eitaa logo
حمید پارسانیا
4.2هزار دنبال‌کننده
467 عکس
157 ویدیو
89 فایل
کانال رسمی اطلاع رسانی دروس و جلسات حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا @admin_parsania :ادمین👤 🔳 «وبگاه» parsania.net 🔳 «ویراستی» virasty.com/parsania_net 🔳 «تلگرام» t.me/parsania_net
مشاهده در ایتا
دانلود
📌اندیشه‌های عماد افروغ مورد بررسی قرار می‌گیرد 🔸دومین عصرانه از سلسله عصرانه‌های علوم انسانی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با دبیری مالک شجاعی و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ، رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، مانی کلانی، مهدی امامی و محسن سلگی به بررسی اندیشه‌ها و خدمات علمی عماد افروغ، پژوهشگر و جامعه‌شناس کشور می‌پردازد. 🔸این مراسم روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۹ در محل تالار فارابی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود. 🔸برنامه عصرانه‌های علوم انسانی هر ماه یکبار برای بررسی آرا و اندیشه‌ها و نیز تقدیر از یکی از محققان علوم انسانی و اجتماعی کشور برگزار می‌شوند. 💠 eitaa.com/parsania_net
✨توصیه‌ای که حضرت علامه آیت الله حسن‌زاده مستمراً به طلاب داشتند و این توصیه را به استاد خود حضرت علامه طباطبایی نیز نسبت می‌دادند این بود که طلبه باید درس بخواند و در درس خواندن خود کم نگذارد باید متن بخواند و استاد ببنید؛ ایشان تأکید می‌کردند که در سلوک و مسیر شهود نباید شتاب و عجله کرد و چیزی مانند عجله برای انسان آسیب‌زا نیست، چه این که در رسیدن به مقصد نیز نباید ناامید شود و باید صبر و استقامت ورزد. ✨مطلب دوم؛ جمع بین قرآن، عرفان و برهان بود، این تعبیر مکرر در دروس ایشان بیان می‌شد و کتابی را هم با همین عنوان مرقوم فرمودند و اسم کتاب این است «قرآن، عرفان و برهان از هم جدایی ندارند». ✨مطلب سوم؛ تأکید مکرر ایشان بر جدایی ناپذیر بودن قرآن، عرفان و برهان است، تلازم بین قرآن، عرفان و برهان از جهات مختلفی قابل پیگیری است؛ اوّل: از جهت نیازی است که فهم قرآن و یا نقل به تعقل، خردورزی و برهان و یا نیازی که به تزکیه و مراقبت دارد، دوّم: از جهت نیازی که برهان به عرفان و شهود و نیز به قرآن دارد و سوّم: از جهت احتیاجی که سلوک به برهان و تعقل و نیز به قرآن و کلام معصوم دارد. 💠 eitaa.com/parsania_net
حمید پارسانیا
#تقسیم_بندی_علوم #تعریف_علم #علوم_انسانی_اسلامی #انقلاب_اسلامی #حمید_پارسانیا 💠 eitaa.com/parsania_
🔰بر اساس تعریف‏ های پست‌مدرن از علم نیز امکان علم دینی و یا قدسی وجود ندارد. 🔹 پدید آمدن علم قدسی دارای الزاماتی است و این علم تنها با عبور از معنای پوزیتیویستی علم محقق نمی‏شود. 🔹 برای شکل‌‏گیری علم دینی باید از مفروضات پنهان اندیشه‏ های پست‌مدرن نیز عبور کرد. 🔹 علم دینی و معنوی با تفسیر دیگری از علم سازگار است که فراتر از دنیای مدرن و اندیشه‏ های پست‌مدرن امکان بروز و حضور می ‏یابد. 🔹 تفسیر و تعریفی که فرهنگ و تمدن اسلامی از دیرباز با آن آشنا بوده و اینک با مرجعیت علم مدرن از دسترس سازمان‏های رسمی علم کشورهای اسلامی خارج شده است. ✒️قسمتی از مقاله بازسازی علم مدرن و بازخوانی علم دینی ◀️ متن کامل مقاله: https://t.me/hparsania/214 💠 eitaa.com/parsania_net
حمید پارسانیا
💎 #حمیدپارسانیا 💠 سایت 💠 ایتا 💠 اینستاگرام
♻️تطورات معنای عقل 🔸"..برای عقل، معانی و مختلفی وجود دارد که هر یک از آنها ناظر بر یکی از ابعاد، مراتب و لایه های عقل است و از جمله آنها عبارتند از: 🔸1- عقل ابزاری: جهت‌گیری عقلانیت ابزاری تسلط آدمی بر طبیعت است. فرانسیس بیکن با رویکرد به این معنا در کتاب «نو ارغنون» گفت که دانایی، است. ماکس وبر رفتارهای انسان غربی را که متأثر از غلبه عقلانیت ابزاری است،‌کنش‌های عقلانی معطوف به هدف می‌داند، یعنی رفتارهایی که متوجه هدف‌های دنیوی قابل دسترسی است... 🔸2- عقل متافیزیکی: به شناسایی احکام اصل هستی می‌پردازد. احکام متافیزیکی با آنکه مقید به عالم طبیعت نیستند، ‌اغلب بر اشیای طبیعی نیز صادقند. 🔸3-عقل عملی: این عقل در قبال عقل نظری است و موضوعات آن غیر از موضوعات عقل نظری است. عقل درباره ‌هایی بحث می‌کند که بر اساس اراده انسانی تکوین می‌یابد. 🔸.4- عقل نظری: عقل نظری درباره هستی‌هایی سخن می‌گوید که از حوزه اراده انسان تحقق دارند؛ این معنای از عقل، اعم از عقل متافیزیکی و عقل متافیزیکی، بخشی از عقل نظری است... 🔸5- عقل مفهومی: عقل ، معنایی اعم از آگاهی و عقل و عملی دارد. خصوصیت اصلی عقل مفهومی، این است که با وساطت مفاهیم ذهنی به شناخت موضوعات محل خود می‌پردازد.. 🔸.6- عقل شهودی: این عقل بدون وساطت مفاهیم ذهنی به شهود حقایق کلی و فراگیر نایل می‌شود. عقل شهودی به یک اعتبار در قبال عقل و به اعتبار دیگر در قبال شهودهای حسی، دون عقلی و یا های ، فراعقلی است..." 🔻جهت تفصیل منابع ذیل معرفی می گردد: 📃مقاله " از عقل قدسی تا عقل ابزاری" نوشته حمید پارسانیا 📃 مقاله " نقدِ نقد - در پرتو ایضاح مفهومی نظریۀ علم دینی آیت الله جوادی آملی " نوشته حمید پارسانیا 📘کتاب "روش شناسی انتقادی حکمت صدرایی" نوشته حمید پارسانیا 📕کتاب "علم و فلسفه" نوشته حمید پارسانیا 📗کتاب "ما و علوم انسانی 4" مجموعه های دومین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی
🔰 فارابی مؤسس فلسفه اسلامی محسوب می‌شود و بیشتر آثارش در حکمت مدنی است؛ فارابی در شرایط غیبت صغری زندگی می‌کرد و داشت نظام سیاسی فاضله آرمانی را در عصر غیبت تئوریزه می‌کرد، در این شرایط کسی را که از وحی برخوردار باشد نداریم و قرار است اجتهاد جای آن بنشیند؛ مجتهد چگونه باید پایبند به سنت باشد و چه وظایفی دارد و از چه آگاهی‌هایی برخوردار است، جالب اینکه فارابی بسیار گزیده‌نویس بود، ولی رساله یک صفحه‌ای او سرنوشت تاریخ فلسفه را تغییر داد، به همین دلیل فلسفه اسلامی شکل گرفت. 💠 eitaa.com/parsania_net
حمید پارسانیا
♻️تطورات معنای عقل 🔸"..برای عقل، معانی و #اصطلاحات مختلفی وجود دارد که هر یک از آنها ناظر بر یکی از
📜 کلی در " ...بعد از تنزل به مرتبه تعین ثانی، تنزل است به مرتبه که آن را عالم و امر و عالم و عالم گویند و آن عبارت از عالمی است که اشارت حسی بدان راه نیابد. چنان که عالم ، عبارت از عالمی است که اشارت حسی بدان راه یابد و آن را عالم خلق و عالم سفلی و عالم ملک نیز گویند. «فلا أقسم بما تنصرون» (حاقه:۳۸) اشارت به عالم خلق است [و] «و بما لا تبصرون» (حاقه: ۳۹) اشارت به عالم امر. موجودات عالم امر بر دو قسم اند قسمی آن اند که به عالم اجسام به وجهی از وجوه تعلق ندارند؛ به حسب تصرف و ، ایشان را کروبیان خوانند و ایشان دو قسم اند: قسمی آن اند که از عالم و عالمیان به هیچ وجه خبر ندارند: «هاموا في جلال و جماله منذ خلقهم»، و ایشان را ملائکه مهیمه خوانند و (ص) از ایشان خبر چنین می دهد: «إن لله تعالى أرض بيضاء مشحونة خلقأ مسيرة الشمس فيها ثلاثون يوما هي مثل أيام الدنيا ثلاثين مرة و هم لا يعلمون أن في الأرض خلقا يعصونه و أنهم لا يعلمون أن الله خلق آدم و إبليس» و قسمی دیگر آن اند که اگر چه به عالم اجسام تعلق ندارند و در قیومیت و متحيرند، اما ایشان الوهیت اند و وسائط فيض ربوبیت، و رئیس ایشان ای است که آن را اعظم خوانند و در آنجا از او عظیم تر فرشته ای نیست. به اعتبار دیگر، او را اعلی خوانند که «أول ما خلق الله القلم»؛ و به اعتبار دیگر، عقل اول گویند که «أول ما خلق الله العقل»؛ و این روح اعظم الله علیه در صف اول این طایفه است و روح که او را جبرئیل گویند، در صف آخر. «وما ما إلا له مقام معلوم» (صافات:۱۶۴)..." جامی. النصوص جهت تفصیل مباحث منابع ذیل می گردد: 📘کتاب "مبانی و اصل " نوشته سید یدالله یزدان پناه 📙کتاب " الغیب" نوشته صدرالدین محمد شیرازی ترجمه محمد خواجوی 📕کتاب " و عرفان و برهان از هم جدائي ندارند" نوشته حسن حسن زاده 💠 eitaa.com/parsania_net
✨شش ملاک برای دینی یا غیردینی بودن علم 🔸ملاک اول به لحاظ موضوع است؛ ملاک دوم، متافیزیک آن علم است؛ متافیزیک، شناختی است که دین متوقف بر آن است، ملاک سوم، روش متأثر از ابزارهایی است که برای کسب علم و معرفت معتبر می‌دانیم و ما معتقدیم دانش علمی به دانش تجربی محدود نیست و معرفت عقلی و وحی نیز معرفت علمی است. 🔸ملاک چهارم تجویزی است، یعنی علمی که دین فراگرفتن آن را واجب، جایز یا مستحب می‌داند که می‌تواند علم دینی خوانده شود و در مقابل، علمی که خداوند آموختن آن را حرام می‌داند غیردینی است؛ ممکن است علمی مثل سِحر، به ملاک یک، دو و سه، دینی باشد، اما اگر آموختن آن حرام باشد بنابر ملاک چهارم علم دینی نیست، همچنین ممکن است علمی مثل پزشکی بر اساس ملاک یک، دو و سه غیردینی باشد، اما براساس ملاک چهارم، دینی باشد؛ یعنی در مواردی برای حفظ سلامت جامعه دینی واجب باشد به سراغ آن برویم؛ در صورتی که پزشکی به لحاظ موضوع و روش و متافیزیک کاملاً غیردینی است؛ ملاک پنجم، شخص عالم و ملاک ششم فرهنگ و تاریخ تمدنی که هویت دینی داشته باشد. 💠 eitaa.com/parsania_net
26.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜جایگاه علم در فرهنگ اسلام " به دلیل قدرتى که عقل در شناخت و آگاهى نسبت به قضایا و گزاره ‏هاى دینى دارد و در نتیجه به دلیل تأثیرى که علم در تقویم و پالایش ایمان صحیح و سالم دارد، بین علم و ایمان صحیح، تلازم وجودى برقرار است؛ ولى ملازمه عدمى نیست و بر همین اساس، در بسیارى از متون دینى، ایمان و عبودیت افراد در گرو آگاهى و علم آنها قرار داده شده است؛ مانند: «انما یخشى الله من عباده العلماء»(فاطر/28)؛ به درستى که از بندگان خدا، فقط عالمان هستند که از خداوند سبحان خشیت دارند. «ما آمن المؤمن حتى عقل.»(شرح غرر و درر/ج6)؛ مؤمن تا هنگامى که تعقل نکند ایمان نمى ‏آورد. جهت تفصیل مباحث منابع ذیل معرفی می گردد: 📙 کتاب " حیات حقیقی انسان در قرآن " نوشته آیت الله جوادی آملی 📕 کتاب "علم و فلسفه "نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا 📗 کتاب " سنت، ایدئولوژی، علم " نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا 📘 کتاب " ما و علوم انسانی 1 " مجموعه نشست های اولین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی 💠 eitaa.com/parsania_net
پانزده مسأله درباره آموزش ۱. آموزش‌­های کوتاه‌مدت و درازمدت ۲. سنت متن‌­خوانی ۳. تاریخ فعال و زنده‌ی حکمت اسلامی ۴. ضرورت تعامل با مسائل فلسفی معاصر ۵. رصدکردن بنیان‌های فلسفی متون آموزشی ۶. مسأله‌محور شدن رساله­‌های سطح چهار ۷. فعال‌کردن دروس جاری نسبت به مسائل فلسفی معاصر ۸. تدوین متون ناظر به مسائل معاصر ۹. تحول در مفاهیم محوری، مثل فلسفه و علم ۱۰. سوبژکتیوشدن معرفت ۱۱. تحولات حوزه­‌های معرفتی ۱۲. جابه‌جا‌شدن اراده و علم ۱۳. مقولات، فلسفه­‌ها و علوم مدرن ۱۴. نقاط قوت فلسفه‌ی اسلامی و فلسفه­‌های مدرن ۱۵. آموزش ناظر به جریان‌های فکری معاصر 💠 eitaa.com/parsania_net
📌 ریشه‌های اشعری اندیشه ابن‌خلدون و نسبت آن با تفکر پوزیتویستی 🔸فرید العطاس: در زمان مواجهه با علوم اجتماعی، باید انتخاب موضوع، تعریف مساله، رویکرد ما به مساله و هدف و غایت ما باید از هم تفکیک شوند؛ جواب مسائل در ادبیات مدرن همان تئوری یا نظریه است و جواب ما به این مسائل است که برای محقق مهم است، به نظر من با هر منبعی می توان به عنوان منبع پاسخ به مسائل برخورد داشت و این بستگی به مسائل ما دارد..... این موضوع درمورد حکومت های قبیله ای را می توان با نظریه «ظهور و سقوط حکومت ها»ی ابن خلدون هم بررسی کرد؛ هر اندیشمندی می تواند از نظریه ابن خلدون استفاده کند. نباید جهان بینی و ایدئولوژی را در سطح منطق و روش دخالت داد. 🔸حمید پارسانیا: ابن خلدون به دلیل اشعری بودن، متافیزیک و عقل عملی را قبول ندارد. البته ابن خلدون اشعری قرن چهارم نیست، بلکه اشعری بعد از غزالی است. ضمنا چون به عقل عملی اعتقاد ندارد به باید و نباید اعتقاد ندارد و لذا از مدینه فاضله حرف نمی زند. پس کاملا اشعری بودن او در نظریه عصبیت او مدخلیت دارد و اگر اشعری نبود اینگونه نمی اندیشید...این نظریه جا برای رویکرد انتقادی نمی گذارد و به همین دلیل عصبیت را باید دائما توجیه کند. یقینا اشاعره اهل متافیزیک نیستند اما هیچ کس از متافیزیک گریزی ندارد. درگیرترین افراد با متافیزیک پوزیتیویست های حلقه وین هستند که تمام کلام آنها متافیزیکی است. مثل همین حرف که علم فقط از راه حس به دست می آید که قطعا حرف تجربی نیست. 👈 لینک مطلب در سایت استاد پارسانیا 💠 eitaa.com/parsania_net
حمید پارسانیا
پانزده مسأله درباره آموزش #فلسفه ۱. آموزش‌­های کوتاه‌مدت و درازمدت ۲. سنت متن‌­خوانی ۳. تاریخ فعال
📜عقل نظری و عملی ✨“بدان که فلسفه عبارت است از استکمال نفس انسانی به سبب و شناخت حقایق موجودات – آنگونه که هستند و به وجود آنها از روی تحقیق و ثبوت، همراه با براهین، نه از روی گمان و تقلید و پندار – به مقدار طاقت و وسع – و اگر خواهی گویم: فلسفه، را نظمی عقلی، به بشری می بخشد تا تشبه به باری تعالی حاصل آید، و چون انسان موجودی است که همچون معجون از دو به هم رسیده: صورت معنوی امری، و ماده حسی خلقی، و نفسش نیز دوجهت تعلق و تجرد دارد، از این روی حکمت، به حسب ساختار دو نشأه – با به صلاح آمدن دو قوه – منقسم به دوقسم می شود: نظری تجردی، و عملی تعقلی. ✨اما نظری؛ غایتش نقش پذیری نفس است به صورت وجود، بر نظام خود – کامل و تمام – و گردیدنش عالمی عقلی، مشابه عالم و جهان خارجی و مشهود، ولی نه در ماده، بلکه در و و هیئات و نقش آن؛ و این نوع از حکمت مطلوب سرور رسولان (ص) بوده که در دعایش از پروردگارش درخواست می کرده و می گفته:”رب ارنا الاشیاء کماهی”، یعنی: پروردگارا! اشیا را آنگونه که هستند به ما بنمایان، و حضرت علیه السلام هم همین را درخواست داشت، آنجا که درخواست می کند: “رب هب لی حکما”، یعنی: پروردگارا! مرا فرزانگی بخش (۸۳- شعرا) و حکم عبارت است از تصدیق به وجود اشیاء که ضمنا مستلزم تصور آنها هم هست. ✨و اما عملی، میوه و نتیجه اش انجام عمل نیک است ، برای ( ) بلندی و برتری یافتن نفس بر بدن، و (ملکه) مقلوب و رام شدن بدن نسبت به نفس، و به این دوقسم صلی الله علیه وآله اشاره کرده و فرموده: “تخلقوا بأخلاق الله”، یعنی: به اخلاق و صفات الهی خوپذیر شوید، و خلیل علیه السلام همین را در درخواستش از خدا داشت که گفت: “والحقنی بالصالحین”، یعنی: قرین شایستگانم کن (۸۳ – شعرا) “ (ملاصدرا)/اسفار اربعه/ جلد۱ جهت تفصیل مباحث منابع ذیل معرفی می گردد: 📘کتاب “حکمت متعالیه در اسفار اربعه- جلد ۱ و ۴” نوشته صدرالدین محمد شیرازی ملاصدرا 📙کتاب “رحیق مختوم- جلد۱” نوشته آیت الله 📗کتاب “شرح اسفار اربعه- جلد۱” نوشته آیت الله حسن زاده آملی 💠 eitaa.com/parsania_net