eitaa logo
پژوهشگران جوان مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
279 دنبال‌کننده
749 عکس
70 ویدیو
254 فایل
لینک زیر جهت تبادل اطلاعات و دریافت نظرات شما دوستان می باشد. https://eitaa.com/abbasipazhooheshsadegh
مشاهده در ایتا
دانلود
الگوی 13 سؤالی.pdf
126K
✅ یک روش خوب برای تهیه عنوان خوب و مسئله‌محور •┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈• 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝ 🆔@Pajouheshgaranemarvi
📚 پرسش : در آیه ۱۶۲سوره نساء چنین آمده است: «لَّٰكِنِ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ مِنْهُمْ وَالْمُؤْمِنُونَ… وَالْمُقِيمِينَ الصَّلَاةَ وَالْمُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَالْمُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ…» عبارت «الْمُقِيمِينَ الصَّلَاةَ» باید مانند «راسخون، مؤمنون و مؤتون» در حال رفع و به شکل «مقیمون» نوشته شود درحالی که منصوب آمده است. 👈پاسخ : در قرآن کریم آیاتی بسیار داریم که یک لفظی بدون اینکه عاملی در کلام باشد منصوب میشود. در علم ادبیات ابوابی چون باب اختصاص و إغراء و تحذیر بیشتر عهده دار چنین عملیاتی هستند. مثلاً لفظ منصوب((أهلَ البیتِ))در آیۀ شریفۀ:((…إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً…)).(الأحزاب/۳۳) در ظاهر عاملی برای نصب ندارد. ولی گویند در این آیۀ شریفه باب اختصاص جاری شده است به این منظور که قبل از لفظ((أهلَ البیت))یک فعل ((أختصُّ)) یا ((أعنی)) و یا ((أقصدُ)) در تقدیر است که عامل نصب این لفظ شده است. و در ما نحن فیه نیز عامل نصب لفظ((والمقیمین الصلاة))فعل مقدّر((أمدَحُ)) میباشد که بعد از آن الفاظ مرفوع این لفظ بدلیل داشتن اهمیت فراوان نزد خداوند متعال بسبب فعل((أمدَحُ))منصوب شده است. •┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈• 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
✦؛﷽✦ •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•  📗معرفی اجمالی کتاب 💠 نام کتاب: «مقام لیلة القدری حضرت فاطمه (سلام الله عليها) » 💠 مؤلف: اصغر طاهر زاده ▫️اثر حاضر، دربردارنده مجموعه مباحث و سخنرانی های «استاد اصغر طاهرزاده» درباره خصلت های باطنی حضرت فاطمه زهرا (س) است. ▫️تأکید نگارنده در این مجموعه، بر توجه به دو بُعد حقیقت باطنی و نقش تاریخی حضرت فاطمه (س) است، که در مباحث خود به بعد معنوی توجه عمده ای کرده است؛ چرا که، بدون شناخت وجه باطنی شخصیت ایشان، شناخت درستی از نقش تاریخی حضرت نمی توان داشت. ▫️در این اثر، تلاش شده تا به کمک روایات و دقّت در معانی آن ها، حقیقت نوری حضرت فاطمه (س) و مقام لیلة القدری ایشان در عالم غیب روشن شود. همچنین، راه ارتباط با این راز عالم خلقت، از طریق آشنایی با آداب ارتباط و بهره مندی از این وجود مقدس تبیین و تشریح شده است. 📤دانلود کتاب    @pajoohesh_esfahan
به مناسبت ولادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) و از طرف مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد 👇 https://digipostal.ir/ctxhtw4
هدایت شده از abbasi
مدیریت زمان حجت الاسلام ابراهیمی.m4a
5.36M
📚 به مناسبت ایام امتحانات📚 🤝در ایام امتحانات ما به کمک شما می آییم🤝 مدیریت زمان ✳️حجه الاسلام و المسلمین ابراهیمی ✅اهمیت برنامه ریزی و مدیریت زمان ✅تعریف برنامه ریزی ✅فوائد و ثمرات برنامه ریزی و... 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ┅┅❀🍃🌼🍃❀┅.. https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ┅┅❀🍃🌼🍃
نکات کاربردي و پیشرفته WORD.pdf
1.04M
✅ نکات کاربردي و پیشرفته WORD 📌 تقدیم به پژوهشگران گرامی ♦️ کاربردی و مفید •┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈• 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝ @Pajouheshgaranemarvi
مرحوم علامه مصباح یزدی رحمة‌الله‌علیه: 1⃣تلاش پژوهشگر غیر مسلمان... 2⃣کارهای روزمره و پژوهش‌هایی که چندان نتایج عمیق و وجه خداپسندی ندارد، بسنده نکنیم شاید بارها این را گفته باشم که غیرمسلمانان برای پژوهش‌هایی که نتایج مادی دارد، نیروهای بسیاری صرف می‌کنند و همت‌های بالایی دارند، بدون اینکه چندان اثر مادی قطعی هم داشته باشد. ...قطعاً اطمینان زیادی به نتیجه کار نداشتند و کنجکاوی و علاقه به پژوهش و کشف مجهولات آنها را به این کار واداشت. می‌توان مطمئن بود کسانی که برای چنین پژوهش‌های علمی تلاش کردند، چندان امیدی هم به ثواب اخروی نداشتند و اصلاً معلوم نیست که ایمانی هم داشتند؛ حتی اگر به دینی هم ایمان داشتند، بعید است که این کار را در مقام یک عبادت انجام می‏دادند و انتظار پاداش ابدی می­داشتند. ✅این واقعیت‌ها باید برای ما انگیزه و عامل تکان‏‌دهنده‏‌ای باشد که اگر برای برخی، امور مادی تا این اندازه ارزش دارد که برای آن به‌طور کلان سرمایه ‏گذاری می‌کنند ما که معتقدیم برای لحظه‌لحظه کارمان و برای هر دقیقه‏‌ای که هر جمله‌‏ای که و هر نفسی که ، اجر زیادی در نظر گرفته می‌شود و آن اجر در جهان ابدی به ما داده خواهد شد، باید بیشتر همت کنیم و در راهی که یقین داریم عبادت و مرضیِّ خدا و اولیای اوست، در راه عظمت اسلام و روحانیت، عزت کشور اسلامی و عزت علمی، کوتاهی نکرده و به کارهای روزمره و پژوهش‌هایی که چندان نتایج عمیق و وجه خداپسندی ندارد، بسنده نکنیم. 📒درباره پژوهش،ص۷۵_۷۴ ــــــــــــــــــــ کانال پژوهش‌یار؛ @Pajouheshyar با کانال، در ثواب فعالیت‌های آن باشید.
⬅️ کارگاه و مقدماتی ✅ ویژه و که قصد یا دارند. ✅ همراه با آموزشی 🔺شروع کارگاه: نهم بهمن ماه 🌺 اطلاعات بیشتر 👇👇👇 @writer1000 @writer1000 لینک ثبت نام 👇👇👇 http://Oe.urd.ac.ir
واژگان «غبن»، «ضرر» و «خسران» چه تفاوتی با هم دارند؟ "معنای این سه واژه نزدیک به هم است، البته با مقداری تفاوت: 1. واژه غبن: الغَبْنُ‏، بالتسکین، فی البیع، و الغَبَنُ‏، بالتحریک، فی الرأْی. و غَبِنْتَ‏ رأْیَک أَی نَسِیته و ضَیَّعْته؛ «غَبْن» به سکون «باء» در خرید و فروش مورد استفاده قرار می‌گیرد که به فارسی به معنای گول زدن می‌باشد، خواه این کار به کمتر از قیمت واقعی و یا بیشتر از آن تحقق پیدا کند. و «غَبَن» با فتح «باء» در مورد رأی و نظر کاربرد دارد، وقتی به کسی می‌گویی نظرت مغبون است؛ یعنی آن‌را به فراموشی سپردی و تباهش ساختی. 2. واژه ضرر: این واژه اگر به فتح ضاد (ضَرر) استعمال شود کاربردش در مقابل نفع است، و از اسمای خدا «النافع الضار» شمرده شده است؛ یعنی خداوند به هر کس از بندگان که بخواهد نفع رساننده و هر کس را که بخواهد ضرر می‌رساند. و اگر به ضم ضاد (الضُّرّ) استعمال شود به معنای بدحالی و ابتلا است، چنان‌که خداوند می‌فرماید: "وَ إِذا مَسَّ الْإِنْسانَ‏ الضُّرُّ دَعانا لِجَنْبِه‏"؛و چون انسان را سختى و زیان رسد ما را (در همه حال) به پهلو خفته یا نشسته یا ایستاده مى‏خواند. 3. خسران: «خسر» و «خسران» به معنای هلاکت و گمراهی است. معنای اصلی آن کمی و نقصان است، و اگر آن‌را به معنای هلاکت گرفته‌اند، از آن جهت بوده که نتیجه کمبود و نقصان، هلاکت و تباهی است. 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ┅┅❀🍃🌼🍃❀┅.. https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ┅┅❀🍃🌼?
بسمه تعالی 📚 با توجه به ضرورت ادبیات عرب در مدرسه و تشکیل کارگروه تخصصی ادبیات عرب جلسه‌ای با موضوع دستورکار کارگروه در روز چهارشنبه 28دی ماه ۱۴۰۰ در ساعت 10:45 برگزار شد. *️⃣ این جلسه با حضور حجت الاسلام والمسلمین استاد قدسی از اساتید با تجربه در ادبیات عرب و اعضای محترم کارگروه انجام شد. 👥 اعضای حاضر در جلسه: ۱ . حجت الاسلام و المسلمین قدسی ۲. آقای عباسی 3. آقای موسوی نژاد 4. آقای سلیمانی 5. آقای مجردیان 6. آقای گلشنی *️⃣ خلاصه گزارش جلسه : 📖 در ابتدای جلسه از بیانات استاد قدسی و نظرات اعضای محترم کارگروه استفاده شد. و در ادامه جلسه دستور کار جلسه توسط استاد بیان شد: دستورکار جلسه: 1️⃣ پژوهش حول محور موضوع «اضافه» 2️⃣ تحقیق و بررسی لفظ «عزیز»و«رحیم» 3️⃣ تحقیق و بررسی حول محور «حروف جر»: *️⃣ متعلق حروف جر *️⃣ حالات حروف جر 📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
📚 نقش حرف «لا» در ابتدای برخی سوگندهای قرآنی مانند آیه نخست سوره قیامت چیست؟ 👈در سوره قیامت که می‌فرماید: «لا أُقْسِمُ بِیَوْمِ الْقِیامَةِ وَ لا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَة» . مفسران نظریات متفاوتی ارائه کرده‌اند: 1. غالب مفسران معتقدند که حرف «لا» به معنای نفی نبوده، بلکه تنها برای تأکید بوده و نه تنها سوگند را نفى نمی‌کند، بلکه آن‌را مؤکدتر می‌کند؛زیرا قرآن به امورى مهم‌تر از قیامت، مانند ذات پاک خدا، سوگند یاد کرده بنابر این، دلیلى ندارد که به روز قیامت در این‌جا قسم یاد نشود. 2. حرف «لا» نشانگر جمله‌ای مستقل و مقدّر است؛ یعنى نه چنین است که کفار می‌گویند. من قسم می‌خورم به روز قیامت. و «لا» ردّ بر مشرکانی است که بعث و نشور را انکار کرده‌اند. پس گویا گفته چنین نیست که شما گمان کرده‌اید. 3. «لا» در این‌جا نافیه بوده و معنایش این است که سوگند نمی‌خورم به روز قیامت؛ از جهت ظهور، و واقعیتش؛ به دلایل عقلى و نقلی. به عبارتی، آن قدر واضح است که نیازی به سوگند نیست. و برخی این‌گونه تفسیر کرده‌اند که سوگند نمی‌خورم به روز قیامت؛ به دلیل آن‌که شما اقرار به آن نمی‌کنید.و یا این‌که موضوع به قدرى مهم است که به آن سوگند یاد نمی‌کنم. 4. حرف «لا»، صله است؛ یعنی از آن‌جایی که قرآن بعضی از آن به بعض دیگرش متصل و مرتبط است، پس در حکم یک کلام است؛ مانند قول خدای متعال که در سوره حجر می‌فرماید: وَ قالُوا یا أَیُّهَا الَّذِی نُزِّلَ عَلَیْهِ الذِّکْرُ إِنَّکَ لَمَجْنُونٌ» اما جوابش در سوره قلم آمده :«ما انت بنعمة ربک بمجنون» 📚مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
📚 فرق بغی و ظلم چیست؟ 📝 پاسخ : لغت‌شناسان برای واژه‌ی «بغی» معانی یا مصادیق متعددی ذکر کرده‌اند که در منابع لغوی می‌توان آنها را یافت؛ اما همان‌گونه که برخی نویسندگان متأخر به صورت خلاصه گفته‌اند، معنای اصلی «بغی» طلب و اراده شدید و مؤکّد است، ولی گاهی به جهت قرائنی دلالت بر ظلم و تعدّی یا فساد می‌کند. «ظلم» نیز به معنای از بین بردن حق و نپرداختن آن است؛ چه در مورد خود شخص، در مورد حقوق الهی باشد، و یا نسبت به دیگران باشد. چه آن دیگران انسان‌های باعقل باشند یا حیوانات بی‌عقل؛ حقوق نیز چه مادی باشد و چه معنوی. حتی ظلمی که در آیات قرآن - مانند آیة الکرسی - در مقابل نور قرار گرفته، نیز در واقع پرداخته‌نشدن حق است؛ زیرا نور که همان ظهور و بروز است، حق وجود و موجود است؛ پس اگر در جایی نور نباشد حق آن موجود پرداخته نشده است. 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ┅┅❀🍃🌼🍃❀┅.. https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ┅┅❀🍃🌼?