دارم. سوال از کتاب تاریخ حدیث ایشان، خودم جواب دقیق این سوالات رو پیدا نکردم به همین خاطر مزاحم شما شدم. ۱. قول مشهور درباره نخستین مسند نویس کیست؟ ۲. از نظر عده ای از علمای اهل سنت کتاب های سنن دارمی یا موطا مالک، جایگزین. کدام کتاب بوده است؟ ۳. اصطلاح و تعبیر "اصل" در آثار کدام شخص کمتر به کار رفته است؟ ۴. کدام کتاب جامع احادیث فقهی است؟ ممنون میشم اگر این سوالات رو خدمت استاد بدین، جوابشون رو نیاز دارم. متشکرم 🌼پاسخ استاد🌼 قول مشهور در باره نخستین مسند نویس ابوداود طیالسی است عده ای از علمای اهل سنت ان هم تا پایان قرن پنجم با توجه به ضعفهایی که برای سنن ابن ماجه قائل بودند سنن دارمی یا موطا مالک را به عنوان ششمین کتاب معتبر به رسمیت می شناختند اما از قرن ششم سنن ابن ماجه در ردیف سایر کتابها قرارگرفت اصل در تعبیر نجاشی به نسبت شیخ طوسی کمتر به کار رفته است این مطلب دلائل متعددی دارد که در کتاب پژوهشی در تاریخ حدیث شیعه شرح داده ام در دوره متاخران شیعه کتاب وسائل الشیعه جامع احادیث فقهی است. 🆔 @ostadmaaref
💫💫سوال💫💫 با سلام حضور استاد محترم و عرض قبولی طاعات. موضوع تحقیق بنده پیرامون تاثیر حدوث یا قدم قرآن بر حدیث است. چند سوال اساسی دارم: 1.آیا این اندازه توجه به این مسئله فقط در حدیث اهل سنت مطرح بوده یا در شیعه هم وجود داشته؟ 2.آیا این مسئله صرفا یک دعوای سیاسی بوده یا دلایل دیگری هم در میان بوده است؟ 3. و سوال اصلی و مهمی که جوابی برایش نیافتم و ندیدم مقاله ای به آن پرداخته باشد:اینکه قران حادث باشد یا قدیم اصلا چه تاثیری بر حدیث دارد؟ چه فرقی میکند این یا آن؟ لطفا اگر در خصوص سوال سوم منابع قابل ذکری برای کسب اطلاعات بیشتر وجود دارد معرفی بفرمایید. 🌼پاسخ استاد🌼 حدوث وقدم قران یک مساله کلامی است ودر تاریخ اسلام مساله بین معتزله واشاعره بوده است هر دوگروه قبول داشتند که قران کلام الله است با این تفاوت که اشاعره کلام را صفت ذاتی برای خدا گرفتند که نتیجه ان قدیم بودن قران می شد اما معتزله کلام را از صفات فعلی خداوند گرفته که نتیجه ان حدوث قران میشد تا اینجا یک بحث علمی بود که می توانست ربطی به سیاست نداشته باشد اما جانبداری برخی از خلفای عباسی مانند مامون از معتزله وبرخی دیگر مانند متوکل از اشاعره که البته آن زمان در قالب اهل حدیث بودند باعث شد که مساله ماهیت سیاسی پیدا کند وموجب کشته و زخمی شدن ونیز تکفیر گروه زیادی شود واین دوره را در تاریخ اسلام دوره محنت گویند امامان شیعه هوشمندانه شیعیان را از ورود به این دعوای واهی برحذر داشتند وبه انها اموختند که فقط بر کلام الله بودن قران تاکید کنند ولاغیر وخوشبختانه شیعیان را از یک گرفتاری نجات دادند اخبار مربوط به مواَضع امامان علیهم السلام در کتاب توحید شیخ صدوق وارد شده که علاقه مندان به آنجا مراجعه کنند ضمنا اعتقاد به قدم قرآن از ظاهر گرایی به یک رشته از ایات وروایات بر میخیزد که بین اهل حدیث وبعد ها اشاعره پایگاه پیدا کرد اما همواره از نظر شیعه ومعتزله باطل اعلام شده است غیر از این موضوع حدوث وقدم قرآن رابطه ای با حدیث ندارد. 🆔 @ostadmaaref
جایگاه اعجاز علمی قرآن در «تفسیر نوین».pdf
263.9K
#مقاله جایگاه اعجاز علمی قرآن در «تفسیر نوین» #قرآن #تفسیر #تفسیر_علمی #معجزه #اعجاز_علمی #علوم_تجربی #تحمیل مجله #صحیفه_مبین 🆔 @ostadmaaref
💫💫سوال💫💫 دوستان عزیزم سلام💐💐💐💐 خواستم بگم که یه حدیث بسیار معتبر هست در مورد اینکه وقتی می خواهید دفع شر و بلای دشمن به خودش برگردد و بر شما اثر نکند هزار بار سوره فیل رو قرائت کنید اکنون که عربستان🇸🇦🇸🇦🇸🇦 بر علیه ایران داره اقدمات خصمانه انجام میده و حتی کشور قطر که مدافع ایران قرار گرفته ، تحریم کرده و با حمایت از داعش🐾🐾🐾 اینگونه بر علیه کشور ما موضع گرفته بد نیست که با خواندن سوره اصحاب فیل به طور دست جمعی امروز به نیت پنج تن آل عبا هر کدوم پنج بار قرائت کنیم هم از ثواب معنوی در این ماه مبارک رمضان بهرمند شدیم هم از خداوند متعال بخواهیم که شّر دشمن ما رو به خودشون بر گردونه اگه موافق هستید در گروه های دیگر هم پخش کنید،.التماس دعا 🌼پاسخ استاد🌼 در این خصوص نص معتبری ندیده ام یاری خواستن از پروردگار واستمداد طلبیدن از او نیاز به دعای خالصانه دارد وظاهرا در گرو تعداد معینی سوره ویا آیه ای را قرائت کردن نیست 🆔 @ostadmaaref