eitaa logo
پژوهشگران جوان مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
281 دنبال‌کننده
749 عکس
70 ویدیو
254 فایل
لینک زیر جهت تبادل اطلاعات و دریافت نظرات شما دوستان می باشد. https://eitaa.com/abbasipazhooheshsadegh
مشاهده در ایتا
دانلود
توجه..............................................توجه ✅ با سلام به طلاب گرامی ✳️ با توجه به پیگیریهای انجام شده اولین شماره نشریه پژوهشی مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد آماده چاپ می باشد دوستانی که آثار پژوهشی اعم از مقاله ، پایان نامه ، کتاب و.... قابل چاپ در نشریه را دارند میتوانند آثار گرانبهای خودشان را به صورت فایل word برای ما ارسال فرمایند. 📚 منتظر ارائه آثار شما عزیزان هستیم. 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
•﷽؛•         ┅┅❀🍃🌼🍃❀┅┅ 🌼 آشنایی با شش روش مطالعه (۱): ۱- خواندن بدون نوشتن: 🌿 یکی از روش های نادرست مطالعه است. مطالعه فرآیندی فعال و پویا است و برای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده کرد. 👈 باید با چشمان خود مطالب را خواند، باید در زمان مورد نیاز مطالب را بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را یادداشت کرد تا هم با مطلب مورد مطالعه درگیر شده و حضوری فعال و همه جانبه در یادگیری داشت و هم در هنگام مورد نیاز، خصوصاً قبل از امتحان، بتوان از روی نوشته ها مرور کرد و خیلی سریع مطالب مهم را مجدداً به خاطر سپرد. ۲- خط کشیدن زیر نکات مهم: 🌿 این روش شاید نسبت به روش قبلی بهتر باشد ولی روش کاملی برای مطالعه نیست چرا که در این روش، بعضی افراد به جای آنکه تمرکز و توجه بر روی یادگیری و درک مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشیدن روی نکات مهم میگردد. 👈حداقل، روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم به این صورت است که ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را کاملاً درک کنند و سپس زیر نکات مهم خط بکشند نه آنکه در کتاب دنبال نکات مهم بگردند تا زیر آن خط بکشند. ۳- حاشیه نویسی: 🌿 این روش نسبت به دو روش قبلی بهتر است ولی باز هم روشی مناسب برای درک عمیق مطالب و خواندن کتب درسی نیست ولی میتواند برای یادگیری مطالبی که از اهمیت چندانی برخوردار نیستند مورد استفاده قرار گیرد. 🤔 https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba@pajoohesh_esfahan
📚 دانلود رایگان تمام آثار آیت‌الله مرتضی مطهری به صورت فایل PDF ✔️بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مرتضی مطهری با همکاری انتشارات صدرا برای اولین بار اقدام به تهیه نسخه PDF همه کتاب‌های آیت‌الله مرتضی مطهری باکیفیت بالا و عرضه رایگان آن در فضای مجازی نموده است. 💠لازم به ذکر است تاکنون نسخه‌های گوناگونی از متن و فایل PDF کتاب‌های استاد در محیط مجازی منتشر شده بود که اولا شامل همه آثار آن استاد شهید نمی‌شد. ثانیا دارای اغلاط فراوان تایپی و نگارشی بود و ثالثا با نسخه چاپی کتاب‌ها منطبق نبود. 🔻از امکانات و مزایای نسخه فعلی می‌توان موارد زیر را برشمرد: – تطبیق کامل نسخه PDF کتاب‌ها با آخرین نسخه چاپی آنها – درج فهرست تفصیلی کتاب‌ها در کنار متن هر کتاب – حجم پایین اغلب فایل‌ها 👈 دانلود فایل PDF همه کتاب‌های آیت‌الله مرتضی مطهری: https://b2n.ir/h98545 🆔 @ijtihad
•﷽؛•         ┅┅❀🍃🌼🍃❀┅┅ 🌼 آشنایی با شش روش مطالعه (۲): ۴- خلاصه نویسی: 🌿 در این روش، شما مطالب را می‌خوانید و آنچه را درک کرده اید بصورت خلاصه بر روی دفتری یادداشت می‌کنید که این روش برای مطالعه مناسب است و از روشهای قبلی بهتر می باشد چرا که در این روش، ابتدا مطالب را درک کرده، سپس آنها را یادداشت می‌کنید، اما باز هم بهترین روش برای خواندن نیست. 🤔 ۵- کلیدبرداری: 🌿 کلیدبرداری روشی بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نکات مهم است. در این روش، شما پس از درک مطلب، بصورت کلیدی نکات مهم را یادداشت می‌کنید و در واقع، *کلمه کلیدی*، کوتاهترین و راحت ترین و بهترین و پرمعنی ترین کلمه ای است که با دیدن آن، مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده می‌شود. ۶- خلاقیت و طرح شبکه ای مغز: 🌿 این روش بهترین شیوه برای یادگیری، خصوصاً فراگیری مطالب درسی است. 👏👏 در این روش، شما مطالب را می خوانید؛ پس از درک حقیقی آنها نکات مهم را به زبان خودتان (و نه بصورت جملات کتابی) و بصورت کلیدی یادداشت می‌کنید و سپس کلمات کلیدی را بر روی طرح شبکه ای مغز می نویسید (در واقع نوشته های خود را به بهترین شکل ممکن سازماندهی کرده و نکات اصلی و فرعی را مشخص می‌کنید) تا در دفعات بعد به جای دوباره خوانی کتاب، فقط به طرح شبکه ای تولید شده مراجعه کرده و با دیدن کلمات کلیدی نوشته شده بر روی طرح شبکه ای مغز، آنها را خیلی سریع مرور کنید. 👈 این روش، درصد موفقیت تحصیلی شما را تا حدود بسیار زیادی افزایش می دهد و درس خواندن را بسیار آسان می‌کند و بازده مطالب را افزایش می‌دهد. 👌 https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba@pajoohesh_esfahan
📚خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد جلسه: ۱ 🔺بسم الله جزو هر سوره است. یک در اول قرآن است که هدف کل قرآن یعنی نور بودن تمام قرآن را نشان می دهد و هر سوره هم بسم الله جدا دارد که معنای آن، هدف همان سوره است پس هر یک از بسم الله های اول سوره ها یک معنای خاص دارد. بسم الله اول شش سوره مسبحات، معنایش هدف کل ۶ سوره بصورت واحد است. 🔺عملی به مقصد و هدف می رسد که اولا داشته باشد یعنی حق باشد و باطل نباشد. ثانیا داشته باشد یعنی شخص آن فعل را برای خدا انجام دهد. زمانی می تواند برای خدا انجام دهد که اولا با حق و صادقانه شروع کند یعنی هم لفظ بسم الله الرحمن الرحیم بگوید و هم روح حق را هم داشته باشد و با نیت حق باشد. اگرچه امکان دارد بدون لفظ هم به هدف برسد اما دستور رسیده که بگوید. ثانیا با حق ادامه یافته و صادقانه تمام شود (صدق الله العلی العظیم) (رب ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرج صدق) 🔺حال اگر کار با حسن فعلی و فاعلی باشد امکان ندارد در آن بماند، بالاخره خارج میشود. و من یتق الله یجعل له مخرجا... و راه خروج هم با دست پر (مخرج صدق) است و یرزق من حیث کارش حل می شود. 🔺حال اگر برای دنیا انجام دهد به همان اندازه میرسد و بهره اخروی دیگر ندارد و حتی امکان دارد مانع راه شود(و اموالکم و اولادکم عدو) . 🔷خلاصه: هر کاری ابتر است مگر اینکه هم حسن فعلی داشته باشد و هم حسن فاعلی. حسن فاعلی نیز زمانی محقق خواهد شد که شروعش و پایانش با نام خدا باشد لذا در ابتدای هر کاری باید گفت: بسم الله الرحمن الرحیم. https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
آیا داشتن استعداد نویسندگی، امری ضروری است🤔 در صورتی که چنین است، چه گونه می‌توان آن را شناسایی و شکوفا کرد🤔 : البته که ضروری است. در هر صنعت و فن و هنری، تا استعداد نباشد، توفیقی حاصل نمی‌شود؛ مثل زراعت و بذرافشانی که اگر در زمین، استعداد و قابلیت نباشد، بذرها هدر می‌رود و چیزی به بار نمی‌آید. ، «شناختن»، «به کار انداختن» و «تقویت» این استعداد است. خود شخص باید استعداد را در خودش حس کند. کشف این استعداد به این است که اگر فراگیری اصول و روش‌ها و تمرین عملی، جواب داد و شخص، شکوفایی را در خودش حس کرد، نشانه وجود استعداد است. گاهی خود شخص ممکن است به وجود این گنج در خودش توجه نداشته باشد و کسی دیگر که از بیرون و حاشیه به او نگاه می‌کند، این استعداد را در او ببینید، یادآوری کند، تشویق و بسترسازی کند و کمک کند تا آن استعداد، از قوّه به فعلیت برسد. نمونه‌های فراوانی وجود دارد که کسانی و استعدادهایی، توسط دیگران کشف شده اند، نه توسط خود شخص. راه شکوفا کردن هر استعدادی، تمرین و ممارست است، به خصوص زیر نظر استاد با تجربه که بتواند او را از بیراهه رفتن یا راه دور رفتن، برحذر دارد و با آموختن روش‌ها به او، راهی میان‌بُر و ثمربخش، پیش پای او بگذارد، تا با صرف کمترین وقت و تلاش، بازدهی‌های بیشتر و سریع‌تری داشته باشد. 📒فصلنامه علمی تخصصی محفل شماره دوازدهم گفتگو راز و رمز نویسندگی/ حجت الاسلام و المسلمین جواد محدثی ــــــــــــــــــــ @Pajouheshyar
(حفظه الله) ✅ خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه : 2 بخش 1️⃣: رحمت و مهربانی انسان گاهی از سر است و گاهی : رحمت در انسان همراه با تاثر قلبی است که این انفعال ناشی از نقص است. گاهی انسان کمک به مستمند را بخاطر برطرف شدن تاثر قلبی انجام می دهد نه بخاطر احترام به او یا انجام . این نقص است نه کمال. او باید طوری زندگی کند که مستمند به این حالت در نیاید و حالا که درآمد باید بخاطر احترام انجام دهد. یعنی انسان میگوید:«دلم برایش سوخت» در اینجا وی برای برطرف شدن آن نقصان نفسانی و عاطفی خودش، تصمیم میگیرد. اما رحمت خدا بدون انفعال و تاثر قلبی است. انسان کامل هم لوجه الله عمل می کند (انما نطعمکم لوجه الله) 🔺کمال در است نه در عاطفه. عقل گاهی فرمان برخورد سخت می دهد و گاهی فرمان رحمت. مثلا در مورد اجرای حدود، رافت، ناشی از عقل نیست بلکه ناشی از و عاطفه است. در ذات رحمت، عاطفه نیست بلکه رحمت خداوندی از روی عقل است و انسان کامل هم از روی عقل رحمت میورزد. بخش 2️⃣: چیست؟ 🔺تفاوت کوچکی بین حمد و ثنا هست. (حمد، شکر و ثنایی بر جمیل است در برابر منعِمِ حکیم، خواه نسبت به حمد کننده باشد یا دیگران!)🌿 یعنی حمد، بر کار زیباست،چه این کار، نعمت بر خودِ من باشد یا دیگران، در حال و گذشته باشد یا آینده همگی حمد به دنبال دارد. حمد در برابر کار جمیل است نه در برابر کار. 🔺(الله خالق کل شیء - الذی احسن کل شیء خلقه) پس هر چیزی مخلوق خداست و همه مخلوقات هم احسن و جمیل(زیبا) خلق شده اند. تمام کارهای خدا جمیل است و جمیلی نیست که خلق خدا نباشد. پس حمد تنها برای خداست در همه چیز و همه وقت. بخش 3️⃣: درکارها را نباید تاثیر گذار دانست. 🔸در کارها، علل وسطی را نباید اثرگذار دانست بلکه و تمام ، خداست (و ما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی) [زمانی که تو تیر انداختی، تو نبودی که تیر انداختی بلکه خدا انداخت] (فلم تقتلوهم و لکن الله قتلهم) این فیض خداست که جنگ را اداره کرده است. (و ما بکم من نعمت فمن الله) تمام نعمت ها از خداست و همین باعث حمد اوست. 👈امام به رزمندگان میگفت: «خرمشهر را خدا آزاد کرد.» و نیز میگفت:« بازوی شما را که دست خدا بالای اوست میبوسم!» یعنی تمام نعمت ها و علل را از خدا می دانست. 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد 📡 @tafsire_tasnim1
#گزارش_تصویری #ادبیات_عرب_مهارت_محور #سلسله_آموزشهای_ادبیات_عرب_کاربردی *️⃣ جلسه چهارم: 🎤 استاد : طلبه محترم آقای مجردیان 📝 موضوع عام : تجزیه و ترکیب آیات قرآن کریم 📝 موضوع خاص : آیه 111 سوره مبارکه هود 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
سلام .ممنون..با قوت ادامه پیدا کند...اساتید معظم را زیارت کنم .انشاءا...
⚠️توجه...........................توج: 📣📣 ⚠️📣 قابل توجه طلاب عزیز و گرامی فردا ساعت 10:40 الی 11 آزمون مسابقه ی کتابخوانی اصول اقتدار بصورت حضوری در شبستان آیت الله سبزواری برگزار خواهد شد. •--------•••🌷•🌟•🌷•••--------• ✔️واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد 🤲اللّٰهُـــــمَّ عَجِّــــلْ‌ لِوَلِیِّـــــڪ َ‌الفَــــرَجْ⛅️
📚 آموزش نوین و گرافیکی ادبیات عرب 📚 مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃 ========/
✅ خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه : 3 بخش 1️⃣: چرا به خدا نسبت داده شده است اما حمد فقط برای خداست؟ 🔺خدا شاکر است.(فان الله شاکر علیم-بقره ۱۵۸) چون خدا حق شناس است و شاکر اعمال. والله شکور حلیم(تغابن-۱۷) و من اراد الآخرة و سعی لها سعیها و هو مؤمنٌ فاولئک کان سعیهم مشکورا (اسراء-۱۹) معنای شکر خدا در اینجاها، صفت فعلی است و با فعلش شکر می کند یعنی همینکه بنده اش را بهشت میبرد فعلش را شکر کرده است، نه اینکه صفت ذات باشد و زباناً بگوید: ای انسان تو را شکر میکنم! بخش 2️⃣: چگونه حمد تنها مخصوص خداست اما در عین حال، شکر برای سعی بشر هم وجود دارد و کار بشر، مشکور است؟ 🔺حمد حتی برای شاکر بودن خدا هم هست و بهشتیان، در بهشت خدا را بخاطر شاکر بودنش هم حمد می کنند و می گویند( و قالوا الحمدلله هدانا لهذا و ما کنا لنهتدی لو لا ان هدانا الله لقد جائت رسل ربنا بالحق{اعراف-۴۳}) یعنی ما نبودیم آن کسی که بتوانیم هدایت شویم و از ما ساخته نبود جز آنکه خدا ما را هدایت کرد، چون انسان فقیر را با انواع نعمت ها و هدایت ها به استغنا و بی نیازی رسانده و او را بهشتی کرده است، کافی نیست و هدایت نیاز بوده است. پس (الحمدلله رب العالمین) 🔺اگر قضیه تحلیل شود در اصل خدا خود را شکر می کند چون خدا بر ایمان مومن شکر می کند، این ایمان ناشی از دو هدایت است، که مستقیما از خداست و که وسایلش از پیامبران و کتاب و عقل همگی نعمتی از خداست پس جز نعمت و کمال الهی چیزی برای انسان نمی ماند که خدا شاکر آن باشد. 📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
*اين مسابقه به صورت سراسري از 15 آذر تا 12 بهمن سال جاري در كليه استان هاي كشور برگزار خواهد شد. *گروه سني 15 سال و بالاتر مي توانند در اين مسابقه شركت نمايند. *مهلت تعيين شده جهت مطالعه كتاب از تاريخ 1 دي لغايت 12 بهمن به مدت 42 روز مي باشد. *علاقه مندان مي توانند جهت شركت و ثبت نام در اين مسابقه ، بعد از تهيه و مطالعه كتاب ، از سامانه جامع برنامه هاي فرهنگي و آموزشي ستاد (محراب) به نشاني mehr.Namaz.ir در مدت تعيين شده، ثبت نام نمايند و در آزمون شركت نمايند . اين مدت غير قابل تمديد بوده و نتايج مسابقه در تاريخ 26 بهمن مصادف با ميلاد با سعادت امام علي (عليه السلام )از طريق دستگاه هاي اجرايي مشاركت كننده اعلام خواهد شد. *از ميان شركت كنندگاني كه به تمام گزينه هاي مسابقه پاسخ صحيح داده اند به قيد قرعه به 110 نفر كارت هديه 2/500/000 ريال تقديم خواهد شد. *شركت كنندگان مي توانند كتاب مسابقه را به روش هاي زير دريافت نمايند: 1) نسخه فيزيكي كتاب با 50% تخفيف به قيمت 120/000 ريال از طريق فروشگاه اينترنتي ستاد به نشاني namazstore.ir و يا ستاد هاي اقامه نماز استان هاي سراسر كشور. -خراسان رضوي: كتابفروشي انتشارات نورالمبين (نمايندگي ستاد اقامه نماز) جناب آقاي حسيني، به آدرس: مشهد، ميدان طبرسي، نبش طبرسي13 -و يا با تماس به شماره تلفن هاي05133687177- 09155080945 كتاب را تهيه فرماييد. 2) نسخه الكترونيكي كتاب با 80% تخفيف به قيمت 50/000 ريال ، قابل تهيه فقط از فروشگاه اينترنتي ستاد اقامه نماز به نشاني ketab.namaz.ir
🔴سلسله نشست‌های نقد و معرفی کتب انتشارات حوزه علمیه خراسان 1️⃣جلسه اول: کتاب "آینه خودیابی" ✍️مؤلف کتاب: دکتر احد فرامرز قراملکی، استاد حوزه و دانشگاه، استاد تمام دانشگاه تهران، رئیس انجمن اخلاق ایران ♻️استاد ناقد: دکتر محمدمهدی رکنی، استاد دانشگاه، مؤلف و پژوهشگر ⚖️استاد داور: حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر نوایی استاد حوزه و دانشگاه، مؤلف و پژوهشگر 📆زمان: سه شنبه 21 دیماه 1400 ⏰ساعت 9:30 🕌مکان: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، تالار شیخ طبرسی 🔗لینک وبینار: 👇 https://pajuhesh.lms2.hozehkh.com/ws/jaxca4r2545 •┈┈••••✾🔆✾•••┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🔎 @howzehpajohesh
بسمه تعالی سلام علیکم 📚 با توجه به ضرورت ادبیات عرب در مدرسه و تشکیل کارگروه تخصصی ادبیات عرب جلسه‌ای توجیهی در روز دوشنبه بیستم دی ماه ۱۴۰۰ در ساعت ۸:۳۰ برگزار شد. *️⃣ این جلسه با حضور مدیریت محترم مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد و اعضای محترم کارگروه انجام شد. 👥 اعضای حاضر در جلسه: ۱ . حجت الاسلام و المسلمین ابراهیمی ۲. آقای عباسی ۳. آقای خطیب زاده ۴. آقای موسوی نژاد ۵. آقای روشنی ۶. آقای مجردیان 📖 در ابتدای جلسه مدیریت محترم مدرسه نکاتی رو در رابطه با ادبیات عرب و ضرورت و بایدها و نبایدها بیان فرمودند و در ادامه جلسه ، اعضای محترم کارگروه نظرات خودشان را ارائه کردند. *️⃣ خلاصه گزارش جلسه : 1️⃣ ضرورت ادبیات عرب در مدرسه 2️⃣ ایجاد انگیزه در طلاب در موضوع ادبیات عرب 3️⃣فعالیت جهادی در موضوع ادبیات عرب و استفاده از تمام ظرفیت های اعضای کارگروه در این زمینه 4️⃣هماهنگی با اساتید مدرسه در موضوع تجزیه و ترکیب 👈 در ادامه به دستور کار اعضای کارگروه پرداخته شد : 1️⃣ برگزاری جلسات هفتگی در روزهای چهارشنبه ساعت ۱۰:۴۵ به مدت یک ساعت 2️⃣ برگزاری جلسات تجزیه و ترکیب در شروع کلاس های درس 4️⃣تعامل و هم اندیشی هر شب در فضای مجازی 👈 برنامه های اجرائی در دستور کار برای آینده 1️⃣ برگزاری المپیاد ادبیات عرب 2️⃣ فراخوان آثار پژوهشی موضوعات ادبیاتی 3️⃣ برگزاری مسابقات ادبیاتی در مدرسه 4️⃣ تشکیل زیر مجموعه های کارگروه از طلاب مدرسه 📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
✅ خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه : 4 🎓مفسر: علامه جوادی آملی بخش 1️⃣: چرا در قرآن، پیامبر اسلام در جایی (حمدکننده) خوانده شده و در جایی (حمد شده)؟ ۱. یاتی من بعد اسمه احمد(صف-۶) آیا او حامدتر از دیگران است یا محمودتر؟ از پیامبر دلیل این اسم را پرسیدند. فرمود:«چون من در آسمان احمد از خودم در زمین هستم.» اگر معنایش حامد باشد که مشکلی و تعارضی با بحث ما ندارد و اگر هم معنای محمود باشد یعنی اهل آسمان مرا بهتر میشناسند و حمد می کنند. ۲. و من الیل فتهجّد به نافلةً لک عسی ان یبعثک ربک مقاماً محموداً (اسراء- ۷۹) بعضی از شب را از خواب برخیز تا قرآن بخوانی، نماز شب بر تو واجب است امید که پروردگارت تو را به مقام محمود برساند. این مقام پیامبر، محمود مطلق است و اگر قرار باشد نعمتی از خدا به کسی برسد باید ازین مقام بگذرد چه موجود دنیا چه آخرت. این محمود، یعنی مورد حمد همه موجودات هستی چون از طریق تو، نعمات الهی به آنها می‌رسد وگرنه خودت و نماز شبت و همه چیز از جانب خدا به تو رسیده است. پس پیامبر محمود و مورد حمدِ خدا نیست. در اینجا پیامبر شفیع همه خواهد بود چه بهشتی و چه جهنمی. چه در زمان حضور پیامبر در دنیا و چه قبل و بعد او تا آخرت. چون او مسیر نزول فیض الهیست. حمد پیامبر توسط همه اشیا در اصل حمد خداست چون پیامبر غیر خدا چیزی ندارد. پس باز هم می شود الحمدلله. 👇👇👇👇👇👇👇👇
بخش 2️⃣: اساس چهار کلمه است که همه به خدا برمی گردد: از امام صادق پرسیدند چرا کعبه (مکعب-چهارضلعی) کعبه نامیده شد؟ فرمودند چون بیت المامور چهار گوشه دارد. پرسید چرا بیت المامور این گونه است؟ فرمود چون عرش خدا چهار رکن دارد. امام فرمود اگر بگویی چرا عرش اینطور است میگویم که چون اساس اسلام و اصول اولیه اسلام بر چهار کلمه است: سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر! (می بینید چطور از کعبه به اسلام و خدا رسید؟!) ریشه های اساسی دین همان تسبیح و تمجید و تحدیر و تکبیر خداست. حج کعبه هم اینطور است که گاهی کسی تنها حج خانه خدا میرود دیگری حج بیت المامور دیگری عرش خدا و گاهی کسی حج نرفته به لایه آخر یعنی اساس اسلام می‌رسد. پس اگر اساس اسلام و جهان بر این ۴ کلمه باشد دیگری چیزی نیست که بخواهد محمود خدا یا دیگران باشد. 📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
۲ ذَٰلِكَ ٱلْكِتَٰبُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ تجزیه👈 ذلک : اسم اشاره به دور، مفرد مذکر، معرفه، مبنی، جامد، غیر متصرف         ذا: اسم ثنایی، مفرد مذکر، مبنی         لام (لِـ): لام بعید یا مؤکد در بعید         کـَ: برای خطاب الکتاب : ال: حرف تعریف عهد ذهنی یا حضوری، مبنی، غیر عامل، مختص اسم         کتاب: اسم، ثلاثی مزید، مصدر ثلاثی مجرد، مفرد، مذکر (مجازی)، سالم از ماده (کتب)، معرفه به ال، معرب، جامد، متصرف لا :حرف نفی جنس، مبنی، عامل، مختص به اسم هدیً : اسم، ثلاثی مجرد، مصدر (سماعی)، مفرد، مذکر، ناسالم (معتل ناقص یایی) از ماده هدی، نکره، معرب، جامد، منصرف، غیر متصرف. للمتقین : ال: موصول اسمی، مبنی، غیرعامل، مختص اسم. متقین: اسم، ثلاثی مزید، جمع مذکر، ناسالم (معتل، لفیف مفروق)، از ماده (وقی)، معرفه به ال، مشتق،منصرف،متصرف ♻️ترکیب آیه ⬅️ ذلک :ذا اسم اشاره مبنی بر سکون در محل رفع مبتدا و لام لام بُعد وکاف برای خطاب می باشد. کتاب :بدل از اسم اشاره مرفوع،و جائز است اعراب دادنش به عنوان خبر برای اسم اشاره. لاریب :لا نفی جنس است و عمل میکند عمل إن را.ریب اسم لا است و مبنی بر فتح است و در محل نصب. فیه :جار و مجرور متعلق به خبر محذوف که تقدیرش حاصل است و جمله لا ریب فیه خبر برای اسم اشاره است. هدیً :خبر دوم اسم اشاره مرفوع به ضمه مقدره. للمتقین :متقین اسم مجرور به یاء برای اینکه جمع مذکر سالم است. و متعلق به هدی می باشد. 📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
سلام عليكم؛ احتراما با عنايت به برگزاري دوره تخصصي مبنا با موضوع :تبيين حكمراني ديني در انديشه حضرت آيت الله خامنه ايي (مد ظله العالي) از كليه اساتيد محترم و طلاب عزيز علاقه مند به دوره مذكور دعوت ميشود ؛حداكثر تا مورخه سه شنبه 20 ديماه از طريق سامانه مندرج در پوستر در اين دوره ثبت نام نمايند. 📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
✅خلاصه تفسیر سوره بقره 📆 جلسه: ۱ ♦️موضوع: ذلک الکتاب لا ریب فیه 1⃣ بقره در مدینه نازل شده چون بسیاری از احکامی که در مدینه مطرح شده در این سوره است مانند روزه رمضان، حج و جهاد. این احکام اصلا در مکه وجود نداشته است. 2⃣ مضمون بسم اللهِ هر سوره متناسب با محتوای همان سوره است اگرچه تمام بسم الله ها مشترک لفظیند. 3⃣ چرا خدا در ابتدای سوره گوید «ذلک الکتاب» یعنی آن کتاب؟ 🔹اولا طبق فرموده امیرالمومنین در نهج البلاغه، قران، است و چون در مورد خدا در قرآن گاهی «آن خدا» و گاهی «خدایی که نزدیک است» آمده که عبارات «این و آن» در مورد قرآن نیز به خاطر همین تجلی و شباهتست. 🔹ثانیاً قرآن ظاهری دارد و باطنی. همانند یک است که یک سرش در دست انسان بوده و سر دیگرش در دست الله. ظاهر قرآن که بصورت الفاظ است و در دسترس همه میباشد با «این» همراه است چون در دسترس است. اما باطنش که در دست خداست و براحتی در دسترس نیست با «آن» آمده است. 💠 در ابتدای سوره زخرف آمده: «انا جعلناه قرآناً عربیاً لعلکم تعقلون...و انَّه فی امّ الکتاب لَدَینا لعلیٌّ حکیم» ظاهر قرآن که با الفاظ عربیست با خواندن و حفظ و غیره به دست می آید اما باطن آن یک است که نزد خدا و در امّ الکتاب است که جز با طهارت بیرون و درون بدست نمی آید. 💠 در تایید آن، آیه ۷۷ و ۷۸ سوره واقعه گوید: «انه لقرآنٌ کریم، فی کتابٍ مکنونٍ لا یَمَسُّه الّا المطَهَّرون» باطن قرآن در کتابی مکنون و پوشیده است که دسترسی به آن نیاز به طهارت بدنی و درونی هست. 🔸مطهرون نیز طبق آیه ۳۳ احزاب همان اهل بیت عصمت و طهارتند. اهل بیت، خود قرآن متحرکند
📣 آغاز ثبت‌نام اعضای هیئت علمی، طلاب و دانشجویان برای دریافت بن اعتباری خرید کتاب جهت خرید کتاب ثبت‌نام جهت دریافت بن اعتباری خرید کتاب برای اعضای هیئت علمی، طلاب و دانشجویان سراسر کشور در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از روز چهارشنبه (بیست‌ودوم دی‌ماه ۱۴۰۰) آغاز می‌شود. از این رو اعضای هیئت علمی، طلاب و دانشجویان سراسر کشور می‌توانند از روز چهارشنبه (بیست‌ودوم دی‌ماه ۱۴۰۰) برای دریافت بن خرید کتاب به آدرس ketab.ir مراجعه کرده و ثبت‌نام کنند. گفتنی است؛ سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب ۲۵۰ هزار تومان است که از این مقدار ۶۰ درصد، معادل ۱۵۰ هزار تومان سهم مشارکت دانشجویان و طلاب بوده و ۴۰ درصد معادل ۱۰۰ هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت بانک صادرات ایران است. همچنین سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای اعضای هیئت علمی ۵۰۰ هزار تومان است که از این مقدار۵۰ درصد معادل ۲۵۰ هزار تومان سهم عضو هیئت علمی و ۵۰ درصد معادل ۲۵۰ هزار تومان نیز برعهده معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت بانک صادرات ایران خواهد بود. یارانه خرید کتاب (بن کتاب) به‌صورت «اعتبار خرید» به کد ملی متقاضیان اختصاص پیدا می کند . 🔴گفتنی است انتشارات حوزه علمیه خراسان نیز از ناشران شرکت کننده در این نمایشگاه است که بیش از 40 اثر چاپ شده این انتشارات را ارائه نموده است. •┈┈••••✾🔆✾•••┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🔎 @howzehpajohesh
بسمه تعالی 📚 با توجه به ضرورت ادبیات عرب در مدرسه و تشکیل کارگروه تخصصی ادبیات عرب جلسه‌ای با موضوع دستورکار کارگروه در روز چهارشنبه 22دی ماه ۱۴۰۰ در ساعت 10:45 برگزار شد. *️⃣ این جلسه با حضور حجت الاسلام والمسلمین استاد قدسی از اساتید با تجربه در ادبیات عرب و اعضای محترم کارگروه انجام شد. 👥 اعضای حاضر در جلسه: ۱ . حجت الاسلام و المسلمین قدسی ۲. آقای عباسی 3. آقای موسوی نژاد 4. آقای روشنی 5. آقای مجردیان *️⃣ خلاصه گزارش جلسه : 📖 در ابتدای جلسه مسئول پژوهش مدرسه آقای عباسی عرض خیر مقدم به حجت الاسلام و المسلمین استاد قدسی واعضای محترم کارگروه داشتند و در ادامه کلیاتی از اهداف تشکیل کارگروه را بیان کردند و در ادامه جلسه از بیانات استاد قدسی و نظرات اعضای محترم کارگروه استفاده شد. اهم این مباحث و دستورکار جلسه: 1️⃣ مهارتی کردن ادبیات عرب در مدرسه 2️⃣ ایجاد انگیزه در طلاب بوسیله تجزیه و ترکیب در سرکلاسها 3️⃣شروع عملیاتی کردن کارگروه بوسیله محور قرار دادن بعضی از کتب شاخص ادبیاتی 4️⃣ تشکیل جلسات هفتگی در روزهای چهارشنبه هر هفته با حضور استاد قدسی 5️⃣ برنامه ریزی کردن اعضای کارگروه جهت حضور بر سر کلاسها برای ارائه تجزیه و ترکیب آیات قرآن 6️⃣ ایجاد کانال ادبیات عرب در ایتا برای طلاب مدرسه جهت برنامه های جذاب ادبیاتی 7️⃣ ایجاد گروه ادبیات عرب در ایتا جهت پرسش و پاسخ به سوالات ادبیاتی طلاب توسط اعضای محترم کارگروه 8️⃣تعامل و هم اندیشی هر شب در فضای مجازی 📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
📢 توجه........................................📢 توجه *️⃣ با سلام به طلاب محترم 📝 کلاس مهارت اصول ویرایش(پایه 8)روز پنجشنبه 1400/10/23 به صورت حضوری برگزار خواهد شد. حتما طلاب عزیز صوت های تدریس رو گوش داده و خلاصه را نوشته و همراه خود داشته باشند تا حضورتان لحاظ شود و جزوه این درس در گروه تدریس بارگزاری شده حتما دوستان جزوه را کپی گرفته و همراه خود داشته باشند. 📚 «اصول ویرایش» پنجشنبه : 1400/10/23 ساعت: 8:00 الی 9:30 استاد : حجت الاسلام سعیدیان مکان : شبستان آیت الله سبزواری (ره) 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 2 ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: ذلک الکتاب لا ریب فیه هدیً للمتقین 🚦اگرچه آیه گوید «هدیً للمتقین» اما هدایت قرآن تنها برای متقیان نیست. آیه ۱۸۵ بقره و آیه ۱ ابراهیم گوید هدایت برای تمام «ناس» و مردم است. این را هم آیات قرآن، هم رفتار عملی پیامبر در هدایت همه مردم و هم تعداد زیاد افراد کافر و مشرکِ موحد شده تایید می کند. 🎯 اما اینکه آیه، هدایت قرآن را برای متقیان میداند نشان می دهد تنها متقیان ازین هدایت بهره میگیرند و کافران و مشرکانی که چشم دل خود را کور کرده اند و خود را تغییر داده اند عمداً این هدایت را پس میزنند. آیه ۹۴ اسرا گوید هدایت در زمان رسولان گذشته هم به سمت مردم میرفته اما آنها آنرا نپذیرفته و میگفتند بشر نمیتواند پیامبر باشد و حتما باید فرشته باشد. 🍀 علامه طباطبایی گویند منظور از متقین در این آیه، متقین فطریست. توضیح اینکه گمراه شدن یا به مقصد رسیدنِ هر شخص شامل دو هدایت یا دو ضلالت است. برای گمراه شدن نیاز به یک و اولیه است که در اختیار شخص است و با بی توجهی به فطرت توحیدی اولیه و از دست دادن آن حاصل میشود (فی قلوبهم مرض) در اینجا خداوند ضلالت دوم را که است به جان انسان میندازد (فزادهم الله مرضاً) و عملا گمراه میشود. هدایت شدن متقیان نیز شامل و است. ابتدا خود شخص، فطرت خداجوی خود را حفظ کرده و آنگاه خداوند، هدایت افزونی به وی میدهد تا به جلو حرکت کند. 👼 در روایت است که طفل را تا یک سال بخاطر گریه هایش نزنید چون گریه ۴ ماه اول او، شهادت به وحدانیت خدا، گریه ۴ ماه دوم شهادت به رسالت پیامبر و گریه ۴ ماه سوم دعا برای پدر و مادر است. زیرا طفل با به دنیا آمده و گریه هایش برای شیطنت نیست. او ابتدا با گریه هایش از خدا روزی میخواهد و بعد که پدر و مادر را قیم خود و واسطه فیض الهی دانست با این گریه از خدا میخواهد که بوسیله پدر و مادر، فیض خود را برساند. اگر کسی این فطرت توحیدی را خاموش نکند قرآن هادی او خواهد بود.
📚 تجزیه و ترکیب آیه سوّم سوره مبارکه بقره الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ (۳) « آن کسانی که به جهان غیب ایمان آرند و نماز به پا دارند و از هر چه روزیشان کردیم انفاق کنند.» *️⃣ تجزیه آیه 3 سوره بقره*️⃣ ⬅️الَّذین:موصول اسمی، موصول خاص، برای جمع مذکر، مفردش الَّذی، معرفه، مبنی، غیر متصرّف، جامد، غیر عامل، الف و لامش زائده لازمه ⬅️یُومنونَ: فعل مضارع، صیغه جمع مذکر غایب، ثلاثی مزید، از باب افعال، از ماده امن، مهموز الفاء، متعدّی، معلوم، معرب، متصرّف ⬅️بِ :حرف جر، مبنی، عامل، مختص به اسم ⬅️الغَیب: الف و لام تعریف عهد ذهنی، مبنی بر سکون، غیر عامل، مختص به اسم، غیب: اسم ثلاثی مجرد بر وزن فَعل، مصدر ثلاثی مجرد، از ماده غیب، اجوف یایی، منصرف، متصرّف، جامد، معرب، نکره، معرفه به الف و لام ⬅️وَ:حرف عطف، مبنی، غیر عامل ⬅️یُقیمون: فعل مضارع، صیغه جمع مذکر غایب، ثلاثی مزید، از باب افعال، از ماده قوم، معتل، اجوف واوی، متعدّی، معلوم، معرب، متصرّف در اصل یُقومونَ بوده ، کسره واو به حرف صحیح و ساکن ماقبل داده شد یُقومون شد و به خاطر تناسب حرکت ماقبل، واو قلب به یاء گردید یُقیمونَ شده. ⬅️الصلوه:ال: الف و لام تعریف عهد ذکری، مبنی بر سکون، غیر عامل، مختص به اسم ⬅️صلوه: اسم ثلاثی مزید، اسم مصدر از ماده صلو، ناقص واوی، منصرف، متصرّف، جامد، معرفه به الف و لام. ⬅️وَ: حرف عطف، مبنی، غیرعامل ⬅️مِن:حرف جر، مبنی، عامل، مختصّ به اسم ⬅️ما:موصول مشترک عام، مبنی غیر عامل غیر متصرف، جامد 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 ⬅️رَزَقنا: فعل ماضی، صیغه متکلّم مع الغیر، ثلاثی مجرد، از ماده رزق، سالم، متعدی، معلوم، مبنی، متصرّف ⬅️هُم:ضمیر متصل به هر سه قسم کلمه، برای جمع مذکر غایب، معرفه، غیر متصرف، جامد، مبنی، ⬅️یُنفقون:فعل مضارع، صیغه جمع مذکر غایب، ثلاثی مزید، از باب افعال، از ماده نفق، سالم متعدّی، معلوم، معرب، متصرّف 💠ترکیب آیه ۳ سوره بقره💠 ⬅️الذین :اسم موصول مبنی بر فتح در محل جر صفت برای متقین. ⬅️یؤمنون :فعل مضارع مرفوع و علامت رفعش،ثبوت و بودن نون است برای اینکه از افعال خمسه می باشد و واو ضمیر متصل در محل رفع فاعل است. ⬅️باالغیب :جار ومجرور متعلق به فعل یؤمنون. ⬅️یؤمنون :صله موصول است که محلی از اعراب ندارد. ⬅️و یقیمون :اعرابش مانند یؤمنون است و جمله معطوف بر جمله ای است که قبلش وجود دارد. ⬅️الصلاة :مفعول به. ⬅️و مِمَّا :واو عاطفه است و من حرف جر است،ما موصول مبنی بر سکون در محل جر به سبب حرف جر. ⬅️رزقناهم :فعل ماضی مبنی بر سکون،نا فاعل و ها مفعول به و میم علامت جمع مذکر سالم است. عائد محذوف و هو مفعول دوم است،به تقدیر مما رزقناهم إياه و جمله، صله ی موصول است ومحلی از اعراب ندارد. ⬅️یُنفِقُونَ :فعل مضارع است و واو فاعلش است.
•﷽؛•         ┅┅❀🍃🌻🍃❀┅┅ 🌻چند نکته برای بهبود مهارت‌های پژوهشی 1. پژوهش خود را از کلیات شروع کنید و سپس به ویژگی‌ها و موضوعات خاص بپردازید. 🌿 پژوهش یک کار بزرگ است، بنابراین ورود بی‌محابا به زمینه‌ای خاص می‌تواند امری گیج‌کننده باشد، ازاین‌رو برای شروع پژوهش، هیچ اشکالی ندارد که خیلی ساده مانند عموم مردم عنوان کلی پژوهش را در یک موتور جستجو بنویسید. 🌻 منابع آنلاین مانند گوگل و ویکی‌پدیا  گرچه همیشه دقیق و قابل استناد نیستند  اما چشم‌اندازی کلی را در ارتباط با موضوع به پژوهشگر نشان می‌دهند. 👌 به این ترتیب، فرد می‌تواند مروری کلی بر عنوان تحقیق خود داشته باشد یا دست‌کم با تاریخچه‌ای مختصر که نکات اصلی را در مورد موضوع ارائه می‌دهد آشنا شود. 🌿 بنابر این، پس از بررسی کلیات موضوع تان، به‌تدریج وارد جزئیات شوید. 🌻برای مثال اگر موضوع پژوهش‌تان "معاد از دیدگاه صدرالمتألهین و فارابی" است، ابتدا باید بر روی کلیاتی راجع به سه رکن اصلی تحقیق تان یعنی اصل معاد و شخصیت صدرالمتألهین و فارابی تمرکز کنید 👈 در نهایت که کلیات موضوع برای‌تان روشن شد به سراغ مسائل جزئی پیرامون این بحث بروید و موضوع اصلی تان را مورد تحقیق و کنکاش قرار داده و به هم ربط دهید. 😉🤔 📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد   ↪@pajoohesh_esfahan