eitaa logo
پندهای سعادت
2.4هزار دنبال‌کننده
359 عکس
78 ویدیو
38 فایل
🔰در محضر حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» 👤 ارتباط : @hadiszekr 🌐 تارنما: Www.Feghahat.ir کانال دروس حضرت استاد: https://eitaa.com/feghahat_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فقاهت
حضور حضرت آیت الله شب زنده دار دام ظله در مراسم بزرگداشت حماسه ۹دی در مدرسه مبارکه فیضه @feghahat_ir
هدایت شده از فقاهت
14031009_9Day_B.mp3
9.17M
🔸بیانات حضرت آیت الله شب زنده دار دام ظله به مناسبت سالروز حماسه ۹دی 🔹درس خارج فقه، ۹دیماه۱۴۰۳،مسجد اعظم @feghahat_ir
پندهای سعادت
🔰توصیه‎های پیامبر اکرم «صلّی الله علیه و آله» به امیرالمؤمنین «علیه السلام» ❇️نقش اخلاق در تبلیغ دی
🔰توصیه‎های پیامبر اکرم «صلّی الله علیه و آله» به امیرالمؤمنین «علیه السلام» ❇️ظاهر و باطن نفس ✅باطن و چهره‎ی الهی 💠حضرت استاد "دام ظله": در محضر روایتی بودیم که رسول خدا «صلّی الله علیه و آله» چهل توصیه به امیرالمؤمنین علی بن أبیطالب «علیه السلام» داشتند. نتیجه‎ی ‌عمل به این امور چهل‌گانه، رسیدن به مقامات عالیه است که نهایت آرزوی مؤمنین است. فرازهایی دیگر از این حدیث را بیان می‌کنیم. «عَلَيْهِ وَ أَنْ تَكُونَ سَرِيرَتَكَ كَعَلَانِيَتِكَ وَ أَنْ لَا‎تَكُونَ عَلَانِيَتُكَ حَسَنَةً وَ سَرِيرَتُكَ قَبِيحَةً فَإِنْ فَعَلْتَ ذَلِكَ كُنْتَ مِنَ الْمُنَافِقِينَ». رسول خدا «صلّی الله علیه و آله» به حسب این نقل توصیه می‌فرمایند که باید سعی کنید که درون شما همانند برون شما باشد؛ ظاهر و باطن شما یکسان باشد. مقصود از یکسان بودن ظاهر و باطن چیست؟ چهار صورت متصور است: ظاهر و باطن انسان هر دو به صلاح و سداد باشد. درونش محبت الهی و خشیت الهی هست و ظاهرش هم این‎گونه است. همین‎طور که در باطنش نمود دارد، در چهره ‌و اعمال و رفتارش هم نمود دارد. آثار باطن این چنین به این ظاهر شخص نفوذ کرده است و همیشه‌ی دنیا، آدم‌های این‎جوری بوده‌اند. در هر جایی که یک باطن مصفایی بوده، این صفا به ظاهر آن‎ها هم تراویده است. مرحوم امام «قدّس سرّه» در تعریف از مرحوم آقای حاج سید یوسف حکیم «ره» فرمودند که وقتی انسان ایشان را می‌دید، به یاد آخرت می‌افتاد. این چهره، یک چهره‎ی‌ الهی است. از مرحوم شیخ استاد قاروبی «قدّس سرّه» شنیدم که بعد از مرحوم آقای حکیم، همه‌ی مقدمات مرجعیت برای فرزند ایشان فراهم بود؛ هم در سن و سالی بودند که نزد مردم پذیرفته شده بود، و هم فرزند مرحوم آیت‎الله حکیم بودند. بعد از فوت آیت‎الله حکیم عشایر و دسته‌جات عراق برای تسلیت به منزل ایشان می‌آمدند و شعارشان هم این بود که شیخ یوسف قلّدناک قلّدناک، ولی ایشان فرموده بودند که من صلاحیت این حرف را ندارم و به مرحوم آیت‌الله خوئی «ره» ارجاع دادند. ▫️منبع: کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 102-101 🔗 @pand_saadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰ویژگی و اهمیت ماه رجب در نیل به سعادت و کمال 💠حضرت استاد "دام ظله": 🟡توصیه به اسغفار استغفار خیلی مهم است. کسی به امام هادی(علیه السلام) نامه نوشت که یک دستور خصوصی به من بدهید. حضرت به ایشان فرمودند: «أَلزِم الاستغفار» یعنی پیوسته این حالت استغفار را داشته باش. 🔵تمسک به امیرالمومنین(علیه‌السلام) در ماه امیرالمومنین(علیه‌السلام) این ماه، ماه امیرالمومنین(علیه السلام) است و یک اختصاص ویژه‌ای به حضرت مولا امیرالمومنین(علیه السلام) دارد کما اینکه ماه بعد به حضرت رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و ماه بعدش به حق تعالی که شهر الله است. 🟢سه رکن و دستور العمل برای فلاح آیه شریفه فرموده: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»(مائده/35) سه رکن و دستور العمل برای فلاح بیان شده است: تقوا و ابتغاء وسیله و مجاهده. درباره ابتغاء وسیله از حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) روایت است که فرمود: «من وسیله هستم». و در روایت دیگری از امام صادق یا امام باقر(علیهماالسلام) آمده است: «نحن الوسیلة» ما وسایلیم. این ماه چون اختصاص به حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) دارد از آن مولا خیلی می‌توان استفاده کرد و خیلی‌ها که به مقامات عالیه رسیده‌اند به واسطه عنایت ایشان است. شیخنا الاستاد مرحوم میرزا کاظم تبریزی قاروبی استخاره‌های عجیب و مهمی داشت و می‌فرمود: «من می‌توانم با استخاره خودم عالَم را مرید خودم کنم»؛ ولی وقتی افرادی نزد او استخاره می‌کردند (نهایتا) می‌فرمود: خوب است یا بد است. و بیشتر از این پرده از حقیقت برنمی‌داشت. من یک وقت به ایشان گفتم: «آقا! شما اینها را چطور از این آیات می‌فهمید؟» گفت: «30 سال من ریشم را در خانه امیرالمومنین(علیه السلام) سفید کردم و این از افاضات حضرت امیر(علیه السلام) است». بنابراین با تمسک به ائمه هدی(علیهم‌السلام) لا سیما امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) که این ماه اختصاص ویژه‌ای به آن بزرگوار دارد از فرصت این ماه بهره‌مند شویم. این تذکری بود به خودم و به شما عزیزان. 📚 درس خارج فقه آیت الله (1401/11/13 ) 🔗 @pand_saadat
🔰حکایتی از آیت‌الله‌ بروجرودی «رضوان الله علیه» 💠حضرت استاد "دام ظله": 🔹 مرحوم آقای زاهدی که هم مباحثه‌ی حضرت امام و آیت‌الله‌ سید احمد زنجانی بودند و این‌ چند نفر با هم رفیق بودند، می‌بینند مرحوم آقای کنار کرسی زمستان نشسته‌اند و مغموم هستند. خدمت‌ ایشان عرض می‌کنند: چرا؟ ایشان می‌فرمایند که اواخر عمر من است و دستم خالی است و چیزی ندارم. این‌ آقایان عرض می‌کنند: آقا! شما این‌همه خدمات در و از ایران انجام دادید. ایشان می‌فرمایند «وَأخْلِصِ الْعَمَلَ، فَإِنَّ النّاقِدَ بَصیرٌ بَصیرٌ»؛ آن کسی که بناست این اعمال را بپذیرد و ناقد این اعمال هست بصیر و دقیق است. 🔹 همان است که فلزات را بررسی و عیارش را مشخص می‌کند که چقدر ناخالصی دارد. در روایات ‌‌هست‌ که‌ گاهی‌ اعمال انسان ‌تا آسمان هفتم می‌رود، ولی ملائکه‌ای که در آنجا هستند، آن‌ها را به‌ سبب ناخالصی که دارد، بر می‌گردانند. البته این‌ها مراتب عالیه‌ هست و دشواری کار نباید ما را مأیوس کند. 📚 کتاب پندهای سعادت، جلد۲، ص ۸۲ 🔗 @pand_saadat
پندهای سعادت
🔰توصیه‎های پیامبر اکرم «صلّی الله علیه و آله» به امیرالمؤمنین «علیه السلام» ❇️ظاهر و باطن نفس ✅باط
🔰توصیه‎های پیامبر اکرم «صلّی الله علیه و آله» به امیرالمؤمنین «علیه السلام» ❇️ظاهر و باطن نفس ✅تزویر نفس 💠حضرت استاد "دام ظله": انسان باید تربیت شده باشد تا گرفتار تزویر نفس نشود. گاهی نفس، تزویر در صلاح می‌کند. مثلاً عالمی را نصیحت می‎کند که قدم گذاشتن در مسیر مرجعیت برای ترویج و نشر شریعت برای شما واجب است و با یک صغری و کبری‌هایی ‌بخواهد کلاه سر انسان بگذارد. بینش و بصیرت الهی می‎خواهد که آدم گرفتار نشود. صورت دوم این است که ظاهر و باطن انسان یکی باشد، اما در عدم صلاح در تباهی و فساد؛ هم ظاهر و هم باطن هر دو خراب است. صورت سوم این است که باطن صالح باشد، اما ظاهرش این‎طور نباشد و صورت چهارم عکس این است که باطن خراب است، ولی یک ظاهر زیبنده و مؤمن و متقی نشان داده می‌شود. 🔷اگر باطن خراب، ظاهر صلاح باشد اینجا فرمودند: «وَ أَنْ تَكُونَ سَرِيرَتَكَ كَعَلَانِيَتِكَ». طبق این فرمایش نورانی از ما خواسته شده که از این چهار صورت، دو مورد را داشته و دو مورد را نداشته باشیم. روشن است که این جمله‌ی «وَ أَنْ تَكُونَ سَرِيرَتَكَ كَعَلَانِيَتِكَ» از دو صورتش انصراف دارد. شارع نمی‎خواهد دعوت کند به این‎که این‎جور باشیم. اگر چه کسی ممکن است بگوید که خب اگر کسی دید باطنش خراب است، حالا ظاهرش را هم ریا نکند و مثل باطن خودش قرار بدهد؛ از یک خباثت نجات یافته و آن ‌نفاق است. ولی در عین حال این مدعو شارع نیست. لذا می‌ماند دو صورت که یا هر دو در صلاح باشد یا این‎که این‎جور نباشد که باطن خراب و ظاهر صلاح باشد. این جمله‎ی رسول خدا «صلّی الله علیه و آله» و‎لو یک انصرافی دارد و انسان زکیّ متوجه این نکات می‎شود، ولی چون ممکن است که شبهه‌ای داشته باشد، خودشان تفسیر کرده و بدل تفسیر آورده‌اند. این جمله‌ی بعد، بدل تفسیر آن است. «وَ أَنْ لَاتَكُونَ عَلَانِيَتُكَ حَسَنَةً وَ سَرِيرَتُكَ قَبِيحَةً». هر کس تو را می‌بیند، می‌گوید ظاهر متدین، با تقوا، خداترس و با اخلاق دارید؛ در حالی‎که باطنت این‎گونه نیست. از این حالت نهی شده است. گاهی انسان بعضی افراد را می‌بیند که این‎طور هستند. مثلاً کسی که وضعش بد نیست، لباس مُندرس می‌پوشد، تا خودش را فقیر و مستضعف نشان دهد و عواطف مردم را به خودش جلب کند؛ یا شخصی که خشیت الهی ندارد، ولی سرش را کج می‌گیرد و زبان ذاکری نشان می‎دهد که دیگران خیال کنند که این آدم، آدم زاهد و خداترسی است. «فَإِنْ فَعَلْتَ ذَلِكَ كُنْتَ مِنَ الْمُنَافِقِينَ». این‎ها صفاتی است که فرموده‎اند نباید این‎طور باشید و اگر این‎جور بودید، منافق هستید. این نشان می‌دهد که آدمی که این‎طور هست و معاذالله عقایدش مشکل دارد؛ یعنی به آن خدایی که عالم به خفایا و اسرار انسآن‎هاست، اعتقاد عملی ندارد. «وَ إِنْ تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَإِنَّهُ يَعْلَمُ السِّرَّ وَ أَخْفى». اگر انسان این عقیده را داشته باشد که خدای متعال «يَعْلَمُ السِّرَّ وَ أَخْفى» است، خودش را در محضر او می‎بیند و شکی در این امور ندارد. امّا وقتی باطن خودش را در محضر مبارک خداوند تصحیح و تهذیب نمی‌کند و برای خلق خدا که هیچ کاری از آن‎ها ساخته نیست، خودش را صالح نشان می‌دهد، این دلالت می‌کند که عقاید این شخص اشکال دارد. ▫️منبع: کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 104-102 🔗 @pand_saadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پندهای سعادت
🔰توصیه‎های پیامبر اکرم «صلّی الله علیه و آله» به امیرالمؤمنین «علیه السلام» ❇️ظاهر و باطن نفس ✅تزو
🔰توصیه‎های پیامبر اکرم «صلّی الله علیه و آله» به امیرالمؤمنین «علیه السلام» ❇️ظاهر و باطن نفس ✅مبارزه‎ی منفی با رذایل اخلاقی 💠حضرت استاد "دام ظله": بنابراین، اگر کسی درونش اصلاح نشده باشد، نباید ظاهر خودش را نیکو جلوه دهد و از این کار نهی شده است. البته ما مواردی داریم که در شرع دستور داده شده که با آن مبارزه‎ی منفی بشود. مثلاً کسی که خدای ناکرده صفت حسد در او وجود دارد، با این حالت نفسانی حسد، مبارزه ی منفی انجام دهد؛ یعنی وقتی می‌بیند که دیگران به موفقیت‌هایی نایل شدند، برای آن‎ها دعا و ابراز خوشحالی ‌کند، یا برای رسیدن آن‎ها به موفقیت‌هایشان به آن‎ها کمک نماید. این‎ها همه بر خلاف آن سلیقه‌ی باطنی است که حسادت است، اما این دستور شرع است. لذا فرموده‌اند که حسادت باطنی حرام نیست، ولی حسادت ورزیدن ظاهری اشکال دارد و ریشه کن کردن آن هم کار آسانی نیست. برای کسانی که می‎خواهند مناصب اجتماعی پیدا کنند، این تهذیب، خیلی مهم است. 🔶حکایتی از علامه حلی «ره» در کتب تراجم و اخلاق هست که یک بار شاگردان علامه حلی «ره» دیدند ایشان خندان و شادمان است، ولی علت آن را نمی‎دانستند. به استاد عرض کردند: علت شادمانی شما چیست؟ فرموده بودند: بیست و پنج سال است که دارم برای تخلیه‌ی نفس از صفت حسد کوشش می‌کنم و امروز می‌بینم این صفت را ندارم؛ برای همین خوشحال و خند‌انم. ▫️منبع: کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 105-104 🔗 @pand_saadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت آیت‌الله شب‌زنده‌دار در گفت‌وگو با ایکنا شرح داد: زندگانی امیرالمؤمنین(علیه السلام) و حکومت‌داری ایشان، الگویی برای همگان عضو فقهای شورای نگهبان به مناسبت ایام میلاد حضرت امام علی(علیه السلام) فرمودند: امیرالمؤمنین(علیه السلام) و زندگی ایشان به ویژه در دوران تصدی حکومت ظاهری، الگویی برای همه است و همان پنج سال و اندی که حکومت داشتند، نحوه و شیوه حکومت و فرمایش ایشان و عهدنامه پر مغز و با عظمت‌شان به مالک اشتر که امروز مورد توجه متفکران عالم است، همه و همه الگوست. @pand_saadat