برنامه سراج - قسمت 27 - 12 خرداد.mp3
3.86M
#برنامه_تلویزیونی
#فایل_صوتی
💠 برنامه تلویزیونی #سراج
🔺موضوع: آموزش مقدماتی علوم قرآنی
🔻 تاریخ: 1398.3.12
🔹 قسمت بیست وهفتم
🆔 @ostadmaaref
برنامه سراج - قسمت 28 - 13 خرداد.mp3
4.31M
#برنامه_تلویزیونی
#فایل_صوتی
💠 برنامه تلویزیونی #سراج
🔺موضوع: آموزش مقدماتی علوم قرآنی
🔻 تاریخ: 1398.3.13
🔹 قسمت بیست وهشتم
🆔 @ostadmaaref
برنامه سراج - قسمت 29 - 14 خرداد.mp3
4.3M
#برنامه_تلویزیونی
#فایل_صوتی
💠 برنامه تلویزیونی #سراج
🔺موضوع: آموزش مقدماتی علوم قرآنی
🔻 تاریخ: 1398.3.14
🔹 قسمت بیست ونهم
🆔 @ostadmaaref
برنامه سراج - قسمت 30 - 18 خرداد.mp3
3.31M
#برنامه_تلویزیونی
#فایل_صوتی
💠 برنامه تلویزیونی #سراج
🔺موضوع: آموزش مقدماتی علوم قرآنی
🔻 تاریخ: 1398.3.18
🔹 قسمت سی ام
🆔 @ostadmaaref
برنامه سراج - قسمت 31 - 19 خرداد.mp3
3.78M
#برنامه_تلویزیونی
#فایل_صوتی
💠 برنامه تلویزیونی #سراج
🔺موضوع: آموزش مقدماتی علوم قرآنی
🔻 تاریخ: 1398.3.19
🔹 قسمت سی و یکم
🆔 @ostadmaaref
💠 مقاله: دیدگاه ینبل دربارهی تاریخگذاری اصطلاح «سنت نبوی» در اواخر قرن اول و نقد آن
📖 چکیده: خوتیر ینبل از جمله حدیثپژوهان مهم غربی است که مطالعات حدیثی وی منبع ارجاع بسیاری از حدیثپژوهان غربی است. او مفهوم سنت نبوی را در اواخر قرن نخست هجری تاریخگذاری مینماید، با این استدلال که نقطهی آغازین یکسان انگاری مفهوم سنت با سنت نبوی اواخر قرن نخست هجری است. وی برای اثبات فرضیه خود به وصیت عمر حین مرگ، صدور فتوی توسط صحابه و تابعین بر اساس رأی شخصی و عدم استناد به سنت پیامبر(ص) و حصر مفهوم سنت نبوی در سنت توسط عمر بن عبدالعزیز استناد میکند. این در حالی است که با مراجعه به قرآن و منابع اصیل اسلامی نواقص روشی و محتوایی حدیثپژوهی ینبل در این زمینه روشن میگردد. با توجه به اعتبار سنت نبوی نزد قرآن و فرمان به لزوم تبعیت از سنت نبوی توسط خداوند متعال و همچنین کاربرد وسیع عبارت سنت نبوی از زمان حیات پیامبر(ص)، نظریه ینبل قابل نقد بوده و در نتیجه این عبارت را در ابتدای قرن نخست تاریخگذاری میگردد.
📘 مجله: فصلنامه پژوهش دینی – شماره 35، پاییز و زمستان 1396.
🆔 @ostadmaaref
دیدگاه ینبل دربارهی تاریخگذاری اصطلاح «سنت نبوی» در اواخر قرن اول و نقد آن.pdf
465.1K
دیدگاه ینبل دربارهی تاریخگذاری اصطلاح «سنت نبوی» در اواخر قرن اول و نقد آن
#ینبل
#سنت
#سنت_نبوی
#تاریخ_گذاری
#حدیث
#عمر_بن_عبدالعزیز
🆔 @ostadmaaref
#باز_ارسال
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃
💠 گزارشی از سخنرانی دکتر معارف در نشست هماندیشی «اربعین تجلیگاه آموزههای قرآن»
♦️ چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷
✅ دو زیارت اربعین داریم که یکی از آنها ماثور و دیگری غیر ماثور است، ضمن اینکه این دو زیارت منابع نسبتا تاریخی و قدیمی دارند و چیزی که در تحقیقات مد نظر بنده است، اینکه زیارات باید منابعی در عهد متقدم داشته باشند و حاوی سند نیز باشند که زیارت معروف اربعین این ویژگیها را دارد.
✅ علامه مجلسی در جلد 98 بحار الانوار بابی را به نام «باب زیارة الاربعین» اختصاص داده است که با روایت معروف علامات پنجگانه مومن شروع میشود. اما در مورد زیارت غیر ماثور باید بگویم که این زیارت از جابربن عبدالله نقل شده و روی این روایت که در یکی از کتابهای سید بن طاووس گزارش شده مانور چندانی نخواهم داد و فقط در این مورد یک جمله از این زیارت نامه را تحلیل میکنم.
✅ در یکی از فرازها این عبارت را دارد که «اشهد انک تسمع الکلام و ترد الجواب»، در واقع جابر این معرفت را دارد که امام حسین(ع) را به عنوان امام حی میداند که سلام را میشنود و حتی جواب میدهد که البته ممکن است در ظاهر انسان این جواب را نشنود، اما در زیارت نامه امام رضا(ع) وارد شده است که وقتی لذت مناجات در دل مومن وارد میشود در واقع همان پاسخ ائمه(ع) به مومن است و پشتوانه قرآنی این نقل نیز دو آیه «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ اَمواتًا بَل اَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ» و «وَلَا تَقُولُوا لِمَن یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ اَمْوَات بَلْ اَحْیَاءٌ وَلَکِن لَّا تَشْعُرُونَ» هستند.
✅ این زیارت را علامه مجلسی با نقل از تهذیب شیخ طوسی و در جلد 6 بحار الانوار آورده است و سند این نقل نیز به صفوان بن مهران میرسد که میگوید امام صادق(ع) به من گفت که وقتی ساعاتی از روز گذشت و هنگام ظهر شد این سلام را بگو که «اَلسَّلامُ عَلی وَلِیِّ اللهِ وَ حَبیبِهِ، اَلسَّلامُ عَلی خَلیلِ اللهِ وَ نَجیبِهِ اَلسَّلامُ عَلی صَفِیِّ اللهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ، اَلسَّلامُ عَلیَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ ....» و الی آخر.
وی تصریح کرد: این زیارت حاوی چهار فراز مهم است، از این چهار فراز فرازهای اول و سوم مجموعهای از سلامها است و فرازهای دوم و چهارم نیز حاوی یک رشته از شهادتها است، این سلامها نیز دربردارنده بعضی از ویژگیهای اخلاقی و اعتقادی امام هستند.
✅ در یکی از فقرات این زیارت نامه آمده است که «وَ اَشْهَدُ اَنَّ اللهَ مُنْجِزٌ ما وَعَدَکَ وَ مُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ» و در ادامه نیز دارد که «وَ اَشْهَدُ اَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِ اللهِ وَ جاهَدْتَ فی سَبیلِهِ حَتّی اَتیکَ الْیَقینُ» که در اینجا صحبت از دو عهد به میان آمده است، یکی عهدی که امام حسین(ع) در ارتباط با خدا وفا کرده است و یکی هم بحث وعدههایی است که خدا در مورد امام حسین(ع) دارد و خدا نیز به وعدههای خودش عمل کرده است.
✅ گویا یک عهدی را خداوند نسبت به امام(ع) دارد و یک عهد نیز امام(ع) نسبت به خداوند، اما در ابتدا باید ببینیم که به طور کلی خداوند چه عهدهایی بر گردن انسان دارد، وقتی که در قرآن وارد میشوید، در موارد متعددی صحبت از یکسری قراردادهای دو جانبه است که بین انسان و خدا مطرح شده است. قراردادهایی که در مورادی از آنها خداوند میتواند روی آنها مطالبه داشته باشد، اخطار بدهد و یا مواخذه کند، این قراردادها در برخی از آیات نسبت به همه انسانها عام است، مانند «اَلَمْ اَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ اَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ»، گاهی هم این قراردادها به صورت خاص هستند و طایفهای از انسانها را در برمیگیرند، مانند بنی اسرائیل که مظهر امت برگزیدهای بودند.
✅ صورت برخی از این قراردادها این طور هستند، مثلا خداوند میفرماید «فَاذْکُرُونِی اَذْکُرْکُمْ»، مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم، یا اینکه آیات دیگری از قبیل «وَ اَوْفُوا بِعَهْدِی اُوفِ بِعَهْدِکُمْ»؛ «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ اَقْدامَکُمْ» و «إِنَّ اللَّهَ اشتَرى مِنَ المُؤمِنینَ اَنفُسَهُم وَاَموالَهُم بِاَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ» در قرآن داریم.
✅ اینها رشته قراردادهایی است که بین خدا و انسان برقرار شده است، همچنین در سوره مبارکه حج آمده است که «اُذِنَ لِلَّذِینَ یُقاتَلُونَ بِاَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ» که حکایت از حمایت خداوند دارد، با این مرور مشخص میشود که خداوند یک رشته عهدهایی را با ما دارد، اما اگر بخواهیم به این سؤال که عهدهای خدا با انسان چیست به صورت کلان جواب دهیم باید به روایت امام صادق(ع) اشاره کنم که فرمود «القرآن عهد الله الی خلقه»، یعنی پیامبر(ص) قرآن را آورد و کل قرآن که دارای اوامر و نواهی است، عهد خداوند با ما است.
✅ اما اگر بخواهیم به صورت جزئیتر جواب دهیم باید بگوییم که برخی از عهدها در قرآن روشن است مانند «اَلَمْ اَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ اَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ»، یا در سوره بقره که خدای متعال در آیات 74 تا 83 میثاق خود با بنی اسرائیل را بیان کرده است.
✅ علاوه بر مباحث پیش گفته این بحث نیز از اهمیت برخوردار است که باید ببینیم که شکستن این عهدها چه پیامدهایی میتواند داشته باشد. امام حسین(ع) زمانی که از مدینه به سمت مکه میآیند در نامه به محمد بن حنفیه از فلسفه حرکت و قیام خود پردهبردای میکنند و میگویند که من به خاطر دنیا و قدرت حرکت نکردم، من میخواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم، یعنی ایشان فلسفه حرکت خود را که شعارهای قرآنی است بیان میکند و به قرآن عمل میکند و میگوید میخواهم کتاب خدا را احیا کنم که «وَ اَشْهَدُ اَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِ اللهِ» و در ادامه نیز دارد که «وَ جاهَدْتَ فی سَبیلِهِ حَتّی اَتیکَ الْیَقینُ».
✅ عبارت «وَ جاهَدْتَ فی سَبیلِهِ حَتّی اَتیکَ الْیَقینُ» نیز از باب بدل جزء از کل است، یکی از معاهدهها این است که خدا از مومنان پیمان گرفته است و امام حسین(ع) مصداق کسی است که دین خدا را یاری کرده و خدا هم باید از او یاد کند، در ایام زندگی امام دو شخصیت داریم که علیه یزید خروج کردند، یکی امام حسین(ع) است و یکی هم عبدالله بن زبیر است که عبدالله چهره منفور است، هیچ دلی را نیز نلرزانده و اشکی هم جاری نکرده است، اما امام حسین(ع) به مثابه «وَ رَفَعْنَا لَکَ ذِکْرَکَ» هستند.
✅ تک تک این عهدها را اگر روی شخصیت امام حسین(ع) پیاده کنیم، معلوم میشود که امام حسین(ع) در آنها موفق شده و فواید قیام او در احیای سنت جدش جواب داده است و بعد از 1400 سال، سال به سال مراسم امام(ع) با شکوهتر برگزار میشود که برای مسلمانان و دیگران الهام بخش است.
✅ در زیارت عاشورا و یا در زیارات اربعین ما مواردی از لعن داریم، شنیده شده که شیعه گاهی به خاطر این مسئله نقد میشود، اما باید توجه داشت که لعن نیز خاستگاه قرآنی دارد. از جمله گروههایی که مشمول لعن در قرآن کریم هستند تارکان امر به معروف و نهی از منکر و نقض کنندگان عهد و پیمان هستند و حسین بن علی(ع) نیز با کسانی جنگید که عهد و پیمان الهی را زیر پا گذاشته بودند، لذا این لعنها درست بوده و دارای منطق قرآنی هستند.
🌺 لطفا برای دسترسی به مطلب فوق روی لینک زیر کلیک نمایید.
➡️ http://b2n.ir/37945
➡️ mehrnews.com/news/4427244
☘️ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘️
🆔 @ostadmaaref
🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃
💠 گزارشی از سخنرانی دکتر معارف در نشست نقد و بررسی کتاب استعارههای مفهومی و فضاهای قرآن نوشته علیرضا قائمینیا
♦️ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
✅ امتیازات کتاب
🔺 از جمله امتیازهای کتاب ابتکاری بودن موضوع برای فارسی زبانان است. نویسنده استعاره را از صنعتی بلاغی به استعاره به عنوان یک مبنای شناختی، خلاقیت ذهنی و ساختاری تفکر انسان متحول کرده است.
🔺 دومین نکته میانرشتهای بودن موضوع و جمع بین دانش زبانشناسی و قرآنشناسی است.
🔺 نکته سوم فارسی نویسی روانِ نظریه های جدید و دشوار زبان شناختی است که مولف هنرمندانه این مباحث پیچیده ذهنی و زبان شناختی را به روانترین فارسیِ ممکن نوشته.
🔺 چهارمین نکته داشتن مقدمه خوب در کتاب است که با ذکر تاریخچه و تحولات دانش زبانشناسی شناختی در غرب همراه است.
🔺 پنجمین امتیاز کتاب این است که در پایان هر فصل به عنوان خلاصه و مرور چکیده مباحث سنگین آن فصل آمده است. این نکته جنبه آموزشی کتاب را تقویت کرده است. استفاده از منابع تخصصی در سه زبان فارسی عربی و انگلیسی و نقل مستقیم از منابع اصلی است. این کار یک کار ماهیتاً پژوهشی بوده است. طرحنامه اولیه و خروجی با داوری همراه بوده است. نکتهای که بر استحکام کار افزوده است.
🔺 اگر قرار بر اصطلاح تولید علم باشد، رویکرد کتاب حاضر را با تولید علم متناسب میدانم، زیرا کتاب در صدد تعریف و بومیسازی نظریه های معاصر غربی و کاربرد آن در فهم قرآن مجید است.
🔺 همچنین کاربردی بودن کتاب مهم است. به دلیل کاربردی بودن استعارهٔ مفهومی، استعاره در فهم افعال الهی، علیت و درک بهتر زمان و مکان و مواردی از این قبیل به کار رفته است.
🔺 تطبیقی بودن مباحث با دیدگاههای موجود در سنت تفسیری مسلمانان است. در این قسمت مولف بیشترین بهره را از علامه طباطبایی بردند و به عنوان مثال در تحلیل آیه «الرحمان علی العرش استوی» نظریه اشاعره، معتزله و مفسران معاصر را آوردند. در پایان هم بیان میکند استعارهْ مفهومی از این نظر چه چیزی به ما میگوید.
✅ نقد ها
🔻 مقدمه از استعاره به معنای سنتی و تلفیقِ مفهوم یاد کرده است. قرار است بعد از مقدمه استعاره مفهومی معنا شود و در فصل دوم از تلفیق فضاها و مفاهیم شود. گاهی مجبور شدم مقدمه را رها کنم و فصل اول را زودتر بخوانم. این ترتیب به نظر باید اصلاح شود.
🔻 دومین نکته، نکتهای صوری است. برخلاف درونمایه فصل ها که با تیتر ندی باعث تنوع مطالب شده، کل ۲۳ صفحه مقدمه با یک تیتر واحد پیوسته است. در حالی که این مطلب استعداد تقطیع و تقسیم بندی دارد.
🔻 سوم اینکه میشود در مقدمه به بیان رگه های نظریه در مطالعات پیشین پرداخت. مثلاً در علوم بلاغت در معنای سنتی ما صنعتی به نام تشخیص داریم که اتفاقاً یک فصل مجزای این کتاب هم صنعت شخصیتبخشی است. دومین رگه آرای مرحوم علامه طباطبایی در کتاب قرآن در اسلام و سومین رگه نظریه تصویرسازی هنری سید قطب در کتاب التصویر الفنی فی قرآن است.
🔻 در بلاغت قدیم تکلیف ما روشن است که مجاز در برابر حقیقت است. سوال من این است که استعاره مفهوی در مقابلش چیست؟ مخالفان این نظریه آیا آن را در برابر حقیقت گرفتهاند یا چیز دیگر؟
🔻 سومین مطلب این است: فصلی از کتاب به بررسی فضاهای ذهنی اختصاص یافته و از فضا به عنوان جای ورودی اطلاعات در ذهن سخن به میان آمده است. این فضا همان تصورات ذهنی یا قدرت تجسم و تصور است یا ماورای تصورات است؟ اگر این گونه است جایگاه تصورات در استعاره مفهومی در کجاست؟
🔻 در فصل ششم ابهامی در زمینه معنای نظام مندی وجود دارد. در ادامه این فصل با اصطلاح دومی به نام انسجامبخشی مواجه میشویم. مقصود از نظاممندی را به درستی متوجه نشدم. به رغم اینکه تلاش کردم و چند بار آن را خواندم.
🔻 همچنین شخصا معتقدم جهت سادهسازی بیشتر مطالب باید تلاش دوبارهای صورت پذیرد و مثلاً کارگاههایی توسط مؤلف برگزار شود. البته این نافی تلاشهایی که نویسنده محترم به هنرمندی برای سادهنویسی بحثها انجام داده، نیست.
🌺 لطفا برای دسترسی به مطلب فوق روی لینک زیر کلیک نمایید.
➡️ www.irna.ir/news/83506327/
☘️ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘️
🆔 @ostadmaaref
🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦
💠 مقاله: بررسی کاربرد عقل در نقد روایات
📖 چکیده: عقل زیربنای تمام معیارهای نقد حدیث بوده و درنهایت این عقل است که با اعمال معیارهای دیگر بر سند و متن روایت، به صحت یا جعلی بودن آن حکم می کند. علاوه بر مبنا بودن عقل برای سایر معیار های نقد، یافته های خود عقل نیز به تنهایی می تواند در تشخیص صحت حدیث نقش داشته و حکم نهایی درباره صحت آن با بررسی و تطبیق محتوای روایت بر مبانی عقلی صادر شود. به عبارت دیگر، عقل از یک طرف، ابزاری برای فهم صحت حدیث به کار می رود و از طرف دیگر، خود عقل به تنهایی می تواند منبعی برای درک صحت محتوای حدیث و تطابق آن با بدیهیات و استدلال های عقلی باشد. باتوجه به کارایی نخست عقل، از آن به عنوان عقل آلی و براساس کارایی دوم، از آن به عنوان عقل مستقل یاد می شود.
📘 مجله: حدیث پژوهی، سال نهم، پاییز و زمستان 1396، شماره 18.
🆔 @ostadmaaref
بررسی کاربرد عقل در نقد روایات.pdf
621.5K
بررسی کاربرد عقل در نقد روایات
#عقل
#نقد_روایات
#عقل_آلی
#عقل_مستقل
🆔 @ostadmaaref
💠 مقاله: بررسی روش فقه الحدیثی شیخ صدوق در چینش هندسی روایات ثقلین
📖 چکیده:
از رساترین وصایای پیامبر -صلی الله علیه وآله- حدیث صحیح ثقلین است که با عبارت «کتاب الله و عترتی، أهل بیتی» بیان شده است. این روایت که عمداً یا سهواً با عبارت «کتاب الله و سنتی یا سنه نبیه» در منابع معدودی از اهل سنت آمده و عدم صحت آن از سوی بزرگان ایشان مطرح گردیده، در اثر حدیثی شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمه نیز نقل شده است. از آنجا که صدوق حدیث شناس و آگاه به رجال است، نقل این روایت از سوی ایشان سؤال برانگیز بوده و نویسنده را بر آن داشت تا علت، مورد بررسی قرار گیرد. با بررسی اسناد و محتوای این روایات، پذیرش آن غیرممکن و با بررسی آثار صدوق، علل نقل این روایت واضح و به یکی از سبک های وی در فهم حدیث دست یافتیم، بدین صورت که صدوق با گزینش متناسب روایات و عنایت در ساختار هندسی آن، در فهم و دستیابی به معنای مقصود روایات، مجدّانه کوشیده است.
📘 مجله: حدیث پژوهی، سال دهم، بهار و تابستان 1397، شماره 19.
🆔 @ostadmaaref
بررسی روش فقه الحدیثی شیخ صدوق در چینش هندسی روایات ثقلین.pdf
437.4K
بررسی روش فقه الحدیثی شیخ صدوق در چینش هندسی روایات ثقلین
#شیخ_صدوق
#فقه_الحدیث
#چینش_روایات
#حدیث_ثقلین
#کتاب_الله_و_سنتی
#اخبار_منتقله
#تقریب_مذاهب
🆔 @ostadmaaref
💠 مقاله: اقدامات سید رضی در نهجالبلاغه
📖 چکیده:
کتاب نهجالبلاغه یکی از کتاب های مهم حدیثی است و نویسنده آن محمد بن حسین ملقب بهرضی میباشد. نهج البلاغه دربردارنده احادیث منقول امیرمؤمنان علیهالسلام در موضوعات گوناگون در سه محور خطبهها، نامهها و حکمتها است. تفکر رایج پیرامون اقدام مولف آن در مورد این کتاب، صرفاً جمعآوری احادیث و تبویب آن بوده، اما با رجوع به خود کتاب نهجالبلاغه در مییابیم که سید رضی علاوه بر جمعآوری احادیث در این اثر، اقدامات دیگری نیز انجام داده که این اقدامات عبارتاند از: نگارش خطبه جامع (مقدمه)؛ ذکر مصادر روایات در برخی مواقع؛ ارجاع به برخی آثار خود؛ ذکر محاسن ادبی کلام امیرمؤمنانعلیه السلام؛ ذکر سبب صدور برای روایات؛ اشاره به مخاطب نامهها، حکمتها و خطبهها؛ اشاره به منشأ دیگری از روایت؛ ذکر شواهد قرآنی و روایی و ادبی جهت اعتبار کلام امام؛ تفسیر غرائب کلام امام؛ توضیحات فقه الحدیثی؛ ذکر موضوع برخی روایات؛ معرفی برخی اعلام و اشاره به مخاطب کلام امام؛ ذکر اختتامیه کتاب و تاریخ تألیف آن.
📘 مجله: پژوهش نامه علوی، دوره 9، شماره 17، بهار و تابستان 1397، صفحه 61-86.
🆔 @ostadmaaref
هدایت شده از کانال رسمی دکتر مجید معارف
اقدامات سید رضی در نهجالبلاغه.pdf
259.1K
اقدامات سید رضی در نهجالبلاغه
#حدیث
#سخنان_امیرمؤمنان
#نهجالبلاغه
#سید_رضی
🆔 @ostadmaaref
#به_زودی
💠 مقاله: آثار به کارگیری عقل در نهج البلاغه
📖 چکیده:
واژه «عقل» و مشتقات آن در نهج البلاغه در موارد متعدد به کار رفته است. امام علی(ع) بسیار به بهرهگیری از عقل و تعقل در امور مختلف توصیه میکند. هرچند امام در صدد ارائه آثار به کار گیری عقل نبوده است، اما از بررسی موارد استعمال این واژه و مشتقاتش، میتوان به آثار آن از دیدگاه امام علی(ع) پی برد. این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی، به استخراج آثار مثبت به کار گیری عقل میپردازد و این آثار را در چهار دسته ارائه مینماید:
1) در ارتباط انسان با خدا؛ یعنی موهبتهای الهی، و ثمراتی که به واسطه تعقل درباره خداوند و دستوراتش نصیب انسان میشود.
2) در ارتباط انسان با خود؛ یعنی مواردی که باعث بهرهمندی از زندگی دنیا و آماده شدن برای آخرت میشود.
3) در ارتباط انسان با دیگران؛ یعنی مواردی که باعث تعامل بهتر در زندگی اجتماعی میشود.
4) در ارتباط انسان با طبیعت و جهان؛ یعنی مواردی که باعث تعامل بهتر با طبیعت و جهان میشود. برخی از این آثار، به صورت مستقیم در نهج البلاغه بیان و برخی دیگر به صورت غیرمستقیم و از فحوای کلام امام استخراج شدهاند.
📘 مجله: پژوهش نامه علوی، دوره 10، شماره 19، بهار و تابستان 1398، صفحه 21-49.
🔻 فایل کامل مقاله پیش رو به زودی در همین کانال در دسترس قرار خواهد گرفت...
🆔 @ostadmaaref
امام صادق (علیه السلام) تبیین کننده مرزهای اعتقادی شیعه.pdf
290.8K
به مناسبت ولادت امام صادق (علیه السلام)
💠موضوع: امام صادق (علیه السلام) تبیین کننده مرزهای اعتقادی شیعه
🔺خبرگزاری قدس آنلاین
🗒 تاریخ: 1392.10.26
🆔 @ostadmaaref
تأملی بر فیلم محمد رسول الله -صلی الله علیه وآله-.pdf
272.6K
به مناسبت ولادت پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)
💠موضوع: تأملی بر فیلم محمد رسول الله (صلی الله علیه وآله)
🔺خبرگزاری ایکنا
🗒 تاریخ: 1392.06.15
🆔 @ostadmaaref
قرآن در نواندیشی دینی امام موسی صدر.mp3
16.85M
#فایل_صوتی
#پخش_برای_اولین_بار
💠 نشست تخصصی «قرآن در نواندیشی دینی امام موسی صدر (ره)»
🔺 سخنران: دکتر مجید معارف
🔻 تاریخ: دوشنبه 18 مرداد 1395
🔹 مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر
🆔 @ostadmaaref
💠 مقاله: تحلیل و نقد نظریه شوشتری درباره آراء رجالی ابن غضائری
📖 چکیده:
یکی از رجالیان مهم، ابن غضائری است که به تضعیف بسیار و سریع راویان مشهور است. او در کتاب موسوم به الضعفاء ، بسیاری از راویان ثقه را تضعیف کرده است. رجالی معاصر، شیخ محمد تقی شوشتری در کتاب قاموس الرجال، از او دفاع و بسیار به تضعیفات او اعتماد کرده و در اغلب موارد، آراء او را بر دیگر رجالیان، مقدم دانسته است. این مقاله درصدد تحلیل و نقد دیدگاه شوشتری درباره میزان اعتبار تضعیفات ابن غضائری و در پی آن، توثیقات اوست. نخست خاستگاه تضعیف راویان را واکاویده، سپس به شناساندن روش رجالی ابن غضائری پرداخته و از این دریچه، روش رجالی او را در تضعیفات و توثیقات به نقد کشیده است و در پایان، دیدگاه شوشتری را در خصوص آراء رجالی او به تفصیل ارزیابی کرده است. از دستاوردهای این مقاله، نخست شناخت میزان اعتبار روش رجالی ابن غضائری و آراء او در جرح وتعدیل راویان، به ویژه، در تعارض آراء او و دیگر رجالیان متقدم است؛ دوم نشان دادن این امر که نسبت غلو و کذب به راویان، برگرفته از متنشناسی روایات آن ها بوده که محل تامل است و متقدمان، دیدگاه یکسانی در این خصوص نداشته اند و این امر، پذیرش مطلق آن را زیر سوال می برد؛ سوم نشان دادن به کارگیری گسترده روش متنشناسی روایات راویان از سوی ابن غضائری و ارائه نمونه هایی از مخالفت نتایج آن با واقع.
📘 مجله: دوفصلنامه کتاب قیم، دوره: 8، شماره: 19
🆔 @ostadmaaref
تحلیل و نقد نظریه شوشتری درباره آراء رجالی ابن غضائری.pdf
761.5K
تحلیل و نقد نظریه شوشتری درباره آراء رجالی ابن غضائری
#ابن_غضائری
#غضائری
#تضعیف
#شوشتری
#رجال
#غلو
🆔 @ostadmaaref
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃
💠 عیسی مسیح (علیه السلام)، مظهر راستی و درستی...
♦️ نکتۀ مهم وقابل توجه این که یوحنّا، عیسی مسیح (علیه السلام) را «مظهر راستی و درستی» دانسته و حضرت عیسی نیز خود را وقف کسانی می دانست که در «راستی و پاکی» رشد یافته اند. (یوحنّا، 2: 2و17:19)
♦️ از تعالیم عهد جدید چنین به دست می آید که باید بدون توجه به توهین و بدگویی به مردم، آنچه را که راست و درست است، انجام داد و بی احترامی های مردم را به خاطر راستی و درستی تحمل کرد (اول پطرس، 3:16).
✅ برگرفته از مقاله: بررسی تطبیقی ارزشهای اخلاق اجتماعی در قرآن و عهدین، ص6.
🔺 میلاد پیام آور صلح و دوستی بر پیروان واقعی آن حضرت مبارک باد.
☘️ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘️
🆔 @ostadmaaref
🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦
💠 مقاله: عوامل آرامش خانواده در سبک زندگی امام علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها)
📖 چکیده:
امروزه، یکی از آسیبهای جدی فراروی جامعه ناپایداری و تزلزل در خانوادهها و فقدان آرامش و روابط مستحکم است که در صورت غفلت، ضربههای جبرانناپذیری بر پیکرهی جامعهی اسلامی وارد خواهد کرد. حال آنکه تأسی به نمونههای خانوادهی تراز اسلامی به ویژه زندگی حضرت علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) میتواند بسیاری از معضلات موجود در خانوادهها را مرتفع سازد. در این نوشتار، ابتدا با مروری اجمالی به چیستی «آرامش خانواده» از منظر قرآن کریم، با نگاهی اجتماعی و تکیه بر روش دادهکاوی متون و تحلیل اسناد موجود در خصوص سبک زندگی حضرت علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها)، مؤلفههای آرامش خانوادگی احصاء و تبیین میشود. از نگاه قرآن دو مؤلفهی کلان «آرامش» و «مودت و رحمت» ارکان اساسی یک خانواده مستحکم هستند و بر همین مبنا مصادیق و زیرمؤلفههای مربوط به آرامش در زندگی خانوادگی حضرت علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) استخراج و تشریح شده است.
📘 مجله: مجله مطالعات راهبردی زنان، دوره 19، 74، زمستان 1395؛ صفحه 93-124
🆔 @ostadmaaref
عوامل آرامش خانواده در سبک زندگی.pdf
595.6K
💠 عوامل آرامش خانواده در سبک زندگی امام علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها)
نویسندگان: دکتر مجید معارف - احمد قماشچی
#سبک_زندگی
#استحکام_خانواده
#انحطاط_خانواده
#مودت_و_رحمت
#آرامش_خانواده
🆔 @ostadmaaref