🏴 صلوات خواجه نصیر طوسی، در عرض ارادت و توسل به حضرت صدیقه طاهره (س)
أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک،
عَلی السّیده الجلیله الجمیله ،
المعصومه المظلومه،
الکریمه النبیله،
المکروبه العلیله ،
ذات الاحزان الطّویله فی المدّه القلیله، الرضیه الحلیمه،
العفیفه السلیمه ،
🏴المجهوله قدراً و المخفیه قبراً ،
🏴المدفونه سرّاً و المغصوبه جهراً ،
سیده النساء ،
الانسیّه الحوراء ،
امّ الائمه النّقباء النّجباء ،
بنتِ خیر الأنبیاء ،
الطاهره المطهره ،
البتول العَذراء ،
#فاطمه التقیه النقیه الزّهراء ،
علیها السلام
✋🏻الصّلوه و السّلام علیکِ و علی ذریّتکِ یا فاطمهُ الزهراء ، یا بنتَ محمدٍ رسولِ الله ، أیّتها البتول ، یا قرّه عین الرسول ، یا بَضعهَ النبی ، یا اُمَ السبطین ، یا حجه الله علی خلقه ، یا سیّدتنا ومولیتنا إنّا تَوَجَّهنا ، و استَشفَعنا ، وَ تَوَسَّلنا بِکِ إلی اللهِ ، وَ قَدَّمناکِ بَینَ یَدَی حاجاتِنا فِی الدُّنیا و الآخِرَه ، یا وجیهه عِندَ الله ، إشفَعی لَنا عِندَ الله۩
#فاطميه
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
📜متن #خطبه_فدکیه
قسمت اول1⃣
📜متن عربیِ این خطبه بسیار موزون و زیباست و شباهت عجیبی بین فرازهای این خطبه و آیات #قرآن_کریم است.
گویی حضرت #زهرا (س) در پاسخِ ادعای "حسبنا کتاب الله!" هل من مبارز میطلبند و با زبان بی زبانی میگویند #قرآن ناطق ماییم! ماییم که هم کفو قرآنیم!
#قرآن ثقل اکبر و ما #اهل_بیت ثقل اصغریم!
ایشان به نحوی احسن با #قرآن_کریم پاسخ تمامِ ادعاها و پرسش ها را میدهند و ارث و ولایت خود و شوهرشان را اثبات میکنند.
📝حمد و سپاس خدای را برآنچه ارزانی داشت، و شکر او را در آنچه الهام فرمود، و ثنا و شکر بر او بر آنچه پیش فرستاد، از نعمتهای فراوانی که خلق فرمود و عطایای گستردهای که اعطا کرد، و منّتهای بیشماری که ارزانی داشت، نهایت آن از پاداش فراتر، و دامنه آن تا ابد از ادراک دورتر است، و مردمان را فراخواند، تا با شکرگذاری آنها نعمتها را زیاده گرداند، و با گستردگی آنها مردم را به سپاسگزاری خود متوجّه ساخت، و با دعوت نمودن به این نعمتها آنها را دو چندان کرد.
و گواهی میدهم که معبودی جز خداوند نیست و شریکی ندارد، که این امر بزرگی است که اخلاص را تأویل آن و قلوب را متضمّن وصل آن ساخت، و در پیشگاه تفکر و اندیشه شناخت آن را آسان نمود، خداوندی که چشمها از دیدنش بازمانده، و زبانها از وصفش ناتوان، و اوهام و خیالات از درک او عاجز میباشند.
موجودات را خلق فرمود بدون آنکه از مادهای موجود شوند، و آنها را پدید آورد بدون آنکه از قالبی تبعیت کنند، آنها را به قدرت خویش ایجاد و به مشیتش پدید آورد، بیآنکه در ساختن آنها نیازی داشته و در تصویرگری آنها فائدهای برایش وجود داشته باشد، جز تثبیت حکمتش و آگاهی بر طاعتش، واظهار قدرت خود،و شناسائی راه عبودیت و گرامی داشت دعوتش، آنگاه بر طاعتش پاداش و بر معصیتش عقاب مقرر داشت، تا بندگانش را از نقمتش بازدارد و آنان را بسوی بهشتش رهنمون گردد.
ادامه دارد...
#فاطمه
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
هدایت شده از Aminikhaah
💠 آن سوی مرگ
تجربیات سه نفر از افرادی که برای لحظاتی مرگ را تجربه کرده اند در این کتاب بیان شده است.
حجت الاسلام امینی خواه طی 39 جلسه در دانشگاه فردوسی، این کتاب را بر اساس آیات،روایات و نکات عقلی و فلسفی شرح داده اند.
🔸جذابیت مطالب آنقدر بالا هست که بعد از جلسه اول و دوم خودتان پیگیر می شوید
لینک جلسه اول👇
https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/1284
🔈 #شرح_و_بررسی_کتاب_آن_سوی_مرگ
#معرفی_کتاب
#نشر_حداکثری
✅ @Aminikhaah
هدایت شده از Aminikhaah_Media
نظام تقديم 74.mp3
7.64M
🔈 #شرح_و_بررسی_کتاب_آن_سوی_مرگ
🔇 جلسه اول
🔔 @Aminikhaah_Media
#زهد_پیامبر_گرامی_اسلام
🤔#پرسش
❔پيامبر اسلام بسيار ثروتمند بود و در اسطبلش ١٤ اسب داشت و همچنين ١٤ همسر در يك زمان.
اينها اعترافات يكى از بزرگترين مراجع حال حاضر شيعه، علامه سيد كمال حيدرى ميباشد.
بعد عده اى آخوند شياد و زالوصفت از فقر و ندارى محمد و نداشتن غذا براى شام و افطار حرف ميزنند و عرعرشان تا آسمان ميرود.
علامه حيدرى ميگويد:
كسى كه ١٤ زن دارد براى خورد و خوراكشان حتما پول و ثروت داشته است،
و اين حرف ايشان كاملا منطقى است.
لابد حيدرى هم ادمين كانال ما است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌زندگی ساده و ابتدایی پیامبر گرامی اسلام ، مساله ای نیست که فهمیدن و درک آن سخت و پیچیده باشد ، و آنچه شبهه افکن مطرح کرد ، کذبی بیش نیست .
🔸 جهت اطلاع توجه کنید ؛
❕در نقلی آمده است ؛
« رسول خدا وقتى از دنيا رفت نه درهمى از خود باقى گذاشت و نه دينارى و نه بنده اى و نه كنيزى و نه هيچ چيز ديگرى، به جز استر سفيدش كه بر آن سوار مىشد و جن گافزارش و زمينى كه آن را براى در راه ماندگان صدقه قرار داد.»
📚الترغیب و الترهیب ج 4 ص 204
❕امام باقر عليه السلام فرمود ؛
« رسول خدا نه دينارى به ارث گذاشت و نه درهمى و نه بنده اى و نه كنيزى و نه گوسفندى و نه شترى. زمانى كه درگذشت زره او در گرو يكى از يهوديان مدينه بود كه در قبال قرض كردن بيست صاع جو براى خرجى خانواده اش، آن را نزد وى به گرو گذاشته بود. »
📚قرب الاسناد ، ص 91
❕امام صادق عليه السلام فرمود ؛
« رسول خدا در حالى از دنيا رفت كه بدهكار بود »
📚الکافی ج 5 ص 93
❕در نقل دیگری آمده است ؛
« چون پيامبر نشست، حصير بر پهلوى حضرت ردّ انداخته بود. عمر گفت: البته من گواهى مى دهم كه تو رسول خدا هستى و نزد خدا بيش از قيصر و خسرو گرامى و محترم مى باشى، اما آن دو از چنان دنيايى برخوردارند و شما روى حصيرى مى خوابى كه بر پهلويت ردّ انداخته است؟ پيامبر فرمود: آيا راضى نيستى كه دنيا براى آنان باشد و آخرت از آنِ ما؟! »
📚میزان الحکمه ج 12 ص 112
❕امام رضا عليه السّلام فرمود ؛
« فرشته ای به نزد رسول خدا آمد و گفت: پروردگارت سلام مى رساند و مى گويد كه اگر مى خواهى همه صحراى مكه را از براى تو طلا مى كنم؛ پس حضرت سر بسوى آسمان بلند كرد و گفت: پروردگارا! مى خواهم يك روز سير باشم و تو را حمد كنم و يك روز گرسنه باشم و از تو سؤال كنم »
📚عيون اخبار الرضا ج 2 ص 30
❕و فرمود ؛
« رسول خدا سه روز از نان گندم سير نشد تا به رحمت الهى واصل شد »
📚دلائل النبوه ج 1 ص 339
❕«روزى حضرت رسول به نزد امّ سلمه آمد، امّ سلمه پاره نانى به نزد آن حضرت آورد، فرمود كه: مگر نان خورش ندارى؟ گفت: بغير از سركه چيزى ندارم.
فرمود كه: نيكو نان خورشى است سركه، خانه اى كه سركه در آن هست از نان خورش خالى نيست »
📚الكافى ج 6 ص 329
🔸ادامه 👇
🔸 ادامه 👇
👌و فرمود ؛
« اگر می ترسى كه شوق دنيا بر تو غالب گردد، به يادآور زندگانى رسول خدا را كه قوت آن جناب نان جو بود و حلواى او خرما بود و آتش افروزش سعف خرما بود اگر به دستش مى آمد »
📚امالی صدوق ص 341
❕ابن عباس می گوید ؛
« شبها، پى در پى بر رسول خدا مى گذشت و حضرتش، گرسنه به سر مى برد و خانواده اش، غذا و خوراكى نداشتند و حداكثر نان آنها، نان جوين بود »
📚سنن ترمذی ج 2 ص 57
❕ «ابو طلحه» می گوید ؛
« هنگامى كه از گرسنگى به پيغمبر اكرم شكايت برديم، هر يك از ما از شدت گرسنگى، سنگى به شكمهاى خود آويخته بوديم و پيغمبر اكرم كه از ما گرسنه تر بود، دو عدد سنگ به شكم مباركش آويخته بود »
📚همان ، ص 59
❕انس می گوید ؛
« روزى چند گرده نان جو و مقدارى روغن بو گرفته تهيه كرده حضور رسول خدا بردم و اين در حالى بود كه رسول خدا زره اش را در مدينه نزد يك يهودى گرو گذاشته و از پول آن، براى خانواده اش جو خريده بود، و همان هنگام از آن حضرت شنيدم مى فرمود: شب گذشته را در حالى به سر آوردم كه آل محمد يك صاع گندم و غير گندم (دانه ديگر از قبيل نخود و لوبيا) در اختيار نداشتند. در آن زمان نزد آن حضرت نه همسر نانخور بود. »
📚مسند احمد ج 21 ص 149
❕ «عايشه» می گوید ؛
« ملاقاتى كه با «عروة»، خواهر زاده ام، داشتم خطاب به او گفتم: سه بار هلال اول ماه را ديديم و بالاخره در ظرف اين دو ماه كه بر ما گذشت، در خانه هاى رسول اكرم آتشى افروخته نشد كه با آن غذائى تهيه كنيم. «عروة» پرسيد: در ظرف اين مدت، از چه غذائى استفاده مى كرديد؟ در پاسخ گفتم: در اين مدت،
غذاى خوراكى ما، خرما و آب بود! آرى، در همسايگى رسول خدا گروهى از انصار بودند كه شير از گوسفندان خود مى دوشيدند و آنها را تقديم حضورش مى کردند و آن حضرت از آن شير به ما هم مى نوشاند. »
📚صحیح بخاری ج 10 ص 146
👌جهت آگاهی بیشتر از روایاتی که زهد و ساده زیستی و ناداری پیامبر گرامی را بازگو می کند به سایر کتب شیعه و اهل سنت رجوع کنید ؛
📚حیاه القلوب ، مجلسی ، ج 3 ص 291 به بعد _ فضائل الخمسه من الصحاح السته ، ج 1 ص 148 به بعد
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال
🤔ایا یونس نبی گرفتار گناه و معصیت شد که خدا او رو تو شکم ماهی گرفتار کرد؟اگه گناه نکرد چرا خدا گرفتارش کرد مگر خدا ظلم می کنه
💭پاسخ:
❗️ گناه بر دو گونه است، گناه مطلق و گناه نسبی.
💎گناه مطلق همان مخالفت نهی تحریمی و مخالفت با فرمان قطعی خداوند است و هر گونه ترک واجب و انجام حرام را شامل میشود.
❗️اما گناه نسبی آن است که عمل غیر حرامی از شخص بزرگی سرزند، که با توجه به مقام و موقعیتش شایسته او نباشد، ممکن است گاهی انجام یک عمل مباح و حتی مستحب درخور مقام افراد بزرگ نباشد در این صورت انجام آن عمل، گناه نسبی محسوب میشود.
🔰مثلا اگر شخص با ایمان و ثروتمندی برای نجات فقیری از چنگال فقر، کمک بسیار مختصری کند، شک نیست که این کمک هر چند ناچیز باشد، کار حرامی نیست بلکه مستحب است، ولی هر کس آن را بشنود مذمت میکند آنچنان که گوئی گناهی مرتکب شده است و این به خاطر آن است که از چنان انسان ثروتمند و با ایمانی انتظار بسیار بیشتری میرود.
❗️به همین نسبت، اعمالی که از بزرگان درگاه پروردگار سرمیزند، با موقعیت ممتازشان سنجیده میشود، و گاهی با مقایسه به آن کلمه عصیان و ذنب (گناه) بر آن اطلاق میگردد
❗️ فی المثل نمازی که ممکن است از یک فرد عادی، نماز ممتازی باشد برای اولیای حق، گناه محسوب شود، زیرا یک لحظه غفلت در حال عبادت برای آنها شایسته نیست، بلکه باید با توجه به علم و تقوی و موقعیتشان به هنگام عبادت غرق در صفات جلال و جمال خدا باشند.
❗️ سایر اعمال آنها غیر از عبادات نیز چنین است، و با توجه به موقعیت آنها سنجیده میشود، به همین دلیل اگر یک ترک اولی از آنها سرزند، مورد عتاب و سرزنش پروردگار قرار میگیرند (منظور از ترک اولی این است که انسان کار بهتر را رها کند و سراغ کار خوب یا مباحی برود).
🗯حال با این توضیح درمورد حضرت یونس می گوییم:
❗️انچه موجب گرفتاری ایشان شد تنها یک ترک اولی بود.
💭خداوند در ایه 86 انعام از او به عنوان یکی از پیامبران بزرگ الهی که او را بر جهانیان برتری بخشیده یاد می کند و همچنین در آیه 163 نسای او را در ردیف پیامبران عظیم الشانی همچون ابراهیم و نوح و عیسی ذکر کرده است.
🗯يونس در سرزمين عراق به دعوت قوم خود پرداخت، ولى از دعوت خود نتيجه اى نگرفت. در ميان قوم او دو نفر به وى ايمان آوردند كه يكى عابد و ديگرى عالم بود اولى او را دعوت به نفرين كرد كه از خدا بخواهد كه بر آنها عذاب نازل كند، دومى او را به صبر و بردبارى مى خواند، سرانجام او از سرسختى قوم خود به تنگ آمد و در حقّ آنان نفرين كرد و خدا نيز نزول عذاب را در روزى معين به يونس وعده داد.
💎 آنگاه كه روز عذاب نزديك شد او با عابد، منطقه را ترك كرد وقتى روز عذاب فرا رسيد، و نشانه فرود آمدن آن قطعى گرديد، مردم دور آن عالم را گرفتند، او به آنها گفت:«به خدا پناه ببريد، و گريه و ناله سر دهيد، و رو به بيابان بگذاريد و كودكان را از مادران وحيوانات را از بچه هاى آنها جدا سازيد و راه انابه و توبه را در پيش گيريد! و آنها نيز چنين كردند، در اين لحظه موج درياى لطف و رحمت حق آنان را فرا گرفت و نشانه هاى عذاب برطرف گرديد».
❗️يونس راهى دريا شد و بر كشتى نشست. دريا طوفانى شد و براى سبك شدن كشتى، ناخدا اخطار كرد كه بايد يك نفر به حكم قرعه به دريا افكنده شود، و بنا به نقلى گفت: نهنگ عظيمى جلو كشتى را گرفته و غذا مى طلبد، به ناچار يك نفر بايد قربانى گردد سرانجام قرعه به نام او در آمد، و چون به دريا انداخته شد در دل ماهى فرو رفت و در آن تاريكيها(تاريكيهاى شب و دريا و شكم ماهى) خدا را تسبيح گفت و خدا نيز او را نجات داد و به بيرون از آب افتاد، و سپس به سوى قوم خود بازگشت».
📚منشور جاوید ج4 ص230
💭 كارى كه يونس انجام داد اين بودكه منطقه را با كمال عجله و سرعت ترك گفت در حالى كه شايسته بود كه تا آخرين لحظه امكان توقف، در آنجا بماند لحظه ای که بعد از آن عذاب الهی فرا رسد ولى او سرزمين قوم خود را ترك گفت و به سمت دريا رفت و بر كشتى نشست.به همین دلیل این کار او به عنوان یک ترک اولی محسوب شد و مورد مواخذه خداوند واقع شد اگر چه یونس گناهی انجام نداده بود.اما کاری بر خلاف شان و مقامش انجام داد.
❗️ترك منطقه به اين نحو، شايسته مقام اولياى الهى نيست، آنان كه همگى مظاهر رحمت حق وواسطه هاى فيض الهى مى باشند، بايد بيش از اين به بندگان خدا علاقه و مهر ورزند و اين كار حضرت يونس همان است كه در اصطلاح دانشمندان به آن «ترك اولى» مى گويند.
📚تفسیر نمونه ج13 ص488
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال
🙄چرا امام حسن تو انتخاب همسر توجه نکردند و با زنی ازدواج کردند که قاتلش بود .چرا امام با این که معصوم است چنین ازدواجی کرد
🗯پاسخ:
1⃣نخست باید توجه کرد که جعده از ابتدا بد نبود .او پس از ازدواج با امام حسن مسیر گمراهی را در پیش گرفت.
❗️در جریان ازدواج امام حسن با جعده آمده است که امیر المومنین دختر سعد بن قیس برادر اشعث را برای امام حسن خواستگاری کرد وقتی اشعث از این جریان مطلع شد نزد سعید رفت و او را از این کار منصرف کرد و دختر سعید را به عقد پسر خود در آورد بعد از آن نزد امیر المومنین آمد و اعلام کرد که دختری را که برای حسن خواستگاری کرده اید زن پسر من است در آنجا با اصرار دختر خود را به عقد امام حسن در آورد
🗯همسر امام در آغاز کافر و بی ایمان و انسان منحرفی نبود
📚تفسیر نمونه ج14 ص425
🔷اما پس از ازدواج معاویه با وعده مال بسیار و ازدواج با یزید جعده را تطمیع کرد تا امام را که در آن زمان خانه نشین شده بود زهر دهد .او نیز به طمع ثروت چنین کرد
📚مناقب ابن شهر آشوب ج3 ص202
♻️بنابراین امام بر طبق احوالات ظاهری جعده که انسان وارسته ای معرفی می شده است با او ازدواج کرد اما پس از آن منحرف شد و در این ازدواج اشکالی بر امام وارد نیست.
2⃣ممکن است بگویید مگر امام علم غیب نداشت چرا با زنی که می دانست قاتلش می شود و راه انحراف را در پیش می گیرد ازدواج کرد و مطابق علم غیبش رفتار نکرد⁉️
🔶پاسخ می دهیم:
❗️صحیح است که امامان دارای علم غیب بوده اند
📚فصول المهمه ( تکمله الوسایل)، شیخ حر عاملی،ج1 ص394 باب 95
📚بحار الانوار،علامه مجلسی،ج26 ص18 باب 1
👌اما استفاده از این علم غیب منوط به اجازه خداوند است وانان در امور شخصی زندگی خود اجازه ندارند از علم غیب استفاده کنند چرا که آنان الگوی مردم هستند ومردم باید از آنان درس صبر بر مشکلات و ایثار واز خودگذشتگی و...را بگیرند.
❗️ اگر هر مشکل خودرا با علم غیب حل کنند یا در هر امرشخصی از علم غیب استفاده کنند دیگر نمی توانند برای مردم الگو باشند.
♻️امام کاظم فرمود:
🔷«خداوند قلوب امامان را محل اراده وخواست خودش قرار داده است هر موقع خداوند چیزی را بخواهد انان نیز آن را انجام میدهند ( وبدون اذن الهی کاری نمی کنند)»
📚بحار الانوار،ج5 ص114
🗯خداوند در امورات عادی و شخصی زندگی به انان اجازه استفاده از علم غیب را نداده است و انان باید بر طبق علم ظاهری خود رفتار کنند.تنها در اموری می توانند از قدرت و علم غیب خود استفاده کنند که اثبات امامتشان یا مانند آن منوط به این استفاده باشد
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁