eitaa logo
مهارت پژوهشگری 👨‍💻
9.1هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
278 ویدیو
205 فایل
🧕کاویانی هستم؛دکتری تعلیم‌‌و‌تربیت،سطح‌سه تفسیر اینجا با تکنیک‌های‌ مهم #پژوهشگری و #توسعه‌فردی‌ آشنا می‌شی ⛔️کپی ممنوع من اینجام👇 https://daigo.ir/secret/5754903235 🟣سایت pajohesh-esfahan.ir 🟢تبلیغات https://eitaa.com/joinchat/1851917132Cf43b9d9499
مشاهده در ایتا
دانلود
✨ حضرت امیرالمومنین على عليه السلام: أكثِرْ صَمتَكَ يَتَوفَّرْ فِكرُكَ، و يَستَنِرْ قَلبُكَ، و يَسلَمِ النّاسُ مِن يَدَيكَ. بسيار خموشى گزين تا انديشه ات بارور شود و دلت روشنايى گيرد و مردم از دست تو در امان مانند. غررالحكم حدیث 3725 ➣•°•° ↬@𝒑𝒂𝒋𝒐𝒉𝒆𝒔𝒉_𝒆𝒔𝒇𝒂𝒉𝒂𝒏 ‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌ 🪴 ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا، مشهور به ابوعلیِ سینا، ابن سینا، پورسینا و شیخ الرئیس (زادهٔ ۳۵۹ ه‍.ش) همه‌چیزدان، پزشک، ریاضی‌دان، اخترشناس، فیزیک‌دان، شیمی‌دان، جغرافی‌دان، زمین‌شناس، شاعر، منطق‌دان، فیلسوف، موسیقی‌دان و دولت‌مرد ایرانی و از مشهورترین و تأثیرگذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان ایران‌زمین و جهان است که به ویژه به دلیل آثارش در زمینهٔ فلسفه و پزشکی شهرت دارد. 🪴 آثار اصلی او دو دانشنامهٔ علمی و فلسفی جامع به نام‌های کتاب شفا و دانشنامهٔ علائی، و همچنین القانون فی الطب به عنوان یکی از معروف‌ترین آثار تاریخ پزشکی است. 🪴 ابن سینا در فلسفه نیز ابداعات فراوانی داشت و تاثیر عمیقی را به خصوص در رشته‌های نفس‌شناسی و جهان‌شناسی بر جای گذاشت و در منطق نیز توانست تغییرات شگرفی ایجاد کند که بیشتر این تغییرات تاکنون نیز به قوت خود باقی است. 🔖 فرزندان ایران را بشناسیم. @pajohesh_esfahan •┈••✾•❥༺🪴༻❥•✾••┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌‌ 🎭 قواعد شکسته نویسی کلمات جمع فارسی (۱) 🎖کلمات جمع تو فارسی،‌ اسم هایی هستن که با یکی از نشانه‌های جمع (ها، ان، ون، ین، ات) ترکیب می‌شوند. مثل: درخت‌ها، معلمان، قُدسیون، سِنین، هیئات و ... 🎭 حالا اگر بخواهیم که کلمات جمع رو به‌صورت شکسته در متن بنویسیم باید چکار کنیم؟ 🎖مهم‌ترین نکته تو شکسته نویسی کلمه های جمع فارسی این هست که بدونیم تو شکل گفتاری، از نشانه‌های جمع ان، ین، ون و ات استفاده نمی‌کنیم و همه کلمات رو با ها جمع می‌بندیم. مثلا نمی‌گیم؛ معلم دانش‌آموزان رو از خیابون رد کرد. به جاش می‌گیم: معلم دانش‌آموزا رو از خیابون رد کرد. 🎖بنابراین استفاده از پسوندهای جمع، به جز "ها"، در گفتاری‌نویسی کلا منتفیه! 🎭 حالا بیاید ببینیم همین «ها» رو باید چطور بنویسیم؟ 🏆 قانون اول – همه کلمات به جز کلمات مختوم به «ه» و «و» 🎖مثلا کلمات درخت، معلم، کیف، قاشق، توپ، آرد، ماشین، خیلی راحت با پسوند «ها» جمع بسته می‌شن ولی ما در گفتار، دیگه ه رو حذف می‌کنیم و می‌گیم: درختا، معلما، کیفا، قاشقا،‌ توپا، آردا، ماشینا و ... 🎖پس این شیوه خیلی راحته و شاید اولش به نظرتون بیاد که خوندنش کمی سخته ولی کم‌کم چشم و ذهنتون به این کلمات هم عادت می‌کنه. البته عده‌ای هم اصلا ه رو حذف نمی‌کنن و مثل همون نوشتن رسمی این کلمه‌ها را می‌نویسن؛ درخت‌ها، معلم‌ها، کیف‌ها، قاشق‌ها،‌ توپ‌ها، آردها، ماشین‌ها و ... 🎖البته حتی می‌تونین به شکل چسبیده بهم بنویسیدشون که یکم گفتاری‌‌تر باشه؛ یعنی: درختها، معلمها، کیفها، قاشقها،‌ توپها، آردها، ماشینها و ... 🎖وقتی اینجوری می‌نویسین و کسی مشغول خاموش‌خوانیه (یعنی داره تو دل خودش می‌خونه) ناخودآگاه به همون شکل گفتاری هم می‌خونه با اینکه داره حرف ه رو می‌بینه. 🏆 ادامه دارد... @pajohesh_esfahan ┗━━▫️🎭▫️━━━┛
. 🎨 نکات کاربردی و پیشرفته ورد 🧩 به روز رسانی فهرست تصاویر و شکل ها (۴) 🔸 در پست های قبلی و با هشتگ ساخت فهرست متون و تصاویر و شکل ها در یک اثر تحقیقی، آموزش داده شد. 👈 حال اگر در عناوین تصاویر خود تجدید نظر کردید و یا ویرایشی انجام دادید، به راحتی می توان فهرست موجود را با ویرایش های جدیدی که انجام شده به روز رسانی نمود. 🔸 برای به روز رسانی فهرست تصاویر و شکل ها، پس از انجام تغییرات لازم در تصاویر و یا عناوین آن ها، دوباره به کادر گروه Captions مراجعه و از این کادر گروه، گزینه Update Table را انتخاب نمایید. 🔸 یکی از مزایای درج عناوین جداول، شکل ها، نمودارها و... در فهرست، در موقع ارجاع به جدول در متن است. 🔸 اگر شما در صفحاتی به شماره نمودارها یا جداول ارجاع داده باشید و بعد این شماره ها تغییر کند، کنترل دستی و اصلاح این ارجاعات، زمان بر و مشکل ساز خواهد بود. 🔸 برای سهولت و جلوگیری از اشکالات احتمالی، می توانید در سربرگ Refrences قسمت Caption از Cross-reference استفاده و نوع ارجاع را مشخص کنید. 🎨 مباحث فهرست زنی تمام. @pajohesh_esfahan ╰━═━❀✿❥❀✿❥━═━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شناخت اسلام شهید بهشتی و شهید باهنر.pdf
2.33M
‌‌‌ 🖇 کتاب: شناخت اسلام 🖇 این کتاب مجموعة مباحث کتابهای تعلیمات دینی است که بین سالهای 1349 تا 1357 توسط گروه کارشناسان کتب تعلیمات دینی سازمان تألیف کتابهای درسی وزارت آموزش و پرورش، شهید حجت الاسلام دکتر محمدجواد باهنر، شهید آیت الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی و حجت الاسلام دکتر علی گلزاده غفوری تألیف شده است و سپس زیر نظر شهید دکتر باهنر به صورتی که ملاحظه می کنید تنظیم شد و به دلیل استقبالی گسترده، بارها منتشر گردید. 🖇 طی سدة گذشته در میان مسلمانان گام هایی در جهت معرفی اسلام به عنوان مکتبی که راهنمای عمل انسان در حوزه ها و قلمروهای گوناگون زندگی فردی و اجتماعی است برداشته شده، اما در میان کتب منتشر شده در این زمینه، کمتر اثری را می توان یافت که در ارایه ی یک تصویر کلی و همه جانبه و در عین حال مرتبط با ساحت های مختلف زندگی بشر موفق بوده باشد. در این رابطه، مجموعة مباحث کتاب حاضر اگر نه بی نظیر، کم نظیر است. 👌 🖇 سیر منطقی مباحث، انسجام درونی مطالب، رابطة مستحکم بین مباحث مطرح شده و زمینه های گوناگون زندگی بشر، بیان شفاف، دقیق و رسا و توجه به ضروریات و مقتضیات زمان و مکان، از جمله ویژگی های قابل توجه این اثر است. @pajohesh_esfahan ┗━━༄᭄✿༄᭄✿━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌ 🔖 تا به امروز در پست های با هشتگ : ضرورت فیش نویسی، انواع فیش و انواع چیدمان فیش رو توضیح دادم. 🔖 ولی برخی دوستان سؤالاتی می پرسند که در این پست و چند پست دیگر، به اون ها پاسخ خواهم داد. 🏷 بزرگواران 🔖 برای نوشتن ماخذ در حین فیش برداری دو حالت وجود داره! 🏷 حالت اول 🔖 ماخذ هر مطلب در ذیل خود مطلب نوشته می شه و فایده اش، دادن اعتبار بیشتر به محتوای فیش و مستند بودن اون و رعایت امانت علمی در استفاده از نوشته های دیگران هست. 🔖 بدین منظور ماخذ هر مطلبی به طور کامل و دقیق (نام کتاب و نویسنده، جلد، صفحه و ...) در فیش ذکر میشه تا در مراجعات بعدی صحت و اصالت آن مورد تردید واقع نشه. (شکل ۱ تا ۵) 🏷 حالت دوم 🔖 مآخذ جدای از فیش مون و در فیش های مخصوص مآخذ نوشته و نگهداری میشه و ما کد اون رو در انتهای فیش می نویسیم! (شکل ۶) 🔖 برای اینکار ما یک فیش مخصوص مآخذ ایجاد کرده و موارد ذیل رو داخلش یادداشت می کنیم! الف. کد ماخذ(کدی که خومون، اختراع و ثبت می کنیم) ب. نام خانوادگی و نام نویسنده ج. نام کتاب د. نام مصحح یا مترجم یا گردآورنده (در صورتی که ماخذی تصحیح یا ترجمه یا گردآوری شده باشد) ه. تعداد مجلدات (در صورتی که ماخذ بیش از یک مجلد داشته باشد) و. نوبت چاپ (در صورتی که ماخذ بیش از یک چاپ داشته باشد) ز. محل نشر ط. سال نشر 🔖در ضمن تمام این موارد با ویرگول از یکدیگه جدا می شوند و روی یک یا چند فیش سفید نوشته می شه و در انتهای برگه دان مربوط به فیش هامون قرار می گیره. 🔖در انتها باید بگم که همه ی این فیش ها یکی هستند ولی در اشکال مختلف👌 (۱۱) 🪄 ★᭄ꦿ↬@𝒑𝒂𝒋𝒐𝒉𝒆𝒔𝒉_𝒆𝒔𝒇𝒂𝒉𝒂𝒏
مصادیق_تخلفات_پژوهشی.pdf
2.46M
‌‌‌ ؛༄᭄ مصادیق تخلفات پژوهشی ؛༄᭄ دستورالعمل نحوه بررسی تخلفات پژوهشی و مصادیق تخلفات پژوهشی در ۵۷ بند در تاریخ ۱۳۹۳/۱۲/۲۳ به تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسید که هنوز این دستور العمل ملاک پذیرش مقالات در نشریات علمی می باشد. ؛༄᭄ بر اساس این مصوبه، مصادیق تخلفات پژوهشی عبارتند از: ۱. سوءرفتارهای پژوهشی ۲. عدم تعهد و مسئولیت نسبت به ذینفعان ۳. عدم رعایت حقوق آزمودنی‌ها ۴. جعل داده‌ها ۵. تحریف داده‌ها ۶. سرقت علمی ۷. اجاره علمی ۸. عدم رعایت حقوق مالکیت معنوی و مسئولیت پژوهش‌های انجام‌شده ۹. انتشار مجدد ۱۰. همپوشانی انتشارات ۱۱. خریدوفروش آثار پژوهشی ۱۲. جعل هویت @pajohesh_esfahan ┗━━༄᭄✿༄᭄✿━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌ 💫 امروز سالگرد رحلت حضرت آیت الله ناصری اصفهانی رحمة الله علیه می باشد. 🕊 آیت الله محمدعلی ناصری (۱۳۰۹ - ۱۴۰۱ ش) مجتهد، استاد اخلاق، عاشق و شیفته امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، که تأسیس بنیاد علمی فرهنگی هاد در قم‌ و اصفهان و مدرسه علمیه ولی‌عصر در اصفهان و نیز ساخت مراکز درمانی، برخی از فعالیت‌های ایشان بود. 💫 جهت آشنایی بیشتر با این عالم ربانی و وارسته 👈 اینجا را کلیک کرده و برای مشاهده و مطالعه کتب ایشان، به پست های زیر مراجعه نمایید. 📌دریافت کتاب رسم بندگی 📌دریافتکتاب سخن دوست 📌دریافت کتاب آب حیات 📌دریافت کتاب در امتداد نور 📌 دریافت کتاب «اسم بزرگ من محمد است» ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌╭••─── 🕊💫🕊───•• ╰┈➤ @pajohesh_esfahan
✦ ⚛️ از «وجه وصفی» درست استفاده کنیم. 🔺«فعل وصفی» یا «وجه وصفی» همان ساخت صفت مفعولی (= بن ماضی + ه) است که کارکرد فعلی می یابد و صیغه اش توسّط فعلی پس از آن تبیین می شود؛ زیرا، خود همواره به یک شکل است و ساختی واحد دارد. 📌اصولاً در بهره گیری از فعل وصفی باید جدّاً صرفه جویی کرد. 📌از این گذشته، درستی کاربرد فعل وصفی چند شرط دارد: ◀️ یکی بودنِ نهاد فعل وصفی و فعل بعدیِ تبیین کننده. ◀️ نبودن واو بعد از فعل وصفی. ◀️ بودن ویرگول پس از فعل وصفی. 🔚 به این ترتیب، روشن می شود که معمولاً نویسندگان فعل وصفی را نادرست به کار می برند. ▫️مثال: ❌محْرِم پس از احرام وارد مکّه و حرم گشته و بعد از غسل وارد مسجدالحرام می شود. ✅ محْرِم پس از احرام وارد مکّه و حرم گردیده، بعد از غسل وارد مسجد الحرام می شود. ✍️ حسینی (ژرفا)، ابوالقاسم، بر بال قلم: چهل درس در قلمرو ادب پارسی و آیین نگارش، قم، انتشارات ظفر، ۱۳۸۰، ص ۹۵ و ۹۶. ╭┅───🦋────┅╮ @pajohesh_esfahan ╰┅─────🦋──┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت امیرالمؤمنین على عليه السلام می‌فرمایند: ✧مَنْ لَمْ يَكُنْ أَفْضَلُ خِصَالِهِ أَدَبَهُ كَانَ أَهْوَنُ أَحْوَالِهِ عَطَبَهُ. ✧ هر كه بهترين خصلت او ادبش نباشد، كمترين حالت او تباهى است!! 🙄 غررالحكم حدیث8980 ✧ به نظرم این حدیث، از اون احادیثی هست که انسان عمیقا باید بهش فکر کنه!! ربط بی ادبی با تباهی انسان!؟ معیار بی ادبی؟! مصداق مؤدب بودن؟! مصادیق تباهی و هلاکت!؟ ✧ در صورتی که تمایل دارید احادیث بیشتری راجع به ادب و مبادی آداب بودن مطالعه بفرمایید، در 👈 این صفحه، بیش از صد حدیث در این ارتباط گردآوری شده! ༺@𝒑𝒂𝒋𝒐𝒉𝒆𝒔𝒉_𝒆𝒔𝒇𝒂𝒉𝒂𝒏༻ ⊰᯽⊱┈──❀ ⃟⃟ ❊╌──⊰᯽⊱
🧩 بزرگواران، همونطور که مطالب کانال رو تا الان دنبال کرده اید، به خاطر دارید که ما ابتدا تبدیل مسئله به سؤال رو آموزش دادیم و از اهمیت اون گفتیم. بعد تبدیل سوال اصلی به سوال فرعی رو در چند پست توضیح دادیم و اکنون 👇 🧩 هدف از نوشتن سوالات فرعی ⛳️ تبدیل سوال اصلی به سوالات فرعی و استفاده از آن در تحقیق، در راستای نقش مهمی است که این سوالات در پژوهش ایفا می کنند. ⛳️ اهداف استفاده از سوالات فرعی در تحقیق را می توان در این سر تیترها جستجو کرد. ➊ پاسخ به سوال اصلی ⛳️ نقش سؤالات فرعی در تحقیق یک نقش کلیدی است؛ سؤال فرعی است که معین می کند محقق دنبال چه چیزی و کجا دنبالش بگردد. ⛳️ وقتی سؤال از علل است لازم است که اطلاعات مورد نیاز از منابعی جمع آوری شود که از علل صحبت می کند، اگر توجیهی است از اثبات، اگر تعریف است از منابع تعریفی، اگر از الزامات و توصیه هاست از الزامات، اگر از ابعاد و آثار است از ابعاد و آثار👌 ⛳️ به هر حال با هر یک از آن شش روشی که در تبدیل مشکل به مسئله آموزش دادیم، می توان به یک سؤال اصلی رسید و این سؤال اصلی به واسطه کلی بودنش 😤 قابلیت جواب و طبعا قابلیت جمع آوری اطلاعات را ندارد! لذا تنها راهش این است که آن را تبدیل به سؤال فرعی کرده و مبنای کار محقق سؤالات فرعی شود. 🧩 ادامه دارد... @pajohesh_esfahan ┗━━❦★🍃━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌ 🎭 قواعد شکسته نویسی کلمات جمع فارسی (۲) 🏆 قانون دوم- کلمات مختوم به «ها» و «واو» و «ا» 🎖درباره کلمه‌هایی که با ه تموم می‌شن باید این رو در نظر داشته باشیم که نمی‌تونیم دو تا ه رو به هم بچسبونیم یا بعد از «ه»، همینطوری یک‌هویی الف بذاریم؛ هم شکلش زشت می‌شه و هم اینکه ناخوانا می‌شه. 🤥 مثال های زیر رو ببینین؛ کلمه‌ا و یا کلمهها پس درباره این کلمه‌ها، نمی‌تونیم ه رو حذف کنیم. چند تا مثال دیگه بزنیم؟ صخره‌ها، نشانه‌ها، دانه‌ها، کاشته‌ها و ... اینطوری صحیح هست!👌 🎖کلمه‌هایی که با واو هم تموم می‌شن همین داستان رو دارن مثلا نمی‌تونیم بنویسیم؛ پادوا، کوکوا،‌ عموا به‌جاش مجبوریم بنویسیم: پادوها، کوکوها،‌ عموها 🎖 اون دسته از کلماتی که به الف هم ختم می‌شن همین قانون رو داریم. پس باید حتما ه نوشته بشه؛ حلواها، هم‌پاها، فرداها 🎖در مورد اینکه کلمه‌هایی که با و یا ه تموم می‌شن و مجبورین داخلش ه رو بنویسین، نگران نباشین چون بازم در خاموش‌خوانی، ناخودآگاه مخاطب اونها رو به شکل گفتاری‌ می‌خونه. 🎭 پس جمع مکسر تکلیفش چیه؟ 🎖 جمع مکسر در گفتار خیلی محبوب نیست به خاطر همین هم تو گفتاری نویسی هم چندان راه پیدا نمی‌کنه. یعنی مثلا خیلی بعیده که ما تو حرف زدنمون بگیم «هرچی داشت وجوه نقد بود» به جاش مثلا می‌گیم: هرچی داشت نقد بود. یا مثلا نمی‌گیم از فواید پرتقال خونی خبر داری؟ به جاش می‌گیم: از فایده‌های پرتقال خونی خبر داری؟ 🎖بنابراین قاعده خاصی برای شکسته نویسی جمعای مکسر نداریم؛ جز اینکه خیلی راحت حذفشون کنیم یا از معادل فارسی و جایگزین درستش استفاده کنیم. 🎖در ضمن اگر می‌خواین بدونین که بهترین معادل ها برای جمع‌های مکسر تو فارسی چی هست ان شاءالله بعدا براتون یه پست میگذارم. @pajohesh_esfahan ┗━━▫️🎭▫️━━━┛
‌‌ 🔸اصول و نکات فیش برداری(۱) 🔹در فیش برداری اصول و نکات زیر را باید رعایت کرد: 1- مطلب مفصل و طولانی باید خلاصه شود و از نوشتن مطالب جزئی و فرعی روی فیش خودداری گردد، زیرا در این صورت از یک سو به فیش های متعددی نیازمند خواهید شد و از سوی دیگر خواندن مطالب جزئی و فرعی وقت گیر خواهد بود. البته در صورت مهم بودن تمام مطالب می توان فقط ماخذ و آدرس آن را به طور کامل روی یک فیش نوشت و در برگه دان مربوط به خود قرار داد که بعدا از آن استفاده شود. 2- پشت فیش مطلبی نوشته نشود! زیرا به تجربه دیده شده که در هنگام مراجعه و مطالعه ی هر دو طرف فیش مقداری وقت ضایع می گردد و اسراف در وقت زیانش از اسراف در کاغذ بیشتر خواهد بود و با رعایت این نکته فتوکپی از فیش ها هم، به آسانی و با هزینه کمتر صورت می پذیرد. 3- آیین نگارش و ویرایش و قواعد درست نویسی، علامت گذاری، زیبا نویسی و یا دست کم خوانا نویسی و صفحه آرایی در هنگام نوشتن فیش ها رعایت شود. 4- مقداری فاصله – حدود نیم تا یک سانتی متر – در چهار طرف فیش در نظر گرفته شود تا در اثر مرور زمان و یا پارگی برگه ها، عناوین و مطالب فیش از بین نرود و هم موقع نیاز، نکته های ضروری به جا مانده، در حاشیه آن وارد گردد. 5- همراه داشتن تعدادی فیش در مواقع مختلف برای فیش برداری، شایسته یک محقق نکته بین است، زیرا برخی گفته اند: «هر کس کاغذ و قلم به همراه خود نداشته باشد، حکمت در قلبش جای نخواهد گرفت». 6- استفاده کامل از «تمام صفحه» فیش و نوشتن مطالب با «قلم نوک ریز» به کارگیری تعداد اندکی برگه را به ارمغان خواهد داشت. (۱۲) 🪄 ★᭄ꦿ↬@𝒑𝒂𝒋𝒐𝒉𝒆𝒔𝒉_𝒆𝒔𝒇𝒂𝒉𝒂𝒏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
راهنمای زائران اربعین.pdf
1.85M
☆ ❀ ⃟⃟ ❊ کتاب "راهنمای زائران اربعین" ویراست پنجم ❀ ⃟⃟ ❊ هر آن چه لازم است یک زائر قبل از سفر اربعین بداند.👇 🖇احکام سفر 🖇مقدمات سفر 🖇امنیت در سفر 🖇آداب سفر اربعین 🖇بهداشت و سلامت سفر @pajohesh_esfahan ⊰᯽⊱┈─❀ ⃟⃟ ❊╌─⊰᯽⊱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌ 🏷 انواع قطع یا سایز کتاب (۱) 🔖 قطع یا همان سایز کتاب در حقیقت به اندازه طول و عرض کتاب گفته می شود. بر اساس کاربرد و نوع کتاب قطع های مختلفی وجود دارد. 🔖 در سال های نخست پیدایش دستگاه چاپ، قطع کتاب های چاپی مانند نسخه های خطی بود. اما با گذشت زمان، چاپ کنندگان کتاب به این امر پی بردند که استفاده از اندازه های مختلف موثرتر خواهد بود. زیرا هم حمل و نقل آن آسان و هم در کاهش مصرف کاغذ نقش بسیار موثری را دارد. 👈 به همین منظور کتاب ها را بر اساس نوع و کاربرد آن ها در سایزهای مختلفی چاپ کردند. 🏷 قطع وزیری در حال حاضر مرسوم ترین قطع در ایران قطع وزیری است که این کتاب ها در ابعاد ۱۷ در ۲۴ سانتیمتری و ۱۶٫۵ در ۲۳٫۵ سانتیمتری صحافی می شوند. متن داخل این کتاب ها در ابعاد B5 می باشند. از این قطع برای چاپ کتاب های درسی، علمی و دانشگاهی بیشتر استفاده می شود. 🏷 قطع خشتی و جیبی این قطع ها دارای طول و عرض برابر هستند و ابعاد آن ها ۲۰ در ۲۰ می باشد. فایل متن کتاب هایی که با قطع خشتی و جیبی صحافی می شوند، B6 است. صفحه بندی این کتاب ها با قلم ریزتر و فاصله خطوط کم انجام می شود. به همین دلیل حجم و اندازه این کتاب ها کوچک بوده و بسیار شیک و زیبا هستند. همچنین به دلیل وزن سبک و ناچیز، حمل آن ها بسیار راحت خواهد بود. 🏷 قطع رُقعی کوچک اندازه کتب با قطع رقعی کوچک در حدود ۱۴٫۳ در ۲۰ سانتیمتر می باشد و فایل این کتاب ها در ابعاد A5 تعریف شده است. از قطع رقعی کوچک برای چاپ کتاب های دیجیتالی و به منظور کاهش هزینه های مصرف کاغذ استفاده می شود. ༺@𝒑𝒂𝒋𝒐𝒉𝒆𝒔𝒉_𝒆𝒔𝒇𝒂𝒉𝒂𝒏༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا