🔰موعظه های قرآنی
❇️جایگاه روحانیت
✅وجههی روحانیت از بین نرود
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
این حمامی که در گذرخان قم هست، در زمانهای سابق طلاب اینجا حمام میرفتند و خیلی شلوغ میشد و یک حالاتی گاهی اتفاق میافتاد که یکی دیگری را کیسه میکشید و دیگری او را صابون میزد. ابوی ما «ره» نقل میکردند که مرحوم آیتالله شیخ مرتضی حائری یک وقتی در درس فرموده که اینها را مراعات کنید که وجههی روحانیت از بین نرود و زشت نباشد. اینها همان سرمایههای مهمی است که متأسفانه گاهی ما به آن توجه نداریم. نحوهی لباس پوشیدن، نحوهی عمامه گذاشتن و نحوهی اصلاح موی سر نباید به گونه باشد که اُبهت و متانت یک روحانی را از بین ببرد؛ حتی گاهی در برخی مجالس رفتن واقعاً خجالتآور است. اینها همه پیش خدای متعال جواب میخواهد و احتیاط هم گاهی لازم است.
در زمانهای سابق ورودیهای حرم حضرت رضا(سلاماللهعلیه) مخلوط بود و زن و مرد جدا نبودند. مرحوم آقای حاج آقا حسین قمی (رضوان الله علیه) به متولی آستانهی مقدسه گفته بود که این چه وضعی است. متولی جواب ایشان را میدهد که آقا اینجا دیگه کسی توی این فکرها نیست. ایشان فرموده بودند خودم در حالیکه یک پیرمرد هستم، همین امروز جایی گیر کرده بودم و داشت یک جوری میشد. این جوری شدن خلاف نیست، اما باید از اینها پرهیز کرد.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 47
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#جایگاه_روحانیت
#وجههی_روحانیت_از_بین_نرود
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
#نکات_اخلاقی
💠 قبول ندارم کسی طلبه باشد و معمم نشود
🔹 همین جا عرض میکنم که بالاخره طلبه باید #معمم شود و بنده قبول ندارم کسی طلبه باشد و معمم نشود. حالا تا مدتی عیبی ندارد، ولی بالاخره باید معمم شد و این معمم شدن هم خیلی مهم است. شواهدی است که حضرت بقیة الله (أرواحنافداه) این را میخواهند و میپسندند.
🔸 یکی از همان عدهای که جناب آیتالله #مصباح اینها را برای تحصیل اموری به کانادا فرستادند، در بحث ما میآمد و با ما آشنا بود. ایشان خیلی جوان خوبی بود. یک بار حضرت (سلاماللهعلیه) را خواب دیدم که فرمودند: «فلانی معمم شده است». من خبر نداشتم که او معمم شده است. بعد هم به ایشان گفتم که این عمامه گذاشتن شما یا خیلی با اخلاص بوده یا بجا بوده که حضرت (سلاماللهعلیه) فرمودند فلانی معمم شده است.
🔹 وقتی که طلبه معمم شد، مردم خیلی روی او حساب باز میکنند. باید توجه داشت که عزت و احترام و نفوذ کلمهی جامعه روحانیت، یکی مربوط به فرد است و یکی مربوط به جمع است. لذا باید مواظب برخی سلوکها و رفتارها باشیم که سبب نشود وقار و ابهت آن متانت و ادب روحانیت بین برود. مردم همیشه و در همه زمانها پشتیبانی خود را از روحانیت داشتهاند.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 45
#پندهای_سعادت
#بیانات
#جایگاه_روحانیت
#ضرورت_تلبّس_و_مواظبت_برای_طلاب
🔗 @pand_saadat
1_13669851271.mp3
2.83M
📢 | #صوت
توصیههای حضرت #استاد_شب_زنده_دار «دام ظله» در آغاز درس خارج اصول
✅أهم مطالب جلسه👇
🔰نصیحت لقمان
🔰اشتغال به امور مهمه
🔰احتمال وجوب عینی اجتهاد
🔰اهمیت و کیفیت تقریر نویسی
📆تاریخ : 1403/06/25
#پندهای_سعادت
#بیانات
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️جایگاه روحانیت
✅امانت الهی
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
احترام و جایگاهی که روحانیت در بین مردم دارد، به سبب انتساب به اسلام و اولیای اسلام است و لذا این یک امانت الهی است. اگر کاری کنیم که باعث شود ذهن مردم مشوّش گردد و یا تردید و شبهه ایجاد بشود، همهی اینها از مصادیق فساد فی الارض است. این فساد مثل فساد اقتصادی نیست، بلکه به مراتب بدتراست.
در ذیل آیهی شریفهی مورد بحث، در تفسیر کنزالدقائق روایتی ذکر شده که فرازهایی از آن را عرض میکنم:
«قَالَ الصَّادِقُ علیه السلام فَسَادُ الظَّاهِرِ مِنْ فَسَادِ الْبَاطِنِ وَ مَنْ أَصْلَحَ سَرِيرَتَهُ أَصْلَحَ اللَّهُ عَلَانِيَتَهُ وَ مَنْ خَافَ اللَّهَ فِي السِّرِّ لَمْ يَهْتِكْ سِتْرَهُ فِي الْعَلَانِيَةِ وَ أَعْظَمُ الْفَسَادِ أَنْ يَرْضَى الْعَبْدُ بِالْغَفْلَةِ عَنِ اللَّهِ وَ هَذَا الْفَسَادُ يَتَوَلَّدُ مِنْ طُولِ الْأَمَلِ وَ الْحِرْصِ وَ الْكِبْرِ»
اگر انسان در سلوک، رفتار، گفتار و موضعگیریهایش دچار فساد ظاهری شود، همهی اینها از یک فساد درونی نشأت میگیرد؛ یا ایمان ضعیف است یا یک شهواتی بر انسان غلبه کرده است. اینها نکات خیلی مهمی است که در روایت توضیح داده شده است.
«وَ مَنْ أَصْلَحَ سَرِيرَتَهُ أَصْلَحَ اللَّهُ عَلَانِيَتَهُ»؛
اگر کسی باطن خودش را اصلاح کند، خدای متعال ظاهر او را اصلاح میکند.
یعنی این دومی جزای اولی است. گاهی ممکن است که انسان توجه به یک ظواهری نداشته باشد، خدای متعال حفظ میکند. گاهی انسان از یک سری ظواهر غفلت دارد، اما اگر ما باطن را اصلاح کردیم، خدا آن ظواهر را اصلاح میفرماید.
«وَ مَنْ خَافَ اللَّهَ فِي السِّرِّ لَمْ يَهْتِكْ سِتْرَهُ فِي الْعَلَانِيَةِ».
در خلوتها که هیچ کس جز این فرد و خدایش نیست و هیچ کس جز او خبر ندارد، در آنجا باید ترس از خدای متعال داشت که البته خیلی برای انسان پیش میآید که کسی خبر ندارد. مثلاً کسی که محل وجوهات مردم است. حالا یک عالمی است و یا مجتهد است و یا وکیل است و یا هر چه، کسی هم خبر ندارد که این پول را کجا خرج میکند و کسی هم سؤال نمیکند. اینجا خداترسی میخواهد.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 48
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#جایگاه_روحانیت
#امانت_الهی
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🌸تشرف جوان مسیحی به دین مبین اسلام و پذیرفتن مذهب حقه تشیع،نزد حضرت آیت الله شب زنده دار دام ظله.
حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها،کتابخانه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی
@pand_saadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم تشرف جوان مسیحی به دین مبین اسلام و پذیرفتن مذهب حقه تشیع، نزد حضرت آیت الله شب زنده دار دام ظله.
حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها،کتابخانه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی
@pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️جایگاه روحانیت
✅حکایتی از مرحوم شیخ انصاری «ره»
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
مرحوم آقاسید اسحاق فاطمی قمی ـ جدّ همین تکیههایی که قم هستند ـ حکایاتی را بیواسطه از مرحوم شیخ انصاری «ره» نقل کرده است. ایشان میگوید روزی خدمت شیخ انصاری «ره» نشسته بودم. مرحوم شیخ نوکری داشت به نام مرحوم حاج ملاّ که وارد اتاق شد. با مرحوم شیخ نجوایی کرد و رفت پایین اتاق، گلیمی را که بود، جمع کرد و برد. در حالی که درگاه بزرگی در اتاق شیخ بود که کیسههای مملو از پول روی هم در آن درگاه چیده بود؛ گویا پول هند بود. از این منظره تعجب کردم و کمی بعد بیرون آمدم.
همان روز یا بعداً در صحن مطهر، حاج ملاّ را دیدم و از ایشان سؤال کردم که قضیهی شیخ چه بود؟ به شیخ چه عرض کردی؟ گلیم را کجا بردی؟
از جواب امتناع کرد و گفت من محرم اسرار شیخ هستم؛ سزاوار نیست اسرار ایشان را به کسی بگویم. میگوید دست از ایشان بر نداشتم و قسمش دادم به امیرالمؤمنین «علیه السلام». گفت: حال که قسمم دادی، میگویم. نانوایی که برای منزل شیخ از او نان میآوردیم، به من گفت: به شیخ عرض کنید مقداری سرمایهام ضعیف شده، محتاج به کمک هستم؛ چنانچه ممکن است، جناب شیخ کمکی به سرمایهی من بنمایند. خواستهاش را به شیخ رساندم و شیخ انصاری فرمود: فعلاً پول ندارم؛ آن گلیم را ببرید بفروشید و من عمل کردم.
حالا اگر مرحوم شیخ از وجوهات بر میداشت و میداد، کسی متوجه نمیشد، اما ایشان کسی است که «خَافَ اللَّهَ فِي السِّرِّ».
انسان گاهی حرفهایی را در مورد اشخاصی میداند و موقعیتهایی پیش میآید که اگر آن حرفها را بزند، خیلی منفعت ظاهری نصیبش میشود، ولی از خدا میترسد و سرّ مردم را فاش نمیکند. نتیجهی این کار چیست؟
«لَمْ يَهْتِكْ سِتْرَهُ فِي الْعَلَانِيَةِ»؛
خداوند عیبهای این شخص را میپوشاند و از هتک حرمت او جلوگیری می کند.
در ادامهی روایت فرمودهاند:
«وَ أَعْظَمُ الْفَسَادِ أَنْ يَرْضَى الْعَبْدُ بِالْغَفْلَةِ عَنِ اللَّهِ»؛
بالاترین فساد برای انسان این است که آدم راضی باشد که از خداوند غافل باشد و برایش مهم نباشد.
اگر کسی به غفلت از الله راضی نیست، مقدماتی دارد و مقدماتش این است که کاری کند که این غفلتها دامنگیرش نشود. اعظم فساد این است که انسان راضی باشد که لحظات و ساعاتی و حتی روزها و هفتهها و ماههایی بر او بگذرد و غافل باشد.
به حسب این نقل فرمودند:
«وَ هَذَا الْفَسَادُ يَتَوَلَّدُ مِنْ طُولِ الْأَمَلِ وَ الْحِرْصِ وَ الْكِبْرِ».
حالا این چرا اعظم فساد است؟ چون مادر و منشأ و اساس خیلی از فسادهای دیگر است.
خدای متعال انشاءالله به همهی ما توفیق تحلّی به صفات پسندیده و تخلی از صفات ناپسند را عنایت بفرماید.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 50-49
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#جایگاه_روحانیت
#حکایتی_از_مرحوم_شیخ_انصاری
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️امراض نفسانی
✅نصیحتی لازم برای طلاب
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
بحث ما در مورد موعظهی قرآنی بود که در آیهی 77 سورهی مبارکهی قصص ذکر شده است.
«وَ ابْتَغِ فيما آتاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَ لاتَنْسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنْيا وَ أَحْسِنْ كَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَ لاتَبْغِ الْفَسادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لايُحِبُّ الْمُفْسِدينَ».
چند نصیحت مهم در این آیهی مبارکه ذکر شده بود که به این نصیحت «وَ لاتَبْغِ الْفَسادَ فِي الْأَرْضِ» رسیدیم. ممکن است کسی به ذهنش بیاید که این نصیحت خیلی با صنف ما طلاب علوم دینی ارتباطی ندارد و شبیه نهی از شرب خمر و گناهان آنچنانی است که مبتلابه ما نیست. اما با مقداری تأمل متوجه میشویم که اتفاقاً این از آن نصایحی است که شدیدالارتباط با این صنف هم هست. البته سنخ فسادهایی که ممکن است از روحانیون و طلاب و علما سر بزند، با فسادهایی که از دیگران سر میزند، فرق میکند. گاهی انسان میبیند در یک سخنرانی یا در درسی، سخنی گفته میشود که به مقتضای شعاع نفوذ کلمهی آن شخص، منشأ فساد و غیبت و اختلافات و منشأ ناامیدی میگردد. خیلی پیش آمده که کسی مطلبی را از یکی از بزرگان و یا مراجع تقلید در منبر یا در درس نقل میکند، بدون اینکه توجه داشته باشد که این مرجع تقلید این سخن را به چه نحوی و در چه جایی و برای چه اشخاص فرموده است. همین نقل کردن در منبر و یا درس، گاهی موجب فساد میشود.
همچنین گاهی انسان در میان اقوام و خویشان و عشیره مطلبی را نقل میکند که این مطلب موجب فساد در آن خانواده و آن گروه و آن أقربا میشود، بهخصوص وقتی که طرف روحانی و طلبه باشد که دیگر شک نکرده و فکر میکنند حتماً راست گفته و درست است.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 52-51
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#امراض_نفسانی
#نصیحتی_لازم_برای_طلاب
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️امراض نفسانی
✅نصیحتی لازم برای طلاب
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
یکی از بزرگان را میشناختم که اگر در جایی اطلاعیهای زده میشد که مطالب مناسبی در آن نوشته نشده بود، نمی ایستادند که آن را بخوانند؛ میفرمود اگر من بایستم و آن را بخوانم، نظر خیلیها جلب میشود که آقای فلانی مثلاً دارد فلان اطلاعیه را میخواند و این کار هم موجب ترویج آن امر ناصواب میگردد و هم باعث میشود افرادی که بیتفاوت رد میشدند و انگیزهای برای خواندن آن نداشتند، الآن متوجه این مطلب بشوند و انگیزه برای خواندن پیدا کنند و پس از خواندن، این مطالب را در جاهای مختلفی نقل نمایند و همین باعث انتشار این مطلب شود. این دقتها خیلی مهم و لازم است. کسی که روحانی میشود و مورد توجه مردم است، خیلی باید با مداقه به این امور توجه کند.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 52
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#امراض_نفسانی
#نصیحتی_لازم_برای_طلاب
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️امراض نفسانی
✅ضرورت شناخت امراض نفسانی
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
در ذیل آیهی شریفه «إِنَّ اللَّهَ لايُحِبُّ الْمُفْسِدينَ» روایت جالبی در تفسیر کنزالدقایق آمده و مرحوم مجلسی هم در باب الفساد این روایت را نقل فرموده است که بخشی از آن را در جلسهی قبل عرض کردم. در این روایت بیان شده که منشأ فساد در انسآنها از درون خودشان نشأت میگیرد. این فساد ظاهر، منشأ درونی دارد و منشأ اصلی آن غفلت از خداوند متعال است. این غفلتی که منشأ فساد ظاهری است، از سه امر دیگر نشأت میگیرد:
«وَ هَذَا الْفَسَادُ يَتَوَلَّدُ مِنْ طُولِ الْأَمَلِ وَ الْحِرْصِ وَ الْكِبْرِ».
آنچه را که ائمه «علیهم السلام» میفرمایند، برای این است که ما اگر بخواهیم بیماریهای نفسانی و مشکلات اخلاقی خودمان را درمان کنیم و مهذّب باشیم، باید منشأ بیماریها را بشناسیم و به فکر ریشهکن کردن آنها باشیم. اگر انسان آنها را اصلاح نکند، به مجرد غفلت یا خسته شدن یا عوامل دیگر، فوراً آن امر درونی کار خودش را میکند. کسی که حسادت درونی خودش را حل نکرده است، هر چقدر هم سعی کند که در ظاهر حسادت نورزد، ممکن است که تا مدتی موفق باشد، ولی ناگهان سر بزنگاهی ظاهر میشود. بخل و حُب به شهوات و امراض دیگر نفسانی نیز همه اینگونه هستند. لذا در برخی از روایات، منشأ این امراض را به ما تذکر میدهند و میفرمایند که اگر میخواهید کار حسابی انجام دهید که دیگر گرفتار نشوید، باید منشأ واقعی آن را اصلاح کنید و دنبال اصلاح آنها باشید.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 53
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#امراض_نفسانی
#ضرورت_شناخت_امراض_نفسانی
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️امراض نفسانی
✅حُبّ دنیا
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
منشأ این که انسان حرص میورزد و آرزوهای طولانی و درازمدت دارد که حتی از عمرش هم بلندتر است، چیست؟ حضرت «علیه السلام» طبق این نقل میفرمایند:
«أَصْلُهَا مِنْ حُبِّ الدُّنْيَا وَ جَمْعِهَا وَ مُتَابَعَةِ النَّفْسِ وَ هَوَاهَا وَ إِقَامَةِ شَهَوَاتِهَا وَ حُبِّ الْمَحْمَدَةِ وَ مُوَافَقَةِ الشَّيْطَانِ وَ اتِّبَاعِ خُطُوَاتِهِ وَ كُلُّ ذَلِكَ يَجْتَمِعُ بِحَسَبِ الْغَفْلَةِ عَنِ اللَّهِ وَ نِسْيَانِ مِنَنِهِ»
علاقهمندی به دنیا و جمع کردن مال دنیا، باعث میشود که هر روز حرص انسان بیشتر گردد و آرزوها و آمالش افزون و طولانیتر شود و حالت تکبر و نخوت در او بهوجود آید. بعضیها خیال میکنند که مال و ثروت داشتن امتیازی است و برای همین بر فقرا و کسانی که در آن سطح از ثروت نیستند، تکبر میورزند و دیگر دوست ندارند که با آنها همغذا و همنشین بشوند و رفت و آمد کنند. علت این بیماری چیست؟ حب دنیا و جمع کردن مال دنیا. چون چند تا باغ و یا چند تا خانه و ماشین دارند، وقتی اینها را که حساب میکنند، خودشان را از دیگران بالاتر میبینند.
همچنین منشأ دیگری هم ذکر کردهاند که پیروی کردن از مشتهیات و خواستههای نفس است؛ نفسی که تربیت نشده و خواستههایش، خواستههای ناصوابی است.
گاهی انسان نعوذبالله همین چیزهایی که ظاهرش هم دنیا نیست، اما در واقع دنیاست، او را فریفته میکند. برخی از مناصب روحانی، مثل همین تدریس کردن، گاهی همین گونه است؛ از اینکه افاده و تدریس کند و کَر و فَر داشته باشد و حرفها را نقد نماید و طرف مقابل را از نظر علمی مقهور خود کند، لذت میبرد و قصدش از این کار، اقامهی حق و ابطال باطل نیست.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 53
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#امراض_نفسانی
#حب_دنیا
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️امراض نفسانی
✅حکایتی از آیت الله سید محمد فشارکی
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
آقای شیخ مرتضی حائری(رضواناللهعلیه) نوشتهاند که والد ما میفرمود که مرحوم سید محمد فشارکی ـ آن فرد عظیمالشأن ـ میفرمودند که من بحمدالله توفیق دارم که درسی را که میگویم، برای خدا باشد، ولی هنوز یک چیز برای من حل نشده و آن این است که اگر کسی به من اشکال کند و بخواهد حرفم را رد کند، وقتی جواب اشکال را میدهم، نمیدانم برای خدا و دفاع از حق است یا اینکه دفاع از نفس است. این بزرگان با این چنین دقتهایی کارهای خودشان را محاسبه و بررسی میکردند و دلسوز به حال خودشان بودند.
ما باید در این قسمتها به خدا پناه ببریم، چون از همینجاها کم کم شیطان تقویت میشود، تا به جاهای بالاتری میرسد. حالا ببینید تا کجاها میرسد. این شلمغانی که حالش را شما میدانید که چقدر مرد بزرگی بوده؟ کتاب التکلیف شلمغانی یک رسالهی عملیهای بوده که بین امامیه منتشر بوده است. اما وجه انحرافش را آنطور که در شرح حالش نوشتهاند، این بود که بعد از اینکه حضرت مهدی(سلاماللهعلیه) او را برای اینکه از نواب خاص حضرت باشد، انتخاب نکردند، انحراف پیدا کرد و از دین خارج شد.
منشأ دیگری که حضرت ذکر فرمودهاند، این است:
«وَ حُبِّ الْمَحْمَدَةِ».
یعنی آدم دوست داشته باشد که دیگران او را ستایش و تمجید بکنند. البته این حب تاحدودی مطابق طبع انسان است، اما این حب وقتی طغیان کند، باعث میشود که انسان مبتلای به فساد شود.
منشأ دیگری که حضرت «علیه السلام» ذکر فرمودهاند: «وَ مُوَافَقَةِ الشَّيْطَانِ».
القائات و خطراتی که شیطان به نفس انسان وارد میکند، انسان را به فساد میکشاند.
«وَ اتِّبَاعِ خُطُوَاتِهِ وَ كُلُّ ذَلِكَ يَجْتَمِعُ بِحَسَبِ الْغَفْلَةِ عَنِ اللَّهِ وَ نِسْيَانِ مِنَنِهِ ».
علت اینکه این بیماری ها در وجود انسان پیدا میشوند و رشد میکنند، چیست؟ همهی اینها برای این است که انسان غافل از خدای متعال میشود و نعمتهایی را که خداوند داده، فراموش میکند. زیربنای گرفتاریهای نفسانی انسان، غفلت از خداست.
در ادامه، حضرت علیه السلام رهنمودها و راههای علاج و برونرفت از این ابتلائات را بیان فرمودهاند که در جلسهی بعد انشاءلله بیان می کنیم.
از خداوند متعال میخواهیم که توفیق عمل به این مطالب را به همهی ما عنایت فرماید.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 56-55
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#امراض_نفسانی
#حکایتی_از_آیت_الله_سید_محمد_فشارکی
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی
✅بالاترین فساد
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
در خدمت موعظهای قرآنی بودیم و به این فراز مبارک رسیدیم:
«وَ لاتَبْغِ الْفَسادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لايُحِبُّ الْمُفْسِدينَ».
این فراز، فراز بسیار مهمی در زندگی هر انسان محسوب میشود و امروز هم که عید سعید غدیر و عیدالله الاکبر است، یکی از مواردی است که این ابتغاء فساد در ارض باعث مظلومیت شگفتآور آن شده؛ امر بسیار مهمی که اتمام دین و اکمال نعمت بر پایهی آن استوار است و شخص رسول خدا «ص» از روزهای آغازین تبلیغ اسلام بر آن پای فشرده، در مواضع و مواقف متعدد آن او را تذکر دادند و بیان فرمودند. اما ابتغاء فساد در عدهای باعث شد که این راه قدیم و این صراط مستقیم به این نحو که میبینیم، به این بلیهی ناگوار مبتلا شود و تا روزی که انشاءالله جهان به فروغ ظهور مولایمان منور گردد، این فساد هر روز جلوههایی از تأثر و تأسف را در جوامع اسلامی و بلکه بشری به وجود میآورد. قطعاً این فساد، فساد اعظم است. فساد اعوجاج در دین، اضلال عباد، راه خدا را منحرف کردن و اولیای خدا را خانهنشین نمودن و راه کمال را بر روی مردم بستن، از هر فسادی بالاتر است. در زندگی همهی ما این مطلب بسیار اهمیت دارد.
یک روحانی، یک عالم دین، کسی که اسوهی مردم شناخته میشود و مردم دیانت و تقوا و خداپرستی خودشان را از او اتخاذ میکنند و در مواقف مختلف مردم، نقش مؤثر دارد؛ اگر خدای ناکرده فاسد شد و دنبال هواها و هوسها بود، بنابر تعبیر روایات «إذا فسدالعالِم فسد العالَم»، ضررهایش خیلی زیاد است.
برای همهی ما در همین عمرهایی که داریم، نمونههایش مشهود است. فساد هم دارای انواع و اقسام و مراتبی است. بسیار انتباه و توجه و حتی ریاضت میخواهد که انسان، از این مهلکهی بزرگ محفوظ بماند.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 58-57
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#ضرورت_شناخت_و_درمان_امراض_نفسانی
#بالاترین_فساد
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی
✅شناخت منشأ مفساد
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
در ذیل همین آیهی مبارکه، روایت شریفی است که دو مطلب در آن توضیح داده شده است. مطلب اول را در جلسات گذشته گفتیم و آن این است که سرّ این که این حالت در بعضیها پیدا میشود که دنبال فسادند، در چیست؟ و شناخت این سرّ برای کسی که در مقام تربیت و تهذیب خودش هست، بسیار لازم است. انسان تا منشأ مفاسد و رذایل را نشناسد، ممکن است تلاشهای او روبنایی و زودگذر باشد و چون علل واقعیاش از بین نرفته است، با اندک غفلتی و یا در شرایط خاصی آن علل بروز و ظهور کند.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 58
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#ضرورت_شناخت_و_درمان_امراض_نفسانی
#شناخت_منشأ_مفاسد
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی
✅غفلت از خدای متعال و آثار سؤ آن
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
در روایتی که در ذیل این موعظهی قرآنی بیان شده، امام صادق «ع» علل فساد را بیان کردند و فرمودند تمام اینها زیر مجموعهی غفلت از خداوند تبارک و تعالی است. غفلت از خدای متعال باعث میشود که مفاسد درونی انسان فراوان شوند و مفاسد درونی، علل بروز مفاسد بیرونی باشند.
غفلت از خدای متعال، سبب میشود که غفلتهای دیگر هم دامنگیر انسان شود. کسی که از خدا غافل شد، قهراً از معاد هم غافل میشود و کسی که از معاد غافل شد، از حساب و کتاب و عاقبت و آیندهی خودش هم غافل میشود. اینها زمینههای فساد را در انسان هموار میکند. فسادهایی که دامن دیگران را هم میگیرد و دیگران را هم به اضلال و افساد میکشاند.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 58
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#ضرورت_شناخت_و_درمان_امراض_نفسانی
#غفلت_از_خدای_متعال_و_آثار_سؤ_آن
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی
✅راه درمان فسادهای باطنی
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
مطلب دوم که این هم امر بسیار مهمی است که در این حدیث شریف به آن پرداخته شده، راهکار اصلاح این امر باطنی است که امام صادق علیه السلام ارائه فرمودهاند. برای درمان این فسادهای باطنی که منشأ فساد ظاهری است، چه راهکارهایی وجود دارد؟ حقیقت سیر و سلوک همین است که انسان در پرتو تعلیمات انوار طیبهی چهارده نوری که خدای متعال آنها را ضیاء و فرقان و هادی قرار داده، مفاسد باطنی را بشناسد و راهکارهایی را که این بزرگواران برای اصلاح ارائه دادهاند، به کار گیرد.
راهکارهایی که در روایات بیان شده، مختلف هستند. بعضی راهکارهای بسیار عمیقی هستند که جهات فساد را به طور کلی از بین میبرند و انسان را مصفا و مهذب میکنند. باید توجه داشت که عمل به برخی از این راهکارها اینگونه نیست که انسان را از وجود آن رذایل منزه کند، ولی موانعی بر سر راه آنها ایجاد میکند که با وجود آن موانع، رذایل دیگر نمیتوانند مقتضیات خودشان را در وجود انسان به وجود بیاورند.
مرحوم علامه مجلسی در باب الفساد، این روایت مورد بحث قرار دادهاند. در این جلسه برخی از راهکارهایی را که امام «علیه السلام» به حسب این نقل فرمودهاند، متذّکر میشویم.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 59
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#ضرورت_شناخت_و_درمان_امراض_نفسانی
#راه_درمان_فسادهای_باطنی
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی
✅راه درمان فسادهای باطنی
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
حضرت «علیه السلام» فرمودند: «وَ عِلَاجُ ذَلِكَ الْفِرَارُ مِنَ النَّاسِ وَ رَفْضُ الدُّنْيَا»؛
یکی از راههای علاج آن مفاسد باطنی، دوری گزیدن و اعتزال از مردم است.
در حدیث دیگری حضرت صادق «علیه السلام» میفرمایند: « وَ فِرَّ مِنَ النَّاسِ فِرَارَكَ مِنَ الْأَسَدِ وَ الْأَفْعَى».
این آموزه به طور مکرر و با تعابیر مختلف در بیانات ائمه «علیهم السلام» به حسب نقلها آمده است، که بعضی از آنها را عرض میکنم. بابی در روایات داریم بهنام باب العُزلة که انسان از مردم اعتزال بجوید.
أَبِيعَبْدِ اللَّهِ «علیه السلام» فرمودند: «إِنْ قَدَرْتُمْ أَنْ لَاتُعْرَفُوا فَافْعَلُوا»؛
اگر توانستی از خانهات بیرون نیایی، این کار را انجام بده.
البته منظور این نیست که برای درس و مباحثه و برای تبلیغ و ارشاد و حضور در نماز جماعت از منزل خارج نشوید. منظور روایت این است که بیهوده و بیهدف از منزل خارج نشوید. چون وقتی از خانه بیرون میآیی، وظایف فراوانی بر دوش تو قرار میگیرد. «فَإِنَّ عَلَيْكَ فِي خُرُوجِكَ أَنْ لَاتَغْتَابَ وَ لَاتَكْذِبَ وَ لَاتَحْسُدَ وَ لَاتُرَائِيَ»؛
وقتی از منزل خارج میشوی، بر تو لازم است که غیبت و دروغ نگویی و اهل حسادت و ریا هم نباشی.
«وَ لَاتَتَصَنَّعَ». یعنی انسان نباید ظاهر خودش را زیبا و حسن جلوه دهد؛ در حالیکه واقعیت ندارد. (این نفاق است). گاهی بعضی افراد اینگونه هستند و بنده بعضیها را دیدهام که وقتی از منزل بیرون میآیند، اگرچه اهل ذکر و زهد و تقوا نیستند، ولی حالتی به خودشان میگیرند که مردم خیال میکنند اینگونه هستند. اخیراً بعضی از افرادی را که صداوسیما نشان داد که مبتلای به بعضی از فسادها شده بودند، خودشان تصریح کردند و گفتند ما دوست داشتیم و لذّت میبردیم که مردم و جوآنها اطرافمان جمع شوند و ما مثلا ادعا کنیم که با امام زمان «علیه السلام» رابطه داریم. «وَ لَا تُدَاهِنَ»؛ اهل مسامحه نباش.
اگر مسألهی امر بهمعروف و نهی از منکر پیش آمد، باید برای خدا غضب کنی. اهل مسامحه و مداهنه نباشی. وقتی در خانه هستی، سالبه به انتفاع موضوع است، اما وقتی بیرون آمدی، این وظایف به عهدهات میآید.
بعد فرمودند: «إِنْ قَدَرْتَ أَنْ لَاتَخْرُجَ مِنْ بَيْتِكَ فَافْعَلْ»؛ اگر قدرت داشتی که شناخته نشوی و کسی تو را نشناسد، اینگونه عمل کن.
روشن است که اینها همه مقیدند به آن مواردی که انسان وظیفهی الهی نداشته باشد که شناخته شود.
امیرالمؤمنین «علیه السلام» در خطبهای میفرمایند: «لَايَنْجُو فِيهِ إِلَّا كُلُّ مُؤْمِنٍ نُوَمَةٍ»
زمآنهایی پیش میآید که نجات پیدا نمیکند، مگر مؤمنی که کامل الذکر است و کسی او را نمیشناسد.
«إِنْ شَهِدَ لَمْ يُعْرَفْ»؛ اگر در جامعه حاضر باشد، کسی او را نمیشناسد. یک جمله از مرحوم حضرت امام «ره» دیدم که میفرمایند بعضی افراد هستند که من به حالشان غبطه میخورم، آدم خداشناس و مؤمن و بی هوا، درحالی که کسی هم ایشان را نمیشناسد.
«وَ إِنْ غَابَ لَمْ يُفْتَقَدْ». اگر در مجامع هم حاضر نشود، آنقدر بی نام و نشان است که کسی متوجه نمیشود و کسی هم نمیپرسد که فلانی کجاست. نه حضورش معلوم است و نه غیابش برای افراد معلوم میشود. او متصل به خدا و مانوس با خدای متعال است. اگر در جامعه حاضر میشود، برای ادای تکالیف و وظایفش است؛ وگرنه اصلاً داعیهای برای حضور ندارد. این حضورهای بیوجه، دور هم جمعشدنهای بدون دلیل و حرفهای بی حساب و کتاب، انسان را به غیبت و تحقیر و انتشار حرفهای بیخود و تضییغ اوقات میکشاند.
شخصی خدمت امام صادق «علیه السلام» عرض کرد: «أَوْصِنِي يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ أَقْلِلْ مَعَارِفَكَ».
توصیهی حضرت «علیه السلام» به این شخص این بود که آشنایانت را کم کن.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 62-59
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#ضرورت_شناخت_و_درمان_امراض_نفسانی
#راه_درمان_فسادهای_باطنی
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی
✅خواب پند آموز
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
یک وقتی آقایی آمد اینجا و به بنده اصرار کرد که میخواهیم برنامهای در تلویزیون راجع به سیر فقه و فقاهت داشته باشیم. بنده ایشان را به آقای دیگری ارجاع دادم. رفت و برگشت؛ گفت آن آقا حاضر نشد. سپس کس دیگری را معرفی کردم؛ ایشان هم حاضر به قبول این کار نشدند. خلاصه، آنقدر آمد پیش بنده و اصرار کرد که قبول کردم. میگفت که باید بیایید مدرسهی فیضیه و آنجا مثلاً راه برویم و من سؤالاتی راجع به فقه و فقاهت طرح کنم و شما هم جواب بدهید که ضبط و بعد پخش شود. این چیزها خیلی با روحیهام سازگار نیست؛ علاوه بر اینکه آن مباحث هم بلدی میخواهد. قبل از انجام این برنامه، خواب دیدم آیتالله بهاءالدینی نشستهاند؛ مثل زمانی که زنده بودند که وقتی داخل باغی میرفتند، دو تا قالی انداخته میشد با شاگردان مینشستند و بحثهای مختلفی که مطرح میشد. به همان شکل در خواب دیدم. بنده از آنجا رد شدم و نرفتم در آن جمع بنشینم. چند گامی که رد شدم، دیدم از آن طرف مقابل آیتالله جوادی آملی تشریف میآورند و به من فرمودند برگرد برویم در آن جلسه شرکت کنیم. بنده هم قبول کردم و برگشیم. وقتی آمدیم، آقای بهاءالدینی به بنده فرمودند: بیا در بحث توحید شرکت کن؛ در فیلم و این حرفها خبری نیست. بعد از دیدن این خواب، فهمیدم که نباید در این برنامه شرکت کنم و به صلاح بنده نیست. بعد این آقایی که قرار بود برنامه را انجام بدهند، تشریف آوردند. وقتی خواب را برای ایشان تعریف کردم، حاضر شد که دست از سر ما بردارد و ما در این برنامه شرکت نکنیم.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 63-62
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#ضرورت_شناخت_و_درمان_امراض_نفسانی
#خواب_پند_آموز
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی
✅حکایتی از مرحوم شیخ غلامحسین شرعی
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
بعد حضرت فرمودند: «وَ طَلَاقُ الرَّاحَةِ».
آسایشهایی هست که برای اهل سیر و سلوک توجه به آنها صحیح نیست. بنده شنیدم که جدّ مادری ما مرحوم آقای حاج شیخ غلامحسین شرعی (رضواناللهتعالیعلیه) که مرد واقعاً خداترسی بود، پنج سال که برای تحصیل نجف مشرف شده بود، مادرشان یک لحاف و تشکی نو برای ایشان به نجف برده بود. وقتی ایشان برگشت، همان لحاف و تشک نو را برگرداند و اصلاً از آنها استفاده نکرده و گفته بودند اگر من شب ها روی اینها میخوابیدم، خوابم سنگین میشد و برای نماز شب و تهجد بیدار نمیشدم. بعضی راحتیهایی هست که حرام نیست، اما مناسب نیست که کسی که در صدد این است که در این فرصت کوتاهی که خدای متعال در این مزرعهی آخرت در اختیارش گذاشته است، بهترین استفادهها را برای ساختن آخرت و زندگی ابدیاش انجام دهد. آدم عاقل باید توجه به این امور داشته باشد. یک قسم از راحتیهایی را که بدن را تنبل و عزم و ارادهی انسان را تضعیف میکند، باید کنار گذاشت.
خدای متعال به حق مولا امیرالمؤمنین «علیه السلام» به همهی ما توفیق اصلاح نفس و تهذیب، و به کارگیری راهکارهایی که ارائه فرمودهاند، عنایت بفرماید.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 64-63
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#ضرورت_شناخت_و_درمان_امراض_نفسانی
#حکایتی_از_مرحوم_شیخ_غلامحسین_شرعی
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی
✅منشأ فسادی که از انسان سر می زند
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
بحث ما دربارهی موعظهی قرآنی بود که در آیهی 77 سورهی مبارکه ی قصص ذکر شده است و به بخش آخر آیه رسیده بودیم: «وَ لاتَبْغِ الْفَسادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لايُحِبُّ الْمُفْسِدينَ».
در ذیل این آیهی مبارکه حدیث شریفی است که در آن بیان شده منشأ فسادی که از انسآنها سر میزند، فساد باطن است، و فساد باطن از عللی نشأت میگیرد که جامع آن علل، غفلت از خدای تبارک و تعالی است. به حسب این نقل، امام صادق «علیه السلام» در مقام علاج این منشأ فساد برآمدند که چه کنیم این غفلت که منشأ رذایل و مفاسد باطنی است، علاج شود. بعضی از علاجهایی که حضرت «علیه لسلام» بیان فرمودهاند، باعث تصفیهی باطن از آن رذایل و منشأ غفلت از خداوند تبارک و تعالی میشود، ولی بعض از آنها ممکن است تصفیهی باطن نکند، اما فایدهاش یا ایجاد مانع سر راه آن مقتضیها یا اعدام شرط است.
رذایلی مثل حسادت و بخل که در نفس وجود دارند، باعث میشوند که در ظاهر هم انسان بخیل و حسود باشد و از پرداخت واجبات مالی یا غیر مالی یا مستحبات و یا دستگیری از مستمندان امتناع داشته باشد.
اگر کسی موفق شود ریشههای حسادت و بخل را از نفس خودش پاک کند، این مرتبهای بسیار عالی است، اما اگر انسان موفق به این کار نشد، حداقل بتواند جلوی تأثیر آن صفات رذیله را بگیرد، که این هم کار بسیار مهمی است.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 66-65
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#ضرورت_شناخت_و_درمان_امراض_نفسانی
#منشأ_فسادی_که_از_انسان_سر_می_زند
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی
✅حکایتی از مرحوم علامه حلی «ره»
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
در احوالات مرحوم علامه حلی(رضواناللهتعالیعلیه) هست که روزی شاگردان، ایشان را بشاش و شاداب دیدند و سؤال کردند که وجه این خوشحالی شما چیست؟ فرمودند امروز وقتی در باطن خودم نگاه میکنم، میبینم هیچ حالت حسادتی به کسی ندارم و من امروز نتیجهی زحمت 25 سالهام را گرفتم. انسانهایی که به فکر خودشان هستند، واقعاً اینگونه خواهند شد.
درمان این رذایل خیلی مشکل و زمانبر است. شاید انسان نتواند در زمان کوتاهی ریشهی این رذایل را قطع کند، ولی میتواند از راهکارهایی استفاده کند که از بروز و ظهور این رذایل جلوگیری نماید.
راهکارهایی را حضرت صادق «علیه السلام» بیان فرمودهاند که در جلسات قبل به برخی از آنها اشاره شد و در این جلسه برخی دیگر را ذکر می کنیم:
«وَ الِانْقِطَاعُ عَنِ الْعَادَاتِ».
عادات به دو قسمت تقسیم میشود. عادات نیکو و آنچه که انسان به آنها در خیرات عادت میکند. مثلا عادت میکند که همیشه نماز را در اول وقت بخواند، یا عادت دارد که همیشه از دیگران دستگیری کند. این عادات خیر است. انقطاع از اینها که مقصود نیست، بلکه انقطاع عن الخیر باعث انقطاع نعم الهی و باعث حبس دعا میشود. ترک عادات حسنه خودش مذموم است.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 67-66
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#ضرورت_شناخت_و_درمان_امراض_نفسانی
#حکایتی_از_مرحوم_علامه_حلی
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی
✅یکی از عادات بسیار زشت نزد اهل تقوا
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
این ترک العاداتی که در روایت ذکر شده، عادات ناروا و ناپسند است. مثلاً کسی عادت کرده است که بعد از نماز صبح بین الطلوعین بخوابد. این یکی از عادات بسیار زشت نزد اهل تقوا و اهل سلوک است، چون بینالطلوعین یک وقت بسیار ویژه برای عنایات الهی است. اصلاً خوابیدن بینالطلوعین سیرهی اولیای خدا و انسآنهای وارسته و سالک الی الله نبوده است. این از امثال ما که در تحت تربیت روایات اهلبیت «علیهم السلام» و منتسب به آنها هستیم، بسیار زشت و ناروا است؛ بهخصوص که این عادت از عاداتی است که سرایت هم میکند. پس باید این را ترک کرد و ترک عادت هم کمی مشکل است. مثلا اگر بعد از نماز صبح داخل اتاق بنشینید، خوابتان میگیرد. برای جلوگیری از آن، قدم بزن و به حرم یا زیارت اهل قبور برو، که روایاتی هست که در بینالطلوعین اموات متوجه میشوند. از این رو بود که اعلام بزرگ در نجف اشرف بینالطلوعین به سمت وادیالسلام مشرف میشدند. به اینوسیله میتوان مانع از خوابیدن بینالطلوعین شد.
هر کاری مدیریت و اقدام میخواهد. انسان با اقدام درست میتواند این حالات و عادات ناپسند را از خودش دفع و رفع کند. مثلاً کسی عادت کرده از بچگی زیاد میخورد و حتی از حد سیر شدن هم میگذراند. این یک عادت بسیار بدی است که هم اشکالات جسمی و هم اشکالات روحی برای انسان ایجاد میکند.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 67
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#ضرورت_شناخت_و_درمان_امراض_نفسانی
#یکی_از_عادات_بسیار_زشت_نزد_اهل_تقوا
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat