roshana 058.mp3
5.48M
🌱 #فایل_صوتی
☘️ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 58
🆔 @ostadmaaref
برنامه سراج - قسمت 1 - 17 اردیبهشت.mp3
3.6M
#برنامه_تلویزیونی
#فایل_صوتی
💠 برنامه تلویزیونی #سراج
🔺موضوع: آموزش مقدماتی علوم قرآنی
🔻 تاریخ: 1398.2.17
🔹 قسمت اول
🆔 @ostadmaaref
برنامه سراج - قسمت 2 - 18 اردیبهشت.mp3
3.77M
#برنامه_تلویزیونی
#فایل_صوتی
💠 برنامه تلویزیونی #سراج
🔺موضوع: آموزش مقدماتی علوم قرآنی
🔻 تاریخ: 1398.2.18
🔹 قسمت دوم
🆔 @ostadmaaref
برنامه سراج - قسمت 3 - 19 اردیبهشت.mp3
3.17M
#برنامه_تلویزیونی
#فایل_صوتی
💠 برنامه تلویزیونی #سراج
🔺موضوع: آموزش مقدماتی علوم قرآنی
🔻 تاریخ: 1398.2.19
🔹 قسمت سوم
🆔 @ostadmaaref
برنامه سراج - قسمت 4 - 20 اردیبهشت.mp3
3.34M
#برنامه_تلویزیونی
#فایل_صوتی
💠 برنامه تلویزیونی #سراج
🔺موضوع: آموزش مقدماتی علوم قرآنی
🔻 تاریخ: 1398.2.۲۰
🔹 قسمت چهارم
🆔 @ostadmaaref
برنامه سراج - قسمت 5 - 21 اردیبهشت.mp3
3.09M
#برنامه_تلویزیونی
#فایل_صوتی
💠 برنامه تلویزیونی #سراج
🔺موضوع: آموزش مقدماتی علوم قرآنی
🔻 تاریخ: 1398.2.۲۱
🔹 قسمت پنجم
🆔 @ostadmaaref
برنامه سراج - قسمت 6 - 22 اردیبهشت.mp3
3.54M
#برنامه_تلویزیونی
#فایل_صوتی
💠 برنامه تلویزیونی #سراج
🔺موضوع: آموزش مقدماتی علوم قرآنی
🔻 تاریخ: 1398.2.۲2
🔹 قسمت ششم
🆔 @ostadmaaref
برنامه سراج - قسمت 7 - 23 اردیبهشت.mp3
4.42M
#برنامه_تلویزیونی
#فایل_صوتی
💠 برنامه تلویزیونی #سراج
🔺موضوع: آموزش مقدماتی علوم قرآنی
🔻 تاریخ: 1398.2.23
🔹 قسمت هفتم
🆔 @ostadmaaref
برنامه سراج - قسمت 8 - 24 اردیبهشت.mp3
4.22M
#برنامه_تلویزیونی
#فایل_صوتی
💠 برنامه تلویزیونی #سراج
🔺موضوع: آموزش مقدماتی علوم قرآنی
🔻 تاریخ: 1398.2.24
🔹 قسمت هشتم
🆔 @ostadmaaref
برنامه سراج - قسمت 9 - 25 اردیبهشت.mp3
3.89M
#برنامه_تلویزیونی
#فایل_صوتی
💠 برنامه تلویزیونی #سراج
🔺موضوع: آموزش مقدماتی علوم قرآنی
🔻 تاریخ: 1398.2.25
🔹 قسمت نهم
🆔 @ostadmaaref
پاسخهای دکتر خامهگر ۱.wma
1.88M
#نقد_کتاب
#فایل_صوتی
💠 قسمت نخست پاسخهای دکتر خامهگر به نقد وارد شده
حضور دکتر معارف در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم
🆔 @ostadmaaref
پاسخهای دکتر خامهگر ۲.wma
3.46M
#نقد_کتاب
#فایل_صوتی
💠 قسمت نخست پاسخهای دکتر خامهگر به نقد وارد شده
حضور دکتر معارف در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم
🆔 @ostadmaaref
دکتر خامهگر، توضیح اولیه.wma
4.25M
#نقد_کتاب
#فایل_صوتی
💠 قسمت نخست پاسخهای دکتر خامهگر به نقد وارد شده
حضور دکتر معارف در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم
🆔 @ostadmaaref
دکتر معارف، نقد و بررسی ۱.wma
4.78M
#نقد_کتاب
#فایل_صوتی
💠 قسمت نخست پاسخهای دکتر خامهگر به نقد وارد شده
حضور دکتر معارف در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم
🆔 @ostadmaaref
دکتر معارف، نقد و بررسی ۲.wma
5.31M
#نقد_کتاب
#فایل_صوتی
💠 قسمت نخست پاسخهای دکتر خامهگر به نقد وارد شده
حضور دکتر معارف در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم
🆔 @ostadmaaref
حضور دکتر معارف در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم
🆔 @ostadmaaref
🍀گفتوگو با استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران در شب قدر؛🍀
تقدیر حتمی ما در شب قدر نیز جبر محض نیست
🌷مجید معارف گفت: لیلةالقدر میتواند یک درس خوب برای ما داشته باشد، اینکه سرنوشت حتمی ما که در سال آینده رقم خواهد خورد نیز جبر محض نیست، بلکه با دعاهایمان میتوانیم بهترین تقدیرها را برای خود رقم بزنیم.
🌷به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،مقدرات بندگان برای تمام سال در شب قدر تعیین، حتمی و به امضاء میرسد. این شب از هزار ماه برتر است. خدایا، در بیست و سومین شب از ماه مبارک رمضان، بهترین و والاترین درخواستها را بر دل و زبانمان جاری کن و تقدیرمان را بر لوح سعادت و سلامت و عاقبتبخیری بنویس.
🌷مجید معارف؛ نویسنده و استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، در شب بیستوسوم ماه مبارک رمضان، در گفتوگو با خبرنگار ایبنا، ضمن بیان معارفی درباره شأن و جایگاه شبهای قدر، از اهمیت دعا و درخواست بنده از خداوند در این شبها سخن گفت.
🌷وی بیان کرد: این موضوع که لیالی قدر داریم نه لیلةالقدر، ریشه در قرآن و معارف قرآن دارد. در سه آیه نخست سوره مبارکه قدر، سه بار لیلةالقدر تکرار شده که این نشان میدهد، لیالی قدر داریم نه لیلةالقدر. همچنین وقتی وارد روایات میشویم، از سه شب نوزدهم، بیستویکم و بیستوسوم برای ما سخن میگویند که در سنت ما مسلمانان، این سه شب احیا گرفته میشود. این رسم از زمان پیامبر (ص) برجاست و امامان شیعه هم همواره بر آن تأکید داشتند. دلیل تأکید پیامبر (ص) و ائمه (ع) نیز این بوده که برای این سه شب نامگذاریهای متفاوت صورت گرفته است: شب نوزدهم «لیلةالتقدیر»، شب بیستیکم «لیلةالابرام» و شب بیستوسوم «لیلةالامضاء».
🌷این نویسنده و استاد دانشگاه، افزود: در تفاوت این سه شب و وجه نامگذاری آنها، امام صادق (ع) میفرمایند: شب نوزدهم مقدرات یکساله بندگان از خیر و شر تعیین میشود و به تناسب شاکله و طبیعتی که داریم، سرنوشت ما مشخص میشود، ولی در عینحال این مقدرات حتمی و قطعی نیست. در فاصله شب نوزدهم تا شب بیستویکم، با دعا و نیایش و درخواستهایی که از خدا داریم، تقدیرهایی که بهطور اجمالی برای ما تعیین شده به سمت قطعیت پیدا کردن میرود. به همین دلیل نام این شب را «لیلةالابرام» به معنای محکم شدن مقدرات نامیدهاند. تا فاصله شب بیستوسوم، ما مأمور به دعا و درخواست از خداوند برای رقم خوردن بهترین تقدیرها هستیم که انشاءالله در این شب رخ خواهد داد و این مقدرات قطعی به امضای پروردگار میرسد که در طول سال باید پیاده شود.
🌷معارف در ادامه گفت: در یکی از دعاهای مخصوص شب قدر میخوانیم: «اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَكِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ فِی الْقَضَاءِ الَّذِی لا یُرَدُّ وَ لا یُبَدَّلُ أَنْ تَكْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِكَ الْحَرَامِ ...» یعنی اینکه خدایا، از تو میخواهم از قضای حتمی خودت، برای من سرنوست خوبی رقم بزنی. مطابق این دعا، یکی از درخواستها ما میتواند زیارت خانه خدا، البته حجی واقعی باشد که نتیجه آن غفران همه گناهان ما باشد.
🌷استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، اظهار کرد: لیلةالقدر میتواند یک درس خوب برای ما داشته باشد و آن درس این است که سرنوشت حتمی ما که در سال آینده رقم خواهد خورد نیز جبر محض نیست، بلکه با دعاهایمان میتوانیم بهترین تقدیرها را برای خود رقم بزنیم.
🌷وی ادامه داد: این پرسش زیاد مطرح میشود که بهترین اعمال شب قدر چیست؟ امام صادق (ع) در اینباره میفرمایند: هر عمل خیری در این شب از ما سر بزند، ثوابی که خدا به ما میدهد، بیش از انجام آن عمل خیر در هزار شب دیگر جز این شب است.
🌷معارف در پایان گفت: در آیات الصوم در سوره مبارکه بقره، ضمن بیان احکام مربوط به روزه و جایگاه ماه رمضان و اهمیت دعا در این ماه، خداوند خطاب به پیامبر (ص) میگوید: «و هرگاه بندگان من از تو درباره من بپرسند، بگو من نزديكم و دعاى دعاكننده را به هنگامى كه مرا بخواند، اجابت مىكنم. پس آنان بايد فرمان مرا گردن نهند و به من ايمان آورند، باشد كه راه يابند (186)». انشاءالله هدف از روزهداری و دعاهای رمضان و احیای لیالی قدر، رشد و کمال برای همه ما باشد.
لینک خبر
http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/276288/
🆔 @ostadmaaref
💠 مقاله: مبانی نقد متنی حدیث نزد معتزله
🖌 نویسندگان: مجید معارف، لعیا مرادی
📖 چکیده: مبانی معتزله در نقد متون روایات در دو حوزه عقلی و نقلی قابل بررسی می باشد.این گروه ضمن اعتقاد به تعامل بین عقل و نقل، قرآن را به عنوان مرجع متقن، معیار نخست درتشخیص صحت روایاتبه شمار می آورند و به دنبال آن با اعتبار بخشی به سنت به عنوان یکی از ادله شرعی، از آن جهت تشخیص حدیث صحیح استفاده می نمایند. علاوه بر مبانی نقلی از نظر این گروه، عقل به عنوان منبع معتبر در دریافت های دینی، نقش مهمی در فهم و نقد روایات دارد و عملکرد آن را در قالب کارکرد عقل مستقل و عقل آلی در نقد متون روایات می توان مشاهده کرد.
📘 مجله: پژوهش دینی، شماره 29 - (پاییز و زمستان 1393)
🆔 @ostadmaaref
مبانی نقد متنی حدیث نزد معتزله.pdf
229.1K
مبانی نقد متنی حدیث نزد معتزله
#معتزله
#مبانی_نقد_متن_حدیث
#قرآن
#سنت
#عقل
🆔 @ostadmaaref
💠 مقاله: ردپای اسرائیلیات در روایات مهدوی
🖌 نویسندگان: مجید معارف، سید جعفر صادقی
📖 چکیده: با میدان دادن به برخی اهل کتاب تازه مسلمان در نقل قصص و روایات دروغینی که ریشه در خرافات و اوهام اهل کتاب داشت و غالباً به پیامبر(ص) و صحابه منتسب میشد، اسرائیلیات در متون اسلامی شکل گرفت. بیشتر صحابه و تابعان بدون توجه به مبانی تشخیص روایات صحیح از دیگر سخنان، به گفتارهای ناقلان اسرائیلیات اعتماد کردند و بخش چشمگیری از مصادر روایی به ویژه اهل سنت- سرشار از اسرائیلیات شد. این اخبار پس از ورود به کتب و تفاسیر روایی، در برخی از منابع باقی ماندند و برخی منابع تا حدودی از این گونه اخبار پاکسازی شدند. از آنجا که اعتقاد به مهدویت در اسلام برپایه روایاتی پیامبر(ص) و ائمه(ع) است، برخی با بهرهجویی از این بستر مناسب اعتقادی، به جعل روایات در حوزه مهدویت پرداخته و پارهای از مفاهیم اسرائیلی را در اخبار صحیح این حوزه سرایت دادند که وارد جوامع حدیثی شدند. این مقاله در صدد ریشه یابی نفوذ اسرائیلیات در روایات مهدویت و اهم موضوعاتی است که در ایت بستر در کتابهای حدیثی، به چشم می خورد.
📘 مجله: پژوهش دینی، شماره 16
🆔 @ostadmaaref
ردپای اسرائیلیات در روایات مهدوی.pdf
322.7K
ردپای اسرائیلیات در روایات مهدوی
#حدیث
#جعل
#مهدویت
#اسرائیلیات
#اهل_کتاب
🆔 @ostadmaaref
💠 مقاله حاضر حدود یک سال قبل به زبان عربی تحت عنوان «آثار الإسرائيليات في الأحاديث المهدوية» توسط «مركز البحوث المعاصرة في بيروت» در شماره 20 از مجله «مجلة نصوص معاصرة» به زبان عربی چاپ گردید.
🔻 فایل زیر، مقاله استاد مجید معارف در این مجله می باشد.👇
🆔 @ostadmaaref
آثار الإسرائيليات في الأحاديث المهدوية.pdf
4.47M
آثار الإسرائیلیات في الأحادیث المهدویة
#الحدیث
#الوضع
#المهدویة
#الإسرائیلیات
#أهل_الکتاب
🆔 @ostadmaaref
💠 ترجمه کتاب «بررسی جایگاه اهلبیت در قرآن» به قلم دکتر مجید معارف و با ترجمه سیداحمدحسین حسینی از سوی پژوهشکده حج و زیارت منتشر شد.
🆔 @ostadmaaref
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃
💠 گزارشی از سخنرانی دکتر معارف در مراسم رونمایی از کتاب «تفسیر القرآن الکریم للشیخ الصدوق».
📝 ۲۸ خرداد ۱۳۹۸
♦️بنده در زمینه شناخت شیخ صدوق (ره)، کتابی دارم با عنوان «محدث صادق» که مطالعه این کتاب را به همه حضار محترم توصیه میکنم.
✅ نیاز است برخی جوانها الگوهای پرانرژی داشته باشند و اگر بخواهم الگویی معرفی کنم شیخ صدوق، علامه مجلسی و محدث نوری را معرفی میکنم.
✅ تفسیر شیخ صدوق از نوع اثری و روایی بوده و قرائنی از آن در کتابهای دیگر وجود دارد. برای مثال در «کتاب التوحید» روایتی را نقل کرده و به کتاب تفسیرش اشاره میکند. در قرینه دیگر، موضعگیری شیخ صدوق نسبت به تفسیر به رأی است که این بحث را در بسیاری از آثار خود از جمله «کتاب التوحید» یک حدیث قدسی نقل میکند و متوجه میشویم که گرایش تفسیری وی مبتنی بر روایات است.
💠 «تفسیر القرآن الکریم للشیخ الصدوق»؛ مصداق احیای تراث شیعی
✅ این گرایش شیخ صدوق و نگارش تفسیر اثری مانع این نیست که میدانیم وی اجتهادات تفسیری داشته و این اجتهادات تفسیری برآمده از همان جهانبینی روایی است که در ذهن وی نقش بسته بود. چه در کتاب اعتقادات و چه در کتابهای دیگر میبینیم که وی در پای بسیاری از روایات تفسیری اظهار نظر علمی میکنند، یعنی تفسیر اجتهادی به معنای تدبر مناسب در قرآن را مخل تفسیر روایی نمیدانستند.
✅ این کتاب سه مقدمه دارد که مقدمه اول درباره شخصیت شیخ صدوق بوده، مقدمه دوم، درباره مبانی تفسری شیخ صدوق است که عالمانه و محققانه نوشته شده است و مقدمه سوم آنچه به عنوان علوم قرآنی مشهود است، در قالب کتابنامهای آمده و پس از آن وارد سورههای قرآنی میشویم که در ابتدا فضائل سورهها آمده و بعد روایات تفسیری در ذیل هر سوره ذکر میشود.
✅ بخش نهایی کتاب شامل ملحقات است که در چهار موضوع توحید، نبوت، امامت و رجعت آمده و به نظر میرسد باید برای تبویب ملحقات در آینده اقدام شود.
✅ این کتاب، ارائه تفسیر اثری جدیدی از دوران متقدم در حد تفسیر علی بن ابراهیم قمی یا تفسیر عیاشی است. یعنی اکنون یک کتاب متولد شد، با این تفاوت که این تفسیر امتیازاتی در قیاس با دو تفسیر یادشده دارد، اول اینکه در رابطه با تفسیر قمی نسبت به شخص ابراهیم قمی تشکیک هست و آیتالله معرفت نیز در این زمینه تشکیک کرده است و همچنین تفسیر عیاشی تفسیری نیمهتمام است و اسناد آن حذف شده، اما در تفسیر شیخ صدوق، تشکیکی نیست. همچنین با این اثر برخی از آثار از میان رفته شیخ صدوق احیا شده است.
💠 پیشنهادهایی درباره عنوان این کتاب:
✅ اسم کتاب در آینده نیاز به بازنگری دارد. شاید اگر من جای مؤلف بودم، عنوان آن را «تفسیر القرآن الکریم لآثار شیخ الصدوق» نامگذاری میکردم؛ چرا که این اثر سایهای از آن کتاب است و اصل آن نیست. به همین دلیل باید در عنوان آن تجدید نظر کرد. علاوه بر این، در این کتاب پاورقیهایی تخریج و تحقیق شده، اما هیچ تعریض و موضعگیری در برابر آنها دیده نمیشود.
🌺 لطفا جهت دسترسی به متن این سخنرانی بر روی لینک زیر کلیک کنید:
🌐 http://iqna.ir/fa/news/3820497
☘️ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘️
🆔 @ostadmaaref
🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦