سلام عليكم؛
احتراما با عنايت به برگزاري دوره تخصصي مبنا با موضوع :تبيين حكمراني ديني در انديشه حضرت آيت الله خامنه ايي (مد ظله العالي) از كليه اساتيد محترم و طلاب عزيز علاقه مند به دوره مذكور دعوت ميشود ؛حداكثر تا مورخه سه شنبه 20 ديماه از طريق سامانه مندرج در پوستر در اين دوره ثبت نام نمايند.
📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
✅خلاصه تفسیر سوره بقره
📆 جلسه: ۱
♦️موضوع: ذلک الکتاب لا ریب فیه
1⃣ بقره در مدینه نازل شده چون بسیاری از احکامی که در مدینه مطرح شده در این سوره است مانند روزه رمضان، حج و جهاد. این احکام اصلا در مکه وجود نداشته است.
2⃣ مضمون بسم اللهِ هر سوره متناسب با محتوای همان سوره است اگرچه تمام بسم الله ها مشترک لفظیند.
3⃣ چرا خدا در ابتدای سوره گوید «ذلک الکتاب» یعنی آن کتاب؟
🔹اولا طبق فرموده امیرالمومنین در نهج البلاغه، قران، #تجلی_خدا است و چون در مورد خدا در قرآن گاهی «آن خدا» و گاهی «خدایی که نزدیک است» آمده که عبارات «این و آن» در مورد قرآن نیز به خاطر همین تجلی و شباهتست.
🔹ثانیاً قرآن ظاهری دارد و باطنی. همانند یک #طناب است که یک سرش در دست انسان بوده و سر دیگرش در دست الله. ظاهر قرآن که بصورت الفاظ است و در دسترس همه میباشد با «این» همراه است چون در دسترس است. اما باطنش که در دست خداست و براحتی در دسترس نیست با «آن» آمده است.
💠 در ابتدای سوره زخرف آمده: «انا جعلناه قرآناً عربیاً لعلکم تعقلون...و انَّه فی امّ الکتاب لَدَینا لعلیٌّ حکیم»
ظاهر قرآن که با الفاظ عربیست با خواندن و حفظ و غیره به دست می آید اما باطن آن یک #علم_لدنّی است که نزد خدا و در امّ الکتاب است که جز با طهارت بیرون و درون بدست نمی آید.
💠 در تایید آن، آیه ۷۷ و ۷۸ سوره واقعه گوید: «انه لقرآنٌ کریم، فی کتابٍ مکنونٍ لا یَمَسُّه الّا المطَهَّرون»
باطن قرآن در کتابی مکنون و پوشیده است که دسترسی به آن نیاز به طهارت بدنی و درونی هست.
🔸مطهرون نیز طبق آیه ۳۳ احزاب همان اهل بیت عصمت و طهارتند.
اهل بیت، خود قرآن متحرکند
📣#اطلاعیه_مهم
آغاز ثبتنام اعضای هیئت علمی، طلاب و دانشجویان برای دریافت بن اعتباری خرید کتاب
جهت خرید #مجازی کتاب
ثبتنام جهت دریافت بن اعتباری خرید کتاب برای اعضای هیئت علمی، طلاب و دانشجویان سراسر کشور در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از روز چهارشنبه (بیستودوم دیماه ۱۴۰۰) آغاز میشود.
از این رو اعضای هیئت علمی، طلاب و دانشجویان سراسر کشور میتوانند از روز چهارشنبه (بیستودوم دیماه ۱۴۰۰) برای دریافت بن خرید کتاب به آدرس ketab.ir مراجعه کرده و ثبتنام کنند.
گفتنی است؛ سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب ۲۵۰ هزار تومان است که از این مقدار ۶۰ درصد، معادل ۱۵۰ هزار تومان سهم مشارکت دانشجویان و طلاب بوده و ۴۰ درصد معادل ۱۰۰ هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت بانک صادرات ایران است. همچنین سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای اعضای هیئت علمی ۵۰۰ هزار تومان است که از این مقدار۵۰ درصد معادل ۲۵۰ هزار تومان سهم عضو هیئت علمی و ۵۰ درصد معادل ۲۵۰ هزار تومان نیز برعهده معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت بانک صادرات ایران خواهد بود.
یارانه خرید کتاب (بن کتاب) بهصورت «اعتبار خرید» به کد ملی متقاضیان اختصاص پیدا می کند .
🔴گفتنی است انتشارات حوزه علمیه خراسان نیز از ناشران شرکت کننده در این نمایشگاه است که بیش از 40 اثر چاپ شده این انتشارات را ارائه نموده است.
•┈┈••••✾🔆✾•••┈┈•
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🔎 @howzehpajohesh
#گزارش_جلسه
#کارگروه_تخصصی_ادبیات_عرب
بسمه تعالی
📚 با توجه به ضرورت ادبیات عرب در مدرسه و تشکیل کارگروه تخصصی ادبیات عرب جلسهای با موضوع دستورکار کارگروه در روز چهارشنبه 22دی ماه ۱۴۰۰ در ساعت 10:45 برگزار شد.
*️⃣ این جلسه با حضور حجت الاسلام والمسلمین استاد قدسی از اساتید با تجربه در ادبیات عرب و اعضای محترم کارگروه انجام شد.
👥 اعضای حاضر در جلسه:
۱ . حجت الاسلام و المسلمین قدسی
۲. آقای عباسی
3. آقای موسوی نژاد
4. آقای روشنی
5. آقای مجردیان
*️⃣ خلاصه گزارش جلسه :
📖 در ابتدای جلسه مسئول پژوهش مدرسه آقای عباسی عرض خیر مقدم به حجت الاسلام و المسلمین استاد قدسی واعضای محترم کارگروه داشتند و در ادامه کلیاتی از اهداف تشکیل کارگروه را بیان کردند و در ادامه جلسه از بیانات استاد قدسی و نظرات اعضای محترم کارگروه استفاده شد.
اهم این مباحث و دستورکار جلسه:
1️⃣ مهارتی کردن ادبیات عرب در مدرسه
2️⃣ ایجاد انگیزه در طلاب بوسیله تجزیه و ترکیب در سرکلاسها
3️⃣شروع عملیاتی کردن کارگروه بوسیله محور قرار دادن بعضی از کتب شاخص ادبیاتی
4️⃣ تشکیل جلسات هفتگی در روزهای چهارشنبه هر هفته با حضور استاد قدسی
5️⃣ برنامه ریزی کردن اعضای کارگروه جهت حضور بر سر کلاسها برای ارائه تجزیه و ترکیب آیات قرآن
6️⃣ ایجاد کانال ادبیات عرب در ایتا برای طلاب مدرسه جهت برنامه های جذاب ادبیاتی
7️⃣ ایجاد گروه ادبیات عرب در ایتا جهت پرسش و پاسخ به سوالات ادبیاتی طلاب توسط اعضای محترم کارگروه
8️⃣تعامل و هم اندیشی هر شب در فضای مجازی
📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
📢 توجه........................................📢 توجه
*️⃣ با سلام به طلاب محترم
📝 کلاس مهارت اصول ویرایش(پایه 8)روز پنجشنبه 1400/10/23 به صورت حضوری برگزار خواهد شد.
حتما طلاب عزیز صوت های تدریس رو گوش داده و خلاصه را نوشته و همراه خود داشته باشند تا حضورتان لحاظ شود و جزوه این درس در گروه تدریس بارگزاری شده حتما دوستان جزوه را کپی گرفته و همراه خود داشته باشند.
📚 «اصول ویرایش»
پنجشنبه : 1400/10/23
ساعت: 8:00 الی 9:30
استاد : حجت الاسلام سعیدیان
مکان : شبستان آیت الله سبزواری (ره)
📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺
✅خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 2
♦️مفسر: علامه جوادی آملی
♦️موضوع: ذلک الکتاب لا ریب فیه هدیً للمتقین
🚦اگرچه آیه گوید «هدیً للمتقین» اما هدایت قرآن تنها برای متقیان نیست. آیه ۱۸۵ بقره و آیه ۱ ابراهیم گوید هدایت برای تمام «ناس» و مردم است. این #هدایت_عام را هم آیات قرآن، هم رفتار عملی پیامبر در هدایت همه مردم و هم تعداد زیاد افراد کافر و مشرکِ موحد شده تایید می کند.
🎯 اما اینکه آیه، هدایت قرآن را برای متقیان میداند نشان می دهد تنها متقیان ازین هدایت بهره میگیرند و کافران و مشرکانی که چشم دل خود را کور کرده اند و #فطرت_توحیدی خود را تغییر داده اند عمداً این هدایت را پس میزنند. آیه ۹۴ اسرا گوید هدایت در زمان رسولان گذشته هم به سمت مردم میرفته اما آنها آنرا نپذیرفته و میگفتند بشر نمیتواند پیامبر باشد و حتما باید فرشته باشد.
🍀 علامه طباطبایی گویند منظور از متقین در این آیه، متقین فطریست.
توضیح اینکه گمراه شدن یا به مقصد رسیدنِ هر شخص شامل دو هدایت یا دو ضلالت است.
برای گمراه شدن نیاز به یک #ضلالت_اختیاری و اولیه است که در اختیار شخص است و با بی توجهی به فطرت توحیدی اولیه و از دست دادن آن حاصل میشود (فی قلوبهم مرض) در اینجا خداوند ضلالت دوم را که #ضلالت_کیفری است به جان انسان میندازد (فزادهم الله مرضاً) و عملا گمراه میشود.
هدایت شدن متقیان نیز شامل #هدایت_اختیاری و #هدایت_پاداشی است. ابتدا خود شخص، فطرت خداجوی خود را حفظ کرده و آنگاه خداوند، هدایت افزونی به وی میدهد تا به جلو حرکت کند.
👼 در روایت است که طفل را تا یک سال بخاطر گریه هایش نزنید چون گریه ۴ ماه اول او، شهادت به وحدانیت خدا، گریه ۴ ماه دوم شهادت به رسالت پیامبر و گریه ۴ ماه سوم دعا برای پدر و مادر است. زیرا طفل با #فطرت_توحیدی به دنیا آمده و گریه هایش برای شیطنت نیست. او ابتدا با گریه هایش از خدا روزی میخواهد و بعد که پدر و مادر را قیم خود و واسطه فیض الهی دانست با این گریه از خدا میخواهد که بوسیله پدر و مادر، فیض خود را برساند. اگر کسی این فطرت توحیدی را خاموش نکند قرآن هادی او خواهد بود.
📚 تجزیه و ترکیب آیه سوّم سوره مبارکه بقره
الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ (۳)
« آن کسانی که به جهان غیب ایمان آرند و نماز به پا دارند و از هر چه روزیشان کردیم انفاق کنند.»
*️⃣ تجزیه آیه 3 سوره بقره*️⃣
⬅️الَّذین:موصول اسمی، موصول خاص، برای جمع مذکر، مفردش الَّذی، معرفه، مبنی، غیر متصرّف، جامد، غیر عامل، الف و لامش زائده لازمه
⬅️یُومنونَ: فعل مضارع، صیغه جمع مذکر غایب، ثلاثی مزید، از باب افعال، از ماده امن، مهموز الفاء، متعدّی، معلوم، معرب، متصرّف
⬅️بِ :حرف جر، مبنی، عامل، مختص به اسم
⬅️الغَیب: الف و لام تعریف عهد ذهنی، مبنی بر سکون، غیر عامل، مختص به اسم، غیب: اسم ثلاثی مجرد بر وزن فَعل، مصدر ثلاثی مجرد، از ماده غیب، اجوف یایی، منصرف، متصرّف، جامد، معرب، نکره، معرفه به الف و لام
⬅️وَ:حرف عطف، مبنی، غیر عامل
⬅️یُقیمون: فعل مضارع، صیغه جمع مذکر غایب، ثلاثی مزید، از باب افعال، از ماده قوم، معتل، اجوف واوی، متعدّی، معلوم، معرب، متصرّف در اصل یُقومونَ بوده ، کسره واو به حرف صحیح و ساکن ماقبل داده شد یُقومون شد و به خاطر تناسب حرکت ماقبل، واو قلب به یاء گردید یُقیمونَ شده.
⬅️الصلوه:ال: الف و لام تعریف عهد ذکری، مبنی بر سکون، غیر عامل، مختص به اسم ⬅️صلوه: اسم ثلاثی مزید، اسم مصدر از ماده صلو، ناقص واوی، منصرف، متصرّف، جامد، معرفه به الف و لام.
⬅️وَ: حرف عطف، مبنی، غیرعامل
⬅️مِن:حرف جر، مبنی، عامل، مختصّ به اسم
⬅️ما:موصول مشترک عام، مبنی غیر عامل غیر متصرف، جامد
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
⬅️رَزَقنا: فعل ماضی، صیغه متکلّم مع الغیر، ثلاثی مجرد، از ماده رزق، سالم، متعدی، معلوم، مبنی، متصرّف
⬅️هُم:ضمیر متصل به هر سه قسم کلمه، برای جمع مذکر غایب، معرفه، غیر متصرف، جامد، مبنی،
⬅️یُنفقون:فعل مضارع، صیغه جمع مذکر غایب، ثلاثی مزید، از باب افعال، از ماده نفق، سالم متعدّی، معلوم، معرب، متصرّف
💠ترکیب آیه ۳ سوره بقره💠
⬅️الذین :اسم موصول مبنی بر فتح در محل جر صفت برای متقین.
⬅️یؤمنون :فعل مضارع مرفوع و علامت رفعش،ثبوت و بودن نون است برای اینکه از افعال خمسه می باشد و واو ضمیر متصل در محل رفع فاعل است.
⬅️باالغیب :جار ومجرور متعلق به فعل یؤمنون.
⬅️یؤمنون :صله موصول است که محلی از اعراب ندارد.
⬅️و یقیمون :اعرابش مانند یؤمنون است و جمله معطوف بر جمله ای است که قبلش وجود دارد.
⬅️الصلاة :مفعول به.
⬅️و مِمَّا :واو عاطفه است و من حرف جر است،ما موصول مبنی بر سکون در محل جر به سبب حرف جر.
⬅️رزقناهم :فعل ماضی مبنی بر سکون،نا فاعل و ها مفعول به و میم علامت جمع مذکر سالم است. عائد محذوف و هو مفعول دوم است،به تقدیر مما رزقناهم إياه و جمله، صله ی موصول است ومحلی از اعراب ندارد.
⬅️یُنفِقُونَ :فعل مضارع است و واو فاعلش است.
•﷽؛•
┅┅❀🍃🌻🍃❀┅┅
🌻چند نکته برای بهبود مهارتهای پژوهشی
1. پژوهش خود را از کلیات شروع کنید و سپس به ویژگیها و موضوعات خاص بپردازید.
🌿 پژوهش یک کار بزرگ است، بنابراین ورود بیمحابا به زمینهای خاص میتواند امری گیجکننده باشد، ازاینرو برای شروع پژوهش، هیچ اشکالی ندارد که خیلی ساده مانند عموم مردم عنوان کلی پژوهش را در یک موتور جستجو بنویسید.
🌻 منابع آنلاین مانند گوگل و ویکیپدیا گرچه همیشه دقیق و قابل استناد نیستند اما چشماندازی کلی را در ارتباط با موضوع به پژوهشگر نشان میدهند. 👌 به این ترتیب، فرد میتواند مروری کلی بر عنوان تحقیق خود داشته باشد یا دستکم با تاریخچهای مختصر که نکات اصلی را در مورد موضوع ارائه میدهد آشنا شود.
🌿 بنابر این، پس از بررسی کلیات موضوع تان، بهتدریج وارد جزئیات شوید.
🌻برای مثال اگر موضوع پژوهشتان "معاد از دیدگاه صدرالمتألهین و فارابی" است، ابتدا باید بر روی کلیاتی راجع به سه رکن اصلی تحقیق تان یعنی اصل معاد و شخصیت صدرالمتألهین و فارابی تمرکز کنید 👈 در نهایت که کلیات موضوع برایتان روشن شد به سراغ مسائل جزئی پیرامون این بحث بروید و موضوع اصلی تان را مورد تحقیق و کنکاش قرار داده و به هم ربط دهید. 😉🤔
#طلبه_پژوهشگر
#آشنایی_با_مهارت_پژوهشگری
#بهبود_مهارتهای_پژوهشی_1
📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
↪@pajoohesh_esfahan
•﷽؛•
┅┅❀🍃🌻🍃❀┅┅
🌻چند نکته برای بهبود مهارتهای پژوهشی
۲. یاد بگیرید چگونه یک منبع با کیفیت را تشخیص دهید.
🌿 طبیعتاً هر منبعی قابل اعتماد نیست، بنابراین بسیار مهم است که بتوانید منابع خوب را از منابع نهچندان خوب تشخیص دهید.
🌻 پژوهشگران واقعی به تجربه منابع قابل اعتماد را شناسایی میکنند(هر چند بهندرت منابع موثق نیز اشتباه میکنند ! برای مثال مجله بسیار معتبر «لنست» براساس یک تحقیق گسترده در ماه مه سال گذشته اعلام کرد استفاده از هیدروکسی کلروکین در درمان کووید-19 مرگ و آریتمی قلبی را در پی دارد ولی به فاصله دو هفته ادعای خود را پس گرفت و تحقیق مورد اشاره را باطل کرد.)🤔
🌿 لذا افراد تازهوارد گهگاه برای تعیین منبع معتبر، دچار اشتباه میشوند. 👈 بدین منظور افراد عادی باید در مواجهه با منابع اطلاعاتی، از مهارتهای تحلیلی و تفکر انتقادی استفاده کنند و سؤالات زیر را از خود بپرسند: آیا این منبع، اطلاعات درجشده در منابع دیگر را تأیید میکند؟ آیا نویسنده ی محتوا در این زمینه، متخصص است؟ آیا دیدگاه نویسنده در مورد این موضوع ممکن است تضاد منافع داشته باشد؟ آیا... "
🌻پس یک محقق و پژوهشگر، یا باید خود، منبع شناس خوبی باشد یا از منبع شناسان خوبی در راستای پژوهش خود کمک بگیرد تا تحقیق اش را با کم ترین خطا انجام دهد. 👌
#طلبه_پژوهشگر
#آشنایی_با_مهارت_پژوهشگری
#بهبود_مهارتهای_پژوهشی_2
📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
↪@pajoohesh_esfahan
✅خلاصه تفسیر سوره #بقره آیه 3
📆 #جلسه_3
♦️موضوع: الذین یؤمنون بالغیب
1️⃣ #ایمان، عقیده ایست که در آن شک و تردید نباشد و صاحب این عقیده استوار که به عقیده خود از شر تردید، امان داده است، #مومن نامیده میشود. لذا اگر عقیده در شک و تردید باشد یا کافر است یا منافق.
2️⃣موجود از نظر قرآن دو قسم است: یا مشهود و محسوس یا غایب از حواس.
📌طبق انتهای سوره بقره، #غیب شامل ۵ چیز است: خداوند، رسالت او که به پیامبران داده شده، فرشتگان او، کتابهای او و قیامت او.
3️⃣مادّیّون گویند چیزی که قابل حس کردن نیست اصلا موجود نیست پس خدا و فرشته و قیامت و رسالت و کتب الهی همه وهم و #افسانه اند.
💎در آیاتی دیدگاه مادیون در زمان پیامبران بیان شده است:
۱. در آیه ۵۵ بقره بنی اسراییل به موسی گفتند: «ما به تو ایمان نخواهیم آورد مگر اینکه خدا را آشکارا ببینیم!» یعنی ما به عالم محسوس ایمان داریم نه به غیب.
۲. در آیه ۱۵۳ نساء خداوند گوید: «اهل کتاب(یهودیان و مسیحیان) از تو میخواهند که برایشان از آسمان، کتابی محسوس و مادی (دارای ورق) نازل کنی (نه کتابی که بر قلبت نازل شده باشد). همانا اینها از موسی چیزی بزرگتر از این خواستند. پس گفتند میخواهیم خدا را آشکارا ببینیم!»
یعنی اینها جز به عالم محسوس و موجودات حس شدنی ایمان نمی آورند. اگر از تو کتاب و رسالتت را که غیبی است نپذیرفتند از موسی خداوند را که غیب بود نپذیرفتند و گفتند تا خدا را به چشم نبینیم ایمان نمی آوریم.
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
3. در آیه ۷ انعام خداوند گوید حتی اگر تقاضای گروهی که در بالا گفتند برای ما کتاب مادی نازل کن را بپذیریم و کتابی با صفحات مادی و قابل لمس نازل کنیم باز هم این کافران نمیپذیرند!
۴. و در آخر در آیه ۲۱ و ۲۲ فرقان گوید روزی این کافران هنگام مرگ، ملائکه را خواهند دید اما آن روز دیگر دیر بوده و به ایشان بسیار سخت خواهد گذشت.
4️⃣ریشه ایمان یا کفر به غیب در #معیار_شناخت است.
کافران به غیب گویند معیار شناخت همه چیز، تنها و تنها #حس است. اگر چیزی با حواس ۵ گانه درک شد وجود دارد وگرنه موجود نیست. اما مومنان علاوه بر حس،آنچه را که #عقل نیز موجود بداند به آن ایمان دارند که همان غیب است مانند وجود خدا یا قیامت. لذا موجدات را یا محسوس میدانند یا معقول.
5️⃣قرآن ابتدا ذهن عوام مردم را از حس به سمت عقل میکشاند و آنگاه مرحله سوم شناخت را با عقلا و موحدان در میان میگذارد که معیار #وحی است که گاهی عقل نیز آنرا نمیفهمد. اگر وحی پذیرفته شد خودبخود حس و عقل هم پذیرفته شده است.
6️⃣غیب یا مطلق است یا نسبی.
۱. غیب مطلق: منظور غیبیست که برای همه و در همه جا و همه زمانها نامحسوس است مانند خداوند.
۲. غیب نسبی: غیبی که برای برخی ها یا در برخی زمانها محسوس میشود مانند فرشتگان و قیامت که برخی همین حالا هم این دو را میبینند و بقیه مردم در هنگام مرگ و پس از آن، این دو را خواهند دید.
7️⃣ منظور از ایمان به رسولان، #ایمان_به_رسالت پیامبران است وگرنه جسمشان که محسوس است و نیاز به ایمان ندارد. لذا قرآن گوید مومنان به رسالت تمام پیامبران ایمان دارند نه به رسالت خاتم انبیا، زیرا رسالت از سوی خداست.