eitaa logo
کانال رسمی دکتر مجید معارف
712 دنبال‌کننده
253 عکس
39 ویدیو
229 فایل
استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش دینی» ارتباط با ادمین و ارسال سوالات @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺🌺🌺🌺 📚 خلاصه قسمت چهل و هشتم: 💠 ♦️ ادله روایی عدم تحریف 3 ✅ بیان تاکید اهل بیت علیهم السلام بر عدم تحریف در روایات و ذکر دو روایت به عنوان مثال: 1⃣ حدیث امام باقر علیه السلام در باب خصوصیات مردم آخرالزمان 2⃣ حدیث امام صادق علیه السلام در باب چرایی عدم ذکر نام امیرالمؤمنين علیه السلام در قرآن 🆔 @ostadmaaref
roshana 048.mp3
6.35M
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 برنامه رادیویی #روشنا 📝 جلسه 48 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟لشکریان خدا از منظر قرآن و روایات🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین - شعبه تهران . 1395 . دکترای تخصصی (PhD) موضوع: > استاد راهنما: علی محمد میرجلیلی . غلامحسین تاجری نسب | استاد مشاور: مجید معارف . محمد علی لسانی فشارکی | دانشجو: محمد رضا بابائی دره «جُنُودُ السَّماوَاتِ والْأَرْضِ»، یکی از عبارات ظریف قرآنی است که از قدرت لایزال حضرت حق سخن می‌گوید، عبارتی که در عین اجمال، سرشار از معانی عمیق و مفاهیم جمیل است، اما کمتر کسی به بررسی موضوع جنود الهی و طبقه‌بندی آنها پرداخته است. یکی از زیباترین آیات قرآنی که توجه بسیاری از علاقمندان و مفسران را در همین رابطه به خود جذب نموده، آیات نورانی 4 و 7 سوره مبارکه فتح است که از وجود جنود الهی خبر می‌دهد «وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّماوَاتِ والْأَرْضِ» این آیات انسان طالب حقیقت را به سیر در آفاق و انفس دعوت می‌نماید تا مصادیق متعدد جنود السموات و الارض را یافته و با دیده عقل، عظمت جهان هستی و آفریدگار آن را با عمق وجود درک و لمس نماید. این عبارت قرآنی به رغم ایجاز و اختصار، حاوی محتوایی عمیق و گستره‌ای وسیع است، اما به قدر تاب و ظرفیت عقول بشری می‌توان این لشکریان و جنود الهی را احصاء و طبقه‌بندی و برخی از مصادیق آن را بر شمرد و برخی از خصوصیات و ویژگی‌های آنها را تبیین نمود. دامنه جنود الهی، نه تنها موجودات ماوراء طبیعی، بلکه نمونه‌ها و مصادیقی از این جنود در عالم ماده و احوالات عارض بر انسان را شامل می‌شود، همچنین قبض و بسط‌های طبیعی و روانی عارض بر طبیعت و انسان را در برمی‌گیرد. این پژوهش می‌کوشد تا با دسته بندی مخلوقات بر اساس رویت‌‌پذیری و عدم رویت‌پذیری از سویی، و جاندار و بی‌جان بودن مخلوقات از سوی دیگر، نوعی طبقه‌بندی از جنود الله در آسمان‌ها و زمین به دست دهد و علاوه بر این، مصادیقی از هریک از این دسته‌ها برشمرده و به مأموریت آنها اشاره داشته باشد. سعی بر آن رفته است تا ویژگی هریک از این طبقات نیز مورد اشاره واقع گردد و در مجموع مقایسه‌ای بین جنود الهی و جنود غیر الهی صورت پذیرد. الله الهی لینک پایان نامه:https://ganj-old.irandoc.ac.ir/articles/945165 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟غدیر در آیینه روایات اهل بیت ع با تاکید بر خطبه امام علی ع و امام رضا ع🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین - دانشکده اصول الدین (غیرانتفاعی و غیردولتی) . 1394 . کارشناسی ارشد موضوع: > استاد راهنما: مجید معارف | دانشجو: طیبه محمدی چکیده: آنچه از واقعه عظیم «غدیر خم» بعنوان محور سخنان رسول خدا۶، در آن خطابه منحصر به فرد ایشان در سال دهم هجری مطرح گردیده، عبارت «أَلَا مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ- اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ- وَ أَحِبَّ مَنْ أَحَبَّهُ» می‌باشد. این عبارت را در حقیقت می‌توان ما حصل آن سخنرانی یک ساعته دانست؛ که به موجب آن می‌بایست تمام آن صد و بیست هزار نفر بر معنای اَولی بتصرف واژه «مولا» که در این عبارت بود، پیمانی محکم منعقد می‌کردند. واژه‌ای که با بررسی‌هایی که صورت گرفته، از همان لحظه تاکنون در نزد مفسّران، دانشمندان و ادیبان عرب و عجم معنایی جز این را نداشته است؛ معنا و مفهومی که رسول خدا۶ به مدّت بیست و سه سال آن را فقط برای یک فرد از قریش به فرمان خداوند متعال منظور داشتند. البته تشکیل سقیفه و غصب حقّ خلافت حضرت امیر۷، زحمات رسول خدا۶ را دچار دگرگونی کرد. امّا بعد از بیست و پنج سال حضرت امیر المومنین علیّ بن ابی‌طالب۷ خطابه‌ای مفصّل را در مورد غدیر ایراد فرمود؛ و با بررسی و واکاوی که در سخنان حضرت صورت گرفت، آن خطابه را می‌توان به منزله تبیین و شرح خطابه غدیریه رسول خدا۶ دانست. و همچنین سایر ائمّه هدی: هر کدام در زمان امامت خود به واقعه غدیر، معرّفی و بیان فضیلت‌های آن می‌پرداختند؛ و مسئله غدیر در رأس تمام سخنرانی‌ها و مناسبت‌های آن بزرگواران قرار داشت؛ و به شیوه‌هایی چون: ایراد خطبه، احتجاج، مُناشده، بیان فضیلت و پاسخگویی به سوالاتی که در مورد غدیر می‌شد و همچنین دستور به انجام اعمال عبادی خاص روز و شب غدیر، به دفاع و تبلیغ واقعه عظیم «غدیر خم» مبادرت می‌فرمودند. و با ملاحظاتی که در سخنان ائمّه هدی: به عمل آمد، امام علیّ بن موسی الرّضا۷ نیز علاوه بر توجّهاتی که به غدیر داشتند، خطابه‌ای نیز در مورد آن روز ایراد فرمودند که در آن همانند خطابه غدیریه حضرت امیر المومنین۷ به معرّفی روز غدیر، بیان اسامی و بیان فضیلت آن روز نسبت به سایر اعیاد، و اعمال عبادی آن روز پرداخته‌اند. و برای تبیین صحیح و شرحی که در مسیر هدایت باشد، بیانات ائمّه هدی: را در مورد غدیر و همچنین آیات قرآن را تا آنجایی که در وسع این پایان نامه بود در کنار یکدیگر قرار داده تا منجر به استنباط‌های صحیح شود. کلید واژگان: غدیر خم _ مولا _ جایگاه و فضیلت غدیر _ خطابه غدیریه امام علیّ بن ابی‌طالب۷ _ خطابه غدیریه امام علیّ بن موسی الرّضا۷. خم لینک پایان نامه:https://ganj-old.irandoc.ac.ir/articles/947318 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟شاخصه‌های شریعت سمحه و سهله در آیات و روایات🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین - شعبه تهران . 1395 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: عبدالهادی فقهی زاده | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: علی‌محمد حسینی‌زادگان شیرازی چکیده: اسلام دین کامل، پایانی و جهانی و تنها دین مورد قبول خداوند متعال است و شریعتی بدون مشقت و انعطاف پذیر در بخش‌های مختلف اعتقادات، اخلاق و اعمال آن و مطابق حدیث شریف نبوی "شریعت سَهله و سَمحه" می‌باشد که این ویژگی پذیرش و عمل به آن را برای انسان تسهیل می‌نماید. این سهله و سمحه بودن دین در صورتی اتفاق می افتد که آن را همانگونه که هست شناخته و مبانی آنرا از سرچشمه و منابع مورد قبول آن یعنی قرآن و رسول‌خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت ایشان گرفته و همان گونه عمل نماییم. سهله و سمحه بودن دین دلایل فراوانی، هم در نقل یعنی روایات معصومین (علیه السلام) و حتی آیات قرآن کریم هم در مبانی عقلی و فطرت انسانی دارد. از جمله دلایل قرآنی، می توان به آیاتی اشاره نمود که در آن اراده خداوند را در خواستن آسانی (یسر) و نخواستن سختی (عسر) و تنگی (حرج) در دین و انجام تکالیف بر اساس توانایی (وسع) بیان نموده است. اما دلایل روایی، شامل روایاتیست که به روشنی دین را سمحه و سهله معرفی نموده و نیز روایاتیست که به بیان تخفیف‌هایی می‌پردازد که خداوند در این شریعت نسبت به شرایع پیشین قرارداده است. دلایل عقلی نیز مشتمل بر جهانی بودن و جاودانگی اسلام و انطباق آن با فطرت انسان است. امام (ع) بعنوان حجت خدا و مصداق یسر و آسانی، یکی از دو رکن و ثقلِ اسلام، نقش کلیدی در حفظ، تبیین و تثبیت این مشخصه مهم دین داشته و این نقش را، دستکم از روش های: تلاش برای حاکمیت توحید و نفی طاغوت، حفظ اصل دین و جلوگیری از انحرافات آن، حفظ نظم و وحدت سیاسی - اجتماعی و کمک به پیشرفت مادی و معنوی جامعه، هدایت تکوینی و تشریعی، رساندن مبانی اعتقادی صحیح، رفع شبهه‌های عقیدتی و بن‌بست‌های قضایی و حُکمی، اقامه الگوی برتر اخلاقی، تسهیل امر آمرزش و توبه و نهایتاً شفاعت در آخرت ایفا می‌نماید. کلید واژه‌ها: سهله- سمحه - شریعت - دین - رهبانیت - یسر- عسر- وسع - حَرَج- اصر. لینک پایان نامه:https://ganj-old.irandoc.ac.ir/articles/953527 🆔 @ostadmaaref
تحقیق و بررسی موضوعی حدیث قدسی لوح حضرت زهرا علیها السلام.pdf
1.48M
#مقاله تحقیق و بررسی موضوعی حدیث قدسی لوح حضرت زهرا علیها السلام #روایات #امامت #فاطمه #حدیث_قدسی #حدیث_لوح #نص #جابر_انصاری مجله #سفینه 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟کیفیت و چگونگی ختم قرآن کریم🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین - دانشکده اصول الدین (غیرانتفاعی و غیردولتی) . 1396 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: مجید معارف | دانشجو: مصطفی عینی چکیده: قرآن کریم ودیعۀ بی همتا و آخرین کتاب آسمانی از سوی خالقی بی نیاز به خلقی نیاز مند می‌باشد که بر پیامبر خاتم حضرت محمد(ص) نازل گردیده ودر آن تمام تعالیمی که برای نجات بشریت و رهنمون کردن آن به قله های سعادت و نجات لازم است، موجود می‌باشد. نخستین مرحله ای که برای فهم قرآن و عمل به تعالیم آن لازم است، خواندن قرآن است. بدون خواندن قران، درک مفاهیم عمیق ودر نتیجه عمل به دستورات قرآن میسر نخواهد بود ؛ هر چند قرائت مستمروختم قرآن یک هدف است و فی نفسه عبادت است، اما هدف غایی البتّه بهره مندی از رهنمود های متعالی قرآن وبه کارگیری آن در زندگانی جهت نیل به اهداف والا ست. بحث درباره کیفیت قرائت، تلاوت و چگونگی ختم قرآن با توجه به تأکید بر مداومت قرائت برخی از سوره های قرآن در لسان احادیث از اهمیت بسزایی برخوردار است و برای انسان مسلمان جویای سعادت دنیا و آخرت بازشناسی شیوهای صحیح قرائت وختم قرآن در راستای بهره مندی هرچه بیشتر از آثار و برکات ختم قرآن کریم در پرتو رعایت «آداب ظاهری وآداب باطنی » قرائت قرآن امری ضروری است. در این پژوهش علاوه بر بررسی آیات وروایات در این زمینه، به گزارش و دسته بندی آداب تلاوت قرآن اعمّ از «آداب ظاهری وآداب باطنی» همچنین شیوه های ختم قرآن و آثار و فوائد مادی و معنوی ختم قرآن و مداومت سوره های مختلف قرآن کریم پرداخته شده است. کلمات کلیدی: قرآن، قرائت، آداب تلاوت، ختم قرآن لینک پایان نامه:https://ganj-old.irandoc.ac.ir/articles/964596 🆔 @ostadmaaref
معیارهای ایمان در الگوی حضرت زهرا سلام الله علیها.wma
11.97M
💠 معیارهای ایمان در الگوی حضرت زهرا (سلام الله علیها) ♦️ با سخنرانی استاد معارف 🍀 29 بهمن 1396 ✅ خانه اندیشمندان علوم انسانی 🆔 @ostadmaaref
#قاب_تصویر 🆔 @ostadmaaref
#قاب_تصویر 🆔 @ostadmaaref
برنامه عطر یاس - دکتر معارف 30 بهمن 96.wma
3.18M
#فایل_صوتی 💠 برنامه تلویزیونی عطر یاس (شبکه قرآن) ♦️ با حضور دکتر مجید معارف 🔸 30 بهمن 1396 🆔 @ostadmaaref
ساختار توحید در خطبه فدکیه و نقش آن در اصلاحات انحرافات سیاسی و اجتماعی.pdf
1.84M
#مقاله ساختار توحید در خطبه فدکیه و نقش آن در اصلاحات انحرافات سیاسی و اجتماعی #خطبه_فدکیه #فاطمه_زهرا #توحید_و_مراتب_آن #سپاس_گزاری_نعمت #انحرافات_سیاسی مجله #پژوهش_های_نهج_البلاغه 🆔 @ostadmaaref
🍃🍂🍁 بسم الله الرحمن الرحیم 🍁‌🍂🍃 💠 «فاطمه(سلام الله علیها)» تجلی همه صفات قرآنیِ انسان واقعی است. ♦️ چرا دختر پیامبر(صلی الله علیه و آله) «کوثر» نامیده شد؟ 🗓 03 آبان ماه سال 1395 💐🍂💐💐🍂💐🍂💐🍂💐🍂💐 🔍 چکیده ی مطالب: 🔸 علت نامیده شدن حضرت زهرا(سلام الله علیها) به «کوثر» ✅ این مسأله مستقیما به سوره مبارکه کوثر بازمی گردد که در قرآن می فرماید: «إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ »«فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ» «إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ». 🔸 معنای ابتر ✅ ابتر در زبان عرب یعنی دم بریده و کسی که نسلی از او باقی نماند، آیه آخر سوره مبارکه کوثر خطاب به پیامبر(صلی الله علیه و آله) می گوید: «آن ملامت کننده تو ابتر خواهد بود»، این آیه ناظر بر نسبتی است که کفار و مشرکان به ویژه شخصی به نام «عاص بن وائل» در مورد حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) مطرح می کردند چون پیامبر(صلی الله علیه و آله) در مکه صاحب دو فرزند پسر شد که قسمت نبود هیچ یک از آنها در دنیا زندگی خود را ادامه دهند و زمانی که فرزندان حضرت(صلی الله علیه و آله) از دنیا رفتند کفار و مشرکان به مسخره می گفتند این محمد(صلی الله علیه و آله)، ابتر است! ✅ ابتر یعنی بلانسل و کسی که نسلی از او بر جای نمی ماند، رسول خدا(صلی الله علیه و آله) از این نسبت کفار ناراحت شدند و خداوند برای تسلای پیامبر(صلی الله علیه و آله) فاطمه زهرا(سلام الله علیها) را به ایشان هدیه کرد و حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) صاحب اولاد جدیدی شدند و سوره مبارکه کوثر نازل شد که در این سوره خداوند می فرماید: «ما تو را کوثر دادیم؛ پس برای پروردگارت نماز گزار و قربانی کن؛ دشمنت خود بی تبار خواهد بود». ✅ خداوند در این سوره مبارکه می فرماید: بدان به واسطه این کوثر دشمن تو بلانسل است و تو به شکرانه این کوثر بلانسل نخواهی بود و همین طور هم شد و حضرت زهرا(سلام الله علیها) عامل تداوم نسل پاک پیامبر(صلی الله علیه و آله) شدند. با این توضیح کوثر از القاب فاطمه زهرا(سلام الله علیها) است که مفسران نیز در تفسیر سوره مبارکه کوثر این مطلب را به طور کامل قبول دارند. ✅ از سوی دیگر با نازل شدن سوره مبارکه کوثر، قرآن بر پندار غلط جاهلی قلم قرمز کشید چراکه در زمان جاهلیت این پندار غلط وجود داشت که نسل مرد تنها از سوی فرزندان ذکور امتداد می یابد، قرآن می خواهد بگوید تفاوتی ندارد و نسل انسان بشر از طریق فرزندانش استمرار می یابد چه این فرزند پسر باشد و چه دختر باشد، ضمن اینکه قبل از اینکه این ماجرا در امت اسلام برای فرزندان رسول خدا(صلی الله علیه و آله) اتفاق بیفتد، در امت های قبلی، خداوند، عیسی(علیه السلام) را از نسل ابراهیم(علیه السلام) می داند در حالی که حضرت عیسی(علیه السلام) از طریق مادرش مریم(سلام الله علیها) به حضرت ابراهیم(علیه السلام) متصل است و با اعجاز الهی و بدون پدر متولد شد. ✅ در امت اسلام نیز طبق آیه مباهله ، امام حسن(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) مصداق پسران رسول خدا(صلی الله علیه و آله) هستند لذا ائمه علیهم السلام ما به پیامبر(صلی الله علیه و آله) خطاب پدری می کردند و گاهی خطاب به جد داشتند به این دلیل که امام حسن(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) از طریق حضرت زهرا(سلام الله علیها) از نسل رسول الله(صلی الله علیه و آله) هستند؛ لذا حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) بلانسل نشد چون با وجود بابرکت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) خداوند فرزندان زیادی به ایشان عنایت می کند که نسب سادات نیز نهایتا به پیامبر(صلی الله علیه و آله) می رسد. 🔸 جلوه های دیگر قرآنی که در آنها اشاره به حضرت زهرا(سلام الله علیها) شده است: ✅ در قرآن آیات متعددی داریم که یا در شأن حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) است یا اگر در شأن اهل بیت(علیهم السلام) است باز هم از مصادیق آن قطعا حضرت زهرا(سلام الله علیها) نیز هستند؛ برای مثال در سوره مبارکه «آل عمران» آنجا که می فرماید: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ» «پس هر كه در اين [باره] پس از دانشى كه تو را [حاصل] آمده با تو محاجه كند بگو بياييد پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خويشان نزديك و شما خويشان نزديك خود را فرا خوانيم سپس مباهله كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم»، در این آیه مصداق «نِسَاءَنَا» حضرت زهرا(س) است.
🔸 آیه مباهله نشان می دهد که حضرت زهرا(سلام الله علیها) فردی مقرب درگاه الهی و مستجاب الدعوه است: ✅ همچنین در سوره مبارکه احزاب در آیه 33 می فرماید: «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا» که یقینا از مصادیق آیه تطهیر حضرت زهرا(سلام الله علیها) است و این آیه مقام عصمت ایشان را مشخص می کند. ✅ اگر ما یک انسان موفق قرآنی را انسانی بدانیم که هم خدا را می شناسد، هم به دستوراتش عمل می کند و پایبند است یعنی هم اهل عبادت است، اهل انفاق است، اهل فضایل اخلاقی است و اهل دفاع از حق و حقوق مظلومین است و در یک کلام این موارد را به عنوان شاخصه یک انسان قرآنی به رسمیت بشناسیم، این شاخصه ها در مورد حضرت زهرا(سلام الله علیها) در اوج خود قرار دارد. ✅ وی ادامه داد: حضرت زهرا(سلام الله علیها) با وجود سن بسیار کم و عمر کوتاهی که داشتند، فعال اجتماعی هستند، در ایام رسالت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) که همواره در کنار پدر بزرگوارشان بودند و ایشان کمک می کردند، در جنگ و غیر جنگ در کنار پدر بودند تا جایی که پیامبر(صلی الله علیه و آله)، فاطمه زهرا(سلام الله علیها) را «امّ ابیها» می خواندند، یعنی حضرت مثل مادری که از فرزندش مراقبت می کند، از پدرشان مراقبت می کردند. ✅ بعد از رحلت حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) نیز قضایای مربوط به حضرت امیر(علیه السلام) پیش آمد و پس از محرومیت امیرالمومنین(علیه السلام) از مساله خلافت، حضرت زهرا(سلام الله علیها) همواره در کنار حضرت امیر(علیه السلام) بودند و به مبارزه فردی و اجتماعی با غاصبان خلافت پرداختند و هم از حق سیاسی و ولایت امیرمومنان امام علی(علیه السلام) و هم از حق اقتصادی خودشان دفاع کردند چراکه فدک ارثیه حضرت زهرا(سلام الله علیها) بود که بعد از رحلت حضرت رسول(صلی الله علیه و آله)، غصب شد. 🔸 حضرت زهرا(سلام الله علیها) در هر دو مورد امامت و ولایت حضرت امیر(علیه السلام) و همچنین قضیه فدک مبارزه کردند: ✅ این جریان تا جایی پیش رفت که حضرت صدیقه(سلام الله علیها) در این مسیر صدمه خوردند و عمرشان کوتاه شد و در جوانی به شهادت برسند. ✅ از سوی دیگر حضرت زهرا(سلام الله علیها) اهل انفاق بودند و درآمد فدک را صرف فقرا می کردند، انسانی بسیار زاهد بودند که از زر و زیور دنیا چیزی را برای خود نیاندوختند، بسیار عابد بودند به طوری که وقتی عبادت می کردند نوری از محراب ایشان به آسمان ساطع می شد و همواره در فکر دیگران بودند به طوری که امام حسن(علیه السلام) فرمودند: مادرم را دیدم که نماز خواند و بعد از نماز برای همه و همسایگان دعا کرد و خودش را دعا نکرد، پرسیدم چرا فقط دیگران و همسایگان را دعا می کنید که حضرت(سلام الله علیها) پاسخ دادند: «الجارُ ثُمَّ الدّارُ» یعنی اول همسایه و سپس خانه؛ این رویکرد به نوع دوستی حضرت زهرا(سلام الله علیها) باز می گردد که همواره دیگران را مقدم می دانستند و برایشان دعا کرده و یا به آنها کمک می کردند. برای دسترسی کامل به مطلب فوق روی لینک زیر کلیک نمایید. ➡️ http://l1l.ir/4lug ☘ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘ 🆔 @ostadmaaref 🌐💦🌐💦🌐💦🌐💦🌐💦🌐💦
💠 سوال: ♦️ آیا ماجرای زنده شدن زلیخا منبع روایی دارد؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️ در روایات بحثی درباره ی زنده شدن زلیخا ندیده ام. ✅ بحث مهم درباره جوان شدن ایشان و ازدواج او با حضرت یوسف است که روایاتش در مجموع ضعیف است. ✅ چندی قبل مقاله من در این موضوع در کانال گذاشته شده است. می توانید مراجعه بفرمایید. 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺🌺🌺 📚 خلاصه قسمت چهل و نهم: 💠 ♦️ معرفی کتاب در باب نظرات علمای فریقین در باب موضوع عدم تحریف ✅ بیان نظر علمای شیعه در باب موضوع تحریف: 🔹 نظر شیخ صدوق 🔹 نظر شیخ مفید 🆔 @ostadmaaref
roshana 049.mp3
5.99M
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 برنامه رادیویی #روشنا 📝 جلسه 49 🆔 @ostadmaaref
بررسی تطبیقی روایات فریقین در تشریع عمره تمتع.pdf
381.7K
#مقاله بررسی تطبیقی روایات فریقین در تشریع عمره تمتع #خطبه_فدکیه #فاطمه_زهرا #حجة_الوداع #حج_افراد #حج_قرآن #سنت_نبوی #سیره_معصومان مجله #حدیث_پژوهی 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: #حدیثی 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ در بحار الانوار از حذیفة نقل شده است که حضرت امیر هر ساله روز نهم ماه ربیع الاول را جشن می گرفتند و در آن عباراتی همچون یوم الغدیر الثانی، یوم تحطیط الاوازار، یوم فرح الشیعه و... وجود دارد. وضعیت این روایت از نظر دلالی و سندی چگونه است؟ 💠 پاسخ: ♦️ در این روایات برخی راویان مجهول الحال هستند؛ لذا از احادیث صحیح به نظر نمی رسد. ✅ از نظر متنی هم عقلانی نیست که امام حسن عسکری (علیه السلام) در سامرا در حالی که تحت نظر بوده اند بتوانند با این مناسبت ها جشن و سرور داشته باشند. 🆔 @ostadmaaref
گفتگو با دکتر مجید معارف در باب کتاب تاریخ عمومی حدیث.pdf
148K
#مصاحبه گفتگو با دکتر مجید معارف در باب کتاب تاریخ عمومی حدیث #روایات #تاریخ_حدیث #تاریخ_عمومی_حدیث مجله #کتاب_ماه_دین 🆔 @ostadmaaref
🍃🍂🍁 بسم الله الرحمن الرحیم 🍁‌🍂🍃 💠 دومین همایش ملی مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم ♦️ چرا دختر پیامبر(صلی الله علیه و آله) «کوثر» نامیده شد؟ 🗓 10 اسفند سال 1396 💐🍂💐💐🍂💐🍂💐🍂💐🍂💐 🔍 چکیده ی مطالب: 🔸 پیش از سخنان استاد، دو تن از شاگردان ایشان به بیان خاطرات خود از دوران شاگردی در محضر استاد گفتند. ابتدا دکتر مجید معارف که از شاگردان سال‌های دور استاد حجتی بوده به سخنرانی پیرامون شخصیت علمی استاد خود پرداخت. وی گفت: 35 سال قبل و در سال 1361 نخستین برخورد من با استاد حجتی بود و من ابتدا با شخصیت و بعد با شخص ایشان آشنا شدم. 🔹 در شیراز بودم که شنیدم دانشگاه تربیت مدرس رشته علوم قرآن و حدیث را دایر کرده و پذیرش دانشجو دارد. منابع آزمون که اعلام شد، 2 کتاب تاریخ قرآن در میان منابع به چشم می‌خورد که یکی سطح را معرفی و دیگری که کتاب استاد بود وارد عمق شده بود. رشته دانشگاهی من آن زمان اقتصاد بود، در آن آزمون که اولین آزمون علوم قرآنی پس از انقلاب بود شرکت کردم و پذیرفته شدم و تغییر رشته دادم و وارد دانشگاه تربیت مدرس شدم که در مجموع در آن دانشگاه دو اتاق قرضی در اختیار ما بود. در شرایطی درس خواندن در این رشته را آغاز کردیم که هر لحظه منتظر بودیم این دو اتاق و گروه منحل شود. آن زمان تنها کسی که پایه کار و این رشته بود استاد حجتی بود که 4 دانشجو را هدایت می‌کرد. 🔸 پس از دو ترم تحصیل در آن دانشگاه عملا زیر پوشش علمی 3 استاد جلیل القدر یعنی استاد محمدباقر حجتی، استاد محمدباقر بهبودی و استاد محمدباقر محقق بودم. در بین این اساتید دو نقر در وجود من رقابت علمی شدید داشتند، یکی استاد حجتی در علوم قرآنی و دیگری استاد بهبودی در علوم حدیث بود که این دو علم را به ما منتقل می‌کردند و من مدیون هر دو هستم. البته آن تعادل در من حفظ شد. در دوره فوق لیسانس کار قرآنی و در دوره دکتری کار حدیثی انجام دادم که در این دوره هم استاد راهنمای من استاد حجتی بودند. 🔹 ایشان احساس کردند قرآن مهجور مانده و با آنکه نابغه فلسفه تعلیم و تربیت بودند اما گفتند ترجیح می‌دهم معلم قرآن باشم. 🔸 حلاوت 2 درس از درس‌های استاد از خاطرم محو نشده: دو درس تاریخ قرآن و اعجاز قرآن که ترجمه اتقان سیوطی بود را ایشان به خط زیبای خودشان می‌نوشتند و در اختیار ما می‌گذاشتند. من هیچ‌گاه ندیدم سوالات و جزوات ایشان تایپ شود، با جملات استوار و خطی زیبا آنها را می‌نوشتند. 🔹 ایشان در حوزه فلسفه اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی، روانشناسی اسلامی، قرآن، حدیث، مطالعات ادبی و کتاب‌شناسی و نسخه‌شناسی کار علمی کردند و کتاب‌ها و مقالاتی نوشتند که برخی از آنها به تیراژ بالای 100 هزار رسیده است. 🔸 عنوانی نبوده که استاد حجتی احراز نکرده باشند. ایشان استاد و پژوهشگر برجسته علوم انسانی هستند، با این حال بالاترین مقام ایشان و بالاتر از مقام استادی ایشان، معلمی قرآن ایشان بود. ایشان یک یار، دلسوز و پیگیر سرنوشت شاگردان خود بودند. بعد از تربیت شاگرد مسیر ترقی او را پیگیری می‌کردند، این مجلس کمترین کاری است که به عنوان تجلیل ظاهری از ایشان انجام دهیم. اجر واقعی معلم را خدا می‌دهد. 💠 بیان مباحثی در مورد مطالعات میان رشته ای قرآن کریم 🔹 یکی از اختصاصات قرن حاضر علی‌رغم سابقه تاریخی، بحث مطالعات میان رشته‌ای قرآن است. این مسئله در واقع میوه تفسیر علمی قرآن کریم، اعجاز علمی قرآن می‌شود به آن توجه شود. 🔸 بحث دیگر مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم با توجه به علوم انسانی است که این بخش فراتر از اشاره است، بحث به صراحت می‌کشد، قرآن برای هدایت انسان نازل شده؛ هدی للناس». بشر برای زندگی خود برنامه‌ای دارد که اگر در این برنامه زندگی قرآن نخواهد حرف بزند چه باید بگوید؟ 🔹 مطالعات میان رشته‌ای از ضرورت‌های زمانه ما و مطالبات ما از قرآن کریم است، آن هم در زمانه‌ای که مکتب‌های مختلف سر برآورده است و داعیه سعادت انسان را دارند. حال که قرآن می‌فرماید «إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ»، باید دید قرآن درباره مسائل مختلف زندگی انسان چه می‌گوید. باید کاوش شود بین قرآن و علوم انسانی، قرآن خالی از اشارات نیست. آنجا که از قرآن مطالبه جدی می‌شود، در واقع کاوش میان قرآن و علوم انسانی اعم از حقوق اقتصاد، جامعه شناسی، روانشناسی، علوم تربیتی و ... است. امیدوارم دست اندرکاران این همایش این دغدغه را جدی بگیرند و دستاوردهای این‌گونه همایش‌ها مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم را مورد ارزیابی قرار دهند. ➡️ http://l1l.ir/4o-3 ☘ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘ 🆔 @ostadmaaref 🌐💦🌐💦🌐💦🌐💦🌐💦🌐💦
💠 تصویر استاد در این همایش 🆔 @ostadmaaref
بررسی عوامل آسیب پذیری فرهنگی در قرآن.pdf
817.1K
#مقاله بررسی عوامل آسیب پذیری فرهنگی در قرآن #قرآن #فرهنگ #آسیب_پذیری #اجتماعی #هدایت #سعادت مجله #بصیرت_و_تربیت_اسلامی 🆔 @ostadmaaref