eitaa logo
پژوهشگران جوان مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
281 دنبال‌کننده
749 عکس
70 ویدیو
254 فایل
لینک زیر جهت تبادل اطلاعات و دریافت نظرات شما دوستان می باشد. https://eitaa.com/abbasipazhooheshsadegh
مشاهده در ایتا
دانلود
به‌مناسبت سالگرد ارتحال علامه مصباح یزدی(رحمةالله‌علیه) 1⃣همایش بین المللی علوم انسانی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی (رحمة‌الله‌علیه) 2⃣راهنمای سیر مطالعاتی آثار آیت الله مصباح یزدی 3⃣آثار نوشتاری 4⃣آثار گفتاری 5⃣زندگینامه 6⃣نگارخانه ــــــــــــــــــــ کانال پژوهش‌یار؛ @Pajouheshyar با کانال،در ثواب فعالیت‌های آن باشید.
‌‌‌‌‌‌‌┄┅═✧❁•🔹🔹•❁✧═┅┄ 📚عشق به کتاب و مطالعه (۱) 💠در مکتب شهید سلیمانی، کتاب خوانی یکی از دغدغه های مهم به حساب می آید. سردار، اهل مطالعه و ترویج کتاب خوانی بود. 💠وی، مرتب و منظم کتاب های تاریخی، اخلاقی، دینی، تفسیری و کتاب های حوزه تاریخ شفاهی جنگ را می خواند و با یادداشت ها و تقریظ هایش گاه باعث معرفی و رونق فروش این آثار و مطالعه آن کتاب ها می شد. 💠یادداشت بر کتاب های رادیو، گردان 409، من زنده ام، وقتی مهتاب گم شد و کتاب های کنگره شهدای استان های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان، نمونه ای از عشق سردار سلیمانی به کتاب و کتاب خوانی است. 💠 ایشان در هفته بسیج 1397 در سخنرانی خود می گوید: ◽️من خواهش می کنم کتاب هایی را که حول دوره چهار ساله حکومت امیرالمؤمنین نوشته شده، بخوانید... ◽️خیلی خوب است این کتاب ها را بخوانیم تا حرف ها، فرمایش ها و بیانات شان را بشنویم و ببینیم. ◽️من کتاب کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی، نوشته آقای دوانی را که کتاب قطور امّا مهمّی است، به شما معرفی می کنم. من این کتاب را با دقّت خوانده ام. کتاب های دیگری هم در این موضوع مطالعه کرده ام. ◽️چرا می گویم بخوانید؟ ⬅️ چون در هر جریان مهمّی، آفت های مهمی هم به وجود می آید که اگر از آن آفت ها مراقبت نشود، آن جریان اثرگذار و مهم، به دلیل این که مورد توجه و طمع است، آسیب خواهد دید. ✍ برگرفته از کتاب «شاخص های مکتب شهید سلیمانی»، تألیف علی شیرازی، ص۱۱۸-۱۲۰. 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat ❇️@pajoohesh_esfahan
(۵) 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 چرا امام علی (ع) واکنشی نشان ندادند؟ 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 "اینجوری بهم جواب دادند: ببین آقا سعید اولا اینجور که شما تصور میکنید امیرالمومنین هیچ عکس العملی نشان ندادند درست نیست. توی منابع شیعیان و اهل سنت اومده که حضرت علی ع وقتی اون اتفاقات رو دیدن بلند شدند و با عمرخطاب درگیر شدند و با مشت به صورت و گردنش زدند، اما بعد ولش کردن دلیل اینکه ولش کردن دو چیز بود، اولا که پیامبر به امام علی ع وصیت کرده بودن که عَلَیْکَ بِالصَّبْرِ عَلَی مَا یَنْزِلُ بِکَ وَبِهَا [یعنی بفاطمه] حَتَّی تَقْدَمُوا عَلَیَّ.»؛ «تو را به بردباری در برابر آنچه از این گروه به تو و فاطمه زهرا سلام‌الله علیها خواهد رسید سفارش می‌کنم، یعنی از قبل پیامبر گفته بودن که وقتی این قضایا پیش میاد صبر کن و عکس العملی نشون نده و ثانیا اینکه اینجا یه مصلحت بزرگتری بود که اگه امام علی ع شمشیر میکشیدن و درگیری بیشتر میشد از دست میرفت. اون چی بود آقا سعید؟ این که اگه امام علی ع درگیر میشدن یکسری طرف امام علی ع رو میگرفتن و یکسری طرف مقابل رو، اینجوری توی جامعه ی اسلام که هنوز سالهای اول تاسیسش بود تفرقه بوجود می اومد و به احتمال زیاد از بین میرفت. پس امام علی ع به خاطر حفظ جامعه اسلامی مجبور شد که سکوت کنه 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
#_۱۲دیماه___سالروز_رحلت_علامه_مصباح_یزدی(ره) 📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 "آیت الله مصباح یزدی همواره مورد عنایت مقام معظم رهبری بود و به عنوان نمونه در مورد ایشان می‌فرمایند که آقای مصباح منبع فکر و اندیشه بی‌غل و غش معارف اسلامی است یا در بیانی دیگر می‌فرمایند که خیلی نادر است شخصیتی مانند آقای مصباح وجود داشته باشد" "ایشان در زمینه تفسیر کتاب قرآن شناسی در دو جلد و سلسله تفاسیری را که در فصلنامه قرآن شناخت چاپ شده است، دارند. در فلسفه اسلامی نیز ایشان کتاب آموزش فلسفه در دو جلد، شرح الهیات شفا در پنج جلد و همچنین تعلیقه بر نهایة الحکمة مرحوم علامه طباطبایی را نوشته‌اند و آثار دیگر نیز دارند." .📚 ویژگیهای آثار علامه مصباح یزدی (ره) 1️⃣"اول آنکه آیت الله مصباح در آثار خود نیاز روز را به خوبی درک کرده اند و براساس نیاز روز تولید شده است؛ در واقع ایشان شبهاتی که مطرح می شد را احصا کرده و به آنها پاسخ متقن داده است.". 2️⃣دومین ویژگی آثار علامه بیان ساده آن است. این یعنی آنکه ایشان شبهات را در بیانی ساده تشریح کرده، پاسخ می‌دهند که هم برای اهل علم و هم برای عوام قابل استفاده است. 3️⃣ویژگی سوم : تبیین رسا از اصل شبهه و اشکالات وارده است ، ایشان ابتدا اشکال را به صورت دقیق و رسا تبیین می‌کردند و سپس پاسخ متقن و مستدل از طریق دلایل عقلی و آیات قرآن کریم و نیز روایات معصومین ارائه می کنند. 4️⃣چهارم : ایشان برای روشن ساختن مطالب و تذکر به مخاطب از حکایات و قصص آموزنده استفاده می‌کرد که این روش برگرفته از قرآن کریم است.
*️⃣ دوره تربيت معلم و تربيت مربي كودك و نوجوان سلام عليكم احتراما باستحضار طلاب ميرساند با توجه به ايجاد بستري مطلوب تر در مدارس آموزش و پرورش ، حوزه علميه تخصصي معراج در نظردارد دوره هاي كوتاه مدت تربيت معلم دبستان و تربيت مربي كودك و نوجوان بااعطاي گواهينامه ضمن خدمت كشوري (مورد تاييد وزارت آموزش و پرورش) ويژه طلاب فارغ التحصيل و در حال تحصيل برگزار كند لذا خواهشمنديم جهت ثبت نام در این دوره به آیدی زیر اطلاعات خودشون رو بفرستند. https://eitaa.com/abbasipazhooheshsadegh ترم اول: درس عمومي روش و فنون تدريس روش تدريس قرآن در دبستان رياضي پايه اول، دوم و سوم علوم 3پايه                فارسي 3پايه              املاء و انشاء 3 پايه    و امتيازات: با تدريس اساتيد برتر از دانشگاه فرهنگيان و آموزش و پرورش ارائه گواهينامه معتبر ضمن خدمت كشوري كسب اطلاعات بيشتر تماس بگيريد 09029339440
☀️؛༻⃘⃕࿇؛﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 🍃 اصول مطالعه مؤثر و روش صحیح درس خواندن (۱) 🍃 🌻 برای آن که یک روش صحیح درس خواندن داشته باشید، ابتدا باید اصولی را با دقت اجرا کنید. زیرا فقط با رعایت این اصول می‌توانید بهتر بیاموزید و از وقت خود حداکثر استفاده را ببرید. 🍃 برخی از این اصول عبارتند از: 1. تعیین هدف 🌻شما باید قبل از مطالعه برای خودتان هدفی را مشخص کنید، به این معنی که این درس را به چه منظوری می‌خواهید مطالعه کنید، آیا فقط نکته‌های اصلی درس را می‌خواهید یا قصد دارید همه مطالب کتاب را بفهمید. 🤔 2. تعیین مدت زمان مطالعه 🌻باید معلوم کنید چه مقدار زمان می‌خواهید صرف مطالعه کنید. 👈 تعیین زمان و مقدار مطالعه به فرد آرامش می‌دهد و این آرامش موجب افزایش میزان یادگیری و سرعت مطالعه می‌شود. 3. مطالعه فعالانه داشته باشید. 🌻 دانش‌جو یا طلبه ای که به منظور یادگیری و به صورت هدفدار مطالعه می‌کند، برای یادگیری بهتر باید مطالعه فعال داشته باشد. 👈 شما می‌توانید با خلاصه‌ برداری، حل تمرین، علامت‌گذاری و گزینش نکته ‌های مهم، مطالعه خودتان را فعال کنید. 👌 4. جدیت داشته باشید ولی در عین حال به خود استراحت دهید. 🌻 وقتی تصمیم به مطالعه می‌گیرید، فورا شروع کنید و اجازه ندهید افکار مزاحم مانع شما شود. 👈 البته برای داشتن یک مطالعه مفید و به منظور داشتن درک بهتر مطالب باید پس از حدود 45 دقیقه مطالعه به خود استراحت کوتاهی (15 ـ 10 دقیقه) بدهید. 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝ ↪@pajoohesh_esfahan
؛༻⃘⃕࿇♦️﷽♦️༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 💎روش *پس‌ ختام* از روش های صحیح درس خواندن 🔻 یکی از بهترین و مؤثرترین روش‌های صحیح درس خواندن روش (پس‌ ختام) است که شامل شش مرحله می‌باشد. 💎این مراحل عبارتند از: 🔺(پ) پیش‌خوانی 💎 اگر می‌خواهید مطالب یک کتاب یا فصلی از یک کتاب را یاد بگیرید، ابتدا به سرعت تمام آن فصل را یک بار از نظر بگذرانید تا یک برداشت کلی از موضوع‌ها و مفاهیم آن فصل به دست بیاورید. 👈 مرحله پیش‌خوانی به شما کمک می‌کند که علاوه بر یک آشنایی مقدماتی با موضوع، نکات اصلی و فرعی را تا حد بسیار زیادی تشخیص دهید. 🔻(س) سوال کردن 💎 بعد از پشت سر گذاشتن مرحله پیش‌خوانی و آشنایی کلی با مطالب، سعی کنید در رابطه با موضوع مطالعه سوال‌هایی را طرح کنید. 👈 سوال‌گذاری ممکن است وقت شما را بگیرد و کمی مشکل باشد، ولی به طور چشمگیری تمرکز حواس، دقت و سرعت عمل شما را افزایش می‌دهد و موجب سهولت یادگیری شما می‌شود. 🔺 (خ) خواندن 💎 همه ما وقتی درس می‌خوانیم، منظورمان این است که درس را یاد بگیریم، بفهمیم، حفظ کنیم و به خاطر بسپاریم، برای همین سعی می‌کنیم خط به خط کتاب و جزوه را بخوانیم، حفظ کرده و در ذهن خود تکرار کنیم. در حالی که هدف از مرحله خواندن یادگیری و به خاطر سپردن مطالب نیست. 👈 هدف از مرحله خواندن فقط فهمیدن و انتقال اطلاعات از کتاب به یادداشت ‌است. 🔻 (ت) تفکر 💎 سعی کنید هنگام خواندن در مورد مطالب و مثال‌ها فکر کنید و از مطالب تصویرسازی ذهنی داشته باشید. 👌 🔺 (آ) از حفظ گفتن 💎 پس از پشت سر گذاشتن دو مرحله قبل یعنی خواندن و تفکر سعی کنید مطالب مهم آن را برای خودتان بازگو کنید. 👈 مطالب مطالعه شده را به زبان خودتان و آن ‌طور که راحت‌ تر هستید، بازگو کنید. از حفظ گفتن به شما کمک می‌کند بخش‌هایی را که خوب یاد نگرفته‌اید، تشخیص دهید و آن‌ها را از نو بخوانید. 🔻 (م) مرور کردن 💎 وقتی تمام فصل‌‌ها را خواندید، در فاصله‌های مناسب، مطالب مطالعه شده را مرور کنید. 👈 مهم‌ترین قسمت مطالعه که سبب ثبت اطلاعات در لایه‌های زیرین ذهن می‌شود و جلوی فراموشی را می‌گیرد، مرور کردن است. ┄┅═✧❁•🔹•❁✧═┅┄ 📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ❇️@pajoohesh_esfahan
توجه..............................................توجه ✅ با سلام به طلاب گرامی ✳️ با توجه به پیگیریهای انجام شده اولین شماره نشریه پژوهشی مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد آماده چاپ می باشد دوستانی که آثار پژوهشی اعم از مقاله ، پایان نامه ، کتاب و.... قابل چاپ در نشریه را دارند میتوانند آثار گرانبهای خودشان را به صورت فایل word برای ما ارسال فرمایند. 📚 منتظر ارائه آثار شما عزیزان هستیم. 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
•﷽؛•         ┅┅❀🍃🌼🍃❀┅┅ 🌼 آشنایی با شش روش مطالعه (۱): ۱- خواندن بدون نوشتن: 🌿 یکی از روش های نادرست مطالعه است. مطالعه فرآیندی فعال و پویا است و برای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده کرد. 👈 باید با چشمان خود مطالب را خواند، باید در زمان مورد نیاز مطالب را بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را یادداشت کرد تا هم با مطلب مورد مطالعه درگیر شده و حضوری فعال و همه جانبه در یادگیری داشت و هم در هنگام مورد نیاز، خصوصاً قبل از امتحان، بتوان از روی نوشته ها مرور کرد و خیلی سریع مطالب مهم را مجدداً به خاطر سپرد. ۲- خط کشیدن زیر نکات مهم: 🌿 این روش شاید نسبت به روش قبلی بهتر باشد ولی روش کاملی برای مطالعه نیست چرا که در این روش، بعضی افراد به جای آنکه تمرکز و توجه بر روی یادگیری و درک مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشیدن روی نکات مهم میگردد. 👈حداقل، روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم به این صورت است که ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را کاملاً درک کنند و سپس زیر نکات مهم خط بکشند نه آنکه در کتاب دنبال نکات مهم بگردند تا زیر آن خط بکشند. ۳- حاشیه نویسی: 🌿 این روش نسبت به دو روش قبلی بهتر است ولی باز هم روشی مناسب برای درک عمیق مطالب و خواندن کتب درسی نیست ولی میتواند برای یادگیری مطالبی که از اهمیت چندانی برخوردار نیستند مورد استفاده قرار گیرد. 🤔 https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba@pajoohesh_esfahan
📚 دانلود رایگان تمام آثار آیت‌الله مرتضی مطهری به صورت فایل PDF ✔️بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مرتضی مطهری با همکاری انتشارات صدرا برای اولین بار اقدام به تهیه نسخه PDF همه کتاب‌های آیت‌الله مرتضی مطهری باکیفیت بالا و عرضه رایگان آن در فضای مجازی نموده است. 💠لازم به ذکر است تاکنون نسخه‌های گوناگونی از متن و فایل PDF کتاب‌های استاد در محیط مجازی منتشر شده بود که اولا شامل همه آثار آن استاد شهید نمی‌شد. ثانیا دارای اغلاط فراوان تایپی و نگارشی بود و ثالثا با نسخه چاپی کتاب‌ها منطبق نبود. 🔻از امکانات و مزایای نسخه فعلی می‌توان موارد زیر را برشمرد: – تطبیق کامل نسخه PDF کتاب‌ها با آخرین نسخه چاپی آنها – درج فهرست تفصیلی کتاب‌ها در کنار متن هر کتاب – حجم پایین اغلب فایل‌ها 👈 دانلود فایل PDF همه کتاب‌های آیت‌الله مرتضی مطهری: https://b2n.ir/h98545 🆔 @ijtihad
•﷽؛•         ┅┅❀🍃🌼🍃❀┅┅ 🌼 آشنایی با شش روش مطالعه (۲): ۴- خلاصه نویسی: 🌿 در این روش، شما مطالب را می‌خوانید و آنچه را درک کرده اید بصورت خلاصه بر روی دفتری یادداشت می‌کنید که این روش برای مطالعه مناسب است و از روشهای قبلی بهتر می باشد چرا که در این روش، ابتدا مطالب را درک کرده، سپس آنها را یادداشت می‌کنید، اما باز هم بهترین روش برای خواندن نیست. 🤔 ۵- کلیدبرداری: 🌿 کلیدبرداری روشی بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نکات مهم است. در این روش، شما پس از درک مطلب، بصورت کلیدی نکات مهم را یادداشت می‌کنید و در واقع، *کلمه کلیدی*، کوتاهترین و راحت ترین و بهترین و پرمعنی ترین کلمه ای است که با دیدن آن، مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده می‌شود. ۶- خلاقیت و طرح شبکه ای مغز: 🌿 این روش بهترین شیوه برای یادگیری، خصوصاً فراگیری مطالب درسی است. 👏👏 در این روش، شما مطالب را می خوانید؛ پس از درک حقیقی آنها نکات مهم را به زبان خودتان (و نه بصورت جملات کتابی) و بصورت کلیدی یادداشت می‌کنید و سپس کلمات کلیدی را بر روی طرح شبکه ای مغز می نویسید (در واقع نوشته های خود را به بهترین شکل ممکن سازماندهی کرده و نکات اصلی و فرعی را مشخص می‌کنید) تا در دفعات بعد به جای دوباره خوانی کتاب، فقط به طرح شبکه ای تولید شده مراجعه کرده و با دیدن کلمات کلیدی نوشته شده بر روی طرح شبکه ای مغز، آنها را خیلی سریع مرور کنید. 👈 این روش، درصد موفقیت تحصیلی شما را تا حدود بسیار زیادی افزایش می دهد و درس خواندن را بسیار آسان می‌کند و بازده مطالب را افزایش می‌دهد. 👌 https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba@pajoohesh_esfahan
📚خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد جلسه: ۱ 🔺بسم الله جزو هر سوره است. یک در اول قرآن است که هدف کل قرآن یعنی نور بودن تمام قرآن را نشان می دهد و هر سوره هم بسم الله جدا دارد که معنای آن، هدف همان سوره است پس هر یک از بسم الله های اول سوره ها یک معنای خاص دارد. بسم الله اول شش سوره مسبحات، معنایش هدف کل ۶ سوره بصورت واحد است. 🔺عملی به مقصد و هدف می رسد که اولا داشته باشد یعنی حق باشد و باطل نباشد. ثانیا داشته باشد یعنی شخص آن فعل را برای خدا انجام دهد. زمانی می تواند برای خدا انجام دهد که اولا با حق و صادقانه شروع کند یعنی هم لفظ بسم الله الرحمن الرحیم بگوید و هم روح حق را هم داشته باشد و با نیت حق باشد. اگرچه امکان دارد بدون لفظ هم به هدف برسد اما دستور رسیده که بگوید. ثانیا با حق ادامه یافته و صادقانه تمام شود (صدق الله العلی العظیم) (رب ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرج صدق) 🔺حال اگر کار با حسن فعلی و فاعلی باشد امکان ندارد در آن بماند، بالاخره خارج میشود. و من یتق الله یجعل له مخرجا... و راه خروج هم با دست پر (مخرج صدق) است و یرزق من حیث کارش حل می شود. 🔺حال اگر برای دنیا انجام دهد به همان اندازه میرسد و بهره اخروی دیگر ندارد و حتی امکان دارد مانع راه شود(و اموالکم و اولادکم عدو) . 🔷خلاصه: هر کاری ابتر است مگر اینکه هم حسن فعلی داشته باشد و هم حسن فاعلی. حسن فاعلی نیز زمانی محقق خواهد شد که شروعش و پایانش با نام خدا باشد لذا در ابتدای هر کاری باید گفت: بسم الله الرحمن الرحیم. https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
آیا داشتن استعداد نویسندگی، امری ضروری است🤔 در صورتی که چنین است، چه گونه می‌توان آن را شناسایی و شکوفا کرد🤔 : البته که ضروری است. در هر صنعت و فن و هنری، تا استعداد نباشد، توفیقی حاصل نمی‌شود؛ مثل زراعت و بذرافشانی که اگر در زمین، استعداد و قابلیت نباشد، بذرها هدر می‌رود و چیزی به بار نمی‌آید. ، «شناختن»، «به کار انداختن» و «تقویت» این استعداد است. خود شخص باید استعداد را در خودش حس کند. کشف این استعداد به این است که اگر فراگیری اصول و روش‌ها و تمرین عملی، جواب داد و شخص، شکوفایی را در خودش حس کرد، نشانه وجود استعداد است. گاهی خود شخص ممکن است به وجود این گنج در خودش توجه نداشته باشد و کسی دیگر که از بیرون و حاشیه به او نگاه می‌کند، این استعداد را در او ببینید، یادآوری کند، تشویق و بسترسازی کند و کمک کند تا آن استعداد، از قوّه به فعلیت برسد. نمونه‌های فراوانی وجود دارد که کسانی و استعدادهایی، توسط دیگران کشف شده اند، نه توسط خود شخص. راه شکوفا کردن هر استعدادی، تمرین و ممارست است، به خصوص زیر نظر استاد با تجربه که بتواند او را از بیراهه رفتن یا راه دور رفتن، برحذر دارد و با آموختن روش‌ها به او، راهی میان‌بُر و ثمربخش، پیش پای او بگذارد، تا با صرف کمترین وقت و تلاش، بازدهی‌های بیشتر و سریع‌تری داشته باشد. 📒فصلنامه علمی تخصصی محفل شماره دوازدهم گفتگو راز و رمز نویسندگی/ حجت الاسلام و المسلمین جواد محدثی ــــــــــــــــــــ @Pajouheshyar
(حفظه الله) ✅ خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه : 2 بخش 1️⃣: رحمت و مهربانی انسان گاهی از سر است و گاهی : رحمت در انسان همراه با تاثر قلبی است که این انفعال ناشی از نقص است. گاهی انسان کمک به مستمند را بخاطر برطرف شدن تاثر قلبی انجام می دهد نه بخاطر احترام به او یا انجام . این نقص است نه کمال. او باید طوری زندگی کند که مستمند به این حالت در نیاید و حالا که درآمد باید بخاطر احترام انجام دهد. یعنی انسان میگوید:«دلم برایش سوخت» در اینجا وی برای برطرف شدن آن نقصان نفسانی و عاطفی خودش، تصمیم میگیرد. اما رحمت خدا بدون انفعال و تاثر قلبی است. انسان کامل هم لوجه الله عمل می کند (انما نطعمکم لوجه الله) 🔺کمال در است نه در عاطفه. عقل گاهی فرمان برخورد سخت می دهد و گاهی فرمان رحمت. مثلا در مورد اجرای حدود، رافت، ناشی از عقل نیست بلکه ناشی از و عاطفه است. در ذات رحمت، عاطفه نیست بلکه رحمت خداوندی از روی عقل است و انسان کامل هم از روی عقل رحمت میورزد. بخش 2️⃣: چیست؟ 🔺تفاوت کوچکی بین حمد و ثنا هست. (حمد، شکر و ثنایی بر جمیل است در برابر منعِمِ حکیم، خواه نسبت به حمد کننده باشد یا دیگران!)🌿 یعنی حمد، بر کار زیباست،چه این کار، نعمت بر خودِ من باشد یا دیگران، در حال و گذشته باشد یا آینده همگی حمد به دنبال دارد. حمد در برابر کار جمیل است نه در برابر کار. 🔺(الله خالق کل شیء - الذی احسن کل شیء خلقه) پس هر چیزی مخلوق خداست و همه مخلوقات هم احسن و جمیل(زیبا) خلق شده اند. تمام کارهای خدا جمیل است و جمیلی نیست که خلق خدا نباشد. پس حمد تنها برای خداست در همه چیز و همه وقت. بخش 3️⃣: درکارها را نباید تاثیر گذار دانست. 🔸در کارها، علل وسطی را نباید اثرگذار دانست بلکه و تمام ، خداست (و ما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی) [زمانی که تو تیر انداختی، تو نبودی که تیر انداختی بلکه خدا انداخت] (فلم تقتلوهم و لکن الله قتلهم) این فیض خداست که جنگ را اداره کرده است. (و ما بکم من نعمت فمن الله) تمام نعمت ها از خداست و همین باعث حمد اوست. 👈امام به رزمندگان میگفت: «خرمشهر را خدا آزاد کرد.» و نیز میگفت:« بازوی شما را که دست خدا بالای اوست میبوسم!» یعنی تمام نعمت ها و علل را از خدا می دانست. 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد 📡 @tafsire_tasnim1
*️⃣ جلسه چهارم: 🎤 استاد : طلبه محترم آقای مجردیان 📝 موضوع عام : تجزیه و ترکیب آیات قرآن کریم 📝 موضوع خاص : آیه 111 سوره مبارکه هود 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
سلام .ممنون..با قوت ادامه پیدا کند...اساتید معظم را زیارت کنم .انشاءا...
⚠️توجه...........................توج: 📣📣 ⚠️📣 قابل توجه طلاب عزیز و گرامی فردا ساعت 10:40 الی 11 آزمون مسابقه ی کتابخوانی اصول اقتدار بصورت حضوری در شبستان آیت الله سبزواری برگزار خواهد شد. •--------•••🌷•🌟•🌷•••--------• ✔️واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد 🤲اللّٰهُـــــمَّ عَجِّــــلْ‌ لِوَلِیِّـــــڪ َ‌الفَــــرَجْ⛅️
📚 آموزش نوین و گرافیکی ادبیات عرب 📚 مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃 ========/
✅ خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه : 3 بخش 1️⃣: چرا به خدا نسبت داده شده است اما حمد فقط برای خداست؟ 🔺خدا شاکر است.(فان الله شاکر علیم-بقره ۱۵۸) چون خدا حق شناس است و شاکر اعمال. والله شکور حلیم(تغابن-۱۷) و من اراد الآخرة و سعی لها سعیها و هو مؤمنٌ فاولئک کان سعیهم مشکورا (اسراء-۱۹) معنای شکر خدا در اینجاها، صفت فعلی است و با فعلش شکر می کند یعنی همینکه بنده اش را بهشت میبرد فعلش را شکر کرده است، نه اینکه صفت ذات باشد و زباناً بگوید: ای انسان تو را شکر میکنم! بخش 2️⃣: چگونه حمد تنها مخصوص خداست اما در عین حال، شکر برای سعی بشر هم وجود دارد و کار بشر، مشکور است؟ 🔺حمد حتی برای شاکر بودن خدا هم هست و بهشتیان، در بهشت خدا را بخاطر شاکر بودنش هم حمد می کنند و می گویند( و قالوا الحمدلله هدانا لهذا و ما کنا لنهتدی لو لا ان هدانا الله لقد جائت رسل ربنا بالحق{اعراف-۴۳}) یعنی ما نبودیم آن کسی که بتوانیم هدایت شویم و از ما ساخته نبود جز آنکه خدا ما را هدایت کرد، چون انسان فقیر را با انواع نعمت ها و هدایت ها به استغنا و بی نیازی رسانده و او را بهشتی کرده است، کافی نیست و هدایت نیاز بوده است. پس (الحمدلله رب العالمین) 🔺اگر قضیه تحلیل شود در اصل خدا خود را شکر می کند چون خدا بر ایمان مومن شکر می کند، این ایمان ناشی از دو هدایت است، که مستقیما از خداست و که وسایلش از پیامبران و کتاب و عقل همگی نعمتی از خداست پس جز نعمت و کمال الهی چیزی برای انسان نمی ماند که خدا شاکر آن باشد. 📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
*اين مسابقه به صورت سراسري از 15 آذر تا 12 بهمن سال جاري در كليه استان هاي كشور برگزار خواهد شد. *گروه سني 15 سال و بالاتر مي توانند در اين مسابقه شركت نمايند. *مهلت تعيين شده جهت مطالعه كتاب از تاريخ 1 دي لغايت 12 بهمن به مدت 42 روز مي باشد. *علاقه مندان مي توانند جهت شركت و ثبت نام در اين مسابقه ، بعد از تهيه و مطالعه كتاب ، از سامانه جامع برنامه هاي فرهنگي و آموزشي ستاد (محراب) به نشاني mehr.Namaz.ir در مدت تعيين شده، ثبت نام نمايند و در آزمون شركت نمايند . اين مدت غير قابل تمديد بوده و نتايج مسابقه در تاريخ 26 بهمن مصادف با ميلاد با سعادت امام علي (عليه السلام )از طريق دستگاه هاي اجرايي مشاركت كننده اعلام خواهد شد. *از ميان شركت كنندگاني كه به تمام گزينه هاي مسابقه پاسخ صحيح داده اند به قيد قرعه به 110 نفر كارت هديه 2/500/000 ريال تقديم خواهد شد. *شركت كنندگان مي توانند كتاب مسابقه را به روش هاي زير دريافت نمايند: 1) نسخه فيزيكي كتاب با 50% تخفيف به قيمت 120/000 ريال از طريق فروشگاه اينترنتي ستاد به نشاني namazstore.ir و يا ستاد هاي اقامه نماز استان هاي سراسر كشور. -خراسان رضوي: كتابفروشي انتشارات نورالمبين (نمايندگي ستاد اقامه نماز) جناب آقاي حسيني، به آدرس: مشهد، ميدان طبرسي، نبش طبرسي13 -و يا با تماس به شماره تلفن هاي05133687177- 09155080945 كتاب را تهيه فرماييد. 2) نسخه الكترونيكي كتاب با 80% تخفيف به قيمت 50/000 ريال ، قابل تهيه فقط از فروشگاه اينترنتي ستاد اقامه نماز به نشاني ketab.namaz.ir
🔴سلسله نشست‌های نقد و معرفی کتب انتشارات حوزه علمیه خراسان 1️⃣جلسه اول: کتاب "آینه خودیابی" ✍️مؤلف کتاب: دکتر احد فرامرز قراملکی، استاد حوزه و دانشگاه، استاد تمام دانشگاه تهران، رئیس انجمن اخلاق ایران ♻️استاد ناقد: دکتر محمدمهدی رکنی، استاد دانشگاه، مؤلف و پژوهشگر ⚖️استاد داور: حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر نوایی استاد حوزه و دانشگاه، مؤلف و پژوهشگر 📆زمان: سه شنبه 21 دیماه 1400 ⏰ساعت 9:30 🕌مکان: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، تالار شیخ طبرسی 🔗لینک وبینار: 👇 https://pajuhesh.lms2.hozehkh.com/ws/jaxca4r2545 •┈┈••••✾🔆✾•••┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🔎 @howzehpajohesh
بسمه تعالی سلام علیکم 📚 با توجه به ضرورت ادبیات عرب در مدرسه و تشکیل کارگروه تخصصی ادبیات عرب جلسه‌ای توجیهی در روز دوشنبه بیستم دی ماه ۱۴۰۰ در ساعت ۸:۳۰ برگزار شد. *️⃣ این جلسه با حضور مدیریت محترم مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد و اعضای محترم کارگروه انجام شد. 👥 اعضای حاضر در جلسه: ۱ . حجت الاسلام و المسلمین ابراهیمی ۲. آقای عباسی ۳. آقای خطیب زاده ۴. آقای موسوی نژاد ۵. آقای روشنی ۶. آقای مجردیان 📖 در ابتدای جلسه مدیریت محترم مدرسه نکاتی رو در رابطه با ادبیات عرب و ضرورت و بایدها و نبایدها بیان فرمودند و در ادامه جلسه ، اعضای محترم کارگروه نظرات خودشان را ارائه کردند. *️⃣ خلاصه گزارش جلسه : 1️⃣ ضرورت ادبیات عرب در مدرسه 2️⃣ ایجاد انگیزه در طلاب در موضوع ادبیات عرب 3️⃣فعالیت جهادی در موضوع ادبیات عرب و استفاده از تمام ظرفیت های اعضای کارگروه در این زمینه 4️⃣هماهنگی با اساتید مدرسه در موضوع تجزیه و ترکیب 👈 در ادامه به دستور کار اعضای کارگروه پرداخته شد : 1️⃣ برگزاری جلسات هفتگی در روزهای چهارشنبه ساعت ۱۰:۴۵ به مدت یک ساعت 2️⃣ برگزاری جلسات تجزیه و ترکیب در شروع کلاس های درس 4️⃣تعامل و هم اندیشی هر شب در فضای مجازی 👈 برنامه های اجرائی در دستور کار برای آینده 1️⃣ برگزاری المپیاد ادبیات عرب 2️⃣ فراخوان آثار پژوهشی موضوعات ادبیاتی 3️⃣ برگزاری مسابقات ادبیاتی در مدرسه 4️⃣ تشکیل زیر مجموعه های کارگروه از طلاب مدرسه 📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
✅ خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه : 4 🎓مفسر: علامه جوادی آملی بخش 1️⃣: چرا در قرآن، پیامبر اسلام در جایی (حمدکننده) خوانده شده و در جایی (حمد شده)؟ ۱. یاتی من بعد اسمه احمد(صف-۶) آیا او حامدتر از دیگران است یا محمودتر؟ از پیامبر دلیل این اسم را پرسیدند. فرمود:«چون من در آسمان احمد از خودم در زمین هستم.» اگر معنایش حامد باشد که مشکلی و تعارضی با بحث ما ندارد و اگر هم معنای محمود باشد یعنی اهل آسمان مرا بهتر میشناسند و حمد می کنند. ۲. و من الیل فتهجّد به نافلةً لک عسی ان یبعثک ربک مقاماً محموداً (اسراء- ۷۹) بعضی از شب را از خواب برخیز تا قرآن بخوانی، نماز شب بر تو واجب است امید که پروردگارت تو را به مقام محمود برساند. این مقام پیامبر، محمود مطلق است و اگر قرار باشد نعمتی از خدا به کسی برسد باید ازین مقام بگذرد چه موجود دنیا چه آخرت. این محمود، یعنی مورد حمد همه موجودات هستی چون از طریق تو، نعمات الهی به آنها می‌رسد وگرنه خودت و نماز شبت و همه چیز از جانب خدا به تو رسیده است. پس پیامبر محمود و مورد حمدِ خدا نیست. در اینجا پیامبر شفیع همه خواهد بود چه بهشتی و چه جهنمی. چه در زمان حضور پیامبر در دنیا و چه قبل و بعد او تا آخرت. چون او مسیر نزول فیض الهیست. حمد پیامبر توسط همه اشیا در اصل حمد خداست چون پیامبر غیر خدا چیزی ندارد. پس باز هم می شود الحمدلله. 👇👇👇👇👇👇👇👇
بخش 2️⃣: اساس چهار کلمه است که همه به خدا برمی گردد: از امام صادق پرسیدند چرا کعبه (مکعب-چهارضلعی) کعبه نامیده شد؟ فرمودند چون بیت المامور چهار گوشه دارد. پرسید چرا بیت المامور این گونه است؟ فرمود چون عرش خدا چهار رکن دارد. امام فرمود اگر بگویی چرا عرش اینطور است میگویم که چون اساس اسلام و اصول اولیه اسلام بر چهار کلمه است: سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر! (می بینید چطور از کعبه به اسلام و خدا رسید؟!) ریشه های اساسی دین همان تسبیح و تمجید و تحدیر و تکبیر خداست. حج کعبه هم اینطور است که گاهی کسی تنها حج خانه خدا میرود دیگری حج بیت المامور دیگری عرش خدا و گاهی کسی حج نرفته به لایه آخر یعنی اساس اسلام می‌رسد. پس اگر اساس اسلام و جهان بر این ۴ کلمه باشد دیگری چیزی نیست که بخواهد محمود خدا یا دیگران باشد. 📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
۲ ذَٰلِكَ ٱلْكِتَٰبُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ تجزیه👈 ذلک : اسم اشاره به دور، مفرد مذکر، معرفه، مبنی، جامد، غیر متصرف         ذا: اسم ثنایی، مفرد مذکر، مبنی         لام (لِـ): لام بعید یا مؤکد در بعید         کـَ: برای خطاب الکتاب : ال: حرف تعریف عهد ذهنی یا حضوری، مبنی، غیر عامل، مختص اسم         کتاب: اسم، ثلاثی مزید، مصدر ثلاثی مجرد، مفرد، مذکر (مجازی)، سالم از ماده (کتب)، معرفه به ال، معرب، جامد، متصرف لا :حرف نفی جنس، مبنی، عامل، مختص به اسم هدیً : اسم، ثلاثی مجرد، مصدر (سماعی)، مفرد، مذکر، ناسالم (معتل ناقص یایی) از ماده هدی، نکره، معرب، جامد، منصرف، غیر متصرف. للمتقین : ال: موصول اسمی، مبنی، غیرعامل، مختص اسم. متقین: اسم، ثلاثی مزید، جمع مذکر، ناسالم (معتل، لفیف مفروق)، از ماده (وقی)، معرفه به ال، مشتق،منصرف،متصرف ♻️ترکیب آیه ⬅️ ذلک :ذا اسم اشاره مبنی بر سکون در محل رفع مبتدا و لام لام بُعد وکاف برای خطاب می باشد. کتاب :بدل از اسم اشاره مرفوع،و جائز است اعراب دادنش به عنوان خبر برای اسم اشاره. لاریب :لا نفی جنس است و عمل میکند عمل إن را.ریب اسم لا است و مبنی بر فتح است و در محل نصب. فیه :جار و مجرور متعلق به خبر محذوف که تقدیرش حاصل است و جمله لا ریب فیه خبر برای اسم اشاره است. هدیً :خبر دوم اسم اشاره مرفوع به ضمه مقدره. للمتقین :متقین اسم مجرور به یاء برای اینکه جمع مذکر سالم است. و متعلق به هدی می باشد. 📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
سلام عليكم؛ احتراما با عنايت به برگزاري دوره تخصصي مبنا با موضوع :تبيين حكمراني ديني در انديشه حضرت آيت الله خامنه ايي (مد ظله العالي) از كليه اساتيد محترم و طلاب عزيز علاقه مند به دوره مذكور دعوت ميشود ؛حداكثر تا مورخه سه شنبه 20 ديماه از طريق سامانه مندرج در پوستر در اين دوره ثبت نام نمايند. 📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
✅خلاصه تفسیر سوره بقره 📆 جلسه: ۱ ♦️موضوع: ذلک الکتاب لا ریب فیه 1⃣ بقره در مدینه نازل شده چون بسیاری از احکامی که در مدینه مطرح شده در این سوره است مانند روزه رمضان، حج و جهاد. این احکام اصلا در مکه وجود نداشته است. 2⃣ مضمون بسم اللهِ هر سوره متناسب با محتوای همان سوره است اگرچه تمام بسم الله ها مشترک لفظیند. 3⃣ چرا خدا در ابتدای سوره گوید «ذلک الکتاب» یعنی آن کتاب؟ 🔹اولا طبق فرموده امیرالمومنین در نهج البلاغه، قران، است و چون در مورد خدا در قرآن گاهی «آن خدا» و گاهی «خدایی که نزدیک است» آمده که عبارات «این و آن» در مورد قرآن نیز به خاطر همین تجلی و شباهتست. 🔹ثانیاً قرآن ظاهری دارد و باطنی. همانند یک است که یک سرش در دست انسان بوده و سر دیگرش در دست الله. ظاهر قرآن که بصورت الفاظ است و در دسترس همه میباشد با «این» همراه است چون در دسترس است. اما باطنش که در دست خداست و براحتی در دسترس نیست با «آن» آمده است. 💠 در ابتدای سوره زخرف آمده: «انا جعلناه قرآناً عربیاً لعلکم تعقلون...و انَّه فی امّ الکتاب لَدَینا لعلیٌّ حکیم» ظاهر قرآن که با الفاظ عربیست با خواندن و حفظ و غیره به دست می آید اما باطن آن یک است که نزد خدا و در امّ الکتاب است که جز با طهارت بیرون و درون بدست نمی آید. 💠 در تایید آن، آیه ۷۷ و ۷۸ سوره واقعه گوید: «انه لقرآنٌ کریم، فی کتابٍ مکنونٍ لا یَمَسُّه الّا المطَهَّرون» باطن قرآن در کتابی مکنون و پوشیده است که دسترسی به آن نیاز به طهارت بدنی و درونی هست. 🔸مطهرون نیز طبق آیه ۳۳ احزاب همان اهل بیت عصمت و طهارتند. اهل بیت، خود قرآن متحرکند