زنی بد کاره که قبر جسد او را قبول نمیکرد
🗣علامه حلی (اعلی الله مقامه) در کتاب منتهی المطلب روایت کرده، که زنی زانیه بود، و خیانت آن زن در مرتبه ای بود که اولاد خود را که از زنا متولد می نمود، با آتش می سوزانید، تاکسی از اقربان او به عملش مطلع نگردد، هیچ کس هم از اقوام او به عمل قبیح او مطلع نبود، غیر از مادرش، و روزی خود را با این عمل شنیع می گذرانیدند، تا وقتی که مرگ او را دریافت، وقتی که آن زن را دفن نمودند، زمین جسد او را قبول نکرد، و او را از خاک بیرون می انداخت، مجدداً قبر دیگری درست کرده، و دفن نمودند، باز زمین او را قبول نکرد، و جسدش را بیرو انداخت، دفعه سوم در جایی قبر کندند، همینکه دفن نمودند، قبر او را بیرون انداخت، آشنایان و اقوام او متحر شدند، و به خدمت امام جعفر صادق(ع) آمدند، احوالات او را عرض کردند، امام صادق(ع) متوجه مادر آن زن گشته فرمود: که عمل آن چه بوده مادرش عرض کرد: عمل دخترش بسیار بد بوده است. حضرت فرمود: سبب قبول نکردن زمین، جسد این زن را، این است که زن فرزندان خود را که مخلوق حکیم بودند! به عذاب قهار که آتش است معذب نموده است، چاره او این است که قدری از تربیت طاهره سید الشهداء(ع) را با او دفن کنید، وقتی که اقوام آن زن چنان کردند، زمین او را قبول کرد
📚کشکول النورج، ج، کتاب منتهی المطالب به نقل از داستانهایی از انوار آسمانی، ص95.
🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨
🌹روزی واعظی به مردمش می گفت:
✍ای مردم! هر کس دعا را از روی اخلاص بگوید،
می تواند از روی آب بگذرد، مانند کسی که در خشکی راه میرود.
جوان ساده و پاکدل، که خانه اش در خارج از شهر بود و هر روز می بایست از رودخانه می گذشت، در پای منبر بود. چون این سخن از واعظ شنید، بسیار خوشحال شد. هنگام بازگشت به خانه، دعا گویان، پا بر آب نهاد و از رودخانه گذشت...
روزهای بعد نیز کارش همین بود و در دل از واعظ بسیار سپاسگزاری می کرد. آرزو داشت که هدایت و ارشاد او را جبران کند. روزی واعظ را به منزل خویش دعوت کرد، تا از او به شایستگی پذیرایی کند. واعظ نیز دعوت جوان پاکدل را پذیرفت و با او به راه افتاد.
چون به رودخانه رسیدند، جوان "دعا" گفت و پای بر آب نهاد و از روی آن گذشت، اما واعظ همچنان برجای خویش ایستاده بود و گام بر نمی داشت...
جوان گفت: "ای بزرگوار!تو خود، این راه و روش را به ما آموختی و من از آن روز چنین میکنم پس چرا اینک برجای خود ایستاده ای، دعا را بگو و از روی آب گذر کن!
واعظ، آهی کشید و گفت: حق،
همان است که تو می گویی،
اما دلی که تو داری، من ندارم.
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ 🎬 #استاد_شجاعی
ـ چرا خدا این بلا رو سرم آورد؟
ـ چرا خدا با من لج کرده؟
ـ چرا اینهمه دعا میکنم منو نمیبینه؟
💥 چرا فقــط مَــــن ؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨
🌼صلابت و عظمت عقیلۀ بنیهاشم
🌸 ولادت با سعادت حضرت زینب کبری سلاماللهعلیها مبارک باد
✍ شهیده بنتالهدی صدر : سخن از زینب کبری سلاماللهعلیها دختر امیرمؤمنان علیهالسلام و خواهر حسین علیهالسلام است؛ آن سلالۀ خاندان پیامبر صلیاللهعلیهوآله و عقیلۀ بنیهاشم، شکوفۀ اهلبیت، گل خوشبوی خاندان نبوت آسمانی و شرارۀ درخت مبارکی که اصل و ریشه آن ثابت است و شاخسارش سر در آسمان دارد: زینب سلاماللهعلیها.
هم او که در گهوارۀ بهشتی فاطمه سلاماللهعلیها و دامان پرعطوفت محمد صلیاللهعلیهوآله رشد کرد و تربیت یافت و گویی از آغاز مهیا شده بود تا پرشورترین صفحات حماسه و جهاد زن مسلمان را رقم زند؛ چراکه از لحظۀ ولادت، «عاشورا» بر سرش سایهگستر شده بود. در صفحات کتابهای تاریخ و حتی در نوشتههای شرقشناسانی چون رونالدسون در کتاب «عقیدۀ شیعه» و مانس در کتاب «فاطمه و دختران محمد» آمده است که خاندان پیامبر صلیاللهعلیهوآله آن نوزاد کوچک را بهتنهایی «لشگری» استوار در برابر وقایع آینده بهشمار میآوردند و از همان ابتدا او را برای رویارویی با حوادث بزرگ آماده و مهیا کردند.
هنگامی که امیرمؤمنان علیهالسلام درباره نقش زینب در وقایع بزرگ آینده با او سخن گفت، زینب سلاماللهعلیها با صلابتی بیمانند به پدر عرضه داشت: «پدر جان از همه آنها باخبرم. مادرم مرا از آن آگاه ساخته است تا برای آن روزها آماده شوم».
شگفتا از صلابت و عظمت عقیلۀ بنیهاشم و شگفتا از ایمان و باوری که جانهای باورمندان را طاقتی فراتر از تصور بشر عطا میکند... .
📚 بنتالهدی صدر، جایگاه زن در اسلام، ص71 .
🔰 @p_eteghadi 🔰
1_1345464719.mp3
419.4K
🔴 سؤال: در برزخ شب و روز وجود دارد؟ آیا شب و روزش مثل این دنیاست نور روزش از چیست و نور شبش از چیست؟
🎙#استاد_محمدی
🔰 @p_eteghadi 🔰
🌹 امام علی (ع) :
✍ دروغگو و مرده یکساناند؛
زیرا برتری زنده بر مرده به اعتماد بر اوست، پس اگر به سخن او اعتمادی نشود، زنده نیست!
📚 غررالحکم حدیث۲۱۰۴
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔵 ياران برزخى
✍ در روايات مى خوانيم: بعضى از اعمال انسان مانند نماز، زكات، حج و روزه و همچنين علاقه هاى قلبى و روابط سياسى انسان (ولايت و رهبرى) در قيافه هاى بسيار زيبا نزد انسان حاضر شده و مى گويند: ما همان اعمال صالح تو هستيم، و بدين وسيله انسان را در عالم برزخ شاد مى نمايند. امّا اگر كافر بميرد، انواع تاريكى ها، فشارها، شياطين و گزندگان همدم او هستند.
📚 کتاب معاد، استاد قرائتی
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
| #احادیث_داستانی |
☆ در حال تلاش برای خانواده! ☆
🔅 #امام_صادق_علیه_السلام : محمّد بن منکدر می گفت:
من گمان نمی کردم امام زین العابدین(ع) جانشینی برتر از خود بنهد، تا آن که پسرش امام باقر(ع) را دیدم و خواستم بدو پند دهم؛ ولی او مرا پند داد.
دوستانش به منکدر گفتند: امام(ع) به چه چیزی تو را پند داد؟
🔸 گفت: در ساعات گرم روز به یکی از مناطق مدینه رفتم. امام باقر ـ که مردی تنومند و سنگین بود ـ مرا دید. او به دو غلام سیاه یا دو برده تکیه کرده بود. با خود گفتم: سبحان اللَّه! در این ساعت، بزرگی از بزرگان قریش، در طلب دنیاست! خوب است او را اندرز دهم.
به او نزدیک شدم و سلام کردم. او در حالی که عرق می ریخت، به تندی جواب سلام مرا داد.
▫️ گفتم: خدا حالت را نیکو گردانَد! بزرگی از بزرگان قریش، در این ساعت در طلب دنیاست!؟ هیچ می دانی اگر در این وضع، مرگ تو فرا رسد، چه می کنی؟
🔅 فرمود: «اگر مرگم در این وضع فرا رسد، در حالی فرا رسیده است که من در حال فرمانبری از خدا هستم و با این فرمانبری و اطاعت، خود و خانواده ام را از نیاز به تو و مردم باز می دارم. من از این می هراسم که اگر مرگم، در حال معصیت خدا رسد، چه کنم».
▫️ گفتم: خدا بر تو رحمت آورَد! راست می گویی. من خواستم به تو پند دهم؛ لیکن تو به من پند دادی.
📚 دانشنامه قرآن و حدیث ج ۱۰ ص۲۲۰
#خانواده
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔵 شفاعت حضرت زهرا سلام الله علیها
✍ شفاعت دو نفر از معصومین (ع) عجیب است. یکی شفاعت ابا عبدالله الحسين علیه السلام که روایاتش در «کامل الزيارات» آمده است و فوق العاده است. و دیگری شفاعت مادر بزرگوارشان حضرت زهرا (س) که مرحوم مجلسی در جلد هشتم «بحارالانوار» برخی از آنها را آورده است.
در آنجا آمده است: آنقدر از محبان و دوستان و شیعیانش شفاعت می کند که جز مشتی کافر و منافق کسی برای جهنم باقی نمی ماند و باقی را مانند پرنده ای که از زمین دانه جمع می کند، همه را جمع می کند و به بهشت می برد. آن وقت همه آرزو می کنند.
ای کاش فاطمی بودند
این نصرتی است که خداوند به حضرت زهرا (س) میدهد.
📚 کتاب بهشت و جهنم
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 جاودانگی در بهشت و جهنّم
🌹 امام صادق علیه السلام:
✍ علّت این که اهل دوزخ همیشه در آتش خواهند بود، آن است که قصد و نیّت آنها این بود که اگر همیشه در دنیا بودند، همواره خدا را معصیت کنند، و علّت این که اهل بهشت، همیشه در بهشت خواهند بود، آن است که قصد آنها این بود که اگر همیشه در دنیا باشند همواره خدا را اطاعت کنند، پس نیّتها است که موجب شده اهل بهشت در بهشت و اهل آتش در آتش جاویدان باشند.
📚 کتاب چهل حدیث بهشت و جهنم
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰 پاسخ:
1⃣ نکته اول: بله درست است که تمام ادیان الهی در زمان خود حق بوده اند؛ اما با گذشت زمان و تحریف آن شریعت، و آمدن شریعت های بعدی؛ شریعت قبلی منسوخ شده است. مثلا با آمدن حضرت عیسی علیه السلام شریعت حضرت موسی منسوخ شده و همه باید از حضرت عیسی علیه السلام پیروی می کردند و همچنین با آمدن اسلام؛ تمام پیروان انبیاء گذشته از آخرین پیامبر الهی تبعیت کنند.
👈 در واقع به استناد قرآن کریم ما یک دین بیشتر نداریم «إِنَّ الدّينَ عِندَ الله الإِسلامُ»(آل عمران/19) «قطعا دین نزد خداوند اسلام است.» بلکه این شریعت ها بوده است که یکی پس از دیگری آمده است.
✳️ قرآن به صراحت بیان میکند که بعد از آمدن قرآن و دین مبین اسلام، هیچ دین و آیینی از انسانها پذیرفته نیست و تمام ادیان نسخ شدهاند: «وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ (آل عمران/85) و هر كس جز دین اسلام، آيينى براى خود انتخاب كند، از او پذيرفته نخواهد شد، و او در آخرت، از زيانكاران است.»
2⃣ نکته دوم: چون در بین ادیان و اعتقادات و عملکرد آنها تضاد وجود دارد، بدون شک نمیتوان گفت همه آنان حق هستند؛ چون عقل بشری حکم میکند در بین دو حکم متضاد، تنها یکی درست است و نمیتواند هر دو درست باشد؛ این مطلب بدیهی است و از باب «اجتماع نقیضین» است که امکان ندارد، مثلاً مسیحیت به سه خدا معتقد هستند و اسلام معتقد است جز یک خدا وجود ندارد.
🔺 حال یک یا سه؟ تنها یکی از این دو درست است و یکی باطل، پس نمیتوان هر دو را حق و درست دانست. یا اینکه قرآن و اسلام میفرماید خداوند متعال جسم نیست و هیچگونه زاد و ولدی ندارد، اما یهود «عزیر» که از پیامبران الهی بود را پسر خدا مینامند، حال یا خدا پسر دارد یا نه؟ نمیتوان گفت هر دو درست میگویند و هم پسر دارد و هم ندارد. بالاخره یکی صادق است و یکی باطل.
❇️ یا آنکه اسلام میگوید تنها یک خدا وجود دارد ولی زرتشتیان معتقد به دو خدا هستند خدای خوبیها و خدای بدیها، حال کدام یک درست میگویند؟ پس چون اجتماع نقیضین محال است، نمیتوان گفت هر دو دین درست میگویند و هر دو دین حق هستند.
✳️ در رابطه با احکام هم این تضاد دیده میشود، مثلاً اسلام «شراب» را حرام میداند، اما مسیحیت آنرا حلال میداند؛ حال باید پرسید در زمان کنونی حکم خدا چیست؟ نمیشود که هم حلال باشد و هم حرام؟! یک فعل ممکن است در دو زمان دو حکم را داشته باشد؛ اما در یک زمان هرگز یک فعل دو حکم را ندارد.
_____
📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/23253
🔰 @p_eteghadi 🔰
🌟شرط خداوند برای توبه و آمرزش شیطان
✅گويند: در عصر حضرت موسي - عليه السلام - روزي ابليس نزد حضرت موسي - عليه السلام - آمد و گفت: «ميخواهم هزار و سه پند به تو بياموزم».
💠موسي - عليه السلام - او را شناخت و به او فرمود: «آن چه كه تو ميداني، بيشتر از آن را من ميدانم، نيازي به پندهاي تو ندارم».
🌟جبرئيل - عليه السلام - بر موسي - عليه السلام - نازل شد و عرض كرد: «اي موسي! خداوند ميفرمايد: هزار پند او فريب است، اما سه پند او را بشنو».
🌹موسي - عليه السلام - به ابليس فرمود: «سه پند از هزار و سه پندت را بگو!»
🔥ابليس گفت:
🔸1. هر گاه تصميم بر انجام كار نيكي گرفتي، در انجام آن شتاب كن و گرنه تو را پشيمان ميكنم.
🔸2. اگر با زن نامحرمي خلوت كردي، از من غافل نباش كه تو را به عمل منافي عفت وادار مينمايم.
🔸3. هرگاه خشمگين شدي، جاي خود را عوض كن، و گرنه موجب فتنه خواهم شد.
🌾اكنون كه تو را سه پند دادم به تو حقّي پيدا كردم...
در عوض، از خداوند بخواه تا مرا بيامرزد.»
🌷موسي - عليه السلام - خواسته ابليس را به خدا عرض كرد، خداوند فرمود: «شرط آمرزش شيطان آن است كه به كنار قبر آدم - عليه السلام - برود و خاك قبر او را سجده كند.»
🌹حضرت موسي - عليه السلام - فرمان خدا را به ابليس ابلاغ كرد.
🔥ابليس كه هم چنان در خودخواهي و تكبر غوطهور بود، گفت: «اي موسي! من در آن هنگام كه آدم - عليه السلام - زنده بود، بر او سجده نكردم، چگونه اكنون حاضر شوم كه بر خاك قبر او سجده كنم؟!!
📚 هماي سعادت، ص 206.
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 #درس_اخلاق
🔹 اشتیاق خدا به گناهکار!!!
🔸 استاد مسعود عالی
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیت الله عبدالکریم کشمیری در عالم مکاشفه از شیخ عباس قمی میپرسد چه چیزی بدرد عالم برزخ میخورد؟
🎙#استاد_حسن_آبادی
🔰 @p_eteghadi 🔰
✍امام علی عليه السلام:
هر كس به امور بيهوده بپردازد، امور سودمند را از دست بدهد.
📚 غررالحكم حدیث ۸۵۲۰
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 مشاهده منازل بهشت در شب عاشورا
✍ شب عاشورا وقتی اصحاب اباعبدالله (ع) اظهار وفاداری کردند و امتحان بندگی خود را دادند، امام برایشان دعا کرد. آنگاه فرمود: «اکنون سر های خود را بلند کنید و بنگرید! ایشان سربلند کردند و جایگاه خویش را در بهشت مشاهده نمودند.»
در بعضی از روایات هم آمده است که امام صادق (ع) حوض کوثر را به یکی از یارانش به نام عبدالله بن سنان نشان دادند.
این موضوع دلالت بر این دارد که بهشت و جهنم هماکنون وجود دارند و خلق شده اند.
📚 کتاب بهشت و جهنم
🔰 @p_eteghadi 🔰
﷽؛
✅ جسارت به حضرت زهرا (سلام الله علیها) در کلام «عبدالفتاح عبدالمقصود»
📝 پرسش :
«عبدالفتاح عبدالمقصود» عالم اهل سنت ، ماجرای یورش به خانه حضرت زهرا (علیها السلام) و جسارت به ایشان را چگونه شرح می دهد ؟
📖 پاسخ اجمالی :
«عبدالفتاح عبدالمقصود» عالم اهل سنت ، درباره ماجرای یورش به خانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) می نویسد :
« عمر گفت : قسم به كسى كه جان عمر در دست اوست يا بايد بيرون بياييد يا خانه را بر ساكنانش آتش مى زنم . عدّه اى كه از خدا مى ترسيدند و پس از پيامبر (صلی الله علیه و آله) رعايت منزلت او را مى كردند ، گفتند : اباحفص، فاطمه در اين خانه است . بى پروا فرياد زد : باشد ! نزديك شد ، در زد ، سپس بر در كوبيد و وارد خانه شد ... طنين صداى زهرا در نزديكى ورودی خانه بلند شد ... اين ناله استغاثه او بود ...!».
📖 پاسخ تفصیلی :
«عبدالفتاح عبدالمقصود» عالم اهل سنت ، ماجرای هجوم به خانه وحى را در دو مورد از كتاب خود آورده است و ما به نقل يكى از آنها بسنده مى كنيم :
عمر گفت :
« وَالّذي نَفْسُ عُمَرَ بِيَدِهِ، لَيَخْرُجَنَّ أَوْ لاَحْرَقَنّها عَلى مَنْ فيها...! قالت له طائفة خافت الله و رعت الرسول في عقبه: يا أباحَفْص، إِنَّ فيها فاطِمَةَ! فَصاحَ لايُبالي: وَ إن...! وَ اقْتَرَبَ وَ قَرَعَ الْبابَ، ثُمَّ ضَرَبَهُ وَ اقْتَحَمَهُ... وَ بَدالَهُ عَليّ... وَ رَنَّ حينَذاكَ صَوْتُ الزَّهْراءِ عِنْدَ مَدْخَلِ الدّارِ... فَإنْ هِيَ إلاّ طَنينَ اسْتِغاثَة...»(1)؛
( قسم به كسى كه جان عمر در دست اوست يا بايد بيرون بياييد يا خانه را بر ساكنانش آتش مى زنم . عدّه اى كه از خدا مى ترسيدند و پس از پيامبر (صلى الله عليه وآله) رعايت منزلت او را مى كردند ، گفتند : اباحفص ، فاطمه در اين خانه است . بى پروا فرياد زد : باشد !. نزديك شد ، در زد ، سپس بر در كوبيد و وارد خانه شد . على (عليه السلام) پيدا شد ... طنين صداى زهرا در نزديكى مدخل خانه بلند شد ... اين ناله استغاثه او بود...!).(2)
#پےنوشت
(1). الامام علی بن ابی طالب(علیه السلام)، عبدالفتاح عبدالمقصود، دار مصر، قاهره، ۱۹۵۱م / ۱۳۷۰ق، ج 4، ص 276.
(2). پيام امام امير المومنين(عليه السلام)، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1386 ش، چاپ اول، ج 8، ص 51.
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
🔰 @p_eteghadi 🔰
📚وصیت کردن هنر نیست، تا زنده ایم ببخشیم!
مردی انبار خرمایی داشت و ظاهراً مرد مومنی بود و به تکالیف دینی اش عمل می کرد
روزهای آخر عمرش وصیت کرد و رسول خدا را هم وصی خود قرار داد که پس از مرگ او انبار خرما را به مصرف مستمندان برسانند.
رسول خدا هم پذیرفت و پس از مرگ وی در انبار را بازکردو تمام خرماها را درمیان مستمندان تقسیم کرد.
سپس یک دانه خرما از میان خاکها برداشت و به مردم نشان داد و فرمود: این چیست که در دست من است؟
گفتند: یک دانه خرماست که از میان خاک ها برداشته اید.
فرمود: این مرد اگر خودش همین یک دانه خرما را درحیات خودش می داد، در نزد خدا محبوب تر بود از این همه خرمایی که من از طرف او طبق وصیتش انفاق کردم!
این تذکر بسیار تکان دهنده ای است که تا زنده هستید کارتان را خودتان انجام دهید.
وصیت کردن هنر نیست. هنر این است که در زنده بودن بتوان مال را از خود جدا کرد که دردآور است.
📙 صفیرهدایت، 36،توبه، آیت الله ضیاء آبادی
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔆 #پندانه
✍ مراقب زبانت باش
🔹پادشاهی بر سر سفره نشسته بود و میخواست طعام بخورد.
🔸خدمتكار او با سینی غذا وارد شد اما ناگهان پایش به لبه فرش گرفت و دستش لرزید و مقداری آش روی سر پادشاه ریخت.
🔹پادشاه خشمگین شد و خواست خدمتكار را مجازات كند.
🔸خدمتكار بیدرنگ سینی را روی زمین گذاشت و كاسه آش را برداشت و همه را روی سر پادشاه خالی كرد.
🔹پادشاه از شدت خشم از جا پرید و فریاد زد:
این چه كاری بود كه كردی احمق؟!
🔸خدمتكار با خونسردی پاسخ داد:
ای پادشاه، اگر بهخاطر ریخته شدن كمی آش بر سرت مرا مجازات كنی، نفرت مردم از تو زیاد میشود چون تو بهخاطر یک اشتباه به این كوچكی مرا مجازات میكنی!
🔹این است كه به فكرم رسید تا تمام آش را روی سرت بریزم تا گناه بزرگی بكنم و تو بهخاطر چنین گناهی مرا مجازات بكنی، آن وقت اگر مردم بدانند این مجازات حق من بوده، نفرت آنها از تو بیشتر نمیشود!
🔸پادشاه از این حرف خدمتكار خوشش آمد و او را بخشید.
🔹گاهی این زبان میتواند وسیلهای برای نجات دادن افراد باشد، گاهی هم وسیلهای برای هلاکت، مهم این است که در برخورد با دیگران چگونه از آن استفاده کنیم.
🔰 @p_eteghadi 🔰
﷽؛
✅ جسارت به حضرت زهرا (سلام الله علیها) در کتاب «الإمامه و الخلافه»
📝 پرسش :
در کتاب «الإمامه و الخلافه» ماجرای یورش به خانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) و جسارت «عمر» به ایشان چگونه منعکس شده است ؟
📖 پاسخ اجمالی :
«مقاتل ابن عطيّه» در كتاب «الامامة و الخلافة» مى نويسد :
« هنگامى كه ابوبكر از مردم با تهديد شمشير و زور بيعت گرفت ، عمر و قنفذ و جماعتى را به سوى خانه على (علیه السلام) و فاطمه (سلام الله علیها) فرستاد . عمر هيزم جمع كرد و در خانه را آتش زد...». در ذيل اين روايت ، تعبيرات ديگرى است كه قلم از بيان آن عاجز است .
📖 پاسخ تفصیلی :
«مقاتل ابن عطيّه» در كتاب «الامامة و الخلافة» مى نويسد :
« إنّ أبابكر بَعْدَ ما أَخَذَ الْبَيْعَةً لِنَفْسِهِ مِنَ النّاسِ بِالإرْهابِ وَ السَّيْفِ وَ الْقُوَّةِ أرْسَلَ عُمَرَ وَ قُنْفُذاً وَ جَماعَةً إلى دارِ عَلىّ وَ فاطِمَةً(عليهما السلام) وَ جَمَعَ عُمَرُ الْحَطَبَ عَلى دارِ فاطِمَةَ وَ أَحْرَق بابَ الدّارِ!...»(1)؛
(هنگامى كه ابوبكر از مردم با تهديد و شمشير و زور بيعت گرفت ، عمر و قنفذ و جماعتى را به سوى خانه على و فاطمه (عليهما السلام) فرستاد . عمر هيزم جمع كرد و در خانه را آتش زد...). در ذيل اين روايت، تعبيرات ديگرى است كه قلم از بيان آن عاجز است.(2)
#پےنوشت
(1). طرف من الأنباء و المناقب، سيد بن طاووس، رضي الدين أبي القاسم علي بن موسى، تاسوعا، مشهد، 1420 ق، چاپ اوّل، ص 392، (و ويل لمن أحرق بابها)؛ مأساة الزهراء(عليها السلام)، العاملى، جعفر مرتضى، دار السيرة، بيروت، 1418 ق، چاپ دوم، ج 2، ص 189، (المفيد في الامالي)؛ الموسوعة الكبرى عن فاطمة الزهراء(سلام الله عليها)، انصارى زنجانى خوئينى، اسماعيل، دليل ما، قم، 1428 ق، چاپ اوّل، ج 10، ص 178؛ ابهى المداد، ابن عطيه، جميل حمود، موسسة الاعلمي، بيروت، 1423 ق، چاپ اول، ج 2، ص 378، بيان؛ مؤتمر علماء البغداد فى الامامة و الخلافة، مقاتل بن عطية بن مقاتل البكري، دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1377 ش، ص 181.
(2). پيام امام امير المومنين(عليه السلام)، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1386 ش، چاپ اول، ج 8، ص 52.
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یاد مرگ
🎙#استاد_رائفی_پور
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اگر فرزندی گناه کند آیا پای پدر و مادرش نوشته خواهد شد؟
🎙#استاد_محمدی
🔰 @p_eteghadi 🔰
☀️ #حدیث_روز
✅ امام علی علیه السلام:
گوش خود را به خوب شنيدن عادت بده و به آنچه كه به صلاح و درستى تو نمى افزايد گوش مسپار، زيرا اين كار، دل ها را زنگار مى زند و موجب سرزنش مى شود.
🔰 @p_eteghadi 🔰
توضیحی در مورد روایتی که می گوید ام کلثوم " فرج " بود !!!!
🤔#پرسش :
❓امام جعفر صادق، دختر على و همسر عمر بن خطاب را آلت تناسلى زنانه خطاب ميكند!
از ديد اسلام و احكام اسلامى، زن يك آلت جنسى متحرك است كه براى ارضاى شهوت سيرى ناپذير مردان مسلمان و يك ماشين جوجه كشى براى ادامه نسل آنهاست! ❗️❗️
👇👇👇
💠#پاسخ💠
👌در روايتى آمده است: امام جعفر صادق عليه السلام در مورد ازدواج امّ كلثوم فرمود: «إنّ ذلك فرج غُصِبناه» «اين ناموسى است كه از ما غصب شده است».
📚الکافی ج ٥ ص ٣٤٦
👌معاند بیسواد تعبیر " فرج " به کار رفته در روایت را به آلت تناسلی زنان ترجمه کرده است , در حالی که توجه ندارد که یکی از معانی مورد استعمال " فرج " , در مورد چیزی است که انسان در موردش بیمناک است که مورد گزند بیگانگان و دشمن قرار گیرد چه می خواهد انسان باشد یا غیر انسان باشد .
👌راغب در مفردات می نویسد :
" فَرْج بصورت جمع و يا مفرد بطور استعاره براى مرزهاى كشور و 👉هر جايى كه بيمناك باشد👉 و بايد از دستبرد دشمن آن را حراست كرد بكار رفته است. الفَرْجَان : در كشور اسلامى بمرزهاى مرزداران ترك و سودان گفته شده است "
📚ترجمه مفردات الفاظ قرآن، خسروی حسینی ج3، ص: 29 " و استعير الْفَرْجُ للثّغر و كلّ موضع مخافة. و قيل: الْفَرْجَانِ في الإسلام: التّرك و السّودان "
📚مفردات الفاظ القرآن ج ١ ص ٦٢٨
❕محقق و مترجم کتاب مفردات در پاورقی می نویسد :
" به گفته أبو عبد اللّه ياقوت حموى علت ناميدن مرزها به فروج، اين است كه مرزها مسدود نيستند و همواره احتمال حمله دشمن در آن هست و در اين زمان (قرن 7 و 8) به خراسان و سيستان «فرجان» گفته ميشود. (اساس البلاغه 337- معجم البلدان 4/ 246- تهذيب اللغه 11/ 46). "
📚ترجمه مفردات الفاظ قرآن، ج3، ص: 29
👌همین معنا برای فرج در کتاب مشهور لغوی : " التحقیق " نیز مورد تاکید قرار گرفته است : " و كلّ موضع مخافة فرجة "
📚التحقيق فى كلمات القرآن الكريم، ج9، ص: 47
👌یکی از چیزهایی که انسان در موردش بیمناک است که مورد گزند و اهانت بیگانه قرار گیرد , نزدیکانش چون خواهر و مادر و همسرش است که از آنان تعبیر به ناموس می شود .
❕در روایت مورد استناد معاند نیز از ام کلثوم تعبیر به فرجی شده است که غصب شد , یعنی او ناموسی از ما بود که غصب شد .
❕در ذیل در مورد ازدواج ام کلثوم با عمر , توضیحات مفصلی داده ایم :
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/11389
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5339
🔰 @p_eteghadi 🔰