eitaa logo
پندهای سعادت
2.4هزار دنبال‌کننده
353 عکس
75 ویدیو
38 فایل
🔰در محضر حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» 👤 ارتباط : @hadiszekr 🌐 تارنما: Www.Feghahat.ir کانال دروس حضرت استاد: https://eitaa.com/feghahat_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 | بیانیه گام دوم انقلاب 🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه چهارم | 1397/12/05 بسم الله الرحمن الرحیم 🔸مقطع چهارم از پیام مهم رهبری معظم: "انقلاب اسلامی همچون پدیده‌ای زنده و با اراده، همواره دارای انعطاف و آماده‌ی تصحیح خطاهای خویش است، امّا تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست" یعنی دست از انقلاب بر نمی دارد و در مقابل هجمه ها و دسیسه های دشمن منفعل نیست « فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ »(1) . اما چون کارگزاران انقلاب قهراً معصوم نیستند ممکن است خطا و اشتباه داشته باشند، و اگر کسی خطاء و اشتباه آنان را با استدلال جواب داد حتما آن را می پذیرند و باید بپذیرند. "به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان می‌دهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرفهای بی‌عمل می‌شمارد،" اگر کسی مناقشه ای دارد یا در برنامه ریزی یا عملکردی نقدی دارد و این نقد را بیان می کند [باید بپذیرند]. البته در نظام اسلامی برخی از مراکز و نهادها برای بیان این مساله تعبیه شده است. دیوان عدالت اداری برای این است که تمام آحاد ملت هر مناقشه ای در هر قانونی یا آیین نامه ای یا اساس نامه ای یا دستور العملی یا بخش نامه ای دارند و آن را خلاف شرع یا قانون اساسی می بینند می توانند آن را به دیوان عدالت منعکس کنند و دیوان عدالت اگر بر خلاف قوانین عادی است خودش بررسی می کند و اگر برخلاف بود ابطال می کند و اگر خلاف شرع یا قانون اساسی باشد به شورای نگهبان می فرستد و اگر خلاف شرع باشد وظیفه فقهای شورای نگهبان است که بررسی کنند و اگرحکمی، قانونی، دستورالعملی، آیین نامه ای خلاف موازین شرعی بود این حق برای شورای نگهبان است که آن را ابطال کند. و این از لحاظ قانونی در قانون اساسی تعبیه شده است و یکی از افتخارات است. 🔸یکی از کسانی که [فقدانش] ضایعه ای برای شورای نگهبان و نظام است آیت الله مومن بود که با دقت و وسواس همه این پرونده هایی که محل اشکال بود را با مطالعه می کردند. ایشان با مطالعه‌ِی قبلی، با دقت، که گاهی چند ساعت روی این‌ها وقت صرف می‌کردند در جلسه حاضر می‌شدند و خیلی و خیلی مراعات این جهت را می‌کردند و از آن‌طرف هم باانصاف بودند. این انصاف هم خیلی خودش مطلب مهمی است. ایشان خیلی وقت‌ها برای دیگران مفید بودند، اما گاهی در بحث مناقشه ای پیش می آمد و اگر می دیدند حرف یا اشکال دیگران وارد است دیگر مجامله نمی کردند و عدول می کردند، و این واقعاً درس و اخلاقی عملی برای امثال بنده بود. 🔸در اینجا هم آقا این‌‌طور می‌فرمایند که ما با نظر مثبت به اشکالات نگاه کنیم. واقعاً نقد به درد بخور، نقد صحیح در هر مرحله‌ای باعث تکامل می‌شود، باعث رفع نقائص می‌شود. می‌فرمایند که: "امّا به هیچ بهانه‌ای از ارزشهایش که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمی‌گیرد. انقلاب اسلامی پس از نظام‌سازی،" که دیگر قانون اساسی آن مهیّا شد و به رأی گذاشته شد "به رکود و خموشی دچار نشده و نمی‌شود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی‌بیند،" میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی‌بیند. یعنی نظم را باید مراعات کرد، قانونی که به آن رأی داده شده و آن تشکیلاتی که به آن رأی داده شده و نظام بر اساس آن دارد اداره می‌شود آن‌ها را نباید مختل کرد. 🔸یک قانونی به مجلس می‌آید و مجلس روی آن کار می‌کند و رأی می‌دهد، بعد به شورای نگهبان می‌آید، آن‌جا هم بحث می‌شود که خلاف شرع یا قانون اساسی است یا نیست که فرضاً گفتند که خلاف شرع یا خلاف قانون اساسی است. گاهی ممکن است خلاف شرع یا خلاف قانون اساسی بودن مزاحم اقوایی داشته باشد، که این هم فقه و حکم خدای متعال است که اگر مزاحم اقوایی دارد باید طرف مزاحم اقوی را گرفت. باز یک جای دیگری برای این نوع مسائل درست کردند بنام تشخیص مصلحت، آن‌جا باید روی مصالح فکر کنند که در باب تزاحم کدام اهم است. 🔸در همین لوایحی که الان خیلی محل کلام است که اجزاء Fatf هستند، رهبری در همین جلساتی که پنج شنبه ها خدمت ایشان می رسیم (البته بین ما جمع حقوق دان ها نبودند) به شورای نگهبان فرمودند: شما کار خودتان را انجام بدهید اگر خلاف شرع می‌بینید بگویید خلاف شرع است. اگر خلاف قانون اساسی می‌بینید بگویید خلاف قانون اساسی است. اگر در اثر این گفته‌ی شما یک بن‌بستی ایجاد می‌شود، نظام برای آن بن‌بست فکر کرده است و آن تشخیص مصلحت است. 🔸حالا اگر بنا باشد که ما این نظم را مراعات نکنیم، بیاییم همه‌‌ی تشخیص مصلحتی‌ها و یا شورای نگهبانی‌ها را آماج این قرار بدهیم که شما خائن هستید، شما مصالح را مراعات نمی‌کنید، پس کجا تصمیم بگیرد؟ کجا درست تصمیم بگیرند؟ باید یک جایی بنشیند درست فکر کند، طرفین اطراف مسئله را ببیند، مصالح و مفاسد را ببینند که البته این افراد معصوم نیستند.
🔸ارائه‌ی راهنمایی کردن، اشکال کردن درست و صحیح و منتقل کردن به آن‌ها کار صحیحی است، اما جَو را یک‌‌ گونه ای بکنید که آن‌ها نتوانند تصمیم بگیرند این کار غلطی است. بله! یک کسی می‌گوید این اشکالاتش است و اشکالات را لیست می‌کند و با استدلال می‌گوید قبول کردن این، این مضرّات را دارد، این‌ها کار درستی است و باید انجام بشود و واقعاً هر کسی تشخیص می‌دهد، استدلال دارد و دلیل دارد این را باید منتقل کند؛ اما یک کاری نکنند که در آن نظاماتی که قرار داده شده برای این که امور سامان بگیرد، هرج و مرج نشود و بتوانند درست تصمیم بگیرند [خللی ایجاد شود] ؛ دیگر سیاسی‌کاری نکنند و واقعاً آن‌‌چه که مصلحت است آن را انتخاب بکنند، دیگر نباید کاری کرد که نتوانند این وظیفه‌ای را که قانون به عهده‌ی آن‌ها گذاشته و رهبری از آن‌ها تقاضا می‌کنند را نتوانند انجام بدهند. 🔸وقتی نزد رهبری معظم هم دام ظلّه مطلبی گفته بشود ایشان با روی باز گوش می‌کنند، بحث‌هایی هم که گاهی می‌شود بدون ‌رودربایستی آن‌جا بحث می شود، یعنی این‌ گونه نیست که حالا بخاطر عظمت و ابهّت ایشان افراد اشکالات‌شان را نگویند. اشکالات در بحث‌های فقهی، علمی و چه در همین بحث‌هایی که گاهی ممکن است پیش بیاید گفته می‌شود و کسی اشکالی به ذهنش می‌آید، حرفی دارد این حرف را می‌زند. البته ایشان قوی‌الحجه هستند و تجربات فراوانی دارند معمولاً توضیح می‌دهند گاهی هم ممکن است که بپذیرند. یادم هست یک موقعی مرحوم آقای شاهرودی درباره بحث قاچاق یک مطلبی را فرمودند و یک پیشنهادی کردند، ایشان [رهبری] هم پذیرفتند. 🔸بنابراین، اگر از مسئولان کسانی باشند که نمی‌پذیرند یا در حرف می‌گویند می‌پذیریم ولی در عمل نمی‌پذیرند، آن یک مُشکله‌ای است که باید آن را با همین توضیحات یک کاری کرد که حل بشود. 🔸در تزاحمات باید جوانب مختلف را مراعات کرد. یک مثالی بزنم، چند سال قبل یک لایحه‌ای آمده بود که بسیاری از امکنه و مکان های مراکز آموزشی از ابتدائی تا دانشگاه‌ها اجاره‌ای بودند و مدت اجاره‌ این مکان ها تمام شده بود. مُلاک و اصحاب آن‌ها در سراسر کشور از دادگاه‌ها حکم تخلیه گرفته بودند، این مسئله به مجلس رفته بود چون یک مشکله‌ای برای آموزش و پرورش و برای نظام آموزشی کشور، از ابتدایی تا انتهاء پیش آمده بود که بسیاری از این مراکز باید تعطیل بشود. مجلس گفته بود تا دو سال و نیم مال الاجاره این مکان ها پرداخت بشود و تخلیه این مکان ها به تعویق بیفتد. این لایحه به شورای نگهبان آمد، شورای نگهبان به حکم اولی گفت این تعویق خلاف شرع است چون اجاره‌ها به سر آمده و مُلاک راضی نیستند « و لایجوز التصرّف فی مال احد الا بطیبة نفس منه »، پس جایز نیست. این رفت تشخیص مصلحت. آن‌جا این‌ها را ملاحظه می‌کنند که واقعاً حالا این‌ گونه است؟ همه‌ی جاها همین طور است؟ در تشخیص مصلحت از طوایف مختلف، تخصص‌های مختلف جمع می‌شوند و هم‌فکری می‌کنند، کمیسیون‌های مختلف وجود دارد که آیا واقعاً این‌ گونه هست؟ یا مثلاً می‌گوید اگر شما بعضی از تسهیلاتی که ربوی است از خارج نگیری، اختلالی در کشور بوجود می‌آید، خب این احتیاج دارد به این که واقعاً بررسی شود فلان طرح‌ها، اگر انجام نشود چه‌ طور خواهد شد؟ چون تشخیص این ها به افرادی احتیاج دارد که در اجرا هم کار کردند و هم اطلاعات آن ها متوفّر است، از این جهت شورای نگهبان این ظرفیت را دیگر ندارد، فلذا ممکن است یک نفری که هم عضو شورای نگهبان است و هم عضو تشخیص مصلحت است، در شورای نگهبان بخاطر این که ضابطه‌ این است که احکام اولی را بدون این مصالح نگاه کند یک‌طوری نظر بدهد ولی در تشخیص مصلحت استدلالات و تزاحم را ببیند و به اقتضای آن‌جا رأیی را بدهد که در شورای نگهبان نداده، و این گاهی اتفاق می‌افتد. خط آخر را هم من بخوانم: "میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی‌بیند، بلکه از نظریّه‌ی نظام انقلابی تا ابد دفاع می‌کند" ▫️پاورقی: 1. سوره مبارکه هود، آیه 112 🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_04_971205.pdf
448.1K
📕فایل PDF تبیین و تحلیل گام دوم انقلاب 🔰توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه چهارم | 1397/12/05 🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_04_971205.mp3
4.65M
🔈 | 🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه چهارم | 1397/12/05 🔗 @pand_saadat
🎙 | بیانیه گام دوم انقلاب 🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه پنجم | 1397/12/06 بسم الله الرحمن الرحیم 🔸فراز دیگری از فرمایشات رهبری معظم [را می خوانیم]، در این فراز مسئله مهمی را مورد تذکر قرار دادند. یک توهمی در عده ای از کسانی که اطلاع درستی از اسلام ندارند وجود دارد که خیال می کنند روحانیت و اسلام با پیشرفت های نوین مخالف است و شاید یک سوژه هایی هم در یک زمان هایی وجود داشته که باعث شده این تلقی در عده ای پیدا بشود و یا برای عده ای دست آویز بشود. مثلاً آن اوایل با بلندگو مخالفت می شد. بحسب ظاهر یکی از کسانی که شدیداً هم با بلندگو مخالفت می کرد جد ما بودند، اما ایشان علت مخالفت را توضیح میدادند و میگفتند علت مخالفت اذیت شدن همسایگان مسجد است و این مسجدِ کوچک احتیاج به بلندگو ندارد و کلام و مطلب به همه می رسد. مرحوم امام رضوان الله علیه در یک محرمی ظاهراً گفتند این گناه کبیره است بخاطر آزار همسایه ها. 🔸اگر مخالفتی می کردند بخاطر این نبوده که استفاده از بلندگو اشکال دارد والا اگرصدا نمی رسید استفاده از آن اشکالی نداشت. اما تلقی این بود که آقایون با تکنولوژی و پیشرفت های روز مخالف هستند و حالا هم روی این تبلیغ می شود که اگر حکومت اسلامی، انقلاب اسلامی بخواهد باشد جلوی پیشرفت را می گیرد و این یکی از آن تصورات باطلی است که دشمن از آن سوء استفاده می کند. در این فراز ایشان بر این مطلب تکیه می کنند که در انقلاب اسلامی متحجر نیست و نسبت به امور نوپیدایی که بشر می تواند از آن استفاده های صحیح بکند منعی ندارد و روی آرمان و اهداف خودش ایستاده است و از آن ها به هیچ عنوان دست بر نمی دارد. "جمهوری اسلامی، متحجّر و در برابر پدیده‌ها و موقعیّتهای نوبه‌نو، فاقد احساس و ادراک نیست، امّا به اصول خود به‌شدّت پایبند و به مرزبندی‌های خود با رقیبان و دشمنان به‌شدّت حسّاس است." به اصول خودش پایبند است. به عفت، عفاف، حجاب، اخلاق و امثال ذلک پایبند است. و اگر می گوید برفرض، فلان امور باید فیلتر بشود و در دسترس جوان ها و نوجوان ها و خانم ها و کذا نباشد به این معنی نیست که با اصل این امور و استفاده های صحیح اش مخالف است. و بگوییم چون پیشرفت شده هرگونه هرزه و امر باطل و فحشاء و منکرات و مخالف اخلاق باید دردسترس همگان باشد، از این جهت مخالف است. 🔸" با خطوط اصلی خود هرگز بی‌مبالاتی نمی‌کند و برایش مهم است که چرا بماند و چگونه بماند." این که چرا بماند؟ برای اینکه تکلیف الهی است. چگونه بماند؟ این هم برای اش مهم است، نه آنکه بعدها در مسیر ببیند که باید این چنین کند تا بماند مثلاً با ستمکاران، با استعمارگران، با استثمارگران، با طواغیت بسازد. خیلی از انقلاب ها برای اینکه بعداً بمانند دست از اصول خودشان کشیدند، این انقلاب این گونه نیست. 🔸"بی‌شک فاصله‌ی میان بایدها و واقعیّتها، همواره وجدانهای آرمانخواه را عذاب داده و می‌دهد،" بایدها این بود که عدالت اجتماعی برقرار بشود، این بود که فحشاء، منکرات، عصیانها، گناه کاری ها برطرف بشود ولی ما می بینیم این واقعیت ها بنحوی که متوقع است و باید بشود نشده است و این همه را آزار می دهد. ولی بسیاری از آن ها هم بحمدالله شده است. 🔸" امّا این، فاصله‌ای طی‌شدنی است و در چهل سال گذشته در مواردی بارها طی شده است و بی‌شک در آینده، با حضور نسل جوان مؤمن و دانا و پُرانگیزه، با قدرت بیشتر طی خواهد شد." یکی از نسل جوانِ مومنِ دانا و پرانگیزه که بحمدالله در تمام اقشار و در حوزه های مبارکه علمیه هم فراوان اند [فضلای جوان هستند]. یکی از انتظارات رهبری معظم، از شما فضلای جوان است که ایشان دو سه هفته پیش فرمودند که طلاب و فضلای جوان این مسائلی که پیش می آید و احتیاج به روشن گردی دارد با استدلال و تبیین و بدون ایجاد چالش و بدون آنکه بی احترامی بشود توقع این است که قلم بزنند، سخنرانی بکنند، مطالب را بیان بکنند و این شبهات را مثل اینکه مثلا « لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ »1 و امثال ذلک تمسک می شود برای پاره ای از حرف ها، این ها را باید حوزه های علمیه روشن بکنند و این توقعی است که از شما طلاب محترم جوان است. این آرمان ها، این حقایق، این واقعیت ها را هم بقلم، هم به بیان در تبلیغات و بیانات تان [ بفرمائید] . 🔸همان طور که به عنایت خدای متعال اصل انقلاب در ناباوری به ثمر نشست، رسیدن به این آرمان های واقعی و واقعیت های واقعی ان شاءالله به ثمر خواهد نشست البته اگر همان فعالیت ها، همان اخلاص ها، همان پیگیری ها ان شاءالله ادامه داشته باشد. ▫️پاورقی: 1. سوره مبارکه بقره، آیه 256 🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_05_971206.mp3
2.17M
🔈 | #صوت 🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه پنجم | 1397/12/06 #پندهای_سعادت #بیانیه_گام_دوم_انقلاب #گام_دوم_انقلاب #بیانات #تبیین_و_تحلیل 🔗 @pand_saadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| 🔰مراسم نکوداشت حضرت آیت الله مومن رحمه الله علیه 📆مسجد شورای نگهبان | 97/12/08 🔸حضرت استاد شب زنده دار دام ظله: [آیت الله مومن] عالمی بسیار فرهیخته، بزرگوار، زاهد و جزء ابرار، صلحاء و صدیقین بودند. 🔗 @pand_saadat
🎙 | بیانیه گام دوم انقلاب 🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه ششم | 1397/12/11 بسم الله الرحمن الرحیم 🔸فراز دیگری از بیان رهبر معظم دام ظله العالی: " انقلاب اسلامی ملّت ایران، قدرتمند امّا مهربان و باگذشت و حتّی مظلوم بوده است، " جمع شدن قدرتمندی و مهربان بودن با هم یک فضیلت و امتیازی برای این انقلاب است، وقتی این انقلاب را با خیلی از انقلاب های عالم مقایسه می کنیم می بینیم بی رحمی و قساوت و امثال این ها در خیلی از آن [انقلاب ها] فراوان بوده است. با مخالفینشان چگونه برخورد می کردند و یا همچنین خودشان بسیار ضعیف بودند که در اثر مبارزه دشمنانشان جا خالی کردند و واگذار کردند. اما این انقلاب چون اسلامی بوده و ضوابط و خصوصیاتش را از اسلام دریافت کرده و بناءش بر این بوده، فلذاست که هم قدرتمند است و هم مهربان است و همان طور که اولیاء اسلام در طول زمان تاریخ مظلوم بودند این انقلاب هم مظلوم بوده است، حتی از کسانی که توقع نمی رود! مظلومیت گاهی از طرف دشمنِ مسلّم است که این تاحدودی قابل تحمل است. دشمن، دشمن است و از ناحیه او ظلم است و انسان باید تحمل کند. اما گاهی هم دوستانی وجود دارند و درعین حال با بی تفاوتی، اشکالات ناروا و نادرست و بدون دقت [ به این انقلاب وارد می کنند]، این هم یک مظلومیتی است که وجود دارد. 🔸" مرتکب افراط‌ها و چپ‌روی‌هایی که مایه‌ی ننگ بسیاری از قیامها و جنبشها است، نشده است، در هیچ معرکه‌ای حتّی با آمریکا و صدّام، گلوله‌ی اوّل را شلّیک نکرده و در همه‌ی موارد، پس ‌از حمله‌ی دشمن از خود دفاع کرده و البتّه ضربت متقابل را محکم فرود آورده است. " در مقام دفاع، محکم دفاع کرده اما این گونه نبوده که ابتدا کننده ضربت به دیگران باشد. 🔸 "این انقلاب از آغاز تا امروز نه بی‌رحم و خون‌ریز بوده و نه منفعل و مردّد، با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان و گردنکشان ایستاده و از مظلومان و مستضعفان دفاع کرده است. این جوانمردی و مروّت انقلابی، این صداقت و صراحت و اقتدار، این دامنه‌ی عمل جهانی و منطقه‌ای در کنار مظلومان جهان، مایه‌ی سربلندی ایران و ایرانی است، و همواره چنین باد." این توصیف ماسبق است، ولی ماسبق آیینه راه مالَحَق خواهد بود، یعنی تا بحال این گونه بوده و از این به بعد هم با رهبری آن بزرگوار و ان شاءالله متابعت ملت عزیز و شریف و متدین ایران اسلامی همین گونه خواهد بود. 🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_06_971211.mp3
1.21M
🔈 | #صوت 🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه ششم | 1397/12/11 #پندهای_سعادت #بیانیه_گام_دوم_انقلاب #گام_دوم_انقلاب #بیانات #تبیین_و_تحلیل 🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_06_971211.pdf
306.5K
📕فایل PDF تبیین و تحلیل گام دوم انقلاب 🔰توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه ششم | 1397/12/11 #پندهای_سعادت #بیانیه_گام_دوم_انقلاب #گام_دوم_انقلاب #تبیین_و_تحلیل 🔗 @pand_saadat
🎙 | بیانیه گام دوم انقلاب 🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه هفتم | 1397/12/13 بسم الله الرحمن الرحیم 🔸فراز دیگری از فرمایشات رهبری معظم: "اینک در آغاز فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی، این بنده‌ی ناچیز مایلم با جوانان عزیزم، نسلی که پا به میدان عمل می‌گذارد تا بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز کند، سخن بگویم." این انقلاب یک مولودی داشته است و مولود انقلاب، جمهوری اسلامی است. بنابراین فرق جمهوری اسلامی با انقلاب اسلامی این است که انقلاب در حقیقت حکم والد و والده را برای جمهوری اسلامی ایران دارد و جمهوری اسلامی مولود آن هست. حالا که این جمهوری اسلامی در عالم خارج محقق شده دارای یک حیات و زندگی است. 🔸سخن اول درباره‌ی گذشته است. این امر مهمی است که ما می‌توانیم گذشته را و تجربیاتی را که از گذشته خودمان به دست آوردیم یا دیگران از گذشته تجربیاتی را دارند و در اختیار ما می‌گذارند. گذشته را می‌توان آینه و مسیریاب آینده قرار داد و بر اساس گذشته‌ها برای آینده فکر کرد و راه را تشخیص داد. از این جهت توجه به گذشته بسیار مهم است به خصوص این نکته برای نسل‌هایی که گذشته را نیافته‌اند چون الاشیاء تُعرف بأضدادها. اگر انسان قبل را نداند که چه بوده و به کجا حالا رسیده قدر موجود را نمی‌داند. ولی اگر بداند وضعیت چگونه بوده است و حالا به این‌جا رسیده آن وقت قدر موجود را خواهد دانست. در قرآن شریف، در سوره‌ی مبارکه‌ی یونس، آیه‌ی شریفه‌ی شانزدهم «قُلْ لَوْ شاءَ اللَّهُ ما تَلَوْتُهُ عَلَيْكُمْ وَ لا أَدْراكُمْ بِه» این قرآن شریف را اگر خدا نمی‌خواست من تلاوت بر شما نمی‌کردم. خدا هم شما را به این کتاب آگاه نمی‌فرمود. «فَقَدْ لَبِثْتُ فيكُمْ عُمُراً مِنْ قَبْلِهِ أَ فَلا تَعْقِلُون»؛ قبل از این تلاوت من در میان شما زندگی کردم من را می‌َشناختید و می‌دانستید که یک دروغ از من سر نزده است، خلافی از من سر نمی‌زند، امین و مؤتمن بودم، پس گذشته را می‌توانید دلیل بگیرید بر این که این حرف و این ‌مطلبی را که می‌گویم حق است یا غیر حق است. بنابراین توجه به گذشته یک امر بسیار مهمی است. 🔸امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه در آن نامه‌ی بسیار بسیار ارزشمندی که به فرزند بزرگوارشان امام حسن سلام‌الله علیهما دارند یا محمد بن حنفیه، ولی اقوی این است که به امام حسن سلام‌الله علیه هست همان طور که در نهج البلاغه هم هست. ایشان در آن‌جا هم راجع به هر دو مسئله و تجربه‌ی گذشته و نگاه به گذشته به حسب این نقل می‌فرمایند: « فَبَادَرْتُكَ بِالْأَدَبِ قَبْلَ أَنْ يَقْسُوَ قَلْبُكَ » قبل از این که قلبت قسی بشود و دیگر پند در آن اثر نکند من مبادرت به تأدیب تو کردم. حالا این بحث‌ این‌جا هست که امام حسن مخاطب باشد این کلام چه معنا دارد، این‌ها در محل خودش صحبت شده است. « وَ يَشْتَغِلَ لُبُّكَ » قبل از این که فکرت این‌طرف و آن‌طرف برود و به امور فراوانی مشغول بشود که نتواند دیگر مطالب را درست دریافت بکند این کار را کردم. « لِتَسْتَقْبِلَ بِجِدِّ رَأْيِكَ مِنَ الْأَمْرِ مَا قَدْ كَفَاكَ أَهْلُ التَّجَارِبِ » آن‌چه که اهل تجارب، آن‌هایی که تجربه اندوخته‌اند، آن‌ها تجربه‌های خودشان را در اختیار تو بگذارند « فَتَكُونَ قَدْ كُفِيتَ مَئُونَةَ الطَّلَبِ » این تجربه‌ی گذشته باعث می‌شود که تو زحمت نخواهی بکشی، از مطالب آن‌ها می‌توانی استفاده بکنی. « وَ عُوفِيتَ مِنْ عِلَاجِ التَّجْرِبَةِ » و هم‌چنین قسمت‌های دیگر این کلام مبارک را هم نگاه بفرمایید که چقدر اهمیت دارد. 🔸"عزیزان! نادانسته‌ها را جز با تجربه‌ی خود یا گوش سپردن به تجربه‌ی دیگران نمی‌توان دانست." یا باید انسان خودش تجربه کند و یا از تجربه‌ی دیگران، در اموری که برهانی نیست با استدلال نمی‌شود و با تجربه معلوم می‌شود [استفاده کند].
🔸"بسیاری از آنچه را ما دیده و آزموده‌ایم، نسل شما هنوز نیازموده و ندیده است." آن خفّتی که بود، آن مبارزه‌ی که با اسلام بود. آن نوکری که برای اجانب بود و امثال این‌ها که قبلاً بود، این‌ها را خیلی از این جوان‌ها، خیلی از نسل جدید امتحان نکردند. مبارزه‌ای که با دین می‌شد این‌ها را ندیدند. حتی مرحوم امام دارند که ما از مدرسه‌ی فیضیه نمی‌توانستیم بیرون بیاییم، شبانه می‌رفتیم سالاریه که آن موقع باغ بود و خارج از شهر بود، و در آن‌جا مباحثه می کردیم . یک طلبه اصلا نمی‌شد در خیابان بیاید. در مرئی و منظر باشد. اهل دیانت نمی توانستند روضه بگیرند، نمی توانستند ذکر مصیبت بکنند، خانم‌ها حجاب‌شان را نمی‌توانستند مراعات بکنند. من یادم هست مادر بزرگ ما می‌گفتند: می‌خواستیم از [خیابان] آذر که منزل‌شان بود، بیاییم حرم، شاید ماه‌ها نمی‌آمدیم بیرون، چون می‌دانستیم اگر با چادر بخواهیم بیرون بیاییم چادرمان را برمی‌دارند و اصلاً حرم نمی‌توانستیم برویم. این‌ها را نسل جدید ندیدند و نمی‌دانند که چه خبر بوده و اگر آن‌ها ادامه پیدا می‌‌کرد، می‌خواستند اسلام‌زدایی بکنند، دین را از بین ببرند. باید به این ها توجه بکنیم. 🔸من یادم هست تهران در ماشین بودیم می‌گفتند الان در پیاده‌رو بعضی از افراد معذرت می‌خواهم، معذرت می‌خواهم بعضی از ما یستقبح ذکره را همین طور بیرون انداخته و در خیابان و پیاده‌رو راه می‌رفتند. یعنی یک حالت ابتذال این‌چنینی را ترویج کردند. یا آن جشن کذایی که در شیراز گرفته شد بعضی از مایُستقبح ذکره نساء‌ را در تمام سطح تلویزیون پر کردند و نشان دادند، ‌که می‌خواستنند حیاء را از جامعه براندازند. این‌ها چنین ایده‌هایی را داشتند. این‌ها را نسل جدید نمی‌داند. باید توجه داشته باشیم که این اسلام،‌ این انقلاب، این جمهوری اسلامی واقعاً چه خدمت بزرگی کرده است. 🔸"دهه‌های آینده دهه‌های شما است و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنا فداه) است، نزدیک کنید." این فراز هم فراز مهمی است که هدف انقلاب و جمهوری اسلامی چیست؟ هدف عبارت است از تمدن نوین اسلامی، یعنی تمدن پیدا کردن در پرتو اسلام با آرمان‌های اسلام و آن‌چه که اسلام برای بشر مقرر فرموده است و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظما ارواحنا فداه . معنای آن این نیست که اگر ما آماده نشویم خدای متعال ظهور حضرت بقیة‌الله ارواحنا فداه را انجام نخواهد داد. ولی اگر ما آماده بشویم از آن نعمت بزرگی که خدا عطا خواهد فرمود استفاده و بهره برداری می‌توانیم بکنیم. بنابراین یکی از آرمان‌ها این است که انسان‌ها برای درک آن زمان و استفاده‌ی از محضر آن بزرگوار آماده بشوند، [تا] اعانت کنند، کمک کنند، پذیرش داشته باشند. ممکن است که در آن زمان عده‌ای واقعاً پذیرش نداشته باشند، کما این که در بعضی روایات است که بعضی از علماء در مقابل حضرت می‌ایستند. این آمادگی پیدا کردن خودش بسیار مهم است. پس مقصود این هست. 🔸"برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت. دشمنان انقلاب با انگیزه‌ای قوی، تحریف و دروغ‌پردازی درباره‌ی گذشته و حتّی زمان حال را دنبال می‌کنند و از پول و همه‌ی ابزارها برای آن بهره می‌گیرند. رهزنان فکر و عقیده و آگاهی بسیارند؛ حقیقت را از دشمن و پیاده‌نظامش نمی‌توان شنید." این مطلب به خصوص در بین جوان‌های غیر حوزوی فراوان طرح است و آن‌ها بیشتر در مورد خطر هستند، در جوان‌های حوزوی و طلاب حوزوی هم این خطر وجود دارد کما این که گاهی گوشه و کنار آدم از بعضی ها، مطالبی را می‌شنود که این دلیل بر این است که دشمن حتی در این‌جاها هم توانسته یک نفوذی داشته باشد. این وظیفه‌ی همه‌ی ماها است که این نعمت بزرگ خدا را قدر بدانیم و به آن توجه داشته باشیم. آینده‌ی حوزه با شما فضلای جوان است و این هم نمی‌شود الا به این که واقعاً باید مجاهده کرد. این مطالبات و خواسته‌های عالمین در فقه، در معارف که الان متوجه حوزه‌های علمیه شده، همه پاسخ‌گوی آن باید حوزه باشد و این به تلاش و درس خواندن و زحمت فراوان نیاز دارد.