eitaa logo
معاونت پژوهش حوزه امام هادی علیه السلام هرند
79 دنبال‌کننده
679 عکس
155 ویدیو
684 فایل
✔️ امیرالمومنین علی علیه السلام می فرماید: 📘لا ینفع اجتهاد بغیر تحقیقٍ📗 «هر تلاشی که در آن تحقیق و حقیقت جویی نیست، فایده ای ندارد.» معجم الفاظ غررالحکم، ص 249
مشاهده در ایتا
دانلود
هرگاه شناسۀ فعل‌های اسنادی (ام، ای، است، ایم، اید، اند)، پس از کلمه‌ای بیاید که به واکه (مصوت‌)های آ (توانا) و او (دانشجو) پایان یابد، «ی» میانجی می‌گیرد: ☜ توانایم، توانایی، تواناست، تواناییم، توانایید، توانایند ☜ دانشجویم، دانشجویی، دانشجوست، دانشجوییم، دانشجویید، دانشجویند
✍ بنِ فعل 1⃣ باشیدن: ۱. بودن (لغت‌نامه) ۲. ایستادن، توقف کردن، ماندن، اقامت کردن (لغت‌نامه) ۱. در تنهایی باشیدن وسواس غلبه کند. (کیمیای سعادت به‌نقل‌از لغت‌نامه) ۲. امیر اسماعیل مدتی به بخارا باشید و بعد به سمرقند رفت. (تاریخ بخارا، ۱۱۰) وکیل گفت... ما بدو نامه کنیم و ایدر بباشیم تا او خود چه فرماید. (تاریخ‌نامه طبری، ۳۰/۳) باشش «اقامت» البتکین... هم در این سال بفرمود تا حصار را آبادان کردند و جای باشش خود آنجا ساخت. (تاریخ بخارا، ۳۵) 2⃣ باشید: مادهٔ ماضی برساختهْ است که از مادهٔ مضارع ساخته شده است. 3⃣ باش: مادهٔ مضارع، باشش «اقامت»، سنج: باشنده، باشگاه، بودباش. ✅ یدالله منصوری، فرهنگ ریشه‌شناختی افعال زبان فارسی، چاپ اول، تهران: آوای خاور، ۱۳۹۶، ص ۶۴ – ۶۵. https://eitaa.com/pajuheshemamhadiharnd
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂 حکایت به قلم "ســاده و روان" 📚 باب هشتم : در آداب صحبت 🌺 آداب ۲ 💫 حضرت موسى عليه السلام به قارون چنين نصيحت كرد "اَحْسَن کما اَحسنَ اللهُ الیک" (۱) نيكويى و احسان كن، همانگونه كه خداوند به تو نيكى و احسان نموده است. قارون به نصيحت موسى توجهی نکرد و فرجام كارش را شنيدى كه به عذاب الهى گرفتار شد و زمين، كاخ و ثروتش را بلعيد. (۲) 🔸آنكس كه دينار و درم خير نيندوخت (۳) 🔹سر عاقبت اندر سر دينار و درم كرد 🔸خواهى كه ممتع شوى از دين و عقبى (۴) 🔹با خلق ، كرم كن چو خدا با تو كرم كرد به قول حکیمی عرب که می گوید جُد وَ لاتَمنُن فَاِنَّ الفائدةَ اِلَیکَ عائدة یعنی ببخش و منت منه که نفع آن به تو باز می گردد. 🔸درخت کرَم هر کجا بیخ کرد 🔹️گذشت از فلک شاخ و بالای او 🔸️گر امیدواری کز او بر خوری 🔹️به منت منه اره بر پای او 🔸️شکر خدای کن که موفق شدی به خیر 🔹️ز انعام و فضل خود نه معطل گذاشتت 🔸️منت منه که خدمت سلطان همی کنی 🔹️منت شناس از او که به خدمت بداشتت ۱_وَابْتَغِ فِیمَا آتَاکَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلَا تَنسَ نَصِیبَکَ مِنَ الدُّنْیَا وَأَحْسِن کَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْکَ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِی الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ (۷۷ سوره قصص_آیه ۷۷) و با آنچه خدایت داده سراى آخرت را بجوى و سهم خود را از دنیا فراموش مکن و همچنانکه خدا به تو نیکى کرده نیکى کن و در زمین فساد مجوى که خدا فسادگران را دوست نمى‏دارد ۲_قارون بن یَصْهُر از افراد ثروتمند بنی‌اسرائیل است که قرآن او را در بدکاری در ردیف فرعون شمرده است. وی ابتدا از مخالفان اصلی حضرت موسی(ع) بود، اما در نهایت به او ایمان آورد و به همراه بنی‌اسرائیل، مصر را ترک کرد. با گذشت زمان، قارون شروع به نافرمانی‌ نمود و همین امر موجب عذاب الهی و مرگ او گردید. در تورات داستان قارون و جدالش با حضرت موسی(ع) آمده است. ۳_آنکس که ذره ای از مال خود را صرف انجام کارهای خیر نکرد، عاقبت جان خود را در این راه از دست داد ۴_ممتع شوى: لذت برى. https://eitaa.com/pajuheshemamhadiharnd
چند جایگزین فارسی ●واله             ☜شیدا ●وساطت       ☜میانجی‌گری ●واضح          ☜آشکار ●وصی           ☜جانشین ●وطن            ☜میهن، زادگاه ●وقفه            ☜درنگ ●هدایت         ☜راهنمایی https://eitaa.com/pajuheshemamhadiharnd
هر روز یک نکتۀ ویرایشی 🔸 پرسش کلمۀ«غیر» با کلمۀ بعد از خود باید نیم‌فاصله باشد یا بافاصله؟ 🔹 پاسخ اگر با واژۀ پس از خود صفت بسازد که معمولا  معنای متضاد هم می‌دهد، بی‌فاصله نوشته می‌شود: غیراخلاقی، غیرارادی، غیربهداشتی، غیرشخصی، غیرشرعی، غیرحضوری، غیردولتی، غیرمعقول، غیرمعمول، غیرواقعی. https://eitaa.com/pajuheshemamhadiharnd
هدایت شده از 💠Dr. Hemmat💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌👌صحبت ها و توضیحات دکتر همت در مورد اهمیت و ویژگی های خاص "دوره کاربرد هوش مصنوعی در نگارش یک مقاله کامل". حتما مشاهده بفرمایید. 💥💥این دوره برای بار در کشور برگزار می شود و در این کانال مجددا نخواهد شد. 💢دوره ای با سرفصل هایی جدید؛ ♻️مدرس: دکتر محمد همت ( جز یک درصد دانشمندان برتر جهان) 💥 ویژه عزیزان فعال در کانال ⛔️ظرفیت محدود 🌟 عزیزانی می توانند در این دوره شرکت کنند که سخاوتمندانه دوره"کاربرد هوش مصنوعی برای والدین و دانش آموزان"(لینک دوره والدین)👉 را حداقل به ۱۰۰ نفر معرفی کرده یا در ها و ها اطلاع رسانی نموده و سپس به آیدی زیر اعلام نمایند. 👉 🆔@suppAI ○┈••••✾•🍀💐☘️•✾•••┈○ کانال دکتر همت در ایتا و تلگرام 🆔 @dr_hemmatt
مهم جایزه علمی البرز ثبت نام نخبگان و طلاب در جایزه البرز https://alborzprize.ir/
1378-08.jpg
95.3K
درباره مرحوم البرز البرز در سال ۱۲۸۵ شمسی در تهران متولد شد. مادرش را در سن دو سالگی از دست داد. در هفت سالگی وارد مدرسه قزاقخانه که در آن زمان روس­ها تأسیس کرده بودند، شد اما به دلیل اینکه فارغ التحصیلان این مدرسه می بایست به خدمت ارتش درمی­آمدند، با رضایت پدر و تغییر رشته، وارد کالج البرز شد. پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۰۴ شمسی، به دلیل تسلط به زبان‌های انگلیسی و روسی به عنوان مترجم وارد وزارت مالیه (دارایی فعلی) شد. پس از مدتی به سبب بیماری برونشیت و بنابر تجویز پزشک به خوزستان منتقل گردید اما خواسته­های نامشروعی که خوانین محل در باب نحوه پرداخت مالیات داشتند، او را از خدمت در وزارت دارایی منصرف ساخت و با بازگشت به تهران، پس از مدتی به عنوان منشی شعبه اول به استخدام وزارت عدلیه درآمد. بنا به درخواست پدر که آرزوی ازدواج تنها پسرش را داشت، در سال ۱۳۱۰ شمسی، با خانمی فهمیده و خداشناس بنام فخرالزمان ازدواج کرد اما با فوت پدر، سرپرستی خانواده‌ی بدون درآمد و چند نفره خود و پدر بر عهده او قرار گرفت. به دنبال این شرایط بود که فساد اداری حاکم بر مشاغل دولتی از یک سو و مشکلات معیشتی از سویی دیگر، البرز را مجبور به کناره­گیری از کار دولتی کرد. او در سال ۱۳۱۲ در اولین اقدام اقتصادی آزاد، با شرکت و برنده شدن در یک مناقصه دولتی طی ابتکار عملی مناسب، توانست از سود آن با خرید مغازه‌ای در خیابان فردوسی، مقدمات تجارت با کشور آلمان را فراهم کند و در ادامه با کار شبانه روزی و تلاش طاقت فرسا در مدت سه سال، موفق به دریافت نمایندگی یازده شرکت معتبر آلمانی (موتورسیکلت، دوچرخه، رادیو،گرامافون و …) شد
💠نشست علمی 🔸معاونت پژوهش حوزه علمیه اصفهان به مناسبت یکصدمین سالگشت باز تاسیس حوزه علمیه قم و نکوداشت آیت الله عظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری برگزار می کند. 📜 با موضوع: تطور دانش در سده اخیر حوزه های علمیه اصفهان (ظرفیت ،رشته‌ها ، دوره ها و مراکز تخصصی) 👤با سخنرانی و ارائه: 🔹آیت الله طباطبائی نژاد (توسعه مدارس و مدرسه قرآنی) 🔹حجت الاسلام و المسلمین مجید جلالی (آیت الله موسس) 🔹حجت الاسلام و المسلمین هادی زاده (مرکز تخصصی) 🔹حجت الاسلام و المسلمین عبداللهی نژاد (حوزه‌های علمیه خواهران) 🔹حجت الاسلام و المسلمین رضائی (جامعه المصطفى العالميه) 🗓تاریخ: چهارشنبه ۲۱ آذرماه 🕰زمان: ساعت ۸:۳۰ صبح 🕌مکان:مدرسه علمیه صدر بازار _مدرس آیت الله العظمی مظاهری (دامت برکاته) 📌کانال اطلاع رسانی @esfhozeh 📌
🗂اطلاعیه در خصوص ثبت پژوهش و تحقیقات طلاب و روحانیون 🔸به اطلاع طلاب و روحانیون گرامی می رساند، با هماهنگی های به عمل آمده با مراکز حوزوی شامل: 🔹مرکز مدیریت حوزه علمیه برادران، 🔹مرکز مدیریت حوزه عملیه خواهران، 🔹مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، 🔹مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان، 🔹جامعه المصطفی العالمیه، 🔹 جامعه الزهرا، 🔸از این پس تمامی اطلاعات مربوط به پژوهش و تحقیقات طلاب معزز فقط از طریق وب سرویس این مراکز برای مرکز خدمات حوزه های علمیه ارسال می گردد. ✅ لذا جهت ثبت پژوهش و تحقیقات خود به سامانه های مربوط از مراکز حوزوی و یا معاونت های پژوهش این مراکز مراجعه فرمائید. 🚩مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان اصفهان 📌کانال اطلاع رسانی @esfhozeh 📌
👈 چند جایگزین فارسی که در دوره‌های گذشتۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی تصویب شده‌است: آب‌بها: حق‌الشرب آتش‌نشانی: اطفائیه آموزش و پرورش: تعلیم و تربیت استان: ایالت استوارنامه: اعتبارنامۀ سیاسی باشگاه: کلوب برچسب: اتیکت پاسبان: آژان پرتوشناسی: رادیولوژی رایزن: مستشار سفارت روادید: ویزا
✍ باید در فارسی امروز «باید» بیش از صورت‌های دیگر به‌کار می‌رود و فعلی که پس از آن می‌آید ممکن است حال التزامی یا گذشتهٔ التزامی یا گذشتهٔ استمراری باشد. ◻️«باید» برای بیان معانی زیر به‌کار می‌رود: الف. لزوم: باید بروم. باید همین الان بروی تا به‌موقع برسی. ب. شایستگی: باید به پدر و مادر خود احترام بگذارید. ج. احتمال منطقی: باید رفته باشد (از قرائن چنین برمی‌آید که او رفته است.) در این کاربرد فعلِ بعداز «باید» گذشتهٔ التزامی است. د. انجام نگرفتن عمل: باید می‌گفتم (= لازم بود بگویم اما نگفتم). در این کاربرد فعلِ بعداز «باید» گذشتهٔ استمراری است. ◻️یاد‍آوری: «باید» با مصدر مرخم نیز به‌کار می‌رود و جملهٔ غیرشخصی می‌سازد: باید رفت. نباید گفت. ✅ طباطبایی، علاءالدین، فرهنگ توصیفی دستور زبان فارسی، چاپ اول. تهران: فرهنگ معاصر، ۱۳۹۵، ص ۳۷۶.
◾️ السلام علیک یا ام البنین (علیها سلام الله) ❇️ ویژه‌نامه وفات حضرت ام البنین ◾️چهارده کتاب برای آشنایی بیشتر با آن حضرت 🔻 کتب فارسی ۱.زندگی‌نامه مادر مهتاب 👈 دانلود ۲. مادر فضیلت‌ها 👈 دانلود ۳. مدخل ام‌البنین در ریاحین الشریعه 👈 دانلود ۴. حضرت ام‌البنین 👈 دانلود 🔻 کتب عربی ۵. ام البنین تأملات في نصوص من حياتها 👈 دانلود ۶. جوهرة المدينة 👈 دانلود ۷. ام البنین النجم الساطع في المدينة 👈 دانلود ۸. السیدة أم البنين سيرتها و كراماتها 👈 دانلود ۹. ام البنین رائدة الجهاد في الإسلام 👈 دانلود ۱۰. ام البنین علیها السلام 👈 دانلود ۱۱. السيدة أم البنين 👈 دانلود ۱۲. روایة أم البنين 👈 دانلود ۱۳. المجالس الشجیة في سيرة أم البنين 👈 دانلود ۱۴. دراسة في سيرة أم البنين 👈 دانلود 📲 ثواب انتشار این لیست و رساندن آن به دست اهل علم و قلم با شما ا•┈┈••••✾•▪️•✾•••┈┈•ا https://eitaa.com/pajuheshemamhadiharnd
🔹اولین مجله به زبان فرانسه در خصوص شیعه شناسی در اصفهان منتشر شد 🔸معاون تبلیغ و فرهنگ عمومی حوزه علمیه اصفهان از انتشار اولین مجله به زبان فرانسه در خصوص شیعه شناسی توسط مدرسه تخصصی تبلیغ بین المللی و گردشگری ناصریه اصفهان خبر داد. 🌐لینک خبر: https://B2n.ir/f06704 📌کانال اطلاع رسانی @esfhozeh 📌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مهم جایزه علمی البرز ثبت نام نخبگان و طلاب در جایزه البرز https://alborzprize.ir/
🔶 کارگاه منبع شناسی اینترنتی، آشنایی با نرم افزارهای نور ، آشنایی اجمالی با هوش مصنوعی 🟡با ارائه استاد محسن رضایی مدرسه علمیه امام هادی علیه السلام هرند ✅هفته پژوهش گرامی باد! 1403/09/26 https://eitaa.com/pajuheshemamhadiharnd
هدایت شده از KHAMENEI.IR
| مروری بر بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار بانوان. ۱۴۰۳/۹/۲۷ 💠درباره حضرت صدیقه‌ کبری(س) 📌این بزرگوار از شگفتی‌های آفرینش است ♦️دختر جوانی که در اوایل جوانی ❇️از لحاظ معنوی و رتبه‌ هویت ملکوتی و جبروتی 🔹به جایی برسد که خشم او موجب خشم خدا بشود، 🔹خشنودی او مایه‌ خشنودی خدا بشود 🔸در سختی‌ها، غمگسار پیغمبر 🔸در جهاد، همراه امیرالمؤمنین 🔸در عبادت، خیره‌کننده‌ چشم فرشتگان 🔸در سیاست، سُراینده‌ آن خطبه‌های فصیح و بلیغ و آتشین 🔺تربیت‌کننده‌ امام حسن 🔺تربیت‌کننده‌ حسین‌بن‌علی 🔺تربیت‌کننده‌ زینب 📌کودکیِ او 📌جوانی او 📌ازدواج او 📌سیره‌ زندگی 💎همه‌ اینها برترین الگوهایی هستند که نشان‌دهنده‌ قله‌ زن مسلمان محسوب میشوند 💠درباره مسئله زن 👈انگیزه‌ دخالت سرمایه‌داران عالم و استعمارگران در مسئله‌ی زن، ❌یک نگاه نظری و فلسفی نیست 📌دست‌اندازی سیاسی و استعماری است 💢این ریاکاری را ما در مسائل گوناگونی، در عملکرد فعّالان سیاسی و اقتصادی غربی دیده‌ایم 🔍نمونه: ⭕️طرح بحث آزادی زن و استقلال مالیِ زن ♦️باطن قضیه: 🔺میخواستند زنها را برای کارگری بیاورند، آن ‌هم با دستمزد کمتر از مردان ⭕️مسئله‌ آزادی بردگان در آمریکا در اواخر قرن۱۹ ♦️باطن قضیه: 🔺شمالی‌ها تازه به صنعت دست پیدا کرده بودند و احتیاج به کارگر داشتند 🔺مایل بودند از بردگان جنوب آمریکا به عنوان کارگر در کارخانه‌شان استفاده کنند ⚠️امروز هم همین‌جور است ⏪در این جنجالهای موجود دنیا در زمینه‌ زن، 🔖مسئله‌ فمینیسم، حقوق زن، آزادی زنان و حقوق زنان ظواهر کار است؛ 🚨پشت اینها سیاستها و انگیزه‌های ناسالمی وجود دارد 👈انگیزه‌ها صرفاً سیاسی است، صرفاً استعماری است، وسیله‌ نفوذ است 🔰اگر بخواهیم منشوری از دیدگاه اسلام درباره‌ زن تنظیم بکنیم که موادی داشته باشد: 1️⃣اوّلین موضوع مسئله‌ «زوجیّت» و تشکیل خانواده است 2️⃣تفاوت نداشتن زن و مرد برای رسیدن به حیات طیبه 3️⃣تفاوت نداشتن زن و مرد از لحاظ استعدادهای بی‌نهایت در توانایی‌های فکری و روحی 🔺بنابراین زن میتواند و در مواردی میباید در این عرصه‌ها ورود کند 4️⃣نقشهای متفاوت زن و مرد در محیط خانواده ⚠️این دلیل برتری نمیشود ⚖️حقوق زن و مرد بر این پایه‌ها محاسبه نمیشود؛ حقوق یکسانی دارند 5️⃣محدودیتهای زن و مرد از لحاظ ارتباطات معاشرتی 📌البته این بی‌بندوباری‌هایی هم که امروز در غرب وجود دارد، همیشه نبوده ⭕️۲-۳ قرن پیش... ملاحظات زیادی وجود داشته که امروز آن ملاحظات در بین غربی‌ها نیست ❇️اسلام روی ✅مسئله‌ حجاب ✅مسئله‌ عفاف ✅مسئله‌ نگاه 👈تکیه دارد. 6️⃣مسئله ارزش معنوی «مادری» ⚠️امروز بعضی‌ها «مادری» را بد تصویر میکنند؛ ♻️اگر کسی بگوید فرزندآوری برای خانواده‌ها لازم است، 🗣طعنه میزنند، مسخره میکنند که «شما زن را برای بچه میخواهید، برای فرزندآوری میخواهید» 💎مادری افتخار است ❤️به مادر محبت کنید، ❤️خدمت کنید، ❤️از او اطاعت کنید، ❤️به او احترام کنید، 🔰او بهشت را به شما خواهد داد 💠درباره پیشرفت زنان در انقلاب اسلامی ♦️زن ایرانی توانست 👌از هویت و فرهنگ کشور صیانت کند 👌از سنت‌های تاریخی و اصیل کشور صیانت کند؛ 📍با متانت و حیای خودش، با عفتی که به خرج داد 📌در دانشگاه 📌در فعالیتهای سیاسی 📌در فعالیتهای بین‌المللی وارد شد، 👈امّا فاسد نشد؛ 🔺خیلی مهم است. ❇️امروز خوشبختانه زنهایی که به اجتهاد فقهی رسیده‌اند کم نیستند 👇ما این‌همه ✅دانشمند زن ✅استاد دانشگاه زن ✅شاعر زن ✅نویسنده‌ زن ✅هنرمند زن 📌آن هم با تدین، هیچ وقت نداشتیم. ⚠️منتها توجه کنیم که دشمن هم بیکار نیست، مشغول طراحی است ⏪دشمنان خیلی زود فهمیدند که ⚔️با شیوه‌های سخت‌افزاری نمیشود انقلاب را شکست داد؛ 📡رفتند سراغ شیوه‌های نرم‌افزاری 💢شیوه‌های نرم، تبلیغات است، وسوسه‌ها است، ⛔️بی‌صداقتی‌هایی است که در شعارهایشان وجود دارد که انسان مشاهده میکند: ⭕️نام میگذارند به عنوان دفاع از یک زن در یک کشور اغتشاش راه می‌اندازند 👆همه‌ جامعه‌ زنان بایستی در این زمینه خودشان را موظف بدانند ◀️یکی از امور مسلمین که باید به آن اهتمام ورزید، عبارت است از همین 🚨مقابله با شیوه‌های جنگ نرم برای انحراف از ارزشها در مسائل مربوط به بانوان و زنان 💠درباره مسئله منطقه ⭕️در منطقه با این حرکتی که در سوریه انجام گرفت ⭕️با جنایتهایی که رژیم صهیونیستی و آمریکا انجام میدهد ⭕️کمکهایی که بعضی دیگر به اینها میکنند ◀️خیال کردند که قضیّه‌ مقاومت تمام شد؛ ❌سخت در اشتباهند ✨روح سیدحسن نصراللّه زنده است ✨روح سنوار زنده است 🌟شهادت، اینها را از عرصه‌ وجود بیرون نبُرد؛ ❇️فکرشان باقی است، راهشان ادامه دارد 👈آن کسی که ریشه‌کن خواهد شد اسرائیل است. 🤝هر چه بتوانیم به مبارزین فلسطین و حزب‌الله کمک میکنیم 🍀امیدواریم ان‌شاءاللّه اینها ببینند آن روزی را که دشمن خبیثشان در زیر پاهای آنها لگدمال میشود. 💻 Farsi.Khamenei.ir
✍️ چند کلمه که گاهی اشتباه یا جابه‌جا نوشته می‌شوند: ✅ توزرد ⛔️ توضرب ✅ چرک‌نویس (≠ پاک‌نویس) ⛔️ چک‌نویس ✅ مُقَنّی (چاه‌کن) ⛔️ مُغَنّی (آوازخوان) ✅ بی‌مُحابا ⛔️ بی‌مُهابا ✅ غیظ (خشم) ⛔️ غیض ✅ دورِ زمانه ⛔️ دور و زمانه ✅ خُرد (ناچیز، اندک) ⛔️ خورد ✅ در ⛔️ درب ✅ اولویت ⛔️ اُلویت ✅ فلاسک ⛔️ فلاکس ✅ انزجار ⛔️ انضجار ✅ مُهَیّا ⛔️ مُحَیّا ✅ مابِازا ⛔️ مابه‌ازا ✅ با وجود این ⛔️ با این‌ وجود https://eitaa.com/pajuheshemamhadiharnd
📝پيام مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری«مدّظلّه‌العالی» به چهاردهمین دورۀ جشنوارۀ علّامۀ حلّی«قدّس‌سرّه‌‌الشّریف» حوزه‌های علمیّۀ استان اصفهان بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ سَلامٌ عَلى‌ عِبادِهِ الَّذِينَ اصْطَفى‌ محمّدٍ و آلِه الطّاهِرین 🔹برگزاری چهاردهمین دورۀ جشنوارۀ علّامۀ حلّی«قدس‌سرّه‌الشّریف» در حوزۀ علمیّۀ اصفهان، نشان از استمرار یک حرکت شایسته به منظور تکریم پژوهش و پژوهشگران حوزوی است و حکایت از نشاط روحیۀ تحقیق و پژوهش در قشر جوان طلّاب حوزۀ علمیّه دارد و از این جهت مایۀ شکرگزاری و خشنودی است. 🔹پیام به چهاردهمین دورۀ جشنوارۀ علّامۀ حلّی«قدّس‌سرّه‌‌الشّریف» حوزه‌های علمیّۀ استان اصفهان اهمیّت شایان توجّه امر پژوهش و تحقیق در حوزۀ علمیّه و نقش برجستۀ آن در ارتقاء علمی طلّاب و روحانیّون، روشن‌‌تر از آن است که نیاز به گفتگو و تأکید داشته باشد، چرا که محصول و نتیجۀ اصلی تلاش‌های آموزشی و تعلیمی در حوزۀ علمیّه، همین روح تحقیق و حقیقت‌جویی و حقیقت‌خواهی است و به تعبیر بلند امیرمؤمنان علی«علیه‌السّلام»: «لاَ يَنْفَعُ اِجْتِهَادٌ بِغَيْرِ تَحْقِيقٍ»، هیچ اجتهاد و مجاهدتی بدون تحقیق و حقیقت‌طلبی، سودمند نخواهد بود و از این‌رو جایگاه تحقیق و پژوهش و مرتبت محقّقان و پژوهشگران، همواره باید جایگاهی مورد توجّه و مرتبتی مورد تکریم باشد. 🔹ضمن اداءِ احترام به پژوهشگران عزیزی که در این نشست از آنان تقدیر خواهد شد و نیز اظهار تشکّر از متصدّیان محترم این برنامه فرهنگی و خیر مقدم به شما میهمانان گرامی، تذکّر دو نکتۀ مهم را در این مجال کوتاه لازم می‌شمارم: 🔸نکتۀ نخست: تأکید بر تقدّم و تأثیر مستقیم و بنیانی امر آموزش بر پژوهش است. تحقیق و پژوهش، اگر مبتنی بر آموزش و تعلیمِ مستحکم نباشد، ریشه‌دار و مفید نخواهد بود؛ و از این جهت طلّاب عزیزی که قصد ورود در عرصۀ تحقیق و پژوهش را دارند باید بدانند که آنچه مقدّم بر کار تحقیقات است، مجاهدت علمی و تلاش بی‌وقفه برای تحکیم بنیان‌های دانش است و از این‌رو باید با تمام توان، دامن همّت به کمر بسته و از همۀ ظرفیّت‌های موجود برای ارتقاءِ سطح علمی خود بهره ببرند تا پس از مجهّز شدن به سلاح دانش و علم، بتوانند در مسیر حقیقت‌طلبی و تحقیق و پژوهش، گام‌های بلند و مؤثّر بردارند. بنابراین اساس و بنیان رسالت‌های حوزۀ علمیّه، آموزش و تعلیم است و سایر رسالت‌ها از جمله پژوهش، بر این اساسِ مهم، استوار و مبتنی می‌گردد و از این حیث، مسئولان محترم و اولیاءِ امور در حوزه‌های علمیّه نیز باید تمام توان خود را در رشد و افزایش سطح علمی و دانشی طلّاب و روحانیّون گرامی مصروف نموده و به اولویّت و اهمیّت این مسأله توجّه مدام و بیش از پیش داشته باشند. 🔸نکتۀ دوم: توجّه به آسیب‌ها و آفت‌های امر پژوهش و تحقیق است. پژوهش همانند سایر رسالت‌های دستگاه بزرگ حوزۀ علمیّه، در معرض آسیب‌هایی است که باید به خوبی شناخته شده و از آن پرهیز گردد. اهمّ این آسیب‌ها که ارزش پژوهش‌ها و نتیجه‌بخش بودن آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد عبارتند از: سطحی‌نگری در پژوهش، شتاب‌زدگی در نظریّه‌پردازی، تعصّب در پذیرش یا ردّ آراء و انظار، عدم توجّه به کاربردی بودن پژوهش، عدم التفات به سیر تطوّر تاریخی مسائل مورد تحقیق، بی‌توجّهی به پژوهش‌های مرتبط و مشابه، عدم التزام به رعایت اخلاق پژوهش و تحقیق. 🔹این آسیب‌های هفت‌گانه و سایر آفت‌های دیگری که در مسیر تحقیق و پژوهش وجود دارد، باید مورد توجّه دائمیِ پژوهشگران و محقّقان حوزوی باشد تا ثمرۀ کار و تلاش آنان در این عرصه، مفید و مؤثّر واقع گردد. 🔹از خداوند تعالی، عزّت و عظمت روزافزون حوزه‌های علمیّه و همۀ مجامع علمیِ کشورمان را مسألت کرده و توفیق و تسدید محقّقان و پژوهشگران عزیز را در رسالت بزرگی که بر دوش گرفته‌اند و نیز تأیید و توفیق مسئولان و مدیران محترم حوزه‌های علمیّه را خواستاریم و امید است همگان مشمول لطف الهی و دعای مستجاب حضرت ولی‌الله‌الأعظم مهدی موعود«ارواحنافداه» باشند. والسّلام‌علیکم و رحمة‌الله و برکاته. حسين المظاهرى ۱۷ / جمادی‌الثّانی / ۱۴۴۶ ۲۹ / آذر / ۱۴۰۳ https://eitaa.com/pajuheshemamhadiharnd
🔶 در فعل‌های مرکّب و پیشوندی نشانهٔ «نفی» میان کلمهٔ سازندهٔ فعل مرکّب یا پیشوند و فعل می‌آید: 1️⃣ خبر کرد≠ خبر نکرد 2️⃣ فرارفت ≠ فرانرفت 3️⃣ برمی‌دارد ≠ برنمی‌دارد ✅ احمدی گیوی، حسن و حسن انوری، دستور زبان فارسی ۱، چاپ چهارم، تهران: انتشارات فاطمی، ۱۳۹۴، ص ۵۹.
پرسش👇 همه با ترس و تعجب به هم نگاه کردند و سکوت حکم فرما شد. بالاخره پیرمردی با ریش سفید از جا برخواست و گفت: «آری من مسلمانم»... برخاستن یا برخواستن؟ پاسخ👇 این روزها به‌ویژه در فضای مجازی فراوان دیده می‌شود که به‌اشتباه، به‌جای «برخاستن»، از «برخواستن» استفاده می‌شود. برخاستن: بلندشدن خواستن: تقاضاکردن 👈 او از جای خود برخاست. 👈 او از من خواست، کتابش را بخوانم.
، پِخ، پُخ 🔶 این سه واژهٔ هم‌نگاشت را نباید باهم اشتباه کرد: 1⃣ پَخ: سطحِ صافِ بدونِ‌تیزی. 2⃣ پِخ: صدایی که برایِ ترساندن درمی‌آورند. 3⃣ پُخ: آدمِ بی‌اهمّیت؛ گُه. ✅ صفرزاده، بهروز، دست‌نامهٔ ویرایش، چاپ دوم، تهران: کتاب سده، ۱۳۹۶، ص ۳۰.