eitaa logo
معاونت علمی مدرسه علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام
202 دنبال‌کننده
243 عکس
61 ویدیو
84 فایل
ارتباط با مدیر کانال @M_v_110
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 سلسله نشست‌های «طریق»🔸 . 🔶الگوهای تدریس علوم اسلامی و اقتضائات کرونا . سخنران: حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی 📣 زمان: چهارشنبه | هشتم اردیبشهت‌ماه ⏰ ساعت: ۱۴:۳۰ 📎لینک شرکت در جلسه: https://www.skyroom.online/ch/tarigh14/ostad-elahi "با همکاری مرکز تخصصی آخوندخراسانی‌ره" •┈┈••••✾•🍀🌺🍀•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═🦋🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼🦋═╝
📚کتاب «دروس فی علم الاصول: الحلقة الاولی و الحلقة الثانیة فی اسلوبها الثانی»؛ باز تولید حلقه اولی (اصول مقدماتی) و ثانیه (اصول متوسطه) شهید صدر در دانش اصول! 🖌مهمترین ویژگی این کتاب ایجاز آن است،البته در ضمن ارایه کامل محتوا. اما امتیاز این کتاب در این است که نثری ساده و روان دارد و در عین ایجاز، نکات مهمی را مطرح کرده که گاهی در شروح مبسوط حلقات نیز پیدا نمی‌شود. 🌺 به لطف الهی برخی از این موارد در آینده در همین کانال ارایه خواهد شد. 🤔 این کتاب می‌تواند به عنوان پیش مطالعه اساتید مورد مراجعه سریع قرار بگیرد و عربی بودن زبان کتاب نیز به دور نشدن از متن کتاب (دروس فی علم الاصول) که عربی می‌باشد، کمک می‌کند. 🌹نثر زیبا و روان، این کتاب را برای طلاب در حال تحصیل نیز خواندنی کرده و همه طالبین علم می‌توانند از آن استفاده نمایند. 🌺ارتباط مستقیم با مسئول پژوهش: @M_v_110 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋═╝
هدایت شده از حوزه من
▫️جناب حجه الاسلام والمسلمین حاج آقای فاطمی نسب زیدعزه مدیریت محترم مدرسه امام علی بن ابیطالب علیهما السلام 🏴درگذشت همسرمکرمه استادبزرگوارمان حاج آقای روحانی کاشمری ره را به خدمت شما و خانواده گرانقدرتان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال علو درجات را برای ایشان خواستاریم. ◽️ان شاءالله در این لیله القدر مهمان سفره حضرت زهرا سلام الله علیها باشند... ▪️جهت شادی روح مرحومه فاتحه ای قرائت فرمائید. 🌐مدرسه علمیه الامام علی بن ابیطالب علیهما السلام @hozeh_man
1_1048685547.pdf
408.6K
✅ نمودار موضوعی وصیت‌نامه امام خمینی رحمه‌الله‌علیه •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋═╝
هدایت شده از ParsinTV l پارسین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 | اختیارات رئیس جمهور 🔹رئیس جمهور به عنوان شخص اول اجرایی کشور بیشترین اختیارات را داراست و با در دست داشتن قدرتی بی بدیل از انتخاب وزیر و مدیران کلان کشور تا انتخاب بخشدار می تواند از کلان ترین تا جزئی ترین تصمیمات را در کشور اتخاذ کند. 📎 📎 📎 📎 🗳اخبار فوری 1400👇 🆔 @Entekhabedorost
13.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌 دوست داری تو هم یکی از مدافعان حرم باشی؟ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋═╝
❓تفاوت ترتیب ذکری با ترتیب معنوی در فاء عاطفه ✍️ یکی از حروف پرکاربرد در ادبیات عرب فاءِ عاطفه است. 📌 عطف بوسیله فاء، لفظی و معنوی است، مانند: عیسی در "أکتفی الیوم بالحدیث عن محمد فعیسی"، که هم در لفظ از محمد تبعیت کرده و هم در معنا در جایگاه آن قرار دارد. 👌 ترتیب بین معطوف و معطوف‌علیه در موارد عطف بوسیله فاء عاطفه، یا فقط در کلام است که به آن "ترتیب ذکری" گفته می‌شود و یا ترتیبی واقعی است که به آن "ترتیب معنوی" گفته می‌شود. ✅ "ترتیب معنوی"، مانند ترتیب بین زید و عمرو در ایستادن، که اول زید ایستاده و سپس عمرو و در کلام هم همین ترتیب مراعات شده است: "قام زید فعمرو" ✅ "ترتیب ذکری" که در آن ترتیب زمانی لحاظ نشده است، بر سه قسم است: 1️⃣ بین معطوف و معطوف‌علیه تقدم و تأخّر زمانی بوده و به دلیل تبعیت از کلام سابق، لحاظ نشده، مانند: "أکتفی الیوم بالحدیث عن محمد فعیسی" که کلام سابق آن عبارت است از: "حدثنا عن بعض الانبیاء؛ کآدم، ومحمد وعیسی، ونوح، وموسی(علیهم‌السلام)". 2️⃣ بین معطوف و معطوف‌علیه تقدم و تاخر زمانی نیست و اساسا تفاوت بین آن دو به اجمال و تفصیل است، مانند: "یسألک اهل الکتاب أن تنزل علیهم کتابا من السماء فقد سألوا موسی أکبر من ذلک فقالوا أرنا الله جهرة". 3️⃣ غرض از عطف، صرفا خبردادن از چیزهای فراوان، افزودن بر معلومات و معطوفات است، بدون ملاحظه تقدم و تاخر زمانی بین معطوفات، مانند: "هذا عالم فأبوه، فجده..." . @M_v_110 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
🌺هموطن عزیز به لینک زیر وارد شوید و کارت پُستال صوتی و تصویری که برای شما طراحی شده را مشاهده نمایید.🔻 https://digipostal.ir/c6to20p 🌹 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋═╝
فایده داشتن، تنها مسوِّغ ابتدا به نکره❗️ ✍️ اصل در مبتدا این است که معرفه باشد، زیرا فقط در صورت شناخته‌شدن می‌توان بر آن حکم نمود، اما در مواردی نکره نیز مبتدا واقع می‌شود! 🤔 نحویون در تفسیر این پدیده (مبتدا واقع‌شدن نکره) دو گونه سخن گفته‌اند؛ برخی از مسوغات سخن رانده‌اند و برخی دیگر مفید فایده بودن را در توجیه این رخداد کافی دانسته‌اند. 👌 محمد مهدی گنجی طلبه ورودی سال 1399 حوزه علمیه امام علی بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام سخن این دوطیف از نحوین را در این زمینه نقل و بررسی نموده است. در ادامه خلاصه‌ای از تحقیق وی ارایه می‌شود🔻 @M_v_110 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
معاونت علمی مدرسه علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام
فایده داشتن، تنها مسوِّغ ابتدا به نکره❗️ ✍️ اصل در مبتدا این است که معرفه باشد، زیرا فقط در صورت شن
فایده داشتن، تنها مسوِّغ ابتدا به نکره❗️ ♦️محقق: محمد مهدی گنجی ✍️ اصل در مبتدا این است که معرفه باشد، زیرا فقط در صورت شناخته‌شدن می‌توان بر آن حکم نمود، اما در مواردی نکره نیز مبتدا واقع می‌شود! 🤔 نحویون در تفسیر این پدیده (مبتدا واقع‌شدن نکره) دو گونه سخن گفته‌اند؛ برخی از مسوغات سخن رانده‌اند و برخی دیگر مفید فایده بودن را در توجیه این رخداد کافی دانسته‌اند. سخن این دوطیف از نحوین را به ترتیب به همراه بررسی هرکدام از نظر می‌گذرانیم: 1️⃣ نظریه اول: ابتدا به نکره فقط با وجود مسوغ (مجوِّز) ممکن است، مانند رجل در مثال "فی الدار رجل" که با وجود نکره بودن، مبتدا واقع شده است و مسوغ مبتدا واقع شدنش مقدم شدن جار و مجرور بر آن می‌باشد. کمیت و کیفیت مسوغات در کتاب‌های مختلف نحوی متفاوت گزارش شده است (در کتاب هدایه 6 مورد و در البهجة المرضیة 13 مورد گزارش شده است و ابن عقیل نیز در شرح خود بر الفیه ابن مالک مسوغات را تا 28 مورد نام برده است) 😇 بررسی: در مواردی بدون هیچ یک از مسوغاتی که در کتاب‌های نحوی آمده، نکره مبتدا واقع شده است، مانند: ثمرة در مثال: "ثمرة خیر من جرادة" و وجوهٌ در مثال: "وجوه یومئذناضرة"، بنابراین این دیدگاه که ابتدا به نکره، فقط با وجود مسوغ، جایز باشد، قابل پذیرش نیست! و شاید از همین روست که سیوطی بعد از ارایه گزارش خود از مسوغات، می‌گوید: وقد توجد افادة دون شی مماذکر: شجرة سجدت. 2️⃣ نظریه دوم: "سعید بن المبارک البغدادی" معروف به ابن‌الدهان، متوفای 569 ه.ق در موصل، بنابر گزارش رضی الدین استرآبادی، بر این باور است که ابتدای به نکره در صورتی جایز است که مفیدِ فایده باشد و در این صورت از هر نکره‌ای می‌توان خبر داد، وذلک لان الغرض من الکلام افادة المخاطب فاذاحصلت جاز الحکم. 😇 بررسی نظریه دوم و نتیجه بحث: با توجه به مثال‌هایی که در نقض نظریه اول آمد می‌توان درستی نظریه دوم را تصدیق نمود علاوه بر اینکه صرفِ وجود مسوِّغ، نمی‌تواند مجوِّزی برای ابتدا به نکره باشد مگر اینکه در این رخداد، فایده‌ای برای کلام حاصل آید، البته نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که مسوغات در موارد افاده می‌باشند و هرکدام نشانه‌ای برای مفید بودن کلام هستند، اگرچه که موارد مفید بودن کلام محصور در مسوغات نمی‌باشد. @M_v_110 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋