eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.5هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
✨﷽✨ 🌹اشتباه در توکل ✍ برخی از ما پیش‌بینی می‌کنیم در کاری سود خواهیم کرد، جلو می‌رویم و زیر زبان می‌گوییم: «خدایا توکل بر تو کردم.» و منتظر هستیم که آن‌چه پیش‌بینی و برنامه‌ریزیِ ماست به‌طور کامل محقق شود. در این‌صورت اگر پیش‌بینی ما محقق شود تأثیری در خداشناسی ما ندارد چون خودمان مطمئن بودیم سود خواهیم کرد؛ اما اگر برعکس شود خیلی زود نتیجه‌گیری غلط کرده و می‌گوییم من توکل کردم چرا چنین شد؟؟ این کار توکل به خود است، توکل به خدا نیست. توکل به خدا آن است که انسان حتی اگر بداند سود کردن در یک کار قطعی است باز سود و ضررش را به خدا بسپارد؛ و از خدا بخواهد اگر در این تجارت برای او ضرر دنیوی و اخروی است، در این تجارت او را شکست دهد. چون در توکل شکست ظاهری است و در باطن پیروزی است. دوستی نقل می‌کرد: در منطقه‌ای از شهر شایع شد که شهرداری طرحی دارد و ما طلا فروختیم قطعه‌ی زمینی آن‌جا بخریم. اما وقتی‌که خواستیم زمین را بخریم، فروشنده مبلغ جزیی بیعانه ما را بالا کشید و ما نتوانستیم آن‌جا، قطعه زمینی بخریم. بعد از مدتی زمین آن‌جا دو برابر شد و ما ته دل گفتیم: خدایا ما که بر تو توکل کردیم چرا برای ما سودی نخواستی؟؟ بعد از 4 سال متوجه شدیم همه قول‌نامه‌ها تقلبی بود و شهرداری طرحی هم در آن‌جا نداشت. آن‌هایی که خریده بودند به یک هزار تومن هم کسی از آن‌ها نمی‌خرید. آن‌جا بود که متوجه شدیم توکل واقعی چیست و اگر کسی توکل واقعی به خدا کند آخرش به یقین سود است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰 اتحاد مسلمانان 💢 اتحاد مسلمانان یک فریضه‌ قطعیِ قرآنی است. 💠 امروز هر حرکتی که به اتّحاد امّت اسلامی بینجامد، مبارک و حسنه است. ⚠️ نیّت دشمنان اسلام ایجاد تفرقه است. ✍️ بیانات امام خامنه‌ای مدّ‌ظلّه‌العالی در دیدار با شرکت‌کنندگان کنگره «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی»؛ 1397/2/22 🔰 @p_eteghadi 🔰
کوتاه آمدن حکومت اسلامی از حجاب اجباری !!!! 🤔 : ❓آیا حکم شرع را در هر شرایطی و با هر نتیجه ای باید اجرا کرد؟ ✍مهدی نصیری 🔸فرض را بر این می گذاریم که جواز یا وجوب الزام حکومتی حجاب یک امر مسلّم و قطعی شرع است،اما سئوال این است که آیا باید هر حکم شرعی را در هر شرایطی و با هر نتیجه ای اجرا کرد؟ از ادله متعددی از جمله سیره و شیوه حکومتی امیر مؤمنان علی ع در می یابیم که پاسخ این سئوال منفی است و در مواردی باید از اجرا و پی گیری حکم یا احکام شرعی صرف نظر کرد. امام علی ع بر اساس روایتی در کتاب کافی بعد از قبول خلافت به دلیل مقاومت‌ها‌یی که از سوی عده ای از خواص و یا عوام در برابر اصلاحات ایشان صورت می‌گرفت،از مقابله با ۲۶بدعت و امر حرامی که میراث خلفای پیشین بود،دست کشید با این استدلال که پافشاری بر رفع این بدعتها به از بین رفتن انسجام اجتماعی و از دست دادن حمایت مردمی می‌انجامید و این مفسده و خسارتی بسیار بزرگ برای جامعه اسلامی بود. ❗️❗️❗️ 💠💠 👌مهدی نصیری در ابتدا مدعی بود که هیچ دلیل شرعی مبنی بر حجاب اجباری و الزام حکومت به حجاب وجود ندارد ❕در ادامه با استناد به یک روایت مدعی شد که حجاب الزامی وجه شرعی ندارد ❕حال در مرحله آخر می گوید که اگر شرعی بودن حجاب اجباری را بپذیرم , چه دلیلی دارد که حاکم اسلامی ملزم به اجرای آن باشد در جایی که اجرای آن با واکنشهای منفی گسترده ای در جامعه مواجه است , امیر مومنان ع در همچنین مواقعی از اصلاح یک حکم شرعی صرف نظر می کرد تا جامعه دچار تشتت نشود !!! چرا جمهوری اسلامی ایران به خاطر جلوگیری از تشتت در جامعه از اجرای حجاب اجباری صرف نظر نمی کند !!!!! ▫️استناد مهدی نصیری به روایتی از کافی شریف است که امیر مومنان ع بدعتهای خلفای سابق را بر می شمرد آنگاه بیان می دارد که در دوران حکومتش قدرت اصلاح آن بدعتها را ندارد , زیرا در صورت اصلاح , طرفداران زیاد خلفای سابق دست به هرج و مرج و تفرقه در امت اسلامی می زنند , 👌حال می گوییم بله , اسلام دست حاکم جامعه اسلامی را باز گزارده است تا اگر اجرای یک حکمی در جامعه سبب ایجاد تشتت و تفرقه و دو قطبی سازی شد به گونه ای که موجودیت نظام اسلامی با تهدید مواجه شود , به خاطر مصلحت مهمتر که حفظ نظام اسلامی است , حاکم اسلامی از اجرای آن حکم صرف نظر کند , چنان که امام صادق ع فرمود : " هيچ حرام الهى نيست مگر اين كه خداوند آن را براى كسى كه مضطر شده است ، حلال فرموده‏ است » « لَيْسَ شَيْ‏ءٌ مِمَّا حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا وَ قَدْ أَحَلَّهُ لِمَنِ اضْطُرَّ إِلَيْه » 📚بحار الانوار : ج 72 ص 411 ❕اما در مورد حجاب ما قبول نداریم که اکثریت جامعه مخالف آن باشند تا حاکم اسلامی از اجرای آن صرف نظر کند , چنان که در یک نظر سنجی معتبری که در قالب پیمایش ملی فرهنگ پوشش و حجاب صورت گرفته است , روشن شده که ۸۸/۹ درصد از زنان پاسخگو گفته‌اند که اساساً به حجاب اعتقاد دارند : ❕البته به نظر می رسد که درصد بیشتری از زنان جامعه اسلامی موافق حجاب باشند , زیرا حجاب اجباری تنها ناظر به موی سر نیست , بلکه ناظر به بدن یعنی گردن و سینه و پاها و اندام درونی است و این که زنان جامعه اسلامی حق ندارند که مانند زنان غربی و شرقی در جامعه تردد کنند . 👌می توان گفت نود و نه درصد زنان جامعه اسلامی ایران حاضر نیستند که با اندام برهنه و سر کاملا لخت در جامعه حاضر شوند !!!! ❕محل اشکال برخی از زنان جامعه اسلامی تنها آن است که بتوانند با سر نیمه پوشیده در جامعه حاضر شوند و اینکه مثلا به خاطر آنکه مقداری از موهایشان معلوم است مورد بازخواست قرار نگیرند !!!! 👌در ایران اسلامی , امروزه شاهدیم که معمولا کسی به خاطر سر نیمه برهنه یا بیرون بودن مقداری از موها مورد بازخواست قرار نمی گیرد و عملا حکومت اسلامی برای جلوگیری از تشتت و اختلاف حتی نسبت به همین اقلیت از زنان , از اجرای کامل حکم حجاب که شامل پوشاندن تمام سر می شود , کوتاه آمده است تا مصلحت حفظ نظام اسلامی تحت تاثیر قرار نگیرد , و موارد برخورد پلیس امنیت اخلاقی هم در موارد کشف اندام یا کشف کامل حجاب سر است . 🔰 @p_eteghadi 🔰
85.5K
⭕️ سوال سلام وقت بخیر، چند وقتیه درس طب اسلامی میخونم و این خیلی من رو درگیر کرده، باعث شده کمتر از مجالس مذهبی استفاده کنم و عبادات خلاصه بشه به انجام واجبات، از این رو احساس عذاب وجدان میکنم که نکنه از قافله ی خوبان عقب بمونم، لطفا راهنمایی بفرمایید تا تسکینی باشه برام، ممنون میشم؟ ✅ پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم از مستحبّات غفلت نکنید مخصوصا نماز شب را؛ چون این‌ها کمک می‌کند که مطالب را بهتر بفهمید و در مسائل علمی تان هم بیشتر پیشرفت کنید. علم، نوری است که خدا در دل انسان‌های شایسته می تابانَد، پس باید انسان شایستگی دریافت علم را پیدا کند و این، یکی از راه‌هایش نماز است، نماز شب و مستحبّات و دعا و قرآن. 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ امام علی علیه السلام كارها چنان در سيطره تقدير است كه چاره انديشى به مرگ مى انجامد. 📗نهج البلاغه، حکمت 16 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ مختصری از کرامات و معجزات امام صادق(علیه‌السلام) 🔰 امام کسی است که به اذن خدا می‌تواند در امور عالم دخل و تصرف کند و مانند پیامبران کارهای خارق‌العاده انجام دهد. در این‌جا به چند مورد از کرامات امام صادق(علیه‌السلام) می‌پردازیم: 1️⃣ مفضّل بن عمر می‌گوید: «همراه آن حضرت بودم، ناگاه به زنی رسیدیم كه گاوی مرده در پیش او افتاده بود، و او با اطفال خود نشسته می‏گریستند. امام سبب گریه را پرسید. آن زن گفت: معاش من و اطفال من از شیر این گاو بود، اكنون مرده است. امام دعا کرد و آن گاو زنده شد، آن زن گفت: به حقّ خدای كه تو عیسی بن مریمی.» 2️⃣ در روایتی نقل شده روزی آن حضرت دعا کرد و درخت خشكی سبز شد و همه از خرمای تازه آن درخت خوردند. یکی گفت: هرگز سحری از این بزرگ‌تر ندیده‏ام! آن حضرت فرمود: ما ورثه انبیاییم، در میان ما هیچ ساحری و كاهنی نیست. بلكه ما دعا می‏كنیم، حق تعالی قبول می‏فرماید. 3️⃣ ابو بصیر گوید: «شعیب عقرقوفی خدمت حضرت صادق(علیه السّلام) رسید و كیسه‏ای كه مقداری دینار در آن قرار داشت مقابل آن جناب نهاد، حضرت فرمود: ما نیازی به زكات نداریم، و مقداری از كیسه بیرون كرد و به شعیب داد، هنگامی كه از خدمت آن جناب بیرون شدیم پرسیدم از این دینارها چه مقدارش زكات بود؟ گفت: به همین اندازه كه به من برگردانید به خداوند سوگند دیناری كم و یا زیاد نیست.» 4️⃣ «شهاب بن عبد ربه» می‌گوید: «حضرت صادق(علیه السّلام) به من فرمود: «ای شهاب چه می‌كنی هر گاه «محمد بن سلیمان» خبر مرگ مرا به شما بدهد؟ شهاب گوید: به خدا قسم نه محمد بن سلیمان را میشناختم و نه میدانستم وی در كجا زندگی میكند. شهاب گوید: پس از این ثروت من زیاد شد و من در بصره و كوفه برای تجارت‏ رفت و آمد می‌كردم، یكی از روزها وارد بصره شدم و نزد محمد بن سلیمان كه والی بصره بود رفتم، در این هنگام وی نامه‏ای به دستم داد و گفت: ای شهاب خداوند تو را پاداش دهد در وفات امامت جعفر بن محمد. گوید: من به یاد گفتار امام افتادم و گریه گلوی مرا گرفت و اشكم سرازیر شد.» _____________ 🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم 📋 معامله خداوند با منافقان و بدخواهان؛ اینکه در هر حادثه ای، منافقان برای مومنان شکست و اتفاقات ناگوار را آرزو می کنند، بسیار معمول است. اما در مقابل آنچه را که برای مومنان می خواهند، بر سر خودشان خواهد آمد. عذابی که خداوند تحت 4 عنوان مطرح می فرماید: اول، پـيـش آمـدهـاى سـوء تنها بـر اين گـروه نازل مى شود. دوم غضب خداوند بر آن ها است و سوم اینکه ملعون خواهند بود، (یعنی دور از رحمت خدا) و مورد چهارم جهنمی است که خدا برایشان تدارک دیده است. این فرجام این بدخواهان و بد طینتان است. چه زن باشند و چه مرد! 🔷 آیه روز: وَ يُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ وَ الْمُنَافِقَاتِ وَالْمُشْرِكِينَ وَ الْمُشْرِكَاتِ الظَّانِّينَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ عَلَيْهِمْ دَائِرَةُ السَّوْءِ وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ و َلَعَنَهُمْ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ وَ سَاءَتْ مَصِيرًا (فتح / آیه 6) 🔶 ترجمه: و نيز مردان و زنان منافق و مردان و زنان مشرك را كه به خدا گمان بد مي ‏برند مجازات كند، حوادث سوئي (كه براي مؤمنان انتظار مي‏ كشند) تنها بر خودشان نازل مي‏ شود، خداوند آنها را غضب كرده، و آنها را از رحمت خود دور ساخته، و جهنم را براي آنها آماده كرده، و چه بد سرانجامي است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
35.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 داستان واقعی 🔰 تجربه مرگ موقت کسی ربا گرفته و هنگامی که میمیرد با موجودات عجیبی روبرو می شود که در اوج وحشتی که دارد با صدا زدن نام امام حسین علیه السلام نجات پیدا می کند. 🎙 با کارشناسی استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️🎥 اینکه بعضی از کودکان بصورت مادر زادی بدون هیچ گناهی بیماری را ارث می برند چطور با عدالت خداوند سازگار است؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 نردبان عقل 🔸 فرمود همه جا علم مقدّمه است برای تزکیه. در بخشی از آیات مثل آیه سوره مبارکه «عنکبوت» هم بالصراحه مشخص کرد، فرمود ، علم مقصد نیست. 🔸 فرمود این همه حرف ‌هایی که ما می‌گوییم: ﴿تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ﴾ اما ﴿وَ ما یعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُونَ﴾. ما عقل می ‌خواهیم و عقل آن است که «عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَان وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجنان» اما این عقل از سکّویی باید پرواز کند و سکّوی پرش عقل، علم است. انسان بخواهد عاقل بشود، نردبان عاقل شدن علم است: ﴿وَ ما یعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُونَ﴾. مثل اینکه بگوییم هیچ کسی پیروز نمی ‌شود مگر اینکه شمشیرِ تیز در دست او باشد؛ هیچ کسی نویسنده نیست مگر اینکه قلم خوب داشته باشد. 🔸 علم مقدّمه عقل است، آنچه معیار است همان «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَان وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجنان» است، این مقدمه هم خیلی راه ‌گشاست؛ علم برای است، علم برای است، علم برای عاقل شدن است و مانند آن. 📚 سوره مبارکه ذاریات جلسه 19 تاریخ: 1395/11/05 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ⁉️ نظر شما در رابطه با این ضرب المثل چیست» چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است»؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢همزاد💢 آياتى از قرآن كريم به توصيف ستاره ها پرداخته است. از آن جمله:» انا زينا السمائ الدنيا بزينه الكواكب «،.» واذالنجوم النكدرت «،» واذالكواكب انتشرت «،» فاذالنجوم طمست «،. در هيچ يك از آيات قرآن و همچنين روايات كه با موضوع ستاره و اجرام آسمانى مى باشند، و همچنين آيات و روايات مربوط به خلقت انسان، به موضوع مطروح در سؤال يعنى مسأله همزاد اشاره نشده است و عقيده فوق خرافه اى بيش نيست. اساسا چيزى به نام همزاد وجود ندارد و در نصوص دينى از آن خبرى نيست. البته برخى كلمه همزاد را در مورد» جن «به كار مى برند. اين استعمال هر چند درست نيست ولى جن وجود واقعى دارد و قرآن مجيد و روايات با صراحت تمام به وجود آن گواهى مى دهند. نسبت به اين كه از چه زمان و چگونه مسائله همزاد شايع شده است، اطلاع دقيقى نداريم ليكن احتمال مى دهيم اين مسئله از خرافات باستانى و عقايد پيش از اسلام باشد. در هر صورت برخى گفته اند مقصود از همزاد، موجودى به نام جن مى باشد به اين معنا كه غير از انسانها، موجودات ديگرى به نام «جن ها» وجوددارند كه در رديف انسان ها و كنار آنها از آن ياد مى شود نه آن كه هر انسانى يك همزادى در باطن خود و يا در سايه خود داشته باشد. پس در مورد همزاد كه در ميان عامه مردم معروف است، روايت و اصل عقلى خاصى نداريم تا آن را تأييد كند، با اعتقاد عامه، با تولد هر فرزند انسانى، يك نفر جن نيز متولد مى شود كه همزاد او است و چنين اعتقادى، ريشه درست عقلى و نقلى ندارد. در فرهنگ معين ج، 4، ص 5183، درباره همزاد نوشته است: «موجودى متوهم (از جن) كه گويند با شخص در يك زمان تولد مى شود و در تمام حيات با او همراه است. بنا به اعتقادى عاميانه همزاد گاهى ممكن است، باعث زحمت و صدمه زدن به همزاد انسان خويش شود و گاه هم او را به سعادت و مكنت و ثروت مى رساند نيز عامه معتقدند كه بعضى از مردم (خاصه جن گيران و جن ها) با همزاد خويش رابطه دوستانه يا خصمانه دارند و با آنها روبرو و هم كلام مى شوند. چنانكه ملاحظه فرموديد اين اعتقاد عاميه است و مبناى عقلى و نقلى ندارد. (البته در روایاتی ذکرشده که برای هر انسان شیطانی از جن است که اغوایش می کند ولی این غیر از اعتقاد به همزاد می باشد.) 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚همنام گل های بهاری: نگاهی نو به زندگی و شخصیت پیامبر گرامی (ص) ✍️حسین سیدی ساروی 🌱این کتاب که با نثری روان و قابل فهم و کاربردی به خصوصیات اخلاقی پیامبر (ص) و توصیه های آن حضرت (ص) در زمینه های مختلف پرداخته است، با استفاده از منابع معتبر شیعی و اهل سنت گردآوری شده است. موضوعات متنوع این کتاب علاقمندان به پیامبر را با ویژگیهای انسان کامل آشنا می کنند. 🌱«هم نام گل های بهاری» جلد اول از مجموعه چهارده جلدی «سیره کاربردی چهارده معصوم» است که برنده جایزه کتاب سال حوزه شد. 🌱در این مجموعه سعی می شود مسایل مختلف زندگی از دیدگاه پیامبر اسلام(ص) بیان شود و هدف این مجموعه پاسخ به این سوال است که در روزگار امروز و برای انسان قرن بیست و یکم چگونه اهل بیت می توانند الگو باشند و چگونه آنها می توانند گرهی از زندگی مردم باز کنند. این سیره کاربردی که بیش از صد موضوع مثل محیط زیست و حقوق مخالفان را شامل می شود، برای جوانان و نوجوانان نوشته شده است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢رد پای خرافات در زندگی💢 در زندگی همه انسانها،رد پای خرافات را میتوان دید. خرافات اعتقاد و باور غلط و اشتباه به چیزی موهوم است.باور کردن تاثیر چیزی که چنین اثری ندارد. سببیت قائل شدن به چیزی که سبب نیست و باور داشتن آن؛در واقع خرافات است. اگر نگاه دقیقی به باورهای خود داشته باشیم می بینیم که رد پای خرافات در خود و خانواده و اطرافیان دیده شده بلکه خرافات در زندگی و اعتقادات ما غوغا میکند. ✅ریشه اعتقاد به خرافات جهل و نادانی انسان ضعف توحید تقلید کورکورانه تبعیت از احساس به جای تعقل می باشد. 👌باید دانست؛اسلام به طور جدی ؛مخالف خرافات می باشد. رسول ص فرمود: کل ماثره فی الجاهلیه تحت قدمی هرخرافاتی را من باطل اعلام میکنم. 📚سیره ابن هشام ج3ص412 به معاذ وقت فرستادن به یمن فرمود: امت امرالجاهلیه آداب و رسوم جاهلیت را نابودکن.. 📚تحف العقول ص25 🔴اما نمونه های خرافات در زندگی ما دود کردن اسپند برای دفع چشم زخم دفن کردن استخوان عقیقه ذبح مرغ و خروس و زدن خون قربانی به ماشینی که تازه خریداری شده شانس و اقبال رمّالى آداب خرافى عقد و عروسى زنهايى كه در عروسی حاضر مىشوند بايد سفيد بخت باشند. عدد سيزده سيزده بدر خوابنامههاى خرافى دعانويسى طلسم مراسم چهارشنبه سورى، و گفتن سرخى تو از من زردى من از تو. اگر جغدى روى خانه نشست دليل بر ويرانى آن خانه است. بستن نعل اسب به عقب ماشين به عنوان حافظ و نگهبان. اعتقاد به اينكه شكستن آئينه شگون ندارد. آب نبات يا شير روى قبر ريختن براى رفع فشار قبر. پخش كردن نخود مشكل گشا دور ريختن لباس اموات و استفاده نكردن از آنها و.... 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗓 حضرت امیرالمؤمنین عليه السلام: الإِكثارُ يُزِلُّ الحَكيمَ، ويُمِلُّ الحَليمَ؛ فَلا تُكثِر فَتُضجِر ، وتُفَرِّط فَتُهَن زياده گويى، موجب لغزش حكيم و خستگى بردبار است. پس زياده گويى مكن كه مايه رنج خواهى بود و تفريط مكن كه مايه اهانت خواهى بود غررالحكم حدیث 2009 🔰 @p_eteghadi 🔰
. ⁉️ 💠مقصود از «شناخت خدا به خدا» چيست؟ 🔸پاسخ : شناخت خداى حقيقى، جز به وسيله خودِ او ممكن نيست و هيچ كس جز خدا نمى تواند او را آن گونه كه شايسته است، به مردم معرّفى كند. از اين رو خداوند هدايت مردم به سوى خود را بر خود لازم دانسته است، چنان كه مى فرمايد : ❀«إِنَّ عَلَيْنَا لَلْهُدَى؛ بى گمان، هدايت، بر عهده ماست». ليل : آيه ۱۲ ✧ چگونه خداوند، خود را شناسانده است؟ خداوند متعال، خود را از هر طريق ممكن، به مردم معرّفى كرده و انواع ابزارها و امكانات درونى و برونىِ خداشناسى را براى بشر فراهم ساخته است. خداوند متعال، براى آشنايى با خود، «سرشت خداشناسى، خرد و دل» را در درونِ وجود انسان قرار داده است و وحى و انبيا را در بيرون از وجود او. ✧ وظيفه انبياى الهى هدايت فطرت و خرد، و زدودن موانع و حجاب هاى معرفت از ديده آنهاست: : 🔅 پس فرستادگانش را ميان آنها بر انگيخت و پيامبرانش را پى در پى به سويشان فرستاد تا پيمان فطرتش را از آنان بخواهند و نعمتِ از ياد برده اش را به ياد آورند و با ابلاغ [دعوتش]، بر مردم احتجاج كنند و دفينه هاى خرَدِ آنان را بيرون كشند و نشانه هاى قدرتش را بر آنان بنمايانند. ▫️ نهج البلاغه : خطبه ۱ 🚩بنا بر اين، معرفت، ساخته و پرداخته خداست. اوست كه ابزار شناخت را به انسان عنايت كرده و امكان تحصيل آن را فراهم ساخته است و انسان مى تواند با بهره گيرى از هدايت انبياى الهى و زدودن موانع معرفت، با ديده عقل و دل، به روشنى، جلوه هاى جمال حضرت احديّت را مشاهده كند. 📚 دانشنامه قرآن و حديث ج ۵ ص ۱۵۰ 🔰 @p_eteghadi 🔰
56.6K
⭕️ سوال سلام، حضرت صاحب الزمان خودشون میدونن کی تشریف میارن؟ یعنی از زمان ظهور خبر دارن؟ ✅ پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم اگر بخواهند ارداه کنند که بدانند، می‌توانند پشت پرده را نگاه کنند و مطلع بشوند، امّا غالبا نمی‌خواهند چون می‌بینند صلاح نیست و مشیت خدا این نیست، نگاه نمی‌کنند پشت پرده را، ولی شأنش را دارند که هر وقت بخواهند، بدانند که کِی زمان ظهورشان است. 🎙استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 وحدت شیعه و سنّی یعنی چه؟ 🔷 مراد از وحدت قطعاً وحدت مذهبی نیست؛ یعنی اینکه این به مذهب آن دربیاید، آن به مذهب این دربیاید، یک مذهب [باشد]؛ نه، این قطعاً مراد نیست. 🔶 وحدت جغرافیایی هم نیست؛ مثل آن چیزی که در دهه‌های شصت میلادی و هفتاد میلادی، بعضی از کشورهای عربی با هم اتّحاد پیدا کردند و اعلام کردند یکی هستند، که نشد و نمی‌شود و امکان ندارد؛ مراد این هم نیست. ✅ مراد از وحدت، وحدت در حفظ منافعِ امّت اسلامی است. مراد این است: اشتراک عمل در برابر نقشه‌های استکبار. بیانات حضرت امام خامنه‌ای در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی؛ 1401/07/22. 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ فرق احد و واحد در رابطه با خداوند متعال چیست؟ 🔰 واژه «احد» از همان ماده «وحدت» است، و لذا بعضى «احد» و «واحد» را به يك معنى تفسير كرده‌‏اند و معتقدند: هر دو اشاره به آن ذاتى است كه از هر نظر بی‌نظير و منفرد می‌باشد، در علم يگانه است، در قدرت بی‌مثال است، در رحمانيت و رحيميت يكتا است، و خلاصه از هر نظر بى نظير است. ✳️ ولى بعضى عقيده دارند كه ميان احد و واحد فرق است؛ «احد» به ذاتى گفته می‌شود كه قبول كثرت نمی‌كند، نه در خارج و نه در ذهن، و لذا قابل شمارش نيست و هرگز داخل در عدد نمی‌شود، به خلاف «واحد» كه براى او دوم و سوم تصور می‌شود، يا در خارج، يا در ذهن، و لذا گاه می‌گوییم احدى از آن جمعيت نيامد، يعنى هيچ‌كس نيامد، ولى هنگامى كه می‌گوییم، واحدى نيامد ممكن است دو يا چند نفر آمده باشند. 🔺 ولى اين تفاوتی که بیان شده با موارد استعمال آن در قرآن مجيد و روایات چندان سازگار نيست؛ زیرا در قرآن هم احد و هم واحد در مورد خداوند متعال استفاده شده است. 🔶 از بعضی از روایات نیز استفاده می‌شود که «احد» اشاره به بساطت ذات خداوند در مقابل اجزای تركيبيه خارجيه يا عقليه (جنس و فصل، و ماهيت و وجود) دارد، در حالى كه واحد اشاره به يگانگى ذات او در برابر كثرات خارجيه می‌باشد؛ یعنی «احد» است، پس ترکیب ندارد؛ «واحد» است، پس دومی ندارد. 🌐 در نتیجه: می‌توان بین این اقوال جمع کرد و گفت: خداوند «احد» است؛ یعنی اولا: مرکب نیست و بسیط من جمیع الجهات است، ثانیا: او موجودی است که انسان‌ها از ادراك ذات او عاجزند و از احاطه به كيفيتش ناتوان، او در الهيت فرد است و از صفات مخلوقات برتر. ✅ لذا معنای ««قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» این است: بگو او خدایی است که جامع جمیع کمالات است و هیچ نقص، کمبود و نیازی ندارد، هم‌چنین او خدایی غیر مرکب و بسیط و موجودی است که مخلوقات از درک او عاجزند و در صفات و ویژگی‌ها منحصر به فرد است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
257.8K
⭕️ سوال سلام ،چرا هر وقت فقر بیاد دین میره اینکه خیلی زشته آدم تاوقتی خونش شیک باشه، ماشینش خوب باشه یا غذای خوب بخوره دینداری میکنه و در فشار های اقتصادی بی دین باشه؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️سوال ⁉️ چرا شیطان نتوانست از دستور خدا سرپیچی کند؟ ✍️ اگر شیطان از فرشتگان بوده مگر اختیار از خود داشته که توانسته از فرمان خدا سرپیچی کند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰