الانسان قبل الدنیا.هبوط انسان از ملکوت به دنیا و اندیشه های اعتباری.اعتبارات و مصنوعات بشری کپی برداری از تکوین است.نقش اعتبارات دینی.mp3
19.55M
الانسان قبل الدنیا
✅ هبوط انسان از ملکوت به دنیا و اندیشه های اعتباری
✅ اعتبارات و مصنوعات بشری کپی برداری از تکوین است.
✅ نقش اعتبارات دینی در تنظیم اعتبارات بشری
✅ غالب احکام شرعی فاقد مصلحت و مفسده نفس الامری در جزییات است بلکه شریعت مقدمه تلقین حقیقت و بازسازی عالم ذر و یادآور ملکوت و خداست. در عین حال برای حفظ این شریعت که طریق به حقیقت است باید تمام شروط و جزییات آنرا مراعات کرد و هیچ کس غیر از شارع مقدس حق کم و زیاد کردن و تغییر این شریعت ندارد. یعنی برای وصول به #شرط_کمال در شریعت(انقطاع و اتصال به خدا و ملکوت و عالم ذر) باید #شرط_صحت و ظواهر شریعت را کامل حفظ کرد.
#بسیار_مهم
@osul_etebariat
اصول فقه متعالیه(مباحث اصول مبتنی بر نظام اعتباریات علامه طباطبایی)
الانسان قبل الدنیا ✅ هبوط انسان از ملکوت به دنیا و اندیشه های اعتباری ✅ اعتبارات و مصنوعات بشری ک
اگر قبرستان جاییست که مردگان را در آن قرار می دهند ما قبرستان نشینان عادات و روزمرگی را آیا به معنای زندگی راهیست؟ اگر مقصد پرواز است لانه ویران بهتر. پرستویی که مقصد را در اوج می یابد از ویرانی لانه اش نمی هراسد.
#شهید_مرتضی_آوینی
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅
حقیقت اعتباریات تشبیه است برای تحریک احساسات تا غرضی شبیه مشبه به ایجاد گردد.الفاظ قرآن را باید غرض محمور و کنایی و پیام رسان ترجمه کرد.mp3
21.51M
✅ حقیقت اعتباریات تشبیه است برای تحریک احساسات تا غرضی شبیه مشبه به ایجاد گردد.
✅ ایجاد انگیزه و تحریک احساسات افراد جامعه از طریق تشبیهات اعتباری به راحتی و بسیار سریع محقق می شود ولی فهم حکیمانه و عمیق نظری و زیربنایی فکری سال ها طول می کشد و نیاز به گذراندن دوره #طرح_ولایت و خواندن کتب (معرفت شناسی، خداشناسی فلسفی، انسان شناسی، فلسفه حقوق، فلسفه اخلاق، فلسفه سیاست) دارد.
✅ الفاظ قرآن را باید غرض محور و کنایی و پیام رسان ترجمه کرد نه تحت اللفظی.
بیانات قرآن و روایات درباره حقایق ماورای ماده تشبیهی است نه تحقیقی.
✅ اختلاف موافقان و مخالفان فلسفه و عرفان ناشی از تحقیقی گرفتن بیانات تشبیهی قرآن و روایات است.
✅ مبنای لغت شناسی علامه طباطبایی در تفسیر المیزان
#بسیار_مهم
@osul_etebariat
7.04M
#سؤال:
در حال خواندن کتاب اصول مظفر هستم
علاقه مندم که بحث اعتباریات علامه رو بخونم و از اصوات حضرتعالی کمک بگیرم .
به نظرتون کی بخونم خوبه
آیا نیاز به فلسفه هم هست؟
#جواب: در صوت👆
@osul_etebariat
9.87M
نظریه آخوند خراسانی، حضرت امام، علامه طباطبایی در بحث طلب و اراده
1-اعتباریات
حقیقت اعتبار یک نوع تشبیه و استعاره است.
تمام حب و بغض ها و جنگ و صلح ها در عالم بر محور تشبیه است.
2-حقیقت اعتباریات تشبیه است برای تحریک احساسات تا غرضی شبیه مشبه به ایجاد گردد.الفاظ قرآن را باید غرض محور و کنایی و پیام رسان ترجمه کرد.mp3
21.51M
2-حقیقت اعتباریات تشبیه است برای تحریک احساسات تا غرضی شبیه مشبه به ایجاد گردد.
الفاظ قرآن را باید غرض محور و کنایی و پیام رسان ترجمه کرد
3-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم.mp3
13.91M
3-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم
اعتبار واسطه بین حقیقتی ناقص و حقیقتی کامل است یعنی واسطه بین نقص و کمال اختیاری است.
اعتبار یعنی کپی برداری از تکوین و تطبیق بر جایی که آن مصداق تکوینی موجود نیست پس اعتبار توسعه در مصداق است مجازاً
4-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم.mp3
9.16M
4-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم
اعتبار، تشبیه انسان ناقص به انسان کامل است تا در انسان تولید اراده و اختیار برای افعال اختیاری کند.
اعتبار وجوب در افعال اختیاری، اعتبار ضرورت بالغیر است مجازاً، نه ضرورت بالقیاس تکوینی
در هر فعل اختیاری سه ضرورت و وجوب موجود است(الف-ضرورت بالغیر تکوینی قبل از عمل و اراده
ب- ضرورت بالغیر تکوینی بعد عمل و اراده
ج-ضرورت بالغیر مجازی و اعتباری و تشبیهی حین عمل و اراده)
اشکال معروف بر نفی وجوب بالغیر اعتباری حین عمل و اراده و جواب آن
5-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم.mp3
10.27M
5-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم
اعتبار وجوب و باید در افعال ارادی
اعتبار مقدمه حضوری کردن کمالات حصولی است.
6-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم.mp3
11.36M
6-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم
اعتبار شبیه سازی عالم مُلک و تدریج به علم ملکوت و کن فیکون دفعی خداست
7-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم.mp3
8.17M
7-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم
بین طبیعت تکوینی و خواص و آثار تکوینی آن و مقدمات آن آثار اندیشه های اعتباری واسطه است.
8-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم
تأثیر اعتباریات در هبوط انسان و شخصیت توهمی او
9-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم- اعتبار وجوب در فعل اختیاری و مقدمات آن.mp3
16.24M
9-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم
اعتبار وجوب در فعل اختیاری و مقدمات آن
10-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم-اعتبارات قبل اجتماع،حسن و قبح، وجوب.mp3
16.25M
10-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم
اعتبارات قبل اجتماع:
اعتبار حسن و قبح عام،
اعتبار وجوب عام
11-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم-اعتبارات قبل اجتماع، انتخاب اخفّ و اسهل.mp3
16.36M
11-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم
اعتبارات قبل اجتماع
اعتبار انتخاب اخفّ و اسهل
12-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم-اعتبارات قبل اجتماع،استخدام و اجتماع و عدالت اجتماعی، مراتب عقل.mp3
24.7M
12-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم
اعتبارات قبل اجتماع،استخدام و اجتماع و عدالت اجتماعی
مراتب عقل و جهل قبل از ایمان به تعالیم انبیاء و بعد آن