🔰 شخصیت ممتاز حضرت عباس علیه السلام
💠حضرت استاد شب زنده دار دام ظله:
یکی از عناصر مهم و برجستهی این حماسهی عجیب، از صدر عالم تا پایان عالم، جناب عباس بن علی بن ابیطالب علیه السلام هست.
امام صادق علیه السلام در مقام معرفی این بزرگوار، به حسب نقلی، پنج خصوصیت برای ایشان برشمردند که اگر ما آن بخشی را که امکان تحقق دارد، در خودمان پیاده کنیم، قهراً منازلی از منازل آن بزرگوار را بهدست خواهیم آورد. اگرچه آنها در اوج و در قلههایی هستند که برای دیگران شاید میسور نباشد، اما منازلی از منازل رحمت آنها برای دیگران قابل درک هست.
امام صادق علیه السلام حسب این نقل فرمودند:
«کان عمّنا عباس بن علی بن ابی طالب صلب الایمان، نافذ البصیرة، جاهد مع الحسین و ابلا بلائاً حسنا و مضی شهیدا»
هر یکی از این جملات، درسآموز است و پیام دارد و راه درست رسیدن به مدارج عالیه را نشان میدهد.
«کان صلب الایمان»؛
دارای ایمان صلب بود.
برای این که چیزی صلب بشود، دو امر لازم دارد. یکی این که پایههای آن باید محکم باشد. اگر شما مثلاً یک میلهی فولادین را همین طوری دو یا سه سانتی متر در زمین فرو کنید، با این که بدنهی این قائمه از فولاد است، اما وقتی پایههایش محکم نباشد، به مجرد این که چیزی به آن برخورد کند، واژگون میشود. علاوه بر این که پایهها باید محکم و عمیق باشد، شاکلهی آن امر هم باید نفوذناپذیر باشد. حالا مثلاً شما چوبی را با پایههای عمیقی در زمین فرو کنید، اما موریانه میتواند به این چوب نفوذ و آن را از درون پودر و تهیکند. وقتی اینگونه شد، به مجرد یک باد، چوب واژگون میشود.
بنابراین، برای این که چیزی بخواهد صلب بشود دو امر لازم دارد: اولاً بدنهی مستحکمی که چیزی نتواند در آن نفوذ کند و ثانیاً پایههای مستحکمی که بتواند مقاومت کند.
اکنون برگردیم به ادامهی کلام، بعد امام صادق علیه السلام در تعریف از عموی خویش فرمودند: «نافذالبصیرة».
بصیرت داشتن یک چیز است و نافذ البصیره بودن یک چیز دیگر است. داشتن بصیرت، یک نعمت بزرگ است. این که انسان بتواند مسائل را بفهمد و امر بر او مشتبه نشود، یا مشتبه نکنند، این بصیرت است.
به ما دستور داده شده در هر مغرب و صبحگاه، بعد از نماز از درگاه خدای متعال این را بخواهیم: «اللهم اجعل النور فی بصری و البصیرة فی دینی.»
نفوذ بصیرت، این است که بصیرت آنچنان قوی شود که لایههای زیرین را هم بفهمد. گاهی برخی امور پیچ در پیچ است. ممکن است کسی سطح ظاهری امور را درک کند و کلاه سرش نرود، اما لایهی دوم را متوجه نمیشود.
نافذ البصیرة؛ یعنی انسان با فهم و درک خویش، تا نهایت عمل را ببیند، که این یک نعمت بسیار بزرگ الهی است. یکی از خصوصیات حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام همین نفوذ بصیرتش بود که در آن ماجراهای زمان امیرالمؤمنین علیه السلام و بعد از آن حضرت که بیشتر مردم منحرف شدند، ایشان محکم ماندند و هرگز نلغزیدند. این، همان نفوذ بصیرت است.
#بیانات
#پندهای_سعادت
#ماه_شعبان
#ولادت_حضرت_عباس_علیه_السلام_روز_جانباز
🔗 @pand_saadat
📷 | #عکس_نوشت
🔰شیعه واقعی در کلام حضرت امام سجاد علیه السلام
#بیانات
#پندهای_سعادت
#علامت_شیعه_ی_واقعی
#ماه_شعبان
#ولادت_حضرت_سجاد_علیه_السلام
🔗 @pand_saadat
🔰 شیعه ی واقعی درکلام امام سجاد علیه السلام
🔸حضرت استاد شب زنده دار دام ظله:
روایت دیگر در این زمینه [شیعه ی واقعی]، از حضرت سجاد علیه السلام نقل شده است.
«كَانَ عَلِی بْنُ الْحُسَینِ سلام الله علیهما قَاعِداً فِی بَیتِهِ إِذْ قَرَعَ قَوْمٌ عَلَیهِمُ الْبَابَ»؛
حضرت در منزل نشسته بودند، درب منزل زده شد.
«فَقَالَ یا جَارِیةُ انْظُرِی مَنْ بِالْبَابِ»؛
حضرت کنیزی را که در منزل داشتند، صدا زدند که ببینند چه کسی در را می زند.
«فَقَالُوا قَوْمٌ مِنْ شِیعَتِكَ فَوَثَبَ عَجْلَانَ حَتَّی كَادَ أَنْ یقَعَ»؛
پس گفتند ما گروهی از شیعیان شما هستیم. حضرت شتابان حرکت کردند که به درب منزل بروند؛ چنان که نزدیک بود به زمین بخورند.
«فَلَمَّا فَتَحَ الْبَابَ وَ نَظَرَ إِلَیهِمْ رَجَعَ»؛
وقتی که حضرت در را باز کردند و نگاهشان به این افراد افتاد، برگشتند.
«وَ قَالَ كَذَبُوا فَأَینَ السَّمْتُ فِی الْوُجُوهِ»
حضرت فرموند: اینها دروغ می گویند که از شیعیان ما هستند. آن علامتی که باید در چهرهشان باشد در چهره ی ایشان نبود.
«أَینَ أَثَرُ الْعِبَادَةِ أَینَ سِیمَاءُ السُّجُودِ إِنَّمَا شِیعَتُنَا یعْرَفُونَ بِعِبَادَتِهِمْ وَ شَعَثِهِمْ قَدْ قَرَحَتِ الْعِبَادَةُ مِنْهُمُ الْآنَافَ»؛
آن علامت و نشانه ی عبودیت در چهره های آنان كجاست؟ شیعیان ما به عبادتشان شناخته می شوند، و به تغییر رنگ صورت، بینی های آنان در اثر سجده و اشك قرحه دار شده است.
«وَ دَثَّرَتِ الْجِبَاهَ وَ الْمَسَاجِدَ خُمْصُ الْبُطُونِ ذُبُلُ الشِّفَاهِ قَدْ هَیجَتِ الْعِبَادَةُ وُجُوهَهُمْ وَ أَخْلَقَ سَهَرُ اللَّیالِی وَ قَطْعُ الْهَوَاجِرِجُثَثَهُمْ الْمُسَبِّحُونَ إِذَا سَكَتَ النَّاسُ وَ الْمُصَلُّونَ إِذَا نَامَ النَّاسُ وَ الْمَحْزُونُونَ إِذَا فَرِحَ النَّاسُ»؛
و پیشانی های آنها نیز از حال و وضع اصلی خارج شده، شكم های آنان به پشت چسبیده، لبانشان خشكیده، آثار عبادت صورت های آنها را متغیر كرده، و آثار كهنگی و فتور بدن در اثر شب زنده داری و پیمودن روزهای گرم (به روزه داری و عبادت) در آنان پدیدار گشته، آنها مشغول تسبیح اند در زمانی كه مردم ساكت باشند، و نمازگزارند در وقتی كه مردم درخواب باشند، و در دل غم و غصه دارند در وقتی كه مردم خوشحال هستند.
🔹منبع :
مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج4، ص469
#بیانات
#پندهای_سعادت
#علامت_شیعه_ی_واقعی
#ماه_شعبان
#ولادت_حضرت_سجاد_علیه_السلام
🔗 @pand_saadat
📷 | #عکس_نوشت
🔰شیعه واقعی در کلام حضرت امیرالمومنین علیه السلام
🔸حضرت استاد شب زنده دار"دام ظله"
#بیانات
#پندهای_سعادت
#علامت_شیعه_ی_واقعی
#حضرت_امیرالمومنین_علیه_السلام
🔗 @pand_saadat
🔰"شیعه واقعی در کلام حضرت امیرالمومنین علیه السلام"
🔸حضرت استاد شب زنده دار «دام ظله»:
از امیرالمؤمنین علیه السلام در این باره روایات زیادی نقل شده است که به یکی ازآنها اشاره میکنم.
«رُوِی أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ سلاماللهعلیه خَرَجَ ذَاتَ لَیلَةٍ مِنَ الْمَسْجِدِ وَ كَانَتْ لَیلَةً قَمْرَاءَ»
نقل شده است که حضرت در یکی از لیالی مقمره شبهای سیزده و چهارده و پانزده ماه قمری از مسجد خارج شدند.
«فَأَمَّ الْجَبَّانَةَ»؛
حضرت قصد کردند به طرف محلی بهنام جَبّانه تشریف ببرند.
«وَ لَحِقَهُ جَمَاعَةٌ یقْفُونَ أَثَرَهُ»؛
عدهای هم پشت سر حضرت راه افتادند.
«فَوَقَفَ عَلَیهِمْ ثُمَّ قَالَ مَنْ أَنْتُم؟ قَالُوا شِیعَتُكَ یا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ فَتَفَرَّسَ فِی وُجُوهِهِمْ»؛
حضرت از ایشان پرسیدند: شما چه کسانی هستید؛ عرض کردند: از شیعیان شما هستیم. حضرت نگاهی به چهرههای این افراد انداختند.
«ثُمَّ قَالَ فَمَا لِی لَا أَرَی عَلَیكُمْ سِیمَاءَ الشِّیعَةِ قَالُوا وَ مَا سِیمَاءُ الشِّیعَةِ یا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ»
فرمودند: در چهرهی شما سیما و علائم شیعه پیدا نیست. از حضرت سؤال کردند علائم و سیمای شیعه چیست؟
«فَقَالَ صُفْرُ الْوُجُوهِ مِنَ السَّهَرِ»؛
حضرت فرمودند: از شبزندهداری، چهرههایشان زرد است.
«عُمْشُ الْعُیونِ مِنَ الْبُكَاءِ»؛
چشمهایشان از گریه به حدقه افتاده است.
«حُدْبُ الظُّهُورِ مِنَ الْقِیامِ»؛
از فرط قیام به درگاه خداوند پشت آنها خمیده شده است.
«خُمْصُ الْبُطُونِ مِنَ الصِّیامِ»؛
شکمهایشان از فرط روزه داری به کمرشان چسبیده است.
«ذُبُلُ الشِّفَاهِ مِنَ الدُّعَاءِ»؛
لبهای آنها خشکیده است، از بس دعا میکنند.
«عَلَیهِمْ غَبَرَةُ الْخَاشِعِین»؛
بر ایشان، غبرهای از آدمهای خاشع و متواضع وجود دارد.
این سیمایی است که امیرالمؤمنین علیه السلام به حسب این نقل، از شیعهی واقعی ترسیم میکند:
در این روایت حضرت در مورد انجام واجبات و ترک محرمات که ملاک عدالت است؛ چیزی نفرمودند. اینها مفروغٌ عنه است و کسی که میخواهد شیعهی وصفی باشد، باید مقام عدالت و بلکه مقام ورع را داشته باشد. بنابراین، شیعهی واقعی کسی است که این صفات در وی متجلی باشد.
اینها مطالبی است که دارد مهجور و فراموش میشود؛ حوزهها باید اینها را زنده کنند. أحق به جوامعی که باید اینها را زنده کنند، حوزهها هستند؛ یعنی هر که میخواهد راهی به معنویت پیدا کند و دلش به معنویت سوق داده شود، باید از طریق حوزه و حوزویان باشد.
▫️منبع:
وسائل الشیعة، ج 1، ص 92
#پندهای_سعادت
#بیانات
#علامت_شیعه_ی_واقعی
#حضرت_امیرالمومنین_علیه_السلام
🔗 @pand_saadat
📷 | #عکس_نوشت
🔰"روح عبادت نیت است"
🔸استاد شب زنده دار دام ظله:
روح عبادات نیت است. ممکن است عملی آنچنان ارزشمند نباشد اما اگر انگیزه عمل الهی باشد آن عمل تا خداوند متعال برده میشود و به عالی ترین وجه پذیرفته میشود، اگر انسان انگیزه و نیت کار خود را الهی کند کار او دارای ارزش بیشتری خواهد شد.
#بیانات
#پندهای_سعادت
📆 97/09/20 | #درس_اخلاق
🌐 @pand_saadat
🔰 شیعهی واقعی درکلام پیامبر اکرم (ص)
💠 حضرت استاد شب زنده دار دام ظله:
روایات با این مضامین، تقریباً میتوان گفت از کل معصومین علیهم سلام وجود دارد.
روایت اول را از حضرت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله نقل میکنم.
« قَالَ رَجُلٌ لِرَسُولِ اللَّهِ یا رَسُولَ اللَّهِ فُلَانٌ ینْظُرُ إِلَی حَرَمِ جَارِهِ »
کسی به پیامبراکرم صلیاللهعلیهوآله عرض کرد: فلان شخص به ناموس همسایهاش نگاه میکند.
« فَإِنْ أَمْكَنَهُ مُوَاقَعَةُ حَرَامٍ لَمْ یرْعَ عَنْهُ » ؛
همچنین اگر یک کار حرامی هم برایش امکان داشته باشد، از انجام آن سر باز نمیزند.
« فَغَضِبَ رَسُولُ اللَّهِ صلیاللهعلیهوآله وَ قَالَ ائْتُونِی بِهِ »؛
حضرت خشمناک شدند، فرمودند: او را احضار کنید و پیش من بیاورید.
« فَقَالَ رَجُلٌ آخَرُ یا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّهُ مِنْ شِیعَتِكُمْ مِمَّنْ یعْتَقِدُ مُوَالاتَكَ وَ مُوَالاةَ عَلِی »؛
شخص دیگری به محضر پیامبر صلیاللهعلیهوآله عرض کرد: این از شیعیان شماست و از کسانی است که به موالات شما و موالات امیرالمؤمنین علیه السلام اعتقاد دارد.
« وَ یبْرَأُ مِنْ أَعْدَائِكُمَا »؛
از آن شیعیانی است که نه فقط محبت شما را دارد، بلکه بغض دشمنان شما و امیرالمؤمنین علیه السلام در قلبش هست.
« فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلیاللهعلیهوآله لَا تَقُلْ إِنَّهُ مِنْ شِیعَتِنَا فَإِنَّهُ كَذِبٌ إِنَّ شِیعَتَنَا مَنْ شَیعَنَا وَ تَبِعَنَا فِی أَعْمَالِنَا »
پیامبرصلیاللهعلیهوآله فرمودند: به او شیعه نگویید؛ این دروغ میگوید. شیعه، کسی است که در کردار و رفتار خود پیرو ما باشد.
« وَ لَیسَ هَذَا الَّذِی ذَكَرْتَهُ فِی هَذَا الرَّجُلِ مِنْ أَعْمَالِنَا »؛
این کارهایی که شما برای این شخص نقل کردید، از کارهای ما نیست. نگویید این شیعهی ما است .
این روایت، نشان میدهد که همهی ما باید خیلی در استفاده از این لقب و عنوان مواظبت کنیم؛ خصوصاً ما که در حوزههای علمیه هستیم، باید بیش از دیگران خواستههای ایشان را مراعات کنیم.
🔻برگرفته شده از کتاب پندهای سعادت
#پندهای_سعادت
#بیانات
#علامت_شیعه_ی_واقعی
#حضرت_رسول_خدا_صلی_الله_علیه_و_آله
🔗 @pand_saadat
🔰«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ وَ جاهِدُوا في سَبيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» (مائده/35)
✅حضرت آیت الله شب زندهدار«دام ظله» فرمودند:
🔸فلاح سه رکن دارد، این دستورالعمل سلوکی خدای متعال هست که تقوا پیشه کنید، ابتغاء وسیله داشته باشید و اهل مجاهدت باشید.
🔹تقوا به تنهایی کار را حل نمیکند، تقوا یعنی آدم به فقه عمل کند و ابتغاء وسیله هم یعنی به دامان آنچه که انسان را به خدای متعال نزدیک میکند چنگ بزنید که یکی از آنها حب اهلبیت و ائمه هدی علیهمالسلام است.
🔻ممکن است کسی به فقه عمل کند یعنی حسادت نورزد، بخل نورزد اما حسود وبخیل باشد. چون آن چه که حرام است، حسادت و بخیل ورزیدن است، نه صفت حسد و بخل داشتن.
🔺اگر کسی بخواهد از صفحه نفساش بخل و حسد را بزداید،باید مجاهده کند. و لذا است که در کنار «اتقوالله» به «ابتغاء وسیله» و «مجاهدت» هم، امر فرموده است که قهراً به قرینه مقابله باید بگوییم که به امر جدایی از آن «و اتقوا الله» اشاره دارد.
ان شاء الله همه ما توفیق بهرهبرداری از این فرصتهایی که خدای متعال در اختیارمان قرار داده است را داشته باشیم.
📅 1401/12/16
#پندهای_سعادت
🆔 @pand_saadat
💠اصل شرکت در انتخابات، حمایت از اصل نظام است
🔰حضرت آیت الله شب زندهدار«دام ظله» فرمودند:
🔸با توجه به روایت «من أصبح و لم يهتم بامور المسلمين فليس بمسلم» که یک مفاد واقعاً تهدید آمیزی است و اشباه این روایت مبارکه استفاده میشود که اهتمام به امور مسلمین یک امر لازمی است.
یکی از امور مسلمین فی زماننا هذا با برنامهای که وجود دارد انتخاب نماینده است. انتخاب نماینده در واقع فقط به شخص انتخاب کننده برنمیگردد و به امور مسلمین یک کشور [بر می گردد] و بلکه میتوانیم بگوییم که با خصوصیاتی که کشور ایران دارد، به امور مسلمین فراتر از این کشور [بر می گردد].
بر اصل شرکت در انتخابات فوائدی مترتب است که نشان میدهد کسانی که در انتخابات شرکت میکنند طرفدار نظام اسلامی هستند و این نظام را قبول دارند. اصل این مسئله که ما باید این نظام را تحفّظ بکنیم، لا ریب و لا اشکال فیه.
🔸مرحوم شیخنا الاستاد آقای قاروبی رضوانالله علیه از افراد بینظیر و یا کم نظیر در زمان بود که ما میشناختیم ، کسی بود که می توانست با قبور ائمه سلامالله علیه تماس بگیرد و جواب بشنود. و در رابطه با خود من چنین داستانی پیش آمد که ایشان با قبر شریف حضرت رضا سلامالله علیه تماس گرفته بود، و مطلبی راجع به این ناچیز که من آنجا زائر بودم فرمودند. ایشان به استخارههای خودش خیلی معتقد بود. و میفرمود من با استخاره میتوانم دنیا را مرید خودم بکنم. ایشان خودش به من فرمود، برای رأی دادن به جمهوری اسلامی که به رأی گذاشته شد استخاره کردم و مفاد استخاره این بود که مگر این کار استخاره دارد؟ یعنی بیّن الرُشد است.
🔸 الان یک نظام اسلامی برقرار شده است و اگر این نظام ضربه ببیند و دشمنان چیره بشوند، دیگر نه حوزه ای باقی می ماند، نه نظامی باقی می ماند و نه عالِمی باقی می ماند، چون از همین جا ضربه خوردند. بنابراین در حقیقت اصل شرکت در انتخابات حمایت از اصل نظام است، حمایت از مسئلهی نظام اسلامی و ولایت فقیه است.
🔸روشن است که کسانی که برای مجلس انتخاب میشوند از جهات عدیده اثرگذار هستند، تصمیمات آنها، مواقفی که آنها میگیرند، مصوباتی که تصویب میکنند، اینها خیلی آثار مهمی [دارد].
در حقیقت قوهی مجریه اجراکنندهی مصوبات مجلس است، در حقیقت آنها ریلگذاری میکنند، بنابراین انتخاب افراد درست دارای اهمیت بسیار بالایی است.
حقیقتاً عرض میکنم که اگر در این قسمت ما توانی بکنیم، اهمیت ندهیم و از کنار آن عبور بکنیم و بعد خدای ناکرده به اسلام و مصالح امت ضربهای وارد بشود، جواب این [انتخاب] پیش خدای متعال بسیار مشکل است.
🔸باید بگویم در حقیت منشاء ورود من به شورای نگهبان خداترسی پدرم بود. وقتی به من گفتند، من گفتم: کارم طلبگی است و کارم بحث و درس ست. [نظر] والد من هم نسبت به حوزه همین گونه بود. خودشان به من فرمودند که کار تو همین درس و بحث است. ولی وقتی آمدند با ایشان صحبت کردند و ایشان احساس این را کرد که جواب خدای متعال را من چه بدهم؟ فردای آن روز به من فرمودند که نظامی است و الان احتیاج دارد، و من بخاطر فرمایش ایشان قبول کردم.
📆تاریخ : 98/11/29 | درس خارج فقه
#بخش_اول
#پندهای_سعادت
#بیانات
#شورای_نگهبان
#انتخابات
🔗 @pand_saadat