📚 تجزیه آیه 3 سوره بقره📚
📚الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ (۳)
« آن کسانی که به جهان غیب ایمان آرند و نماز به پا دارند و از هر چه روزیشان کردیم انفاق کنند.»
👈الَّذین:موصول اسمی، موصول خاص، برای جمع مذکر، مفردش الَّذی، معرفه، مبنی، غیر متصرّف، جامد، غیر عامل، الف و لامش زائده لازمه
👈یومنونَ: فعل مضارع، صیغه جمع مذکر غایب، ثلاثی مزید، از باب افعال، از ماده امن، مهموز الفاء، متعدّی، معلوم، معرب، متصرّف
👈ب : حرف جر، مبنی، عامل، مختص به اسم
👈الغَیب: الف و لام تعریف عهد ذهنی، مبنی بر سکون، غیر عامل، مختص به اسم، غیب: اسم ثلاثی مجرد بر وزن فَعل، مصدر ثلاثی مجرد، از ماده غیب، اجوف یایی، منصرف، متصرّف، جامد، معرب، نکره، معرفه به الف و لام
👈و: حرف عطف، مبنی، غیر عامل
👈یقیمون: فعل مضارع، صیغه جمع مذکر غایب، ثلاثی مزید، از باب افعال، از ماده قوم، معتل، اجوف واوی، متعدّی، معلوم، معرب، متصرّف در اصل یُقومونَ بوده ، کسره واو به حرف صحیح و ساکن ماقبل داده شد یُقومون شد و به خاطر تناسب حرکت ماقبل، واو قلب به یاء گردید یُقیمونَ شده.
👈الصلوه: ال: الف و لام تعریف عهد ذکری، مبنی بر سکون، غیر عامل، مختص به اسم صلوه: اسم ثلاثی مزید، اسم مصدر از ماده صلو، ناقص واوی، منصرف، متصرّف، جامد، معرفه به الف و لام.
👈و : حرف عطف، مبنی، غیرعامل
👈من: حرف جر، مبنی، عامل، مختصّ به اسم
👈ما : موصول مشترک عام، مبنی غیر عامل غیر متصرف، جامد
👈رزَقنا:فعل ماضی، صیغه متکلّم مع الغیر، ثلاثی مجرد، از ماده رزق، سالم، متعدی،
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
👈هم: ضمیر متصل به هر سه قسم کلمه، برای جمع مذکر غایب، معرفه، غیر متصرف، جامد، مبنی،
👈ینفقون: فعل مضارع، صیغه جمع مذکر غایب، ثلاثی مزید، از باب افعال، از ماده نفق، سالم متعدّی، معلوم، معرب، متصرّف
💠ترکیب آیه ۳ سوره بقره💠
الذین :اسم موصول مبنی بر فتح در محل جر صفت برای متقین.
یؤمنون :فعل مضارع مرفوع و علامت رفعش،ثبوت و بودن نون است برای اینکه از افعال خمسه می باشد و واو ضمیر متصل در محل رفع فاعل است.
باالغیب :جار ومجرور متعلق به فعل یؤمنون.
یؤمنون :صله موصول است که محلی از اعراب ندارد.
و یقیمون :اعرابش مانند یؤمنون است و جمله معطوف بر جمله ای است که قبلش وجود دارد.
الصلاة :مفعول به.
و مِمَّا :واو عاطفه است و من حرف جر است،ما موصول مبنی بر سکون در محل جر به سبب حرف جر.
رزقناهم :فعل ماضی مبنی بر سکون،نا فاعل و ها مفعول به و میم علامت جمع مذکر سالم است. عائد محذوف و هو مفعول دوم است،به تقدیر مما رزقناهم إياه و جمله، صله ی موصول است ومحلی از اعراب ندارد.
یُنفِقُونَ :فعل مضارع است و واو فاعلش است.
•﷽؛•
┅┅❀🍃🌻🍃❀┅┅
🌻چند نکته برای بهبود مهارتهای پژوهشی
۳. اطلاعات را از چندین منبع مورد تأیید قرار دهید.
🌿 اینترنت مکان بسیار بزرگی است و در بیشتر موارد، هرکسی میتواند هرآنچه را بخواهد به صورت آنلاین بیان کند.
🌻 بسیاری از وبسایتها و حتی رسانههای رسمی، محتوای خود را از نظر صحت واقعی ارزیابی نمیکنند. 👈 این بدان معنی است که منابع غیرقابل اعتماد زیادی وجود دارد که بسیاری از آنها کاملاً نادرست هستند.
🌿 بهترین راه برای مقابله با این مسئله این است که اطمینان حاصل کنید صحت هر آنچه را که برای پژوهش خود مییابید، توسط چندین منبع مختلف تأیید شده است. 👌
🌻 پس به جای اینکه به یک منبع بسنده کنید، مطمئن شوید که حداقل دو منبع دیگر نیز چیزی شبیه به آن را گفتهاند. 🤔
#طلبه_پژوهشگر
#آشنایی_با_مهارت_پژوهشگری
#بهبود_مهارتهای_پژوهشی_3
📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
↪@pajoohesh_esfahan
✅خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 4
🔖 #آیه_۵
📚 آیت الله جوادی آملی
🔷 قرآن جز برای متقیان که یقین به قیامت دارند هدایت نیست.
یقین یک #علم_خاص است که جز از راه شهود ملکوت قابل کسب نیست.
با ارتباط با #ملکوت، یقین به قیامت حاصل شده و یقین به قیامت، پرهیز از گناه (تقوا) را به همراه می آورد.
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
🔴تقوا دو رهاورد دارد:
1⃣ خیرِ تنزل پیدا کرده از سوی خدا را به متقی میرساند. (هدیً للمتقین) هدایت برای همه است (هدیً للناس) اما انسان تبهکار، کور است و نمی بیند اما انسان متقی چشمش باز شده و هدایت را که نور است میبیند لذا هدایت بیشتری را کسب میکند. لذا تقصیر هدایت نشدن از خدا نیست بلکه انسان است که #چشم_دل خود را با گناهان کور کرده و دیگر #نور_هدایت را نمیبیند و هدایت و ظلمات برایش شبیه هم شده اند لذا اشتباه میگیرد.
2⃣ عملِ اهل تقوا را صعود داده و به درجه قبول خداوند میرساند. پس رابطه ای دو طرفه را سامان میدهد.
هابیل در آیه ۲۷ مائده به برادرش میفرماید: «انما یتقبّل الله من المتقین» خداوند از متقین اعمالشان را میپذیرد نه از غیر آنها. دقت کنیم که قرآن حرف هابیل را تایید کرده چون کتاب داستان نیست که تنها نقل قول افراد را ذکر کند، بلکه کتاب هدایت است و همه جا حق و باطل را آشکار میکند.
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
🎖در ابتدای راهِ تقوا، خدا تنها از #عمل_انسان راضی میشود و در انتهای راه تقوا از #خود انسان. (رضی الله عنهم) به عبارت دیگر در ابتدای راه، برای انسان درجاتی از بهشت است (و لکل درجات ممّا عملوا) و در انتهای راه، خود انسان، درجه ای از بهشت و معیار درجات میشود. (هم درجاتٌ عند الله)
#گزارش_تصویری
#ادبیات_عرب_مهارت_محور
#سلسله_آموزشهای_ادبیات_عرب_کاربردی
*️⃣ جلسه پنجم :
🎤 استاد : حجت الاسلام عباسی
📝 موضوع عام : تجزیه و ترکیب آیات قرآن کریم
📝 موضوع خاص : آیه 82 سوره مبارکه اسرا
👈بیان نکات صرفی
👈 بیان نکات نحوی
👈 بیان نکات بلاغی
👈 بیان نکات لغوی
📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
📚چرا در «الله اکبر» صفت بعد از اسم آمده، ولی در «سبحان الله» این طور نیست؟
👈در حقیقت عبارت «اللهُ اکبرُ» یک جمله اسمیه ساده است که از یک مبتدا و خبر تشکیل شده است و اعلام میدارد که خداوند از هر آنچه رنگ توصیف پذیرد، بزرگتر و والاتر است،ولی «سبحانَ اللهِ» معنایی متفاوت دارد.
🔖گاهی اوقات در جملات عربی، پس از فعل جمله، مصدری از همان ریشه فعل قرار میگیرد، تا تأکیدی مضاعف بر مفهوم جمله داشته باشد. به این مصدر که در زبان عربی منصوب است، «مفعول مطلق» میگویند؛ مانند مصدر «مکرا» در آیه«وَ مَکَرُوا مَکْراً وَ مَکَرْنا مَکْرا»[2] و مصدر «تبتیلا» در آیه «وَ اذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ وَ تَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتیلا».
«سبحان الله» نیز مصدر سبحان به اسم «الله» اضافه شده است و در حقیقت همان مفعول مطلقی است که جانشین فعل خود شده است.این عبارت متناسب با سیاق خود، در اصل چنین بوده است «أسبّح سبحان الله» یعنی خداوند را از هر آنچه عقل دریابد و رنگ توصیف پذیرد، پاک و منزه میدانم.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚 واحد پژوهش و مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺
#روش_مطالعه_در_امتحانات
📝 برگزاری نشست علمی با موضوع :
روش افزایش بهره وری در مطالعه
🎤 سخنران : استاد دوستکام از اساتید حوزه و دانشگاه
⏰ زمان : ۲۸ دیماه ۱۴۰۰ ساعت ۹ صبح
🕌 مکان : حرم مطهر رضوی مسجد گوهرشاد شبستان آیت الله سبزواری (ره)
📚 واحد پژوهش و مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺
💎 ویدیوهای آموزشی دروس حوزه(صرف،نحو،منطق،سیوطی و...) در کانال.
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
📚بر اساس قواعد نحوی، اسم حروف مشبهة بالفعل باید منصوب باشد، پس چرا در آیهی «إِنْ هَذَانِ لَسَاحِرَانِ» کلمهی «هذان» به صورت مرفوع آمده است؟!
«قَالُوا إِنْ هَذَانِ لَسَاحِرَانِ یُرِیدَانِ أَن یُخْرِجَاکُم مِّنْ أَرْضِکُم بِسِحْرِهِمَا وَیَذْهَبَا بِطَرِیقَتِکُمُ الْمُثْلَى».
👈در این آیه، «إنْ» بدون تشدید آمده و بر این اساس و مطابق با قواعد عربی باید از عمل ملغا شود؛ از همینرو، واژهی «هذان» در قرائت مشهور، کاملا منطبق با قواعد عربی است؛ چرا که «إنْ» مخففه از مثقله است؛ یعنی در اصل «إنّ» بود که مخفف شد و تشدیدش برداشته شد. و در چنین وضعیتی، اعراب اسم انّ که در اصل منصوب است، مرفوع میشود. البته در این حالت لازم است که بر سر خبر آن حرف «لـ» وارد شود تا تفاوت بین «إن مخففه از مثقله» و «إن نافیه» مشخص شود.
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
#مقاله_علمی
اجزاءيك مقاله علمي:
1- عنوان مقاله و نام مؤلف يا مؤلفان
2- چكيده
3- كليد واژه
4- مقدمه
5- بدنه یا متن
6- نتيجه
7- منابع و مأخذ
1- عنوان: پختگي عنوان، حاكي از توان علمي نويسنده است و عنوان نامناسب ارزش مقاله را كم ميكند. اين عنوان ناظر به مسأله تحقيق و پرسش اصلي است. همچنين پوشش دهنده واژگان كليدي است. پس بايد گويا و رسا باشد، در عين حال اختصار، يك امتياز است و كلمات بايد بين سه تا هشت كلمه باشد. عنوان نبايد اعم يا اخص از محتواي مقاله يا انتخابی از روي تعصب باشد. زمان انتخاب عنوان مي تواند در ابتدا و يا پس از تكميل مقاله باشد و در صورت تمایل میتوان آن را در انتها تعويض کرد. از عناوين كليشهاي بايد پرهيز شود و در مقالات علمي، عنوان باید علمي و بدور از صنايع ادبي و دور از ابهام باشد.
2- چكيده مقاله: تهیه چکیده یک کار فنی و هنرمندانه است که باید برای هر مقاله علمی انجام گیرد. چکیده، خلاصه جامعي از محتواي يك گزارش پژوهشي است كه هدفها، پرسشها، روشها و يافته هاي پژوهش را به اختصار در بردارد و آيينه پژوهش است و مخاطب را تحريص و تشويق به خواندن ميكند. در چكيده بايد با استفاده از كلمات متن، عصاره مقاله در 150 تا 200 كلمه آورده شود.
📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
✅خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 6
🔖 #آیه_۶_۷
♦️مفسر: علامه جوادی آملی
💠 آیه۶ بقره: «ان الذین کفروا سواء علیهم اانذرتهم ام لم تنذرهم لا یؤمنون ختم الله علی قلوبهم و علی سمعهم و علی ابصارهم غشٰوة و لهم عذاب عظیم»
(همانا آنهایی که کافر شدند چه انذارشان دهی و چه ندهی برایشان مساویست و ایمان نمی آورند چون خداوند بر قلوب، گوشها و چشمهایشان مهر زده است و لذا برایشان عذاب بزرگ است.)
📚📚📚📚📚📚
⁉️چرا قرآن تنها برای متقین هدایت است؟
آیه گوید کافران (غیر متقین) بواسطه کفر و گناهان، چشم و گوش و قلبشان مهر خورده و دیگر هر چه بگویی نمیشنوند و اثری در آنها ندارد. حتی خود کافران نیز این عدم تاثیر را گاهی به پیامبران زمانشان گفته اند «قالوا سواء علینا اوعظت ام لم تکن من الواعظین/ شعراء_۱۳۶»
🐬🐬🐬🐬🐬🐬🐬
🔰همانطور که #ایمان ۳ شأن دارد شامل ایمان اعتقادی (ایمان به وحی و قیامت)، ایمان عملی(نماز) و ایمان مالی(زکات)، #کفر نیز به همین نسبت دارای سه شأن کفر اعتقادی، کفر عملی و کفر مالیست.
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
✅کفر (یعنی پوشاندن) در عمل دو نوع است:
1⃣ناشی از #جهل_مرکب= در اینجا شخص عمداً با ایمان به خدا عناد و دشمنی دارد. این کفر مضادّ ایمان بوده و علاج پذیر نیست.
2⃣ کفر ناشی از #جهل_بسیط= شخص نمیداند که ایمان چیست و آنرا درک نکرده لذا از روی جهل آنرا انکار میکند. این شخص قابل هدایت است.
🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒
🎯هسته مرکزی هدایت و تبلیغ دین خدا، #انذار و ترساندن از جهنم و عذاب خداست، نه #تبشیر و بشارت به بهشت!
📚 واحد پژوهش و مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/31760057
#27دیماه_سالروز_شهادت_نواب_صفوی
🏴 به مناسبت سالروز شهادت نواب صفوی
مقاله ای با عنوان ((بررسی کارکرد دین در اندیشه و عمل نواب صفوی )) تقدیم طلاب عزیز می گردد.
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇