#گزارش_جلسه
#کارگروه_تخصصی_ادبیات_عرب
بسمه تعالی
📚 با توجه به ضرورت ادبیات عرب در مدرسه و تشکیل کارگروه تخصصی ادبیات عرب جلسهای با موضوع دستورکار کارگروه در روز چهارشنبه 28دی ماه ۱۴۰۰ در ساعت 10:45 برگزار شد.
*️⃣ این جلسه با حضور حجت الاسلام والمسلمین استاد قدسی از اساتید با تجربه در ادبیات عرب و اعضای محترم کارگروه انجام شد.
👥 اعضای حاضر در جلسه:
۱ . حجت الاسلام و المسلمین قدسی
۲. آقای عباسی
3. آقای موسوی نژاد
4. آقای سلیمانی
5. آقای مجردیان
6. آقای گلشنی
*️⃣ خلاصه گزارش جلسه :
📖 در ابتدای جلسه از بیانات استاد قدسی و نظرات اعضای محترم کارگروه استفاده شد.
و در ادامه جلسه دستور کار جلسه توسط استاد بیان شد:
دستورکار جلسه:
1️⃣ پژوهش حول محور موضوع «اضافه»
2️⃣ تحقیق و بررسی لفظ «عزیز»و«رحیم»
3️⃣ تحقیق و بررسی حول محور «حروف جر»:
*️⃣ متعلق حروف جر
*️⃣ حالات حروف جر
📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
#ادبیات_مهارت_محور
📚 نقش حرف «لا» در ابتدای برخی سوگندهای قرآنی مانند آیه نخست سوره قیامت چیست؟
👈در سوره قیامت که میفرماید: «لا أُقْسِمُ بِیَوْمِ الْقِیامَةِ وَ لا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَة» .
مفسران نظریات متفاوتی ارائه کردهاند:
1. غالب مفسران معتقدند که حرف «لا» به معنای نفی نبوده، بلکه تنها برای تأکید بوده و نه تنها سوگند را نفى نمیکند، بلکه آنرا مؤکدتر میکند؛زیرا قرآن به امورى مهمتر از قیامت، مانند ذات پاک خدا، سوگند یاد کرده بنابر این، دلیلى ندارد که به روز قیامت در اینجا قسم یاد نشود.
2. حرف «لا» نشانگر جملهای مستقل و مقدّر است؛ یعنى نه چنین است که کفار میگویند. من قسم میخورم به روز قیامت. و «لا» ردّ بر مشرکانی است که بعث و نشور را انکار کردهاند. پس گویا گفته چنین نیست که شما گمان کردهاید.
3. «لا» در اینجا نافیه بوده و معنایش این است که سوگند نمیخورم به روز قیامت؛ از جهت ظهور، و واقعیتش؛ به دلایل عقلى و نقلی. به عبارتی، آن قدر واضح است که نیازی به سوگند نیست. و برخی اینگونه تفسیر کردهاند که سوگند نمیخورم به روز قیامت؛ به دلیل آنکه شما اقرار به آن نمیکنید.و یا اینکه موضوع به قدرى مهم است که به آن سوگند یاد نمیکنم.
4. حرف «لا»، صله است؛ یعنی از آنجایی که قرآن بعضی از آن به بعض دیگرش متصل و مرتبط است، پس در حکم یک کلام است؛ مانند قول خدای متعال که در سوره حجر میفرماید: وَ قالُوا یا أَیُّهَا الَّذِی نُزِّلَ عَلَیْهِ الذِّکْرُ إِنَّکَ لَمَجْنُونٌ» اما جوابش در سوره قلم آمده :«ما انت بنعمة ربک بمجنون»
📚مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
#ادبیات_مهارت_محور
📚 فرق بغی و ظلم چیست؟
📝 پاسخ :
لغتشناسان برای واژهی «بغی» معانی یا مصادیق متعددی ذکر کردهاند که در منابع لغوی میتوان آنها را یافت؛ اما همانگونه که برخی نویسندگان متأخر به صورت خلاصه گفتهاند، معنای اصلی «بغی» طلب و اراده شدید و مؤکّد است، ولی گاهی به جهت قرائنی دلالت بر ظلم و تعدّی یا فساد میکند.
«ظلم» نیز به معنای از بین بردن حق و نپرداختن آن است؛ چه در مورد خود شخص، در مورد حقوق الهی باشد، و یا نسبت به دیگران باشد. چه آن دیگران انسانهای باعقل باشند یا حیوانات بیعقل؛ حقوق نیز چه مادی باشد و چه معنوی.
حتی ظلمی که در آیات قرآن - مانند آیة الکرسی - در مقابل نور قرار گرفته، نیز در واقع پرداختهنشدن حق است؛ زیرا نور که همان ظهور و بروز است، حق وجود و موجود است؛ پس اگر در جایی نور نباشد حق آن موجود پرداخته نشده است.
📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
┅┅❀🍃🌼🍃❀┅..
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
┅┅❀🍃🌼?
💎 توصیهای آرامش بخش
✅ امام علي (عليهالسلام):
مَن تَسَلّي بِالكُتبُ لَم تَفُتهُ سَلوَةٌ
❇️ كسي كه با #كتاب آرامش يابد، هيچ آرامشي را از دست نداده است.
📍 غررالحكم و دررالكلم، ح ۸۱۲۶
•┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈•
📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
🆔@Pajouheshgaranemarvi
📑 تبدیل سریع تصویر به متن فارسی
این روش به صورت زیر و با کمک گوگل درایو انجام میشه...
گوگل با ابزار Google Docs امکانی فراهم کرده که شاید در وهله اول به چشم نیاد، اما پشتیبانی عالی از زبان فارسی داره و اینکار رو بخوبی برامون انجام میده، در ادامه روش کار توضیح میدم.
1️⃣ مرحله اول : آپلود تصاویر در Google Drive
گوگل درایو باز کنید، یک فولدر داخلش ایجاد کنید و تمام تصاویر یا فایل های اسکن شده خودتون رو آپلود کنید.
https://drive.google.com/
نکته : اگر فایلتون PDF هست میتونید با استفاده از نرم افزار های خوندن PDF یا ابزار های آنلاین مثل این سایت خروجی JPG بگیرید.
🌐 http://pdftoimage.com/
2️⃣ مرحله دوم : باز کردن تصاویر در
Google Docs
روی تصاویر کلیک راست کنید و از منو Open With -> Google Docs رو انتخاب کنید.
3️⃣ مرحله سوم : گرفتن خروجی متنی
شما به صفحه مشابه تصویر زیر هدایت میشید که در بالای صفحه تصویر آپلود شده و در پایین متن قابل ویراش و جستجو آماده است.
حالا میتونید از منو File -> Download as خروجی مورد نظرتونی (docx، txt و ... ) رو هم انتخاب و دانلود کنید.
•┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈•
📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
🆔@Pajouheshgaranemarvi
هدایت شده از نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
arabi nahaei label - cutted - cutted.pdf
52.05M
🌺فایل کتاب «نحو کاربردی مقدماتی»
کتاب مزبور یک دوره آشنایی مختصر با نحو در ۱۴ جلسه است که در یک ماه تدریس شده و زمینه را جهت ورود به نحو متوسطه ایجاد می کند.
در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
•﷽؛•
┅┅❀🍃🌻🍃❀┅┅
🌻چند نکته برای بهبود مهارتهای پژوهشی
🌿 معیارهای پذیرش مقالات علمی پژوهشی
🌻اگر تصمیم به ارسال مقاله ی خود به یک نشریه ی علمی پژوهشی دارید باید بدانید ملاک های زیر بسیار مهم بوده و در پذیرش یا عدم پذیرش مقاله تاثیرگذار هستند. 👌
1. آیا مقاله مسئله ای خاص (یا فرضیه ای معین) را مورد نظر قرار می دهد؟
۲. آیا مقاله سابقه پژوهشهای قبلی مرتبط با مسئله را منظور داشته است؟
3. آیا داده های مورد نظر از اعتبار کافی برخوردار است؟
۴. آیا مقاله از روش با روشهای تحقیق مناسب (تاریخی، توصیفی، آزمایشی و غیره) بهره گرفته است؟
۵. آیا داده های مورد نیاز مسئله به طور مناسب تنظيم و عرضه شده است؟
۶. آیا از داده های عرضه شده، به طور منطقی و انسجام یافته نتیجه گیری به عمل آمده است؟
۷. آیا مقاله اندیشه ای نو و یا راه حلی بدیع را عرضه می کند؟
۸. آیا بر اساس نتیجه گیریهای به عمل آمده، رهنمودهای اساسی پیشنهاد شده است؟
9. و آیا در تدوین مقاله، اصول نگارش رعایت شده است؟
۱۰. آیا منابع و مآخذ مورد استفاده با توجه به اصول کتاب شناسی ذکر شده است؟
#طلبه_پژوهشگر
#آشنایی_با_مهارت_پژوهشگری
#بهبود_مهارتهای_پژوهشی_7
📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
┏━━━━━🌿🌻🌿━┓
↪@pajoohesh_esfahan
┗━━🌿🌻🌿━━━━┛
#ادبیات_مهارت_محور
👌زن هایی که شوهرشان را پیر می کنند ...
▪️عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ : كَانَ مِنْ دُعَاءِ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله)
أَعُوذُ بِكَ مِنِ امْرَأَةٍ تُشَيِّبُنِي قَبْلَ مَشِيبِي.
ترکیب
اعوذ: فعل و فاعل
بک: جارومجرور، متعلق به اعوذ
من امراة: جارومجرور
تشیّب: فعل و فاعل (هی)
ن: وقایه
ی: مفعول به
تشیبنی: جمله وصفیه، محلا مجرور
قبل: ظرف، متعلق به تشیّب
مشیب: م. الیه
ی: م. الیه، محلا مجرور.
🔸امام صادق علیه السّلام فرمود : از دعای رسول خدا (صلّی اللّه علیه و آله) این بود:
(بار الها!) از زنی که پیش از زمان پیری ام (از شدت آزار و اندوه) مرا پیر کند به تو پناه می آورم.
📚الكافي- ط الاسلامية/ج5/ص326/بَابُ شِرَارِ النِّسَاءِ/ح3
📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
┅┅❀🍃🌼🍃❀┅..
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
┅┅❀🍃🌼?
#نشست_علمی
#دهه_فجر
📚 برگزاری نشست علمی به مناسبت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی
📝 موضوع نشست : جستار پژوهی و ساخت شناسی ایام الله
🎤 سخنران : حجت الاسلام و المسلمین باقری کیا (استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان)
⏰ زمان : 13 بهمن 1400 ساعت 7صبح
🕌 مکان : حرم مطهر رضوی صحن جمهوری اسلامی دارالقرآن کریم(مدرسه دودرب)
📚 واحد پژوهش و مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺
#ادبیات_مهارت_محور
✅ تفاوت کلمه «آخَر» با «آخِر» : 👇
1⃣ در وزن :
«آخَر» بر وزن 👈 أفعل
«آخِر» بر وزن 👈 فاعل
2⃣ درمؤنث :
مؤنث «آخَر» 👈 اُخری
مؤنث «آخِر» 👈 آخرة
3⃣ درنوع مشتق :
«آخَر» 👈 اسم تفضیل
«آخِر» 👈 اسم فاعل
4⃣ در معنی :
«آخَر» به معنای 👈 دیگر
«آخِر» به معنای 👈 پایان
5⃣ در گرفتن تنوین :
«آخَر» 👈 غیر منصرف (وصفیت - وزن فعل)
«آخِر» 👈 منصرف
📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
┅┅❀🍃🌼🍃❀┅..
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
┅┅❀🍃🌼?
🎓🆔 @nahvekarbordi
#فراخوان_مقاله
#دهه_فجر
📝📝📝📝 فراخوان مقاله📝📝📝📝
📚 به مناسبت ایام دهه فجر انقلاب اسلامی واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد برگزار میکند.
📝 موضوعات :
*️⃣ نقش رسانه در جهاد تبیین
*️⃣ نقش انقلاب اسلامی در تداوم هویت اسلامی
*️⃣ نقش انقلاب اسلامی در تحقق اقتدار کشور
*️⃣ جهاد تبیین از نگاه آیات و روایات
*️⃣ نقش روحانیت در ایجاد و تدوام انقلاب
*️⃣ شاخصه طلبه انقلابی
*️⃣ موفقیتهای انقلاب اسلامی
👈 مهلت ارسال آثار :۱۴۰۰/۱۲/۲۰
📝 ارسال آثار به آیدی زیر👇👇
https://eitaa.com/abbasipazhooheshsadegh
امتیازات :
🎁 اهداء جوایز ارزنده به آثار برتر
📖 چاپ مقاله در نشریه علمی مدرسه (همجوار خورشید)
📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺
#ادبیات_مهارت_محور
واژگان «غبن»، «ضرر» و «خسران» چه تفاوتی با هم دارند؟
"معنای این سه واژه نزدیک به هم است، البته با مقداری تفاوت:
1. واژه غبن: الغَبْنُ، بالتسکین، فی البیع، و الغَبَنُ، بالتحریک، فی الرأْی. و غَبِنْتَ رأْیَک أَی نَسِیته و ضَیَّعْته؛ «غَبْن» به سکون «باء» در خرید و فروش مورد استفاده قرار میگیرد که به فارسی به معنای گول زدن میباشد، خواه این کار به کمتر از قیمت واقعی و یا بیشتر از آن تحقق پیدا کند. و «غَبَن» با فتح «باء» در مورد رأی و نظر کاربرد دارد، وقتی به کسی میگویی نظرت مغبون است؛ یعنی آنرا به فراموشی سپردی و تباهش ساختی.
2. واژه ضرر: این واژه اگر به فتح ضاد (ضَرر) استعمال شود کاربردش در مقابل نفع است، و از اسمای خدا «النافع الضار» شمرده شده است؛ یعنی خداوند به هر کس از بندگان که بخواهد نفع رساننده و هر کس را که بخواهد ضرر میرساند. و اگر به ضم ضاد (الضُّرّ) استعمال شود به معنای بدحالی و ابتلا است، چنانکه خداوند میفرماید: "وَ إِذا مَسَّ الْإِنْسانَ الضُّرُّ دَعانا لِجَنْبِه"؛و چون انسان را سختى و زیان رسد ما را (در همه حال) به پهلو خفته یا نشسته یا ایستاده مىخواند.
3. خسران: «خسر» و «خسران» به معنای هلاکت و گمراهی است. معنای اصلی آن کمی و نقصان است، و اگر آنرا به معنای هلاکت گرفتهاند، از آن جهت بوده که نتیجه کمبود و نقصان، هلاکت و تباهی است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe