eitaa logo
پندهای سعادت
2.4هزار دنبال‌کننده
359 عکس
78 ویدیو
38 فایل
🔰در محضر حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» 👤 ارتباط : @hadiszekr 🌐 تارنما: Www.Feghahat.ir کانال دروس حضرت استاد: https://eitaa.com/feghahat_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
21.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥| 🔰خلاصه ای از مستند 🔸بیانات حضرت استاد شب زنده دار دام ظله درباره حضرت آیت الله مومن اعلی الله مقامه. 🔻مستند «سعادتمندان» با به تصویر کشیدن سبک زندگی مرحوم آیت الله محمد مومن (ره)، از شبکه قران و معارف سیما پخش گردید. 🔹مشاهده کامل مستند: yon.ir/MP2ku 🔗 @pand_saadat
بیانیه راهبردی.pdf
290.5K
📕فایل PDF بیانیه راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی در چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی. 🔗 @pand_saadat
مروری_سریع_بر_بیانیه_گام_دوم_انقلاب.pdf
4.88M
📕مرور سریع بر بیانیه راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی 🔸فرمت: PDF 🔸حجم فایل: 4.64 mb 🔗 @pand_saadat
📷 | گزارش تصویری 🔰مراسم تشییع و تدفین حضرت آیت الله مومن اعلی الله مقامه 📆 97/12/04 🔗 @pand_saadat
🔰بیانات حضرت استاد شب زنده دار دام ظله در پی ارتحال حضرت آیت الله مومن رحمت الله علیه 📆تاریخ : 1397/12/05 | ابتدای درس خارج بسم الله الرحمن الرحیم 🔸رحلت عالم بزرگوار، مجاهد نستوه مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد مؤمن رضوان الله تعالی علیه حادثه مولمه و محزنه ای بود که بر حوزه های علمیه و نظام مبارک اسلامی و بخصوص شورای نگهبان وارد شد. خدای متعال روح مبارک ایشان را با اولیاء اش محشور بفرماید و همانطور که وعده فرموده است « مَا نَنسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِّنْهَا أَوْ مِثْلِهَا [1] » امیدواریم که این ضایعه را جبران بفرمایند. 🔸مرحوم آیت الله مومن فردی ملا و دقیق النظر بودند اما در عین حال بی ادعا و متعهد به وظایف الهی و معرض از دنیا بودند. 🔸این ضایعه رحلت آن بزرگوار واقعاً غم بزرگی است. من امسال را عرض کردم عام الحزن است. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آن سالی که حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها وعموی بزرگوارشان را از دست دادند بحسب نقل عام الحزن نامیدند. امسال هم برای حوزه های علمیه، نظام اسلامی و خصوص شورای نگهبان با رحلت مرحوم آیت الله شاهرودی، آیت الله مومن و مرحوم آقای علیزاده رحمت الله علیهم که یکی از حقوق دان های شورای نگهبان بود عام الحزن شد. 🔸از امام صادق سلام الله علیه در موت ابان بن تغلب این جمله منقول است که فرمود « لَقَدْ أَوْجَعَ قَلْبِي مَوْتُ أَبَانٍ [2] »؛ آن قلبی که ظرفیت اش به اندازه ظرفیت عالَم است، وقتی که یک فقیه آن چنانی به نام ابان بن تغلب از جامعه شیعی، موالیان اهل بیت و حوزه های علمیه اهلبیت به عالم بقاء رحلت می کند، امام صادق علیه السلام این طور اظهار تألم و اندوه می کنند. این احتمال واقعاً احتمال قویی است که امروز بقیة الله ارواحنا فداه این جمله را راجع به این شاگرد مکتب شان فرموده باشند. 🔸ما به مدت چهل و پنچ یا پنجاه سال با این بزرگوار آشنا بودیم و قسمت زیادی از رسائل و بیش از آنچه که در حوزه های علمیه متعارف است را خدمت ایشان تلمذ کردیم یعنی بخش اعظم از انسداد را هم محضر ایشان خواندیم، بخشی از مکاسب و بخشی از مباحث علوم عقلی مانند شرح منظومه حاجی رضوان الله علیه را خدمت ایشان خواندیم. در تمام این علوم ایشان برازندگی داشت و اهل دقت بود، علی رغم آن مقام علمی بالایی که داشت هیچ گونه اظهار مَنیّت و أنا رجلٌ در او دیده نمی شد. 🔸جز اینکه نسبت به عَمل به اسلام تعهد داشت و مرضات خدای متعال را رعایت بکند هیچ مطلب دیگری را انسان در ایشان مشاهده نمی کرد، واقعاً « يُذَكِّرُكُمُ اَللَّهَ رُؤْيَتُهُ [3] » بود. 🔸تقدیر الهی و مشیت الهی و نظام عالَم بر این قرار گرفته است، وقتی که اولیاء، انبیاء و ائمه علیهم السلام در این صراط هستند و باید از این عالم ارتحال کنند دیگران حسابشان روشن است. 🔸خدای متعال روح آن بزگوار را با اولیاءاش محشور کند. بحمدالله مردم هم خوب وفاداری نشان دادند و در تشییع، ختم ها شرکت های خوبی داشتند. خدای متعال هم به این مردم علی رغم گلایه مندی هایی که دارند بصیرت داده و امیدواریم که بصیرت، استقامت و وفاداریشان را روزافزون کند و مسئولین را هم توفیق دهد که به زودی بتوانند مشکلات را بکاهند و یا از بین ببرند. 🔹قبل از شروع درس ثواب یک صلوات و سوره مبارکه فاتحه را خدمت ایشان اهداء می کنیم. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ▫️منابع: 1. سوره بقره، آیه 106 2. رجال الکشی، ج1،ص330 3. کافی، ج1، ص39 🔗 @pand_saadat
🎙 | بیانیه گام دوم انقلاب 🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه چهارم | 1397/12/05 بسم الله الرحمن الرحیم 🔸مقطع چهارم از پیام مهم رهبری معظم: "انقلاب اسلامی همچون پدیده‌ای زنده و با اراده، همواره دارای انعطاف و آماده‌ی تصحیح خطاهای خویش است، امّا تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست" یعنی دست از انقلاب بر نمی دارد و در مقابل هجمه ها و دسیسه های دشمن منفعل نیست « فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ »(1) . اما چون کارگزاران انقلاب قهراً معصوم نیستند ممکن است خطا و اشتباه داشته باشند، و اگر کسی خطاء و اشتباه آنان را با استدلال جواب داد حتما آن را می پذیرند و باید بپذیرند. "به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان می‌دهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرفهای بی‌عمل می‌شمارد،" اگر کسی مناقشه ای دارد یا در برنامه ریزی یا عملکردی نقدی دارد و این نقد را بیان می کند [باید بپذیرند]. البته در نظام اسلامی برخی از مراکز و نهادها برای بیان این مساله تعبیه شده است. دیوان عدالت اداری برای این است که تمام آحاد ملت هر مناقشه ای در هر قانونی یا آیین نامه ای یا اساس نامه ای یا دستور العملی یا بخش نامه ای دارند و آن را خلاف شرع یا قانون اساسی می بینند می توانند آن را به دیوان عدالت منعکس کنند و دیوان عدالت اگر بر خلاف قوانین عادی است خودش بررسی می کند و اگر برخلاف بود ابطال می کند و اگر خلاف شرع یا قانون اساسی باشد به شورای نگهبان می فرستد و اگر خلاف شرع باشد وظیفه فقهای شورای نگهبان است که بررسی کنند و اگرحکمی، قانونی، دستورالعملی، آیین نامه ای خلاف موازین شرعی بود این حق برای شورای نگهبان است که آن را ابطال کند. و این از لحاظ قانونی در قانون اساسی تعبیه شده است و یکی از افتخارات است. 🔸یکی از کسانی که [فقدانش] ضایعه ای برای شورای نگهبان و نظام است آیت الله مومن بود که با دقت و وسواس همه این پرونده هایی که محل اشکال بود را با مطالعه می کردند. ایشان با مطالعه‌ِی قبلی، با دقت، که گاهی چند ساعت روی این‌ها وقت صرف می‌کردند در جلسه حاضر می‌شدند و خیلی و خیلی مراعات این جهت را می‌کردند و از آن‌طرف هم باانصاف بودند. این انصاف هم خیلی خودش مطلب مهمی است. ایشان خیلی وقت‌ها برای دیگران مفید بودند، اما گاهی در بحث مناقشه ای پیش می آمد و اگر می دیدند حرف یا اشکال دیگران وارد است دیگر مجامله نمی کردند و عدول می کردند، و این واقعاً درس و اخلاقی عملی برای امثال بنده بود. 🔸در اینجا هم آقا این‌‌طور می‌فرمایند که ما با نظر مثبت به اشکالات نگاه کنیم. واقعاً نقد به درد بخور، نقد صحیح در هر مرحله‌ای باعث تکامل می‌شود، باعث رفع نقائص می‌شود. می‌فرمایند که: "امّا به هیچ بهانه‌ای از ارزشهایش که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمی‌گیرد. انقلاب اسلامی پس از نظام‌سازی،" که دیگر قانون اساسی آن مهیّا شد و به رأی گذاشته شد "به رکود و خموشی دچار نشده و نمی‌شود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی‌بیند،" میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی‌بیند. یعنی نظم را باید مراعات کرد، قانونی که به آن رأی داده شده و آن تشکیلاتی که به آن رأی داده شده و نظام بر اساس آن دارد اداره می‌شود آن‌ها را نباید مختل کرد. 🔸یک قانونی به مجلس می‌آید و مجلس روی آن کار می‌کند و رأی می‌دهد، بعد به شورای نگهبان می‌آید، آن‌جا هم بحث می‌شود که خلاف شرع یا قانون اساسی است یا نیست که فرضاً گفتند که خلاف شرع یا خلاف قانون اساسی است. گاهی ممکن است خلاف شرع یا خلاف قانون اساسی بودن مزاحم اقوایی داشته باشد، که این هم فقه و حکم خدای متعال است که اگر مزاحم اقوایی دارد باید طرف مزاحم اقوی را گرفت. باز یک جای دیگری برای این نوع مسائل درست کردند بنام تشخیص مصلحت، آن‌جا باید روی مصالح فکر کنند که در باب تزاحم کدام اهم است. 🔸در همین لوایحی که الان خیلی محل کلام است که اجزاء Fatf هستند، رهبری در همین جلساتی که پنج شنبه ها خدمت ایشان می رسیم (البته بین ما جمع حقوق دان ها نبودند) به شورای نگهبان فرمودند: شما کار خودتان را انجام بدهید اگر خلاف شرع می‌بینید بگویید خلاف شرع است. اگر خلاف قانون اساسی می‌بینید بگویید خلاف قانون اساسی است. اگر در اثر این گفته‌ی شما یک بن‌بستی ایجاد می‌شود، نظام برای آن بن‌بست فکر کرده است و آن تشخیص مصلحت است. 🔸حالا اگر بنا باشد که ما این نظم را مراعات نکنیم، بیاییم همه‌‌ی تشخیص مصلحتی‌ها و یا شورای نگهبانی‌ها را آماج این قرار بدهیم که شما خائن هستید، شما مصالح را مراعات نمی‌کنید، پس کجا تصمیم بگیرد؟ کجا درست تصمیم بگیرند؟ باید یک جایی بنشیند درست فکر کند، طرفین اطراف مسئله را ببیند، مصالح و مفاسد را ببینند که البته این افراد معصوم نیستند.
🔸ارائه‌ی راهنمایی کردن، اشکال کردن درست و صحیح و منتقل کردن به آن‌ها کار صحیحی است، اما جَو را یک‌‌ گونه ای بکنید که آن‌ها نتوانند تصمیم بگیرند این کار غلطی است. بله! یک کسی می‌گوید این اشکالاتش است و اشکالات را لیست می‌کند و با استدلال می‌گوید قبول کردن این، این مضرّات را دارد، این‌ها کار درستی است و باید انجام بشود و واقعاً هر کسی تشخیص می‌دهد، استدلال دارد و دلیل دارد این را باید منتقل کند؛ اما یک کاری نکنند که در آن نظاماتی که قرار داده شده برای این که امور سامان بگیرد، هرج و مرج نشود و بتوانند درست تصمیم بگیرند [خللی ایجاد شود] ؛ دیگر سیاسی‌کاری نکنند و واقعاً آن‌‌چه که مصلحت است آن را انتخاب بکنند، دیگر نباید کاری کرد که نتوانند این وظیفه‌ای را که قانون به عهده‌ی آن‌ها گذاشته و رهبری از آن‌ها تقاضا می‌کنند را نتوانند انجام بدهند. 🔸وقتی نزد رهبری معظم هم دام ظلّه مطلبی گفته بشود ایشان با روی باز گوش می‌کنند، بحث‌هایی هم که گاهی می‌شود بدون ‌رودربایستی آن‌جا بحث می شود، یعنی این‌ گونه نیست که حالا بخاطر عظمت و ابهّت ایشان افراد اشکالات‌شان را نگویند. اشکالات در بحث‌های فقهی، علمی و چه در همین بحث‌هایی که گاهی ممکن است پیش بیاید گفته می‌شود و کسی اشکالی به ذهنش می‌آید، حرفی دارد این حرف را می‌زند. البته ایشان قوی‌الحجه هستند و تجربات فراوانی دارند معمولاً توضیح می‌دهند گاهی هم ممکن است که بپذیرند. یادم هست یک موقعی مرحوم آقای شاهرودی درباره بحث قاچاق یک مطلبی را فرمودند و یک پیشنهادی کردند، ایشان [رهبری] هم پذیرفتند. 🔸بنابراین، اگر از مسئولان کسانی باشند که نمی‌پذیرند یا در حرف می‌گویند می‌پذیریم ولی در عمل نمی‌پذیرند، آن یک مُشکله‌ای است که باید آن را با همین توضیحات یک کاری کرد که حل بشود. 🔸در تزاحمات باید جوانب مختلف را مراعات کرد. یک مثالی بزنم، چند سال قبل یک لایحه‌ای آمده بود که بسیاری از امکنه و مکان های مراکز آموزشی از ابتدائی تا دانشگاه‌ها اجاره‌ای بودند و مدت اجاره‌ این مکان ها تمام شده بود. مُلاک و اصحاب آن‌ها در سراسر کشور از دادگاه‌ها حکم تخلیه گرفته بودند، این مسئله به مجلس رفته بود چون یک مشکله‌ای برای آموزش و پرورش و برای نظام آموزشی کشور، از ابتدایی تا انتهاء پیش آمده بود که بسیاری از این مراکز باید تعطیل بشود. مجلس گفته بود تا دو سال و نیم مال الاجاره این مکان ها پرداخت بشود و تخلیه این مکان ها به تعویق بیفتد. این لایحه به شورای نگهبان آمد، شورای نگهبان به حکم اولی گفت این تعویق خلاف شرع است چون اجاره‌ها به سر آمده و مُلاک راضی نیستند « و لایجوز التصرّف فی مال احد الا بطیبة نفس منه »، پس جایز نیست. این رفت تشخیص مصلحت. آن‌جا این‌ها را ملاحظه می‌کنند که واقعاً حالا این‌ گونه است؟ همه‌ی جاها همین طور است؟ در تشخیص مصلحت از طوایف مختلف، تخصص‌های مختلف جمع می‌شوند و هم‌فکری می‌کنند، کمیسیون‌های مختلف وجود دارد که آیا واقعاً این‌ گونه هست؟ یا مثلاً می‌گوید اگر شما بعضی از تسهیلاتی که ربوی است از خارج نگیری، اختلالی در کشور بوجود می‌آید، خب این احتیاج دارد به این که واقعاً بررسی شود فلان طرح‌ها، اگر انجام نشود چه‌ طور خواهد شد؟ چون تشخیص این ها به افرادی احتیاج دارد که در اجرا هم کار کردند و هم اطلاعات آن ها متوفّر است، از این جهت شورای نگهبان این ظرفیت را دیگر ندارد، فلذا ممکن است یک نفری که هم عضو شورای نگهبان است و هم عضو تشخیص مصلحت است، در شورای نگهبان بخاطر این که ضابطه‌ این است که احکام اولی را بدون این مصالح نگاه کند یک‌طوری نظر بدهد ولی در تشخیص مصلحت استدلالات و تزاحم را ببیند و به اقتضای آن‌جا رأیی را بدهد که در شورای نگهبان نداده، و این گاهی اتفاق می‌افتد. خط آخر را هم من بخوانم: "میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی‌بیند، بلکه از نظریّه‌ی نظام انقلابی تا ابد دفاع می‌کند" ▫️پاورقی: 1. سوره مبارکه هود، آیه 112 🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_04_971205.pdf
448.1K
📕فایل PDF تبیین و تحلیل گام دوم انقلاب 🔰توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه چهارم | 1397/12/05 🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_04_971205.mp3
4.65M
🔈 | 🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه چهارم | 1397/12/05 🔗 @pand_saadat
🎙 | بیانیه گام دوم انقلاب 🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه پنجم | 1397/12/06 بسم الله الرحمن الرحیم 🔸فراز دیگری از فرمایشات رهبری معظم [را می خوانیم]، در این فراز مسئله مهمی را مورد تذکر قرار دادند. یک توهمی در عده ای از کسانی که اطلاع درستی از اسلام ندارند وجود دارد که خیال می کنند روحانیت و اسلام با پیشرفت های نوین مخالف است و شاید یک سوژه هایی هم در یک زمان هایی وجود داشته که باعث شده این تلقی در عده ای پیدا بشود و یا برای عده ای دست آویز بشود. مثلاً آن اوایل با بلندگو مخالفت می شد. بحسب ظاهر یکی از کسانی که شدیداً هم با بلندگو مخالفت می کرد جد ما بودند، اما ایشان علت مخالفت را توضیح میدادند و میگفتند علت مخالفت اذیت شدن همسایگان مسجد است و این مسجدِ کوچک احتیاج به بلندگو ندارد و کلام و مطلب به همه می رسد. مرحوم امام رضوان الله علیه در یک محرمی ظاهراً گفتند این گناه کبیره است بخاطر آزار همسایه ها. 🔸اگر مخالفتی می کردند بخاطر این نبوده که استفاده از بلندگو اشکال دارد والا اگرصدا نمی رسید استفاده از آن اشکالی نداشت. اما تلقی این بود که آقایون با تکنولوژی و پیشرفت های روز مخالف هستند و حالا هم روی این تبلیغ می شود که اگر حکومت اسلامی، انقلاب اسلامی بخواهد باشد جلوی پیشرفت را می گیرد و این یکی از آن تصورات باطلی است که دشمن از آن سوء استفاده می کند. در این فراز ایشان بر این مطلب تکیه می کنند که در انقلاب اسلامی متحجر نیست و نسبت به امور نوپیدایی که بشر می تواند از آن استفاده های صحیح بکند منعی ندارد و روی آرمان و اهداف خودش ایستاده است و از آن ها به هیچ عنوان دست بر نمی دارد. "جمهوری اسلامی، متحجّر و در برابر پدیده‌ها و موقعیّتهای نوبه‌نو، فاقد احساس و ادراک نیست، امّا به اصول خود به‌شدّت پایبند و به مرزبندی‌های خود با رقیبان و دشمنان به‌شدّت حسّاس است." به اصول خودش پایبند است. به عفت، عفاف، حجاب، اخلاق و امثال ذلک پایبند است. و اگر می گوید برفرض، فلان امور باید فیلتر بشود و در دسترس جوان ها و نوجوان ها و خانم ها و کذا نباشد به این معنی نیست که با اصل این امور و استفاده های صحیح اش مخالف است. و بگوییم چون پیشرفت شده هرگونه هرزه و امر باطل و فحشاء و منکرات و مخالف اخلاق باید دردسترس همگان باشد، از این جهت مخالف است. 🔸" با خطوط اصلی خود هرگز بی‌مبالاتی نمی‌کند و برایش مهم است که چرا بماند و چگونه بماند." این که چرا بماند؟ برای اینکه تکلیف الهی است. چگونه بماند؟ این هم برای اش مهم است، نه آنکه بعدها در مسیر ببیند که باید این چنین کند تا بماند مثلاً با ستمکاران، با استعمارگران، با استثمارگران، با طواغیت بسازد. خیلی از انقلاب ها برای اینکه بعداً بمانند دست از اصول خودشان کشیدند، این انقلاب این گونه نیست. 🔸"بی‌شک فاصله‌ی میان بایدها و واقعیّتها، همواره وجدانهای آرمانخواه را عذاب داده و می‌دهد،" بایدها این بود که عدالت اجتماعی برقرار بشود، این بود که فحشاء، منکرات، عصیانها، گناه کاری ها برطرف بشود ولی ما می بینیم این واقعیت ها بنحوی که متوقع است و باید بشود نشده است و این همه را آزار می دهد. ولی بسیاری از آن ها هم بحمدالله شده است. 🔸" امّا این، فاصله‌ای طی‌شدنی است و در چهل سال گذشته در مواردی بارها طی شده است و بی‌شک در آینده، با حضور نسل جوان مؤمن و دانا و پُرانگیزه، با قدرت بیشتر طی خواهد شد." یکی از نسل جوانِ مومنِ دانا و پرانگیزه که بحمدالله در تمام اقشار و در حوزه های مبارکه علمیه هم فراوان اند [فضلای جوان هستند]. یکی از انتظارات رهبری معظم، از شما فضلای جوان است که ایشان دو سه هفته پیش فرمودند که طلاب و فضلای جوان این مسائلی که پیش می آید و احتیاج به روشن گردی دارد با استدلال و تبیین و بدون ایجاد چالش و بدون آنکه بی احترامی بشود توقع این است که قلم بزنند، سخنرانی بکنند، مطالب را بیان بکنند و این شبهات را مثل اینکه مثلا « لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ »1 و امثال ذلک تمسک می شود برای پاره ای از حرف ها، این ها را باید حوزه های علمیه روشن بکنند و این توقعی است که از شما طلاب محترم جوان است. این آرمان ها، این حقایق، این واقعیت ها را هم بقلم، هم به بیان در تبلیغات و بیانات تان [ بفرمائید] . 🔸همان طور که به عنایت خدای متعال اصل انقلاب در ناباوری به ثمر نشست، رسیدن به این آرمان های واقعی و واقعیت های واقعی ان شاءالله به ثمر خواهد نشست البته اگر همان فعالیت ها، همان اخلاص ها، همان پیگیری ها ان شاءالله ادامه داشته باشد. ▫️پاورقی: 1. سوره مبارکه بقره، آیه 256 🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_05_971206.mp3
2.17M
🔈 | #صوت 🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه پنجم | 1397/12/06 #پندهای_سعادت #بیانیه_گام_دوم_انقلاب #گام_دوم_انقلاب #بیانات #تبیین_و_تحلیل 🔗 @pand_saadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| 🔰مراسم نکوداشت حضرت آیت الله مومن رحمه الله علیه 📆مسجد شورای نگهبان | 97/12/08 🔸حضرت استاد شب زنده دار دام ظله: [آیت الله مومن] عالمی بسیار فرهیخته، بزرگوار، زاهد و جزء ابرار، صلحاء و صدیقین بودند. 🔗 @pand_saadat