@pand_saadat_06_971211.pdf
306.5K
📕فایل PDF تبیین و تحلیل گام دوم انقلاب
🔰توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه ششم | 1397/12/11
#پندهای_سعادت
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#گام_دوم_انقلاب
#تبیین_و_تحلیل
🔗 @pand_saadat
🎙 #تبیین_و_تحلیل | بیانیه گام دوم انقلاب
🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه هفتم | 1397/12/13
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸فراز دیگری از فرمایشات رهبری معظم:
"اینک در آغاز فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی، این بندهی ناچیز مایلم با جوانان عزیزم، نسلی که پا به میدان عمل میگذارد تا بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز کند، سخن بگویم."
این انقلاب یک مولودی داشته است و مولود انقلاب، جمهوری اسلامی است. بنابراین فرق جمهوری اسلامی با انقلاب اسلامی این است که انقلاب در حقیقت حکم والد و والده را برای جمهوری اسلامی ایران دارد و جمهوری اسلامی مولود آن هست. حالا که این جمهوری اسلامی در عالم خارج محقق شده دارای یک حیات و زندگی است.
🔸سخن اول دربارهی گذشته است. این امر مهمی است که ما میتوانیم گذشته را و تجربیاتی را که از گذشته خودمان به دست آوردیم یا دیگران از گذشته تجربیاتی را دارند و در اختیار ما میگذارند. گذشته را میتوان آینه و مسیریاب آینده قرار داد و بر اساس گذشتهها برای آینده فکر کرد و راه را تشخیص داد. از این جهت توجه به گذشته بسیار مهم است به خصوص این نکته برای نسلهایی که گذشته را نیافتهاند چون الاشیاء تُعرف بأضدادها. اگر انسان قبل را نداند که چه بوده و به کجا حالا رسیده قدر موجود را نمیداند. ولی اگر بداند وضعیت چگونه بوده است و حالا به اینجا رسیده آن وقت قدر موجود را خواهد دانست.
در قرآن شریف، در سورهی مبارکهی یونس، آیهی شریفهی شانزدهم «قُلْ لَوْ شاءَ اللَّهُ ما تَلَوْتُهُ عَلَيْكُمْ وَ لا أَدْراكُمْ بِه» این قرآن شریف را اگر خدا نمیخواست من تلاوت بر شما نمیکردم. خدا هم شما را به این کتاب آگاه نمیفرمود. «فَقَدْ لَبِثْتُ فيكُمْ عُمُراً مِنْ قَبْلِهِ أَ فَلا تَعْقِلُون»؛ قبل از این تلاوت من در میان شما زندگی کردم من را میَشناختید و میدانستید که یک دروغ از من سر نزده است، خلافی از من سر نمیزند، امین و مؤتمن بودم، پس گذشته را میتوانید دلیل بگیرید بر این که این حرف و این مطلبی را که میگویم حق است یا غیر حق است. بنابراین توجه به گذشته یک امر بسیار مهمی است.
🔸امیرالمؤمنین سلامالله علیه در آن نامهی بسیار بسیار ارزشمندی که به فرزند بزرگوارشان امام حسن سلامالله علیهما دارند یا محمد بن حنفیه، ولی اقوی این است که به امام حسن سلامالله علیه هست همان طور که در نهج البلاغه هم هست. ایشان در آنجا هم راجع به هر دو مسئله و تجربهی گذشته و نگاه به گذشته به حسب این نقل میفرمایند: « فَبَادَرْتُكَ بِالْأَدَبِ قَبْلَ أَنْ يَقْسُوَ قَلْبُكَ » قبل از این که قلبت قسی بشود و دیگر پند در آن اثر نکند من مبادرت به تأدیب تو کردم. حالا این بحث اینجا هست که امام حسن مخاطب باشد این کلام چه معنا دارد، اینها در محل خودش صحبت شده است.
« وَ يَشْتَغِلَ لُبُّكَ » قبل از این که فکرت اینطرف و آنطرف برود و به امور فراوانی مشغول بشود که نتواند دیگر مطالب را درست دریافت بکند این کار را کردم. « لِتَسْتَقْبِلَ بِجِدِّ رَأْيِكَ مِنَ الْأَمْرِ مَا قَدْ كَفَاكَ أَهْلُ التَّجَارِبِ » آنچه که اهل تجارب، آنهایی که تجربه اندوختهاند، آنها تجربههای خودشان را در اختیار تو بگذارند « فَتَكُونَ قَدْ كُفِيتَ مَئُونَةَ الطَّلَبِ » این تجربهی گذشته باعث میشود که تو زحمت نخواهی بکشی، از مطالب آنها میتوانی استفاده بکنی. « وَ عُوفِيتَ مِنْ عِلَاجِ التَّجْرِبَةِ » و همچنین قسمتهای دیگر این کلام مبارک را هم نگاه بفرمایید که چقدر اهمیت دارد.
🔸"عزیزان! نادانستهها را جز با تجربهی خود یا گوش سپردن به تجربهی دیگران نمیتوان دانست."
یا باید انسان خودش تجربه کند و یا از تجربهی دیگران، در اموری که برهانی نیست با استدلال نمیشود و با تجربه معلوم میشود [استفاده کند].
🔸"بسیاری از آنچه را ما دیده و آزمودهایم، نسل شما هنوز نیازموده و ندیده است."
آن خفّتی که بود، آن مبارزهی که با اسلام بود. آن نوکری که برای اجانب بود و امثال اینها که قبلاً بود، اینها را خیلی از این جوانها، خیلی از نسل جدید امتحان نکردند. مبارزهای که با دین میشد اینها را ندیدند. حتی مرحوم امام دارند که ما از مدرسهی فیضیه نمیتوانستیم بیرون بیاییم، شبانه میرفتیم سالاریه که آن موقع باغ بود و خارج از شهر بود، و در آنجا مباحثه می کردیم . یک طلبه اصلا نمیشد در خیابان بیاید. در مرئی و منظر باشد. اهل دیانت نمی توانستند روضه بگیرند، نمی توانستند ذکر مصیبت بکنند، خانمها حجابشان را نمیتوانستند مراعات بکنند. من یادم هست مادر بزرگ ما میگفتند: میخواستیم از [خیابان] آذر که منزلشان بود، بیاییم حرم، شاید ماهها نمیآمدیم بیرون، چون میدانستیم اگر با چادر بخواهیم بیرون بیاییم چادرمان را برمیدارند و اصلاً حرم نمیتوانستیم برویم. اینها را نسل جدید ندیدند و نمیدانند که چه خبر بوده و اگر آنها ادامه پیدا میکرد، میخواستند اسلامزدایی بکنند، دین را از بین ببرند. باید به این ها توجه بکنیم.
🔸من یادم هست تهران در ماشین بودیم میگفتند الان در پیادهرو بعضی از افراد معذرت میخواهم، معذرت میخواهم بعضی از ما یستقبح ذکره را همین طور بیرون انداخته و در خیابان و پیادهرو راه میرفتند. یعنی یک حالت ابتذال اینچنینی را ترویج کردند. یا آن جشن کذایی که در شیراز گرفته شد بعضی از مایُستقبح ذکره نساء را در تمام سطح تلویزیون پر کردند و نشان دادند، که میخواستنند حیاء را از جامعه براندازند. اینها چنین ایدههایی را داشتند. اینها را نسل جدید نمیداند. باید توجه داشته باشیم که این اسلام، این انقلاب، این جمهوری اسلامی واقعاً چه خدمت بزرگی کرده است.
🔸"دهههای آینده دهههای شما است و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنا فداه) است، نزدیک کنید."
این فراز هم فراز مهمی است که هدف انقلاب و جمهوری اسلامی چیست؟ هدف عبارت است از تمدن نوین اسلامی، یعنی تمدن پیدا کردن در پرتو اسلام با آرمانهای اسلام و آنچه که اسلام برای بشر مقرر فرموده است و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظما ارواحنا فداه .
معنای آن این نیست که اگر ما آماده نشویم خدای متعال ظهور حضرت بقیةالله ارواحنا فداه را انجام نخواهد داد. ولی اگر ما آماده بشویم از آن نعمت بزرگی که خدا عطا خواهد فرمود استفاده و بهره برداری میتوانیم بکنیم. بنابراین یکی از آرمانها این است که انسانها برای درک آن زمان و استفادهی از محضر آن بزرگوار آماده بشوند، [تا] اعانت کنند، کمک کنند، پذیرش داشته باشند. ممکن است که در آن زمان عدهای واقعاً پذیرش نداشته باشند، کما این که در بعضی روایات است که بعضی از علماء در مقابل حضرت میایستند. این آمادگی پیدا کردن خودش بسیار مهم است. پس مقصود این هست.
🔸"برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربهها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت. دشمنان انقلاب با انگیزهای قوی، تحریف و دروغپردازی دربارهی گذشته و حتّی زمان حال را دنبال میکنند و از پول و همهی ابزارها برای آن بهره میگیرند. رهزنان فکر و عقیده و آگاهی بسیارند؛ حقیقت را از دشمن و پیادهنظامش نمیتوان شنید."
این مطلب به خصوص در بین جوانهای غیر حوزوی فراوان طرح است و آنها بیشتر در مورد خطر هستند، در جوانهای حوزوی و طلاب حوزوی هم این خطر وجود دارد کما این که گاهی گوشه و کنار آدم از بعضی ها، مطالبی را میشنود که این دلیل بر این است که دشمن حتی در اینجاها هم توانسته یک نفوذی داشته باشد.
این وظیفهی همهی ماها است که این نعمت بزرگ خدا را قدر بدانیم و به آن توجه داشته باشیم. آیندهی حوزه با شما فضلای جوان است و این هم نمیشود الا به این که واقعاً باید مجاهده کرد.
این مطالبات و خواستههای عالمین در فقه، در معارف که الان متوجه حوزههای علمیه شده، همه پاسخگوی آن باید حوزه باشد و این به تلاش و درس خواندن و زحمت فراوان نیاز دارد.
🔸یک خصوصیتی حوزهها دارند که جاهای دیگر ندارند. گمان میکنم این را از آیتالله مؤمن رضوانالله علیه شنیدم که ایشان نقل میکردند امام میفرمود فرق ماها با بقیهی مردم این است؛ (یعنی یکی از فرقها)، اگر در ماها یک خلافکار ببینند، یک طلبهی خلافکار ببینند، یک عالم خلافکار ببینند این را پای همه حساب میکنند میگویند طلبهها این گونه هستند. علماء این گونه هستند [ولی] در اصناف دیگر اینگونه نیست و میگویند خود این شخص خراب است. اما الان مردم یک چنین چیزی دارند که وقتی که طلبهای خلافکار باشد به همه نسبت میدهند.
حقیقتاً معظم طلبهها از نظر اقتصادی از قشر متوسط جامعه زندگیشان پایینتر است و معمولاً طلبه ها توانایی یک زندگی متعارف و معمولی را ندارند. همهی ماها همین طور بودیم و حالا هم هستیم. همین آیتالله گلپایگانی، مردم این خانه را برای ایشان خریدند. گمان میکنم ایشان صد تا دویست اجارهنشینی کرده باشد شاید هم بیشتر. علمای دست اول ما هم همینگونه بودند. ولی یک نفر میبینی حالا مال شخصی دارد یا خدای ناکرده ممکن است از حدود تجاوز بکند این را به همه نسبت میدهند. لباس ما، ماشینی که سوار میشویم، منزلی که داریم رفت و آمدهایی که داریم همهی اینها در چشم مردم است مردم محاسبه میکنند.
حالا که طلبه شدیم و به این لباس مفتخر شدیم و در این راه آمدیم وظیفهمان این است که برای خدا، برای اسلام هزینهی این راه را هم بدهیم. هزینهی این راه این است که از بعضی از مباحات هم حتی ما باید چشمپوشی بکنیم.
🔹خدای متعال ان شاءالله به همهی ما توفیق بدهد که طوری عمل کنیم که مورد رضایت خدای متعال و اولیاء اسلام به خصوص حضرت بقیةالله ارواحنا فداه بوده باشیم.
#پندهای_سعادت
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#گام_دوم_انقلاب
#بیانات
#تبیین_و_تحلیل
🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_07_971213.mp3
4.86M
🔈 | #صوت
🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه هفتم | 1397/12/13
#پندهای_سعادت
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#گام_دوم_انقلاب
#بیانات
#تبیین_و_تحلیل
🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_07_971213.pdf
448.7K
📕فایل PDF تبیین و تحلیل گام دوم انقلاب
🔰توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه هفتم | 1397/12/13
#پندهای_سعادت
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#گام_دوم_انقلاب
#تبیین_و_تحلیل
🌐 @pand_saadat
🌸وَ عَرِّفْنِي بَرَكَةَ هَذَا الشَّهْرِ وَ يُمْنَهُ🌸
🔰"اهمیت ماه رجب"
🔸حضرت استاد شب زنده دار دام ظله:
در دوران زندگی انسان، خداوند برخی فرصتهای استثنایی برای بهرهمندی انسان قرار داده است.
«أَنَّ لِرَبِّكُمْ فِی أَیامِ دَهْرِكُمْ نَفَحَاتٍ أَلَا فَتَعَرَّضُوا لَهَا.»[1]
یکی از آن فرصتهای بسیاراستثنایی همین ماههای سهگانهای است که در پیش رو داریم؛ ماه مبارک رجب، ماه مبارک شعبان و ماه مبارک رمضان.
بهرهبرداری از هر فرصتی و هر امکانی، فرع بر شناخت و توجه به آن است. اگر انسان از یک فرصت استثنایی و از شرایط بهرهبرداری از آن فرصت یا نعمت خبر نداشته باشد، قهراً در اثر غفلت از آن و عدم اطلاع، اهتمام نمیورزد و اقدام نمیکند؛ یا اگر هم اقدام نماید، اما اگر شرایط استفاده و بهرهبرداری را درست نداند، قهراً استفادهی صحیح و بهینه نخواهد کرد. از این جهت در بعضی از ادعیهی همان ابتدای ماه مبارک رجب آمده است:
«عرّفنی برکة هذا الشهر و یمنه»[2]؛
برکت و میمنت این شهر را به من بشناسان.
ماه مبارکی که در پیش داریم از جهات مختلف زمینههای بهرهبرداریهای بسیار ارزشمند در آن هست.
▫️پاورقی:
[1]. بحارالأنوار؛ ج80، ص 352. همانا از طرف خداوند برای شما در دوران زندگی، فرصتهای ویژهای قرار داده است لذا خودتان را در معرض این فرصت های ویژه قرار دهید.
[2]. إقبال الاعمال، ج2، ص638
🔻برگرفته شده از کتاب پندهای سعادت «سلسله درس های اخلاق استاد شب زنده دار دام ظله»
#پندهای_سعادت
#بیانات
#ماه_رجب
🔗 @pand_saadat
📷 | #لوح
🔰حضرت استاد شب زنده دار دام ظله:
روزهی این ماه، کیمیایی برای اصلاح نفوس و برای رفع حجب و ارتقا از حضیض ذلتها و خواریهای نفسانی به اوج معنویتهای الهی است
⬇️دریافت پوستر(کیفیت بالا):
http://yon.ir/loh03
#پندهای_سعادت
#ماه_رجب
🔗 @pand_saadat
🎙 #تبیین_و_تحلیل | بیانیه گام دوم انقلاب
🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه هشتم | 1397/12/18
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸به طور کوتاه این فراز هم از فرمایشات رهبری را عرض کنیم حالا ممکن است توضیحاتی داشته باشد که انشاءالله در جلسهی دیگر [بیان می شود]، امروز بخاطر این که وقت هم یک مقداری گذشته فقط به خواندن عبارت آن بسنده میکنیم.
"انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن، از نقطهی صفر آغاز شد؛"
یعنی پیشینهای نداشت، الگویی نبود که ما از ان الگو بهرهبرداری کنیم و اقتباس کنیم.
"اوّلاً: همه چیز علیه ما بود، چه رژیم فاسد طاغوت که علاوه بر وابستگی و فساد و استبداد و کودتایی بودن، اوّلین رژیم سلطنتی در ایران بود که بهدست بیگانه ــ و نه بهزور شمشیر خود ــ بر سرِ کار آمده بود، و چه دولت آمریکا و برخی دیگر از دولتهای غربی، و چه وضع بهشدّت نابسامان داخلی و عقبافتادگی شرمآور در علم و فنّاوری و سیاست و معنویّت و هر فضیلت دیگر.
🔸ثانیاً: هیچ تجربهی پیشینی و راه طیشدهای در برابر ما وجود نداشت."
چون انقلابهایی که شده بودن یا غیراسلامی بود یا اگر بعضی از آنها اسلامی بود بر اساس ولایت فقیه و این مدلی که الان پیاده شده نبود.
🔸"بدیهی است که قیامهای مارکسیستی و امثال آن نمیتوانست برای انقلابی که از متن ایمان و معرفت اسلامی پدید آمده است، الگو محسوب شود. انقلابیون اسلامی بدون سرمشق و تجربه آغاز کردند و ترکیب جمهوریّت و اسلامیّت و ابزارهای تشکیل و پیشرفت آن، جز با هدایت الهی و قلب نورانی و اندیشهی بزرگ امام خمینی، به دست نیامد و این نخستین درخشش انقلاب بود."
یک امر بدیع که سابقه نداشته است.
🔸اینها یک توضیحاتی دارد بعضی از دوستان عزیز هم که اهتمام ورزیدهاند و مباحثه میکنند، راجع به این فرازها سؤالات علمی طرح میکنند، که ان شاءالله در جلسهی بعد آنچه که به ذهن حقیر میآید راجع به آنها عرض خواهم کرد.
#پندهای_سعادت
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#گام_دوم_انقلاب
#بیانات
#تبیین_و_تحلیل
🔗 @pand_saadat