eitaa logo
معاونت علمی مدرسه علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام
199 دنبال‌کننده
238 عکس
60 ویدیو
69 فایل
ارتباط با مدیر کانال @M_v_110
مشاهده در ایتا
دانلود
💠مرکز تحقیقات اسلامی با همکاری مدرسه عالی سطح چهار حوزه علمیه خراسان برگزار می کند... 🌙چهارمین گفتمان معرفت در شب‌های ماه مبارک رمضان با استفاده از اساتید حوزه و دانشگاه به صورت نیمه حضوری و محدود همزمان با پخش زنده از طریق شبکه های اجتماعی. ❗️با توجه به لزوم رعایت اصول سلامت در شرایط کنونی، علاقه‌مندان به شرکت حضوری در گفتمان، شماره نشست مورد نظر را با نام خویش از طریق یکی از پیام‌رسان ها به شماره 09376867576 ارسال نمایند تا پس از تأیید از آنها دعوت به عمل آید. 🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس 🆔تلگرام 🌐آپارات: پخش زنده (ساعت 22) 🔸اینستاگرام: پخش زنده (ساعت 22) 👤ارتباط با ما (تلگرام) (ایتا)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔍واکاوی معنای عُدَّة🌱 در عبارت "ومیتةٍ علی غیرِ عُدَّة"🥀توسط استاد مجتبی الهی خراسانی آدرس ارتباط مستقیم با مسئول پژوهش🌺 @M_v_110 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋═╝
💠 سلسله نشست‌های علمی مدرسه امام علی بن ابی طالب علیه السلام🔻 ✅ چیستی، ضرورت و چگونگی مهارت‌ورزی در ادبیات عرب و نقش تحقیق در مهارت‌ورزی (در راستای ضرورت تدوین برنامه‌‎های پژوهشی متناسب با سطح یک حوزه) ✍️ خلاصه نشست علمی: تسلط بر ادبیات عرب سه مرحله دارد: فراگیری، کارورزی و مهارت‌ورزی. 🔧 ادبیات عرب از جمله مواد آموزشیِ ابزاری و کاربردی در حوزه علمیه محسوب می‌شود، بنابراین "آموزش ادبیات عرب" نباید در فراگیری قواعد صرفی و نحوی خلاصه شود، بلکه علاوه بر فراگیری قواعد، نیازمند کارورزی و مهارت‌ورزی نیز می‌باشد. برای توضیح بیشتر، این مرحلِ سه گانه را کمی توضیح می‌دهم: 1. فراگیری ادبیات عرب، یعنی فراگرفتن آموزه‌های ادبی به همراه مثال و حل تمرین. (فراگیری باید به گونه‌ای باشد که فراگیر، بعد از فراگیری متن آموزشی، برای حل پرسش‌هایی که در مراحل بعد برای او پیش می‌آید، توان مراجعه به آن متنِ آموزشی و کتاب‌های هم‌طراز آن را داشته باشد) 2. کارورزی ادبیات عرب، یعنی تطبیق حداکثری آموزه‌های ادبی بر متون منتخب که از آن با عنوان تجزیه و ترکیب یاد می‌کنیم. 3. مهارت‌ورزی ادبیات عرب، یعنی مواجهه کنجکاوانه با هر متن عربی، این مواجهه به هنگام قرائت روزانه قرآن و حدیث و حتی به هنگام خواندن متون آموزشی عربی یا هر متن عربی‌ای، رخ می‌دهد. در این مواجهه علامت سوال‌هایی برای شخص در رابطه با ساختار کلمه یا در رابطه با نقش کلمه به وجود می‌آید که پاسخ به آن‌ها نیازمند مراجعه به کتاب‌های ادبی است. ♦️ تفاوت مرحله کارورزی با مرحله مهارت‌ورزی: تفاوت فراگیری با کارورزی و مهارت‌ورزی که روشن است و برای توضیح بیشتر عرض می‌کنم که فراگیری، مبتنی بر متن آموزشی یا داده‌های مشتمل بر قواعد ادبیات عرب است، اما تفاوت مرحله کارورزی با مهارت‌ورزی در این است که در مرحله کارورزی، تطبیق حداکثری رخ می‌دهد ولی در مرحله مهارت‌ورزی تطبیق حداقلی. به بیان دیگر در کارورزی از صدر تا ذیلِ متنِ منتخب پایش می‌شود و نقش و ساختار تمام کلمات مورد واکاوی قرار می‌گیرد و از بررسی حتی یک حرف غفلت نمی‌شود، اما در مهارت‌ورزی فقط پرسشی که در ذهن شخص شکل گرفته و از عهده آن برنیامده مورد واکاوی قرار می‌گیرد. 🔹 شباهت مرحله کارورزی با مرحله مهارت‌ورزی: در هر دو مرحله، شخص نیاز به مراجعه دارد تا پرسش‌های مربوط به نقش و ساختار کلمه را پاسخ دهد. مراجعه نیز خود نیازمند مهارت است و در هر مراجعه‌ای به تجربیات و مهارت‌های شخص افزوده می‌گردد. 🔸مهارت مراجعه: 1. یک کتاب لغت، یک کتاب صرفی و یک کتاب نحوی به عنوان کتاب بالینی انتخاب شود تا چالش‌های مربوط به نقش یا ساختار کلمه در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیگیری شود. 2. در فرصت‌های کوتاه زمانی، برای استاد یا دوستانمان عبارت بخوانیم تا مورد پرسش قرار بگیریم و مواردی که گمان می‌کنیم بلدیم رفع اشکال شود. (مبارزه با جهل مرکب). 3. هر از چندگاهی نتیجه مراجعه خود را به هم بحث و استاد ارایه کنیم تا بر اهمیت پرسش و نیز خطای احتمالی در پاسخ، واقف شویم. 🌱تحقیق؛ جوهره اصلی مهارت‌ورزی حلِّ پرسش‌های بوجود آمده در مرحله کارورزی و مهارت‌ورزی نیازمند تحقیق و نوعی ژرف‌نگری در کتاب‌های بالینی (که در مهارت مراجعه بیان شد) و منابعِ اصلیِ ادبیات عرب است که یا در حوزه پرده‌برداری از نقش کلمه است یا در حوزه پرده‌برداری از ساختار کلمه. 📝 این قبیل تحقیقات، تحقیقات کاربردی محسوب می‌شوند و برخی از آن‌ها قابلیت ارایه به شکل مقاله علمی دارند. آدرس ارتباط مستقیم با مسئول پژوهش🌺 @M_v_110 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋═╝
Screenshot_2021-04-20 بایگانی‌ها مستند علماء - دی‌جی‌زیست.png
15.54M
🔻 با عالمان دینی بیشتر آشنا شویم 📽 مستند علماء، کاری مبتنی بر تحقیق در سیره علماء است و منبعی مهم و تاثیرگذار در عرصه آشنایی با ابعاد مختلف و درس‌آموز زندگی عالمان دینی محسوب می‌شود. 🎬 ابعاد مختلفی همچون: سبک زندگی عالمانه، ارتباط با پدر و مادر، ساده‌زیستی، علم‌آموزی، ارتباط با مردم، خدمات اجتماعی، زهدپیشگی و هدایت‌گری و... 🎞آرشیوی قابل توجه از مستندهای ساخته شده درباره عالمان دینی را در این آدرس ببینید: http://digizist.ir/product_tags/%d9%85%d8%b3%d8%aa%d9%86%d8%af-%d8%b9%d9%84%d9%85%d8%a7%d8%a1/ آدرس ارتباط مستقیم با مسئول پژوهش🌺 @M_v_110 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋═╝
🔹 سلسله نشست‌های «طریق»🔸 . 🔶الگوهای تدریس علوم اسلامی و اقتضائات کرونا . سخنران: حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی 📣 زمان: چهارشنبه | هشتم اردیبشهت‌ماه ⏰ ساعت: ۱۴:۳۰ 📎لینک شرکت در جلسه: https://www.skyroom.online/ch/tarigh14/ostad-elahi "با همکاری مرکز تخصصی آخوندخراسانی‌ره" •┈┈••••✾•🍀🌺🍀•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═🦋🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼🦋═╝
📚کتاب «دروس فی علم الاصول: الحلقة الاولی و الحلقة الثانیة فی اسلوبها الثانی»؛ باز تولید حلقه اولی (اصول مقدماتی) و ثانیه (اصول متوسطه) شهید صدر در دانش اصول! 🖌مهمترین ویژگی این کتاب ایجاز آن است،البته در ضمن ارایه کامل محتوا. اما امتیاز این کتاب در این است که نثری ساده و روان دارد و در عین ایجاز، نکات مهمی را مطرح کرده که گاهی در شروح مبسوط حلقات نیز پیدا نمی‌شود. 🌺 به لطف الهی برخی از این موارد در آینده در همین کانال ارایه خواهد شد. 🤔 این کتاب می‌تواند به عنوان پیش مطالعه اساتید مورد مراجعه سریع قرار بگیرد و عربی بودن زبان کتاب نیز به دور نشدن از متن کتاب (دروس فی علم الاصول) که عربی می‌باشد، کمک می‌کند. 🌹نثر زیبا و روان، این کتاب را برای طلاب در حال تحصیل نیز خواندنی کرده و همه طالبین علم می‌توانند از آن استفاده نمایند. 🌺ارتباط مستقیم با مسئول پژوهش: @M_v_110 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋═╝
هدایت شده از حوزه من
▫️جناب حجه الاسلام والمسلمین حاج آقای فاطمی نسب زیدعزه مدیریت محترم مدرسه امام علی بن ابیطالب علیهما السلام 🏴درگذشت همسرمکرمه استادبزرگوارمان حاج آقای روحانی کاشمری ره را به خدمت شما و خانواده گرانقدرتان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال علو درجات را برای ایشان خواستاریم. ◽️ان شاءالله در این لیله القدر مهمان سفره حضرت زهرا سلام الله علیها باشند... ▪️جهت شادی روح مرحومه فاتحه ای قرائت فرمائید. 🌐مدرسه علمیه الامام علی بن ابیطالب علیهما السلام @hozeh_man
1_1048685547.pdf
408.6K
✅ نمودار موضوعی وصیت‌نامه امام خمینی رحمه‌الله‌علیه •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋═╝
هدایت شده از ParsinTV l پارسین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 | اختیارات رئیس جمهور 🔹رئیس جمهور به عنوان شخص اول اجرایی کشور بیشترین اختیارات را داراست و با در دست داشتن قدرتی بی بدیل از انتخاب وزیر و مدیران کلان کشور تا انتخاب بخشدار می تواند از کلان ترین تا جزئی ترین تصمیمات را در کشور اتخاذ کند. 📎 📎 📎 📎 🗳اخبار فوری 1400👇 🆔 @Entekhabedorost
❓تفاوت ترتیب ذکری با ترتیب معنوی در فاء عاطفه ✍️ یکی از حروف پرکاربرد در ادبیات عرب فاءِ عاطفه است. 📌 عطف بوسیله فاء، لفظی و معنوی است، مانند: عیسی در "أکتفی الیوم بالحدیث عن محمد فعیسی"، که هم در لفظ از محمد تبعیت کرده و هم در معنا در جایگاه آن قرار دارد. 👌 ترتیب بین معطوف و معطوف‌علیه در موارد عطف بوسیله فاء عاطفه، یا فقط در کلام است که به آن "ترتیب ذکری" گفته می‌شود و یا ترتیبی واقعی است که به آن "ترتیب معنوی" گفته می‌شود. ✅ "ترتیب معنوی"، مانند ترتیب بین زید و عمرو در ایستادن، که اول زید ایستاده و سپس عمرو و در کلام هم همین ترتیب مراعات شده است: "قام زید فعمرو" ✅ "ترتیب ذکری" که در آن ترتیب زمانی لحاظ نشده است، بر سه قسم است: 1️⃣ بین معطوف و معطوف‌علیه تقدم و تأخّر زمانی بوده و به دلیل تبعیت از کلام سابق، لحاظ نشده، مانند: "أکتفی الیوم بالحدیث عن محمد فعیسی" که کلام سابق آن عبارت است از: "حدثنا عن بعض الانبیاء؛ کآدم، ومحمد وعیسی، ونوح، وموسی(علیهم‌السلام)". 2️⃣ بین معطوف و معطوف‌علیه تقدم و تاخر زمانی نیست و اساسا تفاوت بین آن دو به اجمال و تفصیل است، مانند: "یسألک اهل الکتاب أن تنزل علیهم کتابا من السماء فقد سألوا موسی أکبر من ذلک فقالوا أرنا الله جهرة". 3️⃣ غرض از عطف، صرفا خبردادن از چیزهای فراوان، افزودن بر معلومات و معطوفات است، بدون ملاحظه تقدم و تاخر زمانی بین معطوفات، مانند: "هذا عالم فأبوه، فجده..." . @M_v_110 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
🌺هموطن عزیز به لینک زیر وارد شوید و کارت پُستال صوتی و تصویری که برای شما طراحی شده را مشاهده نمایید.🔻 https://digipostal.ir/c6to20p 🌹 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋═╝
فایده داشتن، تنها مسوِّغ ابتدا به نکره❗️ ✍️ اصل در مبتدا این است که معرفه باشد، زیرا فقط در صورت شناخته‌شدن می‌توان بر آن حکم نمود، اما در مواردی نکره نیز مبتدا واقع می‌شود! 🤔 نحویون در تفسیر این پدیده (مبتدا واقع‌شدن نکره) دو گونه سخن گفته‌اند؛ برخی از مسوغات سخن رانده‌اند و برخی دیگر مفید فایده بودن را در توجیه این رخداد کافی دانسته‌اند. 👌 محمد مهدی گنجی طلبه ورودی سال 1399 حوزه علمیه امام علی بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام سخن این دوطیف از نحوین را در این زمینه نقل و بررسی نموده است. در ادامه خلاصه‌ای از تحقیق وی ارایه می‌شود🔻 @M_v_110 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
معاونت علمی مدرسه علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام
فایده داشتن، تنها مسوِّغ ابتدا به نکره❗️ ✍️ اصل در مبتدا این است که معرفه باشد، زیرا فقط در صورت شن
فایده داشتن، تنها مسوِّغ ابتدا به نکره❗️ ♦️محقق: محمد مهدی گنجی ✍️ اصل در مبتدا این است که معرفه باشد، زیرا فقط در صورت شناخته‌شدن می‌توان بر آن حکم نمود، اما در مواردی نکره نیز مبتدا واقع می‌شود! 🤔 نحویون در تفسیر این پدیده (مبتدا واقع‌شدن نکره) دو گونه سخن گفته‌اند؛ برخی از مسوغات سخن رانده‌اند و برخی دیگر مفید فایده بودن را در توجیه این رخداد کافی دانسته‌اند. سخن این دوطیف از نحوین را به ترتیب به همراه بررسی هرکدام از نظر می‌گذرانیم: 1️⃣ نظریه اول: ابتدا به نکره فقط با وجود مسوغ (مجوِّز) ممکن است، مانند رجل در مثال "فی الدار رجل" که با وجود نکره بودن، مبتدا واقع شده است و مسوغ مبتدا واقع شدنش مقدم شدن جار و مجرور بر آن می‌باشد. کمیت و کیفیت مسوغات در کتاب‌های مختلف نحوی متفاوت گزارش شده است (در کتاب هدایه 6 مورد و در البهجة المرضیة 13 مورد گزارش شده است و ابن عقیل نیز در شرح خود بر الفیه ابن مالک مسوغات را تا 28 مورد نام برده است) 😇 بررسی: در مواردی بدون هیچ یک از مسوغاتی که در کتاب‌های نحوی آمده، نکره مبتدا واقع شده است، مانند: ثمرة در مثال: "ثمرة خیر من جرادة" و وجوهٌ در مثال: "وجوه یومئذناضرة"، بنابراین این دیدگاه که ابتدا به نکره، فقط با وجود مسوغ، جایز باشد، قابل پذیرش نیست! و شاید از همین روست که سیوطی بعد از ارایه گزارش خود از مسوغات، می‌گوید: وقد توجد افادة دون شی مماذکر: شجرة سجدت. 2️⃣ نظریه دوم: "سعید بن المبارک البغدادی" معروف به ابن‌الدهان، متوفای 569 ه.ق در موصل، بنابر گزارش رضی الدین استرآبادی، بر این باور است که ابتدای به نکره در صورتی جایز است که مفیدِ فایده باشد و در این صورت از هر نکره‌ای می‌توان خبر داد، وذلک لان الغرض من الکلام افادة المخاطب فاذاحصلت جاز الحکم. 😇 بررسی نظریه دوم و نتیجه بحث: با توجه به مثال‌هایی که در نقض نظریه اول آمد می‌توان درستی نظریه دوم را تصدیق نمود علاوه بر اینکه صرفِ وجود مسوِّغ، نمی‌تواند مجوِّزی برای ابتدا به نکره باشد مگر اینکه در این رخداد، فایده‌ای برای کلام حاصل آید، البته نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که مسوغات در موارد افاده می‌باشند و هرکدام نشانه‌ای برای مفید بودن کلام هستند، اگرچه که موارد مفید بودن کلام محصور در مسوغات نمی‌باشد. @M_v_110 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
♨️ سطح دو و افق‌های علمی و پژوهشی 👌 با رویکرد حل دوگانه‌های🔻 🤔تخصص‌گرایی یا اجتهادورزی 🤔 حیات علمی یا اثربخشی اجتماعی 🎤ارائه: معاونت پژوهش مدرسه علمیه امام علی علیه‌السلام 🗓 دوشنبه 31 خرداد ⏰ ساعت 14 تا 15 🌐 بصورت آنلاین از سامانه آموزش الکترونیک lms2🔻 https://abitaleb.lms2.hozehkh.com/ws/ofogh1400 آدرس ارتباط مستقیم با مسئول پژوهش🌺 @M_v_110 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋═╝
♦️♦️ مهلت شانزدهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان تا 15 مردادماه تمدید شد. 🔶در پی درخواست های مکرر طلاب پژوهشگر و با توجه به استمرار محدوديت هاي کرونایی و همچنين مصادف شدن فصل امتحانات این حوزه در خرداد و تيرماه مهلت ارسال آثار، اين فراخوان تا 15 مردادماه 1400 تمديد شد. ✅پژوهشگران و طلاب گرامی می توانند، برای ارسال اثر خود به آدرس http://spnf.hozehkh.com/account/LoginHoze مراجعه کرده و يا براي اطلاع بيشتر با شماره هاي 32008157 و 32008327 تماس بگيرند. •┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═🦋🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼🦋═╝
فراخوان شناسایی استعدادهای برتر آموزشی، پژوهشی و تدریسی حوزه علمیه خراسان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 فیلم سوراخ سیاه با محوریت حرص و طمع همراه با پایانی تکان دهنده فیلم کوتاهی که برنده ۴ جایزه بین المللی شده است حضرت علی علیه السلام: طمع انسان پایانی ندارد و القناعه مال لاینفد (قناعت داراییِ بی پایان است) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
📚 کتاب‌ "آرام جان " که خاطراتی از زندگی شهید محمد حسین حدادیان را از زبان مادر شهید و به قلم محمدعلی جعفری، روایت می‌کند، توسط پدر بزرگوار شهید، حاج فرهاد حدادیان اهدا گردید‌🌺 با تشکر فراوان از ایشان، علو درجات آن شهید والا مقام را از خداوند منان آرزومندیم. آدرس ارتباط مستقیم با مسئول پژوهش🌺 @M_v_110 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋═╝
♨️اجتهادزدایی به بهانه تخصص‌گرایی❗️ آفتی که بلای جان حوزه‌های علمیه شده است 💠 سلسله نشست‌های علمی مدرسه امام علی بن ابی طالب علیه السلام🔻 ✍️ خلاصه نشست علمی: ✅ سطح دو و افق‌های علمی و پژوهشی با ارایه مسئول پژوهش مدرسه امام علی علیه‌السلام در این جلسه که با شرکت فارغ التحصیلان و نو مدرسین مدرسه برگزار شد، افق‌های علمی و پژوهشی حوزه در سطوح بالاتر مطرح گردید و به دوگانه‌های "تخصص‌گرایی و اجتهادورزی" و "حیات علمی و اثربخشی اجتماعی" نیز پاسخ گفته شد و چالشی با عنوان "اجتهادزدایی به بهانه تخصص‌گرایی" مطرح گردید. ✅ تعیین هدف و افقِ علمی هر رشته تخصصی از دامنه تا قله تصویر می‌شود، حال ما می‌خواهیم چه موقعیتی داشته باشیم؟ دامنه کوه، وسط کوه یا قله کوه؟ 👌قطعا قله‌ها در تولید علم و ترسیم آینده یک دانش، مهمترین نقش را ایفا خواهند کرد. در ادامه به نقشِ بی‌بدیل قوه اجتهاد و دانشِ اصول‌فقه به عنوان موتور پیشرانِ علوم اسلامی خواهیم پرداخت. ✅ رشته‌های درون فقهی در تمامی تخصص‌های مرتبط با دانش فقه، مانند: تمدن اسلامی و نظامات اسلام، اقتصاد اسلامی، عمران و شهر و شهرسازی، بهداشت، فقه القضاء، فقه خانواده و غیره، اگر شخص بخواهد در سطوح بالاتر کار جدی کند و تخصص کسب کند، حسبِ فعالیتی که انجام می‌دهد بایستی در مسیر اجتهاد حرکت کرده باشد و مثلا اگر بخواهد نظر اسلام را در مورد شهرسازی و حل مسائل آن استخراج کند باید مجتهد باشد! بنابراین کشف نظر اسلام در تمامیِ حیطه‌های مرتبط با رفتار مکلف (دانش فقه) نیازمند اجتهادِ مسلم است. مقصود ما از اجتهادِ مسلم، اجتهادی است که بعد از اجتهادورزی (تمرین اجتهاد) حاصل می‌شود. ✅ رشته‌های بُرون فقهی متاسفانه دانش‌های اخلاق و کلام به مانند دانش فقه پیشرفت نکرده و اصول و بنیان‌های کشف گزاره‌های اخلاقی و کلامی، در قالب دانشی شناخته شده گرد نیامده است از این رو در تمامی علوم اسلامی دانش اصولِ‌فقه نقش پیشران را ایفا می‌کند و متناسب با موقعیت و جایگاهی که در هر یک از رشته‌های علوم اسلامی برای خود تصویر می‌کنیم در این دانش باید تخصص داشته باشیم. تجربه نیز نشان داده است که کسانی در این دانش‌ها موجب تحول و تولید علم شده‌اند که اصولِ‌فقه را به صورت اجتهادی کار کرده‌اند، مانند: آیت‌الله جوادی آملی، علامه معرفت و دیگر مجتهدانی که مرزهای علم در عرصه اخلاق و کلام (و دانش‌های مرتبط، مانند: علوم قرآن) را جابه‌جا کرده‌اند. 🎯 از آنچه گفته شد می‌توان نتیجه گرفت که میزان قدرت اجتهاد شخص در دانش فقه می‌تواند قدرت پژوهشی و نوآوری او در عرصه‌های مختلف علوم اسلامی را تعیین کند، به عنوان مثال، پژوهشگرانی می‌توانند ادعای تولید علم در اخلاق شهروندی و اخلاق حرفه‌ای، کلام جدید، بانکداری اسلامی، شهرسازی اسلامی و موضوعاتی از این قبیل را داشته باشند که در عرصه اجتهادورزی خوب کار کرده باشند و قدرت اجتهاد را در خود ایجاد کرده باشند. بنابراین در درس‌های خارج، در درجه اول درسی را برگزینید که قدرت علمی بالایی داشته باشد و موجبات اجتهادورزی را نیز در شما تقویت کند و در درجه دوم، به یکی از موضوعات روزآمد و کاربردی به صورت تخصصی بپردازد. ✅ لوازم عمومیِ موفقیت در سطوح بالاتر 🔻در هر مرکز و موسسه‌ای که ادامه تحصیل دادید بدانید که برای روزآمدبودن، بصیربودن و استقامت داشتن در مسیر، فعالیت‌هایی باید داشته باشید: 1⃣جدیت در تحصیل و اولویت دادن به درس و فعالیت علمی 2⃣تدریس دروسی که خوانده‌اید 3⃣مباحثه‌های فوق برنامه و تا حد امکان به صورت موضوعی 4⃣تشکیل گروه‌های علمی و تحقیقی با تنوع شرکت کنندگان 5⃣نگارش مقاله و شرکت در فراخوان‌ها و چاپ مقاله (مورد ارزیابی قرار می‌گیرید و نسبت به استعداد، تلاش و قابلیت‌های خود بصیرت پیدا می‌کنید) 6⃣حل تناقض حیات علمی و سلوک طلبگی با اثربخشی اجتماعی (بدانید که میزان اثربخشی اجتماعی شما تابعی است از قدرت علمی، تقوا و بصیرت شما) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋═╝ 🆔 @M_v_110
✅ با اجتهاد، روش استنباط در را می آموزید 🔹عالم دین می‌خواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل ... خب باید بداند که به دست بیاورد؛ این همان اجتهاد است. یعنی استفاده از منابع؛ یعنی استفاده‌ از منابع؛ این اجتهاد است. 🔹این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما می خوانید و لو طهارت باشد، به شما این را یاد می دهد ... شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید. 🔹اگر این را یاد گرفتید، آن وقت [به جز احکام]، ارزش‌های ی را هم درست از کتاب و سنت استنباط می‌کنید، برای فراگیری معارف اسلامی اجتهاد لازم است. 🔹طلبه روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرف‌ها را، [این] درس ها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بی‌مایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب می‌گفتیم، کفایه می‌گفتیم، بعضی از طلبه‌های پرشور می‌گفتند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها می‌گفتم اگر [این بحث‌ها را] نکنید، بعد نمی‌توانید به درد بخورید، نمی‌توانید به چیزی یاد بدهید؛ درس را جدی بگیرید. (۱۳۹۸/۲/۱۸) 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad 🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad
💠 ♨️همزمان باعیدغدیرخم، طلاب مدرسه امام علی بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام، در گروه‌های دو نفره به رقابت می‌پردازند. محورهای مهارتی این رقابتِ علمی_پژوهشی عبارتند از: ◽️حکمت فهمی(مفاهیم) ◽️حکمت شناسی(ادبیات) ◽️حکمت سازی(واژه) ◽️حکمت گویی(هنر و رسانه) ◽️حکمت یابی(پازل) ◽️حکمت دانی(حافظه) 💢مراحل مسابقه 🔸مقدماتی۲۹تیرماه ساعت۱۰صبح(کتبی۱۰حکمت) 🔸فینال ۵مرداد ساعت۸صبح 🌺تقدیر از تمامی گروه ها طبق رتبه بندی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋═╝ 🆔 @M_v_110