eitaa logo
معاونت علمی مدرسه علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام
199 دنبال‌کننده
240 عکس
61 ویدیو
81 فایل
ارتباط با مدیر کانال @M_v_110
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ سطح دو و افق‌های علمی و پژوهشی 👌 با رویکرد حل دوگانه‌های🔻 🤔تخصص‌گرایی یا اجتهادورزی 🤔 حیات علمی یا اثربخشی اجتماعی 🎤ارائه: معاونت پژوهش مدرسه علمیه امام علی علیه‌السلام 🗓 دوشنبه 31 خرداد ⏰ ساعت 14 تا 15 🌐 بصورت آنلاین از سامانه آموزش الکترونیک lms2🔻 https://abitaleb.lms2.hozehkh.com/ws/ofogh1400 آدرس ارتباط مستقیم با مسئول پژوهش🌺 @M_v_110 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋═╝
♦️♦️ مهلت شانزدهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان تا 15 مردادماه تمدید شد. 🔶در پی درخواست های مکرر طلاب پژوهشگر و با توجه به استمرار محدوديت هاي کرونایی و همچنين مصادف شدن فصل امتحانات این حوزه در خرداد و تيرماه مهلت ارسال آثار، اين فراخوان تا 15 مردادماه 1400 تمديد شد. ✅پژوهشگران و طلاب گرامی می توانند، برای ارسال اثر خود به آدرس http://spnf.hozehkh.com/account/LoginHoze مراجعه کرده و يا براي اطلاع بيشتر با شماره هاي 32008157 و 32008327 تماس بگيرند. •┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═🦋🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼🦋═╝
فراخوان شناسایی استعدادهای برتر آموزشی، پژوهشی و تدریسی حوزه علمیه خراسان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 فیلم سوراخ سیاه با محوریت حرص و طمع همراه با پایانی تکان دهنده فیلم کوتاهی که برنده ۴ جایزه بین المللی شده است حضرت علی علیه السلام: طمع انسان پایانی ندارد و القناعه مال لاینفد (قناعت داراییِ بی پایان است) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
📚 کتاب‌ "آرام جان " که خاطراتی از زندگی شهید محمد حسین حدادیان را از زبان مادر شهید و به قلم محمدعلی جعفری، روایت می‌کند، توسط پدر بزرگوار شهید، حاج فرهاد حدادیان اهدا گردید‌🌺 با تشکر فراوان از ایشان، علو درجات آن شهید والا مقام را از خداوند منان آرزومندیم. آدرس ارتباط مستقیم با مسئول پژوهش🌺 @M_v_110 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋═╝
♨️اجتهادزدایی به بهانه تخصص‌گرایی❗️ آفتی که بلای جان حوزه‌های علمیه شده است 💠 سلسله نشست‌های علمی مدرسه امام علی بن ابی طالب علیه السلام🔻 ✍️ خلاصه نشست علمی: ✅ سطح دو و افق‌های علمی و پژوهشی با ارایه مسئول پژوهش مدرسه امام علی علیه‌السلام در این جلسه که با شرکت فارغ التحصیلان و نو مدرسین مدرسه برگزار شد، افق‌های علمی و پژوهشی حوزه در سطوح بالاتر مطرح گردید و به دوگانه‌های "تخصص‌گرایی و اجتهادورزی" و "حیات علمی و اثربخشی اجتماعی" نیز پاسخ گفته شد و چالشی با عنوان "اجتهادزدایی به بهانه تخصص‌گرایی" مطرح گردید. ✅ تعیین هدف و افقِ علمی هر رشته تخصصی از دامنه تا قله تصویر می‌شود، حال ما می‌خواهیم چه موقعیتی داشته باشیم؟ دامنه کوه، وسط کوه یا قله کوه؟ 👌قطعا قله‌ها در تولید علم و ترسیم آینده یک دانش، مهمترین نقش را ایفا خواهند کرد. در ادامه به نقشِ بی‌بدیل قوه اجتهاد و دانشِ اصول‌فقه به عنوان موتور پیشرانِ علوم اسلامی خواهیم پرداخت. ✅ رشته‌های درون فقهی در تمامی تخصص‌های مرتبط با دانش فقه، مانند: تمدن اسلامی و نظامات اسلام، اقتصاد اسلامی، عمران و شهر و شهرسازی، بهداشت، فقه القضاء، فقه خانواده و غیره، اگر شخص بخواهد در سطوح بالاتر کار جدی کند و تخصص کسب کند، حسبِ فعالیتی که انجام می‌دهد بایستی در مسیر اجتهاد حرکت کرده باشد و مثلا اگر بخواهد نظر اسلام را در مورد شهرسازی و حل مسائل آن استخراج کند باید مجتهد باشد! بنابراین کشف نظر اسلام در تمامیِ حیطه‌های مرتبط با رفتار مکلف (دانش فقه) نیازمند اجتهادِ مسلم است. مقصود ما از اجتهادِ مسلم، اجتهادی است که بعد از اجتهادورزی (تمرین اجتهاد) حاصل می‌شود. ✅ رشته‌های بُرون فقهی متاسفانه دانش‌های اخلاق و کلام به مانند دانش فقه پیشرفت نکرده و اصول و بنیان‌های کشف گزاره‌های اخلاقی و کلامی، در قالب دانشی شناخته شده گرد نیامده است از این رو در تمامی علوم اسلامی دانش اصولِ‌فقه نقش پیشران را ایفا می‌کند و متناسب با موقعیت و جایگاهی که در هر یک از رشته‌های علوم اسلامی برای خود تصویر می‌کنیم در این دانش باید تخصص داشته باشیم. تجربه نیز نشان داده است که کسانی در این دانش‌ها موجب تحول و تولید علم شده‌اند که اصولِ‌فقه را به صورت اجتهادی کار کرده‌اند، مانند: آیت‌الله جوادی آملی، علامه معرفت و دیگر مجتهدانی که مرزهای علم در عرصه اخلاق و کلام (و دانش‌های مرتبط، مانند: علوم قرآن) را جابه‌جا کرده‌اند. 🎯 از آنچه گفته شد می‌توان نتیجه گرفت که میزان قدرت اجتهاد شخص در دانش فقه می‌تواند قدرت پژوهشی و نوآوری او در عرصه‌های مختلف علوم اسلامی را تعیین کند، به عنوان مثال، پژوهشگرانی می‌توانند ادعای تولید علم در اخلاق شهروندی و اخلاق حرفه‌ای، کلام جدید، بانکداری اسلامی، شهرسازی اسلامی و موضوعاتی از این قبیل را داشته باشند که در عرصه اجتهادورزی خوب کار کرده باشند و قدرت اجتهاد را در خود ایجاد کرده باشند. بنابراین در درس‌های خارج، در درجه اول درسی را برگزینید که قدرت علمی بالایی داشته باشد و موجبات اجتهادورزی را نیز در شما تقویت کند و در درجه دوم، به یکی از موضوعات روزآمد و کاربردی به صورت تخصصی بپردازد. ✅ لوازم عمومیِ موفقیت در سطوح بالاتر 🔻در هر مرکز و موسسه‌ای که ادامه تحصیل دادید بدانید که برای روزآمدبودن، بصیربودن و استقامت داشتن در مسیر، فعالیت‌هایی باید داشته باشید: 1⃣جدیت در تحصیل و اولویت دادن به درس و فعالیت علمی 2⃣تدریس دروسی که خوانده‌اید 3⃣مباحثه‌های فوق برنامه و تا حد امکان به صورت موضوعی 4⃣تشکیل گروه‌های علمی و تحقیقی با تنوع شرکت کنندگان 5⃣نگارش مقاله و شرکت در فراخوان‌ها و چاپ مقاله (مورد ارزیابی قرار می‌گیرید و نسبت به استعداد، تلاش و قابلیت‌های خود بصیرت پیدا می‌کنید) 6⃣حل تناقض حیات علمی و سلوک طلبگی با اثربخشی اجتماعی (بدانید که میزان اثربخشی اجتماعی شما تابعی است از قدرت علمی، تقوا و بصیرت شما) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋═╝ 🆔 @M_v_110
✅ با اجتهاد، روش استنباط در را می آموزید 🔹عالم دین می‌خواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل ... خب باید بداند که به دست بیاورد؛ این همان اجتهاد است. یعنی استفاده از منابع؛ یعنی استفاده‌ از منابع؛ این اجتهاد است. 🔹این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما می خوانید و لو طهارت باشد، به شما این را یاد می دهد ... شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید. 🔹اگر این را یاد گرفتید، آن وقت [به جز احکام]، ارزش‌های ی را هم درست از کتاب و سنت استنباط می‌کنید، برای فراگیری معارف اسلامی اجتهاد لازم است. 🔹طلبه روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرف‌ها را، [این] درس ها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بی‌مایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب می‌گفتیم، کفایه می‌گفتیم، بعضی از طلبه‌های پرشور می‌گفتند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها می‌گفتم اگر [این بحث‌ها را] نکنید، بعد نمی‌توانید به درد بخورید، نمی‌توانید به چیزی یاد بدهید؛ درس را جدی بگیرید. (۱۳۹۸/۲/۱۸) 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad 🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad
💠 ♨️همزمان باعیدغدیرخم، طلاب مدرسه امام علی بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام، در گروه‌های دو نفره به رقابت می‌پردازند. محورهای مهارتی این رقابتِ علمی_پژوهشی عبارتند از: ◽️حکمت فهمی(مفاهیم) ◽️حکمت شناسی(ادبیات) ◽️حکمت سازی(واژه) ◽️حکمت گویی(هنر و رسانه) ◽️حکمت یابی(پازل) ◽️حکمت دانی(حافظه) 💢مراحل مسابقه 🔸مقدماتی۲۹تیرماه ساعت۱۰صبح(کتبی۱۰حکمت) 🔸فینال ۵مرداد ساعت۸صبح 🌺تقدیر از تمامی گروه ها طبق رتبه بندی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋═╝ 🆔 @M_v_110
⏳آخرین مهلت ارسال آثار پژوهشی فراخوان، ۱۵ شهریور است ✅دبير شانزدهمين فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان از ارسال بيش از 2400 اثر به این دبیرخانه خبر داد و مهلت آن را ۱۵ شهریور 1400 اعلام کرد. 🔷بیشتر بخوانیم:👇 https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=40970 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═📕🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼📘═╝
24.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
با رفتاری شبیهِ سجده، جان بیماران کورونایی را نجات دهید! •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋═╝ 🆔 @M_v_110
📚کتاب «دروس فی علم الاصول: الحلقة الاولی و الحلقة الثانیة فی اسلوبها الثانی»؛ باز تولید حلقه اولی (اصول مقدماتی) و ثانیه (اصول متوسطه) شهید صدر در دانش اصول! 🖌مهمترین ویژگی این کتاب ایجاز آن است،البته در ضمن ارایه کامل محتوا. اما امتیاز این کتاب در این است که نثری ساده و روان دارد و در عین ایجاز، نکات مهمی را مطرح کرده که گاهی در شروح مبسوط حلقات نیز پیدا نمی‌شود. 🌺 به لطف الهی برخی از این موارد در آینده در همین کانال ارایه خواهد شد. 🤔 این کتاب می‌تواند به عنوان پیش مطالعه اساتید مورد مراجعه سریع قرار بگیرد و عربی بودن زبان کتاب نیز به دور نشدن از متن کتاب (دروس فی علم الاصول) که عربی می‌باشد، کمک می‌کند. 🌹نثر زیبا و روان، این کتاب را برای طلاب در حال تحصیل نیز خواندنی کرده و همه طالبین علم می‌توانند از آن استفاده نمایند. 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛