1-اعتباریات
حقیقت اعتبار یک نوع تشبیه و استعاره است.
تمام حب و بغض ها و جنگ و صلح ها در عالم بر محور تشبیه است.
2-حقیقت اعتباریات تشبیه است برای تحریک احساسات تا غرضی شبیه مشبه به ایجاد گردد.الفاظ قرآن را باید غرض محور و کنایی و پیام رسان ترجمه کرد.mp3
21.51M
2-حقیقت اعتباریات تشبیه است برای تحریک احساسات تا غرضی شبیه مشبه به ایجاد گردد.
الفاظ قرآن را باید غرض محور و کنایی و پیام رسان ترجمه کرد
3-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم.mp3
13.91M
3-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم
اعتبار واسطه بین حقیقتی ناقص و حقیقتی کامل است یعنی واسطه بین نقص و کمال اختیاری است.
اعتبار یعنی کپی برداری از تکوین و تطبیق بر جایی که آن مصداق تکوینی موجود نیست پس اعتبار توسعه در مصداق است مجازاً
4-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم.mp3
9.16M
4-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم
اعتبار، تشبیه انسان ناقص به انسان کامل است تا در انسان تولید اراده و اختیار برای افعال اختیاری کند.
اعتبار وجوب در افعال اختیاری، اعتبار ضرورت بالغیر است مجازاً، نه ضرورت بالقیاس تکوینی
در هر فعل اختیاری سه ضرورت و وجوب موجود است(الف-ضرورت بالغیر تکوینی قبل از عمل و اراده
ب- ضرورت بالغیر تکوینی بعد عمل و اراده
ج-ضرورت بالغیر مجازی و اعتباری و تشبیهی حین عمل و اراده)
اشکال معروف بر نفی وجوب بالغیر اعتباری حین عمل و اراده و جواب آن
5-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم.mp3
10.27M
5-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم
اعتبار وجوب و باید در افعال ارادی
اعتبار مقدمه حضوری کردن کمالات حصولی است.
6-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم.mp3
11.36M
6-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم
اعتبار شبیه سازی عالم مُلک و تدریج به علم ملکوت و کن فیکون دفعی خداست
7-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم.mp3
8.17M
7-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم
بین طبیعت تکوینی و خواص و آثار تکوینی آن و مقدمات آن آثار اندیشه های اعتباری واسطه است.
8-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم
تأثیر اعتباریات در هبوط انسان و شخصیت توهمی او
9-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم- اعتبار وجوب در فعل اختیاری و مقدمات آن.mp3
16.24M
9-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم
اعتبار وجوب در فعل اختیاری و مقدمات آن
10-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم-اعتبارات قبل اجتماع،حسن و قبح، وجوب.mp3
16.25M
10-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم
اعتبارات قبل اجتماع:
اعتبار حسن و قبح عام،
اعتبار وجوب عام
11-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم-اعتبارات قبل اجتماع، انتخاب اخفّ و اسهل.mp3
16.36M
11-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم
اعتبارات قبل اجتماع
اعتبار انتخاب اخفّ و اسهل
12-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم-اعتبارات قبل اجتماع،استخدام و اجتماع و عدالت اجتماعی، مراتب عقل.mp3
24.7M
12-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم
اعتبارات قبل اجتماع،استخدام و اجتماع و عدالت اجتماعی
مراتب عقل و جهل قبل از ایمان به تعالیم انبیاء و بعد آن
💥 واژهپژوهی
🌺 ریشه و معنای چند واژهی فارسی 🌺
💧۱. پدر: به معنای "پشتیبان".
از واژهی اَوِستائی 'پیتا' بوده و سپس تبدیل به 'پییَر' شده و سپس تبدیل به 'پدر'.
هنوز هم در لهجهی گیلانیها و مازندرانیها و خراسانیها، این واژه 'پییَر' تلفظ میشود.
در زبان فرانسه نیز به پدر 'پِر' میگویند.
💧۲. مادر: به معنای "پروشدهنده".
اصلش 'هاماتا' بوده و سپس تبدیل به 'ماتا' شده و سپس تبدیل به 'مادر'.
💧۳. مَرد: به معنای "مُردنی".
از ریشهی 'مَرتِیَه' است.
💧۴. زن: به معنای "زندگی".
مخفّفِ 'زندگی'ست.
واژهی 'ژن' و 'ژنتیک' هم از همینجا گرفته شده.
💧۵. فرزند: به معنای "شکوهِ زندگی".
فرزند، مرکب از "فر" ( به معنای 'شکوه' ) + "زند" ( مخفّفِ 'زندگی' ) ست.
💧۶. پسر: به معنای "پاسبان و پاسدار".
اصلش 'پوهَر' بوده که تبدیل به 'پوسر' و سپس تبدیل به 'پسر' شده است.
💧۷. دختر: به معنای "دوستداشتنی".
اصلش 'دوشتَر' بود.
💧۸. بچه: به معنای "برای چه؟!".
اصلش 'وِیچَک' بود.
💧۹. بیمار: به معنای "ترسآورنده".
این واژه تشکیلشده از 'بیم + ار'؛ یعنی 'حالتی که بیم مرگ میآوَرَد.' یا 'کسی که بیمِ مرگ خودش را میآورد، با حالتی که پیدا کرده.'
✍ ملاحَظه:
ریشه و جهت نامگذاریها، بازتاب فهم و تصور انسانها از چیزیست که آن نام را بر او/آن میگذارند و "این رشته سرِ دراز دارد" ...
13-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم اصل متابعت علم-حجیت علم و قطع.mp3
6.06M
13-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم:
✅ اصل متابعت علم
✅ حجیت علم و قطع
14-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم اصل متابعت علم-حجیت علم و قطع-علم حصولی همان علم حضوری اعتباری است.mp3
10.03M
14-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم:
✅اصل متابعت علم
✅ حجیت علم و قطع
✅ علم حصولی همان علم حضوری اعتباری است
2.01M
سلام علیکم استاد بزرگوار
عرض ادب احترام
بنده در پایان نامه ام به مناسبتی، متعرض اعتباریات قبل الاجتماع شده ام.
از این 5 اصل (وجوب، حسن و قبح ، اخف و اسهل...)که علامه شمردهاند ، به غیر از مورد اول، متوجه اعتباری بودن این اصول ۵ گانه نمی شوم.
بخشی از صوت های ارزشمند شما را هم استماع کردم متاسفانه هنوز برایم وجه اعتباری بودن این اصول روشن نشد.
آیا برای شما ممکن است که محبت کنید در ضمن یک وُیس و یا یک پیام، وجه اعتباری بودن این اصول ۵ گانه را تبیین بفرمایید.
بسیار ممنون از لطف شما🙏🌺
در واقع سوالم این هست که« اعتبار» که در کلام علامه به معنای «اعطای حد چیزی به چیز دیگر است» در این موارد حد چه چیزی به چیز دیگر سرایت یافته است؟
جواب در صوت بالا👆
6.81M
موضوعی که بنده در پایان نامه دنبال می کنم «ادعای خلط حقیقت و اعتبار در استدلال های فلسفی به کار رفته در علم اصول» است، مرحوم علامه ره و امام ره و بعضی از بزرگان دیگر، معتقدند این استدلالات در اصول راه به جایی نمی برند چون گزاره های اصولی همگی اعتباری اند لذا به کار گیری ادله ی فلسفی مثل تمانع صدور دو معلول از یک علت، تسلسل و دور....در علم اصول خلط حقیقت و اعتبار است.
در مقابل شاهدیم که مرحوم صاحب کفایه و بسیار دیگر از بزرگان به وفور از این استدلالات بهره می برند و در این زمینه هیچ اشکالی نمی بینند.
اگر محبتی بفرمایید در این خصوص هم مطالبی بفرمایید، قطعا برای بنده سودمند خواهد بود، هرچند می دانم برای جنابعالی باعث زحمت است.
خدا خیرتان بدهد.🌷
جواب در صوت بالا👆
فایل های اول کانال باز نمیشن
باید چ کنیم ؟
جواب:
سلام علیکم
از تلگرام بگیرید👇
https://t.me/osul_etebariat
15-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم حجیت قطع و اماره-حجیت اصول عملیه-استصحابی که اصل عملی نیست.mp3
18.26M
15-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم
✅ حجیت قطع و اماره
✅ حجیت اصول عملیه
✅ استصحابی که اصل عملی نیست.
@osul_etebariat
16-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسماعتبار علم و ظن اطمینانی،نقد نظریه ظن گرایی و نفی علم گرایی.mp3
13.12M
16-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم:
✅ اعتبار علم و ظن اطمینانی
✅ نقد نظریه ظن گرایی و نفی علم گرایی
@osul_etebariat
17-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم تغییر در اعتبارات عمومی-سه عامل مهم تغییر اعتبار.mp3
9.72M
17-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم:
✅ تغییر در اعتبارات عمومی
✅ سه عامل مهم تغییر اعتبار
@osul_etebariat
18-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم اعتبارات بعدالاجتماع-اعتبار ملک و حق و تقسیمات آن.mp3
8.55M
18-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم:
✅ اعتبارات بعدالاجتماع
✅ اعتبار ملک و حق و تقسیمات آن
@osul_etebariat
19-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم اعتبارات بعدالاجتماع-اعتبار کلام و سخن و وضع الفاظ.mp3
15.83M
19-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم:
✅ اعتبارات بعدالاجتماع
✅ اعتبار کلام و سخن و وضع الفاظ
@osul_etebariat
20-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم اعتبارات بعدالاجتماع-اعتبار ریاست و مولویت و مدیریت و عبودیت.mp3
7.72M
20-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم:
✅ اعتبارات بعدالاجتماع
✅ اعتبار ریاست و مولویت و مدیریت و عبودیت
@osul_etebariat