eitaa logo
پندهای سعادت
2.4هزار دنبال‌کننده
357 عکس
78 ویدیو
38 فایل
🔰در محضر حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» 👤 ارتباط : @hadiszekr 🌐 تارنما: Www.Feghahat.ir کانال دروس حضرت استاد: https://eitaa.com/feghahat_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰اخلاق و تقوای روحانیت عامل مهم جذب مردم به مسایل دینی است. 🔸حضرت استاد شب زنده دار"دام ظله": به نظر من عامل مهمی که باعث جذب هر چه بیشتر مردم و نسل جوان به معارف دینی می شود، التزام و پایبندی خود روحانیت به ورع و تقوا و نیز تخلق به اخلاق نبوی و علوی است. 🌐 @pand_saadat
🔸حضرت استاد شب زنده دار"دام ظله": فرمایشات حضرت رضا سلام الله علیه به جناب ابن شبیب، ممزوجی از عقلانیت و عاطفه است؛ هم پشتوانه عقلانی و برهان و استدلالی وهم پشتوانه عاطفه و احساسی دارد و با جمع بین دو امر، این واقعه هیچگاه خاموش و فراموش نمی شود و همیشه در اذهان زنده می ماند و درب این دانشگاه همیشه باز است و شاگردان آن تعلیم می بینند. 📚برگرفته شده از کتاب پندهای سعادت ج2 🌐 @pand_saadat
📷 | #عکس_نوشت ◾️شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام 🌐 @pand_saadat
01.mp3
1.42M
🔈 | #صوت 🔰توصیه به مبلغان | قصد قربت در بیان حضرت استاد شب زنده دار "دام ظله" 📆تاریخ بیانات: 97/06/13 @pand_saadat
🔰 شخصیت حضرت عباس علیه السلام 🔸حضرت استاد شب زنده دار دام ظله: یکی از عناصر مهم و برجسته‌ی این حماسه‌ی عجیب، از صدر عالم تا پایان عالم، جناب عباس بن علی بن ابیطالب علیه السلام هست. امام صادق علیه السلام در مقام معرفی این بزرگوار، به حسب نقلی، پنج خصوصیت برای ایشان برشمردند که اگر ما آن بخشی‌ را که امکان تحقق دارد، در خودمان پیاده کنیم، قهراً منازلی از منازل آن بزرگوار را به‌دست خواهیم آورد. اگرچه آن‌ها در اوج و در قله‌هایی هستند که برای دیگران شاید میسور نباشد، اما منازلی از منازل رحمت آن‌ها برای دیگران قابل درک هست. امام صادق علیه السلام حسب این نقل فرمودند: «کان عمّنا عباس بن علی بن ابی طالب صلب الایمان، نافذ البصیرة، جاهد مع الحسین و ابلا بلائاً حسنا و مضی شهیدا» هر یکی از این جملات، درس‌آموز است و پیام دارد و راه درست رسیدن به مدارج عالیه را نشان می‌دهد. «کان صلب الایمان»؛ دارای ایمان صلب بود. برای این که چیزی صلب بشود، دو امر لازم دارد. یکی این که پایه‌های آن باید محکم باشد. اگر شما مثلاً یک میله‌ی فولادین را همین طوری دو یا سه سانتی متر در زمین فرو کنید، با این که بدنه‌ی این قائمه از فولاد است، اما وقتی پایه‌هایش محکم نباشد، به مجرد این که چیزی به آن برخورد کند، واژگون می‌شود. علاوه بر این که پایه‌ها باید محکم و عمیق باشد، شاکله‌ی آن امر هم باید نفوذناپذیر باشد. حالا مثلاً شما چوبی را با پایه‌های عمیقی در زمین فرو کنید، اما موریانه می‌تواند به این چوب نفوذ و آن را از درون پودر و تهی‌کند. وقتی این‌گونه شد، به مجرد یک باد، چوب واژگون می‌شود. بنابراین، برای این که چیزی بخواهد صلب بشود دو امر لازم دارد: اولاً بدنه‌ی مستحکمی که چیزی نتواند در آن نفوذ کند و ثانیاً پایه‌های مستحکمی که بتواند مقاومت کند. اکنون برگردیم به ادامه‌ی کلام، بعد امام صادق علیه السلام در تعریف از عموی خویش فرمودند: «نافذالبصیرة». بصیرت داشتن یک چیز است و نافذ البصیره بودن یک چیز دیگر است. داشتن بصیرت، یک نعمت بزرگ است. این که انسان بتواند مسائل را بفهمد و امر بر او مشتبه نشود، یا مشتبه نکنند، این بصیرت است. به ما دستور داده شده در هر مغرب و صبحگاه، بعد از نماز از درگاه خدای متعال این را بخواهیم: «اللهم اجعل النور فی بصری و البصیرة فی دینی.» نفوذ بصیرت، این است که بصیرت آن‌چنان قوی شود که لایه‌های زیرین را هم بفهمد. گاهی برخی امور پیچ در پیچ است. ممکن است کسی سطح ظاهری امور را درک ‌کند و کلاه سرش نرود، اما لایه‌ی دوم را متوجه نمی‌شود. نافذ البصیرة؛ یعنی انسان با فهم و درک خویش، تا نهایت عمل را ببیند، که این یک نعمت بسیار بزرگ الهی است. یکی از خصوصیات حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام همین نفوذ بصیرتش بود که در آن‌ ماجراهای ‌زمان امیرالمؤمنین علیه السلام و بعد از آن حضرت که بیشتر مردم منحرف شدند، ایشان محکم ‌ماندند و هرگز نلغزیدند. این، همان نفوذ بصیرت است. 🔻برگرفته شده از کتاب پندهای سعادت «سلسله درس های اخلاق آیت الله محمد مهدی شب زنده دار دام ظله» 🌐 @pand_saadat
🔰 عامل تداوم عاشورا 🔸حضرت استاد شب زنده دار دام ظله: اگر هدایت‌های ‌الهی ‌نباشد، تذکر نباشد، توجه ‌دادن ‌نباشد، همین ‌است ‌که ‌پیش ‌می‌آید. این‌ها نزدیک عصر به رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) بودند و آن معجزات و واقعیت‌ها را به چشم خودشان دیدند، اما در عین حال می‌بینید که چگونه انحراف پیدا کردند. حضرت رضا(علیه‌السلام) عناصری را بیان می‌کند که این‌ها ممزوجی از عقلانیت و عاطفه است؛ و هم پشتوانه‌ی عقلانی و برهانی و استدلالی و هم پشتوانه‌ی عاطفی و احساسی دارد و با جمع بین دو امر، این واقعه هیچ‌گاه خاموش و فراموش نمی‌شود و همیشه در اذهان زنده می‌ماند و درب این دانشگاه همیشه باز است و شاگردان آن تعلیم می‌بینند. سپس حضرت رضا علیه السلام درباره‌ی حماسه‌ی عاشورای حضرت سیدالشهدا و اولاد و اصحاب و بازماندگان آن بزرگوار که این حماسه‌ی عجیب را به‌وجود آوردند سه امر را فرموده‌اند: «یا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ كُنْتَ بَاكِیاً لِشَیءٍ»؛ اگر اشکت جاری شد، فوراً این گریه را به مسأله‌ی سید‌الشهدا منصرف کن. قهراً مراد از «بَاكِیاً لِشَیءٍ»؛ یعنی امور دنیایی، نه گریه از خوف خدا. «إِنْ كُنْتَ بَاكِیاً لِشَیءٍ فَابْكِ لِلْحُسَینِ بْنِ عَلِی بْنِ أَبِی‌طَالِبٍ(علیه‌السلام) فَإِنَّهُ ذُبِحَ كَمَا یذْبَحُ الْكَبْشُ وَ قُتِلَ مَعَهُ مِنْ‌أَهْلِ‌بَیتِهِ ثَمَانِیةَ‌عَشَرَ رَجُلًا مَا لَهُمْ فِی الْأَرْضِ شَبِیهُونَ وَ لَقَدْ بَكَتِ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَ الْأَرَضُونَ لِقَتْلِهِ وَ لَقَدْ نَزَلَ إِلَی الْأَرْضِ مِنَ الْمَلَائِكَةِ أَرْبَعَةُ آلَافٍ لِنُصْرِتهِ فَوَجَدُوهُ قَدْ قُتِلَ فَهُمْ عِنْدَ قَبْرِهِ شُعْثٌ غُبْرٌ إِلَی أَنْ یقُومَ الْقَائِمُ‌صلوات‌الله‌علیه فَیكُونُونَ مِنْ أَنْصَارِهِ وَ شِعَارُهُمْ یا لَثَارَاتِ الْحُسَینِ»؛ اگر خواستی گریه كنی، بر حسین بن علی بن ابی‌طالب(علیهم السّلام) گریه كن، كه همانند سر بریدن گوسفند او را سر بریدند و هجده مرد از خاندان او، همراه ایشان كشته شدند كه هیچ‌كس در زمین با آن‌ها برابری نمی‌كرد و همه‌ی آسمآن‌ها و زمین‌ها برای شهادت او گریستند و چهار هزار فرشته از آسمان به زمین فرود آمدند تا ایشان را یاری كنند، ولی بعد از شهادت او به زمین رسیدند. از این‌رو، تا روز قیام حضرت قائم (عج)، ژولیده و غبارآلود در كنار قبر او اقامت دارند و هنگام قیام آن حضرت، از یاوران او خواهند بود و شعار آنان این است: «یا لثارات الحسین». انسان وقتی که در اوج امر عاطفی قرار می‌گیرد، برای چیزی آن‌قدر متأثر می‌شود که می‌خواهد گریه کند. – مثلاً کسی فرزندی را از دست داده یا مشکلی برایش پیش آمده است و آن‌قدر متأثر می‌شود که به گریه می‌افتد - حضرت رضا علیه‌السلام می‌فرمایند که همه‌ی این موارد را برگردان و گریه‌ات را متوجه به مسأله‌ی سید الشهدا علیه‌السلام بکن. این یعنی همیشه این مطلب را در ذهن خود نگاه داریم و هیچ‌وقت نگذاریم غیبت پیدا کند و غروب برای آن پیدا شود و همیشه این داستان عجیب در ذهن ما طالع باشد. «یا ابْنَ شَبِیبٍ لَقَدْ حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ أَنَّهُ لَمَّا قُتِلَ جَدِّی الْحُسَینُ امَطَرَتِ السَّمَاءُ دَماً وَ تُرَاباً أَحْمَرَ»؛ ای پسر شبیب، پدرم به نقل از پدرش و او به نقل از جدّش برای من بازگو نمود كه وقتی جدّم امام حسین علیه‌السلام به شهادت رسید، از آسمان خون و خاك سرخ بارید. این اثر تکوینی در عالم گذاشته شد، که آسمان خون بارید و خاک سرخ و خونین شد. 🔻برگرفته شده از کتاب پندهای سعادت «سلسله درس های اخلاق آیت الله محمد مهدی شب زنده دار دام ظله» 🌐 @pand_saadat
🔰 شیعه ی واقعی درکلام امام سجاد علیه السلام 🔸حضرت استاد شب زنده دار دام ظله: روایت دیگر در این زمینه [شیعهی واقعی]، ازحضرت سجاد علیه السلام نقل شده است. «كَانَ عَلِی بْنُ الْحُسَینِ سلاماللهعلیهما قَاعِداً فِی بَیتِهِ إِذْ قَرَعَ قَوْمٌ عَلَیهِمُ الْبَابَ»؛ حضرت در منزل نشسته بودند، درب منزل زده شد. «فَقَالَ یا جَارِیةُ انْظُرِی مَنْ بِالْبَابِ»؛ حضرت کنیزی را که در منزل داشتند، صدا زدندکه ببینند چه کسی در را میزند. «فَقَالُوا قَوْمٌ مِنْ شِیعَتِكَ فَوَثَبَ عَجْلَانَ حَتَّی كَادَ أَنْ یقَعَ»؛ پس گفتند ما گروهی از شیعیان شما هستیم. حضرت شتابان حرکت کردند که به درب منزل بروند؛ چنان که نزدیک بود به زمین بخورند. «فَلَمَّا فَتَحَ الْبَابَ وَ نَظَرَ إِلَیهِمْ رَجَعَ»؛ وقتی که حضرت در را باز کردند و نگاهشان به این افراد افتاد، برگشتند. «وَ قَالَ كَذَبُوا فَأَینَ السَّمْتُ فِی الْوُجُوهِ» حضرت فرموند اینها دروغ میگویند که از شیعیان ما هستند. آن علامتی که باید در چهره‌شان باشد در چهرهی ایشان نبود. «أَینَ أَثَرُ الْعِبَادَةِ أَینَ سِیمَاءُ السُّجُودِ إِنَّمَا شِیعَتُنَا یعْرَفُونَ بِعِبَادَتِهِمْ وَ شَعَثِهِمْ قَدْ قَرَحَتِ الْعِبَادَةُ مِنْهُمُ الْآنَافَ»؛ آن علامت و نشانهی عبودیت در چهرههای آنان كجاست؟ شیعیان ما به عبادتشان شناخته میشوند، و به تغییر رنگ صورت، بینیهای آنان در اثر سجده و اشك قرحهدار شده است. «وَ دَثَّرَتِ الْجِبَاهَ وَ الْمَسَاجِدَ خُمْصُ الْبُطُونِ ذُبُلُ الشِّفَاهِ قَدْ هَیجَتِ الْعِبَادَةُ وُجُوهَهُمْ وَ أَخْلَقَ سَهَرُ اللَّیالِی وَ قَطْعُ الْهَوَاجِرِجُثَثَهُمْ الْمُسَبِّحُونَ إِذَا سَكَتَ النَّاسُ وَ الْمُصَلُّونَ إِذَا نَامَ النَّاسُ وَ الْمَحْزُونُونَ إِذَا فَرِحَ النَّاسُ»؛ و پیشانیهای آن‌ها نیز از حال و وضع اصلی خارج شده، شكمهای آنان به پشت چسبیده، لبانشان خشكیده، آثار عبادت صورتهای آن‌ها را متغیر كرده، و آثار كهنگی و فتور بدن در اثر شبزندهداری و پیمودن روزهای گرم (به روزهداری و عبادت) در آنان پدیدار گشته، آن‌ها مشغول تسبیحاند در زمانی كه مردم ساكت باشند، و نمازگزارند در وقتی كه مردم درخواب باشند، و در دل غم و غصه دارند در وقتی كه مردم خوشحال هستند. 🔹منبع روایت: مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج4، ص469 🔻برگرفته شده از کتاب پندهای سعادت «سلسله درس های اخلاق آیت الله محمد مهدی شب زنده دار دام ظله» 🌐 @pand_saadat
97_07_02.mp3
2.3M
🔈 | #صوت ▪️صوت مراسم روضه ابتدای درس خارج فقه حضرت استاد شب زنده دار"دام ظله" 📆تاریخ : 97/07/02 @pand_saadat
📢 اطلاعیه با سلام؛ حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» امشب سه شنبه مورخ 97/07/03 برگزار نمی شود.
🔰 گزیده ای از بیانات حضرت استاد شب زنده دار "دام ظله" در ابتدای درس خارج اصول 📆تاریخ درس: 1397/07/02 🔹تحصیل علم و تفقه در دین امری بسیار مهم برای طلاب است، امام حسین(ع) در نامه خود به حبیب بن مظاهر بر فقاهت او تأکید فرمودند که نشانه اهمیت فقاهت در دیدگاه امام است. 🔹امروز در حوزه علمیه به معنای واقعی نیازمند فقاهت هستیم نه این که تنها سخنگوی فقیهان باشیم بلکه فقیه شدن لازم است. 🔹مباحث دارای عمق و گستردگی بسیار است و جامعه اسلامی و جهانی از حوزه های علمیه توقع و انتظار دارد که مقاصد شریعت، احکام و معارف الهی را تبیین کند. 🔹واجب کفایی است کسانی که آمادگی دارند باید به این امر اقدام کنند، بنده احراز نمی کنم که "من به الکفایه" قائم به این امر باشد بنابراین طبق قاعده باید اقدام کرد و نسبت به این موضوع باید اهتمام جدی داشت. 🌐 @pand_saadat
🔰 برگزاری درس اخلاق 🔸درس اخلاق حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» امشب سه شنبه مورخ 97/07/17 همراه با اقامه نماز مغرب و عشاء به امامت معظم له در موسسه بقیة الله «عج»برگزار می شود. 🔹مکان برگزاری: مؤسسه بقیه الله «عج» 🚩آدرس موسسه بقیه الله: 1⃣مسیر شماره یک: خیابان آیت الله مرعشی نجفی «رحمه الله علیه» (خیابان ارم)، کوچه 16 (ارک)، کوچه شهید حسین پور، انتهای کوچه، موسسه بقیة الله«عج». 2⃣مسیر شماره دو: خیابان معلم، کوچه 21، کوچه4، موسسه بقیه الله «عج». 🌐 @pand_saadat