eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.5هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
نظام تقديم 106.mp3
8.33M
🔈 #شرح_و_بررسی_کتاب_آن_سوی_مرگ 🔇 جلسه سی و سوم 🔔 @Aminikhaah_Media
🤔 ❓آیا این دعاهایی که بعد از نمازها در ماه رمضان خوانده می شود ( یا علی یا عظیم ...) ( اللهم ادخل علی اهل القبور السرور...) سند دارد چون برخی می گفتند این دعاها بی سند هستند❕و آیا لزومی دارد که این دعاها در جمع خوانده شود❗️آیا بهتر نیست در خلوت و به صورت تنهایی خوانده شود❗️❗️ 💠💠 👌دعاهای مذکور که خواندن آن ها در ماه رمضان مرسوم است در منابع معتبر ما آمده است . 🔷سید بن طاووس از امام صادق علیه السلام نقل می کند که فرمود : « در ماه رمضان پس از تمام نمازها چنین بگو : یا علی یا عظیم ، یا غفور یا شکور یا رحیم انت الرب العظیم الذی لیس کمثله شیء و هو السمیع البصیر و هذا شهر عظمته و کرمته و شرفته و فضلته علی الشهور و هو الشهر الذی فرضت صیامه علی و هو شهر رمضان ....» 📚اقبال الاعمال ج1 ص25 ❕علامه مجلسی پس از نقل دعای مذکور می گوید: « این دعا ، دعایی عالی است که قرائتش حد اقل یک بار در هر شب ماه رمضان خوب است» 📚زاد المعاد ص84 👌همین طور ، شیخ کفعمی در البلد الامین و المصباح و علامه مجلسی در بحار الانوار نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود: « هر کس این دعا را در ماه رمضان پس از نمازهای واجب بخواند گناهانش تا روز قیامت مورد آمرزش الهی واقع می شود : اللهم ادخل علی اهل القبور السرور ، اللهم اغن کل فقیر ...» 📚البلد الامین ص222 📚المصباح ،ص617 📚بحار الانوار ج95 ص120 ❕مستحب است که دعاها در جمع مومنین خوانده شود. 👌شیخ حر عاملی در وسائل الشیعه ، بابی را گشوده است به ذکر روایات تحت عنوان : « استحباب اجتماع مومنین در دعا کردن ، از چهار نفر تا چهل نفر و ...» 📚وسائل الشیعه ج7 ص103 👌این مضمون در بحار الانوار نیز نقل شده است. 📚بحار الانوار ج90 ص316 🔷امام صادق علیه السلام فرمود: « زمانی که چهل نفر از مومنین اجتماع کنند و خداوند را بخوانند ، خداوند دعای آنان را مستجاب می کند، و زمانی که ( حد اقل ) چهار نفر از مومنین اجتماع کنند و دعا کنند و خداوند را ده مرتبه بخوانند ، خداوند دعای آنان را مستجاب می کند» 📚الکافی ج2 ص487 👌وفرمود: « زمانی که حد اقل چهار نفر از مومنین در جمعی اجتماع کنند و خدا را بخوانند ، خداوند دعای آنان را مستجاب می کند» 📚الکافی ج2 ص487 👌از سوی دیگر اجتماع در دعا کردن این فائده را نیز دارد که افراد می توانند بر دعاهای یکدیگر « آمین» بگویند و اجابت را از خداوند بخواهند ، خداوند نیز به سبب همین آمین گفتن ، دعای آنان را مستجاب می کند چنان که امام صادق علیه السلام فرمود: « کسی که دعا می کند و کسی که آمین می گوید در اجر و پاداش شریک هستند» 📚الکافی ج2 ص487 👌وفرمود: « پدرم امام باقر علیه السلام زمانی که از مساله ای ناراحت بودند ، زنان و کودکان را فرا می خواندند و دعا می کردند و آنان « آمین » می گفتند» 📚همان مدرک 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔 ❔آیا در مورد خوردن نکته و توصیه ای در منابع روایی ما آمده است❗️❗️ 💠💠 🔶سحری خوردن برای گرفتن روزه خصوصا روزه ماه رمضان مورد تاکید روایات واقع شده است . 🔷امام صادق علیه السلام فرمود: « مستحب است که بنده خوردن سحری را ترک نکند» 📚الکافی ج4 ص92 👌پیامبر گرامی فرمود: « در سحری خوردن برکت است» 📚التهذیب ج4 ص198 👌پیامبر گرامی فرمود: « امت من سحری را ترک نمی کنند ، اگر چه با خرمای خشکیده ای باشد» 📚الفقیه ج2 ص135 👌و فرمود: « از خوردن سحری برای روزه روز ، کمک بگیرید» 📚التهذیب ج4 ص 199 👌و فرمود: « خداوند و فرشتگانش بر کسانی که سحری می خورند و در سحر ها ، استغفار می کنند ، درود و صلوات می فرستند . هر یک از شما باید سحری بخورد اگر چه با شربتی از آب باشد» 📚الفقیه ج2 ص136 📝 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❓چرا خداوند روزه واجب را در رمضان قرار داده است ❕چرا مثلا در ماه رجب یا یا ذی القعده و ...قرار نداده است❕❕ 💠💠 👌اینکه ماه برای گرفتن انتخاب شده بخاطر این است که این ماه بر سایر ماه ها برتری دارد، در قرآن چنین بیان شده که قرآن کتاب و راهنمای بشر که «» است یعنی با و قوانین خود روشهای صحیح را از ناصحیح جدا کرده و سعادت انسانها را نموده است در این ماه گردیده . 🔶 185 👌و در اسلامی نیز چنین آمده است که همه کتابهای بزرگ آسمانی « »، « »، «» « » و « »همه در این ماه نازل شده اند. 🔶امام صادق علیه السلام می فرماید: « در ششم ماه مبارک رمضان و انجیل در دوازدهم و زبور در هیجدهم و مجید در شب قدر نازل گردیده است . 📚 الشیعه جلد 7 ابواب احکام شهر رمضان باب 18 حدیث 16. ❗️به این ترتیب ماه رمضان همواره ماه نزول کتابهای بزرگ آسمانی و ماه و بوده است چرا که تربیت و پرورش بدون تعلیم و آموزش صحیح ممکن نیست، برنامه تربیتی روزه نیز باید با آگاهی هر چه بیشتر و تر از تعلیمات آسمانی هماهنگ گردد، تا جسم و جان آدمی را از آلودگی شستشو دهد. 📚 نمونه ج1 ص634 🔷 از امام علیه السلام نقل است که فرمود : « روزه در ماه رمضان واجب شده است و در سایر ماه ها واجب نشده است به آن دلیل که ماه ، ماهی است که قرآن در آن ماه نازل شده است و در این ماه پیامبر مخاطب قرآن قرار داده شده است و در این ماه شب قدر است ،شب قدری که برتر از ماه است و تقدیرات در آن شب مقدر می شود » 📚 الاخبار ج2 ص116 📚 الشیعه ج10 ص242 📝 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❓اگر در ماه و در شب قدر نازل شده است چگونه می گوییم اولین آیاتی که بر پیامبر نازل شد آیات سوره علق بوده که در مبعث در 27 ماه بر پیامبر نازل شده است ❕❕ 💠💠 👌از مجموع آیات قرآن استفاده می شود که دو گونه نزول داشته است ؛ 1⃣ 2⃣ 👌نزول و یک جا و آن است که محتوای تمام یک جا از سوی خداوند بر قلب پاک پیامبر در ماه مبارک رمضان و شب نازل گردیده است . 👌و نزول نیز همان است که بر حسب شرائط و حوادث و نیازها در طی 23 سال نازل شده است . ❗️نزول تدریجی ، در آغاز بعثت پیامبر گرامی ، با نزول آیات ابتدایی سوره « علق» محقق شده است و نزول دفعی در ماه رمضان و شب قدر محقق شده است . 💠با توجه به این نکته و فرق گذاری بین نزول دفعی و جمعی محتوای قرآن بر قلب پیامبر در شب قدر و بین نزول تدریجی آیات قرآن در طول 23 سال که آغازش در روز مبعث بوده است ، اشکال مطرح شده ، موجه نمی باشد. 📚 ج21 ص148 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❓اهل در مساجدشان ابتدا افطار می کنند سپس نماز می خوانند اما در ما این مساله بالعکس است ❕ ❔آیا بهتر نبود که ما هم چنین می کردیم و با بیشتری می خواندیم ❕ 💠پاسخ💠 👌در ما آمده است که شایسته آن است ، ابتدا نماز خوانده شود ،سپس صورت گیرد مگر در دو صورت ؛ 1⃣افرادی منتظر افطار کردن با باشند . 2⃣ و بیش از حد ، مانع از آن است که انسان نماز را با حضور کامل بجا آورد. 🔷امام علیه السلام فرمود: « برای روزه دار است ، در صورتی که قدرت بدنی دارد ، قبل از آن که افطار کند ، نماز بخواند» 📚 ج4 ص199 👌امام علیه السلام فرمود: « در ماه رمضان ابتدا نماز بخوان سپس کن مگر آنکه گروهی منتظر افطار با تو باشند ...زیرا هم افطار بر تو است و هم نماز ، پس به امری اقدام کن که افضل و بهتر باشد و آن است . 🔷این که با حالت روزه نماز بخوانی نزد من است» 📚وسائل الشیعه ج10 ص150 👌و در دیگر آمده است ؛ « اگر می توانی بدون کردن نماز را با رعایت تمام حدودش بجا آوری پس افضل تقدیم بر افطار است و اگر گرسنگی و میل به غذا خوردن مانع از بجا آوردن کامل نماز می شود ، ابتدا افطار کن سپس بخوان » 📚 الشیعه ج10 ص151 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔 ❔چرا در ماه با کسانی که روزه خواری می کنند برخورد می شود ❗️مگر افراد ندارند❕آیا برای این برخورد کردن مستند روایی وجود دارد❕❕ 💠💠 👌در این شکی نیست که روزه خواری ماه عمل بسیار و زشتی تلقی می شود تا آنجا امام صادق علیه السلام فرمود: « هر کس یک روز از ماه رمضان را ، روزه کند ، روح از او خارج می شود» 📚 ج2 ص118 👌در روایات متعددی وارد شده است که باید با این گونه افراد برخورد شود و این افراد مشمول و مجازات می شوند ؛ 📚 الشیعه ج10 ص248 باب2 🔷این محدودیت با آزادی انسان در دینداری ندارد. هر فردی است که مسلمان شود یا نه؛ ولی در محیط اجتماعی تابع و سنت های جامعه است. 💭 روزه خواری در انظار از حالت فردی و شخصی به حالت اجتماعی در می آید که افراد در جامعه مجاز به انجام هر کاری نیستند. هر فردی در خود می تواند روزه خوار ی کند که اگر بدون عذر باشد گنهکار است؛ ولی روزه خواری در اجتماع، موجب تضییع دیگران و بی حرمتی به عقاید افراد جامعه و ریختن قبح می گردد و به تدریج روزه خواری برای سایر افراد جامعه نیز رنگ عادی را به خود می گیرد. زیرا بین عمل حرام و تظاهر به عمل حرام تفاوت است. 👌در نتیجه هیچ فردی اعم از مسلمان و غیر مسلمان، مسافر و غیر مسافر حق در انظار عمومی را ندارد. هر شخصی که در فضای کشور اسلامی زندگی می کند باید به این قانون بگذارد.فرد روزه خوار علاوه بر بی حرمتی به احکام و قوانین اسلامی، به صورت علنی و آشکار بیان می کند که رعایت دیگران، برایش اهمیتی ندارد؛ لذا مستوجب عقوبت است. 👌 زندگانی دسته جمعی برای افراد بشر دارای وبرکات فراوانی است ولی در مقابل آن محدودیت هایی نیز برای او می آورد 🔷در زندگی سرنوشت افراد بهم مربوط است وافراد در سرنوشت هم اثر دارند . در اجتماع چیزی به عنوان « »وجود ندارد و هر زیان فردی امکان این را دارد که به صورت یک « اجتماعی» درآید وبه همین دلیل منطق وعقل به افراد اجازه می دهد که در پاک نگه داشتن محیط زیست خود از هرگونه تلاش و کوششی خود داری نکنند 🔶 گرامی فرمود: " یک فرد گنهکار در میان همانند کسی است که با جمعی سوار شود و به هنگامی که در وسط دریا قرار گیرد تبری برداشته وبه سوراخ کردن موضعی که در آن نشسته بپردازد و هرگاه به او اعتراض کنند در جواب بگوید من در سهم خود تصرف می کنم اگر دیگران اورا از این عمل خطرناک باز ندارند طولی نمی کشد که آب دریا به داخل نفوذ کرده ویکباره همگی در دریا غرق می شوند» 📚 احمد ج4 ص268 📚 الفصاحه ص836 👌 پیامبر گرامی با این مثال جالب منطقی بودن وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را مجسم ساخته و حق نظارت بر اجتماع و برخورد با هنجار شکنان اجتماعی را یک حق طبیعی که ناشی از پیوند سرنوشت ها است می داند 📚 نمونه ج3 ص38 🔶روشن است که اگر این ها نباشد به تدریج قبح گناه ریخته و ارتکاب گناه برای افراد آسان میشود‌. 📝 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔آیا برای توسل به امامزادگان دلیلی از قرآن و داریم❕❕ 💠💠 👌 به معنای درخواست انسان از اولیاء الهی جهت دعا و استغفار آنان و این که آنان از خداوند بخواهند انسان را حل کند ریشه در آیات متعددی از قرآن دارد؛ 1⃣بنی اسرائیل هنگامی که در گرفتار بودند خطاب به گفتند ؛ « از خدای خود بخواه که از آنچه از می روید از سبزیجات و خیار و عدس و پیاز برای ما برویاند» 🔷 👌می بینیم بنی اسرائیل از آن حضرت می خواهند که در پیشگاه خداوند کند تا با رویاندن سبزی های متنوع مشکل آنها را برطرف سازند و حضرت موسی نیز در پاسخ آنان نفرمود که این عملتان شرک است بلکه فرمود آیا غذای تر را به جای غذای بهتر انتخاب می کنید ... 2⃣هنگامی که فرزندان یعقوب به خطای خود پی بردند خطاب به آن حضرت گفتند ؛ « ای پدر از خدا آمرزش ما را بخواه ، که ما خطاکار بودیم » 🔶حضرت نیز در پاسخ آنان فرمود: « به زودی برای شما از آمرزش می طلبم که او آمرزنده و مهربان است» 🔷یوسف 97-98 👌بنابراین می توانند از اولیاء الهی درخواست کنند تا برای آنها از خدا طلب مغفرت کنند. 3⃣خداوند به افرادی که کرده اند می گوید اگر نزد رسول خدا بروند و علاوه بر استغفار از خویش ، از آن حضرت نیز بخواهند که برای آنان استغفار کنند خداوند آنان را می بخشد. « و اگر آنان ، هنگامی که ( با گناه و نافرمانی ) به خود ستم می کردند به نزد تو می آمدند و از خدا طلب آمرزش می کردند و هم برای آنان استغفار می کرد خدا را توبه پذیر و مهربان می یافتند» 🔷 64 👌بنابراین یکی از راههای بخشش درخواست از اولیاء الهی برای استغفار است که مورد سفارش خداوند قرار گرفته است. 4⃣در دیگر می فرماید: « ای کسانی که ایمان آورده اید ، الهی را پیشه کنید ، و وسیله ای برای تقرب به خدا انتخاب کنید و در راه خدا جهاد کنید باشد که رستگار شوید» 🔷 35 👌شفاعت و بندگان صالح خداوند نیز داخل در مفهوم کلی وسیله است که سبب به خداوند می گردد. 5⃣در آیه دیگر می فرماید: « ای پیامبر بگو کسانی را که غیر از می خوانید و خود می دانید آنها را بخوانید ، آنها هیچ مشکلی را از شما نمی توانند حل کنند ، و هیچ تغییر و دگرگونی ایجاد کنند» 🔶 👌با توجه به جمله « قل ادعوا الذین » معلوم می شود که منظور از این آیه ها و امثال آنها نیست چون « الذین » برای « ذوالعقول »( ) بکار می رود بلکه منظور فرشتگانی هستند که آنها را می پرستیدند یا حضرت مسیح است که گروهی به عنوان معبود او را پرستش می کردند . ❗️آیه بعد می گوید: « خود آنها ( مسیح و فرشتگان ) کسانی هستند که به درگاه خداوند می روند و با ای به او تقرب می جویند ...» 🔶 👌این آیه نیز مشروعیت توسل را اثبات می کند. ❕بنابراین بر اساس ادله مذکور ، جستن به اولیاء الهی جهت دعا یا استغفار آنان امری و مورد تایید است که از جمله این اولیاء الهی امامزادگان می باشند. 👌شیخ می گوید: « بدان مشاهدی که منتسب به ائمه است زیارتشان مستحب بوده زیرا تعظیم آنان ، تعظیم امامان است و اصل اولی در مورد آنان ، ایمان و آنان است مگر آنکه خلاف آن ثابت شود مانند جعفر کذاب و مانند آن ...و جایز است زیارت آنان و توسل و استشفاع به آنان و پدران طاهرشان » 📚 الانوار ج99 ص273 👌سید بن طاووس نقل می کند که در زیارت چنین بگو: « ...شما آن باب الهی هستی که برای تقرب به خدا باید از آن باب وارد شد ، من به زیارت تو آمده ام و را به نزد تو آورده ام ( تا با توسل به تو و دعای تو بر آورده شود)» 📚 الزائر ص260 📝 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❓به نظر شما عمل برتر و بهتر است❕کسی که می گیرد و در کنار روزه داری به دیگران می کند و چرانی و ...انجام می دهد و کسی که بدون آن که بگیرد اعمال مذکور را انجام نمی دهد❕❕ 💠💠 👌در این شکی نیست که روزه ماه رمضان از جمله واجباتی است که به هیچ عنوان نباید ترک شود ، و ترک آن گناه است . ❕از سوی دیگر روزه به این است که انسان نه تنها از خوردن و آشامیدن چشم بپوشد ، بلکه از تمام گناهان و خداوند پرهیز کند و درواقع روزه است برای رسیدن به این قرار داده شده است . 👌اگر افرادی به این نکته توجه نکنند ، بی شک پاداشی نیز از داری نمی برند. 🔷امام علیه السلام فرمود: « زمانی که روزه هستی ، باید گوش و چشم و پوست ( و سایر اعضای بدنت هم ) باشد (و هیچ گناهی نکنی)» 📚 ج4 ص194 👌و : « روزه تنها ، از طعام و نوشیدنی نیست بلکه زمانی که روزه هستید باید زبان خود را کنید و چشمان خود را کنترل کنید و تنازع و نورزید ...و تمام کارهای را ترک کنید» 📚 ج4 ص87 👌و : « در حال روزه ، نکنید ، مراء نکنید ، دروغ نگویید، عصبانی نشوید ، فحش و ندهید، و یکدیگر را با الفاظ زشت صدا نکنید ، نکنید ...روزه تنها امساک از طعام و شراب نیست بلکه خداوند روزه را به جهت جلوگیری از ارتکاب لازم شمرده است و چقدر روزه داران واقعی کم هستند اما ( و روزه داران ظاهری ) زیاد» 📚 الشیعه ج10 ص166 📝 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ورود به مسجد با پای و خروج از مسجد با پای چیست ❕ ❔همچنین ورود به با پای چپ وخروج با پای راست ❕ دلیل داره❕❕ 💠💠 👌از اهل علیهم السلام نقل شده است که فرمودند: « بهتر در دخول در مسجد ، با پای راست و بهتر در از مسجد ، خروج با پای چپ است » 📚 ج3 ص308 👌پیامبر فرمود : « زمانی که مومن با پای وارد مسجد می شود ، فرشتگان می گویند خداوند تو را مورد بخشش قرار دهد و زمانی که با پای از مسجد خارج می شود ، فرشتگان می گویند خداوند تو را کند ، و تو را بر آورده سازد ، و عاقبت تو را بهشت قرار دهد » 📚 الاخبار ص80 📚 الوسائل ج3 ص393 👌در مورد ورود و خروج نیز شیخ چنین می نویسد : « زمانی که قصد ورود به توالت را داشتی را بپوشان ، و با پای وارد شو ...و زمانی که قصد خروج داشتی ،با پای خارج شو ...» 📚 ص3 📚 المتهجد ص5-6 📚 الانوار ج80 ص180 ❕این که این حکم ورود و خروج چیست دقیقا برای ما مشخص نیست ، اما همین قدر می دانیم که حتما حکمت و داشته که مورد امر و نهی خداوند واقع شده است . 🔶امام علیه السلام فرمود : « از آنجایی که می دانیم خداوند است ، تصدیق می دانیم که تمام افعال و اوامرش از روی است اگر چه فلسفه آن برای ما روشن نباشد » 📚 الانوار ج52 ص91 ❕برخی می گوید که دانشمندان علم ثابت کرده اند که همه انسان ها اگر هنگام کردن و عارض شدن حمله ، وزن بدنشان روی پای راستشان باشد به می افتند ، و اگر وزن بدنشان روی پای چپ باشد به می افتند . 🔶بنابراین وقتی که شخص با پای وارد مسجد شود و در همان حال عارضه برای او پیش آید ، به جلو یعنی داخل می افتد که بهترین مکان ها است همچنین اگر هنگام خروج از مسجد با پای چپ خارج شود ، به عقب که داخل است می افتد . ❕همینطور اگر با پای وارد توالت شود و عارضه ای پیش آید به عقب که توالت است می افتد و در هنگام خروج اگر با پای خارج شود ، به جلو که خارج از است می افتد و در توالت نمی افتد و اهانتی به حیثیت و او وارد نمی شود . 🗯البته نمی توان این فلسفه را تمام برای حکم مذکور محسوب کرد اگر چه خوبی تلقی می شود. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁