eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.7هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسمان اعتقادی
در آیه 201 سوره اعراف از «طَائِفٌ مِنَ الشَّيْطَانِ» نام برده؛ من جایی شنیدم که هر کدام از ما یک شیط
🎤در تفسیر شریف «المیزان» «طَائِفٌ مِنَ الشَّيْطَانِ» به شیطان طواف کننده حول قلب تفسیر شده است: ⏺«طائف از شيطان» آن شيطانى است كه پيرامون قلب آدمى طواف مى‏ كند تا رخنه ‏اى پيدا كرده وسوسه خود را وارد قلب كند يا آن وسوسه‏ اى است كه در حول قلب مى‏ چرخد تا راهى به قلب باز كرده وارد شود.... معنايش اين است كه در موقع مداخله شيطان به خدا پناه ببر، زيرا اين روش، روش پرهيزكاران است. آرى پرهيزكاران وقتى شيطان طائف نزديكشان مى‏ شود به ياد اين مى ‏افتند كه پروردگارشان خداوند است كه مالك و مربى ايشان است، و همه امور ايشان بدست او است پس چه بهتر كه به خود او مراجعه نموده و به او پناه ببريم، خداوند هم شر آن شيطان را از ايشان دفع نموده و پرده غفلت را از ايشان بر طرف مى ‏سازد، ناگهان بينا مى ‏شوند.»(1) تقریبا قریب به اتفاق مفسران «طَائِفٌ مِنَ الشَّيْطَانِ» را شیطان طواف کننده که برای وسوسه و خیالات معصیت آمیز حول قلب مؤمن طواف می کند، ترجمه و تفسیر کرده اند.(2) 📚پی نوشت ها: 1. طباطبایی، محمد حسین، ترجمه تفسير الميزان، محمد باقر موسوی، جامعه مدرسين حوزه علميه قم، دفتر انتشارات اسلامى، چاپ پنجم، قم، ج 8، ص 498 2. مکارم شیرازی، تفسير نمونه، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1371، چاپ دهم، ج 7، ص 66؛ شیخ طوسی، التبیان، بتصحیح عاملی، دار إحياء التراث العربي‏، بیروت، چاپ اول، ج 5، ص 64؛ طبرسی، ترجمه تفسیر مجمع البیان، ترجمه حسین نوری همدانی، نشر فراهانی، تهران، چاپ اول، ج 10، ص 148 🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(5).mp3
4.63M
🔹حجه الاسلام پرسش و پاسخ اعتقادی، جلسه 5 - ضرورت امامت در قرآن 🔰 @p_eteghadi 🔰
«همج رعاع» یعنی چه و مراد از آن، چه کسانی هستند؟ 👇🏿👇🏻👇🏿👇🏻👇🏿👇🏻👇🏿👇🏻👇🏿👇🏻👇🏿👇🏻👇🏿👇🏻
پرسمان اعتقادی
«همج رعاع» یعنی چه و مراد از آن، چه کسانی هستند؟ 👇🏿👇🏻👇🏿👇🏻👇🏿👇🏻👇🏿👇🏻👇🏿👇🏻👇🏿👇🏻👇🏿👇🏻
🎤به روایت ذیل توجه فرمایید: «عَنْ كُمَيْلِ بْنِ زِيَادٍ قَالَ: أَخَذَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام) بِيَدِي وَ أَخْرَجَنِي إِلَى نَاحِيَةِ الْجَبَّانِ فَلَمَّا أَصْحَرَ تَنَفَّسَ الصُّعَدَاءَ وَ قَالَ‏: يَا كُمَيْلُ إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِيَةٌ فَخَيْرُهَا أَوْعَاهَا احْفَظْ عَنِّي مَا أَقُولُ: النَّاسُ ثَلَاثَةٌ عَالِمٌ رَبَّانِيٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ وَ هَمَجٌ‏ رَعَاعٌ‏ أَتْبَاعُ كُلِّ نَاعِقٍ يَمِيلُونَ مَعَ كُلِّ رِيحٍ لَمْ يَسْتَضِيئُوا بِنُورِ الْعِلْمِ وَ لَمْ يَلْجَئُوا إِلَى رُكْنٍ وَثِيق‏» ⏺«كميل بن زياد نخعى» می گوید: امیرمؤمنان علی (علیه السلام) دست مرا گرفت و به بيرون شهر برد و چون بيابانى شد، نشست و آهى كشيد و سپس فرمود: اى كميل بن زياد! اين دل ها هم چون ظرف ها هستند، و بهترين آن ها آن است كه بهتر در خود نگاه دارد. پس آن چه را هم اكنون به تو مى ‏گويم در خاطر نگاه دار؛ مردمان بر سه گونه‏ اند: عالمان ربانى، و آموزندگانى براى رسيدن به رستگارى، و باقى همه ابلهان و نادانان هستند كه در پى هر بانگ‏ كننده به راه مى ‏افتند و هر بادى آنان را به سويى متمايل مى‏ كند، نه از نور علم كسب روشنى مى ‏كنند، و نه به پناهگاهى مطمئن و ايمن پناه مى‏ برند.(1) ✳️معنای لغوی «هَمَجُ‏ الناس: رُذالتهم‏»؛ همج از مردم یعنی اراذل آن ها.(2) «الهَمَج‏: البَعوض، و يقال لرُذَالِ النَّاس‏ الهَمَج‏ تشبيهاً»؛ همج یعنی پشه، و به اراذل از مردم هم از باب تشبیه، همج گفته می شود.(3) بنابر این: می توان گفت «همج رعاع» یعنی افراد فرومایه، احمق، نادان، اراذل، مانند پشه در باد، حزب باد، کسانی که خیری در آن ها نیست، کسانی که بر اساس شایعات و... به این سو و آن سو مایل می شوند، کسانی که اختیاری از خودشان ندارند و با هر حرفی چرخش و تغییر می کنند، و... . 📚پی نوشت ها: 1. ثقفى، ابراهيم بن محمد بن سعيد بن هلال، الغارات (ط- القديمة)، محقق/مصحح: حسيني، ناشر: دار الكتاب الإسلامي‏، قم‏، 1410ق‏، چاپ اول‏، ج ‏1، ص 89؛ ابن شعبه حرانى، تحف العقول‏، محقق/مصحح: غفارى، ناشر: جامعه مدرسين ‏ـ قم‏، 1404ق، چاپ دوم‏، ص 169؛ ابن بابویه (صدوق)، كمال الدين و تمام النعمة، انتشارات اسلامیه، ج ‏1، ص 290. 2. فراهیدی، خلیل بن احمد، كتاب العين، تحقیق: مھدى المخزومي و ابراھیم السامرئي، الناشر: مؤسسة دار الھجرة ـ ایران، چاپ دوم، 1409ه.ق، ج ‏3، ص 396. 3. ابن فارس، معجم مقاييس اللغة، محقق/مصحح: هارون، عبدالسلام محمد، ناشر: مكتب الاعلام الاسلامي‏ ـ قم‏، 1404 ه.ق، چاپ اول‏، ج ‏6، ص 64.
اگر شخصی از خانواده، در منطقه جنگی داشته باشیم، برای حفظ جان او از خطرات و هم چنین از مرگ و کشته شدن، چه دعا یا حرز یا تعویذی را پیشنهاد می دهید تا تاثیر فوق العاده داشته باشد و شخص را از خطرات جنگ حفظ کند؟ و هم چنین برای این که خداوند به کسی طول عمر با برکت بدهد، چه دعایی پیشنهاد می شود؟ 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🎤برای حفظ جان و امنیت دعاها و ذکرهایی در منابع حدیثی سفارش و نقل شده است که به برخی از آن ها اشاره می شود. 1. امام صادق(علیه السلام) فرمودند: برای محفوظ ماندن از هر بلا و آفتی پدرم به ما سفارش کردند که صبح سه مرتبه و شب سه مرتبه این دعا را بخوان: «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِی دِرْعِکَ الْحَصِینَهِ الَّتِی تَجْعَلُ فِیهَا مَنْ تُرِیدُ»؛ خداوندا! من را در آن پوششى که از هر بلا و آفتى حفظ مى‏ کند و هر کسى را که بخواهى در آن قرار مى ‏دهى، قرار بده.(1) 2. هرگاه رسول الله (صلی‌الله‌علیه وآله) با مسافری وداع می ‌کرد دست او را می ‌گرفت و این چنین برایش دعا می ‌کرد: خدا برای تو همراهی و مصاحبت را خوش و نیکو قرار دهد و به طور کامل تو را یاری کند و ناهمواری ‌ها را برایت آسان سازد. و دور را برایت نزدیک کند و نیازهایت را برآورد و امانت و دینت را حفظ کند و پایان کارت را نیکو گرداند. و تو را به هر خیری رهنمون سازد. بر تو باد به تقوای الهی. خود را به خدا بسپار و به امید برکت خدای بزرگ حرکت کن.(2) 3. هم چنین خواندن و همراه داشتن سوره حمد و چهار قل، «آیت الکرسی»، آیه «شهدالله»، سوره های «شمس»، «لیل»، «توحید»،«صف»... برای حفظ جان و اموال و دادن صدقه و کمک به نیازمندان و نیکی به پدر و مادر برای طولانی شدن عمر مفید است . 4. همراه داشتن حرز امام جواد (علیه السلام) (3) 5. «سیدابن‌طاووس» به سند معتبر از «جمیل بن درّاج» روایت کرده: مردی خدمت امام صادق(علیه‌السلام) آمد و گفت: ای مولای من سنّ و سالم بالا رفته و خویشانم مرده ‌اند و مونسی ندارم، می ‌ترسم مرا هم مرگ دریابد. حضرت فرمود: برادران مؤمن صالح برای اُنس گرفتن از نزدیکان بهترند و اگر طولانی شدن عمر خود و خویشان و دوستان را خواهی این دعا را پس از هر نماز بخوان: اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ اَللّهُمَّ اِنَّ رَسُولَكَ الصّادِقَ الْمُصَدَّقَ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَآلِهِ قالَ اِنَّكَ قُلْتَ ما تَرَدَّدْتُ فى شَىْءٍ أَنَا فاعِلُهُ كَتَرَدُّدى فى قَبْضِ رُوحِ عَبْدِىَ الْمُؤْمِنِ يَكْرَهُ الْمَوْتَ وَاَكْرَهُ مَسآئَتَهُ اَللّهُمَّ فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجَّلْ لِوَلِيِّكَ الْفَرَجَ وَالْعافِيَةَ وَالنَّصْرَ وَلا تَسُؤْنى فى نَفْسى وَلا فى اَحَدٍ مِنْ اَحِبَّتى خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، خدایا رسول راستگوی تصدیق‌ شده‌ ات (درود تو بر او و خاندانش) گفت که تو فرمودی: در هیچ کاری از کارهایم تردید نکرده ‌ام همچون تردیدم در گرفتن روح بنده مؤمنم درحالی‌که او مرگ را خوش ندارد و من هم رنجاندن او را خوش ندارم، خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و برای ولیّ ‌ات گشایش و عافیت و یاری را نزدیک گردان و درباره خودم و احدی از دوستانم بدی قرار مده. و اگر خواهی یک ‌یک از دوستان خود را نام ببر و بگو: «وَ لا فی فُلانٍ وَ لا فی فُلانٍ» راوی گفت: چون بر این دعا مداومت کردم، چندان عمر یافته ‌ام که از زندگانی ملول و خسته شدم.(4) 📚پی نوشت ها: 1. کافی، شیخ یعقوب کلینی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج 2، ص 534 . 2. من لایحضرالفقیه، شیخ صدوق، قم، اتشارات اسلامی، ج 2، ص 276. 3. ر.ک: بحار، علامه مجلسی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج 50، ص 98 4. ر.ک: مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، باقیات الصالحات در آخر کتاب مفاتیح الجنان، باب اول: اعمال شب و روز، فصل اول: اعمال متعلق به مابین طلوع فجر تا طلوع آفتاب. 🔰 @p_eteghadi 🔰
✔️فتنه ای سخت در آخرالزمان❗️❗️ حسن‌بن‌محبوب از حضرت علی بن موسی الرّضا صلوات‌الله‌علیهما روایت می‌کند که فرمودند: 🍂 «ناچار بايد فتنه‌ای سخت و بلایی بنيان‌کَن، دامنِ مردم را بگيرد که تمام سدهای دوستی و روابط خويشاوندی درهم کوبيده شود (برای هیچ‌کس پناهی نباشد) و آن زمانی است که شيعیان، سومين فرزندم را از دست داده باشند (شهادت امام عسکری علیه‌السلام و دوران غیبت امام زمان عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف)؛ (غم غیبت او چنان سنگين است) که اهل آسمانها و اهل زمين، بر او و از فراق او می‌گریند و چه بسيارند افراد مؤمنی که در آن دوران، در آتش هِجرش می‌سوزند و به آب گوارا (ماء مَعين) دست نمی‌يابند. اما گويی سُرور و خوشحالی آنان را می‌بینم هنگامی که ندای آسمانی ظهور را می‌شنوند؛ آن صدایی که شنيدنش از دور و نزدیک، برای همه یکی است و رحمتی است برای مؤمنان و عذابی است برای کافران.» 💠 «عن الحسن بن محبوب، عن أبي الحسن الرضا عليه‌السلام أنه قال: لابد من فتنة صماء صيلم يسقط فيها کل بطانة و وليجة و ذلک عند فقدان الشيعة الثالث من ولدي يبکي عليه اهل السماء و اهل الارض و کم من مؤمن متاءسف حران حزين عند فقد الماء المعين کاني بهم اسرما يکونون وقد نودوا نداء يسمعه من بعد کما يسمعه من قرب يکون رحمة للمؤمنين و عذابا للکافرين...» 📚 الغیبة (شیخ طوسی)، ص۴۳۹ بحار الانوار (علامه مجلسی)، ج۵۲، ص۲۸۹ 🔰 @p_eteghadi 🔰
صحت توقیت سال ظهور.mp3
5.31M
⁉️لطفا در خصوص پیشگویی افراد در مورد ظهور و تعیین سال ظهور توضیح دهید ؟ ⭕️پاسخ: استاد ابراهیم 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امیرالمؤمنین عليه السلام: کار اندکی که ادامه اش میدهی از کار بسیاری که از آن خسته شوی امیوارکننده تر است قَلِيلٌ تَدُومُ عَلَيْهِ، أَرْجَى مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ حکمت 278 نهج البلاغه #سایت_ما ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
چرا در سجده و رکوع، خواندن قرآن مکروه است؟ 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
پرسمان اعتقادی
چرا در سجده و رکوع، خواندن قرآن مکروه است؟ 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🎤نماز دارای اجزایی است که هر کدام خواص و خصائص متفاوتی دارد. هر کدام به جای خود و با شرایط خاص باید محقق شود و نباید بین آنها تداخلی پیش آید، بنا بر این، ذکر خاص هر کدام، باید در جای خودش انجام شود. گذشته از آنکه نوع وجوب هر کدام متفاوت است. مثلا بر اساس احادیث، وجوب رکوع و سجود، در قرآن ذکر شده است، اما وجوب قرائت، به امر نبوی است. ❇️قرائت در سجده در فتوای فقها: قرائت قرآن در رکوع و سجود، ممنوع نیست، بلکه در بعضی موارد، امام (علیه السلام) تصریح به جواز داشتند. فقها این کار را حرام نمی دانند، اما معمولا آن را مکروه دانسته یا ترک آن را بهتر می دانند. مقام معظم رهبری (دام ظلّه) در استفتا از قرائت قرآن در سجود می فرماید: «اگر صورت نماز را به هم نزند، به قصد قرآن اشکال ندارد، اگر چه بهتر ترک آن است.» البته آیة الله بهجت (رحمة الله علیه) این گونه جواب داده اند: اشکال ندارد مخصوصاً آن آیاتی که مشتمل بر دعا است. 🔰 @p_eteghadi 🔰